Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 13:03

Needje schreef:
Nou ik lees net even het artikel op NOS maar daar staat niet dat 2g niet van de baan is. Maar het openen van sectoren met 2g. Oftewel, sectoren blijven dicht. Heeft weinig met 2g van de baan zelf te maken imo. Beetje rare manier van nieuws naar buiten brengen. :x
Hoezo is dat raar?
Dit staat er:
Citaat:
Het kabinet gaat voorlopig niet door met het omstreden 2G-systeem, waarbij alleen nog mensen die gevaccineerd of hersteld zijn toegang hebben tot de horeca en evenementen. Dat schrijft demissionair minister De Jonge aan de Tweede Kamer.

"Het kabinet constateert dat met de hoogte van de infectiedruk en de aanhoudende druk op de zorg de verwachting is dat er niet op korte termijn ruimte ontstaat om (delen van) sectoren waar sprake is van een omgeving met een hoog risico, met het gebruik van coronatoegangsbewijs op basis van 2G te kunnen openen", aldus De Jonge.

2G is dus voorlopig van de baan omdat men bang is dat bij sectoren openzetten met toepassing van 2G er toch te veel besmettingen en ZH opnames bijkomen.

Electra63

Berichten: 17822
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 13:04

HC,
Het gaat met name om het aantal ligdagen op de IC door Cocid-patienten, dat is vele malen langer.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 13:06

HC, het overwegend katholieke Spanje en Italië willen iedereen behandelen, ook de 99 jarige die hier in Nederland in principe al niet meer in het ziekenhuis beland omdat palliatieve zorg hier wel bespreekbaar is dus niet te vergelijken.

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 13:07

@Askja
Zoals ik al zei. Het wordt gebracht alsof het 2g an sich van de baan zou zijn, maar dat is helemaal niet de opzet. Ze willen nu niet meer sectoren verder openen, zelf met 2g niet. Dat is wat ie zegt.
Zeg dat dan gewoon ipv alleen roepen dat 2g voorlopig van de baan is.

friezenfan2

Berichten: 2589
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 13:12

Ik ben zaterdag jarig en om zo veilig mogelijk die te vieren wil ik een zelftest doen.
Maar ik heb die nog nooit gedaan. Hoe werkt dat en wie heeft er een duidelijk filmpje waar het gedaan wordt met uitleg? En heeft iemand nog tips voor het goed afnemen van die zelftest. Ik zal hem bij mezelf moeten afnemen. Na het succes van die test bij de ggd vorige week vrees ik dat ik het wattenstaafje niet diep genoeg in mijn neus doe. Ik heb een zeer lage pijngrens en kan mezelf geen pijn doen.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 13:15

Wij zijn ook jarig maar vieren het niet, kan alleen voor onszelf instaan en niet voor de visite.
Volgend jaar gewoon weer een groot tuinfeest net als de afgelopen twee jaren, is het ook nog lekker weer.

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 13:17

friezenfan2 schreef:
Ik ben zaterdag jarig en om zo veilig mogelijk die te vieren wil ik een zelftest doen.
Maar ik heb die nog nooit gedaan. Hoe werkt dat en wie heeft er een duidelijk filmpje waar het gedaan wordt met uitleg? En heeft iemand nog tips voor het goed afnemen van die zelftest. Ik zal hem bij mezelf moeten afnemen. Na het succes van die test bij de ggd vorige week vrees ik dat ik het wattenstaafje niet diep genoeg in mijn neus doe. Ik heb een zeer lage pijngrens en kan mezelf geen pijn doen.


Zelftest gaat niet diep. 2,5cm maximaal geloof ik.
Op zich vind ik de beschrijving bij de testen goed genoeg.

Echwel

Berichten: 12459
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 13:17

bigone schreef:
Wij zijn ook jarig maar vieren het niet, kan alleen voor onszelf instaan en niet voor de visite.
Volgend jaar gewoon weer een groot tuinfeest net als de afgelopen twee jaren, is het ook nog lekker weer.

Heb geen tuin :D
Maar mijn man is ook de 16de jarig
Lekker samen gourmetten wijntje erbij en blij zijn met wat kan

Volgend jaar wordt hij 70 hoop het dan te vieren.

MyWishMax

Berichten: 25266
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 13:18

Cer schreef:
Ik denk dat dat ook het lastige is.. we willen vaccinaties niet verplicht stellen want zeggenschap over eigen lichaam en leven... maar we willen wel bepalen voor anderen hoe zij moeten leven, en waar zij zich dan aan moeten houden. Met inderdaad als voorbeeld een 80jarige die met 1 been al aan de overkant staat en het laatste stukje dan ineens anders moet gaan leven, om nog een half jaar erbij te sprokkelen?
Niet alle 80jarigen zijn hetzelfde natuurlijk.. maar waarom moeten we (oudere) mensen beschermen die dat zelf niet willen..
(waarom willen we dat mensen kwijlend in een rolstoel hangen... omdat ze dat zelf zo gaaf vinden? maar goed, dat is een ander vraagstuk)


Maar het zijn niet alleen 80 jarige die al met 1 been aan de overkant staan he? Want dat bepalen hoe anderen leven wordt dus ook naar kwetsbaren gedaan die nog gewoon vol in het leven staan. Ga dan maar niet naar leuke dingen, blijf zelf maar thuis en voorzichtig doen, kijk of afspraken wel zo noodzakelijk zijn. Ook bij degene die in de 20/30/40 is. Of ouder, maar nog lang niet met 1 been aan de overkant. Zelf bepalen voor die 80 jarige, natuurlijk! Maar andersom dus ook niet voor anderen bepalen dat zij maar thuis moeten blijven.

Degene die ik ken zijn al veel voorzichtiger, normaal gesproken al maar de laatste 2 jaar nog een stap extra. Het gaat vaak zat over mentale gezondheid van de samenleving, deze mensen horen ook bij de samenleving en hebben vaak al een beperkter leven. Die willen ook wel weer eens iets doen wat niet met ziekte te maken heeft, net als iedereen. Maar zijn juist vaak afhankelijker van anderen

En iedereen kan die vaccinatie gehad hebben nu, dus dat losgooien is blijkbaar nu al wat mensen willen. Ook al is de zorg nog een ramp en zijn er veel besmettingen. Gewoon losgooien zie ik dus echt niet zitten op dit moment. Daar is het nu echt de tijd niet voor. En sowieso bewuster omgaan met ziek zijn en thuisblijven ipv maar gewoon doorgaan en halve bedrijf of klanten aansteken. Ik heb het nergens over voor altijd, maar over nu.

Eleeke

Berichten: 2028
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 13:25

Sizzle schreef:
Overigens hebben wij ook onze eigen „Urk“, maar die heet hier Rudolph-Steiner gemeente.
Laat ze maar in zulke gemeentes beginnen met druk uitoefenen. Maar ja, laat dat nou net de meest welvarende mensen zijn, dus boete…we don‘t care.
.

Die geloven wel in Covid , maar niet in vaccinaties. Die zijn van het eigen immuunsysteem en alles natuurlijk behandelen.

Ik heb op zo'n school gezeten, mijn kinderen trouwens ook. Dit zijn alleen de super fanatieke die zo doen.
De gemiddelde mens op een vrije school , wil gewoon graag dat hun kind met veel natuur en creativiteit opgroeid.

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 13:26

Citaat:
Maar het zijn niet alleen 80 jarige die al met 1 been aan de overkant staan he? Want dat bepalen hoe anderen leven wordt dus ook naar kwetsbaren gedaan die nog gewoon vol in het leven staan. Ga dan maar niet naar leuke dingen, blijf zelf maar thuis en voorzichtig doen, kijk of afspraken wel zo noodzakelijk zijn. Ook bij degene die in de 20/30/40 is. Of ouder, maar nog lang niet met 1 been aan de overkant. Zelf bepalen voor die 80 jarige, natuurlijk! Maar andersom dus ook niet voor anderen bepalen dat zij maar thuis moeten blijven.

ja, daar zeg ik toch verder ook niks over..?

Citaat:
Degene die ik ken zijn al veel voorzichtiger, normaal gesproken al maar de laatste 2 jaar nog een stap extra. Het gaat vaak zat over mentale gezondheid van de samenleving, deze mensen horen ook bij de samenleving en hebben vaak al een beperkter leven. Die willen ook wel weer eens iets doen wat niet met ziekte te maken heeft, net als iedereen. Maar zijn juist vaak afhankelijker van anderen

Vallen deze mensen dan onder de (volgens sommigen) regel 'accepteren dat de dood bij het leven hoort'?

Citaat:
En iedereen kan die vaccinatie gehad hebben nu, dus dat losgooien is blijkbaar nu al wat mensen willen.
want de meeste mensen die zichzelf kunnen beschermen hadden dat nu kunnen doen..toch?
Maar ja je mag ongevaccineerden niet uitsluiten, dus daarom moet iedereen nog even 'on hold' .. toch?

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 13:34

Eleeke schreef:
Sizzle schreef:
Overigens hebben wij ook onze eigen „Urk“, maar die heet hier Rudolph-Steiner gemeente.
Laat ze maar in zulke gemeentes beginnen met druk uitoefenen. Maar ja, laat dat nou net de meest welvarende mensen zijn, dus boete…we don‘t care.
.

Die geloven wel in Covid , maar niet in vaccinaties. Die zijn van het eigen immuunsysteem en alles natuurlijk behandelen.

Ik heb op zo'n school gezeten, mijn kinderen trouwens ook. Dit zijn alleen de super fanatieke die zo doen.
De gemiddelde mens op een vrije school , wil gewoon graag dat hun kind met veel natuur en creativiteit opgroeid.


Die super fanatieke hebben hier een „hub“ om het Goetheanium heen. Zeer welvarende anti-reguliere gemeente.
Dat kun je niet vergelijken met een vrije school in NL.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 13:34

MyWishMax schreef:
Cer schreef:
Ik denk dat dat ook het lastige is.. we willen vaccinaties niet verplicht stellen want zeggenschap over eigen lichaam en leven... maar we willen wel bepalen voor anderen hoe zij moeten leven, en waar zij zich dan aan moeten houden. Met inderdaad als voorbeeld een 80jarige die met 1 been al aan de overkant staat en het laatste stukje dan ineens anders moet gaan leven, om nog een half jaar erbij te sprokkelen?
Niet alle 80jarigen zijn hetzelfde natuurlijk.. maar waarom moeten we (oudere) mensen beschermen die dat zelf niet willen..
(waarom willen we dat mensen kwijlend in een rolstoel hangen... omdat ze dat zelf zo gaaf vinden? maar goed, dat is een ander vraagstuk)


Maar het zijn niet alleen 80 jarige die al met 1 been aan de overkant staan he? Want dat bepalen hoe anderen leven wordt dus ook naar kwetsbaren gedaan die nog gewoon vol in het leven staan. Ga dan maar niet naar leuke dingen, blijf zelf maar thuis en voorzichtig doen, kijk of afspraken wel zo noodzakelijk zijn. Ook bij degene die in de 20/30/40 is. Of ouder, maar nog lang niet met 1 been aan de overkant. Zelf bepalen voor die 80 jarige, natuurlijk! Maar andersom dus ook niet voor anderen bepalen dat zij maar thuis moeten blijven.

Degene die ik ken zijn al veel voorzichtiger, normaal gesproken al maar de laatste 2 jaar nog een stap extra. Het gaat vaak zat over mentale gezondheid van de samenleving, deze mensen horen ook bij de samenleving en hebben vaak al een beperkter leven. Die willen ook wel weer eens iets doen wat niet met ziekte te maken heeft, net als iedereen. Maar zijn juist vaak afhankelijker van anderen

En iedereen kan die vaccinatie gehad hebben nu, dus dat losgooien is blijkbaar nu al wat mensen willen. Ook al is de zorg nog een ramp en zijn er veel besmettingen. Gewoon losgooien zie ik dus echt niet zitten op dit moment. Daar is het nu echt de tijd niet voor. En sowieso bewuster omgaan met ziek zijn en thuisblijven ipv maar gewoon doorgaan en halve bedrijf of klanten aansteken. Ik heb het nergens over voor altijd, maar over nu.


Maar niemand zegt dat je niet naar leuke dingen moet gaan of thuis moet blijven. Die afweging mag je zelf maken. In hoeverre je je beschermt ook. Ga je gewoon of ga je en houdt je heel ruim afstand en draag je een FFP2 masker? Die afweging maak je zelf. Andersom horen mensen ook de afweging te kunnen mogen maken om wel wat meer ´risico´ te nemen door met kerst bijv. met 8 man te gourmetten, juist omdat mensen kiezen voor dat stukje genieten en kwaliteit.

En ook met strenge maatregelen blijven volgens mij veel van de kwetsbaren waar jij het over hebt vooral thuis en zijn ze erg voorzichtig. Helemaal prima natuurlijk. Maar of nu heel de samenleving op slot gaat of niet, voor kwetsbaren verandert daar toch niet veel aan? Het is niet dat zij daardoor ineens heel veel meer kunnen. En veel van die groep kwetsbaren waar jij het over hebt kiezen er zelf voor om dat niet te doen, omdat ze het alsnog te riskant vinden.

En iedereen kan de eerste 2 vaccinaties gehad hebben, echter is de bescherming afgenomen en gaat het nu vooral om de booster. Ja ik vind dat als iedereen de booster gehaald kan hebben, er weer veel meer mogelijk moet kunnen zijn. In ieder geval mensen niet meer opleggen met hoeveel ze samen mogen komen in eigen huis als iedereen gevaccineerd is.

Ik denk dat we vooral met corona moeten gaan leren leven.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 06-12-21 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

nikkel
Berichten: 2526
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 13:35

Gezien de onrust in de maatschappij laat men het even voor wat het is 2 G. In het verdere verloop van corona, zit dus de richting die het definitief gaat worden.

Voorlopig betekent het volgens mij: aan de gevaccineerden worden beperkingen opgelegd, door het ingenomen standpunt binnen de politiek.

Mjelleke
Berichten: 691
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 13:45

friezenfan2 schreef:
Ik ben zaterdag jarig en om zo veilig mogelijk die te vieren wil ik een zelftest doen.
Maar ik heb die nog nooit gedaan. Hoe werkt dat en wie heeft er een duidelijk filmpje waar het gedaan wordt met uitleg? En heeft iemand nog tips voor het goed afnemen van die zelftest. Ik zal hem bij mezelf moeten afnemen. Na het succes van die test bij de ggd vorige week vrees ik dat ik het wattenstaafje niet diep genoeg in mijn neus doe. Ik heb een zeer lage pijngrens en kan mezelf geen pijn doen.


Filmpje: https://diagnostics.roche.com/nl/en/han ... ftest.html
(Als je een ander merk test hebt kan het iets verschillen maar het principe blijft hetzelfde).

Het valt wel mee vind ik. Even je handen wassen en je neus snuiten van te voren, stappen volgen en dan kan er weinig mis gaan. Het staafje steek je recht naar achteren (dus niet naar boven), dan heb je de beste plek te pakken. En even de wekker zetten voor wanneer je kan aflezen kan handig zijn.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 13:45

Een kennis van mij heeft nu corona, best heftig, maar wel thuis.
Wel gevaccineerd met AZ,, maar in februari al , omdat ze in de zorg werkt.
Nadat ze om bepaalde redenen niet meer in zorg werkt, heeft ze geen oproep gekregen voor een booster, maar word dus gewoon nu in de leeftijds periode geprikt.
De GGD vond het zelfs heel raar dat het blijkbaar dus niet geregistreerd staat wanneer je geprikt bent, maar alleen of je op de zorg werklijst staat.
Nu dus heftige corona.

Winged

Berichten: 33007
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 13:53

tylando schreef:
Een kennis van mij heeft nu corona, best heftig, maar wel thuis.
Wel gevaccineerd met AZ,, maar in februari al , omdat ze in de zorg werkt.
Nadat ze om bepaalde redenen niet meer in zorg werkt, heeft ze geen oproep gekregen voor een booster, maar word dus gewoon nu in de leeftijds periode geprikt.
De GGD vond het zelfs heel raar dat het blijkbaar dus niet geregistreerd staat wanneer je geprikt bent, maar alleen of je op de zorg werklijst staat.
Nu dus heftige corona.

Hier is mijn moeder ('55) dus ook bang voor. Vorig jaar januari geprikt, werkte in de zorg, is nu met pensioen -O-

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 13:55

Dacht dat je gewoon netjes een oproep na 6 a 7 maanden zou krijgen, via registratie.
Maar ik vind dit bar slecht geregeld zo

friezenfan2

Berichten: 2589
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 13:58

Ik heb ook nog geen uitnodiging gehad voor de booster.
Is het niet pas sinds kort als in vorige week dat ze hebben gezegd dat iedereen na zoveel maanden hun booster kan krijgen. En als je dus bij de eerste groep zat die gevaccineerd werd zit je daar al over heen.
Ze zijn nu 2 weken bezig met boosteren en met te weinig mensen dus ze zijn nog wel even bezig om die achterstand weg te werken

En die zelftest doe je op de dag zelf?

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 13:58

Winged schreef:
tylando schreef:
Een kennis van mij heeft nu corona, best heftig, maar wel thuis.
Wel gevaccineerd met AZ,, maar in februari al , omdat ze in de zorg werkt.
Nadat ze om bepaalde redenen niet meer in zorg werkt, heeft ze geen oproep gekregen voor een booster, maar word dus gewoon nu in de leeftijds periode geprikt.
De GGD vond het zelfs heel raar dat het blijkbaar dus niet geregistreerd staat wanneer je geprikt bent, maar alleen of je op de zorg werklijst staat.
Nu dus heftige corona.

Hier is mijn moeder ('55) dus ook bang voor. Vorig jaar januari geprikt, werkte in de zorg, is nu met pensioen -O-


Is jouw moeder ook met AZ geprikt.

Dat vind ik inderdaad wel slecht hoor dat hier niet naar gekeken wordt. Of op zijn minst als deze mensen zich melden, er gewoon niet even snel een afspraak gemaakt kan worden. Dit is juist de groep die wel willen beschermen!!!! En er is nu zoveel aanbod voor het helpen bij vaccineren. Maak locaties waar vrije inloop mogelijk is. Maak een systeem waarop je simpel een tijd kunt reserveren.

Nathalie18x

Berichten: 1253
Geregistreerd: 24-11-15
Woonplaats: Riga

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 14:01

Het is alleen erg lastig om te controleren of iemand daadwerkelijk met pensioen en daarvoor wel in de zorg gewerkt heeft.Ik snap dat het heel vervelend is voor die groep, maar het is echt niet zo simpel om alles maar open te gooien voor iedereen. Daarnaast zijn er in de meeste regio's locaties met vrije inloop voor de leeftijdscategorie die nu aan de beurt is (1943 en ouder). Gisteren was 1942 aan de beurt om een afspraak in te plannen en nu dus 1943 al. Het lijkt nu wat sneller te gaan.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 14:03

friezenfan2 schreef:
Ik heb ook nog geen uitnodiging gehad voor de booster.
Is het niet pas sinds kort als in vorige week dat ze hebben gezegd dat iedereen na zoveel maanden hun booster kan krijgen. En als je dus bij de eerste groep zat die gevaccineerd werd zit je daar al over heen.
Ze zijn nu 2 weken bezig met boosteren en met te weinig mensen dus ze zijn nog wel even bezig om die achterstand weg te werken

En die zelftest doe je op de dag zelf?


Ja, ik zou die zelftest op de dag zelf doen. Zo kort mogelijk van te voren. De beschrijving wijst zichzelf goed uit hoor. Goed je neus snuiten, dan komt alles van achteren ook mee naar voren. En gewoon doen wat comfortabel voelt/wat je nog kunt verdragen en dan goed ronddraaien.

In principe zouden alle 60 plussers waarbij de tweede vaccinatie 6 maanden oud of ouder is nog dit jaar een booster krijgen. Maar daar heb je niets aan als je 59 of 58 bent. En ik vind het ook nog een verschil of iemand in juni de tweede gehad heeft of in februari. En ook of het pfizer was of AZ of Janssen.

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 14:04

friezenfan2 schreef:
Ik heb ook nog geen uitnodiging gehad voor de booster.
Is het niet pas sinds kort als in vorige week dat ze hebben gezegd dat iedereen na zoveel maanden hun booster kan krijgen. En als je dus bij de eerste groep zat die gevaccineerd werd zit je daar al over heen.
Ze zijn nu 2 weken bezig met boosteren en met te weinig mensen dus ze zijn nog wel even bezig om die achterstand weg te werken

En die zelftest doe je op de dag zelf?


Zelftest idd de dag zelf. Liefst zo dicht mogelijk op de afspraak waar je voor test.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 16:27

bigone schreef:
Wij zijn ook jarig maar vieren het niet, kan alleen voor onszelf instaan en niet voor de visite.
Volgend jaar gewoon weer een groot tuinfeest net als de afgelopen twee jaren, is het ook nog lekker weer.

Dat is toch helemaal niet de vraag van friezenfan? :')
Hele rare reactie. Of is dit weer zo’n typische ik maak eigen regels reactie? Ze mag gewoon d’r verjaardag vieren en alleen maar goed dat ze een zelftest doet.

Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 16:36