Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 12:56

Swanzie schreef:
Ik vind dat “wij” hier in het westen verder maar weinig frustratie tolerantie hebben... vakantie ed is een luxe.. geen recht...

Als je voor de rest gezond bent en je dierbaren ook en voor de rest geen geldzorgen hebt.. dan hebben we het verder toch goed?

Ik denk dat het belangrijk is om geduld te blijven hebben..de opleving van covid is steeds gekomen omdat we weer te snel te veel wilden kunnen...

Het lastige is dat die branches van luxe die jij noemt natuurlijk wel mensen hun inkomsten bron is.

Ik vind dat de Europese unie hier ook in blundert door na 1,5 jaar nog steeds weinig eenduidigheid te bieden. Nog steeds te doen of het ene land het beter aanpakt als het andere land, wat volgens mij gewoon onzin is.
In plaats van als 1 Europa of nog beter 1 wereld de pandemie te bestrijden.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 13:02

sureido schreef:
Swanzie schreef:

Wat naar... -O- een vaccin beschermd helaas geen 100%

Ja… ze gooien wel echt met hele hoge cijfers tov ziekenhuisopname. Ik las ooit 100%? Dat is dus helaas niet zo.


Voor de deltavariant gelden deze hoge cijfers helaas niet :(
Dat is een veel besmettelijker en pittig beestje.

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 13:05

Swanzie schreef:
Er zijn daar in het verleden hele interessante, maar vooral eigenlijk ook, heel akelige experimenten mee gedaan..hier kregen een groep mensen met bruine ogen bepaalde privileges die de groep mensen met blauwe ogen niet hadden....dat bleek dus echt heeel snel uit de hand te lopen.. waarbij de gepriviligeerde groep steeds extremer en onderdrukkender werd....

Waaruit blijkt wat er dus (psychologisch gezien) gebeurd, als je tegen een groep mensen zegt dat ze extra privileges krijgen...ze gaan zich dan beter voelen als de rest en uiteindelijk wordt het zelfs heel sadistisch..

Dit onderzoek is trouwens heel vaak herhaald en er komt iedere keer hetzelfde uit...


De uitkomsten van deze onderzoeken en de opzet daarvan schijnen heel discutabel te zijn. Rutger Bregman gaat daar mooi op in in zijn boek 'De meeste mensen deugen'.

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 13:06

lenaa_tje schreef:
Swanzie schreef:
Ik vind dat “wij” hier in het westen verder maar weinig frustratie tolerantie hebben... vakantie ed is een luxe.. geen recht...

Als je voor de rest gezond bent en je dierbaren ook en voor de rest geen geldzorgen hebt.. dan hebben we het verder toch goed?

Ik denk dat het belangrijk is om geduld te blijven hebben..de opleving van covid is steeds gekomen omdat we weer te snel te veel wilden kunnen...

Het lastige is dat die branches van luxe die jij noemt natuurlijk wel mensen hun inkomsten bron is.

Ik vind dat de Europese unie hier ook in blundert door na 1,5 jaar nog steeds weinig eenduidigheid te bieden. Nog steeds te doen of het ene land het beter aanpakt als het andere land, wat volgens mij gewoon onzin is.
In plaats van als 1 Europa of nog beter 1 wereld de pandemie te bestrijden.



Klopt... ik heb het er niet over als je zelf in die branche werkt.. daar moeten wij solidair voor zijn en voor financiele compensatie zorgen..

Nee, bizar he...je zou denken dat juist voor dit soort dingen een eu juist goed is

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 13:08

Tiggs schreef:
Swanzie schreef:
Er zijn daar in het verleden hele interessante, maar vooral eigenlijk ook, heel akelige experimenten mee gedaan..hier kregen een groep mensen met bruine ogen bepaalde privileges die de groep mensen met blauwe ogen niet hadden....dat bleek dus echt heeel snel uit de hand te lopen.. waarbij de gepriviligeerde groep steeds extremer en onderdrukkender werd....

Waaruit blijkt wat er dus (psychologisch gezien) gebeurd, als je tegen een groep mensen zegt dat ze extra privileges krijgen...ze gaan zich dan beter voelen als de rest en uiteindelijk wordt het zelfs heel sadistisch..

Dit onderzoek is trouwens heel vaak herhaald en er komt iedere keer hetzelfde uit...


De uitkomsten van deze onderzoeken en de opzet daarvan schijnen heel discutabel te zijn. Rutger Bregman gaat daar mooi op in in zijn boek 'De meeste mensen deugen'.


Dat valt wel mee hoor...je ziet al duidelijk voorbeelden van hoe dit werkt als je naar oorlogen kijkt... wo 2, maar ook de oorlog in joegoslavie... rwanda...

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 13:11

Maar hoe zouden wij solidair moeten zijn?
Hoe zie je dat voor je?

Er zijn gewoon heel veel branches die niet kunnen bestaan als mensen er geen gebruik van maken.

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 13:18

Daar moeten we dan goed over brainstormen.... extra financiele ondersteuning vanuit de overheid....mogelijkheid tot omscholen enzo..

Misschien ben ik wat zwartgallig.. maar ik denk niet dat we op deze manier de pandemie eronder krijgen...

Net een stuk in de krant gelezen waarin weer staat dat oa afrika en zuid oost azie achterlopen qua vaccinatie waardoor de kans bestaat dat er steeds gevaarlijkere mutaties optreden..

Het covax is oogericht om te zorgen voor een betere herverdeling van vaccins... door rijke landen hun overschot te laten doneren aan arme landen... maar dat komt dus niet van de grond omdat men bijna niet wil doneren omdat men vaccins hier wil vasthouden voor eventueel een derde vaccinatie...

Zo blijf je in een vicieuze cirkel zitten.... -O-

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 13:20

We zullen sowieso naar een ander soort samenleving moeten dan de huidige consumptie maatschappij, om klimaatopwarming tegen te gaan....maar dit is een beetje offtopic..

Covid geeft ons wel een kans over hoe dat dan zou moeten

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 13:22

Ja omscholing is leuk maar dan verdwijnen de branches waar mensen zoveel behoefte aan hebben. Dat werkt toch alleen als die vraag er niet is?
Dat de overheid hier ondersteunend in moet zijn lijkt mij ook maar is dus wel ingewikkeld.

Ik denk niet dat Corona er voor zorgt dat de consumentie maatschappij die wij kennen verdwijnt

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 13:24

[/quote]

´Verkeerde kamp´ :roll:

Dat is een waardeoordeel van jou over een andere mening dan de jouwe :)* Niet meer, niet minder.

Verder is de ´viruswaanzin´ is beter te definieëren van ´lang covid´ :P
Helaas is de virusangst een meerderheidsding en dus regeert het.
Erg jammer want er is alle reden voor een pósitieve kijk op de samenleving met Covid19.
Maar ja, goed nieuws is geen nieuws want geen sensatienieuws en zo blijft de waanzin van de collectieve angst dominant bij teveel mensen.
Héél jammer voor de kwali-tijd van hun leven. Denk dáár eens aan voor je weer wat negatiefs ventileert hier. Er is veel meer goed nieuws en alle reden voor met goede zin naar leven kijken.

Ok, dan even wat concreets:
Gisteren bij de dorpsapotheek gevraagd naar hoe/wat van test. Ze hebben PCR, antigen als zelftests en anti-lichaam test via vingerprikje als service. Kost geen drol. Was positief verbaasd.
Laagdrempelig +:)+
Helaas telt alleen een PCR test via de gezondheidszorg voor je Covid certificaat.

Verder is het hier vreemd, verwarrend. Er zijn strengere beperkingen van kracht doch er is geen draagvlak voor. In de steden, waar er veel politiecontrole is, houdt men zich min of meer aan de regels, op het platteland niet.
Er is nog steeds een bereidheid voor vaccineren en de druk op de ziekenzorg door Covid19 is láág. Reden voor *\%/* niet voor avondklok, horeca-sluitingen et al.
Ondertussen zijn aan de kust de meeste evenement/concerten et al afgelast.
Over de twee waar ik met Bubbly heen zou gaan is nog geen beslissing genomen. Zijn beiden in de open lucht maar de grenswaardes voor de bezetting veranderen overnacht 8)7
Viruswaanzin inderdaad.[/quote]

Slecht gequote, maar ik reageer op HC

Maar waarom zou de westerse wereld er belang bij hebben om al haar burgers onnodig in een controle staat te duwen? In een democratie al onhaalbaar, laat staan dat ze het samen afspreken. Ze kunnen over de meest simpele zaken nog geen overeenstemming bereiken. Laat je stem horen in de democratie. In Nederland kan het en in Spanje ongetwijfeld ook.
Laatst bijgewerkt door Paardenfan25 op 24-07-21 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

CharleyT
Berichten: 3988
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 13:25

Swanzie schreef:
Daar moeten we dan goed over brainstormen.... extra financiele ondersteuning vanuit de overheid....mogelijkheid tot omscholen enzo..

Misschien ben ik wat zwartgallig.. maar ik denk niet dat we op deze manier de pandemie eronder krijgen...

Net een stuk in de krant gelezen waarin weer staat dat oa afrika en zuid oost azie achterlopen qua vaccinatie waardoor de kans bestaat dat er steeds gevaarlijkere mutaties optreden..

Het covax is oogericht om te zorgen voor een betere herverdeling van vaccins... door rijke landen hun overschot te laten doneren aan arme landen... maar dat komt dus niet van de grond omdat men bijna niet wil doneren omdat men vaccins hier wil vasthouden voor eventueel een derde vaccinatie...

Zo blijf je in een vicieuze cirkel zitten.... -O-


Er komt een moment dat die overheid geen middelen meer heeft voor financiele ondersteuning. Dat geld komt ergens vandaan uiteraard, en die opbrengst wordt steeds minder naarmate de wereld economie in stort.

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 13:27

CharleyT schreef:
Swanzie schreef:
Daar moeten we dan goed over brainstormen.... extra financiele ondersteuning vanuit de overheid....mogelijkheid tot omscholen enzo..

Misschien ben ik wat zwartgallig.. maar ik denk niet dat we op deze manier de pandemie eronder krijgen...

Net een stuk in de krant gelezen waarin weer staat dat oa afrika en zuid oost azie achterlopen qua vaccinatie waardoor de kans bestaat dat er steeds gevaarlijkere mutaties optreden..

Het covax is oogericht om te zorgen voor een betere herverdeling van vaccins... door rijke landen hun overschot te laten doneren aan arme landen... maar dat komt dus niet van de grond omdat men bijna niet wil doneren omdat men vaccins hier wil vasthouden voor eventueel een derde vaccinatie...

Zo blijf je in een vicieuze cirkel zitten.... -O-


Er komt een moment dat die overheid geen middelen meer heeft voor financiele ondersteuning. Dat geld komt ergens vandaan uiteraard, en die opbrengst wordt steeds minder naarmate de wereld economie in stort.


Klopt...dus misschien moeten we gaan nadenken over een ander soort maatschappij??

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 13:29

Ik heb ook geen antwoorden...maar ik vrees dat het zo een “never ending story wordt

Heb jij ideeën over hoe we dat kunnen voorkomen, charleyT?

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 13:30

Dat is niet kritisch bedoeld, maar een vraag vanuit oprechte interesse...

Douce

Berichten: 3505
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 13:36

Needje schreef:
HC mag zijn mening gewoon verkondigen.
Doet iedereen hier.
En hij ontkent nergens Corona.
Hij maakt zich alleen zorgen dat we op een punt zijn aangekomen waar de maatregelen niet meer helemaal kloppen. En hij uit z’n zorgen dat er op deze manier beetje misbruik wordt gemaakt van de situatie om overheden meer macht te blijven geven in de toekomst. (Als ik het goed begrijp, want vind z’n schrijfstijl wat lastig)
Ik maak me daar soms ook zorgen over. En ben geen wappie en heb me ook laten enten.
Verder lijkt hij mij te zeggen dat er heel veel ziektes zijn die een lange nasleep hebben.
We noemen dat ook geen long-griep of long-Pfeiffer. En door dit nu zo te noemen wordt er gesuggereerd dat dit een ziekte an sich is.

Precies dit :j

BigOne
Berichten: 38214
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 13:48

Je zorgen maken is niets mis mee, gaat erom dat hij iedereen voor angsthaas uit zit te maken. De hele wereld zit volgens hem in een psychose en dictatuur.

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 14:18

Hij heeft misschien niet de handigste verwoording altijd.
Maar jullie voelen jullie wel enorm aangevallen elke keer.
Als hij het nou zo voelt.
Ik vind ook dat er soms extreem hysterisch gedaan wordt. Maar dat is toch gewoon mijn mening? Net als jij de jouwe hebt dat dat niet zo is.
Maar vind jij het niet vreemd dan dat nu er geënt is/wordt er nog steeds naar besmettingen gekeken wordt ipv druk op de zorg?
En dat die hoofdreden van de maatregelen ineens op de derde plek ofzo komt en we ineens hele andere redenen hebben? Ik vind dat raar en dat geeft mij net als HC een vervelend gevoel.

En wat ik persoonlijk ook irritant vind is dat er veel naar buiten gebracht wordt op een hele negatieve manier. Waardoor er imo wel degelijk ingespeeld wordt op de angst van mensen.

Zebrastreep

Berichten: 9746
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 14:22

Needje schreef:
Hij heeft misschien niet de handigste verwoording altijd.
Maar jullie voelen jullie wel enorm aangevallen elke keer.
Als hij het nou zo voelt.
Ik vind ook dat er soms extreem hysterisch gedaan wordt. Maar dat is toch gewoon mijn mening? Net als jij de jouwe hebt dat dat niet zo is.
Maar vind jij het niet vreemd dan dat nu er geënt is/wordt er nog steeds naar besmettingen gekeken wordt ipv druk op de zorg?
En dat die hoofdreden van de maatregelen ineens op de derde plek ofzo komt en we ineens hele andere redenen hebben? Ik vind dat raar en dat geeft mij net als HC een vervelend gevoel.


Omdat niet geënte mensen nog steeds risico lopen daarvoor zijn er ook nog maatregelen. Eerst moet iedereen zijn gevaccineerd de meeste mensen hebben hun eerste prik nog maar net gehad. Dan kun je niet zeggen we gooien de boel open. En better safe than sorry. Als we de boel open laten zonder dat iedereen de kans heeft gekregen om te vaccineren is er nog een grote kans dat het ziekenhuis wel vol komt te liggen.

Ik ben het gewoon een beetje zat dat mensen het zien alsof ze gepest of onderdrukt worden. Doe gewoon even normaal! Dan denk ik van ga eens naar landen waar mensen echt onderdrukt worden zoals noord Korea. Raad zeker aan om daar van eens de doco op Netflix te kijken. Die mensen worden pas zwaar gehersenspoeld en onderdrukt. Denk maar niet dat die zulke meningen als hier mogen verkondigen. Ze mogen het land niet eens uit, proberen ze het wel wordt je aangehouden door militairen. Dus wat is hier nu voor onderdrukking?

BigOne
Berichten: 38214
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 14:26

Natuurlijk is het apart dat er blijkbaar naar besmettingen gekeken word maar om even voor Nederland te spreken, er zijn nog steeds miljoenen mensen met maar 1 prik. Die lopen door delta veel meer kans om in het ziekenhuis te komen. En dat wil je niet, dan komen we weer in een totale lockdown terecht. Blijkbaar vind HC dat alles buitenproportioneel is, dat mag maar dat is zijn probleem. Wanneer hij het niet snapt kan ik het ook niet veranderen maar hij moet eens stoppen met dat gescheld.

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 14:33

Hij wordt toch ook voor vanalles uitgemaakt?!
ik ben over het algemeen geen fan van HC maar ik begrijp m wel in deze.
Dit is sowieso een gevoelig onderwerp waar heel veel verschillende ideeën over zijn. En daardoor lopen emoties bij iedereen gewoon hoog op.
Super lastig.

BigOne
Berichten: 38214
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 14:37

Needje schreef:
Hij wordt toch ook voor vanalles uitgemaakt?!
ik ben over het algemeen geen fan van HC maar ik begrijp m wel in deze.
Dit is sowieso een gevoelig onderwerp waar heel veel verschillende ideeën over zijn. En daardoor lopen emoties bij iedereen gewoon hoog op.
Super lastig.

Waar word hij dan voor uitgemaakt ? Ja hij gaat wappie kant op maar verder?

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 14:39

Ik geloof ook nog steeds niet dat we weer naar 2500 opnames zouden zijn gegaan als er niet ingegrepen zou zijn. Dus ik vind het ontzettend sneu voor deze branche.

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 14:45

Needje schreef:
Hij wordt toch ook voor vanalles uitgemaakt?!
ik ben over het algemeen geen fan van HC maar ik begrijp m wel in deze.
Dit is sowieso een gevoelig onderwerp waar heel veel verschillende ideeën over zijn. En daardoor lopen emoties bij iedereen gewoon hoog op.
Super lastig.

Mag ik vragen waarvoor hij dan wordt uitgemaakt? Ik zie nl alleen van zijn kant komen dat wij allen in een angstpsychose leven, we hartstikke gek zijn en dat we een dictatuurschap zouden aanhangen. En ja dan geef ik toe dat ik het vervelend vind om voor gek weggezet te worden door hem. Sorry.

Kijk, jouw post waarin je benoemt dat je de macht die overheden nemen om mensen regels op te leggen op zijn zachtst gezegd wat eng vindt, daar kan over gesproken worden, kan ik netjes met jou in gesprek en nemen/ geven we de ruimte om te luisteren (lezen in dit geval) naar elkaar. Sterker nog: ik kan me wel in dat onprettige gevoel vinden, ik denk soms ook nog: waar gaat dit heen? Kunnen we ooit nog terug? En ja, sommige dingen beangstigen mij ook, ik zie na een bericht over het RED-team al op tegen september en hoe dat er dan uit moet gaan zien…

Maar zodra iemand (maakt niet uit wie) mij gaat betichten van het verspreiden van angstterreur, het aanhangen van een dictatuurschap en het leven in een angstpsychose… Terwijl de persoon zelf cijfers anders (onjuist) interpreteert/ er zijn eigen draai aan geeft en misinformatie verspreid over een land waar hij zelf niet woont? Tsja… Daarmee zegt zo iemand toch dat diegene mij hartstikke leip vindt en dat hij mij niet serieus neemt? Dan houdt de ‘zin’ om een zinvol(le) gesprek/ discussie aan te gaan ergens wel op.

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 14:47

ingedebruijn schreef:
Ik geloof ook nog steeds niet dat we weer naar 2500 opnames zouden zijn gegaan als er niet ingegrepen zou zijn. Dus ik vind het ontzettend sneu voor deze branche.

En dat is het moeilijke aan ‘op tijd’ maatregelen nemen, niemand weer hoe het ‘anders’ zou zijn geweest. Feit blijft dat de cijfers omhoog knalden en dat de systemen/ maatregelen om de boel in goede banen te leiden op zijn zachtst gezegd een lachertje waren…

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 14:47

AmyII schreef:
ingedebruijn schreef:
Ik geloof ook nog steeds niet dat we weer naar 2500 opnames zouden zijn gegaan als er niet ingegrepen zou zijn. Dus ik vind het ontzettend sneu voor deze branche.

En dat is het moeilijke aan ‘op tijd’ maatregelen nemen, niemand weer hoe het ‘anders’ zou zijn geweest. Feit blijft dat de cijfers omhoog knalden en dat de systemen/ maatregelen om de boel in goede banen te leiden op zijn zachtst gezegd een lachertje waren…


Wat is nu precies omhoog geknald dan buiten de besmettingen?