Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 16:35

SusanH schreef:
Dat gebeurt alleen bijna nergens. Mensen denken dat ze met zo'n scherm klaar en dus veilig zijn.


Daarom schreef ik dus dat het een gemiste kans was dat dat niet meer gebeurde ;)

Jis_

Berichten: 11596
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 16:41

Shadow0 schreef:
SusanH schreef:
Die schermen schijnen het juist gevaarlijker te maken omdat aerosolen nogal de neiging hebben langer te blijven hangen rond die schermen.


Niet als je daar specifiek rekening mee houdt in hoe je de luchtstroom laat lopen.


Dat zou ik ook denken

Wel interessant Susan, ik ga dat eens opzoeken

Jis_

Berichten: 11596
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 16:44

Needje schreef:
Mn katten gaat te langzaam door hun kattenluik dus mijn huis wordt zelfs zonder raam open elke dag van verse buitenlucht voorzien omdat dat kreng open blijft staan :+


Hahaha! Hier geen kattenluik, katten hebben een portier die zo’n 8 keer per dag de schuifpui open en dicht doet voor even een frisse neus, die krijg ik dan ook

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 16:45

Shadow0 schreef:
SusanH schreef:
Dat gebeurt alleen bijna nergens. Mensen denken dat ze met zo'n scherm klaar en dus veilig zijn.


Daarom schreef ik dus dat het een gemiste kans was dat dat niet meer gebeurde ;)



Mobiele hepa-filtereenheden werkten ook prima volgens metingen. Was hier eerst even, zomer 2021, óf genoeg ventilatie óf verplichte filtereenheid.
Zonder geluid verdwenen tegen de herfst terwijl ze toen juist méér zin hadden. De wondere wereld van covid-regels.
De reden wass te hoge uitgave voor de overheid zelf. Elk schoollocaal :)* Goedkoper ramen/deur open, kinderen jas aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 16:46

Jis_ schreef:
Needje schreef:
Mn katten gaat te langzaam door hun kattenluik dus mijn huis wordt zelfs zonder raam open elke dag van verse buitenlucht voorzien omdat dat kreng open blijft staan :+


Hahaha! Hier geen kattenluik, katten hebben een portier die zo’n 8 keer per dag de schuifpui open en dicht doet voor even een frisse neus, die krijg ik dan ook


8x maar? :')

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 16:47

SusanH schreef:
Die schermen schijnen het juist gevaarlijker te maken omdat aerosolen nogal de neiging hebben langer te blijven hangen rond die schermen. Daar is onderzoek naar gedaan, oa met CO2 meters.


Afgelopen zomer zijn we naar de Efteling en toverland geweest en daar had je hele smalle wachtrijen met vakken met 1,5 m afstand. Dus op je voorganger of de mensen achter je. Alleen de lus die naast je voorbij kwam niet. Daar hadden ze dat opgelost met hoge doorzichtige schermen. Op sommige plekken was het links en rechts, maar ook boven je hoofd dichtgemaakt.

Daar had ik dit gevoel ook erg bij, dat het daar juist langer tussen zou blijven hangen.

Jis_

Berichten: 11596
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 16:57

Relaxed schreef:
Jis_ schreef:

Hahaha! Hier geen kattenluik, katten hebben een portier die zo’n 8 keer per dag de schuifpui open en dicht doet voor even een frisse neus, die krijg ik dan ook


8x maar? :')


Zou zo maar meer kunnen zijn, ze kunnen de ruime met klimbomen tuin niet uit en vooral mijn Maine Coon poes is een wakker en veeleisend dier :D

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 17:04

Ik las van de week een tragisch covid-bij-effect ongeluk.
Geen idee hoe dat elders is maar hier wordt er continue op gewezen dat een masker aan de binnenspiegel strafbaar is en tevens levensgevaarlijk.
Helaas krijgt blijkbaar niet iedereen dat mee. Een 70+ er had een 80+er op een zebrapad doodgereden omdat hij hem niet zag achter het masker aan de spiegel. Twee mensen uit de risicogroep, inmiddels met ruim 90% kans (huidige dekking) ingeent die toch op op een andere manier zwaar door covid getroffen zijn (1 dood, de ander waarschijnlijk voor de rest van het nog korte leven getekend).

Er gaat nog jaren overheen voordat we dadelijk echt gaan begrijpen wat de impact is van alles, los van de directe slachtoffers.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 17:10

Oei! Dat is heel naar. Geen idee of dat in Nederland per definitie strafbaar is, maar ik doe het nooit omdat ik het irritant vind als iets in mijn zicht zit. Ik vind zelfs met een masker op autorijden al afleidend, omdat hij wel eens wat omhoog schuift onder mijn ogen. Ik leg hem altijd naast me in een bakje dat voor mijn versnellingspook zit.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 17:13

Sizzle schreef:
Ik las van de week een tragisch covid-bij-effect ongeluk.
Geen idee hoe dat elders is maar hier wordt er continue op gewezen dat een masker aan de binnenspiegel strafbaar is en tevens levensgevaarlijk.
Helaas krijgt blijkbaar niet iedereen dat mee. Een 70+ er had een 80+er op een zebrapad doodgereden omdat hij hem niet zag achter het masker aan de spiegel. Twee mensen uit de risicogroep, inmiddels met ruim 90% kans (huidige dekking) ingeent die toch op op een andere manier zwaar door covid getroffen zijn (1 dood, de ander waarschijnlijk voor de rest van het nog korte leven getekend).

Er gaat nog jaren overheen voordat we dadelijk echt gaan begrijpen wat de impact is van alles, los van de directe slachtoffers.



Ik heb om exact díe reden de binnenspiegel van mijn cabriootje eruit gehaald. Heb twee zijspiegels dus wetteljk niet nodig, doch om geneuzel bij APK te voorkomen gaat die er daarvoor weer even in. Elke keer schrikken hoeveel zicht het belemmert.
Ik heb liever geen dode hoek vóór me en de spiegel is relatief groot in het gezichtveld door de lage schuine voorruit.
Risicoafweging tussen meer zicht achter me (vooral voor mezelf) of meer voor me (vooral voor anderen).

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 17:18

Huertecilla schreef:
Sizzle schreef:
Ik las van de week een tragisch covid-bij-effect ongeluk.
Geen idee hoe dat elders is maar hier wordt er continue op gewezen dat een masker aan de binnenspiegel strafbaar is en tevens levensgevaarlijk.
Helaas krijgt blijkbaar niet iedereen dat mee. Een 70+ er had een 80+er op een zebrapad doodgereden omdat hij hem niet zag achter het masker aan de spiegel. Twee mensen uit de risicogroep, inmiddels met ruim 90% kans (huidige dekking) ingeent die toch op op een andere manier zwaar door covid getroffen zijn (1 dood, de ander waarschijnlijk voor de rest van het nog korte leven getekend).

Er gaat nog jaren overheen voordat we dadelijk echt gaan begrijpen wat de impact is van alles, los van de directe slachtoffers.



Ik heb om exact díe reden de binnenspiegel van mijn cabriootje eruit gehaald. Heb twee zijspiegels dus wetteljk niet nodig, doch om geneuzel bij APK te voorkomen gaat die er daarvoor weer even in. Elke keer schrikken hoeveel zicht het belemmert.
Ik heb liever geen dode hoek vóór me en de spiegel is relatief groot in het gezichtveld door de lage schuine voorruit.
Risicoafweging tussen meer zicht achter me (vooral voor mezelf) of meer voor me (vooral voor anderen).



Hoe groot is jouw binnenspiegel wel niet als die blijkbaar zicht zo veel belemmert >;) ?
Echt, ik verbaas me steeds meer over de keuzes die jij maakt :=

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 17:22

Hier willen ze vrijdag dan toch eindelijk een paar onverklaarbare maatregelen wegwerken :)*
Zoals... met 200 man mag je binnen samenkomen, maar niet buiten.
Een theatervoorstelling in een zaal voor 200 personen mag doorgaan met 200 man, maar een optreden in een grotere zaal voor 2000 personen mag niet doorgaan met 200 man want dat is een evenement.
:+

Katten. Hier gaat de deur minstens 25 keer op een dag open en dicht. Bij slecht weer nog wel meer :')

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 17:22

Ja verbaasde me pas ook met zo'n bungelend ding bij een ander.
Maar dat is ook zo met navigatie, plak die niet in het midden maar links.

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-22 17:23

Daarbij is het probleem toch ook dat er een masker aan een spiegel hangt en niet de spiegel zelf?! hoe kun je uberhaupt bedenken om daar een masker aan te hangen tijdens het rijden.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 17:31

IMANDRA schreef:
Hoe groot is jouw binnenspiegel wel niet als die blijkbaar zicht zo veel belemmert >;) ?
Echt, ik verbaas me steeds meer over de keuzes die jij maakt :=



Omdat jíj je niet kan voorstellen dat een zelfs reletief kleine spiegel groot is in het zicht door de erg schuin liggende voorruit van een klein laag sportautootje is mijn keuze verbazend..... :x

Ook blijkbaar geen referentiekader mbt hoe groot het zicht is in die spiegel door de kleine achterruit van de cabriokap.

Dus wat de risico-afweging eigenlijk is!

Maar wél een oordeel. Jaja :roll:

Voorbeeldje en bedenk dat de bestuurder de ogen hóger heeft én dichterbij zit; de spiegel nog meer in beeld. Zomaar een fietser afdekt.
https://www.youtube.com/watch?v=KV-51LfUh8Y

Ik zie graag die fietser wél, ook ten koste van wat zicht achter me. Hoe aso niet?!

imaudy
Berichten: 5045
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 17:46

Heb je nog verdere klachten gekregen HC?

Zebrastreep

Berichten: 9759
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 17:50

Vayo schreef:
Oei! Dat is heel naar. Geen idee of dat in Nederland per definitie strafbaar is, maar ik doe het nooit omdat ik het irritant vind als iets in mijn zicht zit. Ik vind zelfs met een masker op autorijden al afleidend, omdat hij wel eens wat omhoog schuift onder mijn ogen. Ik leg hem altijd naast me in een bakje dat voor mijn versnellingspook zit.


Bij mij valt die er af , mijn auto neemt zelf al maar maatregelen omdat ik denk hang daar maar neer :') maar inderdaad het lijd wel af. Maar aan de andere kant hoeveel mensen hebben wel niet iets aan hun binnenspiegel hangen?

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 17:51

Ladybird schreef:
Daarbij is het probleem toch ook dat er een masker aan een spiegel hangt en niet de spiegel zelf?! hoe kun je uberhaupt bedenken om daar een masker aan te hangen tijdens het rijden.


Dat zie ik dus echt heel erg veel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 17:53

Ladybird schreef:
Daarbij is het probleem toch ook dat er een masker aan een spiegel hangt en niet de spiegel zelf?! hoe kun je uberhaupt bedenken om daar een masker aan te hangen tijdens het rijden.


Bizar idd, volgens mij wordt je daarvoor ook wel van de weg geplukt als oom agent het ziet.. En terecht..

Zonder binnenspiegel rijden, dan ben je echt niet helemaal ok hoor. Dat is toch levensgevaarlijk? Ik rijd volgens mij echt 75% op mijn binnenspiegel.. Mijn ex, vrachtwagenchauffeur en dus meer gewend om vooral op de buitenspiegels te rijden om die reden ook regelmatig gewezen op een auto in zijn dode hoek "Oh die had ik niet gezien" :+

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 17:53

imaudy schreef:
Heb je nog verdere klachten gekregen HC?


Nee, was bij testen al over.

Niet meer teruggekomen -O-
Daarom ´s avonds niet nog een keer getest. Is het advies tenslotte ;)

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 17:55

Relaxed schreef:
Ladybird schreef:
Daarbij is het probleem toch ook dat er een masker aan een spiegel hangt en niet de spiegel zelf?! hoe kun je uberhaupt bedenken om daar een masker aan te hangen tijdens het rijden.


Bizar idd, volgens mij wordt je daarvoor ook wel van de weg geplukt als oom agent het ziet.. En terecht..

Zonder binnenspiegel rijden, dan ben je echt niet helemaal ok hoor. Dat is toch levensgevaarlijk? Ik rijd volgens mij echt 75% op mijn binnenspiegel.. Mijn ex, vrachtwagenchauffeur en dus meer gewend om vooral op de buitenspiegels te rijden om die reden ook regelmatig gewezen op een auto in zijn dode hoek "Oh die had ik niet gezien" :+


Mag in Nederland ook niet zomaar. Eigenlijk alleen als je auto ouder is dan 2010 en/of je niet naar achteren kan kijken (zoals in een busje).

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 17:59

Relaxed schreef:
Zonder binnenspiegel rijden, dan ben je echt niet helemaal ok hoor. Dat is toch levensgevaarlijk? Ik rijd volgens mij echt 75% op mijn binnenspiegel.. Mijn ex, vrachtwagenchauffeur en dus meer gewend om vooral op de buitenspiegels te rijden om die reden ook regelmatig gewezen op een auto in zijn dode hoek "Oh die had ik niet gezien" :+


Je weet dat elke bestelwagen, elke pickup die spiegel niet hoeft te hebben? Dat een auto met twee spiegels niet hoeft te hebben.
Mijn auto is van 2003 en het zicht door de achterruit is nihil.

Ook wederom heb je geen idéé, maar wel weer een waardeoordeel.

Enneh, die dode hoek. Denk jij écht dat je in de binnenspiegel ziet wat er in die dode hoek zit?
Je moet over de schouder kijken :)*

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 18:01

Huertecilla schreef:
IMANDRA schreef:
Hoe groot is jouw binnenspiegel wel niet als die blijkbaar zicht zo veel belemmert >;) ?
Echt, ik verbaas me steeds meer over de keuzes die jij maakt :=



Omdat jíj je niet kan voorstellen dat een zelfs reletief kleine spiegel groot is in het zicht door de erg schuin liggende voorruit van een klein laag sportautootje is mijn keuze verbazend..... :x

Ook blijkbaar geen referentiekader mbt hoe groot het zicht is in die spiegel door de kleine achterruit van de cabriokap.

Dus wat de risico-afweging eigenlijk is!

Maar wél een oordeel. Jaja :roll:

Voorbeeldje en bedenk dat de bestuurder de ogen hóger heeft én dichterbij zit; de spiegel nog meer in beeld. Zomaar een fietser afdekt.
https://www.youtube.com/watch?v=KV-51LfUh8Y

Ik zie graag die fietser wél, ook ten koste van wat zicht achter me. Hoe aso niet?!


Tja, als je jouw stoel niet lager kan zetten of kan zorgen dat de spiegel hoger komt te hangen, dan is dat niet het model auto voor jou. Vind het nogal wat om bewust meer risico op te zoeken, of je nu die spiegel 'gevaarlijk' laat hangen of dat je de spiegel weglaat en daardoor minder ziet.

Maargoed, niet mijn zaak verder en gaat te veel offtopic zo.

Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 18:05

Vayo schreef:
Heel goed nieuws! Omikron blijkt gelukkig toch echt een heel stuk milder te zijn.
Hier is groep 1-2 van de basisschool thuis vanwege teveel besmettingen. Aan het licht gekomen door positieve zelftesten, maar ze zijn geen van allen ziek. Slecht een zeer lichte verkoudheid.

Dat maakt het vaccineren voor jonge kinderen gelijk weer een stuk lastiger vind ik. De brief is hier net binnen gevallen. Mijn jongste wil heel graag gevaccineerd worden, maar ik twijfel zo. Helemaal met omikron voelt het voor mij zo onnodig.
Maar na me ingelezen te hebben en vooral de mening van mijn dochter zwaar te laten wegen, toch besloten een afspraak te maken. Morgen kan ze al terecht. Binnen 24 uur. Volgens mij is het echt heel erg rustig in de prikstraten. Ik had enorm veel keuze uit tijdstippen.

Ik blijf het een lastige beslissing vinden, want ik weet nog steeds niet of ik er goed aan doe. Wel hebben we besloten dat mocht die qr code niet meer verplicht blijven of ingevoerd worden voor de jongsten … we niet nog een keer gaan vaccineren. Ik vind het prima om allemaal te vaccineren voor algemeen belang en om de ziekenhuizen zo snel mogelijk lucht te geven, maar dat lukt toch niet. Nu ook gaan toch weer minder mensen de booster halen. Zolang het vrijblijvend blijft voor de groepen die de zorg in verhouding het meest belasten met opnames vanwege corona en niet heel die groep zich laat vaccineren, vind ik het ook niet meer noodzakelijk om ons te laten vaccineren. Helemaal met omikron vinden we dan voorlopig 3 prikken en 2 prikken voor de kinderen genoeg. Mocht er iets veranderen qua mutaties kijken we er wel weer opnieuw naar.


Waarom wil je kind heel graag 2 prikken? Vandaag stond nog op de nos dat een kind et geen baat bij heeft..

Jis_

Berichten: 11596
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 18:07

Pandora2 schreef:
Katten. Hier gaat de deur minstens 25 keer op een dag open en dicht. Bij slecht weer nog wel meer :')


:)) Ik ga maar eens tellen. Zit er vlakbij te werken, het houd je wel lekker in beweging