Vier jij sint Maarten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Vier jij snt Maarten?

Ja
94 (41%)
Nee
124 (54%)
Wattes?
11 (4%)

Totaal aantal stemmen: 229


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 10:07

Nee hoor, je bent niet een naar mens als je niet meedoet. Waar ik over val zijn de bewoordingen die eraan gegeven worden en de hekel aan kinderen die soms uitgesproken wordt; het zijn gewoon kleine mensen met minder levenservaring die doen wat anderen doen omdat het traditie is. Kortgeleden was jezelf nog een kind. Dat is wat ik niet zo goed snap; de hekel aan kinderen.

Pantykous

Berichten: 10487
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 10:11

Adelaide71 schreef:
Nee hoor, je bent niet een naar mens als je niet meedoet. Waar ik over val zijn de bewoordingen die eraan gegeven worden en de hekel aan kinderen die soms uitgesproken wordt; het zijn gewoon kleine mensen met minder levenservaring die doen wat anderen doen omdat het traditie is. Kortgeleden was jezelf nog een kind. Dat is wat ik niet zo goed snap; de hekel aan kinderen.


Dat, de bewoording is buitengewoon onaardig.

Overigens deed ik er als kind ook niet aan mij en hier leeft het niet, maar ik gun ze wel een pleziertje :j

Vermogen aan snoep :') Je hoeft geen pallet met kitkats te laten komen he.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 10:23

Hier in NH ook gelopen met mijn 3-jarige die trots met zijn lampion uit volle borst mee zong <3 En mijn vriend heeft aan zo'n 25 kinderen wat uitgedeeld, wat minder dan normaal door het rotweer.

Sint Maarten vieren door met een lampion al zingend langs de huizen te gaan is vooral van de noordelijke provincies. Bij onze familie in Duitsland wordt ook gevierd, maar dan iets anders. Daar gaan de kinderen met een lampion in optocht door het dorp achter een wit paard met een man in rode mantel erop (Sint Maarten dus). Overigens wordt er wel veel snoep bij gegeten :j

Hier geldt overigens de stilzwijgende regel dat als je gordijnen dicht zijn, je niet mee wilt doen. Dan wordt er niet aangebeld en gezongen. Maar het is hier dus niet zo dat je alleen bij de huizen met een kaarsje aan oid mag zingen, daarvoor is het feest nog teveel ingeburgerd.
Laatst bijgewerkt door Kaka op 12-11-19 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Berichten: 20419
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 10:23

Froukje schreef:
Juffrouw Kikkerbil :Y)

Al trof ik dit jaar hier in de buurt ook veel Juffrouw Kikkerbillen >;) En dan kwam ik niet eens zingen/snoepje halen maar een pakketje brengen..

Prima dat je de traditie niet kent maar als je hier een paar jaar woont en je weet er inmiddels vanaf moet je kinderen wel heel erg haten als je niet even een paar keer de deur open wilt doen en een paar snoepjes kan missen.

Met Halloween is het toch ook heel normaal om de deur open te doen?


Ja, wij dus. Met Halloween en collecteweek en ander geneuzel trekken wij ook de bel uit, die is überhaupt alleen ingestoken als we zelf iets verwachtten.

Naast dat ik geen zin heb in dat prutsmuts aan de deur hebben we ook vijf honden die iedere keer enthousiast worden als de bel gaat.

Nèh, gelukkig is dat nog altijd een keuze die je zelf mag en kan maken.

Wat interesseert mij nou wat de rest van het dorp doet? Ik leef mijn leven, op mijn manier, niet op de manier van het dorp. :+

Froukje
Forever young

Berichten: 10840
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 10:24

_San87_ schreef:
Geen Sint Maarten en geen Halloween hier. Dat laatste vind ik wel jammer.

Ik heb geen idee wat Sint Maarten inhoudt. De vergelijking met sinterklaas en kerst gaat imo spaak.

Je kunt Sint Maarten met Halloween vergelijken.
Bij Halloween is het trick or treat en bij Sint Maarten zing je een liedje voor je een snoepje krijgt.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 10:27

Froukje schreef:
Je kunt Sint Maarten met Halloween vergelijken.
Bij Halloween is het trick or treat en bij Sint Maarten zing je een liedje voor je een snoepje krijgt.


De uitvoering lijkt op elkaar, de herkomst is wel echt anders. Sint Maarten is van oorsprong een puur religieus feest, terwijl Halloween een heidense herkomst heeft (maar vervolgens wel door de christelijke kerk is omarmd).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 10:31

Froukje schreef:
_San87_ schreef:
Geen Sint Maarten en geen Halloween hier. Dat laatste vind ik wel jammer.

Ik heb geen idee wat Sint Maarten inhoudt. De vergelijking met sinterklaas en kerst gaat imo spaak.

Je kunt Sint Maarten met Halloween vergelijken.
Bij Halloween is het trick or treat en bij Sint Maarten zing je een liedje voor je een snoepje krijgt.

Van wat ik lees is het totaal niet vergelijkbaar, behalve de uitvoering.

Grappig dat Sint Maarten dus wel een bedelfeest is :D.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 10:34

_San87_ schreef:
Grappig dat Sint Maarten dus wel een bedelfeest is :D.


Ja, net als Driekoningen en eigenlijk ook Sinterklaas.

_Mirjam

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-05-14
Woonplaats: Danmark

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 10:36

Ik ben opgegroeid in Eindhoven, waar niks aan sint Maarten gedaan wordt. Mijn moeder zei elk jaar dat ze het jammer vond dat er in Eindhoven niks aan gedaan werd, want zij vond het als kind altijd erg leuk.


Hier in Denemarken wordt er op mortensaften (de avond van tevoren) in veel huishoudens traditioneel eend gegeten. Dat was vroeger gans, omdat sint Maarten zich volgens de legende tussen ganzen verstopt zou hebben omdat hij geen bisschop zou willen worden. Eend was makkelijker verkrijgbaar, waardoor gans op het menu vervangen werd door eend. Op mortensdag (sint Maarten) wordt er verder niks gedaan hier.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 10:41

Kaka schreef:
Froukje schreef:
Je kunt Sint Maarten met Halloween vergelijken.
Bij Halloween is het trick or treat en bij Sint Maarten zing je een liedje voor je een snoepje krijgt.


De uitvoering lijkt op elkaar, de herkomst is wel echt anders. Sint Maarten is van oorsprong een puur religieus feest, terwijl Halloween een heidense herkomst heeft (maar vervolgens wel door de christelijke kerk is omarmd).


Sint Maarten heeft mogelijk ook een heidense oorsprong.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Sint-Maarten_(feest)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 10:49

St maarten was hier in de achterhoek nieuw voor me. Kende het daarvoor niet. In dorp destijds gingen we nieuwjaarsdag zo langs de deuren.

Maar ja normaal heb ik wat in huis, afgelopen jaren steeds minder kindjes. 2, 4 misschien eens 6. Dit jaar gisteravond, ik hoor kindjes :oo o ja st Maarten en ik heb niks in huis -O- . Echt heel veel kindjes, kennelijk nieuwe lichting. Jammer dat ik niks had.

Wel een beladen avond, ;( aantal jaren geleden onze oude kruising bordercollie, kreeg een toeval waardoor we hals over kop naar de dierenarts moesten. Moet je met een verkrampte hond langs een groepje zingende kindjes |( . Hij heeft het niet overleefd ook. maar wel dubbel daardoor.

Nadir

Berichten: 12721
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 11:34

Ik was het niet van plan... Maar mijn dochter van 4,5 kwam zo enthousiast met haar zelfgemaakte lampion uit school dat we toch mee hebben gedaan. En ze vond het ondanks de regen echt geweldig... Dus vrees dat we volgend jaar weer moeten :D

Mijn zoon zag de regen en heeft bedankt. Tot hij de enorme zak snoep van zijn zus zag, toen kreeg hij wel spijt :+

ravellie

Berichten: 3075
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 11:39

Froukje schreef:
Juffrouw Kikkerbil :Y)

Al trof ik dit jaar hier in de buurt ook veel Juffrouw Kikkerbillen >;) En dan kwam ik niet eens zingen/snoepje halen maar een pakketje brengen..

Prima dat je de traditie niet kent maar als je hier een paar jaar woont en je weet er inmiddels vanaf moet je kinderen wel heel erg haten als je niet even een paar keer de deur open wilt doen en een paar snoepjes kan missen.

Met Halloween is het toch ook heel normaal om de deur open te doen?


Met Halloween doen wij absoluut niet open
Wat een naar gebeuren is dat

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Vier jij sint Maarten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 11:40

Halloween wordt hier gelukkig niet gevierd. Maar dan zijn we toch nooit thuis.

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 11:42

Hier is het sinds 3 of 4 jaar ineens populair. En weten ze me zelfs in het buitengebied te vinden. Een paar dagen van te voren komen ouders aan de deur om te vragen of de kinderen aan mogen komen. Ik ben rond die tijd op stal dus heb aangegeven dat ze mijn huis over mogen slaan.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 11:43

Jessix schreef:
Hier is het sinds 3 of 4 jaar ineens populair. En weten ze me zelfs in het buitengebied te vinden. Een paar dagen van te voren komen ouders aan de deur om te vragen of de kinderen aan mogen komen. Ik ben rond die tijd op stal dus heb aangegeven dat ze mijn huis over mogen slaan.


Dat is dan wel netjes dat ze het komen vragen.

Many
Berichten: 8275
Geregistreerd: 30-10-04

Re: Vier jij sint Maarten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 11:47

Hier (Drenthe) wordt het zeker gevierd. In ons dorp komen ze zelfs met hele schoolklassen tegelijk aan de deur! Wij zetten een bak met snoep bij de voordeur en doen de bel eraf (anders gaat de hond steeds over z'n theewater) en dan redden ze zichzelf wel. Ideaal!

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 11:48

Whale schreef:
Jessix schreef:
Hier is het sinds 3 of 4 jaar ineens populair. En weten ze me zelfs in het buitengebied te vinden. Een paar dagen van te voren komen ouders aan de deur om te vragen of de kinderen aan mogen komen. Ik ben rond die tijd op stal dus heb aangegeven dat ze mijn huis over mogen slaan.


Dat is dan wel netjes dat ze het komen vragen.

Aan de ene kant wel, aan de andere kant voel ik me ook wel voor het blok gezet. Lastig om nee te zeggen.. Voel me als ik wel thuis zou zijn dan een soort verplicht om snoep te kopen en mee te doen aan dit gebeuren.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Vier jij sint Maarten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 12:30

Achgos ik had zo'n medelijden met die verregende kinderen aan de voordeur (en de verregende ouders op de stoep :)) ). Hier kun je aangeven dat je meedoet door een lichtje aan de voordeur of in de vensterbank te zetten, en dat werkt prima. Ik heb prachtige lampionnetjes voorbij zien komen, kleine ukkies die hun uiterste best doen om de tekst te onthouden, te grappig.

We hebben nu alleen een bak snoep over (nogal weinig aanloop door het weer). Jammer :D

pien_2010

Berichten: 43305
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 12:39

Vanuit deze achtergrond https://www.ontwerpt.nu/vo/vsmaarten.html hebben wij vroeger met de kinderen het St Maartensfeest gevierd vanuit de Vrije School. Ik vond het een erg leuk feest en wji als ouders deden altijd mee.

In de wijk werd vooraf een flyer uitgedeeld waarin uitgelegd werd hoe en wat, ik kan me niet herinneren dat we ooit nare reacties hebben gehad aan de deur. De meeste mensen vonden het lief en leuk die kleine kinderen aan de deur, want vooral de onderbouw kinderen doen mee (kleuterschool) en de kleinere broertjes en zusjes aan de hand van de ouders of in de kinderwagen.
De kinderen (en ouders) kregen elk jaar het verhaal te horen.

Ik citeer een klein stukje uit de tekst die wij hadden en waaruit blijkt dat het dus totaal geen heidens feest is zoals wij het indertijd vierden:
:
Citaat:
De geschiedenis

Martinus de strijdbare (held), geboren in het jaar 316 na Christus. Toen hij 10 jaar was kwam hij voor het eerst met de Christenen in aanraking en zag hij voor het eerst een kruis. Zijn vader was een voornaam man in het leger van Italië, wien's grootse wens was dat Martinus in zijn voetsporen zou volgen. Opmerkelijk en uitzonderlijk voor die tijd was de hoge functie die Martinus bekleede in het leger, en het respect waarmee hij zijn "ondergeschikten" behandelde, reeds op 15-jarige leeftijd.

De Legende

Martinus moest een zware tocht ondernemen met het leger. Zo kwam hij op zijn 18e met zijn legeronderdeel aan bij de stad Amiens. Het was koud, bijna donker, de poorten zouden weldra gaan sluiten en het leger moest zich haasten om op tijd binnen de muren van de stad te zijn. Maar Martinus zag buiten de poort een arme bedelaar. Martinus had hem niets te geven, geen brood of aalmoes. Hij aarzelde echter niet en sneed zijn mantel in twee en gaf een helft aan de bedelaar.

's Nachts verscheen in een droom Christus aan zijn bed met om zijn schouders de halve mantel van de bedelaar. Christus spreekt tot de engelen: "Ziehier Martinus, nog niet eens gedoopt, heeft mij gekleed."

Hierop besluit Martinus zich te laten dopen, verlaat het leger en wijdt zijn verdere leven aan het geloof.


Elkaar zien en ontmoeten

Sint Maarten is het eerste feest van de grote advent. Het is ook het eerste feest dat in het teken staat van het licht, maar ook van elkaar zien en delen. De natuur toont zich op zijn allerruwst, de mens trekt naar binnen in de warme omhulling van het huis en ontsteekt er het vuur en de lichten.

pien_2010

Berichten: 43305
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 12:44

Jessix schreef:
.

Aan de ene kant wel, aan de andere kant voel ik me ook wel voor het blok gezet. Lastig om nee te zeggen.. Voel me als ik wel thuis zou zijn dan een soort verplicht om snoep te kopen en mee te doen aan dit gebeuren.


Jammer dat je dit zo voelt. Dat is natuurlijk niet de bedoeling van het feest. Heel vaak hadden mensen niets in huis. De kinderen gaven dan een handje, zongen een liedje en zwaaiden met de goedenavond wens en vertrokken huppelend naar de volgende deur.
Ze kregen zat fruit e.a. dingetjes dus was nooit een probleem.

Hier in Frankrijk, komen de kinderen van Halloween aan de deur. Het 1ste jaar overviel het ons en we hebben toen zeer nadrukkelijk gevraagd of ze volgend jaar nog eens wilden komen want dat we dan wel snoep in huis zouden hebben. Ik vind het leuk. Voor hier is het een vorm van integratie en wij doen er graag aan mee.
Het is even praten met de kinderen, een bisous (kusje) geven aan iedereen→ we kennen iedereen die hier aan de deur komt en dat was het dan.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Vier jij sint Maarten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 14:17

In Limburg heet het Sinter Merte.
Lampionnenoptocht, en er mag ook altijd een kind verkleed als Sinter Merte op een paard zitten. Grote vuurstapel aansteken en dan is het de kunst om een stuk verbrand hout te vinden, je handen daar zwart mee te maken en dat bij iemand anders in het gezicht te wrijven.
Oliebollen en chocomel erbij. Dat zingen voor de snoepjes is pas iets van de laatste jaren, dat was vroeger nooit.

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 14:25

Jeetje heb nooit aan de andere kant gedacht dat mensen gewoon weg niet hun deur willen open doen en het zien als bedelen en last. Hier is het een traditie. Vroeger met mijn kinderen veel gelopen en wat genoten ze ervan. Hun lampion te laten zien, de liedjes te laten horen die ze geleerd hadden...zo trots. Dat zie ik nu ook op die snoetjes als ik de deur open doe. Ik geniet ervan en die ene keer in het jaar....
Laatst bijgewerkt door dito op 12-11-19 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Berichten: 43305
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 14:31

dito schreef:
Jeetje heb nooit aan de andere kant gedacht dat mensen gewoon weg niet hun deur willen open doen en het zien als bedelen en last. Hier is het een traditie. Vroeger met mijn kinderen veel gelopen en wat genoten ze ervan. Hun lampion te laten zien, de liedjes te laten horen die w geleerd hadden...zo trots. Dat zie ik nu ook op die snoetjes als ik de deur open doe. Ik geniet ervan en die ene keer in het jaar....


Ik dus ook niet en schrok er in 1ste instantie zelfs van.
Dat vind ik dan wel weer mooi aan bokt want ik leer veel van al die verschillende bokkers. Dat is mooi en waardevol.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 14:34

Die negatieve reacties had ik ook echt niet verwacht, wel dat het in sommige delen van het land niet gevierd word. Zelf heb ik ook niks met kinderen, maar ik vond het vroeger ook echt fantastisch, waarom zou je het de kinderen van nu dan ontzeggen? Vooral de kinderen die het thuis niet al te royaal hebben.