Anders tegen mensen aankijken door standpunt m.b.t. COVID

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 18:10

Douce schreef:
Heel eerlijk, als ik een rokende, obese 50+er zie verkondigen dat ze niet willen vaccineren trek ik ook wel mijn wenkbrauw op.
Dus niet als een gezonde dertiger niet wil vaccineren?

BigOne
Berichten: 38237
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 19:08

Askja schreef:
Douce schreef:
Heel eerlijk, als ik een rokende, obese 50+er zie verkondigen dat ze niet willen vaccineren trek ik ook wel mijn wenkbrauw op.
Dus niet als een gezonde dertiger niet wil vaccineren?

En laten we er even bij stil staan dat die gezonde dertiger of twintiger ook ouders, misschien nog wel grootouders heeft waar hij/zij op zondagmorgen in het verzorgingstehuis op visite gaat. We hebben het over een zeer besmettelijke ziekte en niet over niet kunnen poepen oid.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 19:13

Elisa2 schreef:
anjali schreef:
Het probleem is dat het niet zomaar om ideeen gaat die je van elkaar zou moeten accepteren,maar om een besmettelijke ziekte.Als iemand dan niet alle mogelijke voorzorgsmaatregelen neemt om anderen niet te besmetten, dan kan ik die losse houding niet respecteren.


Compassie hebben is niet hetzelfde als bepaalde gedragingen accepteren, maar begrijpen waarom mensen doen wat ze doen en vanuit dat begrip contact zoeken en op een respectvolle manier met elkaar gaan praten ipv vingertje blijven wijzen naar de anderen vanuit (ver)oordelen.

Sorry maar ik probeer contact met ongevaccineerden juist zoveel mogelijk te vermijden.Om gezondheidsredenen.

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 19:15

Ik denk dat ongevaccineerden banger voor jou moeten zijn dan andersom.

beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 19:36

Poekkie schreef:
@ beert: dan voor je uitleg. Ik wist niet dat het anders was bij kinderen. Maar als die testen veel minder diep gaan, zijn ze dan nog nauwkeurig?

Het is iets minder betrouwbaar, dat wel. Mijn zoon van 6 is 2x getest en de eerste keer had hij nog net pech en hadden ze het beleid nog niet aangepast. Hij had toen echt tranen in zijn ogen van die test. Een paar weken geleden is hij weer getest en nu vond hij het alleen een beetje vervelend.

De laatste weken ben ik drie keer in een teststraat geweest en er zijn echt opvallend veel kinderen. Die komen allemaal lachend naar buiten met een "diploma van dapperheid" in hun hand. Ik denk dat er veel meer drama zou zijn als ze die methode niet aangepast hadden en dan zouden ouders ook wel terughoudender zijn geworden met testen.

In de link hieronder wordt het toegelicht. Ik lees wel dat hier nog de keelswab staat, maar ik had niet de indruk dat de wattenstaafjes bij mijn kinderen zo in hun keel verdwenen als bij mij. Meer achterin de mond :-)

https://ggdghor.nl/actueel-bericht/aang ... -kinderen/

Douce

Berichten: 3506
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 20:03

Askja schreef:
Douce schreef:
Heel eerlijk, als ik een rokende, obese 50+er zie verkondigen dat ze niet willen vaccineren trek ik ook wel mijn wenkbrauw op.
Dus niet als een gezonde dertiger niet wil vaccineren?

In mijn voorbeeld gebruikte ik een 19 jarige. Er wordt een beetje "algemeen" overheen gepraat over kansen maar als we heel eerlijk zijn, een 19 jarige heeft zowel met als zonder vaccin een kleine kans om op de IC terecht te komen. Ik maak wat dat betreft inderdaad onderscheid. Dat onderscheid ís er ook gewoon.

DuoPenotti

Berichten: 29440
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 20:22

Douce, ik begrijp je wel hoor.
Mijn nichtje 23, gelukkig gezond zoals de meeste van haar leeftijd. Kinderwens, heeft ook enorm getwijfeld wat te doen.
En ja dat begrijp ik in haar plaats.
Uiteindelijk heeft zij zich laten vaccineren omdat ze met veel mensen om gaat, ook oudere.
Om zo de kans kleiner te maken deze te besmetten.

Maar dan wel even over een 30-er te praten.
Mijn oud buurmeisje, zo gezond als een vis. Krijgt in de eerste golf corona.
Maar is nog steeds maar enkele uurtjes in de week aan het werk op kantoor, met moeite.
Heeft niet in het ziekenhuis gelegen, maar wel long-covid.... daar hoor je mijn inziens ook wel te weinig over.
Het is niet aleen de ziekenhuis opnames waar aan gedacht moet worden.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 29-11-21 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

nps
Berichten: 1983
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 20:23

Electra63 schreef:
Fitzroy schreef:
Ik ben het dus totaal niet met Elisa eens. Angst? Waarvoor? Ik heb geen angst. Ik doe mee met de vaccinaties omdat ik geen angst heb, maar wat wil doen in de pandemie. Om ons zo snel mogelijk uit deze situatie te halen en iedereen weer zijn normale leven kan hervatten. Dat heet naar oplossingen zoeken maar geen angst.
En daarom heb ik ook geen compassie voor mensen die anders dan op medische gronden zich niet laten vaccineren maar wel van de IC gebruik willen maken als het zo ver is.


+1


+2 . Heeft niks met angst te maken. En voor mij ook niet met compassie. Dat ik vind dat iemand een in mijn ogen stomme keuze maakt wil absoluut niet zeggen dat ik geen compassie heb voor diegene kan hebben.

Daarnaast, niet ieder gedrag verdient compassie. Je kan niet verwachten dat iedereen altijd maar begrip heeft voor je keuze of de dingen die je doet.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 20:25

Elisa2 schreef:
anjali schreef:
Het probleem is dat het niet zomaar om ideeen gaat die je van elkaar zou moeten accepteren,maar om een besmettelijke ziekte.Als iemand dan niet alle mogelijke voorzorgsmaatregelen neemt om anderen niet te besmetten, dan kan ik die losse houding niet respecteren.


Compassie hebben is niet hetzelfde als bepaalde gedragingen accepteren, maar begrijpen waarom mensen doen wat ze doen en vanuit dat begrip contact zoeken en op een respectvolle manier met elkaar gaan praten ipv vingertje blijven wijzen naar de anderen vanuit (ver)oordelen.


waarom zou ik compassie moeten hebben voor een doorgeslagen ikke-mentaliteit? Want dat is waar het niet vaccineren voor een groot deel op neerkomt (ca. 2/3e van de op dit moment nog niet gevaccineerden), ik wil dat de hele wereld rekening met mij houdt, maar ik ben niet van plan met de wereld rekening te houden. Sorry, maar daar voel ik geen enkele compassie voor.

Douce

Berichten: 3506
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 20:36

DuoPenotti schreef:
Douce, ik begrijp je wel hoor.
Mijn nichtje 23, gelukkig gezond zoals de meeste van haar leeftijd. Kinderwens, heeft ook enorm getwijfeld wat te doen.
En ja dat begrijp ik in haar plaats.
Uiteindelijk heeft zij zich laten vaccineren omdat ze met veel mensen om gaat, ook oudere.
Om zo de kans kleiner te maken deze te besmetten.

Maar dan wel even over een 30-er te praten.
Mijn oud buurmeisje, zo gezond als een vis. Krijgt in de eerste golf corona.
Maar is nog steeds maar enkele uurtjes in de week aan het werk op kantoor, met moeite.
Heeft niet in het ziekenhuis gelegen, maar wel long-covid.... daar hoor je mijn inziens ook wel te weinig over.
Het is niet aleen de ziekenhuis opnames waar aan gedacht moet worden.

Eens! Heel eerlijk is long covid een van de redenen dat ik me heb laten vaccineren. De ellende wil dat de kans op long covid verminderd wordt met de helft, de kans daarop blijft dus nog het grootste.

Heel heftig als je na een corona besmetteling nog zo lang last hebt.

herr_balou
Berichten: 1449
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Re: Anders tegen mensen aankijken door standpunt m.b.t. COVID

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 02:06

En niet vergeten dat long covid van een 19-jarige meer van de maatschappij vraagt dan als het een 50-jarige betreft... tenminste als het levenslang is en dat weten we dan pas over 60 jaar...

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 09:25

Nou met mensen die geen compassie voor anderen kunnen hebben hoef ik dus niks meer te maken hebben, inlevingsvermogen en verschillende standpunten kunnen bekijken vind ik een verademing in deze kortzichtige maatschappij. Maakt de wereld een stuk prettiger ;-). En dit is tevens het laatste wat ik er over zeg. Want ik ga er ook geen energie meer aan verspillen ook.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Anders tegen mensen aankijken door standpunt m.b.t. COVID

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 10:07

Je kunt compassie hebben met mensen en tegelijkertijd hun keuzes en standpunten compleet verwerpelijk vinden.

nps
Berichten: 1983
Geregistreerd: 12-09-11

Re: Anders tegen mensen aankijken door standpunt m.b.t. COVID

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 10:13

Precies dat, wat ik ook al eerder zei. Raar om kritisch te zijn op iemands keuze gelijk te stellen aan het wel of geen compassie hebben.

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Anders tegen mensen aankijken door standpunt m.b.t. COVID

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 10:35

Precies. Ik kan heel veel standpunten bekijken en toch denken : ik blijf bij mijn eigen standpunt.

JMH

Berichten: 180
Geregistreerd: 18-10-10
Woonplaats: Gaasterland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 11:56

Askja schreef:
Je kunt compassie hebben met mensen en tegelijkertijd hun keuzes en standpunten compleet verwerpelijk vinden.


Absoluut eens. Het probleem is echter dat we over en weer steeds harder lijken te worden.

Persoonlijk vind ik het steeds lastiger om compassie te hebben met mensen die mij uitmaken voor schaap, dom, blind of zelfs slaafs en medeverantwoordelijk voor dictatoriaal Nederland. Ik snap dat het voortkomt uit angst maar compassie is ver te zoeken dan.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 12:50

Daar heb ik ook moeite mee hoor. Vooral omdat ik daar een bepaalde agressie vanuit vind gaan die m.i. verder gaat dan het niet respecteren van een ander standpunt.

Ik vraag me ook af of het altijd angst is wat mensen met extreme standpunten drijft.
Zijn de volgelingen van Baudet bang, of vooral boos en onverdraagzaam?

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Anders tegen mensen aankijken door standpunt m.b.t. COVID

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 14:08

Ik ben uit 1953. Toen waren er mensen die zich niet wilden laten vaccineren tegen polio en die belandden in een ijzeren long.Ook korter geleden nog, hoorde ik van mijn broer die ic-verpleegkundige was,dat iemand op vakantie ging naar een risicogebied in Afrika,zich niet had laten vaccineren,daar ook polio opliep en eveneens aan de beademingsmachine belandde.Waarom toch.Je krijgt die prik tegen corona gratis.Wat een eigenwijsheid en dwarsheid.En je brengt anderen in gevaar.Net zoals dat stel dat uit Z.Afrika aangevlogen kwam,besmet bleek en hier in een luxe hotel werd gestopt betaald door de regering,en toen ontsnapte en in een vliegtuig naar Spanje ging zitten! Ja leuk dan kun je het hele vliegtuig besmetten en moet iedereen daar weer in quarantaine.Door dit soort egoistische en onverantwoordelijke mensen komen we nooit van de pandemie af.

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 14:15

De tweedeligheid beangstigt mij het meest… ik respecteer ieder zijn keuze gevaccineerd of niet alleen ben ik behoorlijk teleurgesteld ivm het doordrammen van iemands mening. Ik ben niet gevaccineerd door medische redenen en nadat al 2 familieleden overleden zijn na de vaccinatie durft mijn moeder ook niet. Dat betekend niet dat wij niet verantwoordelijk bezig zijn. Ik test als ik ook maar het idee heb dat er iets dwars zit ondanks dat het bij mij veel voorkomende klachten zijn. Mijn moeder komt letterlijk nergens en dan krijgt ze van haar enige zus te horen als ze zich niet laat vaccineren zal ze haar nooit meer bezoeken! Een vrouw die net haar man en zoon verloren is! Waar is de menselijke mens gebleven? Ook in mijn kennissen krijg die alleen maar gevaccineerd is zodat ze op vacante kan en nu staat te springen om op wintersport te gaan denk ik sorry is dat nu zo belangrijk? Zegt tegen mij ja maar je kan het toch proberen? Ik heb 90% kans er slechter vanaf te komen dan ik er nu bij zit. En dat je dan alles ontnomen wordt is vreselijk als je er helemaal niks aan kan doen. Dan krijg je opmerkingen ja het is jou schuld dat we hier zo zitten? Hierdoor ben ik we heel anders tegen mensen aan gaan kijken.

pmarena

Berichten: 48097
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 14:29

anjali schreef:
Ik ben uit 1953. Toen waren er mensen die zich niet wilden laten vaccineren tegen polio en die belandden in een ijzeren long.


Wat een onzin. Die extremen van polio zijn ontzettend tragisch maar het is natuurlijk echt niet zo dat iedereen die polio kreeg, in een ijzeren long terechtkwam. Zou fijn zijn als mensen eens ophielden met dit soort onzin verhalen.... de verschillende ziektes zijn / waren al vervelend genoeg zonder ze schromelijk te overdrijven.

Als je je niet vaccineerde tegen polio was het helemaal niet zeker dat je überhaupt polio kreeg.
En als je het wel kreeg? Dan was de kans heel groot dat je het niet eens merkte:

RIVM schreef:
Ziekteverschijnselen
Meestal (90-95%) verloopt een infectie met het poliovirus zonder verschijnselen.


https://www.rivm.nl/polio


Ik benoem dit wel vaker omdat ik óók dergelijke mis-informatie erg storend vind.

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 15:19

Maar net als bij Covid zijn er bij Polio ook veel tussenvormen. Niet iedereen met Covid komt op de IC, maar er zijn veel die er wel langdurig verschijnselen aan over houden. En misschien wel blijvend, maar dat weten we nog niet.

En zo kwam ook niet iedereen met polio in een ijzeren long terecht, maar waren er ook met blijvende restverschijnelen. Mijn vader vertelde dat hij op de MULO bij een jongen in de klas zat die op 4-5 jarige leeftijd polio had gehad. Zo'n 10 jaar later had hij nog steeds 1 been met de ontwikkeling van een 4-5 jarige. Ik had een meisje in de klas die polio had gehad (voor of na vaccinatie, dat weet ik niet). En die had spasmen in 1 arm en 1 been. Dodelijk niet, maar wel voor het leven gehandicapt.

En met de huidige bevolkingscijfers van NL is 5-10% nog altijd 850.000-1.700.000 mensen die zonder polio-vaccin blijvende verschijnselen houden. Overdrijven is niet noodzakelijk, maar polio moet ook zeker niet gebagatelliseerd worden.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Anders tegen mensen aankijken door standpunt m.b.t. COVID

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 15:34

Mijn schoonvader had ook liever het vaccin gehad i.p.v. polio. Net een generatie te vroeg geboren. Veel ellende van gehad en nog steeds lichamelijke klachten na die infectie.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 15:36

Schemerdier schreef:
Ik weet dat antwoorden geen zin heeft, want iedereen die niet van kwade wil is en heel af en toe eens een krant/journaal/coronatopic op bokt opent, weet het antwoord al, maar toch:

Door ongevaccineerden raakt de zorg overbelast en moeten we strengere maatregelen handhaven om het aantal ingenomen ziekenhuisbedden te doen dalen. Zie het aantal gevaccineerde vs niet-gevaccineerde mensen in het ziekenhuis (vergelijken met percentage gevaccineerd/niet-gevaccinneerden van de bevolking)

+

Door ongevaccineerden is er veel meer viruscirculatie, waardoor de kans op muties vergroot, die dan eventueel resistent zijn tegen de huidige vaccinaties. Zie bijvoorbeeld de nieuwe variant die ontstaan is in Zuid-Afrika, waar een laag aantal mensen gevaccineerd is.

Bedankt dat je meteen er van uit gaat dat ik van kwade wil ben. Dat discussieert zo aangenaam. :j

Ongevaccineerd kan je nergens binnen of reizen zonder negatieve test. Dus hoezo verspreiden zij meer?
Mijn man, gevaccineerd, zat zondag samen met iemand (eveneens gevaccineerd) die getest was ivm een operatie die moest gebeuren. Hij kreeg telefoon dat hij positief was. geen symptomen en zou hij niet geopereerd worden de dag er na had hij zich dus ook niet laten testen.
Ik begrijp dan oprecht niet hoe je kan beweren dat gevaccineerden die vrolijk onwetend positief overal binnen kunnen minder verspreiden dan ongevaccineerden die allemaal getest moeten zijn.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 15:47

@Pmarena,jammer dat jij dat maar onzin vindt. maar ik ben blij dat mijn ouders mij als kind hebben laten vaccineren tegen polio, want de levenslang daardoor gehandicapten waren helemaal niet zeldzaam.Een andere gevaarlijke ziekte die door vaccineren bijna is uitgestorven is cholera.Daar heb ik nog wel ooit een vaccinatie tegen gehad toen ik naar India ging.Later was dat niet meer nodig.Momenteel zijn er wel heel erg veel reis- en emigratiebewegingen gaande over de hele wereld.Waardoor verdwenen ziektes toch weer de kop kunnen opsteken.Als je je ergens tegen kunt beschermen help je niet alleen jezelf maar voorkom je ook dat anderen besmet worden.Acuut is dat nu het geval met corona.Ik zou zelf erg last van mijn geweten krijgen als door mijn toedoen een ander besmet zou worden met corona of met iets anders.

BeFunny

Berichten: 10499
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 15:55

Ik ben niet gevaccineerd. Ook niet extreem tegen. En heb één iemand op Facebook waar ik meldingen van heb uitgeschakeld enz. Omdat dat idd voor mij een wappie is. Waar dagelijks wel van die rare berichten van verschenen.

Ik ben van mening dat het wel ieders eigen keus moet kunnen zijn wel enten of niet enten en het zelfde met de QR code.

Niet enten betekend niet "je niet aan de regels houden" of Corona niet serieus nemen.

Ik vind de verdeeldheid hierin erg jammer en dat er een tweedeling is ontstaan. Ik vind het zelfs gevaarlijke vormen aannemen.

Maar ik bemoei me gewoon niet met anderen zorg dat ik zelf iig wel test, afstand hou, mondkapje juist gebruik, gezond eet en leef en dan hoop ik maar dat we een manier gaan vinden om te leven met Corona.

Ik ben trouwens wel een beetje moe van "doordat men zich niet laat vaccineren worden anderen ziek ideeën" vaccineren doe je voor jezelf. Het virus heeft uitgewezen ook verspreid te worden door gevaccineerden. Het is fantastisch dat de vaccins er zijn en ik vind dat iedereen die dat wil daar altijd gebruik van zou moeten kunnen maken. Maar dat er geen strijd gevoerd zou moeten worden tussen gevaccineerden en niet gevaccineerden.

Het feit dat corona nu weer zo hevig is dat is begonnen bij alles weer open gooien en iedereen middels QR codes toegang geven tot alles. Gevaccineerden konden overal naar binnen ongetest en ook als ze klachten hadden.

Wil je dit virus buiten de deur houden zal alles in gecontroleerde mate moeten gaan. Ik heb dus geen moeite met maatregelen, testen etc. Ongevaccineerden konden niet zonder testen overal in maar worden wel als schuldigen aangewezen en dat is m.i gewoon onterecht.