Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
friezenfan2

Berichten: 2595
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 19:22

Het probleem is dat mijn werk en niemands werk mag vragen of je gevaccineerd bent en ze mogen het al helemaal nergens noteren. Dat is tegen de privacywet geloof ik.

Ergens lijkt het me veiliger dat ik gewoon in quarantaine ga tot ik getest ben maar de optie is als je gevaccineerd bent door werken met mondkapje op. Nou moet ik ook eerlijk zijn er staan echt altijd zoveel diensten open bij ons en ik geloof dat er een stel collega's gestopt zijn. Maar voelt het 100% goed dat ik mag doorwerken nee. Maar ik dacht ook dat ze 5 dagen rekende terug tellend na de positieve test en dan zou ik daar dus nog voor vallen.

Ik ga behalve werken en een rondje buiten lopen niets meer doen tot ik de uitslag heb dan maar geen discodip chocolade letter :(

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 19:23

In de zorg wordt vaak toch ook hepatitis B gevraagd? Of mag je dan zeggen dat vertel ik niet?

friezenfan2

Berichten: 2595
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 19:25

Idk want ik ben geen verpleegkundige

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 20:41

friezenfan2 schreef:
Het probleem is dat mijn werk en niemands werk mag vragen of je gevaccineerd bent en ze mogen het al helemaal nergens noteren. Dat is tegen de privacywet geloof ik.

Ergens lijkt het me veiliger dat ik gewoon in quarantaine ga tot ik getest ben maar de optie is als je gevaccineerd bent door werken met mondkapje op. Nou moet ik ook eerlijk zijn er staan echt altijd zoveel diensten open bij ons en ik geloof dat er een stel collega's gestopt zijn. Maar voelt het 100% goed dat ik mag doorwerken nee. Maar ik dacht ook dat ze 5 dagen rekende terug tellend na de positieve test en dan zou ik daar dus nog voor vallen.

Ik ga behalve werken en een rondje buiten lopen niets meer doen tot ik de uitslag heb dan maar geen discodip chocolade letter :(

Je werkt in de zorg toch? Lees dit dan eens, tweede vraag:
Citaat:
Mag mijn zorgwerkgever vragen of ik ben gevaccineerd?
Voor een zorgaanbieder is het van belang om te weten of hun werknemers zijn gevaccineerd. Op dit moment mogen werkgevers in de zorg wel aan hun werknemers vragen of ze gevaccineerd zijn. Maar ze mogen dit niet registreren. En werknemers hoeven geen antwoord te geven.

De bedrijfsarts mag deze gegevens wel registreren. Maar ze hebben beroepsgeheim. Ze mogen individuele vaccinaties alleen met toestemming doorgeven aan de werkgever. De bedrijfsarts kan wel bij de werkgever aangeven dat voor een bepaalde persoon aangepaste werkzaamheden moeten worden gezocht, afhankelijk van de situatie. De bedrijfsarts mag hiervan zonder toestemming niet de reden vertellen aan de werkgever. Ook kunnen bedrijfsartsen op organisatieniveau de uiteindelijke vaccinatiegraad melden aan de werkgever. Zo kunnen op organisatieniveau maatregelen genomen worden om zo veilig mogelijke zorg te bieden, en veilige arbeidsomstandigheden voor werknemers.

De werkgever (zorgaanbieder) is verantwoordelijk voor de kwaliteit en veiligheid van de zorgverlening en moet op allerlei manieren proberen de risico’s voor besmetting zo klein mogelijk te maken. Als de werkgever niet weet of een werknemer wel of niet gevaccineerd is, kan een werkgever besluiten deze werknemer andere werkzaamheden te laten verrichten indien zijn inschatting is dat de veiligheid in het geding is.

Daarnaast betekent dit dat een grote verantwoordelijkheid rust op de werknemer om te borgen dat door hem/haar goede en veilige zorg wordt geleverd conform de geldende normen en richtlijnen.

Het staat een werknemer overigens altijd vrij om deze informatie vrijwillig mondeling te verstrekken aan zijn werkgever.

https://www.igj.nl/onderwerpen/vacciner ... vaccineren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 20:44

Het zou me echt aan m'n reet roesten of mijn baas weet welke vaccinaties ik heb laten zetten. Zie niet in waarom dat geheim is. Als ie ook nog wilt weten wat ik elke avond eet, wil ik hem gerust mijn weekmenu opsturen. Die is altijd erg lekker al zeg ik het zelf :+

friezenfan2

Berichten: 2595
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 20:53

Maar het was geen bedrijfarts die mij belde dan was het ook zeker anders geweest.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 21:00

friezenfan2 schreef:
Maar het was geen bedrijfarts die mij belde dan was het ook zeker anders geweest.

Hoezo? Ze mogen het gewoon vragen, jij hoeft alleen geen antwoord te geven.
Voor de werkgever is het wel van belang om te weten, bijvoorbeeld om een inschatting te kunnen maken van de vereiste quarantaine https://lci.rivm.nl/lci.rivm.nl/covid-1 ... testbeleid

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 21:02

Maar gaat de werkgever over de quarantaineregels als je in de zorg werkt of is dat nog steeds de GGD? En wat als het advies onderling verschilt?
Welk advies is leidend?


Iets heel anders, maar ik lees in de link hierboven dat ook volledig gevaccineerde huisgenoten van een besmet iemand toch wel weer in quarantaine moeten:
Immune zorgmedewerkers met een positief geteste huisgenoot
Vanwege de hoge infectiedruk in de maatschappij heeft het 129e OMT medio november 2021 geadviseerd dat immune huisgenoten van een positief getest persoon weer in quarantaine gaan; zie Advies 129e OMT COVID-19 | Publicatie | Rijksoverheid.nl.

Heel fijn eigenlijk, want dat is een beetje mijn ´angst´. Dat mijn dochter bijv. corona krijgt en ik moet werken, terwijl dit én niet goed voelt én ik mijn dochter alleen thuis achter zou moeten laten.
Nu is bij ons de situatie zo dat mocht mijn dochter besmet raken, zij niet volledig in isolatie ten opzichte van mij kan gaan. Dus dan zou het al helemaal niet goed voelen om toch te moeten werken.

Zebrastreep

Berichten: 9759
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 21:24

Vayo schreef:
Maar gaat de werkgever over de quarantaineregels als je in de zorg werkt of is dat nog steeds de GGD? En wat als het advies onderling verschilt?
Welk advies is leidend?


Iets heel anders, maar ik lees in de link hierboven dat ook volledig gevaccineerde huisgenoten van een besmet iemand toch wel weer in quarantaine moeten:
Immune zorgmedewerkers met een positief geteste huisgenoot
Vanwege de hoge infectiedruk in de maatschappij heeft het 129e OMT medio november 2021 geadviseerd dat immune huisgenoten van een positief getest persoon weer in quarantaine gaan; zie Advies 129e OMT COVID-19 | Publicatie | Rijksoverheid.nl.

Heel fijn eigenlijk, want dat is een beetje mijn ´angst´. Dat mijn dochter bijv. corona krijgt en ik moet werken, terwijl dit én niet goed voelt én ik mijn dochter alleen thuis achter zou moeten laten.
Nu is bij ons de situatie zo dat mocht mijn dochter besmet raken, zij niet volledig in isolatie ten opzichte van mij kan gaan. Dus dan zou het al helemaal niet goed voelen om toch te moeten werken.


Ik denk dat wij omdat we al zolang geleden zijn gevaccineerd het ook wel verstandig is om gewoon weer ook in quarantaine te gaan. Ik vindt het met mijn werk ook niet goed voelen om na contact met iemand met corona gewoon te moeten werken. Al is het vaak in de zorg wel nog eens zo dat je gewoon door moet werken totdat je eventueel klachten krijgt. Vindt ik ook heel tricky om te doen.

Het zou al een hoop schelen als we de booster op kunnen halen... In ieder geval werk gerelateerd wel een fijn idee

Getup

Berichten: 8279
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 21:35

Imo wordt er door sommige wel erg moeilijk gedaan over sommige dingen . Privacy....t gaat over een vaccin.

In Luxemburg: vanaf volgende week overal 2G en op t werk 3G .
Mensen die met AZ gevaccineerd zijn kunnen per direct een 3e x gevaccineerd worden met iets anders.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 21:38

Getup schreef:
Imo wordt er door sommige wel erg moeilijk gedaan over sommige dingen . Privacy....t gaat over een vaccin.

In Luxemburg: vanaf volgende week overal 2G en op t werk 3G .
Mensen die met AZ gevaccineerd zijn kunnen per direct een 3e x gevaccineerd worden met iets anders.

Goed zo. Mogen ze hier ook doen, vaccineren jullie buitenlanders? Vraag voor een vriend :D

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 21:39

Mooie ontwikkelingen vind ik dat Getup. Hier blijven ze maar achter de feiten aanlopen.

Bigone, ik heb van de week ergens gelezen dat ze in Wenen buitenlanders vaccineren. Of het klopt weet ik niet, maar wellicht iets om eens na te gaan.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 29-11-21 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Getup

Berichten: 8279
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 21:40

Vrees van niet :)

Verder moeten de kinderen vanaf 6 jaar nog steeds n masker op als ze in beweging binnen in school zijn en doen ze 2x pw een sneltest.

Restaurant: tafels van max 4 personen en er mag ook door de uitbater naar een ID bewijs gevraagd worden om gebruik valse QR codes tegen te gaan.


Sport: 3G 13 -18 jaar - vanaf 19 jaar is het 2G


Geldigheid PCR test gaat naar 48 uur( was 72 uur )
Sneltest is nog 24 uur geldig ipv 48.
Laatst bijgewerkt door Getup op 29-11-21 21:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 21:47

Friezenfan2 ik vind echt dat je enorm overdrijft.. Hier op bokt en buiten bokt ben je heel makkelijk te vinden, zelfs met herkenbare profielfoto en dan ga je moeilijk doen over je privacy mbt het vaccin?

Zebrastreep

Berichten: 9759
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 21:50

Ik vraag mij vooral af wat zegt het over jou als je een Pfizer , Moderna , Janssen of Astrazeneca hebt gehad?

Waar ben je precies bang voor als mensen dat weten?

Volgens mij als je ergens werkt althans bij ons zo moet je ook doorgeven of je een allergie of iets hebt. En niet om het oh wij willen weten welke pillen je slikt , nee meer om het feit als er wat gebeurd.

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 22:14

Op mijn werk weten we het allemaal van elkaar en zelfs welk vaccin we hebben gehad. En we weten ook wie er niet gevaccineerd zijn. Prima toch? Ik snap niet waarom er zo geheimzinnig over gedaan moet worden.
Voor het reizen moeten mensen op mijn werk ook gevaccineerd zijn tegen gele koorts en hepatitis B (dacht ik) anders krijgen ze geen visum voor bepaalde landen. Vaccineren is hier dus geen geheim.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 22:16

In onze familie app en de vrienden app hebben we zelfs een telling aangemaakt wie er al magnetisch was en vijf G kon gebruiken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 22:25

Suzanne F. schreef:
Op mijn werk weten we het allemaal van elkaar en zelfs welk vaccin we hebben gehad. En we weten ook wie er niet gevaccineerd zijn. Prima toch? Ik snap niet waarom er zo geheimzinnig over gedaan moet worden.
Voor het reizen moeten mensen op mijn werk ook gevaccineerd zijn tegen gele koorts en hepatitis B (dacht ik) anders krijgen ze geen visum voor bepaalde landen. Vaccineren is hier dus geen geheim.


Zo ging het bij ons ook toen we allemaal voor de prik moesten. Elkaar ook helpen afspraak te maken :+

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 22:53

Vayo schreef:
Maar gaat de werkgever over de quarantaineregels als je in de zorg werkt of is dat nog steeds de GGD? En wat als het advies onderling verschilt?
Welk advies is leidend?

De regels van het RIVM (die in de link) zijn leidend, de werkgever en de GGD moeten dit beide toepassen.
Citaat:
Iets heel anders, maar ik lees in de link hierboven dat ook volledig gevaccineerde huisgenoten van een besmet iemand toch wel weer in quarantaine moeten:
Immune zorgmedewerkers met een positief geteste huisgenoot
Vanwege de hoge infectiedruk in de maatschappij heeft het 129e OMT medio november 2021 geadviseerd dat immune huisgenoten van een positief getest persoon weer in quarantaine gaan; zie Advies 129e OMT COVID-19 | Publicatie | Rijksoverheid.nl.

Heel fijn eigenlijk, want dat is een beetje mijn ´angst´. Dat mijn dochter bijv. corona krijgt en ik moet werken, terwijl dit én niet goed voelt én ik mijn dochter alleen thuis achter zou moeten laten.
Nu is bij ons de situatie zo dat mocht mijn dochter besmet raken, zij niet volledig in isolatie ten opzichte van mij kan gaan. Dus dan zou het al helemaal niet goed voelen om toch te moeten werken.

Dat klopt, maar de crux zit in het stukje dat er onder staat... daar doen veel werkgevers een beroep op om zorgmedewerkers toch te laten werken.

Citaat:
Bij hoge uitzondering mogen immune zorgmedewerkers tijdens de quarantaineperiode wel werken, maar alleen onder de volgende voorwaarden:

- De inzet van de betreffende zorgmedewerker is absoluut noodzakelijk om de continuïteit van de patiëntenzorg te garanderen.
- De immune zorgmedewerker draagt tot en met de 10e dag na het laatste contact met de positief geteste huisgenoot tijdens het werk steeds een chirurgisch mondneusmasker ten minste type II en houdt zoveel mogelijk 1,5 meter afstand van patiënten en collega’s.
- De immune zorgmedewerker heeft géén klachten.
- De immune zorgmedewerker laat zich twee keer testen*, zo snel mogelijk (dag 0) en op dag 5, nadat de huisgenoot positief is getest. In afwachting van de PCR-testuitslag mag de immune zorgmedewerker blijven werken als een op dag 0 afgenomen antigeensneltest (eventueel zelftest) negatief is. Bij klachten blijft de zorgmedewerker thuis en laat zich testen (zie I Testbeleid en isolatie van zorgmedewerkers met klachten).

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 08:49

Neonlight schreef:
Ik vind dat niets anders als dat jij naar een plek op vakantie gaat waar ze de noodtoestand hebben uitgeroepen vanwege Corona, jij gaat ook omdat het kan.

Waar is de noodtoestand uitgeroepen dan?

t probleem met medische zaken vertellen snap ik niet helemaal. Het ligt er inderdaad aan wat het is.
Er worden volgens mij op meerdere plekken gevraagd 'of je wat mankeert', mensen zitten hele vragenlijsten in te vullen over gezondheid.. en nu is een vaccin ineens een probleem?
Er zijn momenten dat het gewoon handig is om te weten of iemand wat mankeert, bijv bij allergieen, hyperventilatie, epilepsie etc... Dat is toch ook medisch?

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 09:07

Mensen zijn echt rare wezens.
In Duitsland zit zo‘n doehetzelver meneer die op eigen houtje een vaccin bedacht heeft en zonder enige vorm kwaliteit of veiligheidstests destijds in zijn eigen familie en zichzelf gespoten had. Hij is toen in opspraak geweest maar inmiddels is hij blijkbaar weer terug bij zijn idee en heeft publiekelijk mensen staan inenten die er voor on de rij stonden.
Nee, een getest veilig vaccin willen we niet, we nemen liever een zelfgemaakt en ongetest spulletje van een wildvreemde 8)7
Uiteraard is het aanhanger argument dat hij zijn vaccin niet mag verkopen omdat hij dan concurrent is voor Pfizer _O- :')

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 09:29

Nee York heeft de noodtoestand uitgeroepen van de week.
Maar dat is wel meer om zo sneller in te kunnen grijpen als het nodig is.
Ivm die nieuwe variant en de druk op de zorg.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 09:56

Ik ken iemand die in New York woont en had zelf niks van noodtoestand gehoord :')

Iets met media en dingen opblazen.
Er zijn daar bijna geen regels meer, het is uit voorzorg maar er is daar nog helemaal niks aan de hand.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 10:05

DubbelFun schreef:
Is Nederland éindelijk eens pro-actief bezig is het weer niet goed :)


Of het mbt de pandemie goed of niet is, is nu irrelevant geworden. In de huidige onrust kán geen enkele overheid op basis van de hysterische berichten niet anders. Of die berichten nu terecht zijn of niet is niet meer belangrijk.
Daarbíj is het wederom een godsgeschenk, toevallig op dit momnet van hervaccinatie, dus drakonische maatregels dienen een tweevoudig doel.

Of we over twee weken wel volledig geïnformeerd worden is niet waarschijnlijk. Het gaat eerder een foezel worden met gedééltelijke aanpassing van de regels en behoud van entpas streng handhaven.

Ondertussen is er imo hóóp _/-\o_
Hoop dat het inderdaad 50x besmettelijk is en milder: Bijna idereen gevaccineerd, milder x besmettelijker = meer natuurlijke weerstand met mindr gevolgen en uiteindelijk is dát de enige duurzame uitgang. Tenminste, voor degenen die van beperkingen/verplichtingen af willen.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 10:10