Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prompter

Berichten: 11087
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 16:36

NOS: ruim 57000 tests. En het verbaast eigenlijk niet eens meer... (de 27000 die kwijt waren zitten hier niet in).

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 16:37

Sizzle schreef:
Ik zit net eens te rekenen, maar binnen no-time gaat bij ons de hele bevolking aan de beurt zijn met Omi.
In de afgelopen 4 weken waren zo‘n 20-25.000 besmettingen per dag, dus al ruim een halfmiljoen. Nu zitten we op zo‘n 40.000 per dag, dus volgende maand zitten we in dit tempo zeker op 2 miljoen wat 25% is van de bevolking.

BigBen, er staat dan ook „bijv.“
Moderna is al jaren bezig met een pan-influenza, dus die zullen ook druk bezig zijn.
Er wordt tevens al wat langer gewerkt aan een pan-coxsackievirus vaccin (verkoudheidsvirus berucht om zijn trigger voor diabetes type I), die fabrikanten zullen ook wel al hun covid pipeline hebben neem ik aan.

Met 1x Jansen ben je inmiddels in Oostenrijk niet meer welkom trouwens.

Daar word corona (bij ongevaccineerden, vooral kinderen) nu ook al van verdacht. Diabetes binnen een korte tijd na infectie blijkt meer voor te komen.

Zebrastreep

Berichten: 9753
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 16:39

prompter schreef:
NOS: ruim 57000 tests. En het verbaast eigenlijk niet eens meer... (de 27000 die kwijt waren zitten hier niet in).


Als het zo doorgaat hebben we straks heel Nederland gehad :')

Maar de ziekenhuis cijfers blijven dalen dat is echt wel een goed teken!

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 16:40

En ik hoor om me heen dat het vanwege drukte lastig is om een afspraak te maken. Dus ik denk ook veel mensen met klachten die willen testen, maar geen afspraak hebben kunnen maken. En een deel mensen dat niet test (na een positieve zelftest).
Het voelt een beetje als dé test of dit niet alsnog veel opnames gaat geven. Zo niet, dan wordt het gewoon een acceptabel virus wat we rond kunnen laten gaan lijkt me? Zonder testen, quarantaine en isolatie lijkt me.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 21-01-22 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Berichten: 11087
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 16:40

Ja dat dacht ik ook Zebrastreep, straks is iedereen aan de beurt geweest, net als Sizzle zegt voor Zwitserland :)

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 16:41

Gaan we toch nog voor groepsimmuniteit.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 16:44

Zebrastreep schreef:
Ik heb persoonlijk twijfels bij je verhaal hoor als het echt veel beter beschermde gingen we massaal aan de janssen en niet alleen aan de Pfizer en moderna.

Als er nu massaal Pfizer wordt gebruikt is dat eenvoudigweg omdat er indertijd massaal contracten zijn afgesloten met Pfizer. Wat op basis van de toen beschikbare informatie ook logisch was. Maar de data over langere termijn, die nu pas bekend worden, geven aan dat er goede argumenten zijn voor J&J.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 16:47

Voor gelderland geldt dit wat betreft ziekenhuisopnames -O-

Bron omroep gelderland site
Citaat:
14:41
Instroom van coronapatiënten in ziekenhuizen loopt op
Het aantal coronapatiënten dat in een ziekenhuis moet worden opgenomen, neemt toe. In de afgelopen week zijn gemiddeld bijna 120 mensen per dag op een intensive care of verpleegafdeling beland. Dat gemiddelde stijgt voor de derde dag op rij en dat is de langste periode van toename sinds eind november.
In de afgelopen dag namen ziekenhuizen 117 coronapatiënten op bij een verpleegafdeling en 11 op een intensive care, meldt het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS).

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 16:49

karuna schreef:
Voor gelderland geldt dit wat betreft ziekenhuisopnames -O-

Bron omroep gelderland site
Citaat:
14:41
Instroom van coronapatiënten in ziekenhuizen loopt op
Het aantal coronapatiënten dat in een ziekenhuis moet worden opgenomen, neemt toe. In de afgelopen week zijn gemiddeld bijna 120 mensen per dag op een intensive care of verpleegafdeling beland. Dat gemiddelde stijgt voor de derde dag op rij en dat is de langste periode van toename sinds eind november.
In de afgelopen dag namen ziekenhuizen 117 coronapatiënten op bij een verpleegafdeling en 11 op een intensive care, meldt het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS).

:+

Je leest wat je wil lezen.

“Voorlopig zijn er meer coronapatiënten die het ziekenhuis verlaten dan die er binnenkomen. Daardoor daalt de totale bezetting. Momenteel behandelen de Nederlandse ziekenhuizen 1109 mensen die Covid-19 hebben, de ziekte die door het coronavirus wordt veroorzaakt. Dat is het laagste niveau sinds eind oktober”

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 16:49

Even lezen wat er staat voor gelderland gelden die cijfers. Omroep gelderland liveblog. Wijkt af van gemiddeld nederland kennelijk

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 16:51

karuna schreef:
Even lezen wat er staat voor gelderland gelden die cijfers. Omroep gelderland liveblog.

Oh. Dus die 120 komen allemaal uit Gelderland? :+
Laatst bijgewerkt door 996981 op 21-01-22 16:52, in het totaal 2 keer bewerkt

imaudy
Berichten: 5040
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 16:51

Met zoveel besmettingen dan moet dat nauw contact van 15 minuten toch zwaar achterhaald zijn?

DuoPenotti

Berichten: 29454
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 16:58

karuna schreef:
Even lezen wat er staat voor gelderland gelden die cijfers. Omroep gelderland liveblog. Wijkt af van gemiddeld nederland kennelijk

maar andere zijn bang te gaan volgen.
Brabant staat het cijfers van opnames al weer een paar dagen stil, geen afname meer dus

https://www.ed.nl/brabant/ziekenhuizen- ... ~a6f255d6/

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 16:58

karuna schreef:
Voor gelderland geldt dit wat betreft ziekenhuisopnames -O-

Bron omroep gelderland site
Citaat:
14:41
Instroom van coronapatiënten in ziekenhuizen loopt op
Het aantal coronapatiënten dat in een ziekenhuis moet worden opgenomen, neemt toe. In de afgelopen week zijn gemiddeld bijna 120 mensen per dag op een intensive care of verpleegafdeling beland. Dat gemiddelde stijgt voor de derde dag op rij en dat is de langste periode van toename sinds eind november.
In de afgelopen dag namen ziekenhuizen 117 coronapatiënten op bij een verpleegafdeling en 11 op een intensive care, meldt het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS).


En zijn dat mensen opgenomen met of door corona?

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 16:59

996981 schreef:
:+

Je leest wat je wil lezen.

“Voorlopig zijn er meer coronapatiënten die het ziekenhuis verlaten dan die er binnenkomen. Daardoor daalt de totale bezetting. Momenteel behandelen de Nederlandse ziekenhuizen 1109 mensen die Covid-19 hebben, de ziekte die door het coronavirus wordt veroorzaakt. Dat is het laagste niveau sinds eind oktober”


Dat er nog steeds meer mensen uitgaan dat binnenkomen zegt niet dat de opnames niet weer toenemen.
Het viel mij ook op dat het weer een fractie oploopt.
Tuurlijk, zolang er meer uitgaan dan binnenkomen is het goed.
Maar wel iets om in de gaten te houden.
Hopelijk is de ligduur met omikron idd een stuk korter.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 17:03

imaudy schreef:
Met zoveel besmettingen dan moet dat nauw contact van 15 minuten toch zwaar achterhaald zijn?


Buiten dat ... als één van mijn kinderen corona heeft, mag ik ondanks dagelijks uren nauw contact gewoon naar mijn wat kwetsbare cliënten om te werken.

Met de huidige quarantaineregels ga je besmettingen niet meer tegenhouden. Met booster mag je gewoon alles. Eer je er achter komt dat je besmet bent, ben je alweer met een hoop mensen in aanraking geweest.

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 17:03

Needje schreef:
996981 schreef:
:+

Je leest wat je wil lezen.

“Voorlopig zijn er meer coronapatiënten die het ziekenhuis verlaten dan die er binnenkomen. Daardoor daalt de totale bezetting. Momenteel behandelen de Nederlandse ziekenhuizen 1109 mensen die Covid-19 hebben, de ziekte die door het coronavirus wordt veroorzaakt. Dat is het laagste niveau sinds eind oktober”


Dat er nog steeds meer mensen uitgaan dat binnenkomen zegt niet dat de opnames niet weer toenemen.
Het viel mij ook op dat het weer een fractie oploopt.
Tuurlijk, zolang er meer uitgaan dan binnenkomen is het goed.
Maar wel iets om in de gaten te houden.
Hopelijk is de ligduur met omikron idd een stuk korter.

Het gaat me vooral om het feit dat ze het heeft over de cijfers uit Gelderland, terwijl het de landelijke cijfers zijn.

Die dalen inderdaad nog steeds. Ondanks een toename (3 personen…) van opname

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 17:07

karuna schreef:
Even lezen wat er staat voor gelderland gelden die cijfers. Omroep gelderland liveblog. Wijkt af van gemiddeld nederland kennelijk

Omroep Gelderland plaatst ook landelijk nieuws. Dit geld dus niet voor Gelderland alleen

Zebrastreep

Berichten: 9753
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 17:09

karuna schreef:
Voor gelderland geldt dit wat betreft ziekenhuisopnames -O-

Bron omroep gelderland site
Citaat:
14:41
Instroom van coronapatiënten in ziekenhuizen loopt op
Het aantal coronapatiënten dat in een ziekenhuis moet worden opgenomen, neemt toe. In de afgelopen week zijn gemiddeld bijna 120 mensen per dag op een intensive care of verpleegafdeling beland. Dat gemiddelde stijgt voor de derde dag op rij en dat is de langste periode van toename sinds eind november.
In de afgelopen dag namen ziekenhuizen 117 coronapatiënten op bij een verpleegafdeling en 11 op een intensive care, meldt het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS).


Die 117 patiënten van vandaag en 11 van de ic is door heel Nederland en niet alleen in Gelderland.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 17:16

Inderdaad. En als je kijkt naar de opnamedatum op corona dashboard zie je zelfs dat er in de provincie Gelderland gisteren niemand opgenomen is. Vooralsnog ziet het er gewoon best goed uit hoor qua opnames. De bezetting in de ziekenhuizen neemt gewoon nog af, ondanks dat de besmettingen al weken stijgen.

Zebrastreep

Berichten: 9753
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 17:23

Hier in Drenthe waren gisteren in ieder geval alles ic bedden leeg. Of het nu nog zo is weet ik niet.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78505
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 17:41

Vayo, wat je zegt klopt niet helemaal, als je dagelijks uren in nauw contact staat dan moet je wel in quarantaine. De regel niet in quarantaine is gebaseerd op dat de besmette huisgenoot in isolatie gaat. Daarom moet je bij kinderen toch in quarantaine. Als jij je oudste niet in isolatie zet wanneer ze besmet raakt moet je gewoon in quarantaine.
Verder, een werkgever weet niet of jij een booster hebt of niet, dat is privé en heeft hij niets mee te maken. Ook niet als je via je werk een booster hebt gehad (of niet) mag je werkgever die informatie niet hebben.

Mijn werkgever heeft strengere regels gemaakt voor de geboosterde/herstelden die niet in quarantaine hoeven. Eerst moeten ze nagaan of ze wel op het bedrijf hun werk uit moeten voeren, kan het niet vanaf huis dan moeten ze iedere dag voor ze komen testen (zelftest of bij onze eigen testlocatie) en altijd medisch mondkapje op. Normaal als je zit mag die af, maar dan moet hij wel opblijven. Werkgever is dus ook huiverig met de nieuwe regels.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 17:44

Ik mag toch ook hopen dat ze ondertussen al beter weten hoe ze mensen met covid moeten behandelen.
Zodat er minder mensen naar de IC moeten en ze minder lang in het ziekenhuis moeten blijven.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 17:50

Er is nog steeds geen medicijn die Corona helemaal beter maakt, natuurlijk zijn de behandelingen verbeterd maar kom je op de ic dan kunnen ze nog steeds niet voorkomen dat je aan de beademing moet.

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 18:03

karuna schreef:
Voor gelderland geldt dit wat betreft ziekenhuisopnames -O-

Bron omroep gelderland site
Citaat:
14:41
Instroom van coronapatiënten in ziekenhuizen loopt op
Het aantal coronapatiënten dat in een ziekenhuis moet worden opgenomen, neemt toe. In de afgelopen week zijn gemiddeld bijna 120 mensen per dag op een intensive care of verpleegafdeling beland. Dat gemiddelde stijgt voor de derde dag op rij en dat is de langste periode van toename sinds eind november.
In de afgelopen dag namen ziekenhuizen 117 coronapatiënten op bij een verpleegafdeling en 11 op een intensive care, meldt het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS).

Gemiddeld in Nederland is 103 en dalend. 115 als je IC meeneemt (maar dat zijn doorstromers). Lees ik dit bericht dan nou zo verkeerd?