Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43295
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 16:04

De achtergebleven kinderen van zorgmedewerkers die zelfs overleden zijn door hun werk, zijn in Frankrijk kinderen van de staat geworden. De staat betaalt hun opvoeding, studie etc zodat er geen financiële problemen zijn en volgens mij ook de psychosociale kant. Althans zo heb ik het begrepen.

CharleyT
Berichten: 3991
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 16:09

pien_2010 schreef:
Shadow0 schreef:
De komende maanden worden zorgmedewerkers die tijdens de eerste golf ziek werden en langdurig arbeidsongeschikt bleven ontslagen, de 2 jaar tot je mag ontslaan wegens ziekte is dan voorbij https://nos.nl/artikel/2414008-honderde ... long-covid



Gaan we zo met onze helden om?
SCHANDE!!!!!!!


Hoezo schande? En hou is op met dat 'helden'gedoe. De regels die voor iedereen gelden worden blijkbaar gewoon gevolgd, en terecht.
In de eerste hype had men het over 'helden', ok klinkt leuk, meer ook niet. Ze deden hun werk net als jij en ik en vele anderen. En ja, het was zwaar en soms heel heftig, maar dat komt in meer beroepen wel eens voor. En daarbij behielden ze wel hun baan, in tegenstelling tot vele anderen. Mensen raakten hun baan of bedrijf kwijt, gingen faillit.

CharleyT
Berichten: 3991
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 16:12

pien_2010 schreef:
De achtergebleven kinderen van zorgmedewerkers die zelfs overleden zijn door hun werk, zijn in Frankrijk kinderen van de staat geworden. De staat betaalt hun opvoeding, studie etc zodat er geen financiële problemen zijn en volgens mij ook de psychosociale kant. Althans zo heb ik het begrepen.


Doen ze dat ook met achtergebleven kinderen van andere beroepen, zoals defensie, brandweer en politie?
Dan snap ik het beter.

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 16:14

Nee, niet ophouden met dat heldengedoe. Deze mensen verzorgden mensen met een besmettelijke ziekte, die in het ziekenhuis lagen. Er was onvoldoende beschermende kledij, dus ze liepen zelf ook een flink risico om ziek te worden (en mogelijk in het ziekenhuis te belanden). Door hun werk zijn sommigen arbeidsongeschikt geraakt. Dat moet je in een ander beroep eens proberen, dan wordt er op zijn minst de arbo opaf gestuurd en een stevig onderzoek ingesteld naar de veiligheid van de werkomstandigheden. Om nog maar te zwijgen over wat een goede letselschade-advocaat er vaak wel uit kan slepen.

Mensen raakten hun baan of bedrijf kwijt, dat klinkt leuk, deze mensen zijn hun gezondheid kwijt, hun normale leven en nu óók nog hun baan.

pien_2010

Berichten: 43295
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 16:17

Charley ik vind dat ook soldaten, brand weer zorg medewerkers, politie en andere helden die gewond raken door in landsbelang gevaarlijke zaken te doen weldegelijk tegemoet gekomen mogen worden als het mis gaat. Ik weet dat dit niet gebeurt maar ik vind vaak die hele ziektewet en vooral de tijd erna een dikke wassen neus.
Geldt ook voor mensen met gevaarlijke beroepen. Het betreft vaak praktisch opgeleide mensen, die betalen met gezondheid, die laag betaald worden in tegenstelling tot de theoretisch opgeleide mensen en die de Sjaak zijn als het misgaat. Dus ik trek dat veel verder en zie vaak groot onrecht.

Volgens mij wel Charley wordt dit doorgetrokken.

Zo ook een gast die een gevaarlijke reddingsoperatie deed met gevaar voor eigen leven. Kind gered, en die gast kon alle procedures stoppen want was één week later en public door Macron tot Fransman gemaakt.
Ik hou daar van.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 16:28

DuoPenotti schreef:
IMANDRA schreef:
Ik snap dat de ziekenhuizen niet door willen betalen als het niet hoeft. Maar ik zou het wel netjes vinden als de overheid hier wat voor verzint. Soort begeleidingstraject, extra inkomen, etc. Om ze niet zomaar te laten vallen.

Gezien de toch wel vrij unieke situatie en de offers die ze daarvoor hebben gedaan.

Waar... al lijkt Long covid erg veel op ME/CVS die een heleboel mensen hebben na de ziekte van Pfeiffer.
Nee dat kan ik niet bewijzen, wat zou ik gelukkig worden van onderzoek van de overeenkomsten.

En die worden doorgaans niet eens geloofd door het UWV. Regelmatig op de vingers getikt door de gezondheidsraad, maar UWV doet gewoon zijn eigen ding.

En ja ik begrijp dat het in de zorg mensen trof die voor een ander zorgde in de tijd dat er weinig bekend was. Anderzijds zijn ze niet anders dan andere zieke.
Misschien dat ze in de regering eens in gaan zien dat er veel meer loos is wat dat betreft.


Natuurlijk moeten de mensen n.a.v. Pfeiffer ook goede nazorg krijgen, maar COVID is natuurlijk wel een uitzondering. Deze verpleegkundigen hebben zich keihard ingezet op een moment dat er nog helemaal niet zo informatie was, en dus n.a.v. daarvan ook offers gebracht omdat ze natuurlijk bewust extra risico liepen om besmet te raken, met alle gevolgen van dien.

Volgens mij doel je ook op het geloven van de symptomen en niet dat deze mensen ook iets extra's moeten krijgen, maar wilde het even benadrukken :). En wie weet, misschien brengt het herkennen van de symptomen van deze arbeidsongeschiktheid nav COVID ook teweeg dat dit voor Pfeiffer beter gebeurt. Laten we het hopen!

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 16:31

CharleyT schreef:
pien_2010 schreef:

Gaan we zo met onze helden om?
SCHANDE!!!!!!!


Hoezo schande? En hou is op met dat 'helden'gedoe. De regels die voor iedereen gelden worden blijkbaar gewoon gevolgd, en terecht.
In de eerste hype had men het over 'helden', ok klinkt leuk, meer ook niet. Ze deden hun werk net als jij en ik en vele anderen. En ja, het was zwaar en soms heel heftig, maar dat komt in meer beroepen wel eens voor. En daarbij behielden ze wel hun baan, in tegenstelling tot vele anderen. Mensen raakten hun baan of bedrijf kwijt, gingen faillit.


Nee.

Ze deden hun werk niet 'gewoon'. Ze zijn echt above en beyond gegaan, waarbij ze zelf flink risico liepen. Het waren écht de frontlines waar zij zich bevonden. En omdat er zó'n influx aan patiënten kwam, hebben ze zich helemaal tot en voorbíj het naadje gewerkt (wat we nu merken met uitval en burn-outs, overigens). Keihard werken, in een niet-houdbare situatie. Dat is echt héél wat anders dan een horecaeigenaar die failliet raakt omdat hij zijn zaak niet draaiende kan houden of een restaurantwerknemer die zijn baan kwijtraakt, kom op zeg.

pien_2010

Berichten: 43295
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 16:38

Dat vind ik ook Imandra.

De meeste zorgmedewerkers vinden dat zelf trouwens niet hoor. Mijn vriendin is daar heel nuchter in, want het is hun vak (haar man ook) dus ga je ervoor ongeacht de risico's. Als het bal is, zo heeft ze me al jaren geleden uitgelegd, dan worden de kinderen uit besteed en dan is het alle handen die kunnen die gaan werken ook bij pandemieën etc.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 16:44

Blue_Eyes schreef:
Nee, niet ophouden met dat heldengedoe. Deze mensen verzorgden mensen met een besmettelijke ziekte, die in het ziekenhuis lagen. Er was onvoldoende beschermende kledij, dus ze liepen zelf ook een flink risico om ziek te worden (en mogelijk in het ziekenhuis te belanden). Door hun werk zijn sommigen arbeidsongeschikt geraakt. Dat moet je in een ander beroep eens proberen, dan wordt er op zijn minst de arbo opaf gestuurd en een stevig onderzoek ingesteld naar de veiligheid van de werkomstandigheden. Om nog maar te zwijgen over wat een goede letselschade-advocaat er vaak wel uit kan slepen.

Mensen raakten hun baan of bedrijf kwijt, dat klinkt leuk, deze mensen zijn hun gezondheid kwijt, hun normale leven en nu óók nog hun baan.

En in het ziekenhuis hadden ze tenminste nog beschermende middelen, in de langdurige zorg vond de overheid het niet nodig en werden de middelen zelfs door de overheid opgekocht en in pakhuizen opgeslagen voor de ziekenhuizen. Zodat instellingen niet eens aan beschermende middelen konden komen en niet anders konden dan hun medewerkers onbeschermd op pad sturen.
Echt, daar daar nog geen rechtszaak over is gevoerd verbaast me nog steeds.

pien_2010

Berichten: 43295
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 16:54

Klopt Achterom dat was erg schokkend. En ook de enorme hoeveelheid overleden mensen op/ in dat soort afdelingen, voorzieningen.
Mijn schoonzusje vertelde dat er indertijd de vrijwilligers af en aan liepen in het tehuis waar haar man zit. Die mensen hebben kinderen, komen overal en zij, die volledig geïsoleerd leefde zonder kinderen mocht niet eens even op bezoek. Daar was ze zo vreselijk boos over.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 16:56

pien_2010 schreef:
Klopt Achterom dat was erg schokkend. En ook de enorme hoeveelheid overleden mensen op/ in dat soort afdelingen, voorzieningen.
Mijn schoonzusje vertelde dat er indertijd de vrijwilligers af en aan liepen in het tehuis waar haar man zit. Die mensen hebben kinderen, komen overal en zij, die volledig geïsoleerd leefde zonder kinderen mocht niet eens even op bezoek. Daar was ze zo vreselijk boos over.

Tja, bij ons is er ook voor gekozen om de vrijwilligers wel toe te laten, maar bezoek niet.
Vrijwilligers worden gezien als onbetaalde medewerkers. Maar los daarvan durfden veel vrijwilligers helemaal niet te komen.

Maar een instelling op slot gooien is sowieso iets waarvan ik hoop dat we echt geleerd hebben en we dat nooit meer doen, onder geen enkel beding.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34636
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 16:59

Klopt. Wij hebben ook heel lang gewerkt zonder bescherming. En idd in de zorg doen we gewoon ons werk. Maar in deze crisis hebben wij wel veel meer risico op besmetting gelopen dan anderen. Ik ken verder niemand buiten zorgmedewerkers om die net als ik met 100% zekerheid kan zeggen dat hij of zij op het werk corona heeft gekregen.

pien_2010

Berichten: 43295
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 17:04

Achterom schreef:
pien_2010 schreef:
Klopt Achterom dat was erg schokkend. En ook de enorme hoeveelheid overleden mensen op/ in dat soort afdelingen, voorzieningen.
Mijn schoonzusje vertelde dat er indertijd de vrijwilligers af en aan liepen in het tehuis waar haar man zit. Die mensen hebben kinderen, komen overal en zij, die volledig geïsoleerd leefde zonder kinderen mocht niet eens even op bezoek. Daar was ze zo vreselijk boos over.

Tja, bij ons is er ook voor gekozen om de vrijwilligers wel toe te laten, maar bezoek niet.
Vrijwilligers worden gezien als onbetaalde medewerkers. Maar los daarvan durfden veel vrijwilligers helemaal niet te komen.

Maar een instelling op slot gooien is sowieso iets waarvan ik hoop dat we echt geleerd hebben en we dat nooit meer doen, onder geen enkel beding.


Terwijl die vrijwilligers wellicht een veel groter risico waren als de eigen partner bv. Ik vond het toen een heel bizar en ongelooflijke keuze. Stond zij buiten voor het raam te bellen met haar man om vervolgens in haar scootmobiel een half uur terug te tuffen naar huis. Zo bizar.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 17:14

pien_2010 schreef:
Achterom schreef:

Tja, bij ons is er ook voor gekozen om de vrijwilligers wel toe te laten, maar bezoek niet.
Vrijwilligers worden gezien als onbetaalde medewerkers. Maar los daarvan durfden veel vrijwilligers helemaal niet te komen.

Maar een instelling op slot gooien is sowieso iets waarvan ik hoop dat we echt geleerd hebben en we dat nooit meer doen, onder geen enkel beding.


Terwijl die vrijwilligers wellicht een veel groter risico waren als de eigen partner bv. Ik vond het toen een heel bizar en ongelooflijke keuze. Stond zij buiten voor het raam te bellen met haar man om vervolgens in haar scootmobiel een half uur terug te tuffen naar huis. Zo bizar.

Als je vrijwilligers ziet als onbetaalde medewerkers, dan moet je daar consequent in zijn. En niet ineens zeggen "oh, maar nu is wat jullie doen ineens niet meer nodig".
Dat het voor je vriendin en haar man traumatisch was geloof ik meteen en daarom zeg ik ook: dit moet nooit meer kunnen gebeuren.
Ik merk dat ik je opmerking over een groter risico vervelend vind. Je wilt namelijk niet weten hoe beschuldigend dat over komt en hoeveel medewerkers en vrijwilligers door familie in die tijd beschuldigd zijn. Terwijl ze gewoon hun werk deden, ondanks de risico's om te zorgen dat cliënten verzorgd werden en hun dag de moeite waard. Was het perfect? Nee, zeker niet. Maar op die manier wijzen is onnodig en beschadigend.

raket

Berichten: 4091
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 17:29

In het ziekenhuis hadden ze op de cohort middelen ja. Maar op de gewone afdeling kreeg je het soms niet eens voor elkaar om een patiënt te laten testen, omdat het atypische klachten waren. Die later wel als typisch werden gezien....
En dus werkten wij ook zonder maskers e.d..
Het was in het begin echt alles of niets....

Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 17:33

Voor alle medewerkers geldt dat na 2 jaar arbeidsongeschiktheid, de loondoorbetalingsverplichting stopt. Er kan dan een WIA- of WW-uitkering aangevraagd worden.
Het klinkt niet eerlijk, maar er wordt in de wet geen onderscheid gemaakt. Voor werkgevers is het ook niet haalbaar om medewerkers (jaren) door te betalen.
Er zijn natuurlijk altijd medewerkers die door hun werk ziek worden en uiteindelijk niet meer kunnen werken.
Waar leg je de grens?
Je zou een steunfonds kunnen oprichten, voor medewerkers die langdurig ziek zijn door Corona. Maar is dat eerlijk t.o v. andere langdurig zieken?

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 17:39

pien_2010 schreef:
Pandora2 schreef:
Ook de mensen in de zorg die zich, om welke reden dan ook, niet hebben laten vaccineren, staan in sommige landen op straat. Dat waren ook helden voor het vaccintijdperk. Plots niet meer :x

.


In Frankrijk tijdelijk geschorst zonder salaris thuis. Kunnen terug na de pandemie. Deze mensen hebben zelf de keuze gemaakt om het prikkie niet te halen. Ze wisten de consekwenties. Is echt iets anders.


Welja, die mensen zetten ze dan nog eens zonder inkomen ook voor jaren :x
Waarom waren dat wel helden voor de vaccinatierondes en door het wel of niet laten vaccineren opeens niet meer ? Doen ze hun werk niet meer goed dan zonder vaccin ?
Die mensen hebben zich ook uit de naad gewerkt tijdens de eerste golven...

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 17:42

Electra63 schreef:
Voor alle medewerkers geldt dat na 2 jaar arbeidsongeschiktheid, de loondoorbetalingsverplichting stopt. Er kan dan een WIA- of WW-uitkering aangevraagd worden.
Het klinkt niet eerlijk, maar er wordt in de wet geen onderscheid gemaakt. Voor werkgevers is het ook niet haalbaar om medewerkers (jaren) door te betalen.
Er zijn natuurlijk altijd medewerkers die door hun werk ziek worden en uiteindelijk niet meer kunnen werken.
Waar leg je de grens?
Je zou een steunfonds kunnen oprichten, voor medewerkers die langdurig ziek zijn door Corona. Maar is dat eerlijk t.o v. andere langdurig zieken?

Was dat niet de bedoeling in het begin? Ik kan me nog herinneren dat er een soort fonds zou worden opgericht

Edit: dat is al opgericht. Er is al 8 miljoen mee opgehaald
Laatst bijgewerkt door purny op 22-01-22 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 17:46

Pandora2 schreef:
Welja, die mensen zetten ze dan nog eens zonder inkomen ook voor jaren :x
Waarom waren dat wel helden voor de vaccinatierondes en door het wel of niet laten vaccineren opeens niet meer ? Doen ze hun werk niet meer goed dan zonder vaccin ?
Die mensen hebben zich ook uit de naad gewerkt tijdens de eerste golven...


Een groot deel van die mensen zijn ook gewoon uit het beroep gestapt of gaan dat doen eenmaal de werkgever niet meer doorbetaald (kan doorbetalen). Inderdaad vanuit een gevoel dat ze zich in de eerste golven wel als helden mochten opofferen maar nu als paria's worden weggezet omdat ze zich liever niet lieten vaccineren.
Hebben we weer een extra tekort aan zorgpersoneel.

pien_2010

Berichten: 43295
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 17:52

Achterom, ik had het niet over het werk van de mensen als verhoogd risico. Mijn schoonzusje wist van sommige vrijwilligers dat ze buiten het werk nergens naar keken en dat deed pijn. Daar had ik het over.

Pandora, ik heb de regels niet gemaakt. Macron zette 100% in op gevaccineerd personeel, dus mensen die zich niet lieten vaccineren wisten de consekwenties.
Wel is het zo dat toen manlief het ziekenhuis in moest, vonden wij dat een fijn idee dat alle zorg gevaccineerd was en beschermde maskertjes droegen. Mijn man moest toen echt geen covid krijgen. Dat jij dat niet vind kunnen snap ik ook. Maar het gebeurt hier.

EchwelJarig

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 17:57

Maar ook andere beroepen die door moesten gaan en mensen nu long covid hebben
Kennisje van mij 24 jaar was huishoudelijke hulp via carinova, net opleiding verpleegkundige begonnen waren nog geen vaccinaties
Maar ook andere beroepen

MyWishMax

Berichten: 25313
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 17:59

Echwel, hoe gaat het met jouw kennisje die in rolstoel terecht was gekomen? Die jonge meid met hypermobiliteit?

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 18:00

Pandora2 schreef:
Waarom waren dat wel helden voor de vaccinatierondes en door het wel of niet laten vaccineren opeens niet meer ? Doen ze hun werk niet meer goed dan zonder vaccin ?


Omdat je dan keuzes hebt :) Die keuze was er in het begin niet.


Electra63 schreef:
Er zijn natuurlijk altijd medewerkers die door hun werk ziek worden en uiteindelijk niet meer kunnen werken.


Misschien moeten we die allemaal beter behandelen... al zijn er dus bij 'normale' beroepsziektes en -ongevallen soms meer mogelijkheden.

Citaat:
Je zou een steunfonds kunnen oprichten, voor medewerkers die langdurig ziek zijn door Corona. Maar is dat eerlijk t.o v. andere langdurig zieken?


Ik vind dat dit bij de overheid en onze maatschappij als geheel hoort. Corona is niet iets wat individueel op te vangen is, en ik vind het nogal onbeschaafd om mensen die zoveel risico hebben gelopen in een volkomen uit de hand gelopen situatie nu aan hun lot over te laten en deels in armoede te laten vervallen.

EchwelJarig

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 18:00

MyWishMax schreef:
Echwel, hoe gaat het met jouw kennisje die in rolstoel terecht was gekomen? Die jonge meid met hypermobiliteit?



Stapjes vooruit
Nog steeds om de week revalidatie kliniek.
Daar had ik het net over...
De schat had zich zo haar toekomst niet voor zich gezien...

MyWishMax

Berichten: 25313
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 18:02

Echwel schreef:
MyWishMax schreef:
Echwel, hoe gaat het met jouw kennisje die in rolstoel terecht was gekomen? Die jonge meid met hypermobiliteit?



Stapjes vooruit
Nog steeds om de week revalidatie kliniek.
Daar had ik het net over...
De schat had zich zo haar toekomst niet voor zich gezien...


Ja, ik wist het niet zeker. Vreselijk! Hopelijk blijft het vooruitgaan en wordt het makkelijker. Die toekomst was idd compleet anders eerst.