Vier jij sint Maarten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Vier jij snt Maarten?

Ja
94 (41%)
Nee
124 (54%)
Wattes?
11 (4%)

Totaal aantal stemmen: 229


Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 14:34

Pas 1 keer in mijn leven kinderen aan de deur gehad, en heb geen idee wat het precies is :+

Heb ook minder dan niets met christelijke feesten eigenlijk :o

Kinke

Berichten: 20517
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Vier jij sint Maarten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 14:38

dus ook geen Kerst voor jou Azmay? :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Vier jij sint Maarten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 14:39

Denk niet dat je Kerst nog echt een Christelijk feest kunt noemen, zoals t tegenwoordig gevierd wordt. En ook kerst vindt z'n oorsprong in heidense culturen.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 14:40

Kinke schreef:
dus ook geen Kerst voor jou Azmay? :)

Nah, gezellig samen eten is prima maar hoeft niet perse met kerst.
Toevallig eergister nog "kerstdiner" gehad met de familie omdat het met kerst niet kan.

Vier overigens wel Samhain en Yule :Y)
Laatst bijgewerkt door Azmay op 12-11-19 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Berichten: 20517
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 14:41

ik zie dan helemaal geen verschil, de kindertjes aan de deur staan ook geen psalmen te zingen. En vroeger al gingen wij kinderen ook op de gewone basisschool lampionnen maken en alle kinderen gingen de deuren bij langs

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Vier jij sint Maarten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 14:41

Kerst zie ik inderdaad ook niet meer als een Christelijk feest.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 14:43

Kinke schreef:
ik zie dan helemaal geen verschil, de kindertjes aan de deur staan ook geen psalmen te zingen. En vroeger al gingen wij kinderen ook op de gewone basisschool lampionnen maken en alle kinderen gingen de deuren bij langs

Nooit meegemaakt, met halloween niet en met sint maarten ook niet.
Enige waar ik ooit voor langs de deuren ben geweest was kinderpostzegels ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Vier jij sint Maarten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 14:46

Maar het maakt toch ook niet uit? Laat iemand lekker zelf weten of hij/zij mee wil doen met Sint Maarten, Halloween, Kerst, viering van de geboorte van het vliegende spaghettimonster of wat dan ook maar.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Vier jij sint Maarten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 14:48

Je krijgt bijna het gevoel dat er in her wetboek staat dat je verplicht mee moet doen met welk dan ook feest.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Vier jij sint Maarten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 14:52

Ik vind St Maarten heerlijk! Vooral het snoep dat overblijft na al die regen.

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 14:54

MarcoBorsato schreef:
Ik vind St Maarten heerlijk! Vooral het snoep dat overblijft na al die regen.

Haha hier ook nog een bak vol...da's zo op hoor kan ik je vertellen :j

pien_2010

Berichten: 43226
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 14:54

Whale schreef:
Kerst zie ik inderdaad ook niet meer als een Christelijk feest.



Ik wel, maar eens dat het dat voor veel mensen niet meer is.

In de advent voor het slapen gaan maakten we met zijn allen het vakje open van de adventskalender totdat alle vakjes open waren met Kerstmis.
Vroeger vierden wij kerstavond met de kinderen en dan lazen we altijd het geboorteverhaal voor van Jezus uit het evangelie van Lucas.
De oorsprong van het feest wilde ik ze toch wel heel graag meegeven. Vind het een mooi kinderfeest want pasen is te ingewikkeld en goede vrijdag te gruwelijk voor kinderen.

pjer
Berichten: 1575
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 14:57

ik vind het wel opvallend dat er in dit topic zoveel vreselijk negatieve reacties zijn op een vrolijk iets. Ik heb zelf ook helemaal niets met kinderen, ontloop ze liever maar Sintemaarten ja dat vier je gewoon.

Het is bijna altijd pokkeweer en toch doen ze hun best met geknutselde lampions en mega originele liedjes (hier in almere sta ik altijd weer goed te luisteren wat ze nu weer verzonnen hebben) en ja dan koop ik 3 zakjes snoep.. Voor de zekerheid ook nog snoep wat ik zelf niet lust zodat het niet ten koste gaat van de lijn als er toch een lage opkomst was.
Het zijn ook de aller jongsten die langs de deuren gaan, met 8 of 9 jaar ben je eigenlijk al te oud.
Ach ik vind het altijd wel een leuke traditie (hoewel ik ook liever heb dat mijn man de deur open doet en de liedjes beloond).

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 15:00

Wij vieren het op school met de kleuters, lopen in een optocht door de school met hun zelfgemaakte lampion, liedjes zingen op het podium in het donker voor de andere kinderen en de ouders.
Daarna een snoepje.
Super leuk toch!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 15:02

Adelaide71 schreef:
Nee hoor, je bent niet een naar mens als je niet meedoet. Waar ik over val zijn de bewoordingen die eraan gegeven worden en de hekel aan kinderen die soms uitgesproken wordt; het zijn gewoon kleine mensen met minder levenservaring die doen wat anderen doen omdat het traditie is. Kortgeleden was jezelf nog een kind. Dat is wat ik niet zo goed snap; de hekel aan kinderen.

Tja, er zijn nu eenmaal mensen die niks met kinderen hebben, of er een hekel aan hebben, net zoals er mensen zijn die een hekel hebben aan jehova’s, paarden, honden, wielrenners, buitenlanders, noem maar op.
Dat iemand kortgeleden (??) zelf nog een kind was is dan ook een verschrikkelijke dooddoener.

Ik heb zelf niks met (vreemde) kinderen. Heb er niet perse een hekel aan (hoewel, de niet opgevoede kinderen lijken er toch steeds meer te worden).

Als mijn buurvrouw zou vragen of haar dochter aan mag bellen, prima, maar ik zit echt niet op de halve straat te wachten die ik niet ken.

Betreft traditie: in de 16e eeuw was het traditie om vermeende heksen te verbranden op het dorpsplein...
Tja....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 15:03

LadyMadonna schreef:
Adelaide71 schreef:
Nee hoor, je bent niet een naar mens als je niet meedoet. Waar ik over val zijn de bewoordingen die eraan gegeven worden en de hekel aan kinderen die soms uitgesproken wordt; het zijn gewoon kleine mensen met minder levenservaring die doen wat anderen doen omdat het traditie is. Kortgeleden was jezelf nog een kind. Dat is wat ik niet zo goed snap; de hekel aan kinderen.

Tja, er zijn nu eenmaal mensen die niks met kinderen hebben, of er een hekel aan hebben, net zoals er mensen zijn die een hekel hebben aan jehova’s, paarden, honden, wielrenners, buitenlanders, noem maar op.
Dat iemand kortgeleden (??) zelf nog een kind was is dan ook een verschrikkelijke dooddoener.

Ik heb zelf niks met (vreemde) kinderen. Heb er niet perse een hekel aan (hoewel, de niet opgevoede kinderen lijken er toch steeds meer te worden).

Als mijn buurvrouw zou vragen of haar dochter aan mag bellen, prima, maar ik zit echt niet op de halve straat te wachten die ik niet ken.

Betreft traditie: in de 16e eeuw was het traditie om vermeende heksen te verbranden op het dorpsplein...
Tja....


Het kan maar gezegd zijn! Dank! :))

Anoniem

Re: Vier jij sint Maarten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 15:09

Normaal was ik gewoon niet thuis met St Maarten, zorgde ik wel voor.. Nu had ik geen zin om weg te gaan, dus licht in de hal en keuken uit, geen buitenlamp aan en de bel uit. Ik heb gewoon niet zoveel zin om steeds aan de deur te staan, die veelste lange liedjes te horen, niet weten hoeveel snoep er nodig is.. Ik heb gewoon niks met kinderen en kan dan ook echt niet spontaan en leuk meedoen.

En dan heb je dus alles redelijk donker gemaakt, bel is uit en dan op een gegeven moment een geklop op de ramen en deuren :roll: Echt, rot op zeg :n

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 15:09

pien_2010 schreef:
Whale schreef:
Kerst zie ik inderdaad ook niet meer als een Christelijk feest.



Ik wel, maar eens dat het dat voor veel mensen niet meer is.

In de advent voor het slapen gaan maakten we met zijn allen het vakje open van de adventskalender totdat alle vakjes open waren met Kerstmis.
Vroeger vierden wij kerstavond met de kinderen en dan lazen we altijd het geboorteverhaal voor van Jezus uit het evangelie van Lucas.
De oorsprong van het feest wilde ik ze toch wel heel graag meegeven. Vind het een mooi kinderfeest want pasen is te ingewikkeld en goede vrijdag te gruwelijk voor kinderen.

De Christelijke 'oorsprong' bedoel je :D.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 15:09

Gister hordes met kindjes langs de deur gehad :D
Eerst in de middag mijn zoontje met de hele klas :D 3 liedjes gezongen en een manderijntje (door school voorzien) en nog bij 2 andere huizen geweest.
Daarna in de avond, in de stortende regen, grote groepen met dappere kinderen :D Bij ons mogen ze altijd kiezen uit een kleinigheidje (roltoeter, stuiterbal, armbandje) of een snoepje.
Gister mochten ze beide :D en als het heel hard regende mochten ze zelfs 2 snoepjes :D
Totale kosten 10 euro. Onbetaalbare bedankjes en lachende kinderen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 16:48

Ik verplaats dit topic van Huis, tuin en techniek naar Prettige feestdagen. Daar past het beter. :)

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Vier jij sint Maarten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 17:17

Sinte Maarten wordt hier niet gevierd.
Maar ik zit al klaar voor Nieuwjaarkezoete en Drie koningen, dat zijn hier de topmomenten voor de kleine kinderen.

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Vier jij sint Maarten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 17:20

Hier wordt ook geen Sint Maarten gevierd, maar wel Drie Koningen. Vond het vroeger ook altijd leuk, dus vind het een kleine moeite om nu wat in huis te halen en even te luisteren :)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 17:39

Adelaide71 schreef:
Het kan maar gezegd zijn! Dank! :))


:?

Jessix

Berichten: 16432
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 19:36

pien_2010 schreef:
dito schreef:
Jeetje heb nooit aan de andere kant gedacht dat mensen gewoon weg niet hun deur willen open doen en het zien als bedelen en last. Hier is het een traditie. Vroeger met mijn kinderen veel gelopen en wat genoten ze ervan. Hun lampion te laten zien, de liedjes te laten horen die w geleerd hadden...zo trots. Dat zie ik nu ook op die snoetjes als ik de deur open doe. Ik geniet ervan en die ene keer in het jaar....


Ik dus ook niet en schrok er in 1ste instantie zelfs van.
Dat vind ik dan wel weer mooi aan bokt want ik leer veel van al die verschillende bokkers. Dat is mooi en waardevol.

Ik zie het niet al bedelen, maar misschien wel als last. Geen zin in mensen aan mijn deur en heb gewoon niets met kinderen, dus vind het ook niet lief of schattig als ze daar staan. Ik heb nooit snoep in huis en wil me ook niet verplicht voelen om wat voor ze te kopen. Daarbij ben ik ook rond dat tijdstip met mijn paarden bezig.

Mijn buurtbewoners komen het dus vragen zoals ik al eerder schreef, dus ik zeg dan ook gewoon nee. Alleen blijven ze het dus elk jaar weer vragen... :+

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 19:53

Nee nog nooit aan gedaan. Wist niet dat het een ding was. Vroeger ooit eens een lampionnenoptocht gedaan en dat was het :+