Anders tegen mensen aankijken door standpunt m.b.t. COVID

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37137
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 10:43

Bedankt, hopelijk zorgt zo'n stukje bewustwording dat we fijner met elkaar om kunnen blijven gaan. :-)

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Anders tegen mensen aankijken door standpunt m.b.t. COVID

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 10:58

Het probleem is dat het niet zomaar om ideeen gaat die je van elkaar zou moeten accepteren,maar om een besmettelijke ziekte.Als iemand dan niet alle mogelijke voorzorgsmaatregelen neemt om anderen niet te besmetten, dan kan ik die losse houding niet respecteren.

Poekkie

Berichten: 7350
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 11:04

SusanH schreef:
Ik had vrijdag weer even een wtf moment toen bleek dat mijn broer 2 keer per week een zelftest voor kinderen heel belastend vindt. Hij haalde er van alles bij, tot blijvende psychische schade aan toe. Ik dacht alleen maar aan het alternatief, schoolsluiting. Ik zie alleen al aan mijn eigen dochter hoe schadelijk dat voor haar is, die wordt gewoon depressief en apathisch er van. En dan heeft die nog een stabiele thuis situatie.


Psychische schade is wat overdreven, maar belastend is het zeker wel. Ik heb van die testen altijd een snotneus, traanogen en een 15-30 een brandend gevoel gevoel in mijn neus. Om dat standaard 2x per week te doen… nee bedankt. Laat staan dan nog als het is om gewoon naar school te mogen. Dan vind ik thuisonderwijs een beter idee.

rien10
Berichten: 14667
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Anders tegen mensen aankijken door standpunt m.b.t. COVID

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 11:07

Compassie, je hebt helemaal gelijk. Maar als er familieleden van iemand zijn overleden, is je hele gevoelsleven ondersteboven en wordt er vanuit rouwe en of rauwe emotie gehandeld. Dan is er vaak helemaal geen ruimte voor compassie. Het is dan vanuit de andere om daar weer compassie mee te hebben.

JMH

Berichten: 180
Geregistreerd: 18-10-10
Woonplaats: Gaasterland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 11:09

enzino schreef:
bigone schreef:
... en als enige te vechten voor “ onze” vrijheid.

Toch is het prettiger dat er mensen mogelijk onterecht opstaan om te vechten voor "onze" vrijheid, dan dat er niemand iets doet als het daadwerkelijk nodig is.


Niet eens.. Ik vind juist dat het 'vechten voor vrijheid' en de daarbij behorende fake news berichten/ foutieve informatie ons heel veel ellende brengt.

De vrijheid waar je het over hebt wordt m.i. juist in gevaar gebracht door wappie volk wat dreigt met tribunalen, moord & brand schreeuwt over gentherapie, dictatuur en weigert te vaccineren.

Deze mensen zorgen vervolgens voor een zwaar overbelaste zorg en daarmee dus ook voor uitgestelde zorg voor andere patienten en halve/hele/avond lockdowns en weer heel veel ondernemers die zwaar worden getroffen. Dus door het vechten voor vrijheid wordt m.i. onze vrijheid juist beperkt.

Vind ook het gebruik van het woord 'onze' erg storend. Zie veel oproepen en posts voorbijkomen waarbij er opgeroepen wordt tot vechten/staken/tribunaal/niet meewerken aan de corona regels en allemaal namens het volk of idd voor onze vrijheid. Eh.. Excuse me, ik ben ook deel van het volk maar nee, dit is zeker niet namens mij!

De mensen die dit plaatsen gooi ik ook van mijn Facebook en mijd ik IRL, merk dat ik ook steeds minder geduld krijg met mensen die het hebben over satanische samenzweringen of weer aankomen met het hele World economic gedoe of het zoveelste andere complot.

Dus ja, gaandeweg ben ik zeker anders tegen mensen aan gaan kijken helaas..
Laatst bijgewerkt door JMH op 29-11-21 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Telpeva

Berichten: 14713
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 11:25

Elisa2 schreef:
Ik denk dat covid bij heel veel mensen processen bloot legt waar ze zelf in zitten, de ene gaat in de totale ontkenning, de ander gaat met het vingertje naar anderen wijzen, weer een ander laat zich continu testen, de ene kan niet snel genoeg vaccineren, de ander twijfelt, nouja weer de ander vind dan zelftesten voor kinderen belastend. (zit zijn gewoon even willekeurige voorbeelden he, ik bedoel hier niemand persoonlijk mee)

Uiteindelijk komt het allemaal neer op angst, en ieder heeft zijn eigen manier om ermee om te gaan. Ik denk dat als we dat voor ogen houden dat er meer compassie zou kunnen zijn voor elkaar ipv tweedeling. En als er compassie is staat men ook meer open voor elkaars gezichtspunten zonder oordeel en dat kan juist weer zorgen voor groei.

Goeie post :j

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 11:30

Ik ben het dus totaal niet met Elisa eens. Angst? Waarvoor? Ik heb geen angst. Ik doe mee met de vaccinaties omdat ik geen angst heb, maar wat wil doen in de pandemie. Om ons zo snel mogelijk uit deze situatie te halen en iedereen weer zijn normale leven kan hervatten. Dat heet naar oplossingen zoeken maar geen angst.
En daarom heb ik ook geen compassie voor mensen die anders dan op medische gronden zich niet laten vaccineren maar wel van de IC gebruik willen maken als het zo ver is.

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 11:58

Fitzroy schreef:
Ik ben het dus totaal niet met Elisa eens. Angst? Waarvoor? Ik heb geen angst. Ik doe mee met de vaccinaties omdat ik geen angst heb, maar wat wil doen in de pandemie. Om ons zo snel mogelijk uit deze situatie te halen en iedereen weer zijn normale leven kan hervatten. Dat heet naar oplossingen zoeken maar geen angst.
En daarom heb ik ook geen compassie voor mensen die anders dan op medische gronden zich niet laten vaccineren maar wel van de IC gebruik willen maken als het zo ver is.


+1

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Anders tegen mensen aankijken door standpunt m.b.t. COVID

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 14:01

Ik denk dat je angst groot of klein kan lezen, als "zorgen maken om". Dus dat mensen hun vaccinatie halen omdat ze toch een bepaalde vrees hebben voor iets dat kan gebeuren, als ze dat niet doen.

Voor de eigen gezondheid, voor anderen, voor de economie, om een uitweg uit het hele circus te vinden....

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Anders tegen mensen aankijken door standpunt m.b.t. COVID

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 14:07

Ik heb geen compassie met de klein groep mensen die de volledige samenleving gijzelen omdat zij zich niet willen vaccineren of vierkant hun voeten vegen aan de maatregelen.

Zij hebben duidelijk immers ook 0 compassie met hun medemens!

herr_balou
Berichten: 1452
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 14:15

Fitzroy schreef:
Ik ben het dus totaal niet met Elisa eens. Angst? Waarvoor? Ik heb geen angst. Ik doe mee met de vaccinaties omdat ik geen angst heb, maar wat wil doen in de pandemie. Om ons zo snel mogelijk uit deze situatie te halen en iedereen weer zijn normale leven kan hervatten. Dat heet naar oplossingen zoeken maar geen angst.
En daarom heb ik ook geen compassie voor mensen die anders dan op medische gronden zich niet laten vaccineren maar wel van de IC gebruik willen maken als het zo ver is.

Daar sluit ik me graag bij aan.
Wat betreft compassie, ik voel weinig compassie uit de anti-vaccin en anti-maatregelen hoek.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 14:16

Schemerdier schreef:
Ik heb geen compassie met de klein groep mensen die de volledige samenleving gijzelen omdat zij zich niet willen vaccineren of vierkant hun voeten vegen aan de maatregelen.

Zij hebben duidelijk immers ook 0 compassie met hun medemens!

Leg me dit nu eens echt uit. Want ik lees dit vaker en vaker en elke keer denk ik "huh". :) Hoe kan zo'n kleine groep nu een volledige samenleving gijzelen als de vaccins doen wat ze beloven? :)

beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 14:20

Poekkie schreef:
SusanH schreef:
Ik had vrijdag weer even een wtf moment toen bleek dat mijn broer 2 keer per week een zelftest voor kinderen heel belastend vindt. Hij haalde er van alles bij, tot blijvende psychische schade aan toe. Ik dacht alleen maar aan het alternatief, schoolsluiting. Ik zie alleen al aan mijn eigen dochter hoe schadelijk dat voor haar is, die wordt gewoon depressief en apathisch er van. En dan heeft die nog een stabiele thuis situatie.


Psychische schade is wat overdreven, maar belastend is het zeker wel. Ik heb van die testen altijd een snotneus, traanogen en een 15-30 een brandend gevoel gevoel in mijn neus. Om dat standaard 2x per week te doen… nee bedankt. Laat staan dan nog als het is om gewoon naar school te mogen. Dan vind ik thuisonderwijs een beter idee.

Voor je beeldvorming, bij kinderen tot 12 jaar wordt de test anders afgenomen, pcr dan. Ik heb nu toevallig twee kinderen die in de teststraat waren en het stelt bij kinderen niks voor.

In plaats van de keel toen ze meer schrapen langs de wang en in de neus gaat het niet dieper dan neus pulken. Bij mijn zoon van 6 heb ik ook de zelftest gedaan en daarbij heb ik dat stokje ook niet echt heel diep gedaan en hij was net zo goed positief.

Als je een beetje met beleid test bij de kleintjes, dan is het net als neuspulken :-)

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 14:23

Ayasha schreef:
Schemerdier schreef:
Ik heb geen compassie met de klein groep mensen die de volledige samenleving gijzelen omdat zij zich niet willen vaccineren of vierkant hun voeten vegen aan de maatregelen.

Zij hebben duidelijk immers ook 0 compassie met hun medemens!

Leg me dit nu eens echt uit. Want ik lees dit vaker en vaker en elke keer denk ik "huh". :) Hoe kan zo'n kleine groep nu een volledige samenleving gijzelen als de vaccins doen wat ze beloven? :)


Ik weet dat antwoorden geen zin heeft, want iedereen die niet van kwade wil is en heel af en toe eens een krant/journaal/coronatopic op bokt opent, weet het antwoord al, maar toch:

Door ongevaccineerden raakt de zorg overbelast en moeten we strengere maatregelen handhaven om het aantal ingenomen ziekenhuisbedden te doen dalen. Zie het aantal gevaccineerde vs niet-gevaccineerde mensen in het ziekenhuis (vergelijken met percentage gevaccineerd/niet-gevaccinneerden van de bevolking)

+

Door ongevaccineerden is er veel meer viruscirculatie, waardoor de kans op muties vergroot, die dan eventueel resistent zijn tegen de huidige vaccinaties. Zie bijvoorbeeld de nieuwe variant die ontstaan is in Zuid-Afrika, waar een laag aantal mensen gevaccineerd is.

Poekkie

Berichten: 7350
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Anders tegen mensen aankijken door standpunt m.b.t. COVID

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 14:25

@ beert: dan voor je uitleg. Ik wist niet dat het anders was bij kinderen. Maar als die testen veel minder diep gaan, zijn ze dan nog nauwkeurig?

Douce

Berichten: 3507
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 14:25

Laten we heel eerlijk zijn, die visie is echt ontzettend zwart wit en steeds meer achterhaald.

50% van de gewone ziekenhuisopnames is volledig gevaccineerd. Vaccineer je meer, dan gaat dit percentage ook omhoog. Zelfs als 100% van de Nederlandse bevolking was ingeënt, heb je te maken met ziekenhuisopnames en onze zorg is gewoon een ramp.

Ik vind het ook nogal wat om álle ongevaccineerden de schuld te geven terwijl feitelijk <1000 mensen op de IC liggen. Waarom dan zo vals naar bijvoorbeeld een ongevaccineerde 16 jarige??

JMH

Berichten: 180
Geregistreerd: 18-10-10
Woonplaats: Gaasterland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 14:29

herr_balou schreef:
Fitzroy schreef:
Ik ben het dus totaal niet met Elisa eens. Angst? Waarvoor? Ik heb geen angst. Ik doe mee met de vaccinaties omdat ik geen angst heb, maar wat wil doen in de pandemie. Om ons zo snel mogelijk uit deze situatie te halen en iedereen weer zijn normale leven kan hervatten. Dat heet naar oplossingen zoeken maar geen angst.
En daarom heb ik ook geen compassie voor mensen die anders dan op medische gronden zich niet laten vaccineren maar wel van de IC gebruik willen maken als het zo ver is.

Daar sluit ik me graag bij aan.
Wat betreft compassie, ik voel weinig compassie uit de anti-vaccin en anti-maatregelen hoek.


+ 1

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 14:32

Douce schreef:
Laten we heel eerlijk zijn, die visie is echt ontzettend zwart wit en steeds meer achterhaald.

50% van de gewone ziekenhuisopnames is volledig gevaccineerd. Vaccineer je meer, dan gaat dit percentage ook omhoog. Zelfs als 100% van de Nederlandse bevolking was ingeënt, heb je te maken met ziekenhuisopnames en onze zorg is gewoon een ramp.

Ik vind het ook nogal wat om álle ongevaccineerden de schuld te geven terwijl feitelijk <1000 mensen op de IC liggen. Waarom dan zo vals naar bijvoorbeeld een ongevaccineerde 16 jarige??


Zo achterhaald is die visie niet, want hij klopt nog steeds.

Vaccineer je meer, dan komen er relatief gezien minder mensen op de IC gezien de vaccinaties hoofdzakelijk tegen ziekenhuisopname beschermen. Want, ongevaccineerden komen in grotere aantallen relatief aan het totaal in het ziekenhuis. Hun kans op ziekenhuisopname is namelijk fors groter. Tel daarbij op dat gevaccineerden een kleinere kans (maar niet 0) hebben om besmet te worden ten opzichte van gevaccineerden.

En alle ongevaccineerden de schuld geven? Mwah, zou het geen schuld willen noemen. Maar het grote aantal ongevaccineerden op de IC is wel een gevolg/consequentie van de keuze van de hele groep om niet te vaccineren. Dus helemaal "schuldvrij" zijn ze ook niet (bij gebrek aan een beter woord). Zeker niet gezien het merendeel van deze ongevaccineerden hun beslissing laat rusten op misinformatie of niet vertrouwen van overheid/experts. Dat getuigt m.i. ook deels van gezond verstand niet gebruiken. Maar daar valt vast over te discussiëren ;)

JMH

Berichten: 180
Geregistreerd: 18-10-10
Woonplaats: Gaasterland

Re: Anders tegen mensen aankijken door standpunt m.b.t. COVID

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 14:47

12% van de Nederlanders is niet gevaccineerd maar zorgen wel voor 51% van de ziekenhuisopnames en 68% van de IC opnames... Dus ja, vaccineren helpt nog steeds en zodra we (eindelijk) starten met de boosters zal ook het aantal gevaccineerde mensen op de IC weer dalen.. Bron RIVM 25 november 2022.

Kijk wel anders tegen bewust ongevaccineerde medemensen aan met deze informatie in het achterhoofd. Zeker als ze hun beslissing maken op basis van twijfelachtige sites, youtube, Facebook of vage kennissen die een neef hebben die een buurman heeft die.. etc.

Elisa2

Berichten: 37137
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Anders tegen mensen aankijken door standpunt m.b.t. COVID

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 15:02

Tja ook geen compassie kunnen hebben voor anderen zegt wat over processen waar mensen zelf in zitten. Ik kan wel compassie hebben voor anderen zonder dat ik het eens ben met wat ze doen of zeggen, maar ik kan begrijpen waar het vandaan komt. Er zijn mensen die altijd ontkennen dat ze zelf kwetsbare emoties hebben, dit zijn mensen waar je dus nooit een stap mee verder komt. Angst is inderdaad een breed begrip, zorgen maken om jezelf of anderen is ook een vorm van angst.

Compassie hebben is niet hetzelfde als hun gedrag goedkeuren, het is alleen beoordelen op gedrag en begrijpen waar het vandaan komt ipv op de persoon. En juist dan kun je in gesprek met elkaar en iemand bijvoorbeeld ook op eventuele gevolgen van onverantwoord gedrag wijzen waar ze zelf misschien niet bij stil staan.

Elisa2

Berichten: 37137
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 15:03

anjali schreef:
Het probleem is dat het niet zomaar om ideeen gaat die je van elkaar zou moeten accepteren,maar om een besmettelijke ziekte.Als iemand dan niet alle mogelijke voorzorgsmaatregelen neemt om anderen niet te besmetten, dan kan ik die losse houding niet respecteren.


Compassie hebben is niet hetzelfde als bepaalde gedragingen accepteren, maar begrijpen waarom mensen doen wat ze doen en vanuit dat begrip contact zoeken en op een respectvolle manier met elkaar gaan praten ipv vingertje blijven wijzen naar de anderen vanuit (ver)oordelen.

Elisa2

Berichten: 37137
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 15:04

rien10 schreef:
Compassie, je hebt helemaal gelijk. Maar als er familieleden van iemand zijn overleden, is je hele gevoelsleven ondersteboven en wordt er vanuit rouwe en of rauwe emotie gehandeld. Dan is er vaak helemaal geen ruimte voor compassie. Het is dan vanuit de andere om daar weer compassie mee te hebben.


Ja ook mee eens hoor, it takes two to tango.

Douce

Berichten: 3507
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 15:24

JMH schreef:
12% van de Nederlanders is niet gevaccineerd maar zorgen wel voor 51% van de ziekenhuisopnames en 68% van de IC opnames... Dus ja, vaccineren helpt nog steeds en zodra we (eindelijk) starten met de boosters zal ook het aantal gevaccineerde mensen op de IC weer dalen.. Bron RIVM 25 november 2022.

Kijk wel anders tegen bewust ongevaccineerde medemensen aan met deze informatie in het achterhoofd. Zeker als ze hun beslissing maken op basis van twijfelachtige sites, youtube, Facebook of vage kennissen die een neef hebben die een buurman heeft die.. etc.

Oprechte vraag: ook als iemand statistisch gezien een hele kleine kans heeft om op de IC terecht te komen?

Ik weet, iedereen maakt kans en niemand heeft 100% zekerheid, maar op basis van alle data die we hebben kun je zeker wel zeggen dat iemand van 19 echt een kleine kans om op de IC terecht te komen. Waarom dan anders kijken als iemand van 19 besluit (nog) niet te willen vaccineren?

Heel eerlijk, als ik een rokende, obese 50+er zie verkondigen dat ze niet willen vaccineren trek ik ook wel mijn wenkbrauw op. Maar ik zie echt nog het onderscheid in niet gevaccineerde personen.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 15:29

Douce schreef:
JMH schreef:
12% van de Nederlanders is niet gevaccineerd maar zorgen wel voor 51% van de ziekenhuisopnames en 68% van de IC opnames... Dus ja, vaccineren helpt nog steeds en zodra we (eindelijk) starten met de boosters zal ook het aantal gevaccineerde mensen op de IC weer dalen.. Bron RIVM 25 november 2022.

Kijk wel anders tegen bewust ongevaccineerde medemensen aan met deze informatie in het achterhoofd. Zeker als ze hun beslissing maken op basis van twijfelachtige sites, youtube, Facebook of vage kennissen die een neef hebben die een buurman heeft die.. etc.

Oprechte vraag: ook als iemand statistisch gezien een hele kleine kans heeft om op de IC terecht te komen?

Ik weet, iedereen maakt kans en niemand heeft 100% zekerheid, maar op basis van alle data die we hebben kun je zeker wel zeggen dat iemand van 19 echt een kleine kans om op de IC terecht te komen. Waarom dan anders kijken als iemand van 19 besluit (nog) niet te willen vaccineren?

Heel eerlijk, als ik een rokende, obese 50+er zie verkondigen dat ze niet willen vaccineren trek ik ook wel mijn wenkbrauw op. Maar ik zie echt nog het onderscheid in niet gevaccineerde personen.


Maar die statistische kans wordt nog kleiner door vaccineren. Dus door de bewuste keuze te maken om niet te vaccineren loop je dus wel meer risico om op de IC te belanden. En, die iemand van 19 is dus besmettelijker, en kan dus andere (on)gevaccineerden aansteken die wél op de IC belanden. Ook weer, hogere kans door die bewuste keuze die de persoon maakt.

Onderscheid tussen ongevaccineerden is er zeker. Ook qua hoe ik naar die persoon aankijk. Bij mij persoonlijk zou ik echt wel begrip hebben als je bijv. zwanger bent en het vaccin daarom niet wil nemen (maar wel van plan bent het te geven als je kind geboren is of je stopt met borstvoeding). Tegelijkertijd vind ik het steeds terugkomende argument over de langetermijnbijwerkingen minder begripvol, gezien COVID er meer heeft en meerdere experts zich al luid en duidelijk hebben uitgesproken over het voorkomen daarvan. Bij mij hangt het dus best wel af van de onderbouwing van die beslissing.

Dat gezegd hebbende: een gevaccineerde die de regels totaal aan zijn laars lapt, daar ga ik natuurlijk ook anders naar kijken ;)

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 17:46

Douce schreef:
JMH schreef:
12% van de Nederlanders is niet gevaccineerd maar zorgen wel voor 51% van de ziekenhuisopnames en 68% van de IC opnames... Dus ja, vaccineren helpt nog steeds en zodra we (eindelijk) starten met de boosters zal ook het aantal gevaccineerde mensen op de IC weer dalen.. Bron RIVM 25 november 2022.

Kijk wel anders tegen bewust ongevaccineerde medemensen aan met deze informatie in het achterhoofd. Zeker als ze hun beslissing maken op basis van twijfelachtige sites, youtube, Facebook of vage kennissen die een neef hebben die een buurman heeft die.. etc.

Oprechte vraag: ook als iemand statistisch gezien een hele kleine kans heeft om op de IC terecht te komen?

Ik weet, iedereen maakt kans en niemand heeft 100% zekerheid, maar op basis van alle data die we hebben kun je zeker wel zeggen dat iemand van 19 echt een kleine kans om op de IC terecht te komen. Waarom dan anders kijken als iemand van 19 besluit (nog) niet te willen vaccineren?

Heel eerlijk, als ik een rokende, obese 50+er zie verkondigen dat ze niet willen vaccineren trek ik ook wel mijn wenkbrauw op. Maar ik zie echt nog het onderscheid in niet gevaccineerde personen.

Even in duidelijke getallen. In oktober lagen er ruim 1900 Covid-patiënten op de IC. Daarvan was 70% ongevaccineerd en 30% gevaccineerd. De ongevaccineerden waren gemiddeld (uit mijn hoofd ca. 20 jaar) jonger dan de gevaccineerden. Als die 70% ongevaccineerd ook gevaccineerd was geweest, hadden er geen ruim 1900 patiënten gelegen, maar 650-700 patiënten. Dat waren dus 1200-1250 IC opnames die vermeden hadden kunnen worden. Gezien het verschil in gemiddelde leeftijd eerder richting de 650. En in plaats daarvan hadden er andere ernstige klachten geholpen/verholpen kunnen worden. Denk aan hartoperaties, kanker, transplanties.
En dat was alleen maar oktober.....

Niet vaccineren is, ongeacht de leeftijd, gewoon een hele egoïstische keuze.