2 keer gevaccineerd plus booster, toch corona?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 12:16

1G zal best kunnen werken alleen heeft de ggd nu al moeite om 100.000 tests per dag af te nemen laat staan miljoenen.
Dan kom je bij thuistesten en daarvan is niet na te gaan of mensen dit wel:niet doen . Dus gewoon totaal onmogelijk en ook geen nut want nu ben je negatief en over een uur positief . Testen alleen is totaal geen oplossing , dat zijn alle regels bij elkaar en gezond verstand, van bedrijven/werknemers /scholen en ouders en iedereen die er op uit moet/gaat en vaccineren.

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: 2 keer gevaccineerd plus booster, toch corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 12:32

Geen enkele G heeft imo nut.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 12:36

IMANDRA schreef:
Ze zijn niet 100% betrouwbaar dus je gelooft er niet in :roll: Wat een bijzondere redenatie.
Gebruiken we dan geen autoriemen meer? Geen vaccins? Geen (vul een random ding in want niks is 100% betrouwbaar)?


Wat een rare vergelijking...
Ik snap jouw probleem niet eerlijk gezegd. Mocht ik écht niet onder testen uitkomen, doe ik het braaf en verder vermijd ik plekken waar een QR voor nodig is. Feit is wel dat, als de testen betrouwbaar zijn, ik de enige ben die zeker weet geen Covid te hebben op dat bij een evenement waar verder uitsluitend gevaccineerden zouden komen die zich niet hebben hoeven te laten testen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 12:46

Needje schreef:
Geen enkele G heeft imo nut.

2G heeft alleen nut als ongevaccineerden het ook moeilijk wordt gemaakt om alledaagse dingen te doen zoals moeten testen voor: supermarkt, winkels, openbaar vervoer, onderwijs, werk, zorginstellingen de huisarts. Bron: Radio 1 afgelopen nacht

Maar dat is a) niet te doen qua testen en b) niet ethisch te verantwoorden.

Maar als ze dat niet doen heeft het naar mijn inzien helemaal geen zin om 2G in te voeren. Zou het nog snappen dat men 1G doet bij grote evenementen zoals festivals of concerten oid.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 12:47

bigone schreef:
1G zal best kunnen werken alleen heeft de ggd nu al moeite om 100.000 tests per dag af te nemen laat staan miljoenen.
Dan kom je bij thuistesten en daarvan is niet na te gaan of mensen dit wel:niet doen . Dus gewoon totaal onmogelijk en ook geen nut want nu ben je negatief en over een uur positief . Testen alleen is totaal geen oplossing , dat zijn alle regels bij elkaar en gezond verstand, van bedrijven/werknemers /scholen en ouders en iedereen die er op uit moet/gaat en vaccineren.

Weet je Bigone, gezond verstand, daar zeg je zowat. Ik vind namelijk dat ik dat heb. Afhankelijk hoe je dat toetst, is dat op sommige vlakken nog wel te bewijzen ook gok ik. Maar over onderwerpen waarvan ik vind dat ik mijn gezonde verstand gebruik, verklaart een ander me voor gek. En andersom ook hoor, met verbazing lees ik hoe mensen in deze crisis staan.

Maar als je gevaccineerd bent weet je, zonder test, ook niet of je besmettelijk bent. Dus dan is testen toch de enige zekerheid?

En met het aantal positief geteste mensen per dag zou je verwachten dat zo onderhand heel Nederland al een keer positief getest in de afgelopen 2 jaar.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 12:50

MarlindeRooz schreef:
Needje schreef:
Geen enkele G heeft imo nut.

2G heeft alleen nut als ongevaccineerden het ook moeilijk wordt gemaakt om alledaagse dingen te doen zoals moeten testen voor: supermarkt, winkels, openbaar vervoer, onderwijs, werk, zorginstellingen de huisarts. Bron: Radio 1 afgelopen nacht

Maar dat is a) niet te doen qua testen en b) niet ethisch te verantwoorden.

Maar als ze dat niet doen heeft het naar mijn inzien helemaal geen zin om 2G in te voeren. Zou het nog snappen dat men 1G doet bij grote evenementen zoals festivals of concerten oid.

Is dat zo? Want een gevaccineerde weet helemaal niet ieder moment van de dag of hij/zij niet besmettelijk is. Dus wordt het net zo goed, of wellicht zelfs meer (?), verspreid door mensen die gevaccineerd zijn? Ik ga niet op vakantie dus neem al die nieuwe varianten ook niet mee. Ik ga niet naar de kroeg/bios etc, laat de boodschappen bezorgen. Ik geloof dat ik minder risico vorm om besmetting te verspreiden dan vele anderen.

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 13:01

Eens :j

Maar ik vind het op zich wel correct dat de focus niet zo zeer ligt op het kunnen besmetten van anderen, als wel op het verlagen van het risico van na besmetting in het ziekenhuis komen. Het is denk ik nu niet haalbaar om iedereen te testen voor elke beweging die ze in de maatschappij maken.

Van mij hoeft ook niet iedereen een prik. Maar in een situatie waarin de zorg overspoeld dreigt te worden (en alleen dan!) vind ik het wel terecht dat men een lockdown instelt. En omdat een lockdown niet fijn is voor het volk en de ondernemers, vind ik het ook terecht dat je als eerste de groep mensen uit de lockdown haalt, die het minste kans heeft om in het ziekenhuis terecht te komen. Zodat die alvast weer geld uit kunnen geven bij de ondernemers die op omvallen staan :(:)

En die groep mensen met (op groepsniveau) een verlaagd risico, zijn nu eenmaal de gevaccineerden.

Je kan (en moet) je natuurlijk zeker ook buigen over andere oplossingen om de zorg te ontzien: meer personeel enzo :j En wie weet zijn er nog andere groepen aan te wijzen met een verlaagd risico op ziekenhuisopname. Nouja in dit geval dus de kinderen, dus ook wel te begrijpen dat die dan wel nog veel vrijheden hebben.

Dan blijven de ongevaccineerden als enigen nog over in de lockdown zeg maar, dat die nog niet overal naartoe mogen omdat die nog steeds de zorg te zwaar kunnen belasten. Ik snap helemaal dat dat niet eerlijk aanvoelt, maar ik vind het wel te begrijpen.

Zodra het risico voor overspoelen van de zorg minder wordt, vind ik wel dat je wederom moet kijken welke groepen er nog meer uit de resterende lockdown / restricties groep kunnen zeg maar. Begin dan bijvoorbeeld bij de jongere groepen en werk zo naar boven, stapsgewijs...?

Dat vinden de oudere ongevaccineerden weer niet leuk natuurlijk....maar je moet toch iets.

karijn

Berichten: 5403
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 13:09

Eens. Je moet ergens beginnen om te zien wat het effect gaat worden. En ja, dat zullen sommigen niet leuk vinden. Maar dat is vaak bij heel veel situaties het geval.

Ik zie ineens een bokker hier met een naam die heel veel op die van mij lijkt. Voor de goede orde….. :D

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 13:10

Huidige overspoeling van de zorg komt nu door besmet personeel of personeel wat in quarantaine zit en dat ga je niet tegen. Ook niet met een vaccin blijkbaar.

karijn

Berichten: 5403
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: 2 keer gevaccineerd plus booster, toch corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 13:20

Nee maar als het vaccin het risico op opname wel verkleint? Want dat is intussen wel bewezen.
Plus dat men nu al beter weet hoe je een opgenomen covid-patiënt beter kan behandelen om de ligduur te verkorten. Dat alles draagt ook wel bij aan het hier en nu.
Meer personeel, meer bedden, het aantrekkelijker maken om de zorg in te gaan, dat is echt lange termijn-werk. Dus als jij als burger nu je steentje kan bijdragen aan het ontlasten, dan moet je dat doen. Met of zonder vaccinatie. Dus even je kak inhouden, excusez le mot, afstand bewaren, even niet een groepsselfie maken in een pashokje….als dat ook kan bijdragen, dan neem ik die moeite wel.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 13:31

pmarena schreef:
Eens :j

Maar ik vind het op zich wel correct dat de focus niet zo zeer ligt op het kunnen besmetten van anderen, als wel op het verlagen van het risico van na besmetting in het ziekenhuis komen. Het is denk ik nu niet haalbaar om iedereen te testen voor elke beweging die ze in de maatschappij maken.

Van mij hoeft ook niet iedereen een prik. Maar in een situatie waarin de zorg overspoeld dreigt te worden (en alleen dan!) vind ik het wel terecht dat men een lockdown instelt. En omdat een lockdown niet fijn is voor het volk en de ondernemers, vind ik het ook terecht dat je als eerste de groep mensen uit de lockdown haalt, die het minste kans heeft om in het ziekenhuis terecht te komen. Zodat die alvast weer geld uit kunnen geven bij de ondernemers die op omvallen staan :(:)

En die groep mensen met (op groepsniveau) een verlaagd risico, zijn nu eenmaal de gevaccineerden.

Je kan (en moet) je natuurlijk zeker ook buigen over andere oplossingen om de zorg te ontzien: meer personeel enzo :j En wie weet zijn er nog andere groepen aan te wijzen met een verlaagd risico op ziekenhuisopname. Nouja in dit geval dus de kinderen, dus ook wel te begrijpen dat die dan wel nog veel vrijheden hebben.

Dan blijven de ongevaccineerden als enigen nog over in de lockdown zeg maar, dat die nog niet overal naartoe mogen omdat die nog steeds de zorg te zwaar kunnen belasten. Ik snap helemaal dat dat niet eerlijk aanvoelt, maar ik vind het wel te begrijpen.

Zodra het risico voor overspoelen van de zorg minder wordt, vind ik wel dat je wederom moet kijken welke groepen er nog meer uit de resterende lockdown / restricties groep kunnen zeg maar. Begin dan bijvoorbeeld bij de jongere groepen en werk zo naar boven, stapsgewijs...?

Dat vinden de oudere ongevaccineerden weer niet leuk natuurlijk....maar je moet toch iets.

Ik kan me (deels) vinden in wat jij schrijft. Ik heb alleen wel moeite met het feit dat er door oa jaren bezuinigingen in de zorg, nu een vaccin 'opgedrongen' wordt.

Van mij mag, maar dat is uiteraard persoonlijk, een lockdown zoals we die eerder kende best gelden voor de mensen die zich niet willen of kunnen vaccineren. Ik ben benieuwd wat voor bezwaren Bokkers daartegen zouden hebben?

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Re: 2 keer gevaccineerd plus booster, toch corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 13:39

Ook al zouden we 5000 bedden meer op de ic hebben gehad, dan nog had dit alleen tijd opgeleverd en zonder vaccins en maatregelen hadden die bedden ook binnen een week of drie volgelegen en hadden we exact dezelfde problemen gehad. Want ligtijd op ic was vaak drie weken of meer , was de ligtijd door corona een week geweest waren de problemen lang niet zo groot geweest, gelukkig lijkt omikron daar aan te voldoen en vooral, veel minder naar de ic. Ja er moet iets veranderen aan de zorgketen, van ziekenhuis, thuiszorg, verpleeghuiszorg, alles maar om de bezuinigingen (die geen bezuinigingen waren) als schuldige van de ellende neer te zetten is niet helemaal correct. Dus ook niet, ja je moet spuiten want we hebben geen bedden.

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 13:41

Ja dat blijft natuurlijk super zonde, dat de zorg deze golven steeds niet aan kan waardoor we (gedeeltelijke) lockdowns en vaccineren als enige reddingsmogelijkheid zien :(:)

Ik denk dat vrijwel niemand (die het functioneren van de gehele maatschappij in overweging neemt) graag een lockdown wil. Of bepaalde groepen uit wil sluiten. Maar als het alternatief is dat dan iederéén in lockdown moet.....dat kan toch ook de bedoeling niet zijn. Dat is ook niet fair.

Als ik niet de juiste prikken heb voor een groen vinkje, omdat ik het risico liever neem met het virus zelf dan met prik-op-prik-op-prik....dan zal ik het niet leuk vinden dat ik niet meer alles mag. Maar wel begrip hebben dat mijn theoretisch hogere risico op ZH-opname, er voor zorgt dat ik geweerd wordt uit situaties met een hoger besmettings-risico. Maar dan wel alleen wanneer het echt nijpend is voor de zorg zeg maar.

Wanneer je echt geen prikken kan krijgen dan snap ik dat het niet fair voelt als je toch "buitengesloten" wordt.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 13:46

karijn schreef:
Nee maar als het vaccin het risico op opname wel verkleint? Want dat is intussen wel bewezen.
Plus dat men nu al beter weet hoe je een opgenomen covid-patiënt beter kan behandelen om de ligduur te verkorten. Dat alles draagt ook wel bij aan het hier en nu.
Meer personeel, meer bedden, het aantrekkelijker maken om de zorg in te gaan, dat is echt lange termijn-werk. Dus als jij als burger nu je steentje kan bijdragen aan het ontlasten, dan moet je dat doen. Met of zonder vaccinatie. Dus even je kak inhouden, excusez le mot, afstand bewaren, even niet een groepsselfie maken in een pashokje….als dat ook kan bijdragen, dan neem ik die moeite wel.

Meer bedden? Ik denk dat het echt personeel is. Tenminste wat ik hoor van mijn vriendin die op de IC werkt. Ruimte en apparatuur voor 30 bedden. Personeel voor 10.

Dat iedereen zich nog steeds aan de regels moet houden, ben ik met je eens. Helaas wordt dat vanuit beide kampen soms niet meer gedaan. De rek is er uit. De een gelooft sowieso niet in de regels en de ander vindt het de schuld van de ongevaccineerden (gechargeerd hè). Het is een wanboel. Wie had dit 10 jaar geleden toch ooit kunnen voorspellen. Zo'n 2-deling in de maatschappij. Niets verenigt u :(...

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 13:51

bigone schreef:
Ook al zouden we 5000 bedden meer op de ic hebben gehad, dan nog had dit alleen tijd opgeleverd en zonder vaccins en maatregelen hadden die bedden ook binnen een week of drie volgelegen en hadden we exact dezelfde problemen gehad. Want ligtijd op ic was vaak drie weken of meer , was de ligtijd door corona een week geweest waren de problemen lang niet zo groot geweest, gelukkig lijkt omikron daar aan te voldoen en vooral, veel minder naar de ic. Ja er moet iets veranderen aan de zorgketen, van ziekenhuis, thuiszorg, verpleeghuiszorg, alles maar om de bezuinigingen (die geen bezuinigingen waren) als schuldige van de ellende neer te zetten is niet helemaal correct. Dus ook niet, ja je moet spuiten want we hebben geen bedden.

Bigone, je presenteert dit als een feit maar dat wéét je niet. Als zelfs de regering zegt dat ze de uitkomst van andere maatregelen niet kunnen weten, waarom blijven mensen dit dan toch zo stug beweren? Je wéét het niet, hebt geen glazen bol. Misschien had het virus wel zó snel om zich heen gegrepen dat er veel sneller groepsimmuniteit was bereikt. Was de groep kwetsbaren wel veel beter beschermd geweest vanwege de natuurlijke immuniteit. Was het beter geweest om de kwetsbaren in lockdown te zetten ipv iedereen. En legio andere situaties. En ontkennen dat er op de zorg bezuinigd of het onder een andere noemer willen bagatelliseren is vind ik op z'n zachts gezegd vreemd.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 13:55

het is niet alleen de bezuinigingen die dingen veroorzaakt hebben in de zorg.

Als ik kijk naar het bejaarden tehuis waar mijn schoonzusje werkt.
Ja de werkdruk is altijd hoog geweest, en die werd er met corona zeker niet minder op (eerder hoger).
In de tijd dat er geen bezoek mocht komen, de bakken oliebol die ze over hun heen kregen. De extra gingen die ze ondernamen om het de bewoners nog enigszins dragelijk te maken.
Daarna beperkt bezoek, de bakken oliebol die ze over hun heen kregen. Bezoek wat er een bende van maakte en vond dat de regels niet voor hun golden. Over de bedreigingen nog maar te zwijgen.
De corona golven die er kwamen, veelal door besmet bezoek. Vele bewoners hebben verloren.
Vele collega die gestopt zijn of nu nog niet in staat zijn (volledig te werken).
Na 2 jaar zijn degene die nog rechtop staan aan het einde van hun latijn. Begrip is er niet voor ze, voornamelijk bezoek die dit veroorzaakt.
De zorg die ze afgelopen periode moesten gaan afschalen, bewoners die niet meer zelfstandig kunnen douchen mogen nog maar 1x per week.
De verpleegsters met de rug tegen de muur, dit is van hoger hand beslist. Weer het bezoek die ze aan de schandpaal nagelen.
Het bezoek wat in sommige gevallen maar 1x per maand of 1x per 2 weken eens bij vaders/moeders op bezoek komt.

Personeel is in deze tijden lastig te vinden, want zeg eerlijk? Wie wilt er nu zo werken?

Met een groot deel van deze problemen kampen ze ook in de ziekenhuizen. Personeel kan het niet meer aan.
En een deel komt idd voort uit bezuinigingen maar ook deels veroorzaakt door naaste van de cliënten, personeel wat ziek is of aan het revalideren.

Of dit enkel allemaal anders was geweest als iedereen zijn prikje had genomen? Nee ik denk het niet!
Want ook de regering heeft hier een aandeel in. Laat begonnen met de 1e prikken, beperkte eenzijdige info. Ja en deels wisten ze zelf ook niet en waren Rutte en de Jonge ook maar de poppetjes die het moesten vertellen. Ze verloren hun geloofwaardigheid om stellig vol te blijven houden dat wat hun zeiden waar was. Tegen geluiden behoorde tot wappie verhalen. Zo ook met de AZ prik.
Als ze dat anders hadden opgepakt, anders waren gecommuniceerd, ze wellicht voor een groep geloofwaardiger geweest. En hadden ze wellicht wel de prik genomen. En het gepush zette bij vele ook hele grote vraagtekens.

Iedereen heeft de keuze gemaakt wel/niet vaccineren naar hun gevoel. En ja we zijn het wellicht niet eens zijn met ieders keuze. Maar laten we wel het respect bewaren voor iemand zijn keuze en elkaar met respect blijven behandelen. Probeer niet jouw mening bij een ander door zijn strot te duwen.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 13:55

pmarena schreef:
Als ik niet de juiste prikken heb voor een groen vinkje, omdat ik het risico liever neem met het virus zelf dan met prik-op-prik-op-prik....dan zal ik het niet leuk vinden dat ik niet meer alles mag. Maar wel begrip hebben dat mijn theoretisch hogere risico op ZH-opname, er voor zorgt dat ik geweerd wordt uit situaties met een hoger besmettings-risico. Maar dan wel alleen wanneer het echt nijpend is voor de zorg zeg maar.

Wanneer je echt geen prikken kan krijgen dan snap ik dat het niet fair voelt als je toch "buitengesloten" wordt.

Van mij mag het, oprecht. Als dat de prik kan voorkomen maar ik ben maar in mijn eentje hè. Ik vind het helemaal niet erg om niet meer naar de kroeg te kunnen, niet naar de bios. Het zal mij worst wezen. Ik hoef zelfs niet meer naar de Hema bij wijze van. School vind ik wel een ding. Dan moet de leerplicht er af of het moet mogelijk gemaakt worden om kinderen ook na het 5e levensjaar nog uit te schrijven. En werk, ik werk wel thuis hoor, mij hoor je niet klagen. Geef iedereen de keuze zou ik zeggen. Wel een vink is doen wat je altijd deed. Geen vink is geen restaurant en geen Hema en thuiswerken. Maar daar zullen zat mensen over gaan steigeren?

Maar waarom niet eigenlijk?
Laatst bijgewerkt door Sees op 27-01-22 13:58, in het totaal 2 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 13:57

Op dit moment is personeel zeker het probleem en ik denk dat Kuipers dat ook heel goed weet en dat ook dat een reden kan zijn om hier niet, zoals in Denemarken, alles maar open te gooien zonder restricties, eerst zorgen dat met het beschikbare personeel de mensen geholpen worden die al heel lang op hun operatie wachten. Een kapotte heup of knie is ook een giga drama met zware beperkingen.

Sees, hoe je het ook went of keert, zonder maatregelen iedereen gewoon laten besmetten, dan was iedereen met bvb een blindedarm ontsteking of iemand die geopereerd moest worden aan kanker ook doodgegaan. Dan was er na een maand of twee niemand meer geholpen. Dat mag zwartkijken genoemd worden, Gommers en Kuipers hebben zelf aangegeven dat structuele opschaling niet het antwoord is.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: 2 keer gevaccineerd plus booster, toch corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 14:09

Bigone, ik denk idd dat als ze dat gedaan hadden, en nog meer operaties werden uitgesteld het echt fout was gelopen. Want ik denk dat als wanneer ze de huidige cijfers van wat er nu door het verkrijgen van de niet juiste/uitgestelde zorg overleden is we al heel hard schrikken.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 14:16

Sees schreef:
bigone schreef:
Ook al zouden we 5000 bedden meer op de ic hebben gehad, dan nog had dit alleen tijd opgeleverd en zonder vaccins en maatregelen hadden die bedden ook binnen een week of drie volgelegen en hadden we exact dezelfde problemen gehad. Want ligtijd op ic was vaak drie weken of meer , was de ligtijd door corona een week geweest waren de problemen lang niet zo groot geweest, gelukkig lijkt omikron daar aan te voldoen en vooral, veel minder naar de ic. Ja er moet iets veranderen aan de zorgketen, van ziekenhuis, thuiszorg, verpleeghuiszorg, alles maar om de bezuinigingen (die geen bezuinigingen waren) als schuldige van de ellende neer te zetten is niet helemaal correct. Dus ook niet, ja je moet spuiten want we hebben geen bedden.

Bigone, je presenteert dit als een feit maar dat wéét je niet. Als zelfs de regering zegt dat ze de uitkomst van andere maatregelen niet kunnen weten, waarom blijven mensen dit dan toch zo stug beweren? Je wéét het niet, hebt geen glazen bol. Misschien had het virus wel zó snel om zich heen gegrepen dat er veel sneller groepsimmuniteit was bereikt. Was de groep kwetsbaren wel veel beter beschermd geweest vanwege de natuurlijke immuniteit. Was het beter geweest om de kwetsbaren in lockdown te zetten ipv iedereen. En legio andere situaties. En ontkennen dat er op de zorg bezuinigd of het onder een andere noemer willen bagatelliseren is vind ik op z'n zachts gezegd vreemd.


Tuurlijk is dat een feit.
Je hebt de mogelijkheid om iets verder te groeien qua opnames, maar op een gegeven moment raak je tóch het plafond en zal je tóch maatregelen moeten treffen die groei te beperken. Die groei wordt immers niet beperkt door meer bedden te hebben.

Het is gewoon een ontzettend logische beredenatie.

Wbt mijn vergelijking: tuurlijk past die wel. Niks is 100% betrouwbaar, dus een middel afslaan omdat het niet 100% betrouwbaar is, is grote onzin. Met een betrouwbaarheid van 80 tot 90% haal je toch een groot deel van de besmettingen ertussenuit, omdat zij in quarantaine moeten gaan. Ga je tests niet gebruiken 'want ze zijn geen 100%', dan haal je dat grote deel er niet tussenuit.

Zo lastig is het toch niet?

Bedoel, je gaat toch ook niet geen gordel dragen in de auto omdat de bescherming niet 100% is? Sterker nog, die ligt een stuk lager...
Citaat:
En volgens het Openbaar Ministerie hebben automobilisten die hun gordel dragen 40 procent minder kans om gewond te raken bij een aanrijding. In combinatie met airbags zelfs 50 procent.

https://nos.nl/artikel/2296526-autogord ... edereen-ze

Zelfde principe.

karijn

Berichten: 5403
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 14:21

Sees schreef:
karijn schreef:
Nee maar als het vaccin het risico op opname wel verkleint? Want dat is intussen wel bewezen.
Plus dat men nu al beter weet hoe je een opgenomen covid-patiënt beter kan behandelen om de ligduur te verkorten. Dat alles draagt ook wel bij aan het hier en nu.
Meer personeel, meer bedden, het aantrekkelijker maken om de zorg in te gaan, dat is echt lange termijn-werk. Dus als jij als burger nu je steentje kan bijdragen aan het ontlasten, dan moet je dat doen. Met of zonder vaccinatie. Dus even je kak inhouden, excusez le mot, afstand bewaren, even niet een groepsselfie maken in een pashokje….als dat ook kan bijdragen, dan neem ik die moeite wel.

Meer bedden? Ik denk dat het echt personeel is. Tenminste wat ik hoor van mijn vriendin die op de IC werkt. Ruimte en apparatuur voor 30 bedden. Personeel voor 10.

Dat iedereen zich nog steeds aan de regels moet houden, ben ik met je eens. Helaas wordt dat vanuit beide kampen soms niet meer gedaan. De rek is er uit. De een gelooft sowieso niet in de regels en de ander vindt het de schuld van de ongevaccineerden (gechargeerd hè). Het is een wanboel. Wie had dit 10 jaar geleden toch ooit kunnen voorspellen. Zo'n 2-deling in de maatschappij. Niets verenigt u :(...


Meer personeel, dat voorop gesteld ja. Dat was al een bestaand probleem voor deze hele pandemie. Maar ook meer bedden. Om te voorkomen dat je, zoals nu, patiënten elders moet gaan onderbrengen omdat je hier te weinig hebt. Te weinig bedden om de niet-covid patiënten die wel op een ic terecht komen ivm een intensieve operatie daar te weinig profijt van gaan hebben. Wat nu ook gebeurt, is dat bij een intensieve operatie een patiënt minder dagen op de ic ligt omdat het bed zo snel mogelijk weer vrij moet komen voor de volgende. Enerzijds kan dat zo zijn voordelen hebben maar dan moet je ook investeren in een verbetering van het zorgpad om tot hetzelfde gewenste resultaat te komen. Anderzijds betekent het ook dat sommige consequenties van een korter ic verblijf een nadelig effect kan hebben op het herstel.

Dat bedoel ik vooral met meer bedden. Als verbetering van zorg door het beter inrichten van zorgpaden leidt tot minder noodzaak van bedden, dan kan je daar, met gepaste reden, weer op bezuinigen.
Dus niet meer bedden voor covid-patiënten maar meer bedden in het algemeen. Bedden voor niet covid-patiënten.

Ik dwaal een beetje af van het centrale onderwerp hier.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 14:38

bigone schreef:
Op dit moment is personeel zeker het probleem en ik denk dat Kuipers dat ook heel goed weet en dat ook dat een reden kan zijn om hier niet, zoals in Denemarken, alles maar open te gooien zonder restricties, eerst zorgen dat met het beschikbare personeel de mensen geholpen worden die al heel lang op hun operatie wachten. Een kapotte heup of knie is ook een giga drama met zware beperkingen.

Sees, hoe je het ook went of keert, zonder maatregelen iedereen gewoon laten besmetten, dan was iedereen met bvb een blindedarm ontsteking of iemand die geopereerd moest worden aan kanker ook doodgegaan. Dan was er na een maand of twee niemand meer geholpen. Dat mag zwartkijken genoemd worden, Gommers en Kuipers hebben zelf aangegeven dat structuele opschaling niet het antwoord is.

Denk jij dan echt dat er meer personeel is in Denemarken? Dat ze daar niet met hetzelfde probleem te kampen hebben? En in Engeland?

Ja Bigone, ik blijf erbij dat je dat niet weet want je weet niet wat het virus dan had gedaan. En omdat iemand iets beweert is voor mij niet doorslaggevend genoeg. Het is aannemelijk, dat wel.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 14:46

IMANDRA schreef:
Tuurlijk is dat een feit.
Je hebt de mogelijkheid om iets verder te groeien qua opnames, maar op een gegeven moment raak je tóch het plafond en zal je tóch maatregelen moeten treffen die groei te beperken. Die groei wordt immers niet beperkt door meer bedden te hebben.

Het is gewoon een ontzettend logische beredenatie.

Wbt mijn vergelijking: tuurlijk past die wel. Niks is 100% betrouwbaar, dus een middel afslaan omdat het niet 100% betrouwbaar is, is grote onzin. Met een betrouwbaarheid van 80 tot 90% haal je toch een groot deel van de besmettingen ertussenuit, omdat zij in quarantaine moeten gaan. Ga je tests niet gebruiken 'want ze zijn geen 100%', dan haal je dat grote deel er niet tussenuit.

Zo lastig is het toch niet?

Bedoel, je gaat toch ook niet geen gordel dragen in de auto omdat de bescherming niet 100% is? Sterker nog, die ligt een stuk lager...
Citaat:
En volgens het Openbaar Ministerie hebben automobilisten die hun gordel dragen 40 procent minder kans om gewond te raken bij een aanrijding. In combinatie met airbags zelfs 50 procent.

https://nos.nl/artikel/2296526-autogord ... edereen-ze

Zelfde principe.


Je hebt je wel vastgepind op mij hè ;). Dat kun je simpelweg niet met zekerheid zeggen en om dat zo stellig te blijven beweren komt op mij een beetje over als arrogant :D. Maar goed, jullie zullen mij vast eigenwijs vinden, of naïef of whatever.

Een beredenering is nog steeds geen feit dus ik ben blij dat je dat woord gebruikt. Daar kan ik mee leven.

Jij VINDT dat onzin IMANDRA en dat is prima, dat mag. Ik vind het onzin om te prikken voor iets wat mogelijk voor reacties gaat zorgen bij mij die ik kwalijker acht dan het virus omdat een ander zo nodig naar de bios moet. Nee niet de bedden idd, het personeel, dat zeg ik volgens mij al de hele tijd.

Denk jij dat je geloofwaardiger overkomt door een link te plaatsen over een onderwerp dat totaal niet te maken heeft met dit topic? Ik snap de achterliggende gedachte van het plaatsen van deze link in dit Covidgerelateerde topic namelijk niet.

Ik zal het nóg maar een keer herhalen. Ik test me netjes indien nodig, meestal kies ik er voor om niet deel te nemen. Twijfel ik aan de betrouwbaarheid van de testen, jazeker maar ik volg tóch netjes de regels. Net als die gordel, dat moet nu eenmaal en ik acht de kans op een ongeluk met dodelijke afloop groter bij het dragen van geen gordel dan wel.

Maar goed, ik wil niet wéér met jou belanden in een discussie die door anderen als storend ervaren wordt dus beter kunnen jij en ik overeenkomen that we agree to disagree, on anything :).

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 15:04

Sees schreef:
Je hebt je wel vastgepind op mij hè ;). Dat kun je simpelweg niet met zekerheid zeggen en om dat zo stellig te blijven beweren komt op mij een beetje over als arrogant :D. Maar goed, jullie zullen mij vast eigenwijs vinden, of naïef of whatever.

Een beredenering is nog steeds geen feit dus ik ben blij dat je dat woord gebruikt. Daar kan ik mee leven.

Nee. Heeft niks met jou als individu te maken, maar met het feit dat je misinformatie loopt te delen hier.

En zeker wel. Daar zijn gewoon modelleringen voor gestaafd door sterke cijfers. En het is ook gewoon logisch nadenken. Ik zou dat een feit noemen. Roepen 'dat je dat niet met zekerheid kan zeggen'... dát vind ik best arrogant. Want je acht zo de kundigheid van de deskundigen die deze berekeningen maken dus niet afdoende.

https://nos.nl/artikel/2409039-opschale ... over-de-ic
Citaat:
Als we de IC-capaciteit opschalen, kunnen we de maatregelen loslaten
De IC-capaciteit opschalen, is een oplossing voor korte tijd, zegt Ernst Kuipers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg. "Als je de capaciteit uitbreidt, biedt dat maar heel kort soelaas."

Dat komt door het exponentiële verloop van de besmettingen. Als het aantal besmettingen elke twee weken verdubbelt, zoals tot voor kort het geval was, kun je daar met extra bedden niet tegenop. Niet als je daarnaast geen maatregelen invoert, tenminste. Het aantal IC-opnames groeit namelijk mee met het aantal besmettingen. Zelfs als je de zorgcapaciteit verdubbelt, koop je daar slechts tijd mee.

Diederik van Dijk, hoofd Intensive Care van het UMC Utrecht, erkent dat. "Als het aantal ernstige covid-gevallen exponentieel toeneemt, zal de IC-capaciteit altijd tekortschieten. Met extra capaciteit zou je dat hoogstens enkele weken uitstellen."


Zie bovenstaande. Het feit dat jij dat ontkent vind ik dus vreemd, want zo'n gekke beredenering is het helemaal niet. Als de besmettingen en dus (destijds) de IC-capaciteit elke week verdubbelt, waarom zou je dan denken dat dat 'ineens' bij een arbitraire grens zoals het aantal beschikbare IC bedden op zou houden? En gezien het zo goed te volgen is, vind ik dat wel een feit ja. Het is immers geen mening, maar een gevolg van groei door cijfers aantoonbaar te maken.

Denken dat dat gevolg niet geval is, vind ik persoonlijk vrij arrogant dus. Onverantwoordelijk en ondoordacht ook.


Sees schreef:
Jij VINDT dat onzin IMANDRA en dat is prima, dat mag. Ik vind het onzin om te prikken voor iets wat mogelijk voor reacties gaat zorgen bij mij die ik kwalijker acht dan het virus omdat een ander zo nodig naar de bios moet. Nee niet de bedden idd, het personeel, dat zeg ik volgens mij al de hele tijd.

Het feit is echter dat de gevolgen van het virus kwalijker zijn dan die van het vaccin, en zeker met de huidige besmettingskans is dat zeker iets wat een verstandig mens meeneemt in de beredenering. Dat jij die feiten ontkent moet je zelf weten, en als jij ervoor kiest je ogen daarvoor te sluiten is ook jouw eigen keuze. Maar in de openbaarheid claimen dat de reacties van het vaccin kwalijker zijn dan het virus is gewoon onwaar en misinformatie. Dus ja, daar blijf ik op reageren.

Sees schreef:
Denk jij dat je geloofwaardiger overkomt door een link te plaatsen over een onderwerp dat totaal niet te maken heeft met dit topic? Ik snap de achterliggende gedachte van het plaatsen van deze link in dit Covidgerelateerde topic namelijk niet.

Lol. Zoiets heet een 'parallel', een anekdote, een manier om te laten zien dat de manier waarop jij denkt dus niet logisch is. Want jij claimt dat je tests onzinnig vindt, want ze zijn niet 100% betrouwbaar. Met die redenatie is het dragen van een gordel dus óók onzinnig, want óók die beschermen niet voor de volle 100%. Of een random andere maatregel, dus voel je vrij dit voorbeeld te vervangen door een willekeurige andere (veiligheids)maatregel. Want niks is 100% betrouwbaar dus met jouw redenatie is álles onzinnig.

Dát is het punt wat ik wilde maken. Dát is de achterliggende gedachte en beargumentatie achter het plaatsen van een niet-covid gerelateerde link.

Sees schreef:
Ik zal het nóg maar een keer herhalen. Ik test me netjes indien nodig, meestal kies ik er voor om niet deel te nemen. Twijfel ik aan de betrouwbaarheid van de testen, jazeker maar ik volg tóch netjes de regels. Net als die gordel, dat moet nu eenmaal en ik acht de kans op een ongeluk met dodelijke afloop groter bij het dragen van geen gordel dan wel.

Goed dat je dat doet.
Je laatste zin vind ik dan wel apart. Waarom accepteer je het bij die gordel wél en bij vaccins niet? Want de kans op een dodelijke afloop is groter bij het ongevaccineerd doorlopen van een COVID-besmetting dan het krijgen van een of meerdere vaccins. Wordt ook door soortgelijke instanties onderzocht. Waarom het één wel als betrouwbaar zien, maar het ander niet?

Sees schreef:
Maar goed, ik wil niet wéér met jou belanden in een discussie die door anderen als storend ervaren wordt dus beter kunnen jij en ik overeenkomen that we agree to disagree, on anything :).

Als jij onzinnige dingen blijft zeggen, mag ik daarop reageren. Waarom zou ík niet meer mogen reageren in het kader van 'jullie discussies zijn storend in het topic', maar jíj wel?

Sorry, maar dan liever wat storendheid in het topic.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 15:17

IMANDRA ik hou er mee op. Ik heb al aangegeven dat mensen het storend vinden. Om dat willens en wetens te willen negeren om je 'gram' te willen halen ongeacht de gevoelens van een ander, vind ik egoïstisch. En ik doe daar dus niet meer aan mee. Ik zou genoeg weerwoord kunnen geven op jouw bovenstaande post en de desinformatie die jij voor feiten verspreid hier maar het is tevergeefs... Is niet erg. Ik hoef jou niet te overtuigen. Ben er tig pagina's geleden al achter gekomen dat wij geen vriendjes gaan worden hierin. Ik leg me daar bij neer. Het feit dat jij je niet neer kunt leggen bij de mening van een ander zegt mij genoeg.
Laatst bijgewerkt door Sees op 27-01-22 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt