Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 14:05

Mizora schreef:
veerledec schreef:
67% op de verpleegafdeling en 75% op de IC.


RIVM geeft toch echt andere getallen.
In de periode van 1 september t/m 3 oktober 2021 (zover ik weet de laatst bekende gegevens) zijn de gegevens als volgt:

Verpleegafdeling:
- 296 volledig gevaccineerd (27%)
- 28 gedeeltelijk gevaccineerd (3%)
- 763 niet gevaccineerd (70%)

IC:
- 44 volledig gevaccineerd (16%)
- 3 gedeeltelijk gevaccineerd (1%)
- 235 niet gevaccineerd (83%)

(91/92% is de vaccinatiestatus van bekend)

Kijk je naar het aantal opnames per 100.000 mensen in deze periode van een bepaalde leeftijdsgroep en vaccinatiestatus, dan is het verschil nog duidelijker:

12-49:
- 0.01/100.000 (1 opname) volledig gevaccineerd
- 0.1/100.000 gedeeltelijk gevaccineerd
- 0.44/100.000 niet gevaccineerd

50-74
- 0.09/100.000 volledig gevaccineerd
- 0.34/100.000 gedeeltelijk gevaccineerd
- 2.34/100.000 niet gevaccineerd

75+:
- 0.36/100.000 volledig gevaccineerd
- 0.35/100.000 gedeeltelijk gevaccineerd
- 3.8/100.000 niet gevaccineerd

https://www.rivm.nl/nieuws/4-op-de-5-CO ... vaccineerd

Klopt, ik heb teruggerekend rekening houdend met de categorie 'onbekend'. Anders krijg je inderdaad van die conclusies als: drie op de vier is ongevaccineerd, en dat klopt dan dus niet. Dan kom je op de door mij genoemde percentages.

Lindor92
Berichten: 6999
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 14:13

Hier in de regio beginnen de besmettingen nu ook op te lopen. Ook ziekenhuisopnames.
Ik ga me vanavond laten vaccineren. 27 weken zwanger en het risico wordt nu helaas te groot. Heb er lang over getwijfeld. En dan is het duimen dat het goed gaat.
Laatst bijgewerkt door Lindor92 op 28-10-21 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 14:19

veerledec schreef:
Klopt, ik heb teruggerekend rekening houdend met de categorie 'onbekend'. Anders krijg je inderdaad van die conclusies als: drie op de vier is ongevaccineerd, en dat klopt dan dus niet. Dan kom je op de door mij genoemde percentages.


De kans is zeer groot dat de categorie onbekend ongevaccineerden zijn. Daar zie je namelijk veruit de meeste mensen die niet willen dat hun vaccinatiestatus geregistreerd van wordt.

De tekst 70% ongevaccineerd klopt wel degelijk, want van de bekende mensen (en die groep is groot genoeg om er daadwerkelijk wat van te zeggen, het is geen kleine steekproef) is het 3 van de 4. Door te zeggen dat 67% niet gevaccineerd is suggereer je dat de groep die geen antwoord gegeven heeft volledig valt in de groep gevaccineerden. Je kunt het cijfer 67% dus enkel gebruiken als je erbij aangeeft dat van 8% (of 9%) de vaccinatiestatus niet bekend is. Een andere optie is dat 67-76% niet gevaccineerd is, of als je het zo laag mogelijk wilt houden, minimaal 67% niet gevaccineerd is. Of van 67% van de mensen die opgenomen is, is bekend dat ze ongevaccineerd waren. Maar gewoon 67% niet gevaccineerd is feitelijk onjuist.

Spenk
Berichten: 21766
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 14:20

Lindor92 schreef:
Hier in de regio beginnen de besmettingen nu ook op te lopen. Ook ziekenhuisopnames.
Ik ga me vanavond laten vaccineren. 27 weken zwanger en het risico wordt nu helaas te groot. Hebber lang ober getwijfeld. En dan is het duimen dat het goed gaat.

Verstandig!

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 14:28

Bedankt Vayo voor je uitgebreide uitleg! Het is inderdaad een redelijk vaag verhaal. Ik ga in ieder geval afwachten wat er straks komt. Ondertussen zijn mijn klachten echt bijna verdwenen, dus dat vind ik wel heel fijn. Ik ben blij dat dit topic er is, anders zou ik helemaal niet weten wat ik had gemoeten met dit verhaal!

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 14:37

Vaccinatiestatus onbekend kunnen geen mensen zijn die in een ander land geënt zijn, waardoor de vaccinatie niet geregistreerd is?

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 14:54

Uit de toelichting van het MUMC lijkt het erop dat het mondeling gevraagd wordt, in ieder geval als het niet in het systeem geregistreerd staat. In dat geval zouden mensen die in een ander land gevaccineerd zijn alsnog het gewoon kunnen aangeven. Daarnaast wordt ook niet geregistreerd wie niet-gevaccineerd is, enkel wie wel gevaccineerd is én toestemming heeft gegeven om dit te laten registreren bij de RIVM(of GGD?) en huisarts. Je weet bij iemand die niet in het systeem als gevaccineerd staat dus niet of iemand niet gevaccineerd is, in het buitenland gevaccineerd is of in Nederland gevaccineerd is maar geen toestemming gegeven heeft. Aangezien van 8-9% de vaccinatiestatus niet bekend is, is het onwaarschijnlijk dat dit allemaal buitenlandse mensen zijn, maar is het ook uitgesloten dat het gewoon de groep is die niet gevaccineerd is.

Citaat:
De vaccinatiestatus van een patiënt wordt uitgevraagd in het anamnesegesprek en wordt op basis van deze informatie geregistreerd in het individuele behandeldossier.

https://www.mumc.nl/actueel/nieuws/toel ... vaccinatie

BigOne
Berichten: 38211
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 15:00

Lindor92 schreef:
Hier in de regio beginnen de besmettingen nu ook op te lopen. Ook ziekenhuisopnames.
Ik ga me vanavond laten vaccineren. 27 weken zwanger en het risico wordt nu helaas te groot. Heb er lang over getwijfeld. En dan is het duimen dat het goed gaat.

Zal een lastige afweging zijn maar snap dat je gaat vaccineren met die oplopende getallen en je weet niet waar het heen gaat.

Miran

Berichten: 4452
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 16:02

Electra63 schreef:
Miran schreef:
Ik vind het heel netjes van je dat je na zo’n reactie alsnog gaat testen bij de GGD, denk dat ik na dat gesprek er mooi klaar mee was geweest…


Dat doe je voor jezelf en je omgeving. On te voorkomen dat je anderen besmet.


Ze weet al dat ze positief is, zit in quarantaine en heeft de mensen met wie ze contact heeft gehad geïnformeerd. Hoe moet een GGD test nu voorkomen dat ze anderen besmet?

DuoPenotti

Berichten: 29414
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 16:43

IMANDRA schreef:
Ja inderdaad. Het maakt dan ook helemaal niet uit wat de 'juiste' volgorde was geweest en/of ze wat fout heeft gedaan. We zijn mensen, foutjes gebeuren. Dan kan je als medewerker best op een nette manier wijzen op de juiste procedure.

Weer mee eens.
Zo iemand legt uit wat de procedure is als iemand die niet weet. Ja honderd keer op een dag zo nodig.
Net als de kassamedewerker die voor de duizendste keer vriendelijk vraagt, heeft u nog flessen ingeleverd.
Dat is part of the job.

Een onderdeel van mijn werk in het ziekenhuis was de telefooncentrale. Goede morgen ...ziekenhuis, waarmee kan ik u van dienst zijn?
Mag ik de afdeling orthopedie?
Bedoeld u de afdeling of de poli?
Oh, de poli.
Dan zeg je ook niet, je zal zeker de poli wel bedoelen doos!

purny

Berichten: 27481
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 16:45

Ik vraag me eigenlijk af. Stel iemand zou met verkoudheidsklachten een ander aansteken. Zou diegene dan alleen verkouden worden of toch corona krijgen?
(Ik probeer te snappen waarom er nu zoveel positief zijn en een oorzaak te achterhalen)
Ook ben ik heel benieuwd naar het aantal positieve mensen die al gevaccineerd zijn

DuoPenotti

Berichten: 29414
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 16:51

Als ik jou een aardbei geef word dat toch ook geen mandarijn?
Dus waarom zou een verkoudheid veranderen in corona? :)

Wat ik me wel kan voorstellen is dat je weerstand op dat moment verzwakt is en dat een ander virus dan ook meer kans krijgt.
Zoals verzwakte mensen dus bijvoorbeeld veel sneller een longontsteking krijgen.
Misschien dat ze dan die verkoudheid ook snel de corona oppikken.

Exitium

Berichten: 7141
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 16:58

purny schreef:
Ik vraag me eigenlijk af. Stel iemand zou met verkoudheidsklachten een ander aansteken. Zou diegene dan alleen verkouden worden of toch corona krijgen?
(Ik probeer te snappen waarom er nu zoveel positief zijn en een oorzaak te achterhalen)
Ook ben ik heel benieuwd naar het aantal positieve mensen die al gevaccineerd zijn

Dat hangt er vanaf of die eerste persoon corona heeft of alleen verkouden is. :P

Oorzaak zijn voor een belangrijk deel de versoepelingen. Op 25-9 is er versoepeld en tot 6-10 (12 dagen vanaf de versoepelingen) heeft het aantal tests onder de 2.000 per dag gezeten. Het was die periode nog stabiel. Na ± twee weken na maatregelen (zowel verscherpingen als versoepelingen) ga je pas effecten zien, en toen is het vrij rap gestegen. 7-10 waren er 2.733 postieive tests (dag ervoor 1.905), op 13-10 waren het er 3.720 en op 21-10 5.184.

Daarnaast is het reproductiegetal ook gestegen (waarschijnlijk doordat we wat meer snotteren en dergelijke, en ook doordat we weer meer samenkomen (scholen en werk) en we meer binnen zitten omdat het buiten wat kouder is. Als het reproductiegetal boven de 1 ligt verspreidt het virus zich ook steeds sneller. Het laatste reproductiegetal wat bekend is is van 11 oktober (loopt ook altijd enkele weken achter) en was 1,19. Als je de getallen van hierboven als voorbeeld neemt:

1.905 mensen steken 2.267 mensen aan, een stijging van 362
2.733 mensen steken 3.252 mensen aan, een stijging van 519
3.720 mensen steken 4.427 mensen aan, een stijging van 707
5.184 mensen steken 6.169 mensen aan, een stijging van 985

In alle gevallen een stijging van 19%, maar hoe hoger het oorspronkelijke getal hoe hoger het aantal extra besmettingen zal zijn. :)

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 17:49

Mizora schreef:
veerledec schreef:
Klopt, ik heb teruggerekend rekening houdend met de categorie 'onbekend'. Anders krijg je inderdaad van die conclusies als: drie op de vier is ongevaccineerd, en dat klopt dan dus niet. Dan kom je op de door mij genoemde percentages.


De kans is zeer groot dat de categorie onbekend ongevaccineerden zijn. Daar zie je namelijk veruit de meeste mensen die niet willen dat hun vaccinatiestatus geregistreerd van wordt.

De tekst 70% ongevaccineerd klopt wel degelijk, want van de bekende mensen (en die groep is groot genoeg om er daadwerkelijk wat van te zeggen, het is geen kleine steekproef) is het 3 van de 4. Door te zeggen dat 67% niet gevaccineerd is suggereer je dat de groep die geen antwoord gegeven heeft volledig valt in de groep gevaccineerden. Je kunt het cijfer 67% dus enkel gebruiken als je erbij aangeeft dat van 8% (of 9%) de vaccinatiestatus niet bekend is. Een andere optie is dat 67-76% niet gevaccineerd is, of als je het zo laag mogelijk wilt houden, minimaal 67% niet gevaccineerd is. Of van 67% van de mensen die opgenomen is, is bekend dat ze ongevaccineerd waren. Maar gewoon 67% niet gevaccineerd is feitelijk onjuist.

Niet mee eens. De tekst suggereert dat het over het totaal gaat, zo wordt het hier ook steeds herhaalt. En dat is onjuist. 'Onbekend' is onbekend, en kan je dus noch bij gevaccineerd, noch bij ongevaccineerd optellen. Van de 100 mensen in het ziekenhuis zijn er 67 niet gevaccineerd, dat is de enige informatie die bekend is.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 17:55

Oké en de laatste update (hoop ik dan) :D

Vanmiddag ben ik eindelijk gebeld voor bron- en contactonderzoek en dat was een heel fijn gesprek. Tijdens dat gesprek hoorde ik trouwens dat ik inderdaad voor niks naar de GGD was gegaan, omdat dat helemaal niet nodig was en ook helemaal niet handig. Die persoon die mij belde was dus én niet goed geïnformeerd en waarschijnlijk met het verkeerde been uit bed gestapt. Gelukkig heb ik een heel fijn gevoel overgehouden aan het gesprek en ik denk niet dat ik nog een klacht indien, want ik vraag me af wat eraan gedaan kan worden.

Test bij GGD was trouwens bij een ontzettend leuke man, dus ik had wel weer even leuke aanspraak. Ieder nadeel heb z'n voordeel. Ik kruip weer onder mijn meeleessteen.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78500
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 18:31

Gelukkig dat het nog fijn is afgelopen Kimmie! Op de site van de GGD staat het eigenlijk ook al, dus die dame die is flink van het padje af geweest:

https://www.ggdnog.nl/corona/alles-over ... oronavirus
Citaat:
Heb je een niet-gevalideerde sneltest gedaan en is de uitslag positief? We adviseren je om ook een PCR-test te doen op een GGD-testlocatie. Je kunt een afspraak maken via 0800-1202 of coronatest.nl. Blijf tot de uitslag van de PCR-test thuis en houd je aan de voorschriften van het RIVM.

Heb je een gevalideerde sneltest gedaan en is de uitslag positief? Dan hoef je geen aanvullende PCR-test te doen. De gevalideerde sneltesten zijn betrouwbaar genoeg bij een positieve uitslag. Je gaat direct in isolatie en volgt de richtlijnen van het RIVM.

IMANDRA

Berichten: 9806
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 18:45

veerledec schreef:
Mizora schreef:

De kans is zeer groot dat de categorie onbekend ongevaccineerden zijn. Daar zie je namelijk veruit de meeste mensen die niet willen dat hun vaccinatiestatus geregistreerd van wordt.

De tekst 70% ongevaccineerd klopt wel degelijk, want van de bekende mensen (en die groep is groot genoeg om er daadwerkelijk wat van te zeggen, het is geen kleine steekproef) is het 3 van de 4. Door te zeggen dat 67% niet gevaccineerd is suggereer je dat de groep die geen antwoord gegeven heeft volledig valt in de groep gevaccineerden. Je kunt het cijfer 67% dus enkel gebruiken als je erbij aangeeft dat van 8% (of 9%) de vaccinatiestatus niet bekend is. Een andere optie is dat 67-76% niet gevaccineerd is, of als je het zo laag mogelijk wilt houden, minimaal 67% niet gevaccineerd is. Of van 67% van de mensen die opgenomen is, is bekend dat ze ongevaccineerd waren. Maar gewoon 67% niet gevaccineerd is feitelijk onjuist.

Niet mee eens. De tekst suggereert dat het over het totaal gaat, zo wordt het hier ook steeds herhaalt. En dat is onjuist. 'Onbekend' is onbekend, en kan je dus noch bij gevaccineerd, noch bij ongevaccineerd optellen. Van de 100 mensen in het ziekenhuis zijn er 67 niet gevaccineerd, dat is de enige informatie die bekend is.


Gezien de grootte van de aantallen en de houding rondom vaccineren, is het op zich niet heel vreemd om aan te nemen dat die onbekende groep minimaal dezelfde verhouding heeft? (Ik zou gezien gedrag ook zeggen dat het voornamelijk ongevaccineerden zijn, maar op zijn minst kun je de bekende cijfers wel doortrekken).

Als de verhoudingen hetzelfde liggen dan kan je alsnog van de genoemde percentages spreken.

Popstra
Berichten: 13726
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 19:16


Exitium

Berichten: 7141
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 19:19


MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 19:21

Zo werken gemiddelden toch? Als in in Maastricht 2 op de 10 zijn die geen prik hebben dan moeten het op andere plekken 9 op de 10 zijn. Want anders is het gemiddelde ongevaccineerden op de IC niet 80%.


Verklaring staat ook in hetzelfde artikel:
"Dat in het Maastricht UMC+ relatief veel coronapatiënten gevaccineerd zijn, wordt volgens moleculaire microbioloog Paul Savelkoul verklaart door de relatief oude patiëntenpopulatie van het ziekenhuis, schrijft hij op de website van het Maastricht UMC+."

Popstra
Berichten: 13726
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 19:26

Zou kunnen. Die zijn ook als ongeveer de eerste groep gevaccineerd en als de werking na een 6 maanden al veel minder is dan is dat niet zo gek natuurlijk mits ze niet al een booster hadden gehad.

Ik begin een tikkeltje mijn twijfels over het vaccin te krijgen...
Juist nu in deze tijd van herfst naar winter we extra bescherming kunnen gebruiken.

DuoPenotti

Berichten: 29414
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 19:27

DuoPenotti schreef:
Citaat:
Overgrote deel
“Het gaat dan met name om patiënten op een hoge leeftijd, waarvan we denken dat die vaccinatie onvoldoende het immuunsysteem getriggerd heeft,” vervolgde ze.


En oudere zijn als eerste gevaccineerd.
In het voorjaar toen deze net gevaccineerd waren zag je echt deze leeftijd afnemen in de ziekenhuizen. Maar ook bij de besmettingen doden in de verpleeghuizen.
Ik denk dat hier echt een 3e prik nodig is.


klopt het gaat daar om vooral ouderemensen

BigOne
Berichten: 38211
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 19:28

Dat ligt puur aan het feit dat met het oplopen van je leeftijd je immuniteit systeem afneemt.

Cer

Berichten: 30160
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 19:39

Hoezo dan twijfels over het vaccin?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 19:49

bigone schreef:
Dat ligt puur aan het feit dat met het oplopen van je leeftijd je immuniteit systeem afneemt.

Ja als je oud bent kan je gewoon minder hebben ook. Dan ga je dood van een simpel griepje. Waar mensen van 20 vaak niet eens last van hebben. Moet wel zeggen dat ik het wel heel naar vindt voor ouderen dit soort berichten. Die worden dan misschien weer helemaal angstig.

Vraag me ook af hoeveel ouderen er normaal overlijden desondanks dat ze de griepprik gehad hebben. Maar ik ben al aan het bokken in plaats van studeren dus mag van mezelf daar geen artikelen over zoeken. :')

*Schopt zichzelf naar tweede taalontwikkeling* :')