Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 20:16

Sizzle schreef:
HC had dat ook niet zelf bedacht, die term kwam uit een eerdere kleine Oostenrijkse studie.
Echter werd hij voornamelijk aangevallen omdat hij het superresistentie noemde ipv superimmuniteit en daarnaast omdat hij nou eenmaal persoonlijke aanvallen aantrekt als een supermagneet.


En niet echt met een bron kwam ;)

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 20:20

Relaxed schreef:
Sizzle schreef:
HC had dat ook niet zelf bedacht, die term kwam uit een eerdere kleine Oostenrijkse studie.
Echter werd hij voornamelijk aangevallen omdat hij het superresistentie noemde ipv superimmuniteit en daarnaast omdat hij nou eenmaal persoonlijke aanvallen aantrekt als een supermagneet.


En niet echt met een bron kwam ;)


Die bron staat minimaal 2x in dit topic.

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 20:20

Relaxed schreef:
Sizzle schreef:
HC had dat ook niet zelf bedacht, die term kwam uit een eerdere kleine Oostenrijkse studie.
Echter werd hij voornamelijk aangevallen omdat hij het superresistentie noemde ipv superimmuniteit en daarnaast omdat hij nou eenmaal persoonlijke aanvallen aantrekt als een supermagneet.


En niet echt met een bron kwam ;)

Daarin is hij niet de enige

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 20:21

Sizzle schreef:
Relaxed schreef:

En niet echt met een bron kwam ;)


Die bron staat minimaal 2x in dit topic.


Daar werd idd naar verwezen als 'een paar pagina's terug' dan haak ik af hoor :n

BigOne
Berichten: 38223
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 20:42

Zou mooi zijn wanneer Oregon University dit onderzoek laat opvolgen door een groep die ook de boosters hebben gehad, ben benieuwd wat daar dan uitkomt.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 20:51

Ik snap de quarantaineregels nu even niet meer.

Gisteren hebben wij 3 uur bezoek gehad binnen 1,5 m, dus nauwe contacten. Vandaag testen wij positief met een zelftest. De volwassene is 2 keer gevaccineerd en moet de booster nog halen. Deze persoon moet dus in quarantaine.
De andere 2 zijn 11 en 15 en zij hoeven nu dus niet in quarantaine om dat zij op school zitten? Zij mogen dus gewoon naar school zolang ze geen klachten hebben, maar ze mogen dus ook verder overal heen?

BigOne
Berichten: 38223
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 21:00

Ze moeten volgens mij wel zelftesten doen. Maar die quarantaine regels zijn inderdaad niet meer te volgen.

pien_2010

Berichten: 43235
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 21:07

Ik vond het een indrukwekkende duidelijke persconferentie. Chapeau voor Kuipers en ik vond dat Rutte ook beter uit de verf kwam. Ik vond KUipers (idem Rutte) erg helder. Kort maar krachtig. Zijn grafieken overzichtelijk en ik vond hem ook bezorgd met name voor mensen die zich niet willen laten vaccineren en riep dan ook op 3x vaccineren en legde uit met cijfers waarom. Hij was heel duidelijk dat omicron onvergelijkbaar is met een griepje en dat je er echt behoorlijk ziek van kunt zijn.
Ik vond het ook duidelijk waarom ze tot die 22 uur zijn gekomen (een lijn voor de handhavers, een lijn dat het voor iedereen duidelijk is dat om 22 uur alles dicht is).
Ook waarom het 3G beleid (namelijk bewezen 15% drukt het de cijfers iets dat heel hard nodig zal zijn) er komt en ook duidelijk dat er streng wordt gehandhaafd. En ik vond alles eigenlijk heel helder en goed uitgelegd.

Kijk je kunt het er niet mee eens zijn, dat mag, maar niemand kan volgens mij zeggen dat het niet logisch is en/ of onduidelijk. Dus goed gedaan.

Ik ben wel benieuwd naar andere meningen, hoe jullie het ervaren hebben?
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 25-01-22 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Berichten: 9810
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 21:07

bigone schreef:
Zou mooi zijn wanneer Oregon University dit onderzoek laat opvolgen door een groep die ook de boosters hebben gehad, ben benieuwd wat daar dan uitkomt.


Ja en dat is het lastige van die studies. Stel je hebt een groep die 6+ maanden terug is gevaccineerd, versus een groep die recent een infectie heeft gehad? Gezien de afname in antistoffen is het dan heel logisch dat de immuniteit van de tweede groep beter is. Maar trek je het gelijk (recente vaccinatie tov recente besmetting), dan zou ik benieuwd zijn of het daadwerkelijk zo'n groot verschil maakt.

(zag deze beargumentatie toevallig in de discussie van een onderzoek staan vanmiddag, wel een interessant gegeven om mee te nemen)

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 21:08

Maar hoe vaak moeten ze die zelftesten doen en wie betaald dat? Ik vond ze daar echt niet duidelijk over. Dit was onze eerste dag isolatie en als we maandag 24 uur klachtenvrij zijn, gaan we er dinsdag weer uit.

Ik vind het niet meer te rijmen met de soepele quarantaineregels nu. Ik had verwacht dat kinderen wel in quarantaine moesten met uitzondering van school.

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 21:10

Ik heb volgens mij ook niet gehoord of winkels nu ook gewoon weer tot 6 uur of koopavond 9 uur open mogen (en de supermarkt weer tot 10). Jullie?

edit: Alles open tot 10 is op zich al wel duidelijk genoeg zou je zeggen. :')

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 21:34

bigone schreef:
996981, prima, zoek alle cijfers maar op. Jij noemt specifiek BLM, ik geef de specifieke cijfers en omstandigheden van die periode door. Maar wanneer jij alle andere demo’s er ook bij wil dan prima, zie ze wel verschijnen.


Grootse protesten afgelopen twee jaar:

1 juni 2020, Amsterdam
protest tegen 'anti-zwart politiegeweld in de VS en Europa
BlackLivesMatterNL
5000 deelnemers

2 juni 2020, Malieveld in Den Haag, Groningen
protest tegen 'anti-zwart politiegeweld in de VS en Europa
BlackLivesMatterNL
2 keer 1500 deelnemers


5 september 2021, Amsterdam
Protestmars tegen het coronabeleid van de overheid
Hart voor vrijheid en 67 andere aangesloten organisaties
20.000 deelnemers

https://nl.wikipedia.org/wiki/Betoging

Dan hebben we het nog niet over alle kleinere betogingen. In Den Haag ruim 1700 keer vorig jaar. Onder andere boerenprotesten, Black Lives Matter en Coronaprotesten. Rotterdam had 285 in 2020. Utrecht 245 en Amsterdam 1442.

Ik zie ze niet hoor, die stijgingen na protesten. Die zouden rond 15,16 juni 2020 en 19 september (twee weken na de protesten) moeten pieken. 16 juni 2020 waren er 166 besmettingen. 19 september 2021 2003. Bij beide protesten geen significante stijgingen n.a.v. de protesten.

Afbeelding
https://coronadashboard.rijksoverheid.n ... ste-mensen

Ben heel benieuwd naar de specifieke cijfers van jou en Pien

pien_2010

Berichten: 43235
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 21:35

Ik heb geen cijfers van na demonstraties, iets dat ik al gezegd heb.

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 21:39

pien_2010 schreef:
Ik heb geen cijfers van na demonstraties, iets dat ik al gezegd heb.

Dat is wel gek, gezien je aangeeft dat anderen 'de rekening' van de demonstraties moeten betalen. Welke rekening bedoel je dan precies?

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 21:40

pien_2010 schreef:
Ik vond het een indrukwekkende duidelijke persconferentie. Chapeau voor Kuipers en ik vond dat Rutte ook beter uit de verf kwam. Ik vond KUipers (idem Rutte) erg helder. Kort maar krachtig. Zijn grafieken overzichtelijk en ik vond hem ook bezorgd met name voor mensen die zich niet willen laten vaccineren en riep dan ook op 3x vaccineren en legde uit met cijfers waarom. Hij was heel duidelijk dat omicron onvergelijkbaar is met een griepje en dat je er echt behoorlijk ziek van kunt zijn.
Ik vond het ook duidelijk waarom ze tot die 22 uur zijn gekomen (een lijn voor de handhavers, een lijn dat het voor iedereen duidelijk is dat om 22 uur alles dicht is).
Ook waarom het 3G beleid (namelijk bewezen 15% drukt het de cijfers iets dat heel hard nodig zal zijn) er komt en ook duidelijk dat er streng wordt gehandhaafd. En ik vond alles eigenlijk heel helder en goed uitgelegd.

Kijk je kunt het er niet mee eens zijn, dat mag, maar niemand kan volgens mij zeggen dat het niet logisch is en/ of onduidelijk. Dus goed gedaan.

Ik ben wel benieuwd naar andere meningen, hoe jullie het ervaren hebben?



Ik vind alles heel duidelijk behalve de quarantaineregels voor leerlingen. En dit gaat dus om alle leerlingen van jong tot oud. Zij hoeven niet meer in quarantaine als ze bijv. privé een nauw contact zijn. Dus zij mogen dan ook overal naar toe zolang ze geen klachten hebben?
En hoe vaak moeten ze testen als ze nauw contact waren en wie verstrekt die testen?

Wij hebben er in de afgelopen 3 dagen 11 doorheen gejaagd met zijn 3en :+ Gelukkig hadden we ze via school, anders was het een duur geintje.

MiiejJarig

Berichten: 1867
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 21:43

pien_2010 schreef:
Ik vond het een indrukwekkende duidelijke persconferentie. Chapeau voor Kuipers en ik vond dat Rutte ook beter uit de verf kwam. Ik vond KUipers (idem Rutte) erg helder. Kort maar krachtig. Zijn grafieken overzichtelijk en ik vond hem ook bezorgd met name voor mensen die zich niet willen laten vaccineren en riep dan ook op 3x vaccineren en legde uit met cijfers waarom. Hij was heel duidelijk dat omicron onvergelijkbaar is met een griepje en dat je er echt behoorlijk ziek van kunt zijn.
Ik vond het ook duidelijk waarom ze tot die 22 uur zijn gekomen (een lijn voor de handhavers, een lijn dat het voor iedereen duidelijk is dat om 22 uur alles dicht is).
Ook waarom het 3G beleid (namelijk bewezen 15% drukt het de cijfers iets dat heel hard nodig zal zijn) er komt en ook duidelijk dat er streng wordt gehandhaafd. En ik vond alles eigenlijk heel helder en goed uitgelegd.

Kijk je kunt het er niet mee eens zijn, dat mag, maar niemand kan volgens mij zeggen dat het niet logisch is en/ of onduidelijk. Dus goed gedaan.

Ik ben wel benieuwd naar andere meningen, hoe jullie het ervaren hebben?


Vraag me wel af hoe hij bij die 15% komt want wij voeren het niet in op werk/thuis/school. https://www.tudelft.nl/2022/tu-delft/ef ... -afgenomen

Mis in de grafiek van booster versus niet in het ziekenhuis de doorberekening naar hoe groot de kans van 50 minners uberhaupt is om in het ziekenhuis te komen en daarmee te zorgen voor een te kort aan bedden.

pien_2010

Berichten: 43235
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 22:00

Volgens mij ging hij inderdaad niet zover op de details in miiej.
Klopt vayo, daar is niet over gesproken.

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 22:13

Dacht dat ie 5% zei.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 22:16

Ik weet wel dat het OMT in het advies heeft gezegd dat ze willen dat zelftesten voor iedereen gratis beschikbaar worden. Wij hebben ze wat opgespaard via school. Nu 11 testen in 3 dagen gedaan. Kost een vermogen als je dat steeds zelf moet bekostigen.

Op de onduidelijkheid van nauw contact als scholier en hoe vaak je dan mag testen en of je overal heen mag na, vond ik de persco duidelijk.
Als je in quarantaine zit en je test op dag 5 negatief, dan zeggen ze alsnog dat je tot 10 of zelfs 14 dagen (ik ben het even kwijt) niet bij kwetsbaren moet komen. Ik kan me niet voorstellen dat leerlingen die een nauw contact zijn geweest dan wel gewoon overal mogen komen. Dat stukje vond ik echt onduidelijk en te weinig uitgelegd.

Zebrastreep

Berichten: 9746
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 22:22

Vayo schreef:
Ik weet wel dat het OMT in het advies heeft gezegd dat ze willen dat zelftesten voor iedereen gratis beschikbaar worden. Wij hebben ze wat opgespaard via school. Nu 11 testen in 3 dagen gedaan. Kost een vermogen als je dat steeds zelf moet bekostigen.

Op de onduidelijkheid van nauw contact als scholier en hoe vaak je dan mag testen en of je overal heen mag na, vond ik de persco duidelijk.
Als je in quarantaine zit en je test op dag 5 negatief, dan zeggen ze alsnog dat je tot 10 of zelfs 14 dagen (ik ben het even kwijt) niet bij kwetsbaren moet komen. Ik kan me niet voorstellen dat leerlingen die een nauw contact zijn geweest dan wel gewoon overal mogen komen. Dat stukje vond ik echt onduidelijk en te weinig uitgelegd.


Wat ik heb begrepen als je met kwetsbaren werkt is dat je zeker 10 dagen een mondkapje moet dragen als je bij kwetsbaren in de buurt bent. Maar dat is volgens mij alleen dan als een nauw contact zoals huisgenoten corona hebben op dat moment.

Voor de rest ben ik het ook eens met de gratis zelftesten. Stuur gewoon elk gezin een doos op met 50 zelftesten en dat mensen ook gewoon weer opnieuw kunnen bestellen. Denk alleen dat er dan ook weer mensen gaan frauderen ermee. Of gewoon maandelijks een doos gratis opsturen. Voor mensen met een kleine beurs is het amper te betalen lijkt mij.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78501
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 22:36

Er zijn gemeentes die gratis zelftesten geven voor gezinnen/mensen die het niet breed hebben.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 22:39

Maar dat is op werkvlak. Wij moeten altijd een mondkapje op tijdens werk. Ik bedoel meer of leerlingen die een nauw contact zijn echt overal heen mogen. Theater, fysiotherapie, tandarts … ik noem even wat. Ik vind dat best gek eigenlijk.

Hier dus een vriendin van mijn dochter die zeker 5 uur intensief contact heeft gehad met mijn kinderen. Elkaars haren ingevlochten, dicht naast elkaar gezeten enz. En op school vandaag iemand naast haar ook positief. En zij hoeft nu dus niet in quarantaine. Het is niet duidelijk hoe vaak ze moet zelf testen. Mijn kinderen hebben bijv. geen klachten en waren gisterenavond duidelijk negatief en vandaag ineens positief. Als je dan niet dagelijks test, kun je nog best op wat plaatsen komen terwijl je besmettelijk bent.

En wij moeten dan zonder klachten 8 dagen (ze zeggen 7 maar er is ook een dag 0!?) in isolatie. En eigenlijk zelfs pas vanaf donderdag geteld als we de ggd test hebben.
We gaan wel vanaf vandaag al testen. Vroeg in de middag waren we allemaal positief. Vandaag gelijk thuis gebleven en dan is dit voor ons dag 1. Mochten we klachten krijgen vind ik het een ander verhaal, maar als we zonder klachten blijven dan kunnen we prima dinsdag weer naar buiten lijkt me.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 23:25

We zitten nu gewoon even in een limbo, to test or not to test.
Aangezien op dit moment overal 10-25% van het personeel zonder klachten of met een loopneus thuis duimen zit te draaien zal er binnen nu en 2 weken wel iets drastisch besloten gaan worden.
Ik las al wat over overwegingen om alleen nog steekproef tests te gaan doen ivm mutaties zoals ook bij influenza gedaan wordt en verder niets.
We zullen het gaan zien.

tammiebels

Berichten: 973
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 23:29

Dat begreep, en nu nog steeds, ik ook niet helemaal. Dus stel ik heb corona, (kan niet in isolatie in ons huis), dan mogen mijn kinderen wel naar school en sport en enz?

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 23:35

996981 schreef:
bigone schreef:
996981, prima, zoek alle cijfers maar op. Jij noemt specifiek BLM, ik geef de specifieke cijfers en omstandigheden van die periode door. Maar wanneer jij alle andere demo’s er ook bij wil dan prima, zie ze wel verschijnen.


Grootse protesten afgelopen twee jaar:

1 juni 2020, Amsterdam
protest tegen 'anti-zwart politiegeweld in de VS en Europa
BlackLivesMatterNL
5000 deelnemers

2 juni 2020, Malieveld in Den Haag, Groningen
protest tegen 'anti-zwart politiegeweld in de VS en Europa
BlackLivesMatterNL
2 keer 1500 deelnemers


5 september 2021, Amsterdam
Protestmars tegen het coronabeleid van de overheid
Hart voor vrijheid en 67 andere aangesloten organisaties
20.000 deelnemers

https://nl.wikipedia.org/wiki/Betoging

Dan hebben we het nog niet over alle kleinere betogingen. In Den Haag ruim 1700 keer vorig jaar. Onder andere boerenprotesten, Black Lives Matter en Coronaprotesten. Rotterdam had 285 in 2020. Utrecht 245 en Amsterdam 1442.

Ik zie ze niet hoor, die stijgingen na protesten. Die zouden rond 15,16 juni 2020 en 19 september (twee weken na de protesten) moeten pieken. 16 juni 2020 waren er 166 besmettingen. 19 september 2021 2003. Bij beide protesten geen significante stijgingen n.a.v. de protesten.

[ [url=m/tJf0OM.png]Afbeelding[/url] ]
https://coronadashboard.rijksoverheid.n ... ste-mensen

Ben heel benieuwd naar de specifieke cijfers van jou en Pien


Dit ga je nooit in de cijfers terug vinden en de reden daarvoor is vrij simpel. Als je de grootste demonstratie pakt, dan waren daar 20.000 betogers. Dat is ongeveer 0,1% van de Nederlandse bevolking. Stel dat je daar een significant hoger aantal besmettingen hebt, zeg bijvoorbeeld 10x zo veel als bij de rest van de bevolking. Dan heb je dus een verhoging van het aantal besmettingen met 1%. Die 1% valt volledig binnen de bandbreedte van verschillen in besmettingen van dag tot dag.

Het percentage mensen dat daar rondloopt is gewoon te klein om een significant verschil te laten zien.