Algemeen coronatopic #6

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 17:21

Ik ga echt geen mondmasker dragen, als ik in de toekomst verkouden raak.

We kunnen met zijn allen ook doorslaan.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 17:25

Sheran schreef:
Eens met Imandra... Bij voedselbereiding in fabrieken worden toch ook kapjes gedragen. Is toch een kwestie van hygiëne. Betere klantervaring.


Precies. Bovendien vind ik er een heel groot verschil zitten tussen het werkt (deels) en het werkt niet . Ik zou het prettig vinden als mijn serveerster niet over mijn eten niest (bewust dan wel onbewust) en ik daardoor ziek zou worden.

Want ja, een mondkapje is vervelend. Zit misschien wat vervelend, is wat warm. Maar verkouden worden lijkt me vervelender. Hoofdpijn, snotteren, futloos. Tja..
En zo heel vaak is de gemiddelde mens niet ziek dus hoeveel moeite is het nou?

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 17:40

Relaxed schreef:
Ik verwijs niet perse naar wat hier besproken wordt, maar er worden bijvoorbeeld wel dingen gezegd als mondkapjes erin houden en thuisblijven bij een verkoudheid. Dat zijn maatregelen die ik in bepaalde beroepen en sectoren wel vrij pittig vind.


Terwijl het in de praktijk goed zou kunnen dat het betekent dat de ziekmeldingen en uitval van het personeel en de chaos van roosters juist omlaag zou gaan, omdat mensen elkaar minder aansteken en ook minder lang doorlopen en daarmee soms ook minder lang ziek blijven. Waarom wordt er vanuit gegaan dat het negatieve gevolgen heeft?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34625
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 17:47

Shadow0 schreef:
Relaxed schreef:
Ik verwijs niet perse naar wat hier besproken wordt, maar er worden bijvoorbeeld wel dingen gezegd als mondkapjes erin houden en thuisblijven bij een verkoudheid. Dat zijn maatregelen die ik in bepaalde beroepen en sectoren wel vrij pittig vind.


Terwijl het in de praktijk goed zou kunnen dat het betekent dat de ziekmeldingen en uitval van het personeel en de chaos van roosters juist omlaag zou gaan, omdat mensen elkaar minder aansteken en ook minder lang doorlopen en daarmee soms ook minder lang ziek blijven. Waarom wordt er vanuit gegaan dat het negatieve gevolgen heeft?


Ik denk niet dat dit zo werkt. Zeker niet in de zorg. De werkdruk is al heel hoog, we hebben dit jaar niet alleen door corona, maar ook puur door pech heel veel uitval. Ik zit niet te wachten op collega's die vanwege een verkoudheid 1 a 2 weken thuis moeten zitten. Want wanneer mag je weer komen? Ik heb wel eens langer dan 2 weken lopen hoesten. Als je al die tijd niet mag werken geeft dat nog meer gaten in het rooster.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33789
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 17:48

Zie mezelf al 2 weken niet naar college gaan twee keer per jaar. Wie betaalt dan mijn studievertraging? Want ziek of niet ziek je moet gewoon aan je aanwezigheidsplicht voldoen. :+

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 17:53

Edit: fout gelezen, nevermind
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 17-06-21 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 17:53

Sheran schreef:
Eens met Imandra... Bij voedselbereiding in fabrieken worden toch ook kapjes gedragen. Is toch een kwestie van hygiëne. Betere klantervaring.


Euh nee, bij ons kwamen er pas mondkapjes toen corona zijn intrede deed.. Wel haar- en baardnetjes.. Maar dat is dus voor grote stofdeeltjes en haren, niet voor kleine virusdeeltjes.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 18:05

SusanH schreef:
Ik denk niet dat dit zo werkt. Zeker niet in de zorg. De werkdruk is al heel hoog, we hebben dit jaar niet alleen door corona, maar ook puur door pech heel veel uitval.


Ik heb soms het idee dat er niet echt bereidheid is om de situatie te veranderen. Als alles wat mogelijk kan veranderen op voorhand afgeschoten wordt, gaat die werkdruk niet omlaag. Met minder ziekte doordat er minder virussen rondgaan kun je wellicht wel wat bereiken.

Citaat:
Ik zit niet te wachten op collega's die vanwege een verkoudheid 1 a 2 weken thuis moeten zitten. Want wanneer mag je weer komen? Ik heb wel eens langer dan 2 weken lopen hoesten. Als je al die tijd niet mag werken geeft dat nog meer gaten in het rooster.

Dit lijkt me bij uitstek iets waar we wat nuttige data voor zouden kunnen verzamelen. Misschien dat we er ook makkelijk af te nemen sneltests voor kunnen maken. Misschien dat iemand die hoest dan wel een mondkapje op moet zetten... waarom niet? Als het zou maken dat er aanzienlijk minder mensen ziek worden, er minder uitval in de roosters is? Waarom de aanname, al op voorhand, dat het alleen maar negatieve effecten kan hebben en geen positieve?

BigOne
Berichten: 38234
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 18:08

SusanH je kunt het ook omdraaien, wanneer mensen wel thuisblijven bij een zware verkoudheid of griep verschijnselen komt er een moment dat er meer mensen aangenomen moeten worden. Ik klink nu misschien heel hard en zo is het niet naar de zorgmedewerkers bedoeld maar het systeem word ook in stand gehouden door misbruik van werkgevers want de zorgmedewerkers komen toch wel opdraven, desnoods met een lading pijnstilling achter de kiezen.

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 18:27

Mijn moeder heeft enkele dagen/week na de tweede Pfizer prik gordelroos gekregen.
Heeft iemand weleens iets gehoord over deze bijwerking? Of staat het er compleet los van?

DuoPenotti

Berichten: 29438
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 18:33

Mijn moeder heeft ooit gordelroos gehad net na een griepje toen haar weerstand laag was.
In die zin zou ik me voor kunnen stellen dat het vaccin ook een trigger kan zijn.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 18:39

Gordelroos laat zich door haast alles triggeren.
Vervelend voor je moeder, niet fijn. Wat dat betreft is waterpokken ook niet zo schattig als men altijd graag beweert.

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 18:44

Ik ben aan het zoeken maar in het buitenland is dit wel vaker gemeld, waaronder in Duitsland.
https://www.gesundheit.de/news/guertelr ... na-impfung

In Israël schijnt een onderzoek te lopen naar gordelroos na Pfizer vaccinatie.

Maar inderdaad, het kan door meerdere dingen worden getriggerd. Maar het is dus niet onwaarschijnlijk dat de vaccinatie dit ook heeft kunnen triggeren.

Ja zeker sneu, ze heeft veel pijn.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 18:48

Mijn moeder heeft het ook een keer heel heftig gehad. Was ontzettend pijnlijk inderdaad. Dat verteld eigenlijk niemand erbij als je als kind waterpokken krijgt. Iedereen roept dan: nou dan ben je er maar mooi vanaf. Ze vergeten erbij te zeggen: tot je gordelroos krijgt dan.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 19:00

Als ik terugdenk aan de keren dat mijngangen een longontsteking heeft gehad, had die vaak voorkomen kunnen worden door uit de buurt te blijven van mensen die verkouden waren. Bij hem slaat het al snel extreem door. Dát hebben wij in elk geval wel geleerd van de hele pandemie, we hebben nog geen verkoudheid gehad in die hele periode.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 19:10

MoniqueT schreef:
Als ik terugdenk aan de keren dat mijngangen een longontsteking heeft gehad, had die vaak voorkomen kunnen worden door uit de buurt te blijven van mensen die verkouden waren. Bij hem slaat het al snel extreem door. Dát hebben wij in elk geval wel geleerd van de hele pandemie, we hebben nog geen verkoudheid gehad in die hele periode.

Dit is ook zo. Volle klassen en ik was direct ziek.
Maar goed het betekend ook gewoon dat je lichaam weer moet wennen.
Ik denk ook niet dat het goed is om alles uit de weg te gaan.
Ik heb afgelopen week met verkoudheid gewoon gewerkt. Ook met Corona is dat voor mij niet anders geworden. Enige verschil is het bewijs van geen Corona.
M’n huisarts verwacht een flinke griepgolf

Suzanne F. schreef:
Mijn moeder heeft enkele dagen/week na de tweede Pfizer prik gordelroos gekregen.
Heeft iemand weleens iets gehoord over deze bijwerking? Of staat het er compleet los van?

Hier een vriendin die gordelroos heeft gehad na vaccinatie met Janssen.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 19:19

Vandaag weer eens boodschappen gedaan en was verbaasde grote hoeveelheid toeristen in de supermarkt. Het waren vooral Polen en Engels mensen.

Ik denk heel eerlijk gezegd dat vaccin eerder voor meer ellende gaat zorgen door masale reis gedrag van mensen dan wanneer we geen vaccin hadden gehad.

Btw, weet ook iemand of de zelf testen en snel testen van GGD ook gemuteerde versie van corona ook herkennen?

BigOne
Berichten: 38234
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 19:21

Wat denk hoeveel ellende er was geweest zonder vaccinatie en met reizigers? En de Polen zijn waarschijnlijk gewoon mensen die hier werken. En geen toeristen.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 19:22

Toch ben ik erg blij met het vaccin :) en dan ga ik niet op reis.
Nu denk ik dat mensen zonder vaccin ook op vakantie zouden gaan. Gebeurde vorig jaar ook.

purny

Berichten: 27484
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 19:23

Blussem schreef:
Vandaag weer eens boodschappen gedaan en was verbaasde grote hoeveelheid toeristen in de supermarkt. Het waren vooral Polen en Engels mensen.

Ik denk heel eerlijk gezegd dat vaccin eerder voor meer ellende gaat zorgen door masale reis gedrag van mensen dan wanneer we geen vaccin hadden gehad.

Btw, weet ook iemand of de zelf testen en snel testen van GGD ook gemuteerde versie van corona ook herkennen?


Expats! Als je door de zelftest en sneltest positief bent bevonden moet je alsnog naar de GGD

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 19:23

Sizzle schreef:
Mijn moeder heeft het ook een keer heel heftig gehad. Was ontzettend pijnlijk inderdaad. Dat verteld eigenlijk niemand erbij als je als kind waterpokken krijgt. Iedereen roept dan: nou dan ben je er maar mooi vanaf. Ze vergeten erbij te zeggen: tot je gordelroos krijgt dan.

ik heb het diverse keren gehad, de laatste keer erg heftig en daar heb ik zenuwpijn aan overgehouden, is niets aan te doen, gewoon 24/7 pijn en bepaalde kledingstukken kan ik niet meer verdragen. Maar ook pijn went, alleen als ik te lang gebukt sta, komt er een scheut pijn dat ik over de grond rol. Niet meer doen dus. Ik werd ervoor gewaarschuwd toen ik de AZ prik kreeg, die kreeg ik van mijn (oud) huisarts dus die wist van de gordelroos, maar gelukkig niet gekregen. Hopelijk bij de tweede prik ook niet, maar dat duurt nog een poos.

Ik heb 40 jaar in net onderwijs gewerkt, 40 jaar het halve jaar lopen snotteren, nu met pensioen en bijna niemand meer gezien/gesproken en niet meer lopen snotteren (behalve hooikoorts)

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 19:24

purny schreef:
Blussem schreef:
Vandaag weer eens boodschappen gedaan en was verbaasde grote hoeveelheid toeristen in de supermarkt. Het waren vooral Polen en Engels mensen.

Ik denk heel eerlijk gezegd dat vaccin eerder voor meer ellende gaat zorgen door masale reis gedrag van mensen dan wanneer we geen vaccin hadden gehad.

Btw, weet ook iemand of de zelf testen en snel testen van GGD ook gemuteerde versie van corona ook herkennen?


Expats! Als je door de zelftest en sneltest positief bent bevonden moet je alsnog naar de GGD

De ggd doet zelf ook veel sneltesten. Dus ik hoop het

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 20:44

IMANDRA schreef:
Volgens mij is er alleen gesproken over dat het misschien wel fatsoenlijk zou zijn om je het gedrag aan te leren om bijv. een mondkapje te dragen als je verkouden bent.


Inderdaad.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 21:07

lenaa_tje schreef:
MoniqueT schreef:
Als ik terugdenk aan de keren dat mijngangen een longontsteking heeft gehad, had die vaak voorkomen kunnen worden door uit de buurt te blijven van mensen die verkouden waren. Bij hem slaat het al snel extreem door. Dát hebben wij in elk geval wel geleerd van de hele pandemie, we hebben nog geen verkoudheid gehad in die hele periode.

Dit is ook zo. Volle klassen en ik was direct ziek.
Maar goed het betekend ook gewoon dat je lichaam weer moet wennen.
Ik denk ook niet dat het goed is om alles uit de weg te gaan.


Dat doen we ook niet hoor, we gaan ook weer uit eten en zijn in eigen land een weekje op vakantie geweest. Maar ik zal vrienden die verkouden zijn voortaan wel vragen hun bezoekje een weekje uit te stellen. Als mijn man ziek wordt, ligt hij er vaak weken uit, inclusief oxycontin en het hele spectrum van ellende.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34625
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 22:03

bigone schreef:
SusanH je kunt het ook omdraaien, wanneer mensen wel thuisblijven bij een zware verkoudheid of griep verschijnselen komt er een moment dat er meer mensen aangenomen moeten worden. Ik klink nu misschien heel hard en zo is het niet naar de zorgmedewerkers bedoeld maar het systeem word ook in stand gehouden door misbruik van werkgevers want de zorgmedewerkers komen toch wel opdraven, desnoods met een lading pijnstilling achter de kiezen.


Wat al zou helpen is een grotere flexibele schil rondom het vaste team zodat er bij uitval meer vaste invallers dan die we nu hebben in kunnen springen. Maar we hebben nu zoveel gaten in het rooster dat we dat met ons eigen team en de flexibele eigen schil niet meer opgevangen krijgen. De flexibele schil is al volop ingeroosterd door uitval van vast personeel. Meer mensen vast aannemen voor een x aantal uren dan mag het zorgkantoor wel met meer geld over de brug komen. Het aantal fte wat je in mag zetten omhoog krijgen is niet wat ons vanaf de werkvloer gaat lukken.

En Shadow0, de reden waarom de werkdruk zo hoog is gaat wel wat verder en dieper dan alleen uitval door verkoudheidslachten. Door corona wordt het wel heel erg uitvergroot. Ik merk dat we bij ons op het werk op het tandvlees lopen. De rek is er helemaal uit. Dat zal ook wel de reden zijn dat ik het niet zo rooskleurig zie op dit moment.