Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 100 van de 505 [ 12623 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103 ... 505  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Algemeen Coronatopic #8

 
Profiel   

Ik heb geen kinderen ..
En ik zou t heel lastig vinden om mn kinderen (zou ik die hebben) voor mij te laten zorgen .. ik merk zelf, en zie in mijn omgeving, dat dat heel belastend kan zijn
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 22:17 



 
Profiel   

Cer, ondanks dat jij in je onderbroek alle bestuurder op de A4 loopt af te leiden, worden er voor ouderen veel meer zorgkosten gemaakt dan voor jongeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 22:19 



 
Profiel   

Mizora schreef
996981 schreef
Wat kwalificeer je als oud? De grootste groep medicijngebruikers zit in de leeftijdscategorie 41 - 64 jaar.
https://www.sfk.nl/publicaties/PW/2019/ ... k-gebleven

Dus om nu te stellen dat de zorg/farmaceuten de meeste winst maken op het in even houden van oude mensen? Mwah...


Even de tabel uit je artikel gehaald.
[ [url=m/EnXBfz.png]Afbeelding[/url] ]

En dan focussen op de vierde kolom (DDD’S PER HOOFD BEVOLKING 2018):

De 75+ groep gebruikt 3x zoveel medicatie als de 41-64 groep per capita.

Dus ondanks dat de 41-64 groep nu nog! de meeste medicatie gebruikt (zo'n 20-25% meer dan de oudste groep), is dat niet meer het geval als de gemiddelde mens ouder wordt. Want per capita is deze groep helemaal niet het meest winstgevend, het is alleen op het moment nu eenmaal een hele grote groep mensen.

Ook is de groep 41-64 een veel grotere leeftijdscategorie dan de 2 groepen daarna. 65-74 is namelijk maar 10 jaar, i.p.v. 19 jaar, en heeft 2280 miljoen doses = 228 miljoen per leeftijdsjaar, t.o.v. 3015 miljoen = 159 miljoen per levensjaar.

Bedankt :j

De initiële vraag was hoe het komt dat men steeds ouder wordt. Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met een gezonde(re) levensstijl. Ik denk echter niet dat je de preventieve zorg daarbij weg moet cijferen. Die groep van 41-64 jaar, wat voor medicijnen gebruiken die? Ik kan er zo snel niks over vinden, maar als ik kijk naar de meest gebruikte medicijnen staat Metoprolol, dat de hartslag vertraagt en de bloeddruk verlaagt op nummer 6. (na antibiotica en een aantal NSAID's). Oorzaak van een hoge bloeddruk zijn onder andere roken, vet eten, alcohol en overgewicht. Daarnaast heeft de helft van alle Nederlanders overgewicht. Hoe gezond leven we dan daadwerkelijk?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 22:21 



 
Profiel   

Karl66 schreef
Cer, ondanks dat jij in je onderbroek alle bestuurder op de A4 loopt af te leiden, worden er voor ouderen veel meer zorgkosten gemaakt dan voor jongeren.

Ja dat las ik, maar ik vroeg me af hoe dat werkt.. is dat dat staatje hierboven? Dat de oudste groep veel medicijnen krijgt, of hoe moet ik dat lezen?
Bedoel je dat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 22:24 



 
Profiel   

996981 schreef
Oorzaak van een hoge bloeddruk zijn onder andere roken, vet eten, alcohol en overgewicht. Daarnaast heeft de helft van alle Nederlanders overgewicht. Hoe gezond leven we dan daadwerkelijk?


Ook dé problemen met Covid risico maarrrrrr..... dat moet apart gezien worden. Daar kunnen we nl niet NÚ wat aan doen wordt al twee jaar geroepen; ook al gaan we straks het dérde Covidjaar in en deze verhoogd riscico factoren vanaf het begin helder waren.
Zoals je opmerkt; de HÉLFT heeft overgwicht. Is hier in Spanje niet anders. Roken, drugs, drank idem. Maar ja.... vaccineren, dát moet verplicht worden. ook al is dat bewezen niet afdoende.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 22:28 



 
Profiel   

Oh, ik denk dat we daadwerkelijk helemaal niet zo gezond leven dat daar nog heel veel winst te behalen valt. Maar dat was mijn punt ook niet. Mijn punt was dat gezonder leven niet voor lagere zorgkosten zorgt, hoe contra intuïtief dat ook mag klinken. Dat komt omdat de extra kosten door de daardoor toenemende vergrijzing niet opwegen tegen de besparingen van gezonder leven.

En zelfs al groeien daardoor de zorgkosten, dan is dat maar één onderdeeltje van het verhaal. Gezonder leven levert dan misschien niet meer welvaart door minder zorgkosten op, het levert wel meer welzijn op en dat is op zichzelf al een voldoende argument om in te steken op gezonder leven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 22:31 



 
Profiel   

Citaat
Ik zie mijn toekomst als ofwel van de wc gevallen en met een gebroken heup wachten tot ik doodga ofwel in mn onderbroek over de A4 lopen omdat ik niet meer weet wat ik doe..



_O- ik moet hier zo vreselijk om lachen. Cer dan gaan we samen over de autobaan in ons onderbroek. Vasculaire dementie zit in mijn familie , dus dit soort fratsen is heel goed mogelijk, en daar kan ik beter maar om lachen. En dat doe ik ook _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 22:33 



 
Profiel   

Karl66 schreef
Oh, ik denk dat we daadwerkelijk helemaal niet zo gezond leven dat daar nog heel veel winst te behalen valt. Maar dat was mijn punt ook niet. Mijn punt was dat gezonder leven niet voor lagere zorgkosten zorgt, hoe contra intuïtief dat ook mag klinken. Dat komt omdat de extra kosten door de daardoor toenemende vergrijzing niet opwegen tegen de besparingen van gezonder leven.

En zelfs al groeien daardoor de zorgkosten, dan is dat maar één onderdeeltje van het verhaal. Gezonder leven levert dan misschien niet meer welvaart door minder zorgkosten op, het levert wel meer welzijn op en dat is op zichzelf al een voldoende argument om in te steken op gezonder leven.


Denkt de zorg op lange termijn dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 22:43 



 
Profiel   

@Cer, omdat ouderen meer gebruik maken van de zorg, ze liggen in verhouding meer in het ziekenhuis of verzorgingstehuis. Komen vaker bij de huisarts, hebben meer thuiszorg en ga zo maar door.

@HC, het probleem is dat de conclusies die jij uit de gezondheidsrisico's door ongezond leven trekt niet kloppen.

Ongezond leven is een risicoverhogende factor bij corona, maar dat is heel wat anders dan stellen dat ongezond leven aanpakken meer impact heeft dan vaccineren. Die conclusie van jou is veel te kort door de bocht.

En de conclusie dat ongezond leven heel veel impact op de zorg is en dat het daarom belangrijker is om dat aan te pakken, want dan is er genoeg ruimte voor de behandeling van corona, die klopt ook niet. Want het gevolg is dus meer vergrijzing, waardoor er dus meer zorg nodig is en er dus juist minder voor coronazorg overblijft.

En dat is nou net het hele probleem in deze discussie, je bewering over gezonder leven wordt niet in twijfel getrokken, jou kort door de bocht conclusies die je daaruit trekt worden met argumenten onderbouwd in twijfel getrokken. En in de plaats van op die argumenten in te gaan, ga je dan lopen klagen dat we daar niet over willen praten of dat we je als wappie weg proberen te zetten.

Dus hou gewoon op de zielepiet uit te hangen en ga gewoon eens in op die argumenten, dan krijg je ook een zinnige discussie met nieuwe invalshoeken. Maar zolang je niet verder komt dan wat kretologie, die je nooit onderbouwd, voeg je weinig aan de discussie toe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 22:43 



 
Profiel   

pien_2010 schreef
_O- ik moet hier zo vreselijk om lachen. Cer dan gaan we samen over de autobaan in ons onderbroek. Vasculaire dementie zit in mijn familie , dus dit soort fratsen is heel goed mogelijk, en daar kan ik beter maar om lachen. En dat doe ik ook _O-

+:)+ :D

Hier ook dementie in de familie :j niet leuk,
Maar je doet er niks tegen

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 22:44 



 
Profiel   

imaudy schreef
Denkt de zorg op lange termijn dan?


Wat denk je zelf?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 22:46 



 
Profiel   

Karl66 schreef
imaudy schreef
Denkt de zorg op lange termijn dan?


Wat denk je zelf?


Ik zou zeggen van niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 22:47 



 
Profiel   

imaudy schreef
Ik zou zeggen van niet.


Jawel, maar met mininale kostenprojectie. Winstoptimaliseren weet je nog en personeel op de vloer? Zijn kosten. Onbenutte capaciteit? Helemáál een gotspe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 22:52 



 
Profiel   

imaudy schreef
Karl66 schreef

Wat denk je zelf?


Ik zou zeggen van niet.


Jij hebt duidelijk geen kaas gegeten van de zorgsector en geen idee wat daar gaande is qua innovaties en onderzoek naar toekomstbestendig zorg kunnen blijven leveren op hoog niveau.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 22:55 



 
Profiel   

Huertecilla schreef
imaudy schreef
Ik zou zeggen van niet.


Jawel, maar met mininale kostenprojectie. Winstoptimaliseren weet je nog en personeel op de vloer? Zijn kosten. Onbenutte capaciteit? Helemáál een gotspe.


Ik bedoel echt lange termijn. Laten we zeggen 10 -20 jaar.
Ik denk dat de patient waar je nu aan kan verdienen omdat hij ongezond leeft voor het moment waardevoller is dan de(zelfde) patient die door actief bestrijden van ongezond leven wel "gezond" oud wordt.


Laatst bijgewerkt door imaudy op 08-12-21 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 22:57 



 
Profiel   

Verder heeft de óverheid een belang bij mínder lang pensioentrekken en wel bij ondertussen zoveel mogelijk accijnzen opleveren.
Te rook, te dik, te dronk _/-\o_ dus.
Daarbij levert het verplichte vaccineren et al extra bevoegdheden voor de overheid op.

Al hard onderbouwd slecht nieuws over omicron ondertussen? O:) ;)

Yes, per morgen alweer droog. Per zaterdag weer zonnig.
Motorfietslol *\%/*
A risk a day keeps the gloom away 8-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 23:03 



 
Profiel   

Ja dat nieuws over omikron stroomt zo langzamer hand binnen uit verschillende laboratoria, vooral over de werking van diverse vaccins en de hoeveelheid prikken je het beste kunt nemen om bescherming te hebben tegen omikron. Maar dat word overal nog driedubbel gecheckt en over het virus zelf is nog maar 1 ding absoluut duidelijk, het is besmettelijk en een stuk meer dan Delta.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 23:10 



 
Profiel   

Karl66 schreef
Achterom schreef
:') de reden dat ik de discussie aanwakkerde is omdat ik in het verleden functionaris gegevensbescherming ben geweest en een aantal zaken zie die gewoon niet kloppen met de wetgeving. Feit.
Maar waarvan de discussierders in dit topic alle kanten mee op gaan. Om maar vooral recht te blijven praten wat krom is, en heel hard te roepen dat er geen privacy meer is. Hun mening ventileren, onzin roepen etc. Totaal niet relevant.

Gelukkig bestaat er nog steeds zoiets als privacy en is er gewoon wetgeving over wat wel en niet mag op dat vlak. Dat de overheid die regels met voeten treedt, en dat blijkbaar ook gewoon kan doen, en dat iedereen dat nog normaal vindt ook, ja, dat verbaast me.
En nu houd ik er over op.


Hoe kan geanonimiseerde data, zoals verspreiding over postcodegebieden, die niet tot een individu te herleiden is een overtreding van de privacywetgeving zijn? Het is de grootst mogelijke onzin om hier een overtreding in te zien.


Dat schrijf ik dus ook helemaal niet. Dat maken jullie ervan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 23:11 



 
Profiel   

HC, het begint ondertussen echt lachwekkend te worden. Elke keer verzin je weer een reden waarom de overheid ongezond leven aanmoedigt en elke keer als die nieuwe reden weer met argumenten onderuit gehaald is, verzin je gewoon weer een andere reden.

Hier hebben ze een naam voor, tunnelvisie. Wat je in de plaats van het onderhouden van je tunnelvisie ook zou kunnen doen, is gewoon eens naar die argumenten kijken en die op hun waarde beoordelen. Om dan op basis van die argumenten je visie bij te stellen. Zo doe je nieuwe inzichten op en zo groei je als mens. Niet door elke keer maar weer een nieuwe reden te verzinnen om je stokpaardje niet op te hoeven geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 23:14 



 
Profiel   

Karl66 schreef
Ik heb zelf al een tijdje geleden een onderbouwing van het tegenovergestelde geplaatst. De grote winst voor de zorg zit in de vergrijzing. En voor die vergrijzing heb je mensen nodig die gezond leven, want dat levert een hogere leeftijdsverwachting op en daarmee meer winst voor de zorg.



Karl66 schreef
Als je voor die volledige populatie kijkt, dan geldt heel simpel, gezond leven zorgt voor een hogere levensverwachting en die hogere levensverwachting zorgt voor hogere zorgkosten, die de besparingen van gezonder leven teniet doen.


Karl66 schreef
Oh, ik denk dat we daadwerkelijk helemaal niet zo gezond leven dat daar nog heel veel winst te behalen valt. Maar dat was mijn punt ook niet. Mijn punt was dat gezonder leven niet voor lagere zorgkosten zorgt, hoe contra intuïtief dat ook mag klinken. Dat komt omdat de extra kosten door de daardoor toenemende vergrijzing niet opwegen tegen de besparingen van gezonder leven.

En zelfs al groeien daardoor de zorgkosten, dan is dat maar één onderdeeltje van het verhaal. Gezonder leven levert dan misschien niet meer welvaart door minder zorgkosten op, het levert wel meer welzijn op en dat is op zichzelf al een voldoende argument om in te steken op gezonder leven.


Ik ben je kwijt geloof ik... Worden mensen nu wel of niet ouder doordat we gezonder leven? Want dat is misschien niet het punt dat je wil maken, je beweert het wel, om het daarna weer te downsizen?

Citaat
Het is een wijdverbreid idee: de leeftijd ligt in vroeger tijden lager, veel mensen sterven op jonge leeftijd en hoogbejaarden zijn er niet. Maar iedereen die wel eens op een oud kerkhof rondloopt, weet dat dit niet helemaal klopt. Bejaarden zijn er ook in die tijd. De lage gemiddelde leeftijd heeft te maken met de hoge kindersterfte.

Betere hygiëne zorgt in de 19e eeuw voor een afname van die kindersterfte, met als gevolg een stijging in de gemiddelde levensverwachting. In de 20e eeuw verbetert eerst de welvaart, en daarna de medische zorg. Met name door dat laatste begint ook op hogere leeftijden de sterfte af te nemen.

Doodsoorzaak nummer één is in de tweede helft van de 20e eeuw hart- en vaatziekten. Vooral bij deze ziekten verbetert de medische zorg sterk. De laatste paar jaar is kanker doodoorzaak nummer één.


Citaat
Er zijn ook studies die laten zien dat continu iets te weinig eten - de zogenoemde calorierestrictie - zorgt voor een langere levensduur en betere gezondheid. Oude muizen lopen hun jongere soortgenootje eruit als ze op een 'hongerdieet' worden gezet:

Dat staat dus haaks op onze westerse levensstijl, waarin we structureel overconsumeren.
Citaat
Een andere interessante factor die een rol lijkt te spelen bij levensduur is opleidingsniveau. Na de Tweede Wereldoorlog nam het opleidingsniveau in Nederland enorm toe. Meer mensen maakten de middelbare school af en gingen zelfs verder studeren. ‘Mensen met hogere opleiding zorgen over het algemeen beter voor zichzelf, en hebben ook meer geld om voor betere gezondheid te zorgen. Dat maakt dat zij gemiddeld langer leven.’

https://npokennis.nl/longread/7844/word ... lemaal-100

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 23:23 



 
Profiel   

Achterom schreef
MarlindeRooz schreef
Je logt toch zelf in via de corona check app om een code te krijgen. Als je dat niet doet blijven die gegevens veilig in je medische dossier hoor. Je hoeft het niet om te zetten in een QR.
Even de feiten: de gegevens zitten niet in je medisch dossier (!), maar staan in de databank van het RIVM. Doordat je deze daarvoor beschikbaar heb gesteld, zijn ze ook te gebruiken voor je QR. Er is geen andere manier om een QR te krijgen na je vaccinatie dan door middel van het delen van gegevens met het RIVM, wat alleen voor onderzoek en het monitoren van de vaccinatiegraad zou zijn. En dus niet om te bepalen of je ergens naar binnen mag zonder te testen.

Ondertussen weet de minister van volksgezondheid (voor zover ik weet werkt die niet bij het RIVM) in welke postcodegebieden mensen gevaccineerd zijn. Ook weet de GGD dat (ook geen onderdeel van het RIVM).

Dat jij niet zoveel met privacy hebt was al duidelijk, maar dit is niet in overeenstemming met de privacy wetgeving.


Dit is wat jij zegt en dit is dus volslagen onzin. De informatie over postcodegebieden is geanonimiseerde data en niet tot een persoon te herleiden, dat kan dus nooit een overtreding van de privacy wetgeving zijn.

En nee, het RIVM deelt jouw of mijn gegevens niet voor een QR code. Het RIVM administreert wel of ik gevaccineerd ben. En met mijn digid kan ik die informatie opvragen. En dat is niet meer dan terecht, want het is mijn informatie en ik heb het recht om dat op te vragen. En dat opvragen doe je in Nederland bij de overheid met je digid, je weet wel je digitale ID. En op het moment dat ik die informatie met mijn digid heb opgevraagd, mag ik die informatie gebruiken, want het zijn tenslotte mijn eigen gegevens. En laat ik en heel veel andere mensen dat nou gedaan hebben. Die informatie met onze digig opvragen om het daarna in een app in te voeren voor de QR code. Dat heeft het RIVM helemaal niet gedaan. Dat heb ik gedaan en dat heeft dus ook weer helemaal niks te maken met het overtreden van de privacy wetgeving.

@99681 het punt dat ik wil maken is dat gezond leven qua zorg meer kost dan ongezond leven. En de reden daarvan is dat mensen die ongezonder leven in het algemeen minder oud worden. En ik snap echt niet wat jij ingewikkeld aan deze redenatie vindt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 23:31 



 
Profiel   

Karl66 schreef
HC, het begint ondertussen echt lachwekkend te worden. Elke keer verzin je weer een reden waarom de overheid ongezond leven aanmoedigt en elke keer als die nieuwe reden weer met argumenten onderuit gehaald is, verzin je gewoon weer een andere reden.

Hier hebben ze een naam voor, tunnelvisie. Wat je in de plaats van het onderhouden van je tunnelvisie ook zou kunnen doen, is gewoon eens naar die argumenten kijken en die op hun waarde beoordelen. Om dan op basis van die argumenten je visie bij te stellen. Zo doe je nieuwe inzichten op en zo groei je als mens. Niet door elke keer maar weer een nieuwe reden te verzinnen om je stokpaardje niet op te hoeven geven.


Hij wil ook nooit daadwerkelijk ideeen delen om dat gezondere leven te bewerkstelligen :D. Stokpaardje er steeds ingooien en dan vooral niet meer constructief reageren.

Bedankt voor je bijdragen, heel interessant om te lezen zo :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 23:44 



 
Profiel   

Karl66 schreef
@99681 het punt dat ik wil maken is dat gezond leven qua zorg meer kost dan ongezond leven. En de reden daarvan is dat mensen die ongezonder leven in het algemeen minder oud worden. En ik snap echt niet wat jij ingewikkeld aan deze redenatie vindt.

Wat het ingewikkeld maakt is dat het niet per definitie klopt ;) Zoals ik al eerder aanhaalde; een gezonde levensstijl zorgt niet per definitie voor een langer leven. Een ongezonde levensstijl zorgt niet per definitie voor een korter leven. Wel is de kans groot dat degene met een ongezonde levensstijl eerder in aanmerking komt met welvaartziekten. Die welvaartziekten zijn over het algemeen goed te behandelen om dood te voorkomen, maar daar is wel medische zorg (bijvoorbeeld in de vorm van bloeddrukverlagende medicijnen) voor nodig.

Ik ben benieuwd naar bronnen die jouw statement dat gezond leven qua zorg meer kost dan ongezond leven onderbouwen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 23:51 



 
Profiel   

IMANDRA schreef
Hij wil ook nooit daadwerkelijk ideeen delen om dat gezondere leven te bewerkstelligen :D.


Wonderlijke, ongefundeerde aanname; is hier off topic :)*

@Bigone; en het ziekteverloop van omicron?
Als dat milder is, dan is een stuk besmettelijker juist een stuk beter nieuws.
Helemaal als er enige bescherming is door vaccins.

Early data suggests that the omicron variant is less severe than earlier variants, Dr. Mike Ryan, the executive director of the World Health Organization’s emergency program, told the AFP. He also said vaccines have been largely effective.
- Fox News, December 08, 2021.

Omicron lijkt minder zwaar dan eerdere varianten. Vaccins zijn er over het algemeen effectief tegen. - Dr.Mike Ryan, directeur WHO noodprogramma.

Is ook in persconferentie bekendgemaakt door Dr. Anthony Fauci gisteren.

Er is hoop *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 00:01 



 
Profiel   

Ik denk dat HC Bokt een beetje als zijn dagboek ziet. ;)
Hij vertelt met wie en waar hij afspraakjes heeft en keuvelt een beetje over hoe hij de poltiek en zorg ziet.
Dat hoor ik ook van mijn vader, die denk ik, dezelfde leeftijd ongeveer heeft.
Alleen als je niet meer werkt en zeker niet in de zorg, heb je gewoon geen flauw idee. :D

Wat innovatie betreft, wij hebben 2 jaar geleden een nieuwe kliniek voor langdurige zorg gebouwd en deze is al voorbereid op de toekomst d.m.v. met name technologie, zeker qua veiligheid. Zoals bijvoorbeeld geen gasfornuizen meer (brandgevaarlijk), energiezuinig (kostenbesparend), voorbereid zijn op werken met robots in de toekomst, apparaten bedienen via apps, EHealth enz.
En zo zijn er allerlei ontwikkelingen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 00:19 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 100 van de 505 [ 12623 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103 ... 505  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen