Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 22 van de 113 [ 2819 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 ... 113  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Booster vaccinatie

 
Profiel   

Los van het feit dat Janssen minder bescherming biedt:
Een vaccinatie is geen garantie tegen ziek worden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 22:45 



 
Profiel   

Dat weet ik…..
Het toeval wil wel dat zowel man (Pfizer) als zoon (Moderna) niet ziek/positief zijn geweest. Afstand houden hebben we niet aan gedaan……quarantaine wel uiteraard :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 23:00 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Verschil is dat de 3e vaccinatie (in principe) binnen een paar maanden na de tweede wordt gegeven. Dus 1e op t=0, 2e op t=6 weken, 3e op t=3 maanden. Daarna kan er óók nog een booster op t=6 maanden worden gegeven.
Dit schema geldt voor mensen met een immuunafwijking die (vermoedelijk of aangetoond) te weinig antistoffen aanmaken, vanwege hun ziekte an sich of vanwege hun medicatie. Die 3e vaccinatie zou dan alsnog wel voor voldoende antistoffen kunnen zorgen.

Normale schema is 1 vaccinatie op t=0, 2e vaccinatie op t=6 tot 12 weken (of geen 2e in het geval van Janssen) en dan heb je voldoende antistoffen. Booster na 6 maanden om antistoffen op peil te houden.

In alle gevallen is de 3e vaccinatie precies dezelfde als de 1e en 2e. De boostervaccinatie is in het geval van Moderna de halve dosis (omdat die onderzocht is). Pfizer is ook dezelfde dosis, die heeft geen onderzoek met halve dosis gedaan.

Dankjewel voor je heldere uitleg! Nu is het duidelijk :)


Ibbel schreef
In Belgie wordt 'Janssen' geboosterd als die langer dan 2 maanden geleden is (allemaal dus vermoedelijk), AZ als die langer dan 4 maanden geleden is, en Pfizer als die langer dan 6 maanden geleden is. Dus op grond van hoe lang geleden, door elkaar heen.
Dat lijkt me nou een prachtige manier. Zouden we hier ook moeten doen. Kan iedereen zelf bedenken of hij een afspraak wil maken, en als de GGD kan controleren bij het maken van de afspraak of dat klopt, van die laatste datum, is het verder een kwestie van wie het eerst komt die het eerst maalt. Hoe moeilijk kan het zijn.


Hier in Duitsland kun je na Janssen al na 4 weken een 2e prik halen. 6 maanden later dan een booster.

Na de tandartsen discussie en het vaccineren, er worden hier nu ook dierenartsen ingezet :')


Mizora schreef
Ibbel schreef
Achteraf bekeken had iedereen wel kunnen bedenken dat een vaccin tegen een nieuw virus dat maar 1 dosis nodig zou hebben wel heel bijzonder zou zijn. Heel paardenminnend NL (wij dus) weet in ieder geval al dat veulens een basisvaccinatie van 3! shots nodig hebben tegen influenza en tetanus, idem voor West Nile, en rhino heeft eveneens 3 basisvaccins nodig en moet dan iedere 6 maanden herhaald worden...

Het rijksvaccinatieprogramma voor kinderen heeft ook meerdere vaccinatiemomenten.

Zo heel erg raar is het dus niet er meerdere vaccins nodig zijn.

Dit werkt niet zo simpel als dat je het nu noemt Ibbel, want hoewel er inderdaad voor sommige virussen meerdere shots nodig zijn, zijn er juist weer andere virussen waarbij dit zelden het geval is.

Bij honden wordt er bijvoorbeeld gevaccineerd tegen rabiës, 1 basisinjectie en iedere 3 jaar is in ieder geval voldoende. Parvo, Hondenziekte en Hepatitis blijken bij een hond zonder maternale afweerstoffen meestal al na 1 vaccinatie voor jaren te beschermen. 6-7 jaar blijkt bij titeren geen uitzondering te zijn.

Tetanus voor volwassen mensen heeft een basisvaccinatie van 3 prikken op 0, 1 en 7 maanden, en daarna iedere 10 jaar. Dus hier dan wel 3 prikken, maar veel langer daarna. Ook is het een bacterie, wat een ander soort vaccinatie behoeft (lepto is daardoor bij honden ook anders).

Rabies bij volwassen mensen heeft meestal een dubbele vaccinatie als schema, op dag 0 en 7. Bij zeer-hoog risico beroepen volgt op dag 21-28 nog een derde vaccinatie. Er is geen standaard hervaccinatie bij de zeer-hoog risico beroepen, wel iedere 1-2 jaar een titerbepaling.

Pokken was een enkele vaccinatie die elke 3-10 jaar gegeven werd, hoewel later antistoffen zijn aangetoond voor 20 jaar, oplopend tot zelfs 35 jaar. Hoewel niet vaststaat hoeveel bescherming deze oude antistoffen nog geven, simpelweg omdat pokken niet meer voorkomen.

Toch zijn heel veel vaccinaties gebaseerd op meerdere prikken. Kijk maar naar alles wat je in je jeugd gehad hebt. Natuurlijk wordt er steeds meer onderzoek gedaan, waardoor we meer weten. Maar ik denk ook dat doordat we al zolang vaccineren we ook steeds minder nodig zullen hebben.
Maar heel eerlijk? Als van alle vaccinaties tegen corona er in het begin al 2 prikken nodig waren, was het best naïef te denken dat er van Janssen maar 1 nodig was natuurlijk :D
Alleen eerlijk is eerlijk. Veel vrijwillige Janssen kiezers hadden nooit voor een vaccin gekozen als het er 2 waren geweest en die mensen zijn in ieder geval meer beschermd dan iemand zonder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 00:32 



 
Profiel   

senna21 schreef
Los van het feit dat Janssen minder bescherming biedt:
Een vaccinatie is geen garantie tegen ziek worden.

Twee ook niet en zelfs 3 niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 02:49 



 
Profiel   

Ik heb bewust juist niet naar de jeugdvaccinaties gekeken, omdat voor kinderen onder de 12 het immuunsysteem nog ontwikkelend is en je daardoor vaak herhalende prikken terwijl je dat als ongevaccineerde volwassenen die alsnog die prikken wil, je er veel minder nodig hebt. Daarom had ik tetanus opgezocht, en pokken.

Als baby wordt je al helemaal leuk geprikt, want bovenop wat ik hierboven benoem weten ze dan ook niet wanneer de maternale afweerstoffen uit het bloed voldoende weg zijn en pas vanaf dat moment heeft vaccineren nut. Maar vanaf dat moment ben je ook kwetsbaar voor deze virussen, dat gat wil je dus zo klein mogelijk houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 07:09 



 
Profiel   

Maar Corona is juist goed te vergelijken met die prikken tegen kinderziektes, omdat het volwassen immuunsysteem ook nog totaal blanco is als het om Corona gaat. Met 1 prik te denken dat je tegen een volkomen nieuw virus langdurig voldoende afweer (antistoffen plus geheugencellen) hebt is echt een beetje naief.

En een beetje 'typisch farma' (en ik heb er gewerkt, ik weet hoe commercieel ze denken): "hoera, we hebben een USP voor onze IND"

(unique selling point / investigational new drug)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 08:56 



 
Profiel   

Ibbel ik vind jouw bijdrages die van verstand van zaken getuigen erg fijn. Bedankt daarvoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 09:12 



 
Profiel   

Net getracht een partnerprik af te spreken, maar mooi niet, Ik ben met AZ geprikt bij de huisarts en mijn BSN komt bij de GGD niet voor dus ik kon geen afspraak maken om gelijk met mijn echtgenoot de prik te halen. Ik moet wachten op de brief van mijn geboortejaar. Lang leve de systemen in Nederland......

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 12:33 



 
Profiel   

Ben jij al 60 morrie? Want het gaat alleen op voor mensen die 60 of ouder zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 12:38 



 
Profiel   

bigone schreef
Ben jij al 60 morrie? Want het gaat alleen op voor mensen die 60 of ouder zijn.

Morrie is al ver in de 60 en allang met pensioen ook.....
Het leek ons handig gelijk gevaccineerd te zijn, straks mag ik nog op vakantie en is mijn man z'n qr code verlopen of zoiets, je weet het nooit in zo'n land als Nederland.
Maar voorlopig blijven we nog maar weer thuis......

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 12:40 



 
Profiel   

Morrie schreef
bigone schreef
Ben jij al 60 morrie? Want het gaat alleen op voor mensen die 60 of ouder zijn.

Morrie is al ver in de 60 en allang met pensioen ook.....
Het leek ons handig gelijk gevaccineerd te zijn, straks mag ik nog op vakantie en is mijn man z'n qr code verlopen of zoiets, je weet het nooit in zo'n land als Nederland

Nog een keer bellen en vertellen van de regel dat partners meegeprikt mogen worden. Bij de GGD blijken er verschillende zaken door elkaar gehaald te worden via de afsprakenlijn, op twitter was er een hoop over te lezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 12:42 



 
Profiel   

Op het moment dat je een qr code hebt is deze ook bij de ggd

En het gaat toch met je digid heb je dat al geprobeerd

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 12:43 



 
Profiel   

Morrie, dat is inderdaad heel raar en je zou gewoon geprikt moeten kunnen worden.Helaas doen we geen partnerprikken achteraf en kan het alleen als je met iemand meegaat die op dat moment in aanmerking komt.Mocht je nog iemand kennen in de leeftijdscategorie die nu aan de beurt is, en je bent in de mogelijkheid om naar een ggd van regio Utrecht te gaan, mag je mij een pb sturen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 12:45 



 
Profiel   

Nathalie18x schreef
Morrie, dat is inderdaad heel raar en je zou gewoon geprikt moeten kunnen worden.Helaas doen we geen partnerprikken achteraf en kan het alleen als je met iemand meegaat die op dat moment in aanmerking komt.Mocht je nog iemand kennen in de leeftijdscategorie die nu aan de beurt is, en je bent in de mogelijkheid om naar een ggd van regio Utrecht te gaan, mag je mij een pb sturen.

In de regio Utrecht was geen plek, mijn man moet nu vrijdag naar Almere. Ik wacht wel op mijn brief. Die mevrouw aan de telefoon wist van de partnerprik af, maar ze kon mijn BSN niet vinden in het systeem omdat ik bij de huisarts geprikt was de vorige keer.
Maar bedankt voor het aanbod Nathalie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 12:47 



 
Profiel   

We wijzen mensen niet af die op vrije inloop binnen komen lopen.Jullie zouden dus ook samen naar 1 van onze locaties kunnen komen maar ik begrijp dat je nu misschien liever wacht op je brief.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 12:48 



 
Profiel   

Nathalie18x schreef
We wijzen mensen niet af die op vrije inloop binnen komen lopen.Jullie zouden dus ook samen naar 1 van onze locaties kunnen komen maar ik begrijp dat je nu misschien liever wacht op je brief.

als ik niet voorkom in het systeem van de GGD zal mijn vaccinatie ook niet worden bijgeschreven voor de qr code vrees ik.
Ik wacht dus maar even af tot mijn bouwjaar aan de beurt is en ga dan in januari nog maar es bellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 12:52 



 
Profiel   

We kunnen je gewoon toevoegen in ons systeem. Dat is geen probleem.Mensen die in het ziekenhuis oid zijn gevaccineerd, zijn ook gewoon welkom.Uiteindelijk gaat het erom dat de gegevens doorgegeven worden voor de qr code.Dit gebeurt nu ook al vanuit verschillende instanties dus dat is zeker het probleem niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 12:55 



 
Profiel   

Het zij herhaald: iedereen mag op vakantie.
Nederland leent zich daar uitstekend voor.

Ten tijde van een pandemie is het nadrukkelijk af te raden af te reizen naar het buitenland, dus spaar mij gemopper over 'dan kan ik niet op vakantie'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 13:27 



 
Profiel   

Nathalie18x schreef
We kunnen je gewoon toevoegen in ons systeem. Dat is geen probleem.Mensen die in het ziekenhuis oid zijn gevaccineerd, zijn ook gewoon welkom.Uiteindelijk gaat het erom dat de gegevens doorgegeven worden voor de qr code.Dit gebeurt nu ook al vanuit verschillende instanties dus dat is zeker het probleem niet.


Mag ik jou een vraag stellen over een booster?

Ik werk op een kleinschalige woongroep voor mensen met een verstandelijke en meervoudige beperking en ik doe een soort van thuiszorg bij iemand thuis. Ik heb dus een contactberoep waar afstand houden niet mogelijk is.

Ik ben 24 en de eerste vaccinatie heb ik gehad rond 25 januari en de tweede op 14 februari 2021. Ik heb nog niks ontvangen of gehoord. Kan ik zelf ook heel brutaal de ggd bellen en een afspraak maken? Ik vindt dat het heel lang duurt... mijn werkgever is er ook al mee bezig maar er komt geen schot in de zaak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 13:37 



 
Profiel   

Zebrastreep schreef
Nathalie18x schreef
We kunnen je gewoon toevoegen in ons systeem. Dat is geen probleem.Mensen die in het ziekenhuis oid zijn gevaccineerd, zijn ook gewoon welkom.Uiteindelijk gaat het erom dat de gegevens doorgegeven worden voor de qr code.Dit gebeurt nu ook al vanuit verschillende instanties dus dat is zeker het probleem niet.


Mag ik jou een vraag stellen over een booster?

Ik werk op een kleinschalige woongroep voor mensen met een verstandelijke en meervoudige beperking en ik doe een soort van thuiszorg bij iemand thuis. Ik heb dus een contactberoep waar afstand houden niet mogelijk is.

Ik ben 24 en de eerste vaccinatie heb ik gehad rond 25 januari en de tweede op 14 februari 2021. Ik heb nog niks ontvangen of gehoord. Kan ik zelf ook heel brutaal de ggd bellen en een afspraak maken? Ik vindt dat het heel lang duurt... mijn werkgever is er ook al mee bezig maar er komt geen schot in de zaak.



Lastige situatie maar helaas vaccineren wij geen zorgpersoneel. Op dit moment vaccineren we echt alleen nog maar op leeftijd en maakt beroep niet uit.Ik ben dan ook bang dat de afspraak er niet doorheen gaat komen. Ik snap dat dit heel vervelend is maar als het goed is moet inderdaad jouw werkgever dit regelen. Probeer vooral daar aan de bel te trekken! Zodra ik iets weet over zorgpersoneel vaccineren bij de GGD laat ik het hier zeker weten maar voor nu doen we dit dus helaas nog niet.




Ik zie trouwens dat er vanaf vandaag ook voor 1944 en 1945 een afspraak gemaakt kan worden! Het lijkt misschien niet snel te gaan maar zondag waren we nog bij 1942 dus er komt wel degelijk tempo in!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 13:45 



 
Profiel   

Zebrastreep schreef
Nathalie18x schreef


Mag ik jou een vraag stellen over een booster?

Ik werk op een kleinschalige woongroep voor mensen met een verstandelijke en meervoudige beperking en ik doe een soort van thuiszorg bij iemand thuis. Ik heb dus een contactberoep waar afstand houden niet mogelijk is.

Ik ben 24 en de eerste vaccinatie heb ik gehad rond 25 januari en de tweede op 14 februari 2021. Ik heb nog niks ontvangen of gehoord. Kan ik zelf ook heel brutaal de ggd bellen en een afspraak maken? Ik vindt dat het heel lang duurt... mijn werkgever is er ook al mee bezig maar er komt geen schot in de zaak.



Lastige situatie maar helaas vaccineren wij geen zorgpersoneel. Op dit moment vaccineren we echt alleen nog maar op leeftijd en maakt beroep niet uit.Ik ben dan ook bang dat de afspraak er niet doorheen gaat komen. Ik snap dat dit heel vervelend is maar als het goed is moet inderdaad jouw werkgever dit regelen. Probeer vooral daar aan de bel te trekken! Zodra ik iets weet over zorgpersoneel vaccineren bij de GGD laat ik het hier zeker weten maar voor nu doen we dit dus helaas nog niet.




Ik zie trouwens dat er vanaf vandaag ook voor 1944 en 1945 een afspraak gemaakt kan worden! Het lijkt misschien niet snel te gaan maar zondag waren we nog bij 1942 dus er komt wel degelijk tempo in!


Nu ben ik helemaal vergeten te vragen of je van België of Nederland was :') in Nederland wordt zorgpersoneel namelijk wel gevaccineerd al

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 13:57 



 
Profiel   

Nederland! Onze regio heeft alleen van 1 tot 5 december wat zorgpersoneel gevaccineerd maar nu dus even niet.Het kan zijn dat dit bijvoorbeeld vanaf Januari gaat veranderen.

Ik heb het even nagevraagd bij mijn baas, maar we vaccineren op bepaalde locaties wel zorgpersoneel in het weekend.Dit gaat alleen op uitnodiging en is alleen voor bepaalde zorginstellingen. Waarschijnlijk zal dat dus niet voor jouw instelling gelden Zebrastreep, aangezien jouw werkgever er al mee bezig is.Mocht jouw instelling hier wel aan meewerken, zal je een uitnodiging krijgen.Je kan dus niet zelf bellen voor een afspraak

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 14:14 



 
Profiel   

Nathalie18x schreef
Nederland! Onze regio heeft alleen van 1 tot 5 december wat zorgpersoneel gevaccineerd maar nu dus even niet.Het kan zijn dat dit bijvoorbeeld vanaf Januari gaat veranderen.


Aahh oké! Las net wel op de site van het rivm dat in de eerste weken van december werkgevers buiten ziekenhuizen om brieven krijgen zodat ze personeel uit kunnen nodigen. Dus ik verwacht het dan ergens eind december en dat ik dan inderdaad een afspraak kan maken voor januari

Vindt het alleen zo gek ik ben nu best wel een risico voor anderen. Het was wel fijn geweest als ze hadden gekeken naar de hoeveelheid maanden er tussen de tweede vaccinatie en nu zat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 14:19 



 
Profiel   

Morrie schreef
In de regio Utrecht was geen plek, mijn man moet nu vrijdag naar Almere. Ik wacht wel op mijn brief. Die mevrouw aan de telefoon wist van de partnerprik af, maar ze kon mijn BSN niet vinden in het systeem omdat ik bij de huisarts geprikt was de vorige keer.
Maar bedankt voor het aanbod Nathalie.


Ga gewoon mee met je man naar Almere. Nee heb je, ja kan je krijgen toch? Neem je uitgeprinte papiertje mee van de eerste 2 keren en dan moeten ze je toch gewoon kunnen prikken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 19:14 



 
Profiel   

Neem uiteraard ook je legitimatie mee en vul bij voorkeur alvast de gezondheidsverklaring in (kopieer die van je man of print deze uit: https://www.dienstgezondheidjeugd.nl/as ... TEKENS.pdf ). Die hebben ze daar ook liggen, maar het gaat allemaal een stuk vlotter als je hem al bij je hebt, dat wordt gewaardeerd.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 19:38 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 22 van de 113 [ 2819 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 ... 113  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen