Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 7 [ 166 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Staleigenaresse niet aanwezig tijdens Nieuwjaar, en nu?

 
Profiel   

Jullie zullen misschien wel denken "so what", maar ik zal de situatie even nader uitleggen.

Ik heb sinds juni een eigen paard, dat 24/7 buiten (paddock of wei) in een kudde staat. Nu vertelt de staleigenaresse me net dat ze tijdens oudjaarsavond en nacht niet op stal is. De vorige eigenaren hadden haar pas drie maanden, dus ook niet tijdens Nieuwjaar, en hebben geen contact meer met de vorige eigenaar (en doen hier ook wat moeilijk over, dus waarschijnlijk een handelaar).

Ik ben dus nu van plan om dan maar zelf op stal te zijn. Wat zouden jullie doen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-19 12:29 



 
Profiel   

Je zou even kunnen checken voor en na het hevige vuurwerk. Ze zullen misschien even gaan rennen maar er tussen springen is dan geen optie. Dus of je er nu wel of niet bij bent, je kan er weinig aan veranderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-19 12:31 



 
Profiel   

Ik zou het zelf wel zo prettig vinden als er iemand in de buurt is. Wordt er veel vuurwerk afgestoken in de omgeving?
Zou sowieso zorgen dat ze voldoende ruwvoer hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-19 12:32 



 
Profiel   

Ik vraag me eerder af wat je anders zou doen dan zelf gaan :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-19 12:33 



 
Profiel   

Ik denk: mijn beesten gaan voor op mijn plezier. Heb een aantal zeer angstige dieren dus ik zorg dat ik dan thuis ben voor ze.
Mijn ponys en paard staan op stal, eigenaren van stal zijn thuis, zouden ze weg willen en gaan is prima. Dan zorg ik dat ik er ben.
Mijn kleinste merrie kon er altijd goed tegen, laatste jaar niet dus ik vind dat Er op gelet moet worden.
Helemaal in geval van 24/7 buiten
Zorg dat ze zich in ieder geval bezig kunnen houden met eten en dergelijke

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-19 12:33 



 
Profiel   

Het is een akkeromgeving net naast een woonwijk met flats en dergelijke. Ideaal dus voor mensen die lekker willen knallen maar de buren niet op hun dak willen...

Normaal gesproken krijgen de paarden net voor 12 uur nog eens een flinke portie hooi, maar dit is dit keer dus ook niet het geval. Daarom zou ik dus ook willen gaan, dat ik die portie hooi dan geef in plaats van de eigenaresse.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-19 12:35 



 
Profiel   

Ik zou dat zeker doen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-19 12:35 



 
Profiel   

Dan zou ik zelf gaan zitten. Vorig jaar had ik mijn paard ook pas net en wist ik niet wat hij zou doen. Hij staat middenin een stadswijk dus het gaat best te keer. Als mijn staleigenaren er niet waren geweest was ik zelf gaan kijken. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-19 12:36 



 
Profiel   

horsiegek schreef
Je zou even kunnen checken voor en na het hevige vuurwerk. Ze zullen misschien even gaan rennen maar er tussen springen is dan geen optie. Dus of je er nu wel of niet bij bent, je kan er weinig aan veranderen.


Dat weet ik natuurlijk. Maar stel, er gaat eentje vol door het hek of op zijn plaat door het rennen, dan vind ik het toch wel een heel prettig idee dat er iemand is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-19 12:36 



 
Profiel   

Ik laat mijn dieren nooit alleen met oud & nieuw. Ze zijn niet in paniek hoor, maar er is altijd wel een risico dat er wel wat mis gaat. Ben altijd bang voor brand oid.

Ik zou dat ook wel van een stalhouder verwachtten.... maar anders zou ik zorgen dat ik er zelf ben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-19 12:37 



 
Profiel   

Nala schreef
horsiegek schreef
Je zou even kunnen checken voor en na het hevige vuurwerk. Ze zullen misschien even gaan rennen maar er tussen springen is dan geen optie. Dus of je er nu wel of niet bij bent, je kan er weinig aan veranderen.


Dat weet ik natuurlijk. Maar stel, er gaat eentje vol door het hek of op zijn plaat door het rennen, dan vind ik het toch wel een heel prettig idee dat er iemand is.

Dat dus! Op het moment zelf kun je weinig maar er is dan wel iemand ter plaatsen als het echt mis gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-19 12:38 



 
Profiel   

Nala schreef
horsiegek schreef
Je zou even kunnen checken voor en na het hevige vuurwerk. Ze zullen misschien even gaan rennen maar er tussen springen is dan geen optie. Dus of je er nu wel of niet bij bent, je kan er weinig aan veranderen.


Dat weet ik natuurlijk. Maar stel, er gaat eentje vol door het hek of op zijn plaat door het rennen, dan vind ik het toch wel een heel prettig idee dat er iemand is.



Dit inderdaad, op het moment zelf kun je geen hol doen, maar wel actie ondernemen, in de zin van hulpdiensten bellen bijvoorbeeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-19 12:48 



 
Profiel   

Bedankt voor de antwoorden allemaal! Ben ik dus toch niet helemaal gek geworden :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-19 13:04 



 
Profiel   

Daarom ervoor en erna even checken hoe het gaat. En inderdaad zorgen dat er eten is. Jammer dat er geen overleg is geweest vanuit de staleigenaresse.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-19 13:25 



 
Profiel   

Wat bijzonder dat de staleigenaar gewoon weg gaat >;)

Ik zou het toch ook wel fijn vinden als er iemand aanwezig is. Alleen al de combi vuurwerk+hooi etc. Durf hier thuis ook niet weg te gaan ookal vinden de ponys het helemaal niet zo spannend, je weet maar nooit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-19 13:27 



 
Profiel   

Ik vind het niet kunnen dat de stalhouder er niet is en dus geen vervanger heeft geregeld

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-19 13:30 



 
Profiel   

De staleigenaresse is echt super, en het is haar goed recht oudjaar ergens anders te vieren, dus daarom ga ik dit jaar.

Ik stuurde net mijn beste vriendin een appje dat ik ons gezamenlijke oud en nieuw af moest zeggen, en ze schrijft meteen terug "wel nee joh, ik ga mee!" <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-19 13:32 



 
Profiel   

little_birdy schreef
Ik vind het niet kunnen dat de stalhouder er niet is en dus geen vervanger heeft geregeld


Dat ligt er maar net aan wat voor stal het is en wat de afspraken zijn. Een doe het zelf stal vind ik alweer anders dan een pensionstal die allinclusief is.

@ts: iets voor 12 uur erlangs rijden en dan even half uurtje kijken hoe het gaat. Eventueel lekker hooi geven voor die tijd. Of als je leuke stalgenoten hebt op stal vieren

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-19 13:33 



 
Profiel   

Ik heb alleen een fiets tot mijn beschikking en ga niet met een auto van mijn ouders over die hobbelige landweggetjes rijden in het donker. Ik zal waarschijnlijk al een paar uur vantevoren op stal zijn aangezien dat beter te doen is voor degenen die ons bij stal zullen afzetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-19 13:39 



 
Profiel   

Hmm, met vuurwerk/oudejaarsnacht wil ik toezicht.


Liefst door staleigenaar, want makkelijker voor mijzelf.

Maar als dat om wat voor reden dan ook geen optie is, dan zou ik er echt zelf gaan zitten.

Een paard in paniek heb je maar zo niet rustig.

Maar dierenarts of brandweer bellen indien nodig kan altijd.
En dan liefst niet als je na een half uur eens gast controleren, want met pech is dat te laat.

Ik heb de enorme mazzel dat de staleigenaresse waar mijn paard momenteel staat er bij woont.
En die controleert dus regelmatig even, en kan een deel van de staten vanuit huis zien.


Maar ik heb ook bij eerdere stallingen wel zelf gecontroleerd.
Blijft toch een risico avond, oudejaarsnacht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-19 13:41 



 
Profiel   

Lief dat je vriendin mee wil gaan!

No way dat mijn dieren alleen zijn met O&N. Vriend is binnen bij de honden en katten, ik sta buiten tussen de paarden. Gelukkig zijn de paarden super relaxed en is mijn “zoek de wortel” een leuker spelletje dan over de zeik gaan. Meestal na een minuut of 20 als alles rustig kijkt naar het vuurwerk ga ik weer naar binnen. Dan loop ik gedurende de nacht nog een paar keer naar buiten maar de afgelopen jaren ging alles probleemloos. Hopelijk dit jaar weer. Ik ben ook bang voor brand.

Sterkte op stal dit jaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-19 13:43 



 
Profiel   

Als mijn stalhoudster er niet zou zijn, zou ik ook zelf gaan. :j voor mijn eigen gemoedsrust. Gezien ik weet dat er toezicht is, blijf ik bij mijn katten.

Bij mijn ouders staan ze aan huis, voorheen was ik ook altijd tijdens het ergste vuurwerk even bij de stal. Er was altijd rust tot de nieuwe buren van mijn ouders zonder melden vuurwerk op hun oprit - naast de stal - afstaken. Ik stond dichtbij maar onze merrie ging eerst bijna door en vervolgens bijna over het hek. Gelukkig liet ze zich snel kalmeren en konden we haar op stal zetten achter de deur. Sindsdien houden mijn ouders ze binnen na de laatste voerbeurt en gaan ze ook nooit weg met O&N.

Wat lief dat je vriendin mee gaat!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-19 13:46 



 
Profiel   

Femke_Tweety schreef
Maar dierenarts of brandweer bellen indien nodig kan altijd.
En dan liefst niet als je na een half uur eens gast controleren, want met pech is dat te laat.


ik zou zelfs vooraf melden dat er op die locatie dieren gestald staan en hoeveel dat er zijn.
Vind het eigenijk not-done dat een staleigenaar er met oud en nieuw niet is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-19 13:55 



 
Profiel   

Afgezien van het feit dat er met de jaarwisseling dus niemand is die verantwoordelijk is (als ik het goed begrijp), vind ik het ook gek dat er ineens een voer beurt wordt overgeslagen.
Bij ons is er vrijwel altijd iemand aanwezig. Als het management om reden X afwezig is, is er altijd een stalgenoot die op tijd wordt gecontact om de paarden te checken of te voeren. Idem voor de jaarwisseling. Dan wordt er gevraagd of er stalgenoten zin hebben om te komen. Is A gezellig en B zijn extra handjes op zo’n onrustige avond nooit weg. Meerdere stalgenoten hebben bv geen partner, dus zijn vieren het met een groepje op stal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-19 13:56 



 
Profiel   

Inderdaad zou ik er zelf ook willen zijn, als de stalhoudster er niet bij is. Ben zelf nog nooit bij m'n paard geweest tijdens oud en nieuw, stalhouder was er altijd bij en liet me altijd weten hoe ze erbij stonden. Wel regelde ik altijd dat er onbeperkt hooi was, lampen aan en radio aan. Er is nooit wat geks gebeurd gelukkig!

Sinds kort staan m'n paardjes aan huis, en ben ik er dus voor het eerst bij! Maargoed, mijn haf van bijna 30 is letterlijk bomproof; ik reed op Oudjaarsdag gewoon nog buiten, tussen de carbidknallen :Y) Heb sinds kort een shet van 6 erbij, ik heb geen idee hoe hij reageert op vuurwerk. Maar om 00u sta ik met m'n champagne in de wei :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-19 13:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 7 [ 166 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen