vaccineren kinderen van 5 tot 12 jaar..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 21:11

beert schreef:
Shadow0 schreef:
Maar wat ik dus echt niet snap: als je je zorgen maakt over wat een vaccin kan doen, hoe maak je je dan geen zorgen over wat een actief, muterend virus kan doen, een virus dat specifiek zo kon ontstaan omdat het een aantal immuunreacties weet te omzeilen en omdat het vat kan krijgen op allerlei cellen in het lichaam? We hebben omicron bepaald nog niet getest op de werkelijke gevolgen voor kinderen. Van de voorgaande besmettingen weten we dat er wel degelijk nogal wat kinderen zijn die met de gevolgen kampen. Waarom is dat alleen maar een probleem bij het vaccin, maar nauwelijks in het beleid rondom het virus?

In het geval van mijn kinderen. Zij hebben beide corona gehad voordat ze gevaccineerd mochten worden. Beide kinderen hebben amper klachten gehad. Althans, ik had er meer last van (en ik ben netjes gevaccineerd).

Dat is nog de Delta-variant en daar hebben zij nu dus hun eigen antistoffen tegen.

Het zou voor mij al anders zijn als ze geen corona gehad hadden. Maar goed, ik ben ook niet bang voor de gevolgen van vaccins :-).

@imadra, ik zie nu je reactie. Bij punt 2 moet ik dan nog toevoegen dat mijn kinderen dus in november corona gehad hebben. Dus dan is een eerste vaccinatie niet noodzakelijk zeg maar voor een eerste bescherming.


Zeker, en dat is dan weer een begrijpelijk punt tégen vaccinatie :D.
Zo heb je altijd die individuele afweging.

Al zou het misschien wel te overwegen zijn om toch één vaccinatie te nemen, zodat de immuniteit optimaal is. Maar goed, afwegingen en meer afwegingen :D

beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 21:14

Ik blijf ook zeker de ontwikkelingen volgen. Maar los daarvan heeft hij minder dan 3 maanden geleden corona gehad en dan mag je niet toch? En op RIVM las ik dat de meeste mensen dan nog 6 maanden antistoffen hebben.

Daar komt (heel praktisch) bij dat ik tegelijk corona had en ook pas half februari de booster mag halen. Stel dat er ontwikkelingen zijn, dan laat ik ons liever tegelijk prikken onder het mom van "gedeelde smart" :-).

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: vaccineren kinderen van 5 tot 12 jaar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 21:14

Volgens mij klopt dat ja :j

conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 21:33

Vayo schreef:
Hier gaat het ook hard. Bij mijn oudste in de klas veel besmettingen. Gisterenavond een stuk of 10. Eergisteren en gisteren was ze negatief en vandaag ineens een positieve zelftest. De teller in haar klas staat nu op 16 van de 24 kinderen positief.

De jongste maar uit school laten komen en die test ook positief. Die heeft afgelopen woensdag haar eerste vaccinatie gehad :+ Beide totaal geen klachten.

Mijn test is wat vaag, een heel licht lijntje. Ik heb ook geen klachten, maar ik denk wel dat ik positief ben. Hier in de omgeving gaat het momenteel enorm rond. En eigenlijk is niemand echt ziek. Ik hoop wel dat ze de isolatieregels ook gaan versoepelen. Om nu 7 volle dagen zonder klachten in isolatie te gaan vind ik best lang. We kunnen pas donderdag in het begin van de avond testen.
Maar ik reken vandaag al wel als dag 1 van de isolatie. Dus als we maandag 24 uur klachtenvrij zijn (gebleven) kunnen we er dinsdag uit.

Onze jongste gaat de tweede niet meer halen denk ik.



Mijn oudste had een heel licht streepje mijn man zag het niet eens. Ik ben door zwangerschapstesten goed in minimale streepjes af te lezen. En zij teste zelfde dag bij de pcr test positief. Net als bij een zwangerschapstesten streekje hoe licht ook is positief.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: vaccineren kinderen van 5 tot 12 jaar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 21:43

Ik ben vanuit dat opzicht blij dat we pas donderdag kunnen laten testen. Dan moet het echt duidelijk zijn of ik positief ben of niet. Ik heb een booster gehad in december. De kinderen hoeven gelukkig niet in isolatie en als ik negatief ben (wat ik niet verwacht), mag ik gelijk al naar buiten.Maar ik denk idd dat ik ook positief ben.

Boras
Berichten: 9947
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 00:39

Cubone schreef:
Ik ben geen ouder, en misschien is deze al gedeeld, maar ik vond dit wel een heel pakkende brief van een huisarts met betrekking tot vaccineren tegen Covid bij kinderen.

https://zorgmedewerkersverenigd.nl/1860-2/

Zie ook:
https://www.bd.nl/brabant/huisarts-in-bergen-op-zoom-waarschuwt-ouders-neem-geen-onnodige-risico-s-met-vaccinatie-kinderen~a13eac80/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.be%2F


Tja pakkend.

Maar ook waardevol?

Dat is de vraag :)


We hebben heel wat af getwijfeld. We twijfelden zeker ook over het twijfelen :? :)

We zijn er uit . De afspraak is gepland.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 10:47

IMANDRA schreef:
Nouja, eigenlijk wel.

Je moet eigenlijk alle factoren die bij een besmetting komen kijken meenemen:
  • Risico op ernstig verloop
  • Risico op neveneffecten (hartontsteking, MIS-C, trombose)
  • Risico op post-covid / (semi-)permanente gevolgen / langetermijngevolgen
  • Risico om besmet te raken
  • Risico om anderen te besmetten
Enzovoort.

En die dan afzetten tegen de factoren rondom het vaccin:
  • Effectiviteit van het vaccin
  • Wat zijn de neveneffecten
  • Hoezeer beschermt het tegen besmettelijkheid
  • Hoe zit het met langetermijngevolgen (spoiler: uiterst onwaarschijnlijk)

Bij kinderen zijn deze risico's kleiner dan bij volwassenen, dat klopt. Maar bij veel nieuwsberichten waarbij gezegd wordt "kinderen hebben een veel kleiner risico op ernstig verloop dus daar tellen de neveneffecten van het vaccin niet tegenop" (wat in principe klopt) máár vergeten daarbij de ándere risico's mee te tellen (dus alles wat ná het eerste punt komt).

Neem je álle factoren mee, dan slaat de risicoanalyse positief uit naar het vaccin. Dat is waar Shadow op doelt, volgens mij.

Door die eenzijdige vergelijking die vaak op nieuwsartikelen naar voren komt, kan ik me zo voorstellen dat ouders een keuze maken op maar een deel van de informatie, maar een stukje van de gehele context. Objectief gezien is het (algemeen genomen voor alle gezonde kinderen in Nederland) dus tóch voordelig om te vaccineren.


Je blijft maar steeds het woord objectief gebruiken. Het IS niet objectief voordelig kinderen te vaccineren. Dat hangt er maar net af met welke reden je vaccineert. Iedere ouder mag, godzijdank, zelf de keuze maken, al dan niet in samenspraak met de kinderen. Als ouder, en als ieder weldenkend mens hoop ik, maak je een afweging waarom je wel of geen vaccin zet. Ik blijf er bij, na me zeer degelijk te hebben laten informeren en te hebben ingelezen, dat het voor MIJN kinderen niet hoeft. Ik heb vele malen liever dat ze het de besmetting natuurlijk doorlopen.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 10:51

pmarena schreef:
Kijk, dat dikgedrukte is weer typisch zo'n alles-over-1-kam opmerking die imo NIET correct is -O-
Het is helemaal geen gegeven dat het voor elk kind voordeliger is om te vaccineren.
Dat is geen feit maar een (jouw) mening :)*

Het probleem met die analyse is, dat niet voor ieder individu, elk van deze punten even zwaar weegt :)*

Van de punten die je noemt, weet je bij het individu helemaal niet, hoe zwaar elk punt weegt. Het besmettingsrisico kan bvb. wel heel laag zijn bij Pietje. (En bij Jantje juist heel hoog.)

Of die lange termijn gevolgen: de 1 zal denken: oh ze zeggen dat de kans heel klein is dat er een "oeps" boven water zal komen: nou dan vertrouw ik er op dat het wel goed zit :j
Terwijl een ander dat risico van die "oeps" te zwaar vindt wegen.

Het is niet aan jou om te bepalen hoe zwaar een ouder of kind, een nog onbekende factor mee rekent.

Of de 1 ziet "effectiviteit van het vaccin" als een soort garantie dan het eigen kind met vaccin sowieso beter beschermd zal zijn dan zonder vaccin. Terwijl een ander niet zo overtuigd is van de effectiviteit bij het eigen kind. Bijvoorbeeld omdat er vaker ervaring is geweest met niet volgens plan werkende medicatie.

En zo verder. Het is an sich een prima lijstje +:)+
Maar je conclusie dat dit voor ieder kind geld, dat het zeg maar voor ieder kind een gezond-verstand beslissing is om die te laten vaccineren (ofwel als je het niet doet dan heb je de zaken niet op de juiste manier afgewogen) is gewoon niet fair.


_/-\o_ Dank je Pmarena. Dit dus. Een mening verkondigen als een feit maakt het nog niet waar.

BigOne
Berichten: 38246
Geregistreerd: 03-08-09

Re: vaccineren kinderen van 5 tot 12 jaar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 11:23

Wat wel een feit is is dat door de massaliteit van besmettingen, die ook bij ons bezig is en zeker nog veel hoger word, de ziekenhuisopnames onder kinderen ook oplopen. Plaatje uit diverse Europese landen Afbeelding

Anoniem

Re: vaccineren kinderen van 5 tot 12 jaar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 11:30

Ziekenhuisopnames met covid, of door covid?

BigOne
Berichten: 38246
Geregistreerd: 03-08-09

Re: vaccineren kinderen van 5 tot 12 jaar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 11:32

Ongetwijfeld van beide maar aangezien de opnames van kinderen een stijgende lijn tonen zal het niet zo zijn dat het merendeel gebroken benen, blindedarmontsteking of iets anders heeft en dus daar pas geconstateerd word dat ze ook positief zijn.

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Re: vaccineren kinderen van 5 tot 12 jaar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 11:38

Als je in ziekenhuis opgenomen wordt krijg je standaard een covid test
En ik denk dat er dan heel veel positief testen zonder klachten
Dan ben je ineens een covid patiënt ipv reguliere patiënt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 11:40

Het aantal gebroken benen, blindedarmontstekingen of iets anders zal ongetwijfeld niet gewijzigd zijn, maar nu veel meer mensen besmet zijn is het toch ook logisch dat er meer mensen positief testen in het ziekenhuis?

Als er twee keer zoveel kinderen besmet zijn, verwacht ik ook twee keer zoveel kinderen met covid in het ziekenhuis. Plus mogelijk wat extra die daar door covid komen. Bij 5x meer besmettingen zullen er ook 5x meer ziekenhuisopnames met covid zijn.

BigOne
Berichten: 38246
Geregistreerd: 03-08-09

Re: vaccineren kinderen van 5 tot 12 jaar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 11:42

Daar komen we de komende weken wel achter, ze gaan in Nederland apart registreren wie met en wie door Corona in het ziekenhuis komt.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 12:09

bigone schreef:
Wat wel een feit is is dat door de massaliteit van besmettingen, die ook bij ons bezig is en zeker nog veel hoger word, de ziekenhuisopnames onder kinderen ook oplopen. Plaatje uit diverse Europese landen [ [url=m/ZZzns3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar dat is toch ook logisch? Meer besmettingen, meer ziekenhuisopnames?

BigOne
Berichten: 38246
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 12:16

Ja maar de toename onder kinderen is hoger in vergelijking met oudere leeftijdsgroepen wat de vraag oproept waarom want kinderen hebben toch niets te vrezen van Corona volgens veel mensen ?

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 12:20

bigone schreef:
Ja maar de toename onder kinderen is hoger in vergelijking met oudere leeftijdsgroepen wat de vraag oproept waarom want kinderen hebben toch niets te vrezen van Corona volgens veel mensen ?


Ik denk dat daar dan meer duidelijkheid over gebracht moet worden. Nu kun je dat gewoon niet inschatten waarom ze dan in het ziekenhuis komen

In mijn omgeving (nee zijn er idd geen honderden) geen enkel kind in zh, niet eens klachten, hooguit een snotneus
Mijn eigen kind is positief maar 0,0 klachten, en dat is wat ik steeds vaker hoor nu

BigOne
Berichten: 38246
Geregistreerd: 03-08-09

Re: vaccineren kinderen van 5 tot 12 jaar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 12:36

Dat is alleen maar fijn, ik hoop dat dat voor veel kinderen en volwassenen gaat gelden de komende tijd.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 12:37

Sees schreef:
Je blijft maar steeds het woord objectief gebruiken. Het IS niet objectief voordelig kinderen te vaccineren. Dat hangt er maar net af met welke reden je vaccineert. Iedere ouder mag, godzijdank, zelf de keuze maken, al dan niet in samenspraak met de kinderen. Als ouder, en als ieder weldenkend mens hoop ik, maak je een afweging waarom je wel of geen vaccin zet. Ik blijf er bij, na me zeer degelijk te hebben laten informeren en te hebben ingelezen, dat het voor MIJN kinderen niet hoeft. Ik heb vele malen liever dat ze het de besmetting natuurlijk doorlopen.


Objectief is de afweging algemeen genomen anders wel zo.
En zoals ik al zei, individuele factoren spelen ook mee waardoor die afweging anders kan uitvallen. Maar dat vaccins veiliger zijn en minder risico hebben dan een COVID besmetting bij gezonde kinderen, is iets wat zeker is. Of die betere bescherming/minder risico opweegt tegen de individuele factoren is aan de ouders om te beslissen.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 12:57

IMANDRA schreef:
Objectief is de afweging algemeen genomen anders wel zo.
En zoals ik al zei, individuele factoren spelen ook mee waardoor die afweging anders kan uitvallen. Maar dat vaccins veiliger zijn en minder risico hebben dan een COVID besmetting bij gezonde kinderen, is iets wat zeker is. Of die betere bescherming/minder risico opweegt tegen de individuele factoren is aan de ouders om te beslissen.


Dus is het per definitie niet langer objectief voordelig als de afweging anders uit kan vallen vanwege verschillende redenen. Dan is het voor een bepaalde groep objectief wellicht voordelig maar voor een andere groep niet. Zoals Pmarena zegt, dat hangt er maar net vanaf welke punten zwaarder wegen.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: vaccineren kinderen van 5 tot 12 jaar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 13:01

... "algemeen genomen"

Puur het vergelijken van de risico's, dan wint vaccineren objectief gezien. Neem je andere individuele factoren mee, kan het anders uitslaan (ook objectief ja). Zo moeilijk is het niet.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Re: vaccineren kinderen van 5 tot 12 jaar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 13:12

Ik twijfel daar dus écht aan. Maar goed dat is voor mijn overweging van belang, voor die van een ander niet. Ik denk dat andere factoren, niet per definitie individueel, inderdaad vaak meespelen in de keuze.

Wranglerbutt

Berichten: 10377
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 13:14

bigone schreef:
Wat wel een feit is is dat door de massaliteit van besmettingen, die ook bij ons bezig is en zeker nog veel hoger word, de ziekenhuisopnames onder kinderen ook oplopen. Plaatje uit diverse Europese landen [ [url=m/ZZzns3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb zo'n idee dat sommige ouders liever wachten met hun kind preventief te laten vaccineren tot de gevolgen van niet-vaccineren wel heel erg dichtbij komen.
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat het aantal kinderen dat ernstig ziek wordt door corona (zknhuisopname nodig), lager zal zijn dan in Engeland, Frankrijk of Spanje.

Ik voorspel een run op vaccinaties voor kinderen 5-11 jr zodra de cijfers in Nederland beginnen op te lopen.
Maar dat komt dus voor sommigen helaas te laat. Helemaal nu maatregelen vrijwel compleet worden losgelaten.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: vaccineren kinderen van 5 tot 12 jaar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 13:33

Hier heeft mijn jongste na wat twijfelen dus exact een week geleden haar eerste vaccinatie gehad. Die dag en de dag erna moe geweest en hangerig.

Gisteren helaas een positieve zelftest. Toen had ze nog geen klachten. Nu is ze wel echt ziek. Overgeven en koorts.

Wranglerbutt

Berichten: 10377
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 13:46

Vayo schreef:
Hier heeft mijn jongste na wat twijfelen dus exact een week geleden haar eerste vaccinatie gehad. Die dag en de dag erna moe geweest en hangerig.

Gisteren helaas een positieve zelftest. Toen had ze nog geen klachten. Nu is ze wel echt ziek. Overgeven en koorts.

Bah wat naar :(:) Sterkte en beterschap voor je dochter!