2019: Zweedse paardendromen komen uit!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Piekosjj

Berichten: 5454
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

2019: Zweedse paardendromen komen uit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 22:58

2019, wat een fantastisch jaar was het <3

Begin 2018 ben ik naar Zweden verhuist, en heeft mijn paardenleven een gigantische boost gekregen, en dat is in 2019 alleen maar groter geworden. Ik rijd en ben inmiddels ontzettend goed bevriend geraakt met Zweedse endurance ruiter Josefin, en ik rijd kom een paar keer per week bij haar op stal om te rijden/grondwerken met de paarden.

Voor mij stond dit jaar vooral in het teken van groomen, een click krijgen met Josefin's jonge paard Gamgee en het opbouwen na een blessure met Ambres :) De linkjes zijn ook zeker de moeite waard :)

In Januari stond de bekende Vasaritt op de planning, een internationale endurance rit op topniveau in het prachtige Dalarna. Ik heb twee ruiters gegroomed en ook een paar mooie foto's geschoten op deze prachtige en IJS koude dag. Het hele topic is hier te vinden: [TEN-ITP] Winter wonderland: endurance in de sneeuw!
01.
Afbeelding

In Februari maakte ik de meest prachtige rit van mijn leven :D Het had gigantisch veel gesneeuwd in de nacht, en ik reed op de ervaren topper van Josefin, Chaman. We hebben veel door de dikke sneeuw gegalopeerd wat zó'n gave ervaring was!
02.
Afbeelding

In Maart begon de sneeuw weer een beetje te dooien, en maakte in eindelijk weer eens een ritje op een van mijn favoriete paarden, Ambres, ook wel Abbe genoemd op stal. Abbe had zich vervelend geblesseerd het jaar ervoor, dus we maakten een klein stapritje en werden opgewacht door zijn paardenvriendjes /3
03.
Afbeelding

Helaas bleek Abbe toch nog niet helemaal 100% goed te lopen, dus moest hij de hele zomer weer terug het land op.

In April begon het endurance seizoen weer en was ik uiteraard weer van de partij om te groomen :)

04. Ik met Zohar
Afbeelding
En een wedstrijdfoto: Klik!

In Mei bezochten mijn vriend en ik Nederland en ging ik op bezoek bij mijn vorige verzorgpony waar alles mee is begonnen, Quintos. Vele zullen hem misschien nog wel herkennen van zijn wollige oortjes uit het buitenrijd topic :D
05.
Afbeelding

En toen begon ook ein-de-lijk de zomer in Zweden :D Ik reed voor de eerste keer op Josefin's jonge paard Gamgee en de vonk sloeg echt direct over. Waar hij bij anderen blijkbaar wel eens durfde te draken, had ik het idee echt alles met hem te kunnen doen, en ik voelde me ontzettend veilig op hem. Gelukkig had Josefin dit ook door, en na een jaar lang elke week op een ander paard gereden te hebben, werd Gamgee mijn 'vaste' rijpaard :)

In Juni mocht ik weer mee op wedstrijd, dit maal naar de andere kant van het land voor de eerste CEI 2** van Zohar. Helaas werd Zohar ongelukkig getrapt in de eerste ronde, en was de wedstrijd klaar na 40 km. Ik heb gelukkig nog wel een aantal mooie plaatjes weten te schieten, oa deze leuke van de Zweedse Junioren kampioen
06.
Afbeelding

In de zomer veel prachtige ritten gemaakt:

07. Idyllisch kerkje
Afbeelding

08-09. En het water in op de warme dagen met Gamgee!
Afbeelding
Afbeelding

De hele zomer door veel gegroomed, paarden gewassen, gewandeld voor- en na wedstrijddagen en gewacht op onze ruiters :+


Augustus is een hele belangrijke maand, want Josefin mag rijden op het EK Endurance met Chaman, en ik mag mee om te groomen. Wat een ont-zet-tend gave ervaring was dat! Het hele topic is hier te vinden: [TEN-ITP] Een kijkje op het EK Endurance en een foto van mij in actie
10.
Afbeelding

11. Nazomeren met Euforian in het water
Afbeelding


Helaas raakte Gamgee geblesseerd tijdens een endurance wedstrijd in September, maar kreeg ik een super leuke kans om het werk met Abbe, die jullie aan het begin van het jaar zagen, wat op te pakken. In het begin lekker grondwerken en wat rondhobbelen en spelen zonder zadel waarvan ik veel van hem heb geleerd!

In Oktober krijg ik mijn vriend zo ver om na twee jaar eens mee te gaan naar stal, waar hij heel stoer met Abbe rondloopt. Penny modus AAN :))
12.
Afbeelding

Na een heel aantal weken grondwerken, mag Abbe in November weer mee onder het zadel naar buiten, en dat is LEUK :):)
13.
Afbeelding

Ook hebben Josefin en ik het er over of ik misschien niet in 2020 ook wedstrijden zou willen gaan rijden, en dan wel specifiek met Abbe. M'n gezicht spat bijna uit elkaar van geluk, en ondanks dat het erg duur is, pak ik deze kans met beide handen aan en gaan we samen langzaam aan Abbe weer opbouwen om volgend jaar als alles goed gaat onze eerste 40 km wedstrijd te gaan rijden :+:

14.
Afbeelding


Tot slot heb ik in December een test-studie uitgevoerd bij Josefin op stal, waarbij ik volgend jaar (2020-2021) over de hele winter een stel endurance paarden gaan volgen voor mijn Master afstudeerproject, en kijken of verschillende trainingsplannen een effect hebben op de algehele fitness van de paarden. Het project heb ik helemaal zelf bedacht en er zijn al ontzettend veel endurance ruiters geintresseerd, dus mijn geluk kan niet op!
15.
Afbeelding

2020 gaat echt een geweldig jaar worden met hopelijk veel lange ritten met Abbe, een goed herstel voor Gamgee en een mooi afstudeerproject! *\o/*

Hejdå :)F

fransje23

Berichten: 15374
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 23:23

Wat een gaaf jaar heb jij gehad!

Piekosjj

Berichten: 5454
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: 2019: Zweedse paardendromen komen uit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 23:33

Dankjewel Fransje, zo dacht ik er ook over ja :D

lideli

Berichten: 2446
Geregistreerd: 21-03-10

Re: 2019: Zweedse paardendromen komen uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 23:47

Wauw wauw wauw! Wat een gave foto’s!
Maakt mij alleen maar enthousiaster om ook met endurance te gaan beginnen volgend jaar :)
Heb je ook een volgtopic? Lijkt me leuk om je avonturen te blijven volgen :j

Nyaleti

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-04-10

Re: 2019: Zweedse paardendromen komen uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 23:56

Ah ja, ik volg je op insta en kan altijd heel blij worden van je Stories! Ze hebben altijd een positieve vibe, niet alleen de blije paardenkopjes maar ook van de mooie natuur! :D mooi overzicht!

karlli

Berichten: 2386
Geregistreerd: 30-05-12

Re: 2019: Zweedse paardendromen komen uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 00:07

<3 <3

Selina

Berichten: 14328
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 00:15

Wat een gaaf overzicht! Lijkt me zo gek om lange tochten te doen met die temperaturen in de winter. Went dat?

Piekosjj

Berichten: 5454
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 00:36

casperzazoe schreef:
Ah ja, ik volg je op insta en kan altijd heel blij worden van je Stories! Ze hebben altijd een positieve vibe, niet alleen de blije paardenkopjes maar ook van de mooie natuur! :D mooi overzicht!

Oh wat leuk om te horen, dat wist ik helemaal niet! :D

Selina, de temperatuur is hier heel anders dan in NL, maar over het algemeen went het wel ja. En we stappen natuurlijk niet veel, we draven en galloperen veel en dan blijf je altijd lekker warm :)

Piekosjj

Berichten: 5454
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 00:37

lideli schreef:
Wauw wauw wauw! Wat een gave foto’s!
Maakt mij alleen maar enthousiaster om ook met endurance te gaan beginnen volgend jaar :)
Heb je ook een volgtopic? Lijkt me leuk om je avonturen te blijven volgen :j

Ik heb hier eigenlijk wel over na zitten denken de laatste tijd dus wat leuk dat je dat vraagt! Ik vind het zelf altijd zo leuk om over Bokkers te lezen in 'andere plaatsen' dus bij intresse zou ik best wel een volg topic willen openen :)

kally
Berichten: 5253
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 00:39

Wauw...wat een gaaf jaar heb jij gehad en volgend jaar ook beginnen met een wedstrijd, hartstikke leuk en succes met je afstudeerproject!

KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: 2019: Zweedse paardendromen komen uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 02:04

hej hej!

Als er een volg topic komt ga ik die volgen, echt een heel gaaf overzicht :D en ik hoop je dat je afsturdeer project top gaat!

Piekosjj

Berichten: 5454
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: 2019: Zweedse paardendromen komen uit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 11:32

Thanks Kally en KC! :D Misschien komt dat volgtopic er dan nog wel ‘ns een keer O:)

Fangio

Berichten: 2564
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: 2019: Zweedse paardendromen komen uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 12:40

Wat grappig, ik volg jou op instagram (ik denk dat paarden en zweden mn interesse trokken). Heb zelf een poosje in Jonkoping gewoond.
Heel gaaf om zo in het prachtige zweedse land met paarden bezig te kunnen zijn! En alvast veel succes voor je eerste wedstrijd!

Piekosjj

Berichten: 5454
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: 2019: Zweedse paardendromen komen uit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 15:15

Dankjewel Fangio! Het is hier inderdaad echt een prachtig land om paarden te houden met zo veel ruimte en kilometers aan onbewoonde bossen! Leuk dat je mij ook via insta 'kent' :D

joey2010

Berichten: 4353
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: 2019: Zweedse paardendromen komen uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 08:12

Wat geweldig om deze kans te krijgen en te nemen.
Mooie sport is de endurance.

En ook nog eens in zo'n prachtig land.

Piekosjj

Berichten: 5454
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: 2019: Zweedse paardendromen komen uit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 14:47

Het is inderdaad echt een prachtige sport Joey, je ziet zo veel liefde van de ruiters voor hun paarden!

Suzanne F.

Berichten: 49274
Geregistreerd: 03-03-01

Re: 2019: Zweedse paardendromen komen uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 19:44

Gaaf! Spreek je de taal al? Is het moeilijk om te leren?

Piekosjj

Berichten: 5454
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: 2019: Zweedse paardendromen komen uit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 20:50

De taal zelf is erg makkelijk! Het heeft veel weg van engels en duits. Ik spreek het al wel wat (basis gesprek voeren) maar eigenlijk zou ik het meer moeten spreken. Het ontbreekt me nog vaak aan de moed :o

Getup

Berichten: 8292
Geregistreerd: 27-01-07

Re: 2019: Zweedse paardendromen komen uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 21:30

Ook ik vind jouw topics erg leuk en leerzaam,mocht je een volgtopic maken; ik zou m aanstippen.

Birmaantje

Berichten: 1242
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Onder de Kastanjeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 11:14

Zie voor het eerst je topic en wat is het prachtig daar de nog ongerepte natuur <3 Leuk overzichtje en wat is het genieten. Blijf vooral foto's plaatsen en wat heb je het goed voor elkaar :j

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: 2019: Zweedse paardendromen komen uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 22:56

Wauw zeg, hoe gaaf dat je dit kan doen! :wow:

Een volgtopic zou ik zeker volgen. :))

BigOne
Berichten: 38322
Geregistreerd: 03-08-09

Re: 2019: Zweedse paardendromen komen uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 23:01

Veertig jaar geleden voor het eerst in Sverige geweest en het was en is een fantastisch land. We hebben wel eens over emigreren gehad maar te veel lijntjes die we niet wilden doorknippen . Maar wel vaak geweest.

Piekosjj

Berichten: 5454
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: 2019: Zweedse paardendromen komen uit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-19 01:35

Nou dat volgtopic zal ik dan zeer binnenkort maar 'ns openen :D

Bigone, dat is al een lange tijd terug! Ik was net klaar met m'n bachelor en eigenlijk niks om me in NL te houden, dus gewoon ervoor gegaan en 'we zien wel waar we eindigen'. Mijn moeder zei heel slim: als het toch niet bevalt ben je zo weer terug in NL. Mijn oudste zus woont in Canada, waar het toch wat lastiger binnenkomen is. Dan is Zweden natuurlijk zo om de hoek in verhouding :))

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 06:22

Leuk verslag! Waar in Zweden woon je? Ik woon zelf in Gällivare (in het noorden van Lapland).

Suzanne F.

Berichten: 49274
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 08:13

gabyfedde schreef:
Leuk verslag! Waar in Zweden woon je? Ik woon zelf in Gällivare (in het noorden van Lapland).


Zo te zien woont ze in Uppsala, een heel stuk zuidelijker.

Bevalt het je daar Gaby? Veel sneeuw daar of niet? Heb je daar ook een paard?