Ons eerste jaar, met ups & downs

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Farjen

Berichten: 7991
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Ons eerste jaar, met ups & downs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-19 22:32

Januari

Mijn paard staat al jaren op zijn vervroegd pensioen wegens hoefkatrol. Lekker genieten van een lui leventje op de weide. Hij kan nog prima uit de voeten maar hij is geen 100% correct tijdens het rijden.. Maar hij voelt zich geweldig met zijn harem merries op de weide.

Afbeelding

Door zijn hoefkatrol rijd ik niet meer met hem maarja de paardenmicrobe die verdwijnt niet hé :+ dus ben ik via via op allerlei stallen terechtgekomen. Zo reed ik al jaren de paarden van andere mensen, voornamelijk op springstallen. Superleuk om veeeel paarden te rijden, ervaring opdoen, …
In 2018 ben ik terecht gekomen bij superfijne mensen uit de buurt die een piste aan huis hadden met verschillende paarden. Ik mocht altijd komen rijden, hoe meer, hoe liever! Een buitenrit, op verplaatsing, … Superleuk! Maar dan begint het steeds meer te kriebelen om zelf een paard te hebben en deze op te leren, op wedstrijd gaan, .. Ik wou niet meer op de zijlijn staan!

Dus je kijkt wat rond op internet maar het aanbod (en vooral de prijzen) vallen tegen.
Ik zocht een jong paard, 3 - 6 jaar, liefst een speciaal kleurtje, zeker geen bruine :+ minimum 1m70 en braaf. Gewoon een brave allrounder waar ik lekker een beetje vanalles mee kan doen.
Ik had bij iemand die ik volgde op Instagram een paard gezien en had als grap gereageerd met: te koop? Wat later volgde er een privé bericht, hij vroeg wat ik juist zocht en stelde een paard voor met deze foto:


Afbeelding


Ik dacht wat een lelijk ding :') Maar dan keek ik wat verder op het Instagram account en zag ik nog andere foto’s en filmpjes en was mijn nieuwsgierigheid toch gewekt..
Zijn wedstrijdnaam is Hocus Pocus. Ik wou graag het paard gaan bezichtigen en een testrit doen maar we hadden net een vakantie gepland. De hele week op vakantie bleef dit paard in mijn hoofd zitten, ik kwam op vakantie zelfs een winkel tegen met de naam Hocus Pocus. Toen zei zelfs mijn vriend dat het een teken was :p :p
Een week later en na bijna een 3 uur durende autorit, kwamen we aan op stal. Daar stond ie dan.
Een zweetvos van 1m75 en heel veel wit :+
Ik had continue een grote smile op mijn gezicht :D :D :D

Afbeelding

Afbeelding

Dus niet zo heel lang over moeten nadenken, paard werd gekeurd en eind januari stond hij op stal *\o/*
Het was toen rampzalig weer, het had net gesneeuwd.. Verkoper had het paard gebracht en heeft dankzij de file er bijna 5 uur over gedaan.. Dus de volgende dagen enkel rustig wat gestapt aan de hand zodat hij rustig kon wennen.


Februari

Nog steeds lekker veel sneeuw maar ik heb het geluk dat we een binnenbak hebben. Dus paard opgezadeld voor het eerste ritje! Doordat het zo’n slecht weer was, mochten de paarden gelongeerd worden in de binnenbak. Dus toen ik lekker aan het instappen was, kwamen er 2 mensen hun paard longeren.. Stress!! Maar Hoki was superflink en het eerste ritje was een feit <3

Afbeelding

https://boktimg.nl/img/m/JtlVJ4.jpg


Wat later werd het beter weer en kon hij lekker op de weide!
https://boktimg.nl/img/m/j8kWjx.jpg



Maart

Mijn andere paard genoot ondertussen ook gewoon van zijn weideleventje en na het poetsen kruip ik er vaak op om zo naar de weide te gaan.

Afbeelding

En het werd ook nog lekker weer om buitenritjes te maken

Afbeelding


April
Hoki kreeg een bezoekje van de zadelmaker, ostheopaat, … Groot onderhoud!
Op stal hebben we een aquatrainer dus perfect om mijn grote jongen op een andere manier te trainen. Op een dag toen ik Hoki aan het opzadelen was, zag ik een kleine zwelling op zijn voorbeen. Verder was hij niet mank ofzo, maar de verantwoordelijke van de aquatrainer zei om er toch naar te laten kijken. De DA kwam, deed buigproeven ed.. niets te zien. Op echo was er echter toch een peesblessure te zien ;( ;(
Minimum 4 maanden bosrust en enkel stappen en aquatrainer mochten we wel doen om spieren te onderhouden.

Afbeelding


Mijn oudje ging ook niet lekker, die leek hoefbevangen te zijn. Maar na een weekje pijnstillers en paddock was er niets meer te zien



Mei
Mijn oudje werd weer opgebouwd van paddock, naar klein weide met amper gras, stukje groter, … En uiteindelijk weer in zijn kudde merries. Hij was weer helemaal in zijn nopjes.
https://boktimg.nl/img/m/5UwxMW.png


Tot een paar weken later, hij lag continue neer op de weide en lag dan ook echt te kreunen.
3 dierenartsen en 2 hoefsmeden hebben gekeken, iedereen zei wat anders. Hoefbevangen, hoefkatrol, … Ik had deze maand een fotoshoot gepland voor mijn 2 honden en de 2 paarden. Voor het oudje zou het zijn afscheidshooi worden… Hij zou 3 dagen na deze shoot ingeslapen worden. Hij kreeg 2 keer per dag zware pijnstillers, zonder resultaat.. Dus ik moest van mijn hart een steen maken. De hoefsmid had alvast zijn ijzers eraf gehaald.
;(
https://boktimg.nl/img/m/uhnVMc.png

Afbeelding

https://boktimg.nl/img/m/S3W5Sr.jpg

Afbeelding



Juni
Uiteraard wanneer je de knoop doorhakt en denkt “nu is het genoeg geweest”, krabbelt paardlief er door. Hij liep beter, was alert, … In overleg met DA toch maar het inslapen uitgesteld en afwachten. Zou het toch goedkomen?
Hoki kreeg ondertussen zijn dagelijkse stapbeurten en ging wekelijks in de aquatrainer.


Juli
Oudje gaat elke dag beter, draaft en gallopeert lekker rond op de weide! *\o/*
https://boktimg.nl/img/m/QLrgJW.jpg


Augustus
De DA komt voor een controle bij Hoki. Enorm veel stress maar gelukkig goed nieuws!
We mogen beginnen met een trainingsthema en zodus beginnen draven!
Hoki snapt er niets van en ik krijg hem amper in draf :')
https://boktimg.nl/img/m/IWa2eT.jpg[/img]


September
Mijn oudje is verhuisd naar een stal waar hij overdag lekker met zijn merries buitenkan en in de nacht op stal gaat. Hij heeft er zichtbaar deugd van!
https://boktimg.nl/img/m/8HKao3.jpg

Afbeelding



Oktober
Na 8 weken komt de DA terug en terug is er goed nieuws! We mogen terug beginnen met een galopje!

Afbeelding

Afbeelding


November
Ondanks de blessure, heeft Hoki toch wat spieren bijgekweekt (jeej voor de aquatrainer!)
Helaas passen mijn zadels niet meer.. Maar deze maand kregen we ons nieuw zadel en ik heb weer een ander paard onder me!


December
Deze maand is er nog de (normaal gezien) de laatste controle van de DA. Dus duimen maar!
En op stal werd er een fotoshoot georganiseerd voor een goed doel!


Afbeelding

Afbeelding

En oudje staat lekker te genieten van zijn vriendinnetje! <3
https://boktimg.nl/img/m/52g3l3.jpg


{:)

ikkedus
Berichten: 3277
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Ons eerste jaar, met ups & downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 22:58

Heel aansprekende reus heb je daar. Mijn typje is het wel. Veel plezier met hem.

lideli

Berichten: 2440
Geregistreerd: 21-03-10

Re: Ons eerste jaar, met ups & downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 23:08

Wat een leuk dier! Echte een grote vriendelijk reus om te zien :j

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Ons eerste jaar, met ups & downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 08:23

ohh dit is een van de weinig paarden waar ik warm voor loop. Wat een prachtig dier is dit, met een geweldige uitstraling zeg. Ben er maar zuinig op! Gelukkig is alles herstellende en kun je ook nog genieten met je oude paardje. OP naar een nieuw mooi jaar en hopelijk blessure vrij!

Farjen

Berichten: 7991
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: Ons eerste jaar, met ups & downs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-19 13:09

Bedankt voor de reacties! Hoki zijn kleurtje is een beetje "hate it or love it" :D

Lidell, hij kan soms ook ontzettend zuur zijn, dus niet altijd even vriendelijk := In het begin probeerde hij me geregeld te bijten maar dat is gelukkig over :D

Timokyana, bedankt!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34639
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 14:35

Ben jou volgens mij al eens eerder tegen gekomen. Wij hebben een naamgenoot van jouw paard op stal staan, alleen nog iets meer wit /3 :D . Leuk paard heb je! Fijn dat je weer lekker aan de slag kan met hem.

Farjen

Berichten: 7991
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-19 16:19

SusanH schreef:
Ben jou volgens mij al eens eerder tegen gekomen. Wij hebben een naamgenoot van jouw paard op stal staan, alleen nog iets meer wit /3 :D . Leuk paard heb je! Fijn dat je weer lekker aan de slag kan met hem.


We hebben inderdaad al gepb't met elkaar :D
Jouw hoki is ook een knapperd zeg <3

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34639
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 16:21

Vind ik ook :j . Ik heb ook maar eens een topic aangemaakt. Toch wel leuk om terug te zien wat je allemaal mee maakt in een jaar. Heette jouw paard trouwens al zo? Of heeft hij (net als de onze) een andere stamboeknaam? Of had ik dat al gevraagd?

Farjen

Berichten: 7991
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: Ons eerste jaar, met ups & downs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-19 16:40

Hij heeft een andere stamboeknaam maar werd wel al hocus pocus genoemd :D

ThermoHorse

Berichten: 2
Geregistreerd: 11-12-19
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 16:54

Wat een prachtig dier zeg! Fijn dat het weer goed gaat met beide paarden :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34639
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 17:13

Farjen schreef:
Hij heeft een andere stamboeknaam maar werd wel al hocus pocus genoemd :D


Ah net als bij onze Hocus :j.

Lisadliam

Berichten: 774
Geregistreerd: 27-09-09

Re: Ons eerste jaar, met ups & downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 17:17

Wauw.. ik ben al een enorme vossenfan maar deze is helemaal het einde!

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Re: Ons eerste jaar, met ups & downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 17:31

Gaaf paard! Ik ga duimen. Op naar een top 2020!

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Ons eerste jaar, met ups & downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 19:05

Fijn dat je oude paardje een tweede kans heeft gekregen. Goed dat je toch je hart gevolgd hebt. En je nieuwe paard heeft een lieve uitdrukking op zijn gezicht.

Farjen

Berichten: 7991
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: Ons eerste jaar, met ups & downs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-19 22:13

Bedankt voor de reacties <3
Ik geef de complimentjes door :D

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 22:57

Wat een knapperd zeg. Je vertelt er geregeld iets over in het Belgentopic maar ik had er nog nooit een foto van gezien.

SsSimonee

Berichten: 2941
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: ergens in de achterhoek

Re: Ons eerste jaar, met ups & downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 08:30

Oehh dat is een gave reus! Op naar een mooi 2020 waarin je oudje ook nog een mooie tijd mag beleven.

Farjen

Berichten: 7991
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: Ons eerste jaar, met ups & downs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-19 18:54

Balte, jij verstaat de liefde voor vossen met veel wit hé :D Heb je Ushi nog?

SsSimonee bedankt! In 2020 gaan we knallen =:)

Marilu
Berichten: 1246
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 18:59

Oh, wat een mooi paard ! Het ziet er vooral ook een lief dier uit !
De kleur vind ik net heel erg mooi ! Je noemt hem vos, maar het is toch een palomino ?

Ook vind ik het top dat je je oude paard nog een kans gegeven hebt, zodat hij nu nog vrolijk rond kan lopen met zijn merries.

Farjen

Berichten: 7991
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-19 19:08

Goh ik heb weinig kennis van kleuren en het gen dat dit veroorzaakt :+

En het is vanzelfsprekend dat mijn oudje een 2, 3, ... kans krijgt. Ik heb hem bijna 16 jaar dus hij is heel belangrijk voor mij <3

Ropa

Berichten: 648
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Friesland

Re: Ons eerste jaar, met ups & downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 22:43

Mooi paard, leuke kleur.

Dobbelicious

Berichten: 328
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 22:51

Marilu schreef:
Oh, wat een mooi paard ! Het ziet er vooral ook een lief dier uit !
De kleur vind ik net heel erg mooi ! Je noemt hem vos, maar het is toch een palomino ?


Het is een zweetvosje :)

@TS Gaaf dier, je kunt wel zien dat er een karaktertje in zit ;)

kally
Berichten: 5246
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 00:42

Wat een hele leuke heb je gevonden, op naar een mooi nieuw jaar met je twee grote vrienden...

xxemmely

Berichten: 1479
Geregistreerd: 25-01-12
Woonplaats: Huijbergen

Re: Ons eerste jaar, met ups & downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 10:07

Wauw heel gaaf paard zeg! <3

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 10:08

Farjen schreef:
Balte, jij verstaat de liefde voor vossen met veel wit hé :D Heb je Ushi nog?

SsSimonee bedankt! In 2020 gaan we knallen =:)


Yep, die staat hier haar pensioen te houden, mijn honden aan te vallen als ze de kans ziet en wordt in 2020 al 23 jaar.
Mooi voorbeeld van "een vos verliest zijn streken niet", al is dat een eigen interpretatie van het spreekwoord natuurlijk haha.