Viruswaanzin

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 13:18

bigone schreef:
Even over doorgemaakte besmettingen en vaccineren, de een maakt nauwelijks antistoffen aan, de ander wel daarom is gecontroleerd antistoffen oproepen door vaccinatie veel veiliger. Heb je Alpha gehad kan Delta alsnog zeer vervelend uitpakken.


Dat geldt net zo goed voor de vaccins. Dan moet je dus gewoon iedereen altijd laten testen.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 13:20

Zoe_rainbow schreef:
Maar mensen met een vaccin zijn ook besmettelijk en kunnen het ook aan elkaar doorgeven… Dus besmettingen houd je altijd, ook als iedereen geprikt zou zijn.

Nu lijkt het net alsof alle ongevaccineerden besmettelijk zijn, maar het grootste gedeelte is gewoon gezond en heeft nergens last van. En dan het deel dat al een besmetting heeft doorgemaakt, die hebben ook antistoffen.

Afijn ik ga hier verder niet meer in discussie want ik ga het toch niet winnen. :D Vind het alleen echt heel beangstigend hoe jullie denkwijze is betreft het uitsluiten van mensen zonder QR code (en ja daar zitten ook gewoon gevaccineerden bij). Want niet meer mogen werken of niet meer naar de supermarkt mogen zonder code is wel degelijk uitsluiting.


Deze pandemie laat in ieder geval één ding zien, mensen zijn niet goed in wiskunde. Of het nou gaat om exponentiële groei of over statistiek, er komen regelmatig wonderlijke ideeën voorbij.

Bij statistiek moet je nooit kijken naar Pietje, N=1, je moet dan kijken naar de gehele populatie. En wat blijkt als je naar de gehele populatie kijkt, dan is de kans dat je corona krijgt als gevaccineerde beduidend veel kleiner, net als de kans dat je het doorgeeft. Daarmee help je als gevaccineerde het reproductiegetal omlaag te brengen. Daar kom je weer bij die exponentiële groei. Als je dat R-getal niet omlaag brengt en deze blijft boven de 1, dan groeit het aantal besmettingen en die groeien niet alleen, die groeien exponentieel. Het gevolg is dat je heel snel hele grote aantallen besmettingen krijgt.
Door vaccineren help je dus mee het vaccinatiegetal omlaag te brengen, wat iets heel anders is dan niet besmet kunnen raken, komt dat vaccinatiegetal onder de 1, dan dooft het virus uit.

Dat is het belang van vaccineren, het helpt mee het R-getal te verlagen tot onder de 1 en helpt zo mee het virus uit te laten doven. Dat is ook de reden waarom je je weliswaar niet hoeft te vaccineren, maar je dan wel moet laten testen. Testen is namelijk een andere manier om het R-getal omlaag te brengen. Als je je dus niet wilt laten vaccineren om een QR-code te krijgen en je laat je in plaats daarvan testen, dan ben je dus helemaal geen tweederangs burgen, je helpt gewoon op een andere manier mee om het virus eronder te krijgen. Het is helemaal niet "jij tegen ik", het is wij samen, die het virus eronder proberen te krijgen.

En als je als laatste je niet wilt laten vaccineren en niet wilt testen. Nog steeds prima, dat is een keuze die je mag maken. Alleen dan zal je dus op een andere manier moeten meewerken om het virus eronder te krijgen en dat doe je door social distancing. En ook hier geldt weer: "Nee, je bent geen tweederangs burger.", maar samen krijgen we het virus eronder.

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 13:24

Respect voor mensen hier zoals Karl66 die het steeds weer netjes en duidelijk uitleggen. Vrees alleen dat er door een aantal mensen gewoon selectief overheen gelezen wordt..

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 13:31

Amy223 schreef:
Als ik de optie zou hebben om op eigen risico weer uit eten te kunnen gaan, dan graag.


Het gaat dan ook niet om het risico voor jou, maar om het risico dat jij de basis bent van een hele keten aan besmettingen die voor anderen wel schadelijk is.

Iedereen regelmatig testen zou ik trouwens zeker geen gek idee vinden.

En... dat er nu op veel plekken die dwang ontstaat, zeker in de VS bijvoorbeeld, is onder andere omdat het beleid van vrijwillig vaccineren van mensen zo doelbewust is gesaboteerd.

Als er niet de hele tijd geprobeerd zou zijn om via misinformatie en leugens het vaccinatiebeleid te saboteren, dan hadden we hier in Nederland bv de echt gemoedsbezwaarden en immunogecompromiteerden wel op kunnen vangen vermoedelijk. Een situatie waarbij het normaal is dat je dit soort dingen gewoon doet, en als er dan omstandigheden zijn waarin het niet past dan hoef je daar niet moeilijk over te doen, want die ruimte is er.

Maar dat is niet hoe men het wilde. Er is vanaf het begin af aan door de viruswaanzin-hoek doelbewust aangestuurd op het zo veel mogelijk saboteren van vrijwel alle regels. Openlijk, expres, heel erg luidruchtig en intimiderend, en soms ronduit gewelddadig en destructief. Ruimte om daar een beetje welwillend te zijn tegen de paar uitzonderingen gaat niet meer, want het zijn niet een paar uitzonderingen maar heel veel mensen worden expres opgehitst tegen het beleid.

Dan krijg je dus uiteindelijk dwang en regels. Niet mijn voorkeur, en ik neem het de regering echt kwalijk dat ze het zo ver hebben laten komen, maar iedereen die die antivax-onzin aanhangt draagt er ook zelf aan bij dat het zo hard wordt. Als een redelijk gesprek en daadwerkelijke informatie niet helpen... dan blijft dwang op zeker moment over.

Kinke

Berichten: 20529
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 13:34


Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 13:35

Iedereen testen is dan toch veel logischer. Geen onderscheid tussen hersteld, gevaccineerd, ongevaccineerd. Gewoon iedere week een keer door je neus laten roeren en bij een R boven de 1 2x per week.

Ik ken mensen die al meerdere keren positief getest zijn ondanks volledige vaccinatie. Niet dat ze klachten hadden maar omdat ze bij binnenkomst en verlaten van een land moesten testen. Deze mensen wandelen met hun groene vinkje in Nederland overal binnen en vormen dus ook een groot risico. Imo groter dan de ongevaccineerde mensen in de supermarkt die nergens welkom zijn.

Kinke

Berichten: 20529
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 13:39

hoe vaak moet er eigenlijk herhaald worden dat wanneer je getest bent, je veel minder besmettelijk bent?

Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 13:39


Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 13:42

Karl ik snap dat ze besmettingen laag willen houden.

Maar gezonde mensen die niet oud en niet kwetsbaar zijn merken soms geen eens dat ze besmet/ziek zijn en hun komen gewoon bijna niet in het ziekenhuis gelukkig.

Dus hoeveel besmette mensen zijn daadwerkelijk zo erg ziek?

Dan vind ik persoonlijk niet dat je daarvoor moet vaccineren om maar weer makkelijk mee te kunnen doen, ik vind zelf persoonlijk dat dit vaccin veel te snel is ontwikkeld.

En als je een vaccin neemt doe je dit voor jezelf. Zodat er weinig kans is dat deze mensen in dat geval jij zelf op de IC komt.

Dus ik begrijp mensen die hem genomen hebben omdat ze ouder zijn en of iets hebben waardoor de kans groter is dat ze extreem er op reageren zeer goed.

Maar de uitkomst wat het op lange termijn gaat doen vind ik niet genoeg onderzocht en te onduidelijk, plus dat er onder gevaccineerde mensen alsnog dit virus rond kan gaan met een qr code waar ik niet achter sta merk ik gewoon dat ik hem steeds minder graag zou willen nemen.

Eigenlijk gewoon niet.


Zit op leen toestel dus hopelijk beetje duidelijk antwoord, want typt niet zo best ..

Kinke

Berichten: 20529
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 13:43

de rekening? Dat is wel het laatste wat nu belangrijk is

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 13:43

Vaker testen is zinnig, maar op dit moment ligt Isala in Zwolle als eerste vol voor coronapatienten... vanwege lage vaccinatiegraad in Staphorst (en buurtgemeente Zwartewaterland in iets mindere mate.) Dat maakt wel degelijk uit.

(Verder ben ik het in principe eens met vaker testen, alleen begon ik bij test 7 wel in de buurt van paniekaanvallen te komen en andere manieren om te testen zouden dus wel welkom zijn. Was bijzonder, want de eerste keren viel het testen me heel erg mee in hoe ingrijpend het was - maar de herhaling zorgde bij mij dus wel voor steeds verder oplopende spanning.)

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 13:44

Anne_GTI schreef:
Iedereen testen is dan toch veel logischer. Geen onderscheid tussen hersteld, gevaccineerd, ongevaccineerd. Gewoon iedere week een keer door je neus laten roeren en bij een R boven de 1 2x per week.

Ik ken mensen die al meerdere keren positief getest zijn ondanks volledige vaccinatie. Niet dat ze klachten hadden maar omdat ze bij binnenkomst en verlaten van een land moesten testen. Deze mensen wandelen met hun groene vinkje in Nederland overal binnen en vormen dus ook een groot risico. Imo groter dan de ongevaccineerde mensen in de supermarkt die nergens welkom zijn.


Nou wat een idioot gedoe, mensen die gezond zijn geen klachten en misschien positief testen op een test wat wel eens verkeerd beoordeeld thuis laten zitten.

Dat gaat de economie zoveel kosten.

Swah

Berichten: 1857
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 13:46

Qua gemoedsbezwaarden valt het nog wel mee in Staphorst; heel Nederland kent er 12.000 en in Staphorst is dat percentage onder de 2%.

Daarin zijn ze dus heel wat minder principieel dan in niet vaccineren...

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 13:50

Anne_GTI schreef:
Die krijgen zelf de rekening omdat ze als gemoedsbezwaarden geen verzekering mogen afsluiten.

En daar mag ik dus gezellig samen mee in de bus zitten met een plexiglasplaat...

Er zijn er nog wel voldoende die (ondanks dat ze tegen vaccinatie zijn) gewoon verzekerd zijn.
Het zijn vooral de echte ouderen die zich nog nooit hebben laten verzekeren, maar er zijn steeds meer jongeren en jonge gezinnen die verzekeringen nemen.

Exitium

Berichten: 7144
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 13:53

Karl66 schreef:
Exitium schreef:
Makkelijk gezegd, maar dan moet boodschappen laten bezorgen wel mogelijk zijn. Ook in een drukbevolkt land als Nederland kan dat nog altijd niet overal.


Je kan je toch laten testen? Je hoeft je namelijk helemaal niet te laten vaccineren, alleen moet je dan wat anders doen. Waarom denken zoveel ongevaccineerden toch dat de pandemie hun probleem niet is en dat zij er dus geen rekening mee hoeven te houden?

Nee. Bij de 2G-optie waar het over ging is testen juist geen optie.

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 14:04

Anne_GTI schreef:
Waarom moeten mensen die de besmetting al hebben doorgemaakt zich alsnog laten vaccineren?

Dat hoeft niet met besmetting krijg je gewoon een QR en daarna na een half jaar vervalt die en ben je één prik nodig omdat je antistoffen dan te ver afgenomen zijn.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 14:11

Afgelopen week weer 2 ziekenhuisopnames door covid19 in Urk geweest. 2 is uiteraard niet veel, maar tegelijkertijd is dat wel 2 op 21.000. Dat zouden er in heel Nederland 1700 zijn geweest. Dit terwijl Urk al 30% meer covid19-ziekenhuisopnames heeft gehad deze epidemie dan de rest van Nederland, ondanks zijn veel jongere populatie (bijna 2x zoveel inwoners tot 25 jaar en 2x zo weinig inwoners van 65 jaar of ouder). Overigens op 33 positieve testen de afgelopen 3 weken, maar dat is logisch gezien ze nauwelijks testen.

Wat wel opvallend is, is dat ondanks dus die grotere hoeveelheid ziekenhuisopnames dan de rest van Nederland (alleen mogelijk zonder verdere consequenties doordat het zo'n kleine plaats is; en overigens ook de hogere oversterfte vorig jaar daar), door het massaal negeren van de maatregelen om covid niet rond te laten razen, er dus nog altijd geen groepsimmuniteit is opgetreden. Niet voor besmettingen en dus ook niet voor ziekenhuisopnames.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 14:30

Maar “wat jullie persoonlijk vinden” is leuk en aardig, maar het gaat er toch om wat experts met kennis van (dit soort) vaccins ervan vinden? Wat onderzoeken uitwijzen? Feiten en cijfers en met onderzoek/kennis onderbouwde verwachtingen?

Niet om het een of ander, maar dat een leek het vaccin niet veilig vindt zegt echt helemaal niks.

En het lijkt er echt op dat jullie super selectief lezen want eigenlijk alle argumenten die jullie noemen daar is al op gereageerd en een aantal argumenten negeren jullie vakkundig :=

Zebrastreep

Berichten: 9755
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 14:41

Ik snap nu waarom je voor bepaalde beroepen een vrije hoge opleiding moet hebben :')


Ontwikkel maar eens een vaccin is alles behalve gemakkelijk.

Het is ik ben jong en heb een goede weerstand slaat nergens op om die conclusie te trekken dat je dan niet al te ziek wordt. Een virus interesseerd het niet dat iemand rijk, arm, jong, oud dik of dun is.

En je zegt ook niet bij andere erge ziektes oh dat krijg ik niet want ik leef zo gezond. Een ziekte interesseerd dat echt geen hol.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 14:43

“Ik vertrouw op mijn immuunsysteem” is ook zo’n waardeloos argument. Het is je immuunsysteem dat een vaccin nota bene mogelijk maakt dus door een vaccin te nemen vertrouw je op je immuunsysteem om je te beschermen

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 15:03

Die mensen vertrouwen dan ook niet zozeer op hun eigen immuunsysteem, maar vooral op hun eigenwijsheid.

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 15:10

Askja schreef:
Die mensen vertrouwen dan ook niet zozeer op hun eigen immuunsysteem, maar vooral op hun eigenwijsheid.

Ja :') alsof je van te voren kunt voorspellen hoe ziek je wordt.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 15:16

Er zijn inmiddels heel veel lijsten van mensen die op hun immuunsysteem vertrouwden, gezond en fit, bergbeklimmers, jonge sporters, ze kunnen het niet na vertellen.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 15:17

IMANDRA schreef:
“Ik vertrouw op mijn immuunsysteem” is ook zo’n waardeloos argument. Het is je immuunsysteem dat een vaccin nota bene mogelijk maakt dus door een vaccin te nemen vertrouw je op je immuunsysteem om je te beschermen


Natuurlijke immuniteit is altijd nog beter dan door een vaccin, is toch niet zo ingewikkeld?

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 15:21

bigone schreef:
Er zijn inmiddels heel veel lijsten van mensen die op hun immuunsysteem vertrouwden, gezond en fit, bergbeklimmers, jonge sporters, ze kunnen het niet na vertellen.


Er zin ook heel veel lijsten van mensen die bijwerkingen kregen door het vaccin of het zelfs niet na kunnen vertellen...