Het corona vaccin

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291


BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 16:10

Met die vijf % bedoel ik de mensen waarbij een vaccin gewoon niets doet. Dus van de 100 zijn er straks 75 gevaccineerd, rest wil niet. En van die 75 heeft 3.5 risico om alsnog Gijs ziek te worden. Dat is een klein risico, gevaar zit in die 25 % die het vertikt ( of niet kan wegens lichamelijke situatie)

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 16:12

Maar de rest die niet wilt mag er hierdoor niet voor zorgen dat wij (langer) blijven zitten met maatregelen.

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 16:30

Ik ben geen risicogroep en heb janssen gehad maar no way dat ik nog een keer janssen neem. Niet dat ik er last van heb hoor, maar ik wilde sowieso liever pfizer. Zou je dan als booster pfizer kunnen krijgen?

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 16:47

madeliefw schreef:
Ik ben geen risicogroep en heb janssen gehad maar no way dat ik nog een keer janssen neem. Niet dat ik er last van heb hoor, maar ik wilde sowieso liever pfizer. Zou je dan als booster pfizer kunnen krijgen?

Waarom wil je geen Janssen?

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 17:03

Omdat ik een hypochonder ben.

DuoPenotti

Berichten: 29478
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 17:05

En wat is dan het verschil met Pfizer voor jou? (oprechte vraag)

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 17:09

Dat ik met janssen in mijn hoofd al 1000 x trombose heb gehad. En die kans met pfizer veel kleiner is

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 17:17

Vervelend maar misschien kun je je ervaring meenemen bij de volgende keer?
Het feit dat het goed is gegaan?

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 17:24

Volgens mij was het niet de bedoeling om vaccins te combineren.
Je gaat anders ook 2 verschillende combineren, RNA en Vector.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 17:27

sureido schreef:
Ik gok dat er altijd risico blijft met dit virus, maar je kan beter mensen gereguleerd meer vrijheid geven, want heel veel mensen ‘boeit’ het allemaal niet echt meer.

Ik zag ook steeds meer mensen op reis, nu gaan er mss meer naar plekken waar minder risico is..


Gokken hebben we niet zoveel aan als er beslissingen gemaakt moeten worden voor een pandemie die iedereen aangaat.

Het risico zal er altijd blijven, dat risico hebben we ook met griep, RSV, meningokokken.
Alleen het risico is nu zeer hoog en dat heeft gevolgen voor de hele maatschappij. Dat kun je niet op individueel niveau bekijken.
Als er door vaccinatie de pieken afzwakken en de ziekenhuizen terug naar de normale situatie kunnen, dan kunnen we de boel weer losgooien.
Eerder is vragen om meer en ergere problemen.

Gereguleerd meer vrijheid krijgen we ook nu toch?

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 17:31

Ik denk dat het effect van het afzwakken nu niet 100% vaccinatie is, hetzelfde als vorig jaar gebeurt, het spannende moment komt na de zomer. Ben nu echt niet bang dat er nu nog veel extra druk gaat komen tot na de zomer.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 17:39

madeliefw schreef:
Dat ik met janssen in mijn hoofd al 1000 x trombose heb gehad. En die kans met pfizer veel kleiner is


Madeliefw, ik vind je geweldig! Je vindt jezelf een hypochonder, je haalt je vanalles in je hoofd, maar je laat je toch maar vaccineren. Petje af!

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 17:50

Storm schreef:
Sizzle, jij schrijft dat 5% op de ic kan komen toch?

Ik denk dat het anders is. 95% wordt niet ziek, en 5% kan wel corona krijgen. Maar dan is het juist een zeer onwaarschijnlijk dat ze in het ziekenhuis komen. Die 5% die wel ziek wordt, zal veel minder ziek worden dan als ze geen prik hadden gehad.


Ja dat is een beetje worst-case uiteraard.
Maar bij hele oude mensen werkt het waarschijnlijk nog wat minder goed, dan heb je de mensen die risico zijn maar niet geprikt kunnen worden, de mensen op immuunonderdrukkers en nog een setje domme pech zonder reactie op de prik. Al met al telt dat nog aardig op als alle remmen er gelijk af gaan denk ik.

Ik denk dat we echt nog wel een beetje gepast los moeten gaan en niet meteen naar exotische oorten vliegen met slechte dekking en overbelaste ziekenhuizen. Vorige week las ik een stukje dat een ingeent stel met jong kind gelijk weer hup op vakantie gegaan. Kind besmet, net dat ene pech geval dat KISS ontwikkeld en in een exotisch land waar de zorg niet zo goed is al thuis, dus kind overleden -O-

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 17:51

Zo, dat is heftig. Verder helemaal met je eens dat er best nog opgelet moet worden richting najaar, vorig zomer was het ook lang leve de lol en we hebben gezien wat daar van kwam in Nederland.

Fitzroy

Berichten: 25107
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 17:59

Ik houd dat prullenbakvaccins een beetje in de gaten maar daar staan toch regelmatig wel praktijken bij. Maar goed, ik hoef hopelijk niet zo lang meer te wachten en heb ook liever Pfizer/Moderna of Janssen.

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 18:42

madeliefw schreef:
Ik ben geen risicogroep en heb janssen gehad maar no way dat ik nog een keer janssen neem. Niet dat ik er last van heb hoor, maar ik wilde sowieso liever pfizer. Zou je dan als booster pfizer kunnen krijgen?


Je hoefde maar 1 keer Janssen. Of je als booster nu pfizer mag, dat weet ik niet. Er zijn meer mensen die eerst az hebben gekregen waar later bekend van was dat dit beter pfizer had kunnen zijn.
Eerst maar even kijken hoe en wat er gaat gebeuren met die boosters.

Sizzle, wat een vreselijk verhaal zeg. En ik denk ook dat we voorlopig nog geen gekke dingen moeten doen. Hopelijk blijft het gros van de mensen dicht bij huis komende zomervakantie.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 19:34

Ik verwacht dat de boosters allemaal Pfizer worden , tot nu toe het enigste vaccin wat aangekocht is door de EU voor volgend jaar.

Tiggs

Berichten: 7525
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 21:15

Ik mag morgen! Heb er gewoon zin in :')

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 21:25

Tiggs schreef:
Ik mag morgen! Heb er gewoon zin in :')

:D

EchwelJarig

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 21:30

En het is net een glas goede wijn
1 is niet genoeg :D

Zebrastreep

Berichten: 9755
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 23:06

madeliefw schreef:
Omdat ik een hypochonder ben.


Hier nog een hypochonder maar ook met Pfizer heb ik genoeg last gehad van angst.... Mijn voorkeur ging wel uit naar Pfizer maar ik was er absoluut niet geruster op :'). Ik heb wel mijn hypochondrie een dikke schop gegeven door te denken f*ck it we gaan gewoon , en we zien het wel.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 23:37

Super sterk, stoer en verantwoordelijk!

Douce

Berichten: 3508
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 03:12

Sizzle schreef:
sureido schreef:
Tja, het leven zal een keer door moeten.


Dat spreek ik ook niet tegen.
Maar men realiseert zich blijkbaar slecht hoeveel 5% eigenlijk is want ieder geval komt zo ongeveer in de media. En dan spreken we enkel nog van de memsen die ook symptomen krijgen.
Een nog heel veel grotere groep zal dadelijk ook gewoon ingeent positief testen als ze door blijven gaan met de test maatschappij.

Plus dat makkelijk gestapt wordt over het feit dat 5% gebaseerd is op testen bij klachten. De asymptomatische positieve gevaccineerden (en hun verspreiding) is nog zeer weinig over bekend.

Daarnaast wordt heel vaak 5% genoemd maar bij Astrazenica en Janssen liggen die percentages al heel anders.

Vaccineren wordt echt een beetje als heilige graal gezien als in: nu kan het niet meer mis gaan, maar ik vind dat makkelijk over het feit heen wordt gestapt dat het een kansverlaging is en geen volledige veiligheid.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 06:55

Die gegevens van Astra zenica en Janssen zijn toch nog helemaal niet volledig bekend?
Wel dat er naar boven uitviel volgens mij. Ingeval bij Astra zenica.

Ik vind kansverlaging eigenlijk ook wel fijn... de andere optie is je volledig opsluiten in je huis voor altijd? Met vaccineren breng je hopelijk het risico zo ver omlaag dat er weer meer samen geleefd kan worden.
Bij andere ziektes breng je het risico ook niet naar 0.

Hier had het mij trouwens echt niet uitgemaakt wat voor vaccin ik had gehad. Had hierin ook echt geen voorkeur.
Misschien nog het meest voor Janssen ivm. 1 prik :+

DuoPenotti

Berichten: 29478
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 08:04

Op de site van RIVM staat bij Janssen minimaal 67%.
Dus het kan hoger zijn, maar of dat ook is?