Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zebrastreep

Berichten: 9759
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 11:10

Cer schreef:
Maar zo werkt het daar niet altijd Zebrastreep... en dat is ook al een aantal keren uitgelegd..

Die landen daar hebben allemaal hun eigen systeem en werkwijze, en die is niet altijd hetzelfde als hier.
Het simpelweg 'opsturen van vaccins' heeft niet altijd zin..
Hoe denk jij dat dat moet gebeuren dan?


Ik snap dat het niet zomaar haalbaar is. Maar ik zie de toekomst dan somber in met alleen maar mutaties en elke keer een nieuwe vaccinatie. Kunnen we straks elke maand een vaccinatie op gaan halen bij wijze van.

In ieder geval zouden landen meer samen moeten werken met een pandemie. Nu is het zo onduidelijk als maar kan. Ene land vindt dat je na 7 maanden een booster moet , anderen 9. Het zou gewoon vooral in de eu allemaal veel beter op een lijn moeten staan.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 11:12

Zebrastreep schreef:
Tijd dat mensen in Afrika ook gewoon een eerlijke behandeling gaan krijgen wat betreft medische zorg en het kunnen krijgen van vaccinaties

Buiten dat ze het zouden moeten krijgen is het ook een kwestie van wíllen... en daar schort het ook aan.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 11:12

Zebrastreep schreef:
Ik snap dat het niet zomaar haalbaar is. Maar ik zie de toekomst dan somber in met alleen maar mutaties en elke keer een nieuwe vaccinatie. Kunnen we straks elke maand een vaccinatie op gaan halen bij wijze van.

jup, misschien wel -O-

Citaat:
In ieder geval zouden landen meer samen moeten werken met een pandemie. Nu is het zo onduidelijk als maar kan. Ene land vindt dat je na 7 maanden een booster moet , anderen 9. Het zou gewoon vooral in de eu allemaal veel beter op een lijn moeten staan.

Van de EU zou je dat inderdaad verwachten... maar je ziet al hoeveel gedoe er daar onderling is..

Wereldwijd gaat het al helemaal niet lukken (teveel verschillende regimes) ... daarom denk ik ook niet dat de Great Reset soepel gaat verlopen..

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 11:19

Niet alleen de booster, maar ook de tijd tussen de 1e en 2e prik zit veel verschil in. Engeland heeft er bijv. toentertijd voor gekozen om meer tijd tussen de 1e en 2e prik te laten, die hebben daar qua boosteren nu profijt van én ze konden toen meer mensen de basisprik geven.

Hier zouden ze ook veel meer moeten testen hoe hoog de beschermingsgraad nog is. Een (betaalbare) zelftest zou reuze handig zijn. De 'waning-time' kan per persoon nogal verschillen nl.

Anoniem

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 11:39

Mijn oom in Kaapstad zegt nu ook dat er daar totaal geen paniek is om die nieuwe variant, maar dat ze door het toerisme nu wel geraakt worden door de paniek in andere landen..

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 11:39

Over de UK gesproken... ik hoorde gister dat het daar eigenlijk helemaal niet slecht gaat.
Ze hebben nooit met QR-codes en pasjes gewerkt. Het leek eigenlijk heel de zomer ( vanaf Freedom Day ) tot nu alsof covid niet meer bestond. Ook geen maatregelen meer.
Ze hebben een constante hogere lijn gehad in besmettingen en ziekenhuisopnames dan de meeste landen in de EU, maar het is allemaal wel beheersbaar gebleven en nu nog steeds.
Pas nu met die nieuwe variant zouden er terug maskers op enkele plaatsen verplicht worden.
Bron : een NL correspondent in de UK.

Hier bij ons is het Covid Safe Ticket hoogstwaarschijnlijk mee de reden waarom er meer besmettingen zijn. Aldus de opperviroloog. Mensen die besmet zijn en een CST hebben, hebben doorgaans meer contacten gehad dan die zonder CST.
Het woordje Safe is ook misplaatst in de benaming. Het had beter gewoon coronapas genoemd.

Ik vind dit wel een heel aparte redenering :Y)

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 11:40

Zebrastreep schreef:
Toch vindt ik het bijzonder dat na serieus een paar uur niet hier hoor maar er al nieuwsberichten kwamen met oh het is heel gevaarlijk de vaccins werken niet meer nu.

Maar dat soort onderzoeken lopen nog het zijn nu simpelweg aannames dus er is echt nog niks bekend eigenlijk. Eind volgende week weten ze pas een beetje meer.

Andere kant is het wel een beetje onze eigen schuld ( lees bijvoorbeeld de eu en alle leiders van landen bij elkaar) dat er nu een nieuwe variant is. Hoe vaak zijn we niet gewaarschuwd door het Who dat we nog niet moeten gaan boosteren maar landen als in dit geval Afrika de vaccins hard nodig zijn omdat er anders mutaties kunnen ontstaan... ik heb het zo vaak gelezen dus ik vindt het wel onze eigen schuld om eerlijk te zijn. Landen hadden vaccinaties moeten doneren. En nee dan niet de az en de jansen die mensen hebben ook recht op een goedwerkende vaccinatie. Tijd dat mensen in Afrika ook gewoon een eerlijke behandeling gaan krijgen wat betreft medische zorg en het kunnen krijgen van vaccinaties


Zeker, het is ook nog allemaal onzeker en op dit moment weet niemand hoe het precies zit.

Maar de link die ik postte is niet per se een 'Omikron is gevaarlijker / minder gevaarlijk' linkje, maar een debunking van de aanname dat milder + besmettelijker een positief iets is. Dat is het namelijk niet, zeker niet gezien de manier waarop Nederland steeds ingrijpt. Dat staat los van eventuele extra maatregelen moeten nemen.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 11:44

Relaxed schreef:
Mijn oom in Kaapstad zegt nu ook dat er daar totaal geen paniek is om die nieuwe variant, maar dat ze door het toerisme nu wel geraakt worden door de paniek in andere landen..


Ja, ze zijn daar echt niet blij met de halsoverkop beslissingen. Ik kreeg gister nog een berichtje van een oud-collega die daar ook al jaren zit.

Schijnt hebben ze in Zuid-Afrika echt heel geavanceerde labo's en behoren tot één van de besten ter wereld wat betreft virologen, epidemiologen en biologen.
Net zoals Costa Rica top of the bill is in onderzoek naar slangengif en toepassingen, alsook tegengif uiteraard. Dat wist ik ook niet, maar is off topic :+

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 11:54

Hier is veel te hard en te lang geroepen 'het vaccin geeft optimale bescherming'. Men vergat erbij te zeggen (of het wilde niet doordringen) dat dit gold voor de ernstige vorm en ziekenhuisopname.
En 'bij kinderen kan het geen kwaad'. In veel landen worden nu ook jonge kinderen geënt (soms zelfs al vanaf 6 maanden) en dat is niet voor niets! Wat mij betreft zijn zij nl altijd al de grootste bron van besmetting geweest.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 11:59

We hebben eerder ergens gelezen dat andere, vooral niet westerse landen, eigenlijk niks kunnen :+

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 12:03

Cer schreef:
We hebben eerder ergens gelezen dat andere, vooral niet westerse landen, eigenlijk niks kunnen :+


Zou het westen een beetje aan grootheidswaanzin lijden ? :P

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 12:04

Hier iig een negatieve uitslag binnen, dus geen nieuwe variant meegenomen :D
Ondanks nog een rugby wedstrijd te hebben gekeken met een groep in Johannesburg de avond voor vertrek.
En dit jaar 23x gevlogen zonder corona op te lopen dus zo'n drama hoeft reizen ook niet te zijn.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 12:07

MarijeR schreef:
Hier iig een negatieve uitslag binnen, dus geen nieuwe variant meegenomen :D
Ondanks nog een rugby wedstrijd te hebben gekeken met een groep in Johannesburg de avond voor vertrek.
En dit jaar 23x gevlogen zonder corona op te lopen dus zo'n drama hoeft reizen ook niet te zijn.


Als iedereen zo zou reizen niet, nee. Hoe vaak liet jij je testen voor, tijdens en na een reis? En quarantaine enzovoorts? Ik heb het ergens gelezen van je en vond dat echt bizar, maar ook wel enorm goed.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 12:16

Wat betreft kinderen en vaccineren, veel mensen zeggen dat kinderen niet de dupe mogen zijn van de volwassen die niet vaccineren. Maar feit is wel dat Corona nu de meest grote oorzaak is van kinderen in het ziekenhuis en ic opnames en dodelijkheid. Ook lichte besmettingen kunnen na een korte periode nog een vervelende symptoom krijgen, mazelen blijkt bvb zes keer minder gevaarlijk dan Corona en daarvoor gewoon gevaccineerd.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 12:17

MarijeR schreef:
Hier iig een negatieve uitslag binnen, dus geen nieuwe variant meegenomen :D
Ondanks nog een rugby wedstrijd te hebben gekeken met een groep in Johannesburg de avond voor vertrek.
En dit jaar 23x gevlogen zonder corona op te lopen dus zo'n drama hoeft reizen ook niet te zijn.


Fijn zeg!

Bizar trouwens dat alleen vaccineren op een gegeven moment voldoende was om te vliegen. In september hadden we nog een negatieve PCR test nodig vanuit ZA.

Ik moet zeggen dat ik in zuidelijk Afrika mij meer op me gemak voelde dan nu in Nederland. Overal verplicht handen ontsmetten bij binnenkomst, daar ook op aangesproken worden als je het niet deed en mondkapjes binnen en buiten. Geen gezeik, gewoon de regels volgen. Dat mis ik hier wel eens, al die eigenwijze types die iets vertikken omdat het de regels zijn.

Nu zaten in september de vliegtuigen niet vol, sterker nog 20% bezetting denk ik, dus dat gaf wel een fijn gevoel. Alleen de mondkapweigeraars in combinatie met genuttigde drank, gaven mij een onplezierig/onveilig gevoel.

Douce

Berichten: 3508
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 12:24

bigone schreef:
Wat betreft kinderen en vaccineren, veel mensen zeggen dat kinderen niet de dupe mogen zijn van de volwassen die niet vaccineren. Maar feit is wel dat Corona nu de meest grote oorzaak is van kinderen in het ziekenhuis en ic opnames en dodelijkheid. Ook lichte besmettingen kunnen na een korte periode nog een vervelende symptoom krijgen, mazelen blijkt bvb zes keer minder gevaarlijk dan Corona en daarvoor gewoon gevaccineerd.

Heel eerlijk, met betrekking tot kinderen zie ik liever dat ze iets verzinnen voor het RS virus.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 12:25

Internationale vluchten altijd met PCR test.
En zelf betaald, ik heb geen gebruik willen maken van het gratis testen omdat ik niet vind dat andere mensen indirect moeten betalen omdat ik besluit te reizen tijdens een pandemie.
Nu had ik ook de mazzel dat op 1 vlucht na het allemaal vluchten waren met verplichte PCR test.
1 vlucht was met QR code en dat vond ik de 'gevaarlijkste 'vlucht want ongeteste en hoestende mensen stapten in.
Lokale vluchten was vaak met een klein groepje bekenden en iedereen getest in een 'bubbel'.
Verder in Afrika voor iedere grensovergang met de auto, soms 3x in een week omdat ze steeds verlopen waren.
En in NL 2x bij de GGD wel een gratis test na terugkomst, 1x begin dit jaar toen het nog verplicht was en nu na de oproep ivm het nieuwe virus.
En ook na thuiskomst steeds netjes in quarantaine gegaan indien nodig of wanneer dat veiliger voelde ookal was het niet gevraagd.

Ik had namelijk 2 keuzes, of ik blijf thuis of ik reis op een voor mij maar ook voor anderen op een zo veilig mogelijke manier.
Maar het aantal testen, ik ben de tel kwijt. Zeker 20/25.

Sakura789, precies dat is mijn ervaring in zuidelijk en oost Afrika ook.
Mensen daar voelen zich ook veel meer zelf verantwoordelijk om besmettingen te voorkomen dan de NL mentaliteit van hoe kom ik onder regels uit.
Als je ergens gezeur hoorde over mondkapjes, waren het ook altijd nederlanders :+

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 12:26

Douce schreef:
bigone schreef:
Wat betreft kinderen en vaccineren, veel mensen zeggen dat kinderen niet de dupe mogen zijn van de volwassen die niet vaccineren. Maar feit is wel dat Corona nu de meest grote oorzaak is van kinderen in het ziekenhuis en ic opnames en dodelijkheid. Ook lichte besmettingen kunnen na een korte periode nog een vervelende symptoom krijgen, mazelen blijkt bvb zes keer minder gevaarlijk dan Corona en daarvoor gewoon gevaccineerd.

Heel eerlijk, met betrekking tot kinderen zie ik liever dat ze iets verzinnen voor het RS virus.

Klopt maar dat maakt nu een vaccinatie tegen covid niet overbodig .

Getup

Berichten: 8279
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 12:28

Dat is top, zo is reizen imo echt wel veilig.

Probleem is idd dat je met je ik-ben-gevaccineerd- QR code vrolijk ongetest overal heen kan.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 12:43

bigone schreef:
Wat betreft kinderen en vaccineren, veel mensen zeggen dat kinderen niet de dupe mogen zijn van de volwassen die niet vaccineren. Maar feit is wel dat Corona nu de meest grote oorzaak is van kinderen in het ziekenhuis en ic opnames en dodelijkheid. Ook lichte besmettingen kunnen na een korte periode nog een vervelende symptoom krijgen, mazelen blijkt bvb zes keer minder gevaarlijk dan Corona en daarvoor gewoon gevaccineerd.


Hier zijn veel besmettingen geweest onder kinderen. Vorig jaar al en nu weer. Het valt mij wel op dat vorig jaar echt bijna ieder kind slechts milde klachten of geen klachten had en nu zijn ze er toch zieker van. Laatst een kindje dat echt niet lekker was en een paar keer flauwgevallen was. En natuurlijk is dit niet representatief voor de gehele bevolking, maar het viel mij hier wel op. En ondanks dat ik gelukkig niemand ken met long COVID weet ik dat dit ook onder kinderen voorkomt.

Ik moet zeggen dat ik alsnog blij ben dat mijn oudste gevaccineerd is en ik hoop echt dat mijn jongste van net 11 ook snel gevaccineerd mag worden. Ik verklein gewoon liever de risico’s. Mijn jongste is thuis vandaag. Er zijn zoveel besmettingen op school en ik kreeg er geen goed gevoel bij. Kindje wat naast haar zit heeft nu bevestigd Corona, maar het laatste contact was vrijdag. Gisteren was ze niet op school. Dus de klas mag gewoon naar school. Ik vind het zo lastig, want ik moet morgen werken. Ze mag naar mijn ouders, maar mag en kan ook gewoon naar school. Sowieso ga ik even zelftesten halen en doen we zo allemaal een zelftest. De kinderen kijken ook enorm uit naar Sinterklaas vieren bij mijn ouders. Ik heb zelf een ziekenhuisafspraak waar ik volgende week “graag” heen wil. School voelt toch als een risico. Maar met gewoon maar thuis houden gaat ze ook weer achterstand oplopen (die heeft ze helaas al). Ik vind het soms gewoon zo lastig.

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 12:47

In Portugal(Madeira) is het zo dat als je naar een restaurant wil of activiteit of min of meer alle binnen dingen behalve de supermarkt dat je een antigeentest moet kunnen laten zien en die telt 7 dagen.

Van mij mag een pcr test ook verplicht zijn voor het vliegen, nu doet de een het wel en de ander niet en kan diegene die het wel heeft gedaan misschien toch besmet raken in het vliegtuig. Je verkleind met een pcr test van te voren toch de kans op besmetting
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 30-11-21 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Roodvos

Berichten: 6661
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 12:55

Loretta schreef:
Huertecilla schreef:
Ondertussen is er imo hóóp _/-\o_
Hoop dat het inderdaad 50x besmettelijk is en milder: Bijna idereen gevaccineerd, milder x besmettelijker = meer natuurlijke weerstand met mindr gevolgen en uiteindelijk is dát de enige duurzame uitgang. Tenminste, voor degenen die van beperkingen/verplichtingen af willen.



Dat blijft nog even afwachten maar het zou echt geweldig zijn wanneer die Omikrom variant heel veel besmettelijker is en tegelijk ook nog eens heel veel milder. Maar dat is op dit moment heel erg afwachten. De eerste signalen zijn tot nu toe wel gunstig.

Ik zou de vlag nog maar even niet uithangen. Het onderste deel komt via deze link. De getallen in de berekening zijn aannames van de auteur.
bigone schreef:
En zo kijkt Marino van Zelst er naar, voormalig lid Red team.

https://threadreaderapp.com/thread/1464 ... 15361.html
Citaat:
Wat we lijken te vergeten is dat verhoogde circulatie (via hogere besmettelijkheid of kans op ‘immune escape’) vrijwel per definitie problematischer is dan ‘meer ziekmakend’. Dit is aan te tonen met een simplistisch rekensommetje.
Een voorbeeld:
De IFR van de nieuwe variant is 50% minder dodelijk dan de huidige variant (IFR = 0.5% x 0.5 = 0.25%).
De besmettelijkheid is 20% hoger dan de huidige variant (R = 1.2 * 1.2 = 1.44).
In zo’n situatie krijg je dan: 10.000 * 1.44^7.5 * 0.25% = 385 doden.

Als de IFR dus halveert en de besmettelijkheid maar 20% hoger is, hebben we binnen een maand nog steeds 2x zoveel doden per dag.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 12:57

moonsparkle schreef:
In Portugal(Madeira) is het zo dat als je naar een restaurant wil of activiteit of min of meer alle binnen dingen behalve de supermarkt dat je een antigeentest moet kunnen laten zien en die telt 7 dagen.

Van mij mag een pcr test ook verplicht zijn voor het vliegen, nu doet de een het wel en de ander niet en kan diegene die het wel heeft gedaan misschien toch besmet raken in het vliegtuig. Je verkleind met een pcr test van te voren toch de kans op besmetting

Dat wordt een wekelijkse test voor mij vanaf februari dan :+

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 12:57

Afgezien van het feit dat het vaccin voor kinderen nuttig kan zijn blijft het hoe dan ook een absurde situatie dat een groep risico patienten zich niet wil inenten zodat de druk op de kinderen onder mom van verspreiding minderen naar onigeente mensen verhoogd wordt.
Ofwel, je maakt minderjarigen verantwoordelijk voor de koppigheid van volwassenen.

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 13:00

sureido schreef:
moonsparkle schreef:
In Portugal(Madeira) is het zo dat als je naar een restaurant wil of activiteit of min of meer alle binnen dingen behalve de supermarkt dat je een antigeentest moet kunnen laten zien en die telt 7 dagen.

Van mij mag een pcr test ook verplicht zijn voor het vliegen, nu doet de een het wel en de ander niet en kan diegene die het wel heeft gedaan misschien toch besmet raken in het vliegtuig. Je verkleind met een pcr test van te voren toch de kans op besmetting

Dat wordt een wekelijkse test voor mij vanaf februari dan :+



Wat ga je doen dan :')