Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 64 van de 505 [ 12623 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67 ... 505  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Algemeen Coronatopic #8

 
Profiel   

idinn schreef
Ach iedereen sport nu overdag.. gaat ff langs de winkel. En uit verveling in de avond maar bij de buurvrouw op de koffie. Als de cijfers straks een daling vertonen, komt dat niet door deze laatste maatregelen :')

Ik werk overdag, denk niet dat de baas het leuk vindt als ik mijn afspraken afzeg omdat ik wil sporten. En 's avonds (of 's ochtends voor het ontbijt) is het hier buitenaf echt te donker om een rondje hard te lopen in mijn eentje.
Mijn buitenbak is verzopen, dus paardrijden 's avonds is ook een uitdaging :')
Dus het schiet er een beetje bij in, voelt niet goed zo :n
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 21:55 



 
Profiel   

sureido schreef
Ik vind achter die 9 maanden staan wel een ding als je het boosteren niet laat opschieten.


Dan is die van mij nu officieel verlopen :') als ik pech heb moet ik nog een maand wachten...

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 22:07 



 
Profiel   

Hier zijn alle klassen van 2 scholen thuis, behalve groep 7/8. Vanwege heel veel corona besmettingen en ziek daardoor. Maar wel online les, zowel voor degene in quarantaine als degene die ziek zijn. Moet zeggen dat het niet zo handig is als moeder ziek is, vader thuis werkt, kind 1 en 2 half en dan thuis lesgeven... :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 22:20 



 
Profiel   

sureido schreef
Ik vind achter die 9 maanden staan wel een ding als je het boosteren niet laat opschieten.


9 maanden is daarbij een volstrekt arbitrair compromis. Bij de groep oudsten zou het drie maanden moeten zijn nu. Idem Jansen en AZ is met een sluier bedekt.
Maar goed, over een half jaar krijgen we meer informatie over het waarom en dan weten we niet wat de meerwaarde ervan is.

Voor de overduidelijkheid; ik ben NIET tegen vaccineren. Heb wel kanttekeningen bij hoe het allemaal gegaan is en hoe het nu gaat. Helemáál in het kader van de onzekere werkzaamheid tegen omicron. Allemaal verplicht hervaccineren want oeioeioei het besmettelijke omicron, maar of het werkt? Moderna zegt al waarschijnlijk niet veel.
Ik zou zeggen vaccineer als een wilde de risico-groepen plus daarna wie dat wil en wacht verder éven af tot er wat meer informatie is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 22:45 



 
Profiel   

Nou ik ga ook boosteren vanwege mijn werk maar ik wil het zelf ook. Al ben ik jong en gezond ik wil niet ernstig ziek worden van corona.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 22:52 



 
Profiel   

Shadow0 schreef
Electra63 schreef
Er is veel leerachterstand ontstaan de afgelopen 2 jaar.
Zeker leerlingen uit achterstandswijken zijn daar de dupe van.


Ik vind die zogenaamde betrokkenheid met leerlingen in achterstandswijken nogal hypocriet. Die leerachterstanden zijn er al tijden: de scholen die het eerst geraakt worden door het lerarentekort zijn namelijk scholen in precies die wijken. Maar voor het lerarentekort ligt er na onderzoeken, klankborden, stuurgroepen, visiedocumenten en wat niet al nog steeds geen enkel concreet plan. Dus blijkbaar is het ook weer niet zo heel erg voor al die leerlingen.

Overigens: als je dus tegen een lerarentekort aanloopt, en je gaat vervolgens de leerkrachten die er zijn blootstellen aan veel besmettingen, chaotische regels en steeds weer wisselend beleid, dan denk ik dat je al niet zo handig bezig bent. Ga je dan ook nog je eigen slechtdoordachte beleid verhalen op de leerkrachten door die hun zomervakantie in te laten leveren, dan denk ik niet dat je echt toewerkt naar een situatie waar zoveel mogelijk mensen in het onderwijs blijven werken.

Veel docenten blijven, omdat het net zoals veel mensen in de zorg leuke mensen zijn met hart voor hun vak. Maar ze worden echt behandeld als wisselgeld. Dat breekt alleen maar af. (En kinderen hebben recht op onderwijs van docenten die niet uitgeput zijn.)



Die achterstand en vooral de thuissituatie van sommige kwetsbare kinderen is o.a. de aanleiding van een aantal kinderartsen en sociologen om te pleiten om deze scholen open te houden.

Om dit hypocriet te noemen, vind ik dan wel bijzonder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 22:57 



 
Profiel   

Zebrastreep schreef
Nou ik ga ook boosteren vanwege mijn werk maar ik wil het zelf ook. Al ben ik jong en gezond ik wil niet ernstig ziek worden van corona.


Niemand wil waar dan ook enstig ziek van worden en het is de onzekerheid die de angst veroorzaakt, jouw keuze dicteert naast het opleggen door werk, prikpas etcetera.
Inmiddels hebben de angst en dwang een geheel eigen leven losgekoppeld van de risicos van Covid varianten en de werkzaamheid van vaccins.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 23:03 



 
Profiel   

sureido schreef
Hier is het nu bizar druk overdag in de sportschool … vind dat echt een slechte regel. Maar goed, het zal wel helpen :=


Ik snap het ook niet. Ik sport niet in de sportschool maar had vandaag fysio, die zit boven de sportschool. Nog nooit zo druk gezien...

Ik merk dat ik ook wat moeite heb met de booster prik, ik weet niet of ik die wil. Ik ben de halve wereld over geweest en heb daar keurig mijn entingen voor gehaald. Ook de 2e (dtp is altijd handig bij paarden) en hpt, ben je daar maar van af. Gele koorts was een jaar voorzienend na 1 prik. Net zoals griep prik die mijn ouders hebben gehaald, ieder jaar. Wat gaat die booster prik mij dan opleveren? Als ik covid krijg ben ik daar minder besmettelijk door? En als ik superziek wordt na 2 vaccinaties en een booster, hoe goed waren die dan? Oftewel, de paniekvoetbal die nu wordt uitgespeeld, ik ben het wel zat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 23:20 



 
Profiel   

Huertecilla schreef
Zebrastreep schreef
Nou ik ga ook boosteren vanwege mijn werk maar ik wil het zelf ook. Al ben ik jong en gezond ik wil niet ernstig ziek worden van corona.


Niemand wil waar dan ook enstig ziek van worden en het is de onzekerheid die de angst veroorzaakt, jouw keuze dicteert naast het opleggen door werk, prikpas etcetera.
Inmiddels hebben de angst en dwang een geheel eigen leven losgekoppeld van de risicos van Covid varianten en de werkzaamheid van vaccins.


Het is op mijn werk zeker niet verplicht wij zijn daar vrij in om te kiezen. Ik heb ook wel collega's zonder vaccinatie maar die hebben wel corona gehad en een flinke tijd later nog last van. Het is mooi door vaccinaties en maatregelen buiten de deur gebleven.

En oh nee ik ben er niet onzeker over maar verstandig ook jij kan dood gaan aan corona het zegt niks een virus kiest niet tussen jong en oud. Ik wil graag nog niet dood zeg maar

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 23:21 



 
Profiel   

Ik ga alleen boosteren als het moet om mijn QR code geldig te houden. Anders wacht ik nog wel even. Je blijft aan de gang anders. 1 x per jaar lijkt me wel prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 23:25 



 
Profiel   

Electra63, misschien was het dezelfde overijverige journalist die ook al geschreven had dat er lijken op de gang stonden.
Wel raar dat zoiets gewoon ook in het nieuws komt zonder fact-check.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 23:25 



 
Profiel   

De ellende blijft dat je gewoon niet weet hoe ziek je ervan wordt. Hier op het werk hebben ondertussen ook veel cliënten en collega's het gehad. Sommige niet of nauwelijks klachten, anderen echt heel ziek met levenslange klachten, en bij cliënten meerdere overlijdens (is niet zo vreemd natuurlijk bij verpleeghuiscliënten met een kwetsbare gezondheid, maar desondanks blijft het heftig als binnen een paar dagen een halve afdeling komt te overlijden).
Wat wel als een paal boven water staat is dat collega's vanwege aard van het werk gewoonweg met meer mensen in contact komen en daardoor ook meer risico lopen. Hoe goed je de beschermingsmiddelen ook gebruikt.
De animo voor de booster is dan ook echt heel groot (ineens leest iedereen intranet, heel frappant :')). Niet door bangmakerij, maar gewoon op basis van ervaringen in de dagelijkse praktijk. Ze zitten dag in, dag uit in de frontlinie en grijpen alles aan om beter beschermd te zijn, en laten we wel wezen: dat doet de booster. Je wordt én minder ernstig ziek, én bent minder besmettelijk als je onverhoopt wel positief bent.
Dan is even zo'n prikje halen toch een kleine moeite?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 23:29 



 
Profiel   

Achterom schreef
De ellende blijft dat je gewoon niet weet hoe ziek je ervan wordt. Hier op het werk hebben ondertussen ook veel cliënten en collega's het gehad. Sommige niet of nauwelijks klachten, anderen echt heel ziek met levenslange klachten, en bij cliënten meerdere overlijdens (is niet zo vreemd natuurlijk bij verpleeghuiscliënten met een kwetsbare gezondheid, maar desondanks blijft het heftig als binnen een paar dagen een halve afdeling komt te overlijden).
Wat wel als een paal boven water staat is dat collega's vanwege aard van het werk gewoonweg met meer mensen in contact komen en daardoor ook meer risico lopen. Hoe goed je de beschermingsmiddelen ook gebruikt.
De animo voor de booster is dan ook echt heel groot (ineens leest iedereen intranet, heel frappant :')). Niet door bangmakerij, maar gewoon op basis van ervaringen in de dagelijkse praktijk. Ze zitten dag in, dag uit in de frontlinie en grijpen alles aan om beter beschermd te zijn, en laten we wel wezen: dat doet de booster. Je wordt én minder ernstig ziek, én bent minder besmettelijk als je onverhoopt wel positief bent.
Dan is even zo'n prikje halen toch een kleine moeite?


Op mijn werk gelukkig geen cliënten overleden aan covid. Wel een overlijden door niet corona en dat was de eerste keer dat ik dat meemaakte en ik ben er behoorlijk van geschrokken... ik wil mij niet eens indenken hoe het is als een halve afdeling wegvalt en overlijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 23:32 



 
Profiel   

Zebrastreep schreef
Ik wil graag nog niet dood zeg maar


Wederom geldt dat voor iedereen. Toch neemt iedereen elke dag risicos. Jij noemt al twee aspecten; het verkeer en veel werkzaamheden zijn ook niet risicoloos.
Covid19 is volstrekt buiten verband geraakt vorig jaar maart/april en door verschillende factoren verder opgeblazen gehouden.

Paar paginas terug passeerde zonder veel aandacht eraan het verschil tussen overstefte en ´met Covid19´. Er zou geen inhoudelijke informatie over de doodsoorzaken zijn. Ok, laat ik dat geloven, dan nóg is het níet ´met Covid´ en wel heel veel. Let wel ´overstefte´. Niet sterftecijfers. Zet ´met Covid´ (dus nog vervuild ook) af tegen het geheel en het ligt een stuk genuanceerder. Ah en tot slot, zonder de inderdaad echt serieuze bult maart/april in de cijfers is het nóg genuanceerder.

We hébben om verschillende redenen een probleem met Covid19 wat op zich geen erg hoge mortaliteit heeft en alleen vacineren is geen oplossing.
Ik heb me vanwege ´te oud´ laten vaccineren. Achteraf zou ik dat niet gedaan hebben.
Weet niet of ik de booster, die ik drien maanden geleden had moeten krijgen blijkt nu, ga halen weet ik niet. Dat de vorige niet was wat gezegd werd, dat de huidige twijfeachtig is tegen omicron en het mildere van omicron maakt dat ik de keuze ongefundeerd vind.
Als er meer (geloofwaardige) informatie is én er in mijn wereld een hoger risico is dan nu, dan ????
Ik neem met mijn motorfiets en op de fiets meer risico dan met niet vaccineren.


Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 01-12-21 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 23:41 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Electra63, misschien was het dezelfde overijverige journalist die ook al geschreven had dat er lijken op de gang stonden.
Wel raar dat zoiets gewoon ook in het nieuws komt zonder fact-check.


Het was een nieuwslezer op een commerciële radiozender.
Ik kan me niet voorstellen, dat dit niet gecontroleerd is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 23:41 



 
Profiel   

Electra63 schreef
Sizzle schreef
Electra63, misschien was het dezelfde overijverige journalist die ook al geschreven had dat er lijken op de gang stonden.
Wel raar dat zoiets gewoon ook in het nieuws komt zonder fact-check.


Het was een nieuwslezer op een commerciële radiozender.
Ik kan me niet voorstellen, dat dit niet gecontroleerd is.


Of dat de eerste keer zou zijn :roll:

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 23:44 



 
Profiel   

Halve afdelingen die overlijden, poeh, dat wil je toch ook niet meemaken, afschuwelijk.

Collega van mijn man, die sinds vorige week in Duitsland op de IC ligt gaat het blijkbaar slechter mee, ze hebben zijn vrouw gevraagd af te komen. Dat is niet het nieuws waar je op hoopt :(


Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 01-12-21 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 23:46 



 
Profiel   

Huertecilla schreef
Een virus is onderhevig aan natuurlijke selectie. Dat wat het meest succesvol is in zich vermeerderen is .... het meest succesvol en domineert.
Dit houdt in dat besmettelijker en minder dodelijk voor de gastheer (m/v) die het kan verspreiden selecterende succesfactoren zijn.


Kan je uitleggen waarom minder dodelijk een selecterende succesfactor is? Wat voor winst levert het voor een virus op door het lichaam opgeruimd te worden tegenover niet opgeruimd worden, waardoor het lichaam sterft?

Volgens mij is die bewering namelijk een oversimplificatie, die de waarheid behoorlijk geweld aandoet.

En nee, zwaartekracht is zeker niet absoluut, je kan op z'n best zeggen dat het relatief is en zelfs dat is maar de vraag. Tenzij jij misschien de oplossing voor de vraag hebt waarom we op kwantum niveau geen zwaartekracht waarnemen.

Oh en als je dan toch bezig bent, kan je dan ook uitleggen wat de agenda's van de overheid, de experts en de industrie zijn? Want als je kan beweren dat ze niet in lijn zijn met die van de burgers, dan zou je op z'n minst moeten kunnen vertellen op welke punten ze afwijken. Anders wordt het weer zo'n wappie opmerking, die leuk klinkt maar waarmee eigenlijk niks gezegd wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 23:46 



 
Profiel   

Huertecilla schreef
Zebrastreep schreef
Ik wil graag nog niet dood zeg maar


Wederom geldt dat voor iedereen. Toch neemt iedereen elke dag risicos. Jij noemt al twee aspecten; het verkeer en veel werkzaamheden zijn ook niet risicoloos.
Covid19 is volstrekt buiten verband geraakt vorig jaar maart/april en door verschillende factoren verder opgeblazen gehouden.

Paar paginas terug passeerde zonder veel aandacht eraan het verschil tussen overstefte en ´met Covid19´. Er zou geen inhoudelijke informatie over de doodsoorzaken zijn. Ok, laat ik dat geloven, dan nóg is het níet ´met Covid´ en wel heel veel. Let wel ´overstefte´. Niet sterftecijfers. Zet ´met Covid´ (dus nog vervuild ook) af tegen het geheel en het ligt een stuk genuanceerder. Ah en tot slot, zonder de inderdaad echt serieuze bult maart/april in de cijfers is het nóg genuanceerder.

We hébben om verschillende redenen een probleem met Covid19 wat op zich geen erg hoge mortaliteit heeft en alleen vacineren is geen oplossing.
Ik heb me vanwege ´te oud´ laten vaccineren. Achteraf zou ik dat niet gedaan hebben.
Weet niet of ik de booster, die ik drien maanden geleden had moeten krijgen blijkt nu, ga halen weet ik niet. Dat de vorige niet was wat gezegd werd, dat de huidige twijfeachtig is tegen omicron en het mildere van omicron maakt dat ik de keuze ongefundeerd vind.
Als er meer (geloofwaardige) informatie is én er in mijn wereld een hoger risico is dan nu, dan ????
Ik neem met mijn motorfiets en op de fiets meer risico dan met niet vaccineren.


Ja en paardrijden is ook best gevaarlijk. Bij letsel zelfs behoorlijk risico op ernstig letsel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 23:48 



 
Profiel   

Oh en Imaudy, dat was ik nog vergeten, maar je vergist je. In dat stuk dat jij aanhaalde om te beweren dat vaccinatie de natuurlijke afweer verstoort, dat staat er niet in. Dat stuk gaat over iets totaal anders en de bewering die jij daarover doet is net zo onzinnig als zeggen dat op pagina 23 en 24 van de Hobbit een handleiding staat hoe je zelf een atoombom kan bouwen. Het staat er gewoon niet en beweren dat het er wel staat is niks meer dan fake nieuws.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 23:52 



 
Profiel   

Tuurlijk kan je overal aan dood gaan , maar je kan met zoveel dingen ook maatregelen nemen zodat je minder risico loopt.

Paardrijden is daarvan een heel mooi voorbeeld. Je kan er voor kiezen om geen cap te dragen want dat vindt je onzin , want je rijdt hartstikke goed en hebt een braaf en volledig verkeersmak paard onder je reet. Vervolgens schrikt dat oh zo brave paard toch , en lig je er met een gebroken nek en dood naast.

Je kan ook maatregelen nemen zoals het wel dragen van een cap , een bodyprotector en goede veilige schoenen / rijlaarzen , dan is de kans dat je wat breekt of overlijd een stuk kleiner dan dat je zonder al deze spullen gaat rijden.

En ik ben ook bijna overleden door een val van mij ultra betrouwbare Fjord. Mijn cap en schoenen hebben als het ware mijn leven gered. Schoen met hak want daardoor schoof de beugel niet over mijn hak , en door mijn cap heb ik geen ernstige hersenschade en of ben ik overleden.

Dus je kan het vaccin ook wel zien als een maatregel om jezelf te beschermen want net als hierboven een top braaf paard kan ook schrikken , kan je gezonde lichaam je ook in de steek laten en toch ernstig ziek worden van corona.

Maar als je alles in het leven maar klakkeloos zonder nadenken doet , tja dan heb je inderdaad meer risico om te overlijden. Daarom bestaan er onder andere ook protocollen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 23:54 



 
Profiel   

Electra63 schreef
Sizzle schreef
Electra63, misschien was het dezelfde overijverige journalist die ook al geschreven had dat er lijken op de gang stonden.
Wel raar dat zoiets gewoon ook in het nieuws komt zonder fact-check.


Het was een nieuwslezer op een commerciële radiozender.
Ik kan me niet voorstellen, dat dit niet gecontroleerd is.



Ik heb nog even in het Duits gegoogled en daar zie je inderdaad meerdere berichten dat triage moet worden toegepast.

https://www.welt.de/politik/ausland/art ... oetig.html

Ik heb geen vrienden of familie in Oostenrijk, dus ik kan het niet navragen.
Maar ik zie geen reden om dit bericht niet te geloven.

Per 1 februari volgt ook in Oostenrijk de verplichte vaccinatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 23:56 



 
Profiel   

Karl66 schreef
Oh en Imaudy, dat was ik nog vergeten, maar je vergist je. In dat stuk dat jij aanhaalde om te beweren dat vaccinatie de natuurlijke afweer verstoort, dat staat er niet in. Dat stuk gaat over iets totaal anders en de bewering die jij daarover doet is net zo onzinnig als zeggen dat op pagina 23 en 24 van de Hobbit een handleiding staat hoe je zelf een atoombom kan bouwen. Het staat er gewoon niet en beweren dat het er wel staat is niks meer dan fake nieuws.


Ik ben het niet met je eens. Maar het is goed dat mensen zelf het artikel lezen en zelf hun conclusie trekken! Waar ik het over heb is een side note in het onderzoek, iets waarvan ik denk ohh.


Laatst bijgewerkt door imaudy op 02-12-21 00:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 23:59 



 
Profiel   

Zebrastreep schreef
Tuurlijk kan je overal aan dood gaan , maar je kan met zoveel dingen ook maatregelen nemen zodat je minder risico loopt.

Paardrijden is daarvan een heel mooi voorbeeld. Je kan er voor kiezen om geen cap te dragen want dat vindt je onzin , want je rijdt hartstikke goed en hebt een braaf en volledig verkeersmak paard onder je reet. Vervolgens schrikt dat oh zo brave paard toch , en lig je er met een gebroken nek en dood naast.

Je kan ook maatregelen nemen zoals het wel dragen van een cap , een bodyprotector en goede veilige schoenen / rijlaarzen , dan is de kans dat je wat breekt of overlijd een stuk kleiner dan dat je zonder al deze spullen gaat rijden.

En ik ben ook bijna overleden door een val van mij ultra betrouwbare Fjord. Mijn cap en schoenen hebben als het ware mijn leven gered. Schoen met hak want daardoor schoof de beugel niet over mijn hak , en door mijn cap heb ik geen ernstige hersenschade en of ben ik overleden.

Dus je kan het vaccin ook wel zien als een maatregel om jezelf te beschermen want net als hierboven een top braaf paard kan ook schrikken , kan je gezonde lichaam je ook in de steek laten en toch ernstig ziek worden van corona.

Maar als je alles in het leven maar klakkeloos zonder nadenken doet , tja dan heb je inderdaad meer risico om te overlijden. Daarom bestaan er onder andere ook protocollen.


Ik ging vorig jaar met pony en al onderuit. Het gras was wat te nat.
Ik heb altijd een cap op!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 00:02 



 
Profiel   

imaudy schreef
Karl66 schreef
Oh en Imaudy, dat was ik nog vergeten, maar je vergist je. In dat stuk dat jij aanhaalde om te beweren dat vaccinatie de natuurlijke afweer verstoort, dat staat er niet in. Dat stuk gaat over iets totaal anders en de bewering die jij daarover doet is net zo onzinnig als zeggen dat op pagina 23 en 24 van de Hobbit een handleiding staat hoe je zelf een atoombom kan bouwen. Het staat er gewoon niet en beweren dat het er wel staat is niks meer dan fake nieuws.


Ik ben het niet met je eens. Maar het is goed dat mensen zelf het artikel lezen en zelf hun conclusie trekken! Het is ook geen rond onderzoek, het is een beetje orienterend.


Totaal niet relevant dat je het niet met mij eens bent. Wat jij beweert staat er gewoon niet. Het artikel gaat over iets heel anders en die bewering van jou komt helemaal niet in het artikel voor. Je praat dus volslagen onzin als je zegt dat het er wel over gaat.

En je kan wat ik beweer nu heel simpel onderuit halen, het enige wat jij hoeft te doen is een letterlijke quote uit dat artikel hier plaatsen, waarin staat wat jij beweert. En dat kan je niet. Net zoals je uit Suske en Wiske en de wazige wappie geen uitleg kan halen hoe je melk moet pasteuriseren, weet je waarom niet? Omdat het er niet in staat.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 00:13 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 64 van de 505 [ 12623 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67 ... 505  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen