Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 14:32

Swah schreef:
Verschil in vaccinatiestatus vind ik meevallen, en ook in Zweden diverse maatregelen nu.
[ [url=m/nNNIdm.png]Afbeelding[/url] ]

Dat gezeur over Zweden en minder maatregelen. Totaal ander land dan Nederland . Bevolking een stuk afstandelijker, houden van nature al meer afstand. En hebben betere zomers dan Nederland vaak en ook daar leven ze dan heel veel buiten. Wanneer je toch vergelijken ziet is het vooral Stockholm en omgeving, daar zijn echt heel veel ouderen gestorven en er zijn zeker wel regels geweest, vaccinaties op 70 %.
En meer doden bij elkaar dan de andere Scandinavische landen bij elkaar dus zo goed hebben ze het in het begin zeker niet aangepakt. De rivm baas die het alleen voor het zeggen had is er niet voor niets uitgeschopt en hebben ze het wel over een andere boeg gegooid.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 14:34

Dit onderwerp is een gepasseerd station.. maar volgens mij heeft Karl ( ? ) ook wel eens iets gezegd over dat individuele 'gevallen'' niet perse iets zeggen over het merendeel... (wat was dat, iets met R=1, ik weet het niet meer precies).

maar dat gaat dus voor Covid wel op (dat sommige mensen niet ziek worden wil niet zeggen dat niemand ziek wordt) maar met een hoog BMI is dat blijkbaar anders... Een aantal mensen hebben een hoog BMI door onderliggende oorzaken, maar verder mag je dan niks zeggen over de meerderheid... of in ieder geval een ander deel...

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 14:56

Swah schreef:
Verschil in vaccinatiestatus vind ik meevallen, en ook in Zweden diverse maatregelen nu.
[ [url=m/nNNIdm.png]Afbeelding[/url] ]

75 vs 89… Als dat geen verschil maakt… waarom lopen we hier dan zo te pushen mbt vaccineren? :+

Welke maatregelen heeft Zweden?

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 15:00

bigone schreef:
Swah schreef:
Verschil in vaccinatiestatus vind ik meevallen, en ook in Zweden diverse maatregelen nu.
[ [url=m/nNNIdm.png]Afbeelding[/url] ]

Dat gezeur over Zweden en minder maatregelen. Totaal ander land dan Nederland . Bevolking een stuk afstandelijker, houden van nature al meer afstand. En hebben betere zomers dan Nederland vaak en ook daar leven ze dan heel veel buiten. Wanneer je toch vergelijken ziet is het vooral Stockholm en omgeving, daar zijn echt heel veel ouderen gestorven en er zijn zeker wel regels geweest, vaccinaties op 70 %.
En meer doden bij elkaar dan de andere Scandinavische landen bij elkaar dus zo goed hebben ze het in het begin zeker niet aangepakt. De rivm baas die het alleen voor het zeggen had is er niet voor niets uitgeschopt en hebben ze het wel over een andere boeg gegooid.

Het gaat me met name om de vergelijking tussen Zweden en Portugal. Hoezo is Zweden aanhalen gezeur? Omdat het niet in jouw straatje past? B-)

In Portugal hebben ze een nóg betere zomer, leven ze nóg meer buiten. Dus dat argument houdt geen steek. Evenals het “volgzame volk” want ook Portugal wordt hier als volgzaam gezien toch? Ik meen me zelfs te herinneren dat dit het argument was wat je zelf aanhaalde…

Portugal heeft meer maatregelen en gehad, een hogere vaccinatiegraad, een beter klimaat…

Swah

Berichten: 1857
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 15:01

Huh, 70 en 74 Zweden en NL volledig, en 1 procent tussen 1 prik? Ik heb het over Zweden VS Nederland hè?

Zweden heeft diverse maatregelen mbt groepen en afstand houden, zal de link even zoeken.

https://www.krisinformation.se/en
Laatst bijgewerkt door Swah op 03-12-21 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Swah

Berichten: 1857
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 15:04

Laatst bijgewerkt door Swah op 03-12-21 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 15:04

Waarom blijven we toch in godsnaam steeds met Zweden vergelijken.. Appels en peren hoor dit :n

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 15:12

Echt... lees even ofzo.... Het gaat me om Zweden VS Portugal. Nederland heb ik erbij gezet om het in relatie te kunnen zien

Swah

Berichten: 1857
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 15:12

Ja lees jij even, ik licht toe welke crisis er vorige winter was in Portugal. Geen beperkingen met kerst toen, enorme sterfte. Na vaccineren is het sterftecijfer gestabiliseerd.
Laatst bijgewerkt door Swah op 03-12-21 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 15:13

Swah schreef:
Huh, 70 en 74 Zweden en NL volledig, en 1 procent tussen 1 prik? Ik heb het over Zweden VS Nederland hè?

Zweden heeft diverse maatregelen mbt groepen en afstand houden, zal de link even zoeken.

https://www.krisinformation.se/en

En verder hebben ze nooit meer maatregelen gehad dan dit... Restaurants, scholen, alles is altijd open geweest

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 15:13

Die landen zijn qua bevolking en hun gedrag eigenlijk totaal niet met elkaar te vergelijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 15:14

996981 schreef:
Echt... lees even ofzo.... Het gaat me om Zweden VS Portugal. Nederland heb ik erbij gezet om het in relatie te kunnen zien


En waarom is die vergelijking van belang? Wat zegt dat? Wat hebben wij eraan?

Swah

Berichten: 1857
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 15:14

Ja wat is nou je punt?

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 15:15

Swah schreef:
Ja lees jij even, ik licht toe welke crisis er vorige winter was in Portugal. Geen beperkingen met kerst toen, enorme sterfte. Na vaccineren is het sterftecijfer gestabiliseerd.

:Y)

In Zweden waren toen welke beperkingen? Daar was geen echt crisis zoals in Portugal en zijn de cijfers óók gestabiliseerd :)

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 15:18

Relaxed schreef:
996981 schreef:
Echt... lees even ofzo.... Het gaat me om Zweden VS Portugal. Nederland heb ik erbij gezet om het in relatie te kunnen zien


En waarom is die vergelijking van belang? Wat zegt dat? Wat hebben wij eraan?

Het is in de basis al interessant statistieken naast elkaar te leggen, maar in dit geval in mijn ogen zeker. Gezien hier de argumentatie waarom landen slecht of goed 'presteren' op Covid gebied toegeschreven worden aan gedrag, klimaat, vaccinatiegraad en maatregelen.

Volgens mij zijn die conclusies helemaal niet zo te trekken.

Maar als jullie vooral willen blijven kijken hoe ons kikkerlandje het doet is dat ook prima hoor. Je hóeft niet te reageren als je het niet interessant vindt de statistieken tussen verschillende (qua bevolkingsgrootte gelijke) landen te analyseren

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 15:19

bigone schreef:
Die landen zijn qua bevolking en hun gedrag eigenlijk totaal niet met elkaar te vergelijken.

Verklaar je nader?

Als ik hier iets veelvuldig heb gehoord de afgelopen tijd is het hoe volgzaam beide bevolkingen zijn...

Swah

Berichten: 1857
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 15:23

Zeker interessant om data te vergelijken, maar conclusies trekken is niet zomaar te doen.

Neem alleen al hoe men in Zweden altijd al omgaat met alcoholverkoop (staatsverkoop). Voor Nederlanders zou dit een strenge maatregel zijn, voor Zweden normaal.
https://eten-en-drinken.infonu.nl/buite ... weden.html

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 15:27

Swah schreef:
Zeker interessant om data te vergelijken, maar conclusies trekken is niet zomaar te doen.

Neem alleen al hoe men in Zweden altijd al omgaat met alcoholverkoop (staatsverkoop). Voor Nederlanders zou dit een strenge maatregel zijn, voor Zweden normaal.
https://eten-en-drinken.infonu.nl/buite ... weden.html

Daarom doe ik dat ook niet... Het zijn anderen hier die voortdurend conclusies trekken...

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 15:29

En dat analyseren kun je doen zonder dat daar een werkbaar antwoord uit komt :
Bevolkingsdichtheid
Zweden 23 per vierkante km
Portugal 112 per vierkante km

Religie 50 % Zweden Luthers
95% Portugal Katholiek
Waar zitten zonder regels de kerk vol bij alle missen rondom kerst?

Karakter bevolking, Zweden zijn niet zo klef , zuidelijke landen knuffelen je nog net niet stuk.
En zo zullen er nog wel meer zaken zijn waarmee je rekening moet houden wanneer je een vergelijk wil maken.

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 15:32

bigone schreef:
En dat analyseren kun je doen zonder dat daar een werkbaar antwoord uit komt :
Bevolkingsdichtheid
Zweden 23 per vierkante km
Portugal 112 per vierkante km

Religie 50 % Zweden Luthers
95% Portugal Katholiek
Waar zitten zonder regels de kerk vol bij alle missen rondom kerst?

Karakter bevolking, Zweden zijn niet zo klef , zuidelijke landen knuffelen je nog net niet stuk.
En zo zullen er nog wel meer zaken zijn waarmee je rekening moet houden wanneer je een vergelijk wil maken.

En Nederland: 517 inwoners per vierkante km. Op basis daarvan zullen wij het dus nooit goed gaan doen in de bestrijding van Corona? Is dat dan de conclusie?

En ja; er zijn héél veel factoren die meespelen. Zullen we daarom ook ophouden te wijzen naar andere landen als het gaat om vaccinatiegraad etc?

Zebrastreep

Berichten: 9753
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 15:48

Als je een keer in Zweden geweest bent dan pas kun je echt goed zeggen dat het daar een stuk rustiger is dan hier.

Ik ben er in een zomer geweest en zelfs bij toeristische trekpleisters is het rustig wat heel fijn is want je kan er dan ook optimaal van genieten. Zelfs Stockholm viel qua drukte mij heel erg mee.

Huizen liggen verder uit elkaar dan hier. Ook al zullen ze daar ongetwijfeld ook wijken hebben waar huizen dicht op elkaar staan (hebben we in ieder geval als je het vaste land met de boot bereikt. Dat was wel een plaats met alles dicht opelkaar.

Maar je kan er ook uren rondlopen zonder maar iemand te zien. Ik weet nog wat dat wij naar een unesco plek gingen en werkelijk waar 2 mensen zijn tegenkomen. Dit terwijl het hoogseizoen was.

Misschien dat ik daarom ook zo verliefd geworden ben op Zweden ze leven daar zo anders en rustiger als hier. Overigens wel super aardige mensen maar net als in het noorden van Nederland houden ze graag een een beetje afstand.

In Drenthe zie je het ook wel qua besmettingcijfers. Ik knuffel ook bijna nooit iemand waarom zou je ook iedereen om de nek moeten vallen.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 15:56

Ik heb de landen Zweden, Portugal en Nederland eens onder elkaar gezet. Zitten toch wel opmerkelijke verschillen in.
Afbeelding

Waar het aantal doden een redelijk gelijke lijn volgt zitten er grote verschillen in de lijnen van actieve besmettingen.

Nikass

Berichten: 16694
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 16:48

Needje schreef:
Volgens mij zegt het kabinet wat anders Nikass
En komt het wel door het vollopen van de ziekenhuizen dat we maatregelen hebben…


Ja zo wordt het gezegd, en natuurlijk willen ze de zorg beheersbaar houden, maar uiteindelijk is dat in het belang van de 16 jarige die een scooter ongeluk krijgt, en de 48 jarige moeder met borstkanker, de oma die een nieuwe heup nodig heeft etc.

Ik vond het treffend hoe hij het voorbeeld aanhaalde van de jongeren die klagen dat ze geen vuurwerk af mogen steken omdat ze de zorg moeten ontzien. Hij zei maar dat doe je niet voor mij, ik ga weer naar huis, maar jij mist straks een oog of een hand, JIJ hebt de zorg nodig.

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 16:55

DubbelFun schreef:
Ik heb de landen Zweden, Portugal en Nederland eens onder elkaar gezet. Zitten toch wel opmerkelijke verschillen in.
[ [url=m/L4knkK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Waar het aantal doden een redelijk gelijke lijn volgt zitten er grote verschillen in de lijnen van actieve besmettingen.

Best bizar die explosieve stijging in NL...
Jammer dat het plaatje zo slecht leesbaar is

Nikass

Berichten: 16694
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 16:56

Enzino, toch klopt dat wel. Misschien moet je ook frontberichten bekijken, want daar wordt dat ook gezegd: dat vaccineren een eigen keuze is, en roken bijvoorbeeld veel minder. Roken is een verslaving die vaak in de puberleeftijd begint. En de tabaksindustrie doet er alles aan om je verslaafd te maken.
En daar zit met ongezond eten ook een heel groot probleem. Er is als consument bijna niet te vechten tegen alles wat je dagelijks aangeboden krijgt en waarover je ook nog eens misleidende informatie krijgt.