Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 16:57

Net frontberichten aan het terugkijken, toch veel hetzelfde verhaal en zelfs één patiënt die echt ziek was en herkenbaar in beeld was. Dat wilde hij perse omdat hij hoopte dat zijn oproep om aub je te laten vaccineren aankwam. Ook al kan ik er maar eentje redden was zijn antwoord.
Daarna werd de ic verpleegkundige gevraagd hoe het nu met hem ging , helaas aan de beademing gelegd dus afwachten. En ze gaf nogmaals aan dat ic opnames voor het allergrootste deel niet zijn gevaccineerd en jong, een stuk jonger dan de gevaccineerde mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 16:58

Nikass schreef:
Enzino, toch klopt dat wel. Misschien moet je ook frontberichten bekijken, want daar wordt dat ook gezegd: dat vaccineren een eigen keuze is, en roken bijvoorbeeld veel minder. Roken is een verslaving die vaak in de puberleeftijd begint. En de tabaksindustrie doet er alles aan om je verslaafd te maken.
En daar zit met ongezond eten ook een heel groot probleem. Er is als consument bijna niet te vechten tegen alles wat je dagelijks aangeboden krijgt en waarover je ook nog eens misleidende informatie krijgt.


Met eten is daarbij ook het lastige dat het wel moet en daarin moet je dan keer op keer de juiste keuzes maken, dat is echt onwijs lastig..

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 17:05


Nikass

Berichten: 16682
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 17:35

Relaxed schreef:
Nikass schreef:
Enzino, toch klopt dat wel. Misschien moet je ook frontberichten bekijken, want daar wordt dat ook gezegd: dat vaccineren een eigen keuze is, en roken bijvoorbeeld veel minder. Roken is een verslaving die vaak in de puberleeftijd begint. En de tabaksindustrie doet er alles aan om je verslaafd te maken.
En daar zit met ongezond eten ook een heel groot probleem. Er is als consument bijna niet te vechten tegen alles wat je dagelijks aangeboden krijgt en waarover je ook nog eens misleidende informatie krijgt.


Met eten is daarbij ook het lastige dat het wel moet en daarin moet je dan keer op keer de juiste keuzes maken, dat is echt onwijs lastig..


Ja en dat wordt bemoeilijkt door veel misleidende en verhullende informatie. Zoals bijvoorbeeld "vruchten concentraat" iets gezonds suggereert, terwijl het puur suiker is. "zonder toegevoegde suikers" staat er dan. Maar wel glucose, fructose en vruchten concentraat..

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 17:42

Off topic, maar glucose en fructose moeten gedeclareerd worden als toegevoegde suikers als ze echt zo toegevoegd zijn. Vruchtenconcentraat is ingedikt vruchtensap, bevat idd veel suikers maar wordt wel toegevoegd als zijnde vrucht. De hoeveelheid suiker kun je sowieso altijd uit de declaratie halen, of het nou als suiker of in een andere grondstof in een product zit.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 17:55

Maar dan moet je gaan lezen, en dat is nogal moeilijk soms. De eenvoudigste oplossing is thee en water drinken .. oh en zwarte koffie .. vruchtensap is eigenlijk een no go.. alles wat bewerkt is eigenlijk ook.. althans, zo heb ik t geleerd

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 17:59

Veel mensen hebben idd geen idee wat ze kopen…
Zelf ben ik van het met mate. Keertje suiker of alcohol prima, maar niet in de basis zeg maar.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 18:01

Probeer maar eens vleeswaren te kopen zonder suiker. Rosbief... maar dat eet ik verre van elke dag :D

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 18:04

Ik eet geen brood eigenlijk dus ik heb niet echt vleeswaren nodig (even heel goed denken .. nee, volgens mij niet)
Maar inderdaad.. het is lastig .. maar goed, als je frisdrank, snoep, patat etc eet weet je zeker dat t niet gaat werken .. vla, yoghi, koekjes, etc

De getallen van vandaag, was er storing??

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 18:05

Qua eten helpt het al onwijs als je zelf kookt... Zelf je sauzen maken in plaats van pakjes te gebruiken, zelf sla maken in plaats van een kant en klaar bak kopen, zelf je aardappels schillen in plaats van voorgeschild (en dus bewerkt om ze zonder hun natuurlijke bescherming houdbaar te maken), zelf sladressings maken in plaats van kant en klaar sauzen, zelf je gehakt kruiden en draaien... etc. etc.

Snacks als chips en koekjes enkel in het weekend (en met mate) en inderdaad water drinken in plaats van frisdrank, vruchtensap of limonade

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 18:06

DubbelFun schreef:
Probeer maar eens vleeswaren te kopen zonder suiker. Rosbief... maar dat eet ik verre van elke dag :D

Wij eten enkel vleeswaren van de slager. Geen idee of daar suiker in zit? (lijkt me bijna niet, gezien het niet op de verpakking staat. Dat is verplicht toch als het erin zit?)

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 18:08

996981 schreef:
Qua eten helpt het al onwijs als je zelf kookt... Zelf je sauzen maken in plaats van pakjes te gebruiken, zelf sla maken in plaats van een kant en klaar bak kopen, zelf je aardappels schillen in plaats van voorgeschild (en dus bewerkt om ze zonder hun natuurlijke bescherming houdbaar te maken), zelf sladressings maken in plaats van kant en klaar sauzen, zelf je gehakt kruiden en draaien... etc. etc.

Snacks als chips en koekjes enkel in het weekend (en met mate) en inderdaad water drinken in plaats van frisdrank, vruchtensap of limonade

Ja, dit .. maar dan zonder aardappels voor mij :j ook geen rijst

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 18:08

Als vegetariër weet ik weinig van vleeswaren, maar waarschijnlijk heeft de suiker daarin wel een functie. Het is niet in elk product even makkelijk om suiker te vervangen. Het is niet alleen zoetheid (ketchup zonder suiker is echt niet lekker), maar ook structuur, mondgevoel, bakeigenschappen, maar bijv ook voor voeding voor gist in deeg. Bijv in koekjes is het ook heel lastig om daar wel een luchtig knapperig koekje van te maken. Er wordt veel onderzocht en ontwikkeld, er zijn ook veel afspraken over suikerreductie (en ook zout), maar het lijkt vaak echt wel makkelijker dan het is.

Als er suiker in zit moet het idd op het etiket staan.

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 18:09

Cer schreef:
996981 schreef:
Qua eten helpt het al onwijs als je zelf kookt... Zelf je sauzen maken in plaats van pakjes te gebruiken, zelf sla maken in plaats van een kant en klaar bak kopen, zelf je aardappels schillen in plaats van voorgeschild (en dus bewerkt om ze zonder hun natuurlijke bescherming houdbaar te maken), zelf sladressings maken in plaats van kant en klaar sauzen, zelf je gehakt kruiden en draaien... etc. etc.

Snacks als chips en koekjes enkel in het weekend (en met mate) en inderdaad water drinken in plaats van frisdrank, vruchtensap of limonade

Ja, dit .. maar dan zonder aardappels voor mij :j ook geen rijst

Ben ik ook niet gek op... maar zelfgemaakte, Zuid-Duitse kartoffelsalat en zuurkoolstamppot.... <3

Oké we gaan echt off-topic :') :')

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 18:11

Miran schreef:
Als vegetariër weet ik weinig van vleeswaren, maar waarschijnlijk heeft de suiker daarin wel een functie. Het is niet in elk product even makkelijk om suiker te vervangen. Het is niet alleen zoetheid (ketchup zonder suiker is echt niet lekker), maar ook structuur, mondgevoel, bakeigenschappen, maar bijv ook voor voeding voor gist in deeg. Bijv in koekjes is het ook heel lastig om daar wel een luchtig knapperig koekje van te maken. Er wordt veel onderzocht en ontwikkeld, er zijn ook veel afspraken over suikerreductie (en ook zout), maar het lijkt vaak echt wel makkelijker dan het is.

Als er suiker in zit moet het idd op het etiket staan.

ketchup en koekjesdeeg zijn gelukkig prima vervangbaar/weg te laten...

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 18:14

Dat klopt en dat is de keuze die je zelf kan maken. Al heeft koek weg laten qua suiker veel meer zin dan een beetje ketchup.

Anoniem

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 18:39


Nikass

Berichten: 16682
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 18:41

Cer schreef:
Maar dan moet je gaan lezen, en dat is nogal moeilijk soms. De eenvoudigste oplossing is thee en water drinken .. oh en zwarte koffie .. vruchtensap is eigenlijk een no go.. alles wat bewerkt is eigenlijk ook.. althans, zo heb ik t geleerd


Ja klopt.
Vruchtenconcentraat "bevat" niet veel suiker, het is puur vruchtensuiker.

996981 goede smaak Y)(^)

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 18:50

bigone schreef:
En ze gaf nogmaals aan dat ic opnames voor het allergrootste deel niet zijn gevaccineerd en jong, een stuk jonger dan de gevaccineerde mensen.

Uit de cijfers van Nice volgt niet echt een daling van de gemiddelde leeftijd (60) en ook de cijfers op het dashboard laten een zwaartepunt op 50+ zien.

Bo_Y

Berichten: 4558
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 18:52

enzino schreef:
Babootje schreef:
Mensen kunnen te dik worden door erfelijke factoren, medicatie of psychische redenen. Zelfde geldt voor verslavingen.

Vaccineren of niet vaccineren is wel een eigen keuze.

Raar verhaal, het merendeel zal te dik zijn omdat ze teveel eten. Medicatie laat geen kcal uit het niets verschijnen.

En is "niet vaccineren" niet te verklaren met opvoeding, intelligentie, geloof, psychische reden, discriminatie, etc? Daar kan je dan toch ook niets aan doen?

Wil je mensen nou alleen selectief verantwoordelijk maken voor hun eigen keuzes op basis wat het beste binnen jouw verhaal past?


Dat is niet waar! Slik maar 13 maanden een hoge dosis prednisolon. Dan gaat jou verhaal niet op.

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 19:11


Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 19:21

De PKN (Protestantse Kerk Nederland) volgt de regels toch ook? Dit gaat om afsplitsingen die niet bij PKN horen voor zover ik begrijp.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 19:29

996981 schreef:
Qua eten helpt het al onwijs als je zelf kookt... Zelf je sauzen maken in plaats van pakjes te gebruiken, zelf sla maken in plaats van een kant en klaar bak kopen, zelf je aardappels schillen in plaats van voorgeschild (en dus bewerkt om ze zonder hun natuurlijke bescherming houdbaar te maken), zelf sladressings maken in plaats van kant en klaar sauzen, zelf je gehakt kruiden en draaien... etc. etc.

Snacks als chips en koekjes enkel in het weekend (en met mate) en inderdaad water drinken in plaats van frisdrank, vruchtensap of limonade

Ja hoor, allemaal waar. Zou zeker schelen.
Wij eten hier bijv. supergezond door ons aan deze zaken te houden (en daarnaast koolhydraatarm).

Maar wat me stoort aan het voortdurende gemauw over BMI van 30 etc. is dat mensen die hun overgewicht wel degelijk aan medische issues te danken hebben (en dat zijn er meer dan vaak wordt gedacht, daar heb ik enige tijd geleden nog een link over geplaatst) constant over één kam geschoren worden met mensen die er qua leefstijl met de pet naar gooien en daardoor een BMI van 30 hebben.
En dan zijn er uiteraard nog allerlei nuances daartussen.
Bovendien zijn er ook genoeg slanke mensen die ongezond eten.
Dus hou op met blindstaren op BMI.

Ik zou overigens weleens concrete cijfers willen zien van de daadwerkelijke situatie op de IC wat betreft mensen met overgewicht. Of dat een zwaarder wegende (no pun intended) factor is dan niet gevaccineerd inzake IC-opname.

MyWishMax

Berichten: 25289
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 19:39

Ik vind het nogal apart dat een vaccinatie plicht zoveel weerstand op roept, maar mensen verplicht bepaalde dingen niet laten eten of drinken dan wel weer zou moeten kunnen...

Ik zag nog een opmerking ergens over bijstand en zelftesten, of was dat niet hier? Heel eerlijk, ik kan het niet betalen om zelftesten aan te schaffen. Ik test dus bij de ggd, maar zorg vooral dat het niet nodig is. (Want naar de ggd kost benzine, randstad maar al gauw 15 minuten of langer rijden naar testlocatie) Ben al blij als er de hele maand budget is voor eten := helemaal met die hoge prijzen van alles op dit moment.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 19:41