Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 15:28

veerledec schreef:
Gevaccineerd betekent niet niet besmettelijk en ongevaccineerd betekent niet wel besmettelijk. Je tante heeft het niet begrepen of haar prioriteiten nogal verkeerd liggen.


Je bent wel minder besmettelijk - bij Delta en daarvoor maakte het zeker uit. Dat soort voorzorgen niet willen nemen naar je patienten (die immuungecomrpomiteerd zijn) vind ik echt onbegrijpelijk.
Minachting voor de zorgen van de patienten.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 15:40

Er zijn nog andere manieren ( en misschien betere ) dan vaccinatie om je medemens te beschermen tegen besmetting. Niet alleen tegen covid, maar ook tegen andere virusziekten.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 15:45

Volgens mij is vaccinatie juist een van de beste methoden die we hebben uitgevonden. Meerdere ziektes die daardoor vrijwel geheel verdwenen zijn.

IMANDRA

Berichten: 9810
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 15:54

Pinacolada schreef:
veerledec schreef:
Gevaccineerd betekent niet niet besmettelijk en ongevaccineerd betekent niet wel besmettelijk. Je tante heeft het niet begrepen of haar prioriteiten nogal verkeerd liggen.


Vind het ook maar raar dat ziekenhuis hier wat over verteld. Vaccinatiestatus heeft niemand wat mee nodig laat staan een patiënt/cliënt.


Op zich niet raar. Heb ook artikelen gelezen waarin artsen en verpleegkundigen werden gevraagd voor een ongevaccineerd behandelend arts. Daar probeerden ze dan ook -waar mogelijk- aan te voldoen. Het tegenovergestelde is dus niet gek, en zelfs makkelijker gezien de verhoudingen.

imaudy
Berichten: 5033
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 15:54

Maar BigBen, was in het andere ziekenhuis dan wel al het verplegend personeel gevaccineerd? Ik had het in geval van je oom gewoon gevraagd bij het maken van een afspraak. Toen ze er al was, dan krijg je ook maar een rare situatie.
Volgens mij zijn gevaccineerden ook heel besmettelijk, de besmettingen gaan niet voor niks als een lopend vuurtje.

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 16:03

Shadow0 schreef:
Volgens mij is vaccinatie juist een van de beste methoden die we hebben uitgevonden. Meerdere ziektes die daardoor vrijwel geheel verdwenen zijn.

Als de vaccinatie goed helpt tegen transmissie klopt dat inderdaad. Bij het coronavaccin is die werking echter zeer discutabel

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 16:10

996981 schreef:
Als de vaccinatie goed helpt tegen transmissie klopt dat inderdaad. Bij het coronavaccin is die werking echter zeer discutabel


Nope, die werking is niet zo discutabel. Bij varianten voor omicron maakte het duidelijk verschil. Het was alleen niet absoluut.

Maar risicoreductie werkt door een heleboel dingen op elkaar te stapelen die allemaal samen werken. En als je daar niet in gelooft blijft dat een probleem voor je werk in het ziekenhuis met kwetsbare, immuungecompromiteerde mensen.

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 16:20

Shadow0 schreef:
996981 schreef:
Als de vaccinatie goed helpt tegen transmissie klopt dat inderdaad. Bij het coronavaccin is die werking echter zeer discutabel


Nope, die werking is niet zo discutabel. Bij varianten voor omicron maakte het duidelijk verschil. Het was alleen niet absoluut.

Maar risicoreductie werkt door een heleboel dingen op elkaar te stapelen die allemaal samen werken. En als je daar niet in gelooft blijft dat een probleem voor je werk in het ziekenhuis met kwetsbare, immuungecompromiteerde mensen.

Sorry hoor, maar zelfs de gezondheidsraad is minder zeker dan een aantal hier.


Citaat:
Het Europees Centrum voor ziektepreventie en -bestrijding (ECDC) heeft onlangs alle beschikbare wetenschappelijke evidentie beschreven over transmissie na vaccinatie.1 Daarin wordt één studie beschreven die de effecten van vaccinatie op transmissie heeft onderzocht. Deze studie is nog niet beoordeeld door vakgenoten (peer-review). Het betreft een zogenoemde ‘huishoudstudie’ waarin gekeken werd naar het aantal infecties bij ongevaccineerde huisgenoten van gevaccineerde en van ongevaccineerde zorgmedewerkers.2 Inmiddels zijn er nog twee studies gepubliceerd (beide nog niet peer-reviewed) die ook gekeken hebben naar het effect van vaccinatie op transmissie. Het betreft een huishoudstudie en een studie onder verpleeghuisbewoners.3,4 De drie studies laten zien dat vaccinatie met één dosis BioNTech/Pfizer- of AstraZeneca-vaccin transmissie vermindert met ongeveer 30 tot 50%. Het is niet duidelijk hoe deze resultaten zich vertalen naar de algemene populatie en maatschappij – het effect kan gunstiger of minder gunstig uitvallen. Dit komt omdat de effecten op transmissie in slechts drie settings zijn onderzocht, voor een beperkt aantal weken na vaccinatie met één dosis BioNTech/Pfizer- of AstraZeneca-vaccin. Ook zijn er geen gegevens over mogelijke verschillen in effect op transmissie bij virusvarianten die meer besmettelijk zijn, zoals de Zuid-Afrikaanse (B.1.351) en de Braziliaanse (P.1) varianten. Gegevens over transmissie na vaccinatie met de vaccins van Moderna en Janssen zijn ook nog niet beschikbaar. Andere studies die tot op heden beschikbaar zijn leveren alleen indirecte aanwijzingen op dat vaccinatie met BioNTech/Pfizer of AstraZeneca transmissie van SARS-CoV-2 kan verminderen. Deze studies zijn, op twee na, ook nog niet beoordeeld door vakgenoten (peer-reviewed). Het betreft studies naar de hoeveelheid genetisch materiaal van het virus dat aanwezig is in keel of neus en de duur van virusuitscheiding na vaccinatie. De studies laten zien dat vaccinatie de hoeveelheid genetisch materiaal van het virus aanzienlijk kan verminderen en de duur virusuitscheiding kan reduceren. Het is aannemelijk dat dit bijdraagt aan een lager risico op transmissie, maar is het is niet duidelijk in welke mate. Hoewel het aantal studies beperkt is en deze veelal indirect bewijs leveren, wijzen de uitkomsten van de verschillende studies in dezelfde richting. De commissie acht het dan ook waarschijnlijk dat vaccinatie tot op zekere hoogte transmissie tegengaat. Meer onderzoek zal uitwijzen in welke mate, hoe lang en in welke omstandigheden vaccinatie transmissie tegengaat en welke factoren hierop van invloed zijn, zoals het type vaccin, virusvarianten en persoonskenmerken.


https://www.gezondheidsraad.nl/document ... vaccinatie

Citaat:
ondanks de uitstekende kortetermijneffectiviteit tegen ernstige covid-19 bleken die initiële inschattingen te rooskleurig. De klassieke ‘groepsimmuniteit’, die leidt tot eradicatie van het virus – zoals bij mazelen, polio en de pokken – bleek bij dit virus met dit vaccin onhaalbaar.1-3 Toch heeft die conclusie weinig impact gehad op de publieke discussie, waar nog steeds onterecht wordt gesproken over een ‘te behalen vaccinatiegraad’, vaak gekoppeld aan een vergelijking tussen SARS-CoV-2 en de mazelen. De afgelopen weken zijn opnieuw enkele belangrijke resultaten gepubliceerd met consequenties voor ons vaccinatie­beleid.

Bescherming van korte duur
Nieuwe data laten zien dat hoewel de bescherming tegen ernstige covid-19 deels persisteert, de bescherming tegen licht symptomatische en asymptomatische infectie en besmettelijkheid na enkele maanden verdwijnt.4-6 Dit is niet geheel verrassend. Als we één tot twee maanden na vaccinatie de effectiviteit meten – zoals werd gedaan in de eerste fase-III- en postmarketing observationele studies – meten we in feite de bescherming door de initiële reactie op het vaccin en nog niet de echte ‘recall response’ op infectie. Het is logisch dat volledige bescherming tegen virusreplicatie in de luchtwegen (zogeheten steriele bescherming) het sterkst afhankelijk is van al circulerende antistoffen en geactiveerde T-cellen. Voor bescherming tegen alle vormen van transmissie was er altijd slechts een laag ‘niveau van bewijs’ omdat er geen gerandomiseerde studies zijn uitgevoerd. Ook blijft het opvallend dat de enige dubbelblinde, placebo­gecontroleerde studie die het onderzocht, geen verschil vond in de incidentie van asymptomatisch positieve PCR’s tussen gevaccineerde en controleproefpersonen.


https://www.medischcontact.nl/nieuws/la ... ineren.htm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 17:05

Shadow0 schreef:
Minachting voor de zorgen van de patienten.

De nuance ontbreekt weer een beetje, er is nooit een middengebied met mensen die er gewoon een andere kijkt op hebben bij jou. Het is altijd meteen minachting, rechts-extreem, anti-democratisch, pro-segregatie, etc.

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 17:13

enzino schreef:
Shadow0 schreef:
Minachting voor de zorgen van de patienten.

De nuance ontbreekt weer een beetje, er is nooit een middengebied met mensen die er gewoon een andere kijkt op hebben bij jou. Het is altijd meteen minachting, rechts-extreem, anti-democratisch, pro-segregatie, etc.

Wel heerlijk overzichtelijk

nikkel
Berichten: 2527
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 17:19

De komst van omicron heeft de omstandigheden behoorlijk gewijzigd

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 17:22

Shadow0 schreef:
996981 schreef:
Als de vaccinatie goed helpt tegen transmissie klopt dat inderdaad. Bij het coronavaccin is die werking echter zeer discutabel


Nope, die werking is niet zo discutabel. Bij varianten voor omicron maakte het duidelijk verschil. Het was alleen niet absoluut.

Maar risicoreductie werkt door een heleboel dingen op elkaar te stapelen die allemaal samen werken. En als je daar niet in gelooft blijft dat een probleem voor je werk in het ziekenhuis met kwetsbare, immuungecompromiteerde mensen.

Als je mikt op risicoreductie dan kan je beter geen zorgmedewerkers met kinderen in je buurt laten...of met een actief sociaal leven.

imaudy
Berichten: 5033
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 17:32

veerledec schreef:
Shadow0 schreef:

Nope, die werking is niet zo discutabel. Bij varianten voor omicron maakte het duidelijk verschil. Het was alleen niet absoluut.

Maar risicoreductie werkt door een heleboel dingen op elkaar te stapelen die allemaal samen werken. En als je daar niet in gelooft blijft dat een probleem voor je werk in het ziekenhuis met kwetsbare, immuungecompromiteerde mensen.

Als je mikt op risicoreductie dan kan je beter geen zorgmedewerkers met kinderen in je buurt laten...of met een actief sociaal leven.


Ik pas ook erg op met mensen die een grote bubble hebben.

nikkel
Berichten: 2527
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 17:42

Er is maar 1 oplossing voor dit probleem, iedereen afscheid nemen van zijn/of haar sociaal leven.

Denk niet dat, dat door gaat.

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 17:43

Ik ga dan idd liever dood.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 17:51

veerledec schreef:
Als je mikt op risicoreductie dan kan je beter geen zorgmedewerkers met kinderen in je buurt laten...of met een actief sociaal leven.


Ik zou hopen dat we het ooit nog eens met doordacht beleid gaan proberen. In de tussentijd is het wel wat gebeurt: mensen die best een groot risico lopen vermijden een heleboel interacties, alleen kunnen ze zorg niet altijd vermijden.

Maar ondertussen is ook wel duidelijk gebleken hoe weinig interesse er is voor het perspectief van mensen met terechte zorgen over hun veiligheid en gezondheid. We zijn alweer een paarhonderd pagina's verder, maar het gaat altijd alleen nog maar om de belangen van de mensen die van alles niet willen, maar daar geen consequenties aan willen.

IMANDRA

Berichten: 9810
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 17:54

nikkel schreef:
Er is maar 1 oplossing voor dit probleem, iedereen afscheid nemen van zijn/of haar sociaal leven.

Denk niet dat, dat door gaat.



Dat zou een mogelijkheid zijn die in theorie zou werken.

Maar wees eens realistisch? Als je moet zorgen dat het op de ziekenhuizen zo veilig mogelijk is? De patiënten optimaal beschermd?
Ga je dan in aanvulling op beschermende middelen het -bijv in frankrijk- verplichten van de vaccinatie, een simpel prikje wat voor 99,9% van de mensen geen enkel probleem zou zijn, OF ga je mensen verplichten afscheid te nemen van kinderen en sociaal leven? En in het geval van die laatste: hoe ga je dat controleren?

Vind deze opmerking zo'n dooddoener.

nikkel
Berichten: 2527
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 18:05

Denk niet dat, dat door gaat.

Understatement. Dat wordt em niet. We zijn geen planten.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 18:20

Als mijn immuunsysteem kapot is, dan wil ik verpleegd worden door mensen met goede bescherming, of ze gevaccineerd zijn is dan nog weinig relevant. Wat heb je eraan als je verpleger wel een covid vaccin gehad heeft maar ondertussen je een Rhinovirus aan doet? Dan ga ik alsog dood.
Maar hé het was tenminste geen covid, dus dan is het minder erg.

Ik wacht ondertussen nog op bewijs dat mensen die al 1 of 2x natuurlijk besmet zijn geraakt massief de zorg overspoelen.

Frankrijk last ook weer lekker zien waar de prioriteiten liggen. Ze hebben de regels voor sporters maar even aangepast. Djocovic mag nu gewoon komen spelen.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 23-01-22 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

nikkel
Berichten: 2527
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 18:24

Sizzle, we gaan niet uit de discussie komen omdat iedereen het er mee eens is, om het oneens te zijn met de ander.

Voor alle duidelijkheid, ik ben 2x gevaccineerd en 1x geboostert.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 18:27

Het goede nieuws is: we hoeven het ook niet eens te zijn *\o/*

Voor een maatschappij is het belangrijk om verschillende zienswijzen te hebben om uiteindelijk tot een democratisch midden te komen.
Ik heb respect voor sterk idealisme, ik ben niet zo‘n dappere die zich op de barricades gooit.

Ik vind dit topic leuk omdat het laat zien hoe verschillend mensen zijn en als je dan ongeveer het midden neemt dat snap je de regels beter.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 23-01-22 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34621
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 18:28

Ik ben bijna dood geweest door iets wat ik heb opgelopen in een ziekenhuis. Dat is pre corona. Ik denk dat corona nog 1 van de minste problemen is in de zorg, qua risico van wat je daar op kan lopen.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 18:30

Ik heb een paar dagen terug 1 van de grootste problemen uit de zorg aangekaart (mrsa).
Als we dat niet onder controle gaan krijgen dan gaan we over een paar jaar gewoon weer dood aan een splinter in je teen.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 18:32

nikkel schreef:
Er is maar 1 oplossing voor dit probleem, iedereen afscheid nemen van zijn/of haar sociaal leven.

Denk niet dat, dat door gaat.


Je zegt het ironisch maar het is wel wat je grotendeels moet doen en wat ik, en héél veel anderen met mij, hebben gedaan. Gewoon uit solidariteit en omdat het de logische keuze was.

Dus bedankt voor het negeren van die groep.

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 18:34

Sizzle schreef:
Het goede nieuws is: we hoeven het ook niet eens te zijn *\o/*

Voor een maatschappij is het belangrijk om verschillende zienswijzen te hebben om uiteindelijk tot een democratisch midden te komen.
Ik heb respect voor sterk idealisme, ik ben niet zo‘n dappere die zich op de barricades gooit.

Ik vind dit topic leuk omdat het laat zien hoe verschillend mensen zijn en als je dan ongeveer het midden neemt dat snap je de regels beter.

Ik vind idealisme eng. Het leidt vaak tot extremisme en niet zelden raakt men verwijderd van alle realiteitszin. Zo ook met het ontslaan van ongevaccineerd zorgpersoneel. Dat schiet zijn doel totaal voorbij in het idee dat ongevaccineerde medewerkers gevaarlijk zijn voor de patiënt. Een gebrek aan zorgmedewerkers door die ontslagen zorgt voor veel grotere gevaren, voor een veel grotere groep.
Laatst bijgewerkt door 996981 op 23-01-22 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt