2 keer gevaccineerd plus booster, toch corona?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 09:34

Ik vind wel dat je een waardeoordeel aan de keuze van mensen mag hangen. Zeker als hun keuzes een hele grote groep in de maatschappij benadeelt. Nou zeg ik niet zo dat dit zwart-wit voor alle ongevaccineerden geldt. Maar ik vind dat als je 50+ bent jij je verantwoordelijkheid moet nemen om je te laten vaccineren op basis van wat er in de wetenschap bekend is. Hoe fit je ook bent, het is gewoon zo dat corona graag (mannen) 50+ers pakt. :o

Maar dit heb ik ook met bijvoorbeeld het probleem in Nederland dat elke achterlijke godshuis gewoon maar een middelbare school mag openen en daar homofobie en homohaat mag verspreiden. Natuurlijk mag iedereen zelf kiezen wat diegene doet maar daarmee beïnvloeden ze duizenden jongeren.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 09:38

Er zijn tijdens de covid tijd ook record aantal wandelaars overleden trouwens. Echt levensgevaarlijk als mensen zich uit hun huis gaan begeven.

MarlindeRooz, voor mij staan die 2 dingen los van elkaar.
Ja, ik vind het niet in orde dat mensen hun kont tegen de krib gooien en daarmee andere langer in een lockdown forceren. Daar zijn we het eens!

Maar dat is voor niet hetzelfde als een waardeoordeel vellen over de persoonlijke uitkomst. Je hebt uiteindelijk gewoon ook het recht om dood te gaan. Opmerkingen als: zo egoistisch dat hij perse de mount Everest op wilde, nu laat hij 2 kleine kinderen achter…niet in orde.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 09:40

Zoals je ziet zeg ik "waardeoordeel aan de keuze van mensen". Niet over de mensen zelf. Ik kan op persoonlijk niveau heel goed begrijpen waarom iemand geen vaccin wil. Maar in het grotere geheel heb ik een negatief waardeoordeel over de keuze die de groep ongevaccineerde 50+ers maakt.

Hoewel tact niet mijn sterkste kant is zou ik nooit zoiets zeggen over overleden mensen. Zeker niet waar mensen bij zijn.

Zo heb ik wel even flink geklaagd over de buren van mijn ouders (75+) die voordat ze een vaccin hadden (tijdens de lockdown) op vakantie gingen naar Zuid-Frankrijk en toen corona kregen. En toen lag die man op de IC. Dat is nog niet het domste. Het domste is dat ze mij aanspraken op dat MIJN generatie er voor zorgde dat dit allemaal zo lang duurde. Ik heb mijn mond maar gehouden maar dan denk ik wel, door wiens schuld lag jij nou twee maanden geleden aan de beademing dan? Ik heb jullie niet gedwongen om op vakantie te gaan terwijl je een riante villa in het bos bezit. :')
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 26-01-22 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 09:42

Eens :j

Die opmerling van die mensen kan natuurlijk ook echt niet.Weet niet of ik dan netjes was gebleven :o
Ben ook behoorlijk uitgevallen toen mijn ouders een keer begonnen over „het is de schuld van de buitenlanders“ :x

BigOne
Berichten: 38254
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 10:34

Ik snap dat ze zegt overleden want niet gevaccineerd, alleen het woord waarschijnlijk had er tussen gemoeten . En ja ook volledig gevaccineerd en geboosterd kun je overlijden want je weet gewoon niet of je bij die 5 % hoort waarbij vaccins niet voldoende aanslaan.

karrij
Berichten: 1052
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 10:36

En ,die uitspraak dat hun overlijden ,zeer waarschijnlijk niet nodig was geweest komt niet alleen van mij! Ook de ic artsen en verpleegkundigen hebben deze mening. Sprak afgelopen weekend de moeder van van 85 van de 62 jarige. Vrouw was helemaal over de toeren van verdriet en enige dat zij kon zeggen was; het was niet nodig geweest,had hij nou maar dat vaccin genomen. Geloof dat ze het wel 20x gezegd heeft tijdens ons gesprek!

BigOne
Berichten: 38254
Geregistreerd: 03-08-09

Re: 2 keer gevaccineerd plus booster, toch corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 10:42

Zo denk ik ook maar het is wel een feit dat dit niet met 100 % zekerheid is te zeggen Karrij, ook in onze omgeving de laatste maanden een aantal 55 minners overleden, ongevaccineerd. Dan is mijn eerste gedachte ook, wat triest en misschien zo onnodig.
Maar feit is wel dat bij een bepaalde groep de vaccins niet aanslaan .

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 11:14

Dorine92 schreef:
Dat hoeft het bedrijf niet te delen (gebeurt trouwens soms wel bizar genoeg). Maar wij weten het gewoon allemaal van elkaar. Wordt gewoon besproken. Een deel maakt er nu ook grappen over. Zo van “Jahoor.. 2 prikken gehad én geboosterd en nu alsnog corona. Ik denk dat het tijd wordt dat ik me bij de wappies ga aansluiten”


No way dat jullie dat weten van je 999+ collega's

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 11:45

IMANDRA schreef:
De onderzoeken zijn geweest en ook voor nieuwe medicatie zullen er nog genoeg volgen. Dan blijven alleen zeer zeldzame bijwerkingen over, anders waren ze in die onderzoeken wel naar voren gekomen.

Hier vergis je je in. Pas als iets gemeld wordt, telt het mee en héél veel wordt niet gemeld. Of niet als bijwerking van het vaccin aangeduid. Meld je het na 48h wordt het per definitie niet meer als bijwerking van het vaccin meegerekend, dus...


IMANDRA schreef:
Dus áls je al onzeker moet zijn over wat er wel of niet gemeld wordt..

Ik ben niet onzeker hoor, voor mij het zo klaar als een klontje maar volgens mij was dat al duidelijk :).


IMANDRA schreef:
En ja.. nuance is bij jouw tweede zin dan ook belangrijk. Het zal misschien íéts langer bescherming geven, maar ook natuurlijke immuniteit keldert na verloop van tijd. Beter is maar de vraag. De 'beste' bescherming lijkt een combi van vaccin én natuurlijke infectie te zijn, maar of dat significant en merkbaar beter is, is nog maar de vraag. Want je moet niet naar één aspect kijken. Niet alleen naar bescherming. Je moet ook de risico's in acht nemen. Risico van ernstig verloop (want já dat risico loop je ook als gezond persoon, ook al is die een stuk lager). Risico op neveneffecten (hartontsteking, MIS-C, etc). Risico op post-covid. Als je álles meeneemt (en dus de 'betere' en ietsjes langere bescherming afweegt t.o.v. de risico's die het met zich meebrengt) steekt het vaccin er alsnog met kop en schouders bovenuit. Óók voor gezonde mensen. Óók voor kinderen.


Voor mij is langere en betere bescherming (dat kun je betwisten maar dat is met de huidige vaccinaties van het Rijksoverheidsprogramma toch wel gebleken) voldoende om de keuze te maken om het niet te doen. Tezamen met me gedegen te hebben ingelezen en te hebben laten informeren door mensen die er meer verstand van hebben dan jij en ik.

IMANDRA schreef:
Vaccineren gaat bovendien ook besmetting tegen. Misschien niet meer in de hoeveelheid die het deed ttv Alpha/Delta, maar het is wel een verschil wat je mee moet nemen (net als het kleine verschil in beschermduur van natuurlijke immuniteit). Je veilig wanen is niet correct, dat ben ik met je eens. Je verlaagt je besmettingsrisico op COVID (krijgen + verspreiden) en de neveneffecten/gevolgen ervan, maar die is niet 0 na vaccinatie, dus met de huidige besmettingsdruk is het belangrijk óók andere maatregelen te volgen.

Ik hoef dit niet mee te nemen want ik doorloop die besmetting liever (als ik deze niet al doorlopen heb). Ik waan me wel veilig, ook als ik wel besmet word. Het grote verschil in duur van immuniteit is slechts één van de vele doorslaggevende factoren. Ik heb overigens heel trouw de maatregelen gevolgd sinds het begin.

IMANDRA schreef:
En heb je klachten? Dan moet je je zeker testen, ongeacht of je gevaccineerd bent. Als die testbereidheid daalt moeten we daar zeker wat aan doen. Maar gezonde mensen niet stimuleren of zelfs afraden te vaccineren is daar géén onderdeel van.

En daar zit 'm nou net de crux, de testbereidheid neemt af.
Mensen testen met klachten massaal met een thuistest en bij slechts één lijntje gaan ze door waarmee ze mee bezig waren en gaan niet meer langs de GGD (al moet je je afvragen of die testen daadwerkelijk anders zijn maar goed).

IMANDRA schreef:
Betrouwbare testen zijn inderdaad een effectief middel in aanvulling op vaccins en andere maatregelen.

Maar je zegt een andere mening te hebben: vind jij dan dat die extremen niet uitzondering maar regel zijn?
Wbt vaccin dat verschil kan maken, zie hierboven.
Over welke extremen heb je het?


IMANDRA schreef:
De nevenschade van maatregelen moeten we zeker meenemen. En ik vind het niet een onderbelicht punt eigenlijk, zeker nu komt het steeds meer ter sprake of dat nu in de volksmond of de politiek is. Het is en blijft wel een afweging. Want het is niet alleen de hoeveelheid covid-besmettingen waar we ons in deze situatie zorgen om moeten maken, maar ook het effect wat deze besmettingen hebben op de zorg. En die zorg ervaart al zó'n ontzettend grote druk, dat het belangrijk blijft hun te ontlasten. Anders is deze straks vrijwel leeggelopen en heb je vrijwel geen personeel meer over om zorg te bieden bij andere gebieden dan COVID. Er blijven nog steeds veel behandelingen uitgesteld worden. Dat zijn óók neveneffecten van de huidige situatie waar je rekening mee moet houden.

Dan nog moet je dat in verhouding zien en ik vermoed zo maar dat de nevenschade bij ondernemers vele malen groter is. De legio voorbeeldverhalen zijn echt, echt heel schrijnend, daar mag je je ogen, vind ik, niet voor sluiten en dat gebeurt nu wel veel te veel als je het mij vraagt. Alles wordt weggewuifd onder het mom van de zorg... Dat is echt te wijten aan jaren wanbeleid van het kabinet. En wie betaalt er de rekening...?

IMANDRA schreef:
Ik bedoel, jij haalde het Lareb aan, dus bij deze:
Je zegt dat niet alles bij het Lareb wordt gemeld. Persoonlijk denk ik dat dat wel meevalt. Er wordt genoeg gemeld zodat we zeldzame bijwerkingen (denk aan 2 tot 6 per miljoen bij hartontsteking en 2 tot 8 per miljoen voor trombose, waarbij óók milde varianten worden meegeteld) ontdekken en die kunnen onderzoeken. Gezien deze cijfers, kunnen we relatief gerust zeggen dat de zeldzame bijwerkingen er wel uitkomen. Door Lareb, maar ook Lareb-achtige instanties in andere landen.

In theorie zou het best kunnen dat 1 op de 10 miljoen nog een andere bijwerking krijgt door het vaccin, maar dat deze niet genoeg wordt gemeld bij het Lareb om dus geen onderzoek gaat plaatsvinden. Kan. Maar is dat erg? Voor het individu zeker, maar je moet deze risico's ook vergelijken met de voordelen die het vaccin geeft (97% meer bescherming tegen ziekenhuisopname en dus ernstig verloop en/of dood tot gevolg).

Ik weet dat heel veel niet gemeld wordt omdat men een bijwerking vaak niet als gevolg van het vaccin ziet. Een harde plek na het vaccin komt niet altijd door 'verkeerd' prikken, wordt dat gemeld? Amper volgens mij. En als het gemeld wordt, word je dan serieus genomen? Koorts na een vaccin, snotneus na een vaccin. Zijn allemaal bijwerkingen. Zijn die onschuldig? Wellicht. Heb je wel eens geprobeerd een bijwerking van een vaccin te melden bij het Lareb? En ben je toen ook serieus genomen? Ik wel, zou je eens moeten doen voor de gein.

IMANDRA schreef:
Het is bovendien altijd belangrijk om als leek de verhoudingen in acht te nemen. Er zijn vélen malen meer ongefundeerde kwakzalvers binnen de anti-vax groep, dan binnen de pro-vax groep... Dus als je dan moet kiezen welke meer betrouwbaar is en waar je dus vanuit gaat wbt informatie en advies, dan kan je beter kijken naar de groep met de minste kwakzalvers ;). Pro-vax, dus.


Je realiseert je wel dat je wederom hier niets meer of minder doet dan een MENING verkondigen hè ;)?

IMANDRA schreef:
En natúúrlijk speelt die cognitieve dissonantie bij iedereen een rol, ongeacht visie op dit onderwerp. Dus je hebt zeker gelijk dat ik sneller geneigd ben iets aan te nemen als dit in mijn wereldbeeld past. Wil alleen niet zeggen dat hetgeen jouw mening staaft ook berust is op de waarheid en feiten. En binnen de wetenschappelijke onderzoeken worden dat soort psychologische principes goed ondervangen en gecontroleerd, dus hoewel dit bij jou en mij speelt, moet je onderzoeken niet afdoen onder die noemer.
Immers, als een onderzoek niet betrouwbaar of zelfs slecht is, komt dat wel aan het licht.
Die van jou evenmin dus wat dat betreft zitten we in hetzelfde schuitje ;). En aan het licht komen? Dat is weer een hele separate discussie waar ik, uiteraard :D, een andere mening over heb. Het is mij na talloze posts wel meer dan duidelijk dat jij en ik nooit op een lijn zullen zitten over dit onderwerp. Geeft ook niet er zijn nu eenmaal vaccinatiefanatiekelingen die ongevaccineerde wappies zullen blijven noemen en andersom. Terwijl ik er vanuit ga dat beide groepen gefundeerd een keuze maken.

IMANDRA schreef:
Niet alles, wel veel. Zie bovenstaande.
En veel wat door anti's en wappies als tegengeluid wordt geopperd, ís ook onduidelijk en ongeverifieerd en onbetrouwbaar. Daar kan je immers best objectief en genuanceerd naar kijken. Als iemand met een beargumentatie komt duik ik daar met alle liefde en met open ogen in, maar wél kritisch. Dus ik stel me zeker open, maar laat me leiden door de feiten, niet alleen door de gecommuniceerde functie van de 'bron'.
Mooi, dat doe ik namelijk ook en mede daaróm, besluit ik dus juist NIET het vaccin te nemen. Gelukkig zijn er genoeg mensen die er daadwerkelijk verstand van hebben, die anders besluiten. Per definitie zal een vaccinatiefanatiekeling niet objectief kijken naar de andere kant. Iemand die zich niet laat vaccineren zal dat ook niet kunnen. Je mening is immers al gevormd. Die, wat is het 30.5 procent die niet (volledig) gevaccineerd is bestaat niet uitsluitend uit leken, maar dat schijnt men maar al te snel onder het kleed te willen vegen.

IMANDRA schreef:
Het probleem is alleen dat merendeel van de mensen grote moeite hebben om de betrouwbaarheid van een bron in te schatten, zéker als die bron een zelfbenoemd viroloog is. Dat is niet erg, het is ook lastig. Het probleem is echter dat deze leken deze bron als waarheid gaan verkondigen terwijl de feiten en onderbouwing toch echt anders liggen. En als je met zo'n leek in gesprek gaat en die argumenten die ze geven challenged, wordt er al snel in de slachtofferrol gesprongen met een "huilie huilie jullie zijn zo gemeen want ik mag mijn mening niet verkondigen". Dus wíé heeft er dan geen open houding tov tegenstrijdige informatie?
Ik kan van mezelf in ieder geval zeggen dat ik me graag inlees in de argumenten van een ander. Dat heb ik mijn discussie-tegenstander nog amper zien doen. Die gooien het liever over de emotionele boeg, dan de feitelijke.

Zo ervaar ik dat persoonlijk absoluut niet. Het checken van een bron heb ik als vrij eenvoudig ervaren. Wellicht heb ik andere kanalen dan anderen? Geen idee?
Precies wat jij verkondigt, huillie huillie, niet inlezen, voel ik andersom. zal dan toch wel te maken hebben met onze eigen perceptie vermoed ik. Je staat gewoon minder op voor de mening van een ander als je zelf je oordeel al geveld heb.


IMANDRA schreef:
Kan je vinden. Is niet zo.
Mag jij vinden, is wel zo ;).

IMANDRA schreef:
En waar rook is, is vuur... Zo'n onzinnige, niet concrete uitspraak is dat. Wáár is de rook? Dat een enkele viroloog/immunoloog tegen de "mainstream" ingaat? Dat (en zeker de manier waarop zij zich onderbouwen) zegt meer over de enkele viroloog/immunoloog dan over de feiten. En wát zou het vuur zijn?

Ik zeg ook niet dat iedereen wappie is. Meeste mensen zitten in een grijs gebied, wat dat betreft. Jammere is alleen dat mensen de verkeerde bronnen aanhangen en niet openstaan voor tegenargumenten.
Dat geldt voor beide partijen maar dat zal jij ongetwijfeld anders zien. Alles wordt afgedaan als onbetrouwbaar, ongefundeerd, niet geverifieerd etc etc etc. En alles wat het OMT of RIVM beweerd wordt voor waar aangenomen. Terwijl daar ook desinformatie is maar daar hoor je niemand over. Was het niet de TU Delft die aangaf dat 3G 5% minder besmetting zou opleveren, 2G 10% en 1G 15% (pin me niet op de precieze percentages vast)? Ernst had het in de persco ineens over 15% bij 3G. Eh... wat?
Er is niet één immunoloog of viroloog die een tegengeluid geeft. Er zijn er echt meerdere. Eventueel zou ik te bewegen zijn een vaccin te nemen als:

1. Het besmetting en verspreiding vele malen meer tegen zou gaan dan nu. Dus niet; iedereen moet het krijgen want dan zie ik het nut van een vaccin niet meer.
2. De risico's voor mij als persoon van het doorlopen van de ziekte veel groter zijn dan een natuurlijke besmetting.
3. Ik niet iedere 6 maanden een extra prik moet omdat er.. oeps.. toch nog een variant opduikt die nèt weer even wat anders werkt (zoals de griepprik).

Zolang dat niet het geval is :n .

IMANDRA schreef:
Ik zit niet met de illusie dat ik mensen overtuig. Het enige wat ik met mijn posts wil bereiken is misinformatie ontkrachten en nuance & context toevoegen waar dat mist. Prima als iemand zich niet laat vaccineren, zelf weten. Maar dan ga je dus ook willens en wetens die extra risico's aan. En daar moet je dan dus wel van op de hoogte zijn.

Ik zit er dus niet om mijn "tegenstander" te overtuigen, maar om (mee)lezers meer context en handvaten te geven in de zee van (mis)informatie rondom COVID. Of ze mijn bijdragen betrouwbaar vinden is aan hun, ik laat het aan hen over om mijn bijdrage op waarde te schatten. Ik vind het gewoon leuk om uit te zoeken.


Oké nou dat is een nobel streven :j . Ik hoop van mijn kant dat mensen die het vaccin niet willen vanwege wat voor reden dan ook, weten dat ze niet alleen zijn. Beide kanten zouden met liefde en respect behandelt moeten worden. Iedereen is evenveel waard.
Laatst bijgewerkt door Sees op 26-01-22 12:06, in het totaal 7 keer bewerkt

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 11:47

kiki1976 schreef:
Vergeet ook niet het dodental door het niet krijgen van de juiste zorg. Want ik denk als ze die aantallen eens eerlijk kenbaar gaan maken dat dit schrikbarend hoog zijn.
* Operaties die niet door konden gaan (hart, kanker, transplantaties noem maar op) of te lang uitgesteld.
* Geen juiste hulp bij depressies etc, GGZ ( consulten, opnames)
En zo is de lijst nog wel langer.

Ik zou hier wel eens cijfers van willen zien. En dat dan eens willen zetten naast een onderzoek onder ondernemers en studenten met burn-outs, suïcide, faillietverklaringen etc. Ik dénk dat die schade vele malen groter is.

BigOne
Berichten: 38254
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 11:51

Sees, bijwerkingen kunnen gewoon gemeld worden bij het Lareb, ook na bvb drie weken. Dat jij niets op hebt met Rivm en Lareb betekend niet dat ze niet deugen.
Ik heb bijwerkingen gemeld, van meerdere medicaties en word gewoon aangenomen. Ook van vaccins .
Laatst bijgewerkt door BigOne op 26-01-22 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 11:52

karrij schreef:
Wel een beetje kort door de bocht Dorine92,

Iedereen kan nog ziek worden gevaccineerd of ongevaccineerd!
Alleen als je gevaccineerd bent is de kans dat je in het ziekenhuis terecht komt een heel stuk kleiner! Lees goed!! een heel stuk kleiner!! Wil dus niet zeggen dat het niet kan!! Maar feit is gewoon dat er meer ongevaccineerden in het ziekenhuis liggen! Jij gaat mij niet vertellen dat dit niet zo is, heb een zus op de ic werken, dus ik heb het van een , voor mij, zeer betrouwbare bron.

Vorige week is er nog een anti vaxer die ik ken overleden, vertrouwde op zijn eigen immuunsysteem, 62 jaar, vorige maand een broer van een oud klasgenootje van vroeger, 51 jaar, laat 2 puber kinderen na.
Wat dacht je van de dhr Fransman, was op 3 december blij dat hij eindelijk positief getest was op Corona, werd tijd zei hij nog, hij heeft de kerst niet gehaald, ook ergens in de 50! Zo zijn er heel veel voorbeelden te noemen! Deze mensen hadden nog geleefd als ze gevacineerd waren geweest.

Mijn schoonmoeder van 77, ook antivax! Meldde afgelopen weekend ook positief te zijn , maar dankzij de ivermectine bleef het bij milde klachten appte ze! Gister kregen we te horen dat ze opgenomen is, met ernstige hartklachten en vochtophopingen, bijwerking van de Ivermectine!

Kuipers deed gister al een voorzetje, met zijn overzicht, hoeveel er wel dan niet gevaccineerd liggen in het ziekenhuis! Voor mij mogen ze deze cijfers elke dag duidelijk maken


En daar zeg je het precíes goed Karij, een voor jou betrouwbare bron. Ik heb een vriendin op de IC werken, van een ander ziekenhuis vermoed ik zo, alle lockdowns en daarbuiten heeft zij op de Covid-afdeling gestaan. Die geeft echt een ander signaal af. Is wat zij zegt dan niet waar? Is zij minder bekwaam dan jouw zus? Nee het kàn dus ook echt anders zijn per ziekenhuis, per regio.

Dit is een uitspraak die je beter niet doet. Tast imo je geloofwaardigheid aan. Dit kun je simpelweg niet weten.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 11:56

MarlindeRooz schreef:
Ik vind wel dat je een waardeoordeel aan de keuze van mensen mag hangen. Zeker als hun keuzes een hele grote groep in de maatschappij benadeelt. Nou zeg ik niet zo dat dit zwart-wit voor alle ongevaccineerden geldt. Maar ik vind dat als je 50+ bent jij je verantwoordelijkheid moet nemen om je te laten vaccineren op basis van wat er in de wetenschap bekend is. Hoe fit je ook bent, het is gewoon zo dat corona graag (mannen) 50+ers pakt. :o

Maar dit heb ik ook met bijvoorbeeld het probleem in Nederland dat elke achterlijke godshuis gewoon maar een middelbare school mag openen en daar homofobie en homohaat mag verspreiden. Natuurlijk mag iedereen zelf kiezen wat diegene doet maar daarmee beïnvloeden ze duizenden jongeren.

Maar dat geldt andersom ook ;). Wie ben ik om een 50+ te 'veroordelen' als hij ervoor kiest om geen vaccin te nemen? Dat gaat me toch helemaal niets aan?

Met de QR code mag je gewoon alles weer dus ik snap het probleem niet zo...

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 12:04

Dubbelpost, excuus.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 12:07

bigone schreef:
Sees, bijwerkingen kunnen gewoon gemeld worden bij het Lareb, ook na bvb drie weken. Dat jij niets op hebt met Rivm en Lareb betekend niet dat ze niet deugen.
Ik heb bijwerkingen gemeld, van meerdere medicaties en word gewoon aangenomen. Ook van vaccins .

Ik weet dat ze gemeld kunnen worden, heb het zelf meerdere malen geprobeerd namelijk ;). Is geen walk in the park zeg maar. Je moet wel van doorzetten houden... En dan is het nog de vraag of je serieus wordt genomen, er iets mee gedaan wordt etc.

BigOne
Berichten: 38254
Geregistreerd: 03-08-09

Re: 2 keer gevaccineerd plus booster, toch corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 12:19

Met sommige ernstige of vaak voorkomende bijwerkingen wel , zie stopzetten vaccineren met sommige vaccins voor bepaalde leeftijden, onderzoek naar menstruatie klachten, trombose nav vaccinatie.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Re: 2 keer gevaccineerd plus booster, toch corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 12:27

Zo hoort het ook. Ik heb het melden van een bijwerking (destijds misschien is het inmiddels toegankelijker) als bureaucratische rompslomp ervaren. Ik moest wel een lange adem hebben zeg maar en telefonisch was het helaas niet veel beter. Dan nóg worden er in mijn ogen te weinig bijwerkingen gemeld, niet per sé van het Covid-vaccin maar van alle vaccins.

BigOne
Berichten: 38254
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 12:35

Ik was in twee minuten klaar, gewoon online dus zo merk je hoe persoonlijke ervaringen soms het beeld vertroebelen.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 12:53

Bigone, beide kanten op.

Ik heb het als niet klantvriendelijk ervaren. De dame aan de telefoon ook niet trouwens ;). Nogmaals, is wel al een aantal jaartjes terug. Maar iemand die tegen mij zegt dat een harde schijf in het been van een diameter van 5cm na vaccinatie normaal is na 6 maanden, neem ik ook niet serieus...

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 12:57

Sees schreef:
Hier vergis je je in. Pas als iets gemeld wordt, telt het mee en héél veel wordt niet gemeld. Of niet als bijwerking van het vaccin aangeduid. Meld je het na 48h wordt het per definitie niet meer als bijwerking van het vaccin meegerekend, dus...

Zie Bigone's reactie.

En als heel veel niet gemeld wordt en je daarmee insinueert dat het dus niet goed in de gaten wordt gehouden... Hoe denk je dat de zeldzame bijwerkingen anders boven water zijn gekomen? Die zijn wel degelijk gemeld bij het Lareb. Misschien niet 100% van de incidentie, maar je ziet dat er genoeg wordt gemeld om opvallendheden/patronen te constateren, die vervolgens verder worden onderzocht.

Sees schreef:
Voor mij is langere en betere bescherming (dat kun je betwisten maar dat is met de huidige vaccinaties van het Rijksoverheidsprogramma toch wel gebleken) voldoende om de keuze te maken om het niet te doen. Tezamen met me gedegen te hebben ingelezen en te hebben laten informeren door mensen die er meer verstand van hebben dan jij en ik.

Dat is jouw goed recht om die keuze te maken. Al waag ik te betwijfelen dat jij je in hebt gelezen op basis van betrouwbare, stevige onderbouwingen, maar die discussie daar gaan we toch niet uitkomen dus daar laat ik het maar bij. Laatste geldt ook voor mij, overigens.

Sees schreef:
Ik hoef dit niet mee te nemen want ik doorloop die besmetting liever (als ik deze niet al doorlopen heb). Ik waan me wel veilig, ook als ik wel besmet word. Het grote verschil in duur van immuniteit is slechts één van de vele doorslaggevende factoren. Ik heb overigens heel trouw de maatregelen gevolgd sinds het begin.

Dat is jouw afweging.

Sees schreef:
En daar zit 'm nou net de crux, de testbereidheid neemt af.
Mensen testen met klachten massaal met een thuistest en bij slechts één lijntje gaan ze door waarmee ze mee bezig waren en gaan niet meer langs de GGD (al moet je je afvragen of die testen daadwerkelijk anders zijn maar goed).

Tja. Dat is een ander probleem wat opgelost moet worden, maar niet iets wat de werking van vaccinaties beïnvloedt. Bovendien geldt dit net zo goed voor ongevaccineerden.

Sees schreef:
IMANDRA schreef:
Betrouwbare testen zijn inderdaad een effectief middel in aanvulling op vaccins en andere maatregelen.

Maar je zegt een andere mening te hebben: vind jij dan dat die extremen niet uitzondering maar regel zijn?
Wbt vaccin dat verschil kan maken, zie hierboven.
Over welke extremen heb je het?

Dat gevaccineerden zich totaal niet aan de regels zouden houden want 'gevaccineerd', en ongevaccineerden dat wél perfect doen.


Sees schreef:
Dan nog moet je dat in verhouding zien en ik vermoed zo maar dat de nevenschade bij ondernemers vele malen groter is. De legio voorbeeldverhalen zijn echt, echt heel schrijnend, daar mag je je ogen, vind ik, niet voor sluiten en dat gebeurt nu wel veel te veel als je het mij vraagt. Alles wordt weggewuifd onder het mom van de zorg... Dat is echt te wijten aan jaren wanbeleid van het kabinet. En wie betaalt er de rekening...?

Dat waag ik te betwijfelen. Economie trekt altijd snel weer aan, dus die ondernemers komen ook wel weer op hun pootjes terecht. Als de zorg omvalt, is dat toch echt minder goed snel op te lossen.
En het is te wijten aan de steeds hoger wordende zorgkosten door vergrijzing waardoor er moet worden bezuinigd op de groei. Er is helaas geen onbeperkt geld voor het kabinet om in te zetten.

Al ben ik ik wel van mening dat ze eens moeten starten met het opnieuw op een efficiënte manier opbouwen van de zorg.

Sees schreef:
Ik weet dat heel veel niet gemeld wordt omdat men een bijwerking vaak niet als gevolg van het vaccin ziet. Een harde plek na het vaccin komt niet altijd door 'verkeerd' prikken, wordt dat gemeld? Amper volgens mij. En als het gemeld wordt, word je dan serieus genomen? Koorts na een vaccin, snotneus na een vaccin. Zijn allemaal bijwerkingen. Zijn die onschuldig? Wellicht. Heb je wel eens geprobeerd een bijwerking van een vaccin te melden bij het Lareb? En ben je toen ook serieus genomen? Ik wel, zou je eens moeten doen voor de gein.

Ik lees hier heel veel oordelen zonder feiten. De feiten zijn dat de meldingen bij het Lareb zeker serieus genomen worden en verder worden onderzocht. Kijk maar naar hun statements die ze uitbrengen, de dingen die worden vermoed (trombose, hartontsteking, etc).

Koorts, snotneus etc., zijn voor zover ik weet bekende bijwerkingen. Bovendien zijn deze niet serieus genoeg om een onderzoek naar te starten. In tegenstelling tot trombose etc.

Sees schreef:
Je realiseert je wel dat je wederom hier niets meer of minder doet dan een MENING verkondigen hè ;)?

Nee, want je kan zo de aantallen (cijfers) vergelijken. Feiten dus. Wel geframed door mijn mening, maar de basis zijn gewoon cijfers.

Sees schreef:
Mooi, dat doe ik namelijk ook en mede daaróm, besluit ik dus juist NIET het vaccin te nemen. Gelukkig zijn er genoeg mensen die er daadwerkelijk verstand van hebben, die anders besluiten. Per definitie zal een vaccinatiefanatiekeling niet objectief kijken naar de andere kant. Iemand die zich niet laat vaccineren zal dat ook niet kunnen. Je mening is immers al gevormd. Die, wat is het 30.5 procent die niet (volledig) gevaccineerd is bestaat niet uitsluitend uit leken, maar dat schijnt men maar al te snel onder het kleed te willen vegen.

Grappig, want jouw overwegingen en meningen komen helemaal niet zo kritisch over.
'Genoeg mensen' is relatief. Verreweg de meeste experts (je weet wel, mensen met verstand ervan) zijn pro-vaccinatie. Slechts een enkeling is dat niet. Waardoor zou dat nu komen?

En die 30% bestaat grotendeels uit leken. Misschien een handjevol mensen die zich expert noemen.
Maar, for argument's sake, laten we zeggen dat die verhoudingen gelijk zijn. Dan zijn er alsnog veel meer experts in die 70% die pro-vaccinatie zijn, dan tegen. Occam's Razor...

Sees schreef:
Zo ervaar ik dat persoonlijk absoluut niet. Het checken van een bron heb ik als vrij eenvoudig ervaren. Wellicht heb ik andere kanalen dan anderen? Geen idee?
Precies wat jij verkondigt, huillie huillie, niet inlezen, voel ik andersom. zal dan toch wel te maken hebben met onze eigen perceptie vermoed ik. Je staat gewoon minder op voor de mening van een ander als je zelf je oordeel al geveld heb.

Wetenschappelijke bronnen zijn anders heel lastig om te beoordelen, daar zijn hele studies voor om dat een beetje goed te leren doen. Dus ik ben zeer skeptisch dat jij dat zo eenvoudig ervaart. Tenzij je natuurlijk wetenschappelijke bronnen niet gebruikt en de anti-vax "experts" op face value gelooft. Anders was je wel tot een andere conclusie gekomen.

Sees schreef:
Dat geldt voor beide partijen maar dat zal jij ongetwijfeld anders zien. Alles wordt afgedaan als onbetrouwbaar, ongefundeerd, niet geverifieerd etc etc etc. En alles wat het OMT of RIVM beweerd wordt voor waar aangenomen. Terwijl daar ook desinformatie is maar daar hoor je niemand over. Was het niet de TU Delft die aangaf dat 3G 5% minder besmetting zou opleveren, 2G 10% en 1G 15% (pin me niet op de precieze percentages vast)? Ernst had het in de persco ineens over 15% bij 3G. Eh... wat?
Er is niet één immunoloog of viroloog die een tegengeluid geeft. Er zijn er echt meerdere. Eventueel zou ik te bewegen zijn een vaccin te nemen als:

1. Het besmetting en verspreiding vele malen meer tegen zou gaan dan nu. Dus niet; iedereen moet het krijgen want dan zie ik het nut van een vaccin niet meer.
2. De risico's voor mij als persoon van het doorlopen van de ziekte veel groter zijn dan een natuurlijke besmetting.
3. Ik niet iedere 6 maanden een extra prik moet omdat er.. oeps.. toch nog een variant opduikt die nèt weer even wat anders werkt (zoals de griepprik).

Zolang dat niet het geval is :n .

Zoiets heet nuance en context. Je moet die cijfers dan ook in context vergelijken, kijken of ze wel hetzelfde zeggen. Ik verwacht dat het niet zo is. Dat wil dus niet zeggen dat Ernst loopt te liegen, of dat de TU en regering wat anders zeggen.

OMT en RIVM baseren zich op wetenschappelijke bronnen, waarvan zeker het RIVM die netjes ook naar verwijst. Dus je kan iig bij het RIVM precies nagaan hoe ze bij bepaalde statements komen. Hoe is dat 'voor waar aannemen'?

En tja, die 10 immunologen / virologen die tegengeluid geven, ten opzichte van de 100'en die het onderschrijven. Dan moet je toch al je twijfels hebben bij de mening van die 10.

1. Zijn ze mee bezig. Is nu ook de insteek van EMA/WHO.
2. Dat zijn ze al, in ieder geval algemeen genomen. Maar hoe jij daar als gezond individu op reageert weet je niet. Daarom moet je uitgaan van de beschikbare cijfers, en dus die algemeen genomen gemiddelden. Of je het gelooft is een tweede.
3. Zie 1.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 13:09

Sees schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ik vind wel dat je een waardeoordeel aan de keuze van mensen mag hangen. Zeker als hun keuzes een hele grote groep in de maatschappij benadeelt. Nou zeg ik niet zo dat dit zwart-wit voor alle ongevaccineerden geldt. Maar ik vind dat als je 50+ bent jij je verantwoordelijkheid moet nemen om je te laten vaccineren op basis van wat er in de wetenschap bekend is. Hoe fit je ook bent, het is gewoon zo dat corona graag (mannen) 50+ers pakt. :o

Maar dit heb ik ook met bijvoorbeeld het probleem in Nederland dat elke achterlijke godshuis gewoon maar een middelbare school mag openen en daar homofobie en homohaat mag verspreiden. Natuurlijk mag iedereen zelf kiezen wat diegene doet maar daarmee beïnvloeden ze duizenden jongeren.

Maar dat geldt andersom ook ;). Wie ben ik om een 50+ te 'veroordelen' als hij ervoor kiest om geen vaccin te nemen? Dat gaat me toch helemaal niets aan?

Met de QR code mag je gewoon alles weer dus ik snap het probleem niet zo...

Dat gaat mij helemaal wel wat aan als daardoor andere mensen (en mogelijk ik) uitgestelde zorg krijgen. En daar bijvoorbeeld schade door oplopen. Omdat die mensen ervoor gekozen hebben geen vaccin te nemen.

Nogmaals op persoonlijk vlak vind ik dat iedereen zelf mag kiezen. Maar kijkende naar de wetenschap en de statistiek vind ik het niet te verantwoorden als iemand van 50+ er voor kiest om zich niet te laten vaccineren. Tenzij je dan ook direct afstand doet van alle mogelijke ziekenhuiszorg die corona gerelateerd is.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 13:17

MarlindeRooz schreef:
Dat gaat mij helemaal wel wat aan als daardoor andere mensen (en mogelijk ik) uitgestelde zorg krijgen. En daar bijvoorbeeld schade door oplopen. Omdat die mensen ervoor gekozen hebben geen vaccin te nemen.

Nogmaals op persoonlijk vlak vind ik dat iedereen zelf mag kiezen. Maar kijkende naar de wetenschap en de statistiek vind ik het niet te verantwoorden als iemand van 50+ er voor kiest om zich niet te laten vaccineren. Tenzij je dan ook direct afstand doet van alle mogelijke ziekenhuiszorg die corona gerelateerd is.

Nogmaals, ik zou wel eens cijfers willen zien van hoeveel direct noodzakelijke zorg nou daadwerkelijk is uitgesteld, volgens mij valt dat wel mee (ik kan alleen oordelen over de zorg op afdelingen waar ik ervaring mee of inside informatie van heb).

Met een dergelijke uitspraak bevindt je je op een hellend vlak, dan schep je een precedent voor rokers, mensen met morbide obesitas niet veroorzaakt vanwege een medische achtergrond, roekeloze chauffeurs, verslaafden etc. Is dat de kant die je op wil gaan?

BigOne
Berichten: 38254
Geregistreerd: 03-08-09

Re: 2 keer gevaccineerd plus booster, toch corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 13:32

Direct noodzakelijke zorg niets, dat zijn acute noodgevallen waarbij niet ingrijpen dodelijk is. Bij zorg die normaal binnen een bepaalde tijd zou gebeuren zijn er wel genoeg uitgesteld, laatst nog een mevrouw die een aneurysma had, zit in ziekenhuis voor geplande operatie. Helaas ineens zoveel corona gevallen, geen ic bed. Dus weer uitgesteld en inmiddels overleden door geknapt aneurysma.
Dat is er één en geeft misschien geen juiste weergave maar ongetwijfeld zijn er mensen overleden of is hun gezondheidssituatie dusdanig verergerd( bvb igv kankeroperaties) dat de levensverwachting drastisch naar beneden gaat. En dus kun je zeker zeggen dat ongevaccineerden die op de ic belanden helaas hier een behoorlijk aandeel in hebben gehad.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: 2 keer gevaccineerd plus booster, toch corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 14:01

En misschien niet alleen overleden, maar er zijn ook verergerde ziektebeelden door uitgestelde zorg.

Gaat om 23% niet-doorgegane behandelingen, met 34.000 tot 50.000 verloren gezonde levensjaren tot gevolg. Tot december 2020 maar.
https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/2020-0183.pdf

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 14:02

@ IMANDRA, het quoten kost me iedere keer teveel tijd dus ik ga het even anders doen :o.
Zie Bigones reactie heeft niets te maken met wat ik zeg? Ik insinueer niets ;). Ik geef aan dat lang niet alles gemeld wordt bij het Lareb en dat mijn ervaring is dat het nog niet zo makkelijk is of dat je niet altijd serieus wordt genomen.

Tja IMANDRA dan zul je me maar op mijn blauwe ogen moeten vertrouwen. Ik betwijfel op mijn beurt of jij de juiste kanalen wel weet te vinden maar daar zal ik je toch ook op je woord voor moeten geloven. Maar dat geef je zelf ook al aan als ik dat goed begrijp ;).

Het klopt dat dit mijn afweging is en zo maakt eenieder die afweging op basis van kennis, ervaring, geloofsovertuiging of whatever. En de redenen om iets wel of niet te doen, zullen per persoon verschillen.

Dat klopt, dat heeft geen effect op de werking van vaccins. Wel op de verspreiding en dat vind ik toch wel kwalijk. Want hoe kun je aan de ene kant klagen dat het aantal ziekenhuisbesmettingen stijgen maar jezelf niet laten testen bij klachten of bij het in contact komen met een positief iemand. Ik begrijp persoonlijk ook niet dat mensen nu per se zo nodig op skivakantie moeten met alle risico's van dien. Maar goed... Overigens is het ook lastig want je kunt zowat iedere week wel in de rij gaan staan bij de GGD. En de ene keer is een zelftest niet betrouwbaar genoeg en de andere keer moet je een zelftest doen want de GGD is overbezet, schiet mij maar lek...

Dat mag jij betwijfelen. Mijn partner werkt voor Heineken en de klanten vallen bij bosjes om. Wil niet zeggen dat die horecazaken niet overgenomen worden door anderen maar DIE klanten zijn failliet, hebben tonnen schuld met alle vreselijke gevolgen van dien. Het is heel moeilijk om personeel te krijgen op dit moment omdat de GGD 10x beter betaalt. Bij ons in de stad is veel leegstand. Ondernemers die het niet langer konden dragen. De economische gevolgen van deze crisis zullen, naar mijn mening, nog jaren voelbaar zijn op bepaalde vlakken.

Het is een feit dat mijn bijwerking niet serieus werd genomen terwijl die wel degelijk door een HA én vervolgens een vaatspecialist werd erkend. Kan je betwisten, is zeer nutteloos :). Maar dan zullen die HA en vaatspecialist wel kwakzalvers zijn ofzo...

Verreweg de meeste experts is net zo relatief alleen anders verwoord ;). Grotendeels wellicht maar we hebben het niet over een handjevol mensen. En die groep groeit want er zijn steeds meer mensen die de booster niet nemen. Hoe zou dat komen? Dat zijn geen antivaxxers puur sang. Dus hoe verklaar je dat?

Nee ik was niet tot een andere conclusie gekomen. Dat mag jij denken. Draai ik 'm even om: wetenschappelijke bronnen zijn lastig te beoordelen geef jij aan? Doe jij dus ook niet zelf? Dan ga jij dus ook alleen maar uit wat door een in jouw ogen expert wordt gezegd? Net als ik dus, al zijn mijn bronnen anders. Dat jij die bronnen in twijfel trekt, dat mag uiteraard, dat doe ik namelijk andersom ook :j.

Ik had het in dit specifieke geval overigens over de experts in de grote groep mensen die zich niet (volledig) laat vaccineren omdat jij daar, bij mijn weten maar hou mijn grijze hersencellen ten goede, aan refereerde.

Met verwachtingen kunnen we niet zoveel ;). Ik zeg niet dat Ernst liegt, dat woord neem jij in de mond. Het is op z'n zachts gezegd frappant.

Jouw brein werkt anders dat dat van mij. Niet beter, niet slechter, anders. Als er 10 man het tegendeel beweert, ben ik júist geneigd dat te onderzoeken en niet de massa te volgen. En dat soort mensen moeten er ook zijn, anders komt er nooit iets aan het licht. Dan krijg je een soort the invention of lying maatschappij :D. Ik word niet voor niets vaak advocaat van de duivel genoemd. Ik weet nog goed dat de professor colloïdchemie destijds moeite had met mij in de collegezaal omdat ik niet alles wat hij voorschotelde voor waar aan nam. En ook hij moest toegeven dat we bepaalde dingen voor 'waar' aannemen omdat ze op dit moment het meest aannemelijk zijn maar dat het maar zo kan zijn dat een bepaald onderzoek die hele stelling op een later tijdstip onderuit haalt. Noem mij dan maar eigenwijs. Ik vind dat een prima eigenschap. Strontirritant voor sommigen, proven useful voor mij :D.
De instanties waar jij aan refereert geven ook tegenstrijdige informatie af (mondkapjes, thuistesten etc). Ik vaar niet blind op tegengeluid, ik wil ook weten wat 'de andere kant' te zeggen heeft. En dan nóg, kom ik, in dit geval, niet tot een andere conclusie. Dat jij dat denkt is een behoorlijke aanname.

1. Nou dat is mooi
2. Dat durf ik voor mij persoonlijk idd te betwijfelen
3. Zie 1