vaccineren kinderen van 5 tot 12 jaar..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 17:26

Het lijkt gelukkig mee te blijven vallen (fingers crossed)
Er liggen bij ons met 40.000 totale besmettingen per dag, 4 kinderen onder de 10 jaar in het ziekenhuis en ook zo‘n 4-5 tussen 10-19 waarvan 2.8 (ofwel 3) ingeent en/of geboosterd zijn (dus zeer waarschijnlijk hoog risico kinderen), en 1.2 (ofwel 1) niet ingeent is.

In de groep 20-30 zijn het er 4.5 waarvan 1 ingeent en 1 ingeent+booster.

Ja, dat zijn er wellicht nog steeds te veel, maar dat is echt heel weinig. Zeker in verhouding tot andere ziektes waar we onze schouders voor ophalen als zijnde: hoort er nou eenmaal bij (rota, RS).

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: vaccineren kinderen van 5 tot 12 jaar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 17:31

Ik hoop dat het meevalt Sizzle.

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 17:54

bigone schreef:
Ik hoop dat het meevalt Sizzle.


Het valt op dit moment mee.
Wat eventuele nieuwe varianten weer gaan brengen weet natuurlijk niemand.
Echter weet ik wel dat als we zo door gaan als nu zo rond maart de kans groot is dat alle schoolgaande kinderen zeer waarschijnlijk ofwel ingeent ofwel besmet zijn geweest (of beide).
Er is geen houden meer aan op dit moment.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 18:13

Hier inmiddels meerdere kinderen van de klas ziek thuis. We worden niet echt goed op de hoogte gehouden eigenlijk, maar ik weet van 2 jongens dat ze positief zijn getest vorige week en een derde waar ze ook geveld zijn door iets en vandaag moesten testen. Het klasje ziet er wel duidelijk leger uit dan anders dus er zijn er meer thuis.

Maar van quarantaine is geen sprake, dat doen ze niet (meer) dus de rest van de klas gaat gewoon naar school. Die kleine van ons test steeds negatief dus tja. Zelf zijn we ook niet helemaal fit, beetje licht verkouden en ik heb steeds last van maagzuur. Maar er schijnt ook buikgriep te heersen? Dus tja.

Het gaat wel echt hard nu hoor met besmettingen, aan alle kanten hoor je het nu terwijl het voorheen niet zo dichtbij is gekomen.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: vaccineren kinderen van 5 tot 12 jaar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 18:16

Op school waar onze dochter lesgeeft was vorige week één kind met Corona, op 450 leerlingen, vandaag waren er nog 80 leerlingen op school, rest zit in quarantaine.

conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Re: vaccineren kinderen van 5 tot 12 jaar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 18:24

Hier gaat het idd ook hard. Wij hebben besloten wel te vaccineren ook omdat de kinderen 5 en 7 zelf aan geven te willen. Afspraak stond voor morgen. Deze af kunnen zeggen omdat oudste maandag positieve getest heeft. Dus corona heeft.
Wij hebben het al die tijd buiten de deur weten te houden. Net als een goede vriendin van mij en ook bij haar zijn er in ieder geval 2 in huis die corona hebben. En op school hoor ik ook steeds meer kinderen die het hebben waar ze al die tijd het buiten de deur hebben weten te houden.

Tot voor kort was het meest aantal kinderen dat tegelijk besmet was op onze school 9 met 1 klas in quarantaine en geloof ik totaal maar 3 of 4 klasse in quarantaine geweest sinds begin corona.

CharleyT
Berichten: 3992
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 18:30

bigone schreef:
Op school waar onze dochter lesgeeft was vorige week één kind met Corona, op 450 leerlingen, vandaag waren er nog 80 leerlingen op school, rest zit in quarantaine.


Dat schiet ook niet op zo. Dat hele quarantaine beleid schiet zijn doel voorbij, gezien het aantal besmettingen. Het is niet meer of! je corona krijgt maar wanneer!
Laatst bijgewerkt door CharleyT op 25-01-22 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 18:36

Niwla schreef:
Shadow0 schreef:
Alleen jammer dat de denkfout terugkomt dat de risico's bij covid kleiner zijn dan de risico's bij vaccinatie. Dat is onjuist. Vaccins beschermen, en covid kan ook bij kinderen ernstige gevolgen hebben. De risico's op die ernstige gevolgen zijn aanzienlijk groter bij besmetting dan bij vaccinatie.

En dít is dus niet per definitie waar. Dat is juist waarom zoveel ouders twijfelen. Als dit 100 % zo zou zijn dan zou de keuze voor wel vaccineren veel makkelijker zijn.


Nouja, eigenlijk wel.

Je moet eigenlijk alle factoren die bij een besmetting komen kijken meenemen:
  • Risico op ernstig verloop
  • Risico op neveneffecten (hartontsteking, MIS-C, trombose)
  • Risico op post-covid / (semi-)permanente gevolgen / langetermijngevolgen
  • Risico om besmet te raken
  • Risico om anderen te besmetten
Enzovoort.

En die dan afzetten tegen de factoren rondom het vaccin:
  • Effectiviteit van het vaccin
  • Wat zijn de neveneffecten
  • Hoezeer beschermt het tegen besmettelijkheid
  • Hoe zit het met langetermijngevolgen (spoiler: uiterst onwaarschijnlijk)

Bij kinderen zijn deze risico's kleiner dan bij volwassenen, dat klopt. Maar bij veel nieuwsberichten waarbij gezegd wordt "kinderen hebben een veel kleiner risico op ernstig verloop dus daar tellen de neveneffecten van het vaccin niet tegenop" (wat in principe klopt) máár vergeten daarbij de ándere risico's mee te tellen (dus alles wat ná het eerste punt komt).

Neem je álle factoren mee, dan slaat de risicoanalyse positief uit naar het vaccin. Dat is waar Shadow op doelt, volgens mij.

Door die eenzijdige vergelijking die vaak op nieuwsartikelen naar voren komt, kan ik me zo voorstellen dat ouders een keuze maken op maar een deel van de informatie, maar een stukje van de gehele context. Objectief gezien is het (algemeen genomen voor alle gezonde kinderen in Nederland) dus tóch voordelig om te vaccineren.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: vaccineren kinderen van 5 tot 12 jaar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 18:43

Wat Imandra beschrijft is inderdaad precies wat ik bedoel :j

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 18:48

Ik kreeg zondag bericht dat de klas van mijn oudste in quarantaine moest ivm 3 besmettingen
Maandag voor zekerheid zoontje getest, positief. 0,0 klachten
In zijn klas mogen er 5 wel naar school, die hebben de laatste 8 weken corona gehad. Vind dat op zich nog best meevallen

Ik heb vorige week zondag mijn booster gehaald en werd donderdag verkouden, althans begon met keelpijn. Tot op heden nog steeds negatief, elke dag getest.
Mijn man en jongste zoontje ook negatief
Morgen weer een rondje testen, ben benieuwd

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: vaccineren kinderen van 5 tot 12 jaar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 19:11

Die risicoanalyse is echter voor delta.
Voor Omicron weten we nog niets wat dat betreft.
Ik zit te denken aan een antilichaam test. Mits geen antistoffen dan een afspraak maken.

beert
Berichten: 2427
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 19:17

Citaat:
Nouja, eigenlijk wel.

Je moet eigenlijk alle factoren die bij een besmetting komen kijken meenemen:
  • Risico op ernstig verloop
  • Risico op neveneffecten (hartontsteking, MIS-C, trombose)
  • Risico op post-covid / (semi-)permanente gevolgen / langetermijngevolgen
  • Risico om besmet te raken
  • Risico om anderen te besmetten
Enzovoort.

En die dan afzetten tegen de factoren rondom het vaccin:
  • Effectiviteit van het vaccin
  • Wat zijn de neveneffecten
  • Hoezeer beschermt het tegen besmettelijkheid
  • Hoe zit het met langetermijngevolgen (spoiler: uiterst onwaarschijnlijk)

Bij kinderen zijn deze risico's kleiner dan bij volwassenen, dat klopt. Maar bij veel nieuwsberichten waarbij gezegd wordt "kinderen hebben een veel kleiner risico op ernstig verloop dus daar tellen de neveneffecten van het vaccin niet tegenop" (wat in principe klopt) máár vergeten daarbij de ándere risico's mee te tellen (dus alles wat ná het eerste punt komt).

Neem je álle factoren mee, dan slaat de risicoanalyse positief uit naar het vaccin. Dat is waar Shadow op doelt, volgens mij.

Door die eenzijdige vergelijking die vaak op nieuwsartikelen naar voren komt, kan ik me zo voorstellen dat ouders een keuze maken op maar een deel van de informatie, maar een stukje van de gehele context. Objectief gezien is het (algemeen genomen voor alle gezonde kinderen in Nederland) dus tóch voordelig om te vaccineren.

Maar ik mis dan twee punten die voor mij als ouder wel van belang zijn, vooral in praktijk.

1. Het prikken zelf. Voor de meeste volwassen is dat geen probleem, maar voor kinderen tussen 5 en 11 jaar juist wel. Die moeten minimaal 2x geprikt worden, maar dat kan ook vaker zijn. Ik vind dat nog best een ding. Voor de mazelen ofzo vind ik het geen probleem, maar dat is "eenmalig". Niet jaarlijks.

2. De bescherming tegen Omikron. Het is mij niet duidelijk of deze vaccinatie daar bij kinderen ook goed tegen beschermt. Juist omdat je ziet dat relatief meer jongeren nu besmet worden, vind ik dat wel belangrijk.

3. De consequenties. Op dit moment is er in het schoolbeleid geen onderscheid tussen gevaccineerd of niet. Je kind moet sowieso in quarantaine volgens de Huidige regels. Het heeft dus geen voordelen in het dagelijks leven voor je kind als hij gevaccineerd is en dus naar school mag blijven gaan.

Ik heb op dit moment een gezond kind thuis zitten, die volgens het protocol van vandaag in quarantaine moet. Maar volgens het protocol van morgen (verwachten ze) niet meer. Als hij niet steeds in quarantaine zou hoeven, zou dat voor mij ook een reden zijn om te vaccineren.

Dus ja, ik snap je analyse en ben ook voorstander van vaccineren. Maar mede om praktische redenen kiezen we er nu voor om het niet te doen.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 19:39

IMANDRA schreef:
Niwla schreef:

En dít is dus niet per definitie waar. Dat is juist waarom zoveel ouders twijfelen. Als dit 100 % zo zou zijn dan zou de keuze voor wel vaccineren veel makkelijker zijn.


Nouja, eigenlijk wel.

Je moet eigenlijk alle factoren die bij een besmetting komen kijken meenemen:
  • Risico op ernstig verloop
  • Risico op neveneffecten (hartontsteking, MIS-C, trombose)
  • Risico op post-covid / (semi-)permanente gevolgen / langetermijngevolgen
  • Risico om besmet te raken
  • Risico om anderen te besmetten
Enzovoort.

En die dan afzetten tegen de factoren rondom het vaccin:
  • Effectiviteit van het vaccin
  • Wat zijn de neveneffecten
  • Hoezeer beschermt het tegen besmettelijkheid
  • Hoe zit het met langetermijngevolgen (spoiler: uiterst onwaarschijnlijk)

Bij kinderen zijn deze risico's kleiner dan bij volwassenen, dat klopt. Maar bij veel nieuwsberichten waarbij gezegd wordt "kinderen hebben een veel kleiner risico op ernstig verloop dus daar tellen de neveneffecten van het vaccin niet tegenop" (wat in principe klopt) máár vergeten daarbij de ándere risico's mee te tellen (dus alles wat ná het eerste punt komt).

Neem je álle factoren mee, dan slaat de risicoanalyse positief uit naar het vaccin. Dat is waar Shadow op doelt, volgens mij.

Door die eenzijdige vergelijking die vaak op nieuwsartikelen naar voren komt, kan ik me zo voorstellen dat ouders een keuze maken op maar een deel van de informatie, maar een stukje van de gehele context. Objectief gezien is het (algemeen genomen voor alle gezonde kinderen in Nederland) dus tóch voordelig om te vaccineren.


Kijk, dat dikgedrukte is weer typisch zo'n alles-over-1-kam opmerking die imo NIET correct is -O-
Het is helemaal geen gegeven dat het voor elk kind voordeliger is om te vaccineren.
Dat is geen feit maar een (jouw) mening :)*

Het probleem met die analyse is, dat niet voor ieder individu, elk van deze punten even zwaar weegt :)*

Van de punten die je noemt, weet je bij het individu helemaal niet, hoe zwaar elk punt weegt. Het besmettingsrisico kan bvb. wel heel laag zijn bij Pietje. (En bij Jantje juist heel hoog.)

Of die lange termijn gevolgen: de 1 zal denken: oh ze zeggen dat de kans heel klein is dat er een "oeps" boven water zal komen: nou dan vertrouw ik er op dat het wel goed zit :j
Terwijl een ander dat risico van die "oeps" te zwaar vindt wegen.

Het is niet aan jou om te bepalen hoe zwaar een ouder of kind, een nog onbekende factor mee rekent.

Of de 1 ziet "effectiviteit van het vaccin" als een soort garantie dan het eigen kind met vaccin sowieso beter beschermd zal zijn dan zonder vaccin. Terwijl een ander niet zo overtuigd is van de effectiviteit bij het eigen kind. Bijvoorbeeld omdat er vaker ervaring is geweest met niet volgens plan werkende medicatie.

En zo verder. Het is an sich een prima lijstje +:)+
Maar je conclusie dat dit voor ieder kind geld, dat het zeg maar voor ieder kind een gezond-verstand beslissing is om die te laten vaccineren (ofwel als je het niet doet dan heb je de zaken niet op de juiste manier afgewogen) is gewoon niet fair.

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 19:39

Onze regering geeft overigens geen vaccinatie advies voor kinderen die reeds besmet waren.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: vaccineren kinderen van 5 tot 12 jaar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 19:41

Ze geven geen advies, of geven ze het advies om niet te vaccineren?

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 19:44

pmarena schreef:
Ze geven geen advies, of geven ze het advies om niet te vaccineren?


Ze geven aan dat ze die niet adviseren om die te vaccineren (afgezien van zware risico factoren).
Aangezien het een toegelaten middel is mogen ze natuurlijk niet adviseren tegen een prik. Dat ligt bij de ouders.

Onze kinderarts staat er neutraal in, die geeft geen advies. Dit is in lijn met de aanbeveling.
Het is toegelaten, men vind het een goed idee maar het advies is vooral gericht kinderen met een onderliggend lijden of risico ouders.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 19:54

Hier gaat het ook hard. Bij mijn oudste in de klas veel besmettingen. Gisterenavond een stuk of 10. Eergisteren en gisteren was ze negatief en vandaag ineens een positieve zelftest. De teller in haar klas staat nu op 16 van de 24 kinderen positief.

De jongste maar uit school laten komen en die test ook positief. Die heeft afgelopen woensdag haar eerste vaccinatie gehad :+ Beide totaal geen klachten.

Mijn test is wat vaag, een heel licht lijntje. Ik heb ook geen klachten, maar ik denk wel dat ik positief ben. Hier in de omgeving gaat het momenteel enorm rond. En eigenlijk is niemand echt ziek. Ik hoop wel dat ze de isolatieregels ook gaan versoepelen. Om nu 7 volle dagen zonder klachten in isolatie te gaan vind ik best lang. We kunnen pas donderdag in het begin van de avond testen.
Maar ik reken vandaag al wel als dag 1 van de isolatie. Dus als we maandag 24 uur klachtenvrij zijn (gebleven) kunnen we er dinsdag uit.

Onze jongste gaat de tweede niet meer halen denk ik.

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 20:06

Ik lees net dat omicron waarschijnlijk ook minder PIMS risico heeft *\o/*
Ik wordt steeds hoopvoller op een prachtig jaar.

Initial data reported by hospitals in Israel, Britain and the United States indicates that the Omicron strain of the coronavirus likely causes fewer cases of pediatric inflammatory multisystem syndrome (PIMS) in children, and that the reported cases are less severe.

According to Channel 12 news, Health Ministry data shows that 277 cases of PIMS have been recorded in Israel since the pandemic began, mostly among kids aged 5-11, including two deaths. However, only one reported case has been linked to Omicron since the current outbreak began a month ago.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 20:13

Maar wat ik dus echt niet snap: als je je zorgen maakt over wat een vaccin kan doen, hoe maak je je dan geen zorgen over wat een actief, muterend virus kan doen, een virus dat specifiek zo kon ontstaan omdat het een aantal immuunreacties weet te omzeilen en omdat het vat kan krijgen op allerlei cellen in het lichaam? We hebben omicron bepaald nog niet getest op de werkelijke gevolgen voor kinderen. Van de voorgaande besmettingen weten we dat er wel degelijk nogal wat kinderen zijn die met de gevolgen kampen. Waarom is dat alleen maar een probleem bij het vaccin, maar nauwelijks in het beleid rondom het virus?

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 20:17

Heb je het tegen mij?
Ik maak me niet zo veel zorgen namelijk, in geen enkele richting. Niet over covid en ook niet over het vaccin. Mijn/ons leven is nagenoeg hetzelfde als voorheen.

Hier is het vaccin voor kinderen pas later goedgekeurd dan door de EMA en men staat er nog zeer afwachtend in. Dan ga ik met een gezond kind niet voor in de rij staan als er nog genoeg risicopatientjes zijn. Ik wil eigenlijk wel zien te voorkomen dat infectie en prik samen op 1 dag gaan vallen en die kans is nu enorm.
We hebben dadelijk 2 weken februari vakantie, dat is wellicht een mooi moment.

Of toch, ik maak me wel oprecht heel veel zorgen om de Ukraine, heb er slecht van geslapen. Maar dat is zwaar off-topic. Maar ik ben wel echt bang dat er dadelijk een conflict is dat ook Europa betreft. Dat vind ik doodeng %)

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: vaccineren kinderen van 5 tot 12 jaar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 20:34

Sizzle: nee, in het algemeen.

En Omicron is ook niet door de EMA gekeurd.

Karin_deB

Berichten: 8248
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 20:47

Shadow0 schreef:
Maar wat ik dus echt niet snap: als je je zorgen maakt over wat een vaccin kan doen, hoe maak je je dan geen zorgen over wat een actief, muterend virus kan doen, een virus dat specifiek zo kon ontstaan omdat het een aantal immuunreacties weet te omzeilen en omdat het vat kan krijgen op allerlei cellen in het lichaam? We hebben omicron bepaald nog niet getest op de werkelijke gevolgen voor kinderen. Van de voorgaande besmettingen weten we dat er wel degelijk nogal wat kinderen zijn die met de gevolgen kampen. Waarom is dat alleen maar een probleem bij het vaccin, maar nauwelijks in het beleid rondom het virus?


Maar wie zegt dat het een het ander uitsluit?
Iedereen die nu zegt zijn/haar kind (nog) niet te vaccineren zegt daarmee toch niet dat hij/zij niet bang is voor het virus?

Ieder doet op zijn/haar manier onderzoek en maakt met die informatie een beslissing.

Niemand weet wat nu het beste is. Over jaren, als er meer/alles bekend is, is het makkelijk praten. Net zoals achteraf praten altijd makkelijk is.
Nu maak je toch beslissingen op basis van de informatie die je nú hebt, hoe je dit zelf ervaart en wat je zelf voelt.
Daar is geen goed of fout in.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 20:54

Karin_deB schreef:
Maar wie zegt dat het een het ander uitsluit?
Iedereen die nu zegt zijn/haar kind (nog) niet te vaccineren zegt daarmee toch niet dat hij/zij niet bang is voor het virus?


Het betekent in elk geval dat mensen niet zo goed zijn in kansrekenen, omdat hun inschatting niet klopt. Sommige dingen kun je namelijk gewoon wel zeggen op basis van de informatie die nu bekend is: namelijk dat de kans op gevolgen van het vaccin kleiner is dan van het virus.

"Iedereen doet z'n eigen onderzoek" is een rare ontkenning van kennis die we hebben.

Citaat:
Niemand weet wat nu het beste is. Over jaren, als er meer/alles bekend is, is het makkelijk praten. Net zoals achteraf praten altijd makkelijk is.


Nou nee, dat is juist heel makkelijk: doen alsof je nergens iets over kan zeggen en alles 1 grote verrassing is. We hebben juist heel veel manieren om dingen wel te kunnen bepalen, niet alleen achteraf maar vooral ook vooraf.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 21:03

Sizzle schreef:
Die risicoanalyse is echter voor delta.
Voor Omicron weten we nog niets wat dat betreft.
Ik zit te denken aan een antilichaam test. Mits geen antistoffen dan een afspraak maken.


We weten nog niet veel inderdaad. Maar moet je dan maar van het positieve uitgaan en níét vaccineren met het risico op allerlei gevolgen, of het zekere voor het onzekere nemen en uitgaan dat omicron zich net zo gedraagt als Delta wbt. neveneffecten, en dus vaccineren?

De risico's bij vaccineren zijn zo ontzettend klein.

pmarena schreef:
Kijk, dat dikgedrukte is weer typisch zo'n alles-over-1-kam opmerking die imo NIET correct is -O-
Het is helemaal geen gegeven dat het voor elk kind voordeliger is om te vaccineren.
Dat is geen feit maar een (jouw) mening :)*

Het probleem met die analyse is, dat niet voor ieder individu, elk van deze punten even zwaar weegt :)*

Van de punten die je noemt, weet je bij het individu helemaal niet, hoe zwaar elk punt weegt. Het besmettingsrisico kan bvb. wel heel laag zijn bij Pietje. (En bij Jantje juist heel hoog.)

Of die lange termijn gevolgen: de 1 zal denken: oh ze zeggen dat de kans heel klein is dat er een "oeps" boven water zal komen: nou dan vertrouw ik er op dat het wel goed zit :j
Terwijl een ander dat risico van die "oeps" te zwaar vindt wegen.

Het is niet aan jou om te bepalen hoe zwaar een ouder of kind, een nog onbekende factor mee rekent.

Of de 1 ziet "effectiviteit van het vaccin" als een soort garantie dan het eigen kind met vaccin sowieso beter beschermd zal zijn dan zonder vaccin. Terwijl een ander niet zo overtuigd is van de effectiviteit bij het eigen kind. Bijvoorbeeld omdat er vaker ervaring is geweest met niet volgens plan werkende medicatie.

En zo verder. Het is an sich een prima lijstje +:)+
Maar je conclusie dat dit voor ieder kind geld, dat het zeg maar voor ieder kind een gezond-verstand beslissing is om die te laten vaccineren (ofwel als je het niet doet dan heb je de zaken niet op de juiste manier afgewogen) is gewoon niet fair.


Ik praat inderdaad over het algemene, het gemiddelde. Dat is per definitie over één kam scheren.
De factoren rondom een individueel kind spelen natuurlijk ook mee. Stel je kind is écht als de dood voor naalden en krijgt haast een trauma bij vaccinatie, dan is dat een factor tégen vaccinatie.

Je tweede argument vind ik... bijzonder. Natuurlijk weet je het besmettingsrisico bij het individuele kind niet. Daarom kijk je naar de groep. De groep is gemiddeld, en zal dus voor grootste gros van de kinderen zo gelden. Heb je bijv. een kind met een zwak immuunsysteem, dan is dat een factor die wellicht vóór vaccineren kan pleiten. Terwijl je moeilijk kan zeggen dat je verwacht dat je kind immuun is voor COVID.

De langetermijngevolgen, die kans is eigenlijk echt bijna nul. Het ligt totáál niet in de lijn der verwachting omdat vaccins helemaal niet op een manier werken waarbij dat kan ontstaan. Maar vanwege de nuance zeggen wetenschappers dat natuurlijk niet snel zo stellig, want de kans ís er, ook al is die astronomisch klein. Dan is het aan de ouder om dat inderdaad mee te wegen, maar die kans daarop is zo veel kleiner dan de risico's van COVID...

beert schreef:
Maar ik mis dan twee punten die voor mij als ouder wel van belang zijn, vooral in praktijk.

1. Het prikken zelf. Voor de meeste volwassen is dat geen probleem, maar voor kinderen tussen 5 en 11 jaar juist wel. Die moeten minimaal 2x geprikt worden, maar dat kan ook vaker zijn. Ik vind dat nog best een ding. Voor de mazelen ofzo vind ik het geen probleem, maar dat is "eenmalig". Niet jaarlijks.
Snap ik. Je kan als ouder natuurlijk ook zeggen, ik doe de eerste vaccinaties en dan is het grootste risico afgewend, en daarna vertrouw ik op de T en B-cellen. Dat is een afweging die je kan maken :j

2. De bescherming tegen Omikron. Het is mij niet duidelijk of deze vaccinatie daar bij kinderen ook goed tegen beschermt. Juist omdat je ziet dat relatief meer jongeren nu besmet worden, vind ik dat wel belangrijk.
Waarom zou de bescherming wel werken bij jongeren en ouderen, maar niet voor kinderen?

3. De consequenties. Op dit moment is er in het schoolbeleid geen onderscheid tussen gevaccineerd of niet. Je kind moet sowieso in quarantaine volgens de Huidige regels. Het heeft dus geen voordelen in het dagelijks leven voor je kind als hij gevaccineerd is en dus naar school mag blijven gaan.

Ik heb op dit moment een gezond kind thuis zitten, die volgens het protocol van vandaag in quarantaine moet. Maar volgens het protocol van morgen (verwachten ze) niet meer. Als hij niet steeds in quarantaine zou hoeven, zou dat voor mij ook een reden zijn om te vaccineren.
Dat is inderdaad een andere factor die je nog mee kan nemen. Al vind ik persoonlijk het in quarantaine moeten geen factor tégen de bescherming en risicoverlaging die vaccineren bied.

Dus ja, ik snap je analyse en ben ook voorstander van vaccineren. Maar mede om praktische redenen kiezen we er nu voor om het niet te doen.


En dat is je goed recht :j. Ik wilde alleen de feiten aanstippen. Wat iedere ouder op individueel niveau besluit op basis van feiten en andere zaken, is geheel aan hen.

beert
Berichten: 2427
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 21:09

Shadow0 schreef:
Maar wat ik dus echt niet snap: als je je zorgen maakt over wat een vaccin kan doen, hoe maak je je dan geen zorgen over wat een actief, muterend virus kan doen, een virus dat specifiek zo kon ontstaan omdat het een aantal immuunreacties weet te omzeilen en omdat het vat kan krijgen op allerlei cellen in het lichaam? We hebben omicron bepaald nog niet getest op de werkelijke gevolgen voor kinderen. Van de voorgaande besmettingen weten we dat er wel degelijk nogal wat kinderen zijn die met de gevolgen kampen. Waarom is dat alleen maar een probleem bij het vaccin, maar nauwelijks in het beleid rondom het virus?

In het geval van mijn kinderen. Zij hebben beide corona gehad voordat ze gevaccineerd mochten worden. Beide kinderen hebben amper klachten gehad. Althans, ik had er meer last van (en ik ben netjes gevaccineerd).

Dat is nog de Delta-variant en daar hebben zij nu dus hun eigen antistoffen tegen.

Het zou voor mij al anders zijn als ze geen corona gehad hadden. Maar goed, ik ben ook niet bang voor de gevolgen van vaccins :-).

@imadra, ik zie nu je reactie. Bij punt 2 moet ik dan nog toevoegen dat mijn kinderen dus in november corona gehad hebben. Dus dan is een eerste vaccinatie niet noodzakelijk zeg maar voor een eerste bescherming.