Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 11:05

Vayo schreef:
Ik ben het hier gewoon niet mee eens. Hoe erg ik het ook vind voor de kwetsbaren, maatregelen als deze kun je hier gewoon niet voor in blijven zetten.


Het is duidelijk dat je dat vindt. Dat jij jouw welzijn vele malen belangrijker vindt dan dat van mensen die grotere risico's hebben.


Citaat:
En je kunt wel zeker jezelf zo goed als mogelijk beschermen door je te laten vaccineren, een booster te halen en een FFP2 mondmasker te dragen. En je ziet ook erg vaak dat een kwetsbare die gevaccineerd en geboosterd is, een besmetting gelukkig goed te boven komt. Soms is het zelfs verbazingwekkend hoe mild het kan verlopen.


Maar het doet er echt helemaal geen ruk toe hoe mild het kan verlopen voor de mensen die dood gaan en hun familie.

Citaat:
Die raken veel te hard de ondernemers. Ze belemmeren mensen veel te veel om gewoon te leven, te genieten en te ontspannen.
Ik vind dat er gewoon te weinig rekening gehouden wordt met de psychische impact.


Terwijl je het nota bene prima vindt dat mensen die risico lopen nog veel langer belemmerd worden in het gewone leven, het genieten en ontspannen. Nou ja, ze mogen wel... op eigen risico.

Alsof dat geen psychische impact heeft!

Citaat:
En we hoeven niet gelijk alles open te gooien, te stoppen met testen en net te doen alsof er niks aan de hand is. Maar ik vind dat er veel meer open moet kunnen, al dan niet met maatregelen.


Terwijl het dus wel de praktijk is dat bijna alles open gegooid wordt zonder testen en met net doen alsof er niks aan de hand is. Dat is overduidelijk het probleem. Ik wil ook dat er meer open gaat, maar dat kan als we eerst gaan erkennen dat dat beter gaat (en langer open kan blijven) als we niet ons best doen om maximaal andere mensen te besmetten maar juist proberen om de veiligheid overal te verhogen.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 11:10

Huertecilla schreef:
@Imandra; jij gooit bronnen naar believen in de hoek maar de overheid die keer op keer de boel euh.... manipuleert mogen we niet kritisch benaderen want dat ondermijnd het beleid?! De overheid ondermijnd de eigen geloofwaardigheid helemaal zelf :)*


:+ Dat zeg ik helemaal niet.
Ik stel dat 1G de potentie heeft om de vaccinatiebereidheid verder te ondermijnen. En dat het mij persoonlijk daardoor heel sterk lijkt dat ze 1G in gaan voeren.

Verder stel ik dat de communicatie van de overheid, tja, ruk is. En zo ondermijnen ze inderdaad hun eigen geloofwaardigheid ook. Maar dat dat in principe niet betekent dat ze liegen of de boel flessen.

Ik zeg helemaal nergens dat je niet kritisch naar de overheid mag kijken. Dus leg me geen woorden in de mond.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 11:14

Shadow0 schreef:
Vayo schreef:
Ik ben het hier gewoon niet mee eens. Hoe erg ik het ook vind voor de kwetsbaren, maatregelen als deze kun je hier gewoon niet voor in blijven zetten.


Het is duidelijk dat je dat vindt. Dat jij jouw welzijn vele malen belangrijker vindt dan dat van mensen die grotere risico's hebben.




Heb jij al een keer íets waarderends geschreven over de meerderheid die van covid geen last heeft en wel al twee jaar het juk van die vernatwoordelijkheid draagt?
De meerderheid heeft de curve in 2020 met gedrag gekeerd, Zonder vaccins.
Zich braaf laten vaccinere en weer dichtgegooid.
Maar nee, het is niet genoeg voor jou. Zíj zijn aso.

Ik ben bejaard maar zie dat anders. Ga er niet blij van worden als ik meer beperkt/gevaccineerd zou worden op grond van leeftijd alleen doch vindt dat een stuk redelijker dan iedereen vaccineren/beperken.
Ik héb me al laten vaccineren/booster voor mijn omgeveing/kinderen omdat leeftijd een risicofactor is.
Ik ben tégen vaccinpaspoort/QR doch als dat voor zeg 65+ en andere risicogroepen zou gelden is dat op goede gronden, Beter dan iederen die nergens last van heeft verplichten/beperken.

Wat mij betreft, als bejaarde zijnde, Y)(^) voor de meerderheid die nergens last van heeft en met het probleem van de kwetsbaren opgezadeld leeft.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 11:14

djinnie schreef:
Ik vind de nieuwe quarantaine regels ook wel lastig hoor. Ik had de afspraak voor de booster staan, maar heb die afgezegd, niet vanwege die quarantaine regels, maar omdat ik het risico op een reactie niet durfde te nemen ivm het verwijderen van een ontstoken kies wat iets meer prioriteit had.

Nu had ik het er gisteren op mijn werk met collega's over. Als je geboosterd bent mag je dus doorwerken als een huisgenoot corona heeft en je zelf geen klachten hebt. Buiten dat ik dat als collega onaangenaam vind, vind ik het als alleenstaande ouder ook wat.
Als mijn kinderen corona oplopen, moet ik dus gewoon gaan werken als ik geen klachten heb. Ik heb echt geen vervelende werkgever, maar we zitten wel erg krap qua personeel momenteel, meer nog dan gedurende de voorgaande covid jaren, dus ik kan me zo indenken dat mijn manager zegt: los het maar op, je staat ingepland.

Zonder booster mag ik niet komen werken en is er dus geen opvang probleem. Hoe krom is dat?


Klopt, ik vind dit ook enorm krom. Voor mij geld zelfs dat ik dan gewoon moet gaan werken bij kwetsbare ouderen. Nu is het inderdaad zo dat je bij kinderen onder de 12 wel in quarantaine moet. Maar ik vind ook dat je kinderen van 12 jaar en ouder met corona, gewoon niet een hele werkdag alleen laat.

Ik heb er zelf één onder de 12 en één er boven. Maar mijn huis is zo ingedeeld dat isolatie niet goed te doen is. Daarnaast staat het me tegen om je kind misschien wel een week of langer alleen boven in de slaapkamer te laten zitten.

Het loont bijna om de booster dan niet te nemen zou je denken. Zelf heb ik de booster alweer een tijdje. Daarnaast vraag ik me af hoe dit in de praktijk gaat werken. Eerder werd er best afgegeven op mensen die langer dan nodig in quarantaine zitten doordat ze bijv in huis zitten met een positief getest iemand die niet in strikte isolatie gaat. Werkgevers weigeren vaak die extra dagen te betalen en worden daar vaak in begrepen en gesteund.
Maar geen booster halen kan dan ook tot gevolg hebben dat je 5 dagen in quarantaine moet, terwijl iemand met booster gewoon moet gaan werken zolang die geen klachten heeft. Ik vraag me af hoe daar naar gekeken wordt.

Mocht hier de oudste positief zijn, dan hoop ik eigenlijk dat ik zelf ook positief test. Gewoon omdat dat rust geeft dat je thuis kunt blijven bij je kinderen. Normaal zou ik mijn ouders achter de hand hebben die dan even langs zouden komen en hier bij de zieke blijven. Maar dat mag nu in deze situatie niet.

Volgens mij heb je overigens wel recht op het opnemen van kortdurend zorgverlof als je kind positief getest is en je zou moeten gaan werken.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 11:15

IMANDRA schreef:
Probleem is als je het nu blijft ondermijnen, de wil om bij een nieuw, effectiever en duurzamer vaccin wel te vaccineren óók weg is.


:x

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 11:27

Shadow, ik vind dat je enorm overdrijft. Wij zullen het gewoon nooit eens gaan worden. Ik vind mijn welzijn helemaal niet veel belangrijker dan het welzijn van mensen die kwetsbaar zijn. Sterker nog, ik vind de maatregelen in sommige verzorgingshuizen veel te streng en te zwaar en ik vind juist dat het welzijn van die kwetsbare bewoners daarmee wordt aangetast. Dementerende ouderen, ouderen die al in hun laatste jaren leven, ouderen die aangeven dat hij leven voltooid is en ze er vrede mee hebben mochten ze komen te overlijden …. En dan wordt voor deze mensen besloten dat zij maar 1 of 2 vaste mensen aan mogen wijzen die op bezoek mogen komen. Sommige mensen hebben meer kinderen, willen de partners van die kinderen ook zien, of de kleinkinderen. In het verzorgingshuis waar een vriendin van me werkt mogen bewoners niet meer gezellig met elkaar in de woonkamer zitten en niet meer samen eten. Er zijn enkele mensen besmet en slechts mild ziek, maar ze moeten allemaal alleen op hun kamer blijven en daar alleen eten. Zowel zij als collega’s vinden de menselijkheid eraf gaan. Dan overlijden ze aan ouderdom en dan hebben ze zo hun laatste maanden/jaren door moeten brengen!!!???

Ik vind de maatregelen veel te zwaar voor kinderen en jongvolwassenen. Zij beginnen daar onder te lijden.

Vul gewoon niet onterecht in dat ik mijn welzijn belangrijker vind. Ik vind de maatregelen niet meer in verhouding staan tot het risico en wat deze maatregelen aanrichten op psychisch vlak.

Zoals jij het stelt kunnen we levenslang wel minimaal alleen in de winter zware maatregelen in acht nemen om maar iedereen te beschermen. Dat slaat nergens op.

We hebben nu de vaccinaties, de boosters en FFP2 maskers. Zaken genoeg om jezelf goed te beschermen. Dat geldt ook voor kwetsbaren. Veel van de kwetsbaren zijn voldoende beschermd met deze maatregelen. Je kunt niet heel de maatschappij hier meer voor op slot houden en oa ondernemers kapot laten gaan. Veel kwetsbare waar ik voor werk kom staan hier ook achter. Sterker nog, de meeste cliënten van mij houden zich niet aan het 2 personen bezoek advies en afstand houden. Zij geven aan dat ze gewoon weer een beetje willen leven en dit risico willen nemen.
We kunnen kwetsbaren om ons heen ook individueel beschermen.

En natuurlijk zullen er nog mensen sterven. Maar dat was met de griep niet anders. Maar toen ging jij toch ook gewoon naar de winkels? Hield jij in het griepseizoen altijd ruim afstand en liep je met een mondkapje op om deze groep te beschermen? Want toen kwamen ook veel kwetsbaren in het ziekenhuis terecht en overleden zelfs.

Maar goed, ik ga hier niet verder over in discussie. Wij staan hierin lijnrecht tegenover elkaar en dat is prima.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 19-01-22 11:31, in het totaal 3 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 11:27

Natuurlijk worden we al twee jaar voor de gek gehouden, wereldwijd word er met de cijfers gegoocheld.
Vandaar dat de officiële Corona slachtoffers op ongeveer 6 miljoen staat. Realiteit is een oversterfte van 22 miljoen and counting.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 11:28

Ik ben wel benieuwd naar je bron.

Loretta
Berichten: 8748
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 11:41

IMANDRA schreef:
Loretta schreef:

Zo worden we voor de gek gehouden.

Ik doe niet meer mee. Geef mijn booster maar aan fikkie. Ik ga niet testen bij klachten, ik blijf niet thuis voor een loopneus. Het is voorbij nu.


Dat je die booster wel of niet haalt moet je zelf weten. Maar met zo’n mentaliteit haal je wel de keuzevrijheid van anderen weg. Egoïstisch en asociaal.

Bovendien staat daar helemaal niet dat we “voor de gek zijn gehouden”. Enkel dat door een mildere omikron meer mensen met COVID in ziekenhuis komen tov met delta. Maar je ziet ook dat op de IC’s (weet je wel, hetgeen het nu vaak om gaat ivm achterlopende zorg) dat ook nu maar een klein aandeel is. Nuance en context zijn dus belangrijk bij bovenstaande. Dat mensen roepen van “ZIE JE WEL DAT ROEP IK AL SINDS HET BEGIN” slaat dus helemaal nergens op. Roepen dat veel mensen met ipv door COVID zijn overleden is nog onzinniger. Zo iemand is namelijk overleden “door hartfalen door toedoen van COVID infectie” en niet enkel “door COVID”. Dus een positief iemand die bijv een herseninfarct kreeg wordt genoteerd als “dood door herseninfarct.” En niet “door COVID”.

@HC: lijkt me persoonlijk sterk gezien 1G de grote potentie heeft de vaccinatiestrategie te ondermijnen. Maar goed jij hebt je nieuwe stokpaardje weer gevonden zie ik.


Ik zie niet waarom ik de keuzevrijheid van een ander beperk. Een ander kan nog steeds kiezen die booster te halen, zelftests in te slaan, naar de teststraat gaan en zich al dan niet in huis op te sluiten. Moet die persoon helemaal zelf weten.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 11:45

Huertecilla schreef:
IMANDRA schreef:
Probleem is als je het nu blijft ondermijnen, de wil om bij een nieuw, effectiever en duurzamer vaccin wel te vaccineren óók weg is.


:x


Nuttige bijdrage dit.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 19-01-22 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

besita
Berichten: 6778
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 11:46

Even in perspectief zetten
6 milj op een bevolking van 7.7 miljard
Er komen elk jaar 83 milj mensen bij

( en ja elke dode is er 1 teveel maar dat is buiten corona ook het geval )

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 11:47

besita schreef:
Even in perspectief zetten
6 milj op een bevolking van 7.7 miljard
Er komen elk jaar 83 milj mensen bij

( en ja elke dode is er 1 teveel maar dat is buiten corona ook het geval )


Vergeet niet dat deze oversterfte er is ondanks dat de meeste landen veel maatregelen hebben en vaccins inzetten.

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 11:57


BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 11:58

Laatst bijgewerkt door BigOne op 19-01-22 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 12:00

Needje schreef:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... gle.com%2F

11 mensen per minuut dood door honger.
Tegen 7 door Covid.

Gelukkig worden er zo'n 250 baby's per minuut geboren. :+


Waarom zou het een belangrijker zijn dan het ander?
Het zijn allebei erge dingen. Laten we niet doen dat omdat het aantal doden door COVID minder is dan het aantal mensen wat sterft aan honger, de COVID-doden niet iets zijn waar we iets aan moeten doen. Aan allebei moet wat gebeuren.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 12:01

De hongersnood is enorm toegenomen door! het coronabeleid..en dan hebben we het niet over 6 miljoen mensen,dat is niets vergeleken met de hongersnood doden.


Maar hé, als het geen corona heet is het niet interresant toch?

Loretta
Berichten: 8748
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 12:04

Sunnda schreef:
De hongersnood is enorm toegenomen door! het coronabeleid..en dan hebben we het niet over 6 miljoen mensen,dat is niets vergeleken met de hongersnood doden.


Maar hé, als het geen corona heet is het niet interresant toch?


Precies dat dus. Blindstaren op Covid. Maar al die andere zaken volledig vergeten. Het begint meer en meer een soort tunnelvisie te worden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 12:07

bigone schreef:
SusanH schreef:
Ik ben wel benieuwd naar je bron.

https://www.economist.com/graphic-detai ... -estimates

Dit is er eentje, de korte. Er zijn ook nog zeer uitgebreide statistieken en onderzoeken maar vermoed dat er toch maar weinig zijn die tien pagina's gaan lezen.


Dank.

Ik denk idd dat er indirect veel meer mensen dood gaan door corona. Als je idd alleen al ziet dat de hongersnood erg is toegenomen door corona.

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 12:09

IMANDRA schreef:
Waarom zou het een belangrijker zijn dan het ander?
Het zijn allebei erge dingen. Laten we niet doen dat omdat het aantal doden door COVID minder is dan het aantal mensen wat sterft aan honger, de COVID-doden niet iets zijn waar we iets aan moeten doen. Aan allebei moet wat gebeuren.


Precies wat je zegt, waarom is Corona erger? Want daar draait ALLES om nu.
En al de andere oliebol wordt aardig vergeten op het moment.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 12:15

IMANDRA schreef:
Waarom zou het een belangrijker zijn dan het ander?
Het zijn allebei erge dingen. Laten we niet doen dat omdat het aantal doden door COVID minder is dan het aantal mensen wat sterft aan honger, de COVID-doden niet iets zijn waar we iets aan moeten doen. Aan allebei moet wat gebeuren.

Waarom je beperken tot alleen deze 2 doodsoorzaken? Waarom niet gewoon iedereen onsterfbaar maken? En oneindig rijk? Gewoon... je weet toch.

(Als je realistische restricties toch aan de kant zet, ga dan voor de volle 100%)

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 12:16

Ik hoef niet onsterfelijk te zijn hoor. Brrr.
Rijk... Hmmmm :D :D

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 12:28

Needje schreef:
IMANDRA schreef:
Waarom zou het een belangrijker zijn dan het ander?
Het zijn allebei erge dingen. Laten we niet doen dat omdat het aantal doden door COVID minder is dan het aantal mensen wat sterft aan honger, de COVID-doden niet iets zijn waar we iets aan moeten doen. Aan allebei moet wat gebeuren.


Precies wat je zegt, waarom is Corona erger? Want daar draait ALLES om nu.
En al de andere oliebol wordt aardig vergeten op het moment.


Nee, jouw reactie doet net lijken alsof sterfte COVID minder belangrijk is. Je bagatelliseert het, door te zeggen dat er zo veel meer mensen sterven aan de honger en dus impliceert dat die oversterfte niet zo relevant is.

Het verschil is alleen dat de mogelijkheid om beide dingen op te lossen verschilt. COVID aanpakken is wat "makkelijker" dan honger de wereld uit helpen. Beide overigens nog best complex om dat "aan te pakken" in derdewereldlanden, daar niet van.

Bovendien is honger -en dat is stom- een minder groot probleem in westerse landen, en daarom een mindere prioriteit. Het heeft namelijk vrij weinig impact op Nederland zelf. Terwijl COVID dat wél heeft.

Dus laten we niet van die idiote vergelijkingen maken.

enzino schreef:
Waarom je beperken tot alleen deze 2 doodsoorzaken? Waarom niet gewoon iedereen onsterfbaar maken? En oneindig rijk? Gewoon... je weet toch.

(Als je realistische restricties toch aan de kant zet, ga dan voor de volle 100%)

Wat een fijne, nuttige reactie dit weer. Draagt inhoudelijk zó veel bij. Wauw.

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 12:33

In Nederland leven ook 1,2 miljoen mensen onder de armoede grens.
Voedselbank schat dat er zo'n 400.000 mensen regelmatig honger heeft.
Vind dat best behoorlijk voor ons rijke westerse land.

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 12:34

Loretta schreef:
Sunnda schreef:
De hongersnood is enorm toegenomen door! het coronabeleid..en dan hebben we het niet over 6 miljoen mensen,dat is niets vergeleken met de hongersnood doden.


Maar hé, als het geen corona heet is het niet interresant toch?


Precies dat dus. Blindstaren op Covid. Maar al die andere zaken volledig vergeten. Het begint meer en meer een soort tunnelvisie te worden.


Begint? :')

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 12:37

Needje schreef:
Ik hoef niet onsterfelijk te zijn hoor. Brrr.
Rijk... Hmmmm :D :D


Nah, gelukkig zijn is genoeg. We zijn geen van allen écht arm en een fijn :knuffel: leven is meer waard dan geld.
Vanmorgen nog een leuke uitwisseling ovrer met kennis (m/v) via whatsap. Begon met dat ze wat beneden haar water is maar bedrijfsarts ´GEEN test´ zei. Uiteindelijk bij Icarus terechtgekomen. Dat je beter voor de {:} kan gaan en tuimelen dan in de modder ´leven´.
Mocht zíj toch positief blijken, ben ik van harte welkom voor :(:)