Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 12:23

mysa schreef:
Maar het is wel zo. Want als een virus geen gastheer heeft, kan het zich niet vermeerderen en dus ook niet muteren.

Wie zegt dat de huidige vaccins 100% beschermen tegen mutaties? Daarnaast hebben we het over Nederland. Zolang mensen op vakantie gaan naar landen waar de vaccinatiegraad niet 100% is kun je daar altijd nieuwe mutaties en zelfs het oorspronkelijke virus oppikken. Vaccinatie beschermd niet 100% tegen besmetting

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 12:24


Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 13:23


Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 13:24

Ik kan het corona-vaccin-topic niet meer vinden, dus dan maar hier :D

Er zit een nieuw vaccin in de pipeline. Valneva. Frans-Oostenrijks product.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20211018_92584428

In het VK doen ze wel veel testen op proefpersonen met vaccins, deze ook weer lees ik in het artikel :P

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 13:26

996981 schreef:
IMANDRA schreef:
Ja daar ben ik me bewust van. Maar die hoge werkdruk is niet te vergelijken met de werkdruk die er nu is. Met het ziekteverzuimpercentage wat er nu is.

Ik zeg ook niet dat het normaal wel goed gaat. Ik zeg alleen dat Corona ook echt zijn weerslag heeft gehad op de zorg waardoor het nu echt veel erger is.

En er is inderdaad geen perspectief, dat zei ik volgens mij ook. De motivatie om 'the extra mile' te gaan in de zorg is compleet weg. Omdat een grote groep weigert te vaccineren en er daardoor wel aangemodderd moet worden met meer maatregelen, zonder zicht op oplossing.

Hoe kun je in godsnaam de schuld blijven leggen bij 20% van de bevolking, (waarvan een klein percentage daadwerkelijk zorg nodig heeft) terwijl het de taak van de overheid is te zorgen voor de zorgmedewerkers?

Ongevaccineerde kunnen er niks aan doen dat de zorg de afgelopen decennia oninteressant is gemaakt om in te werken. Ze zijn niet de schuld van het structureel hoge ziekteverzuim en de structureel moeilijk vervulbare vacatures.

Hoezo moet er überhaupt iemand de schuld krijgen? Mensen blijven veroordelen over keuzes gaat ons hier niet uit helpen.

Zelfs als iedereen zich nu laat vaccineren zitten we nog met een probleem. Zorgmedewerkers zijn niet ineens weer gemotiveerd en gezond als er weinig tot geen coronapatienten meer worden opgenomen.


En hoe moet de overheid dat doen, pray tell? Want als de overheid met QR-codes komt om JUIST die druk te verminderen, spring jij al op de kast omdat je het daar niet mee eens bent? De overheid kan moeilijk een blik ic-verpleegkundigen opentrekken op de korte termijn. En op de korte termijn zal er een oplossing moeten komen. Een oplossing voor de oorzaak (van de korte termijn): de grote hoeveelheid ongevaccineerden. Zullen we vaccinaties dan maar verplichten? Dat lost binnen aanzienbare tijd de druk op en kan men naar de lange termijn gaan kijken om de zorg te herstructureren voor de reguliere problemen.

Als puntje bij paaltje komt is het de schuld van de ongevaccineerden die weigeren een vaccin te nemen wat dit grotendeels kan voorkomen. Je kan moeilijk enkel de schuld bij de ongevaccineerden leggen die ziek worden, dus ja, ik acht de 20% ongevaccineerden er verantwoordelijk voor. (correctie: het percentage ongevaccineerden wat er vrijwillig voor kiest niet te vaccineren).

Als iedereen zich nu laat vaccineren voorkomen we hopelijk (een deel) van de nieuwe golf, waardoor zorgmedewerkers de ruimte krijgen om zorg in te halen (want er is perspectief: aan die inhaalsslag komt een einde) én de rust te nemen na de ontzettend rukke periode die ze achter de rug hebben. Door het gebrek aan coronapatienten zou dat kunnen.

En dat de zorg 'de afgelopen jaren oninteressant is gemaakt' heeft er niet zo veel mee te maken. Afgelopen golven konden ook redelijk worden opgevangen qua personeel. Maar nu duurt het te lang, en is het de eigen schuld van een groot deel van de mensen die op de ic ligt met een coronabesmetting.

@Daks: wat een ontzettend idioot, nietszeggend filmpje.

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 13:29


Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 13:30


996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 13:31

Waar precies spring ik op de kast als het om QR-codes gaat? :o?

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 13:36

Cer schreef:
Daks schreef:

Wat 'bokt' ervan vind weet ik niet (let wel, jij bent ook bokt gebruiker he, wat vind jij ervan?)

Ik vind t kleuterschoolniveau, aanstellerig, en zeikerig


Wat ik er van vind?
Ik vind het schokkerend dat dit op tv tijdens kindertijd word uitgezonden op npo 2.
Schaamteloze manier om mensen op andere gedachten te brengen.
Laatst bijgewerkt door Daks op 19-10-21 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 13:37

bigone schreef:
Goed uitleg over capaciteit, afname ziekenhuisbedden en waarom Corona zoveel druk op de zorg legt :

https://threadreaderapp.com/thread/1450 ... 25762.html


Goede uitleg met statistieken !

Ik wist wel dat het aantal verpleegdagen fors is gedaald, maar als je de statistiek ziet, is de daling spectaculair.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 13:40

Daks schreef:
Wat ik er van vind?
Ik vind het schokkerend dat dit op tv tijdens kindertijd word uitgezonden op npo 3.
Schaamteloze manier om mensen op andere gedachten te brengen.

Ik het beter bekeken, ik ken de societeit niet...
ik vind het schokkerend inderdaad, dit ben ik met je eens..
Ik weet niet in welke context dit is uitgezonden , maar als dit as is is uitgezonden dan vind ik dit bijzonder bizar...

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 13:41

Het is gewoon zo uitgezonden. Zoals het op de sociëteit zijn eigen Twitter word gedeeld.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 13:43

Het kan opgevat worden als pro anti-vax, dus wat dat betreft...
Zonder context vind ik het nog steeds echt bizar, ik heb geen idee wat ze ermee willen bereiken??

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 13:43

996981 schreef:
Waar precies spring ik op de kast als het om QR-codes gaat? :o?


"op de kast" is misschien een groot woord. Maar je bent de hele tijd aan het beargumenteren tegen allerlei maatregelen want (paraphrase) "het is niet eerlijk om jongeren/ongevaccineerden verantwoordelijk te houden voor de ziekte van ouderen/drukte op de zorg" etc etc. Terwijl de oplossing maatregelen inzetten óf iedereen gevaccineerd krijgen is om die drukte (op korte termijn) te verhelpen.

In plaats van op details in mijn argumenten te springen, kan je natuurlijk ook gewoon op de argumenten zelf ingaan. Of én-én, in plaats van óf-óf. Dus bijv. hoe we dan in godsnaam de druk op de zorg verminderen als we die tweedeling in de samenleving met man en macht moeten voorkomen, als we gevaccineerden hetzelfde moeten behandelen als ongevaccineerden, en als we vaccineren niet mogen verplichten?

Want denk je nu echt dat de overheid hier schuldig aan is? Aan het feit dat de IC werkelijk overspoeld wordt en maandenlang boven capaciteit moet draaien? Terwijl die capaciteit in normale situaties wél afdoende is en ook een hevige griepgolf kan worden opgevangen?

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 14:00

IMANDRA schreef:
996981 schreef:
Waar precies spring ik op de kast als het om QR-codes gaat? :o?


"op de kast" is misschien een groot woord. Maar je bent de hele tijd aan het beargumenteren tegen allerlei maatregelen want (paraphrase) "het is niet eerlijk om jongeren/ongevaccineerden verantwoordelijk te houden voor de ziekte van ouderen/drukte op de zorg" etc etc. Terwijl de oplossing maatregelen inzetten óf iedereen gevaccineerd krijgen is om die drukte (op korte termijn) te verhelpen.

In plaats van op details in mijn argumenten te springen, kan je natuurlijk ook gewoon op de argumenten zelf ingaan. Of én-én, in plaats van óf-óf. Dus bijv. hoe we dan in godsnaam de druk op de zorg verminderen als we die tweedeling in de samenleving met man en macht moeten voorkomen, als we gevaccineerden hetzelfde moeten behandelen als ongevaccineerden, en als we vaccineren niet mogen verplichten?

Want denk je nu echt dat de overheid hier schuldig aan is? Aan het feit dat de IC werkelijk overspoeld wordt en maandenlang boven capaciteit moet draaien? Terwijl die capaciteit in normale situaties wél afdoende is en ook een hevige griepgolf kan worden opgevangen?

Ja dat denk ik ja! Zij zijn verantwoord voor de zorg én het Coronabeleid. Laat die twee invloed op elkaar hebben en laat het hier toch al anderhalf jaar mis gaan.

Al weken horen we over oplopende cijfers. Wat horen we vanuit het kabinet? Over het terugdraaien van maatregelen? Juist niks.

Vorig jaar konden we al zien dat de besmettingen in het najaar stijgen. Wat doen ze dit jaar? In het najaar versoepelen… zelfs als vaccinatie 100% beschermt tegen besmetting is dat een domme zet!

En nee, de zorg kan griepgolven niet makkelijk aan.

Citaat:
De overbelaste zorg

De spoedeisende hulpen en intensive cares van ziekenhuizen raakten overbelast door de vele grieppatiënten. Terwijl er ook veel ziekmeldingen onder ziekenhuispersoneel waren. Een paar weken geleden moesten enkele ziekenhuizen in het Noorden geplande operaties uitstellen.

Ambulances konden soms niet terecht in het dichtstbijzijnde ziekenhuis en moesten doorrijden naar een andere kliniek. De gezamenlijke ziekenhuizen en ambulancediensten stelden daarom een speciaal beddenmeldpunt in om continu bij te houden waar nog bedden vrij waren.

,,De griepepidemie heeft duidelijk gemaakt dat de spoedzorg voor ouderen kwetsbaar is’’, zegt Astrid Koek van het Acute Zorg Netwerk Noord Nederland. ,,Niet alleen in het Noorden, het is een landelijk probleem.’’ Of er wel genoeg bedden zijn of dat het meer een kwestie van afstemming tussen de vele zorginstellingen is, dat moet nog blijken.


https://dvhn.nl/groningen/Is-de-griep-n ... 75433.html

Een artikel uit 2018….

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 14:05

En wat moeten ze doen dan? Weer lockdowns in gaan stellen? QR-code nog strenger maken?
Hoe krijgen ze meer mensen naar de zorg toe, op korte termijn, zodat we meer bedden kunnen hebben? Hoe zorgen ze dat de overwerktheid meevalt?

Vertel!

En ik zei dat een hevige griepgolf kan worden opgevangen. Die in 2018 was een van de heftigste die we hebben gehad, maar zelfs daar kwamen we doorheen. Ook deels omdat die griepgolven niet al te lang zijn, vergeleken met Corona.

Ze hebben versoepeld omdat het animo steeds slechter werd (en er was ruimte voor op dat moment, natuurlijk). Je hebt niks aan maatregelen die niet op worden gevolgd en hoe verkoop je het aan het volk dat de maatregelen erin blijven ondanks dat het zo goed ging? Dan kan je beter wat ademruimte geven (waar op dat moment ruimte voor was) zodat er later weer wat strenger kan worden. Verwacht ook wel meer maatregelen binnenkort, eigenlijk.

Of hoe houd je dat animo erin, volgens jou? Mensen zijn corona-moe. Willen geen afstand meer houden, willen niet meer thuis opgesloten zitten, willen weer naar verjaardagen, feesten.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 14:16

IMANDRA schreef:
En wat moeten ze doen dan? Weer lockdowns in gaan stellen? QR-code nog strenger maken?
Hoe krijgen ze meer mensen naar de zorg toe, op korte termijn, zodat we meer bedden kunnen hebben? Hoe zorgen ze dat de overwerktheid meevalt?

Vertel!

En ik zei dat een hevige griepgolf kan worden opgevangen. Die in 2018 was een van de heftigste die we hebben gehad, maar zelfs daar kwamen we doorheen. Ook deels omdat die griepgolven niet al te lang zijn, vergeleken met Corona.

Ze hebben versoepeld omdat het animo steeds slechter werd (en er was ruimte voor op dat moment, natuurlijk). Je hebt niks aan maatregelen die niet op worden gevolgd en hoe verkoop je het aan het volk dat de maatregelen erin blijven ondanks dat het zo goed ging? Dan kan je beter wat ademruimte geven (waar op dat moment ruimte voor was) zodat er later weer wat strenger kan worden. Verwacht ook wel meer maatregelen binnenkort, eigenlijk.

Of hoe houd je dat animo erin, volgens jou? Mensen zijn corona-moe. Willen geen afstand meer houden, willen niet meer thuis opgesloten zitten, willen weer naar verjaardagen, feesten.


Ik als niet medici vraag mij dan af hoe we een piek van bijna 5000 mensen in het ziekenhuis toch een soort kunnen managen, maar 300 man nu een enorm zware tijd is.
Hoe verhoudt dat zich in een ziekenhuis?

Wat voor mensen liggen nu bijvoorbeeld op de IC (buiten dan niet gevaccineerd) want zelfs op de site van de overheid staat dat de delta milder is en in principe pas gevaarlijk bij meerdere onderliggende aandoendingen. Welke leeftijden kijken we dan naar en wat voor onderliggende lijdens?

Ik denk dat de overheid een hoop stuk maakt door het idee te geven geen reet te geven om hoe en wat en waar, maar gewoon die vaccins erin te willen rammen. Als je zelf normaal niet bang bent voor de griep en de overheid gaat ineens vertellen dat je de griepprik moet kijk je ook raar op.

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 14:17

Omdat ze nu alle normale zorg door laten gaan en toen was alles afgeschaald. Je kunt mensen niet nog langer op hun uitgestelde zorg laten wachten.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 14:17

Het beleid is dat er niet meer naar besmettingen wordt gekeken maar naar ziekenhuis opnames

Popstra
Berichten: 13752
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 14:18

Mensen zijn erg ontevreden over ons kabinet.
Echter is dit in elk land zo. Overal is discussie aan de gang en niemand doet het goed...

Ik zou iig geen land willen regeren. Wat een gezever krijgt men over zich heen van al die betweters. :n
Je kan het niet 17 miljoen mensen naar hun zin maken. Onmogelijk.

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 14:20

Is er trouwens ergens online te vinden hoeveel % van de besmettingen geënt is?
(Dus niet wat er in het ZH ligt)

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 14:25

Toen het begon stond iedere verpleegkundige en arts op de coronaafdeling. Buiten andere spoedgevallen , lees doodgaan indien niet geholpen was er niets.
Nu zijn er 27000 zorgmedewerkers gestopt, in alle zorg beroepen en is het ziekteverzuim torenhoog en worden er operaties/behandelingen ingehaald.
Daarom is nu de situatie al net zo dringend als vorig jaar.

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 14:26

Needje schreef:
Is er trouwens ergens online te vinden hoeveel % van de besmettingen geënt is?
(Dus niet wat er in het ZH ligt)

Ja, het rivm heeft daar een bericht over, zal even kijken of ik het kan vinden. Gaat over de laatste zes weken.

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 14:27

Weetje wat je wellicht eens kunt doen IMANDRA? Eens lezen wat anderen schrijven en het bij je binnen laten komen. We weten hier allemaal heel goed dat je goed bent in het onderbouwen en verantwoorden van je standpunten. Je standpunten zijn echter nogal smal georiënteerd.

Denk je echt dat die 20% niet gevaccineerden de enige zijn die de zorg belasten? Dat die kleine groep ongevaccineerde (veelal jongeren) het probleem is?

Je zou maar zo diep in een tunnel zitten en niet meer toe kunnen geven dat het wellicht de verkeerde route is…

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 14:28

Lees dat bericht nou nog eens, 996981, en kijk daarbij even in de spiegel.