Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 22:19

XladyX schreef:
Goede post Vayo! Hij is alleen een beetje dubbel: enerzijds moeten we op een bepaald moment accepteren dat Covid er is en ermee leven, anderzijds hoop je dat het OMT waarschuwt voor de buikgriep. In die zin ben ik het eens met het deel dat covid erbij zal gaan horen en niet alles planbaar is, en dat vind ik ook van andere ziektes die straks wellicht weer oplaaien. Heel vervelend als je het krijgt, but thats life net zoals voor covid. Pas als het een impact zal hebben op de maatschappij zoals langdurig ziekteverzuim, overbelasting van de zorg etc vind ik dat er naar de overheid gekeken kan worden/waarschuwingen uit moeten gaan/maatregelen ed.


Oh nee, zo bedoel ik het juist niet. Ik heb in dit topic een artikel gedeeld ( https://nos.nl/artikel/2390381-kinderen ... t-verwacht ) waarin ze de keerzijde van de maatregelen laten zien. Door het afstand houden, mondkapjes op, handen desinfecteren, bezoek beperken komen we steeds minder in aanraking met virussen. Juist door regelmatig in aanraking te komen met virussen onderhoud je hiermee je immuunsysteem en wordt je minder snel ziek. Nu waren er veel minder kinderen immuun voor het RS virus bijv. en ligt de IC vol met kinderen. Dit zal straks ook zo met de buikgriep gaan. Ik bedoel juist niet dat we dan daar maatregelen voor moeten treffen met zijn allen, juist niet. Het hoort er gewoon bij. En hier zijn de griepspuiten voor.

Ik bedoel dat het OMT niet moet waarschuwen voor de griep. Maar dat het OMT moet waarschuwen dat té steriel leven en zo min mogelijk in aanraking komen met virussen ervoor zorgt dat ons immuunsysteem niet goed onderhouden wordt en we straks veel vatbaarder zijn voor het ziek worden van andere virussen. Dat de maatregelen dus overboord moeten zodra iedereen die het wil gevaccineerd zou kunnen zijn. Ik vind dat deze keerzijde van de maatregelen niet voldoende wordt belicht door o.a. het OMT.

Zebrastreep

Berichten: 9753
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 22:39

@Vayo

Maar hou er rekening mee dat de mensen zoals ik in februari al volledig gevaccineerd zijn het vaccin al begint af te nemen. Natuurlijk is dit onderzoek wel gedaan door onder andere Pfizer die maar al te graag de derde prik erdoor willen hebben , wat voor mij voelt als we moeten we wel nog wat aan blijven verdienen. Reden voor mij om niet per direct een derde vaccin te nemen binnen 6 maanden , ik zit er totaal niet op te wachten plus dat voelt nog niet veilig genoeg.

Ik hoop wel dat mensen zich er nog wat aan gaan houden , het zou vooral tof zijn als er geen nieuwe gevaarlijke mutaties komen , en het vaccin het virus dus nu tot in zo verre uitschakelt dat het minder kans maakt en verzwakt.

Wat ik vandaag vooral heb gezien zijn mensen die niet meer nadenken. Kinderen kunnen daar niks aan doen , die glippen overal tussendoor. Maar volwassenen die vervolgens nog net net niet in je gezicht staan de ademen vindt ik dan wel weer wat anders.

Daarnaast had ik ook heel erg mijn twijfels over de toiletten. Het was smerig! Ik was toen zeker nog blij met mijn mondkapje en heb het meer gezien vandaag.

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 22:46

Wij aten gisteren bij de grote gele M. Op de wc hoorde ik iemand uit de wc komen en zeggen "zullen we onze handen wassen?" waarop de ander zei "nee joh!" en weg waren ze. Echt walgelijk.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 22:50

ingedebruijn schreef:
Wij aten gisteren bij de grote gele M. Op de wc hoorde ik iemand uit de wc komen en zeggen "zullen we onze handen wassen?" waarop de ander zei "nee joh!" en weg waren ze. Echt walgelijk.

Dit heeft alleen niks met Corona te maken :D
Je moet denk ik niet alles zien.
Maar ik ben ook wel wat smetvrezig geworden tijdens deze periode.

Dat hoesten in de supermarkt … tja ik hoest mijn hele leven al. Ik kan mij zelf niet opsluiten en ben ook zeker niet besmettelijk.
Ik zou graag een verbod op heftige parfum geuren hebben maar dat zit er helaas echt niet in. Hier ben ik natuurlijk geen uitzondering.
En ja ik heb al sinds Corona last van heftige hoest schaamte.

Zebrastreep

Berichten: 9753
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 22:52

Nou ik vindt schone openbare wc's toch wel belangrijk! Ik heb in het verleden al eens een vies buikgriepje erdoor opgelopen. Ik waste ook niet vaak mijn handen ( echt heel vies , als je er zo over nadenkt). Kwam ook door mijn ouders die zeiden heel vaak ach nee dat hoeft niet altijd. Sindsdien zeker op openbare toiletten was ik altijd mijn handen ook voor corona al.

Halve vakantie verpest omdat ik alleen maar kotsmisselijk was en buikkrampen had 8)7

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 22:54

Zebrastreep schreef:
Nou ik vindt schone openbare wc's toch wel belangrijk! Ik heb in het verleden al eens een vies buikgriepje erdoor opgelopen. Ik waste ook niet vaak mijn handen ( echt heel vies , als je er zo over nadenkt). Kwam ook door mijn ouders die zeiden heel vaak ach nee dat hoeft niet altijd. Sindsdien zeker op openbare toiletten was ik altijd mijn handen ook voor corona al.

Halve vakantie verpest omdat ik alleen maar kotsmisselijk was en buikkrampen had 8)7

Vind ik ook :)

Maar ik kan en wil een wildvreemde dat niet opleggen.

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 22:55

lenaa_tje schreef:
ingedebruijn schreef:
Wij aten gisteren bij de grote gele M. Op de wc hoorde ik iemand uit de wc komen en zeggen "zullen we onze handen wassen?" waarop de ander zei "nee joh!" en weg waren ze. Echt walgelijk.

Dit heeft alleen niks met Corona te maken :D
Je moet denk ik niet alles zien.
Maar ik ben ook wel wat smetvrezig geworden tijdens deze periode.

Dat hoesten in de supermarkt … tja ik hoest mijn hele leven al. Ik kan mij zelf niet opsluiten en ben ook zeker niet besmettelijk.
Ik zou graag een verbod op heftige parfum geuren hebben maar dat zit er helaas echt niet in. Hier ben ik natuurlijk geen uitzondering.
En ja ik heb al sinds Corona last van heftige hoest schaamte.


Klopt haha. Haakte even in op de vieze wc's.

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 23:05

Relaxed schreef:
Ik schrok daar vanmorgen wel van bij een collega, zij gaat dus al tijden niet naar bijvoorbeeld de Action omdat ze dat eng vindt.. Is allang volledig gevaccineerd. Dus ik vroeg haar van goh, maar ga je daar dan nooit meer heen? Want dit blijft.. Nou voorlopig niet zei ze. Is dus gewoon een jonge meid, nog geen 40.

Tsja, ik ben sinds begin van corona ook niet meer in de action geweest… In het begin idd vanwege afstand e.d., nu omdat ik het niet eens kan zijn met een dergelijk concern.

Veel mensen roepen nl wel: ‘het gaat slecht met de aarde, we moeten ons leven aanpassen’ en nog meer van dergelijke uitspraken, nouja, eerste wat je dan gewoon moet laten vallen imo is zoiets als de action.

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 23:12

Needje schreef:
friezenfan2 schreef:
Bij hoeveel mensen sta ik onder de foei knop want ondanks dat Eelke dit aan kaarten. Ik dus ook niet in de action komt door angst. En ik voel me nu toch iets aangevallen. Mag ik mezelf dan niet voelen hoe ik me voel?


Je mag zeker voelen wat je voelt. Maar zeg mij, maakt het je gelukkig?
En dat is echt geen aanval. Maar ik vraag mij dit dus oprecht af.
Want ik ken mensen die een angststoornis hadden vroeger en waren daar echt niet gelukkig mee.
(angst om überhaupt naar buiten te gaan)

Ik heb iemand in mijn zeeeeer directe omgeving die ‘bekend’ is met angststoornissen en gelukkig kan diegene nu, ondanks de angst!!! (Want het kost diegene echt enórm veel energie) toch wel versoepelen. Maar wel heeel geleidelijk, stapje voorbstapje. Met betere en mindere dagen. Het gaat een erg lange weg worden voor diegene, maar hij ziet wel in dat het leven op de manier die hij aan heeft gehouden, niet vol te houden is.

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 23:26

Ik ben inderdaad wel benieuwd hoeveel mensen straks behandeld kunnen gaan worden voor angststoornissen, angst voor drukke plekken, smetvrees etc. Heel sneu.

Als voordeel (om het maar positief te bekijken) ben ik deze pandemie wel een stuk wijzer geworden over hoe virussen werken en hoe je besmet kan raken enzo. Best leerzaam!

Het verbaast me eigenlijk wel dat we nog geen snellere manieren hebben gevonden om handen te wassen. (Die 20 seconde haal ik niet hoor..)

Over vieze wc's gesproken heb ik nog wel een interessante casus. Ik was in een restaurant laatst en ging naar het toilet waar de zeep op was, dus ik dacht ik pak het bij de mannen, maar daar was sowieso geen zeep te bekennen (mijn man was net geweest..). Toen ben ik het aan de bar gaan vragen en zijn ze gaan zoeken. De zeep was overal op, de serveerster zei nog ohja vanmiddag was het ook al op het toilet. Uiteindelijk heb ik afwasmiddel gekregen want dat was het enige wat er te vinden was.

Ik stond perplex dat ik de eerste was in uuuren die er om vroeg, mijn man geeneens moeite had gedaan om eraan te komen (smeerlap, betrapt), ze het zelf al hadden geconstateerd en dus al uuuren aan het koken en bedienen waren zonder met zeep gewassen handen, en dit alles in tijden van een pandemie.. Het was een eyeopener voor me.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 23:39

Zebrastreep schreef:
@Vayo

Maar hou er rekening mee dat de mensen zoals ik in februari al volledig gevaccineerd zijn het vaccin al begint af te nemen. Natuurlijk is dit onderzoek wel gedaan door onder andere Pfizer die maar al te graag de derde prik erdoor willen hebben , wat voor mij voelt als we moeten we wel nog wat aan blijven verdienen. Reden voor mij om niet per direct een derde vaccin te nemen binnen 6 maanden , ik zit er totaal niet op te wachten plus dat voelt nog niet veilig genoeg.

Ik hoop wel dat mensen zich er nog wat aan gaan houden , het zou vooral tof zijn als er geen nieuwe gevaarlijke mutaties komen , en het vaccin het virus dus nu tot in zo verre uitschakelt dat het minder kans maakt en verzwakt.

Wat ik vandaag vooral heb gezien zijn mensen die niet meer nadenken. Kinderen kunnen daar niks aan doen , die glippen overal tussendoor. Maar volwassenen die vervolgens nog net net niet in je gezicht staan de ademen vindt ik dan wel weer wat anders.

Daarnaast had ik ook heel erg mijn twijfels over de toiletten. Het was smerig! Ik was toen zeker nog blij met mijn mondkapje en heb het meer gezien vandaag.



Ik heb hem idd ook 26 jan. en 14 febr. gehad. Maar alsnog ben ik voor alles open wanneer iedereen gevaccineerd zou kunnen zijn. Anders blijf je bezig. Dan maar een derde prik erin bij mij. Dat heb ik daar wel voor over. Ik dacht overigens dat de mRNA vaccins zeker 1,5 jaar zouden werken?

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 23:40

Ik moet zeggen dat ik er niet echt meer wat van mee krijg. Net lekker met collega‘s op een terrasje wat gegeten, sommige waren nieuw en zag ik nu voor het eerst in het echt maar het voelde gewoon meteen weer heel vertrouwd en normaal.

Zebrastreep

Berichten: 9753
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 00:27

Vayo schreef:
Zebrastreep schreef:
@Vayo

Maar hou er rekening mee dat de mensen zoals ik in februari al volledig gevaccineerd zijn het vaccin al begint af te nemen. Natuurlijk is dit onderzoek wel gedaan door onder andere Pfizer die maar al te graag de derde prik erdoor willen hebben , wat voor mij voelt als we moeten we wel nog wat aan blijven verdienen. Reden voor mij om niet per direct een derde vaccin te nemen binnen 6 maanden , ik zit er totaal niet op te wachten plus dat voelt nog niet veilig genoeg.

Ik hoop wel dat mensen zich er nog wat aan gaan houden , het zou vooral tof zijn als er geen nieuwe gevaarlijke mutaties komen , en het vaccin het virus dus nu tot in zo verre uitschakelt dat het minder kans maakt en verzwakt.

Wat ik vandaag vooral heb gezien zijn mensen die niet meer nadenken. Kinderen kunnen daar niks aan doen , die glippen overal tussendoor. Maar volwassenen die vervolgens nog net net niet in je gezicht staan de ademen vindt ik dan wel weer wat anders.

Daarnaast had ik ook heel erg mijn twijfels over de toiletten. Het was smerig! Ik was toen zeker nog blij met mijn mondkapje en heb het meer gezien vandaag.



Ik heb hem idd ook 26 jan. en 14 febr. gehad. Maar alsnog ben ik voor alles open wanneer iedereen gevaccineerd zou kunnen zijn. Anders blijf je bezig. Dan maar een derde prik erin bij mij. Dat heb ik daar wel voor over. Ik dacht overigens dat de mRNA vaccins zeker 1,5 jaar zouden werken?



Gisteren was er een onderzoek gepubliceerd over Pfizer dat elke 2 maanden het vaccin 6% minder beschermt tegen besmetting. Wel blijf het nog steeds 97% beschermen tegen ziekenhuisopname. Als het onder de 50% komt te liggen is een vaccin niet meer efficiënt genoeg.
Wel is dit onderzocht mede door Pfizer zelf , en wat andere onderzoekers. Maar het is nog vaag en een onduidelijk bericht waar wetenschappers en onderzoekers buiten Pfizer nog naar willen onderzoeken. Volgens mij was het bericht ook nog niet helemaal officieel. Bij ons zou het nu rond de 87% beschermen tegen besmetting , maar gelukkig nog wel de volle 97% tegen een ziekenhuisopname.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 08:48

Zebrastreep schreef:
Halve vakantie verpest omdat ik alleen maar kotsmisselijk was en buikkrampen had


O, de fun van reizen! En zeker Frankrijk .... afgelopen week bewust naar McDonalds gegaan, waar ik echt nooit kom, maar ik weet dat daar de toiletten veel schoner zijn dan bij het gemiddelde tankstation onderweg. En op zo´n parkeerplaats met van die toiletten zal ik sowieso nooit naar het toilet gaan. Ik hou het serieus liever een paar uur op dan dat ik op een smerig toilet moet.

En dan ´s avonds in een schoon hotel komen, wat een zegen! Maar alsnog .. ik kan soms dagen niet als we op reis zijn, zeker met een lange vliegreis.

Nou ja, dat zit er voorlopig toch niet in, maar ik ken de frustratie. Ik was al een echte handenwasser, maar dat is alleen maar erger geworden sinds corona. Enne ... ik droog mijn handen meestal af aan de achterkant van mijn
broek of shirt. Ik vertrouw alleen die papieren handdoekjes, niet die blazers of nog erger, gewone handdoeken onderweg.

Wat ik trouwens wel enorm mis in Nederland ... je kan nergens naar de WC. Bij ons in Spanje kan je echt in elke supermarkt of grotere winkel en ze zijn bijna altijd brandschoon. Schoner dan in de meeste koffietentjes :-)

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 08:52

MoniqueT schreef:
Wat ik trouwens wel enorm mis in Nederland ... je kan nergens naar de WC. Bij ons in Spanje kan je echt in elke supermarkt of grotere winkel en ze zijn bijna altijd brandschoon. Schoner dan in de meeste koffietentjes :-)


Haha, ja bizar hoe snel je eraan gewend raakt dat je altijd en overal naar de WC kan. Dat is in Zwitserland ook zo, dat er altijd wel ergens een fatsoelijk toilet is.
Als je dan weer eens in NL bent moet je daar echt even over nadenken voordat je van huis vertrekt :j

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 08:53

Ja openbare toiletten zijn hier echt een drama.
Eerst kon je nog wel bij het stadhuis naar de wc, maar die is volgens mij nog steeds dicht.
Tenminste in den haag dan

Anoniem

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 08:56

Mijn vriendin werkt in een supermarkt en na haar verhalen snap ik wel dat die wc daar standaard op slot zit :r

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 08:56

Hier in BE zijn een paar pijnpunten in het zorgsysteem ' dankzij ' covid weer naar boven gebracht naar aanleiding van het toch wel grote verschil in overlijdenskans tussen de verschillende ziekenhuizen.
Kwantiteit wordt betaald en beloond, niet de kwaliteit. Het hele covid-verhaal toont maar weer eens aan dat dit niet het juiste systeem is.

Vanaf 1 sept krijgt elke belg ook 20 sessies psychologische hulp per jaar voor 11 euro per sessie.
Dit was voor mij even een :wow: toen ik het las.
Tot nu toe kost een sessie bij de psych ongeveer 55 euro en heb je een terugbetaling van 10 euro voor enkele sessies op een mensenleven. Bijna volledig uit eigen zak te betalen dus.
Alleen is de vraag of er dan ook een blik psychologen kan opengetrokken worden, want de wachtlijsten zijn nu al maanden tot een jaar. :+
Anyway, het is wel een hele grote stap in de goede richting in elk geval.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 09:02

Over hygiëne, gisteren wezen zwemmen. De douches zijn nog steeds afgesloten..Voor en na het zwemmen kun je dus niet onder de douche. Ik snap echt niet wat dat met corona te maken heeft. Ik vind het goor. Gelukkig is het zwembad vlak bij mijn huis en sta ik binnen 5 min onder de douche om het chloor uit mijn haren te wassen.

Popstra
Berichten: 13743
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 09:08

Relaxed schreef:
Mijn vriendin werkt in een supermarkt en na haar verhalen snap ik wel dat die wc daar standaard op slot zit :r

Jaaaa, zag laatst een foto op fb van een toilet bij de Jumbo ofzo waar een papier op hing of ze niet steeds tegen de muren wilde schijten en de boel netjes willen achterlaten en ze het nu in de gaten gingen houden. Wie dat steeds deed...

En dan heb je ook nog filmpjes van mensen die met hoge nood ergens achter een schap gaan zitten 8)7 :r
Mensen zijn zo..zo ranzig

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 09:12

Dat sluiten van de toiletten en douches in de zwembaden in NL heb ik sowieso nooit echt begrepen.
Dat is echt zo‘n regel om de regel waar niemand echt zijn hersens bij gebruikt heeft en nu waarschijnlijk gewoon ‚vergeten‘ is om terug te draaien (scheelt wel een hoop schoonmaak kosten waarschijnlijk).
Ik ben blij dat fit voor ons geen regel geweest is (met de kinderzwemlessen) en ik gewoon een geplast, afgespoeld en afgedroogd kind in de auto had.

MyWishMax

Berichten: 25302
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 09:15

Hebben die wc's er niet mee te maken dat als je besmet was je die ook moest ontsmetten? Dat het bij openbare teveel werk is om na elke persoon zo schoon te maken?

Douchen in zwembad deed ik alleen 1 tel afspoelen. Moest haar altijd wassen en dat moest toch thuis en dan makkelijker zonder badpak of bikini :')

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 09:19

Je kunt een besmetting opvangen uit aerosolen op het toilet, maar je gaat mij niet wijs maken dat ze in alle kantoorgebouwen en scholen na ieder toiletbezoek daar rekening mee houden. Dat in de zwembaden lijkt mij voornamelijk gemakzucht eerlijk gezegd.

MyWishMax

Berichten: 25302
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 09:21

Hebben de douches niet te maken met afstand en ventilatie dan?

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 09:25

Relaxed schreef:
Mijn vriendin werkt in een supermarkt en na haar verhalen snap ik wel dat die wc daar standaard op slot zit :r


Dat zegt dan misschien meer over Nederlanders :-) In Spanje is het de gewoonste zaak van de wereld en ik zie daar zelden gekke dingen.