Long covid en de behandeling daarvan.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23435
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Long covid en de behandeling daarvan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 13:45

Ik heb hem ook ingevuld

Ik ben wekelijks bij de fysio. Ondanks dat de oefeningen zelf echt peanuts zijn merk ik wel dat het een hoop energie kost.
Ik heb alles buiten mijn dagelijkse dingen (huishouden, vaste wekelijkse werkuren) even op de rem gezet en merk dat dat me goed doet.
In de pauze op mijn werk ga ik echt thuis even liggen op advies van de fysio dan zakken ook de hartkloppingen wel weer wat af gelukkig

Devil_ina

Berichten: 743
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: In een dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-23 14:03

@Polly ik vind het knap dat je nog aan het werk bent!

Ik heb lang doorgewerkt en naar school geweest maar vlak voor kerst was het klaar, het ging niet meer.

ik merk vooral dat de rust me goed doet. Het moeten is eraf.

Huishouden lukt hier echt nog niet. Ik kan 2 hele kleine activiteiten doen op een dag, daarna is het klaar.

Lichamelijk en mentaal ben ik volledig uitgeput.

blackstar

Berichten: 3189
Geregistreerd: 03-10-04

Re: Long covid en de behandeling daarvan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 17:04

Ik kom net bij de huisarts vandaan. Heb een verwijzing gekregen voor een uitgebreid bloedonderzoek en een MRI van mijn hoofd en hals. En hierna gaat mijn huisarts mij doorverwijzen voor een ergotherapeut.

Die enquête ga ik ook invullen. Nu niet maar komend weekend.

Sinds maandag voel ik me weer rot. Hartkloppingen, niet bij de tijd zijn. Vandaag moest ik gaan zitten tussen het gehaktballen draaien en aardappels schillen, ik kon niet meer. Moet al een paar dagen een was draaien, maar lukt niet. Stofzuigen hoop ik strakjes te doen. Pff vermoeiend.

conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Re: Long covid en de behandeling daarvan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 17:37

Hier gaat het met ups en downs.
Ik werk al even helemaal niet meer en dit heeft mij heel veel rust gegeven.

Huishouden doe ik ook niet mijn man doet dat nu, wel minder, maar heb het maar geaccepteerd. De was uitzoeken en in de machine doe ik nog wel anders komt het niet goed. Dit doe ik zittend op een stoel. Maar deed dat al voor lc zittend.

Verder doe ik 3 dagen per week de kinderen van school halen en naar sport brengen en halen. En in het weekend proberen we met hele gezin wat te doen. Is vaak wel kort. En afhankelijk van hoe ik mij voel.
Kinderen gaan 2 dagen naar bso wat mij veel rust geeft.

Pony krijgt alleen knuffels en rest heeft ze vervroegd zwangerschaps verlof gekregen.

Ik heb nu nog 2 keer per week fysiotherapie individuele en vanaf volgende week gaan we 1 keer per week proberen in een lc groep. En sta op de wachtlijst voor ergotherapie.

Ik merk dat ik stapje voor stapje vooruit ga. Lopen gaat weer wat sneller tempo (alleen vandaag niet) hersteltijd na iets doen word korter.
Alleen zorgt dit er wel voor dat ik moeilijker mijn grenzen kan bewaken. En gisteren dus te weinig gerust tussen de activiteiten en dus nu een hele slechte dag met de kinderen thuis i.v.m. studiedag, gelukkig zijn ze redelijk lief en rustig.

Mijn hoofd daar in tegen. Prikkels gaat wel goede kant op, maar mijn geheugen is echt slecher aan het worden. Soms midden in een verhaal weet ik niet meer wat ik aan het vertellen was. De woorden komen er verkeerd uit. Bv zeg ik tegeb mijn dochter weltrusten maar ik had moeten zeggen veel plezier, was bij afzetten sport. Of zeg dingen omgekeerd. Bv de vies is auto i.p.v. de auto is vies. Maar goed daar lag ik dan maar om. En mijn gezin is daar inmiddels wel aan gewend.

Ik vul de lijst ook van de week in. Vandaag wil mijn hoofd echt niet.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Long covid en de behandeling daarvan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 17:48

Ik ga later even op mijn gemakje lezen.
Sinds ongeveer augustus is mijn energieniveau gestaag terug aan het lopen en slaap ik de dagen weg.
Nu wil het dat ik in juni corona heb meegenomen uit engeland.

In augustus ben ik zwanger geraakt en daar heb ik de schuld aan gegeven, maar mijn vermoeidheid is behoorlijk extreem zullen we maar zeggen. Al sinds oktober kom ik eigenlijk helemaal niet meer van de bank af en moet ik klusjes echt met minibeetjes aanpakken.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 23:30

Ik had de kno arts maandag.
Na 3 weken klooien met mijn oren en enorm hoofdpijn wat qua oren na enkele weken begon, gigantisch oorpijn.
Eerst middenooronsteking, seh op zondag ivm verwarring die abnormaal was.
Dus door de molen.
Week later nog steeds niks enkel erger.
Weer een week later sloeg de behandeling nog altijd niet aan en compleet uitgeput.
En gruwelijk veel pijn, dus direct door naar het ziekenhuis vanaf mijn eigen huisarts.
Twee ontstoken buizen van eustachius…
Geen vocht achter het trommelvlies gevonden door de kno arts maar de behandeling bereikt de plek niet waar ik zoveel pijn van had.
Nu een maand of langer prednison neusdruppels in hoge dosering.
Ik had een neusspray maar moet nu liggend druppelen met van die plastic dingetjes.
En ik moet zeggen eindelijk krijg ik wat rust.
Eindelijk, 21 dec positief en daarna niet meer goed geweest.

De kno arts ziet nu zeer zeer hardnekkige dingen voorbij komen na covid.
Maar ik kon dus de druk van mijn hoofd niet kwijt weken lang icm migraine. :x
Ik dacht echt als dit zo blijft en blijvende schade is het voor mij genoeg, zo uitgeput.
Ik sliep amper, en ik was gewoon hartstikke ziek constant en licht en geluid drama.

Nu kan ik voorzichtig weer op pad maar nog geen 24 uur na de kno arts was ik bij de röntgen.
De behandeling begon te werken en ik verloor mijn evenwicht en wat woozy, en bam knal in mijn voet daar lag ik.
Dus foto’s gemaakt, maar mijn voet heeft volgens mij mijn middenvoetsbeentje en teen fout gestaan.
Ik hoorde zo’n knal en nu gaat het echt rap beter, wat ik niet kneuzings eigen vind hier.
Ik heb ook een teen op de juiste plek gezet, voet is erg hypermobiel.
Maar ik moet dus opletten, ik val als ik niet uitkijk dus om of val. :=

Echt top dus, ik heb 4x een huisarts gezien, 2x de hap, de seh, de kno, nu ben ik er KLAAR mee en meer dan dat. %)

Afanaisa91

Berichten: 1343
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 09:01

Ah top, fijn dat de vragenlijst wordt ingevuld! Qua lopende studies kwam ik verder niets laagdrempeligs tegen. Maar mocht iemand er meer tegenkomen, dan houd ik me aanbevolen.

Jeetje moonfish, wat heftig! Zo lang op je tandvlees is ook echt geen doen. Heel veel sterkte Y;(
Ik ben qua infecties nu ruim 2 maanden verder, en het voelt hier alsof het een fase was die aan het overgaan is. Hopelijk kom jij er ook doorheen!


Hier gaat het gelukkig best goed. Ik begreep dat er nu binnen long COVID patiënten veel gekeken wordt naar ‘patientprofielen’ door klachten te clusteren (bv. Cardiovasculair, immunologisch, neurocognitief, voedingsstelsel, pulmonomyogeen…). Het is vrij duidelijk dat ik meerdere profielen te pakken heb, maar als ik terugkijk zijn er echt ook een hoop klachten aan het verminderen of verdwenen. Dat geeft me vertrouwen in herstel, en ook in de huidige aanpak waar ik met m’n omgeving en behandelaren nu mee bezig ben.

Het meest beperkende is dat mijn prikkelverwerking erg verstoord is. Ik merk dat combinaties van prikkels en nieuwe informatie òf helemaal niet òf juist ongefiltert binnenkomen. Bij dat laatste centrale zenuwstelsel gaat dan volledig in overdrive, het voelt als een fysieke fight or flight zonder dat ik rationeel ergens van onder de indruk ben. Door enkele weken te oefenen met de kleinst mogelijke prikkel, leert m’n cz die prikkel weer normaal te interpreteren.

Ter illustratie: De eerste keer weer op m’n (intens goeiige en betrouwbare) paard moest ik bv na 10 minuten overgeven, zo overweldigend was dat voor m’n lijf. Het gaf natuurlijk zoveel neurocognitieve input:
omgevingsprikkels,
proprioceptisch vanuit mijn lijf,
het lijf van m’n paard,
onze wisselwerking
en m’n bewuste en onbewuste gevoelens en gedachten daarover.

De afgelopen tijd hebben we die prikkels uit elkaar getrokken op dagen dat ik me goed voelde;
wandelen om aan de omgeving te wennen,
sporten om aan m’n eigen fysieke prikkels te wennen,
langeteugelen om de wisselwerking met paard weer op te pakken.
Door dit de afgelopen weken binnen acceptabele grenzen langzaam steeds meer samen te voegen kon ik afgelopen week weer voor het eerst een uur lekker naar buiten.

Bovenstaand principe lijkt op meerdere vlakken te werken. Ondanks dat het soms voelt alsof ik alles opnieuw moet aanleren merk ik dat als het beginniveau eenmaal goed is, de opbouw ook ineens snel kan gaan. En dat geeft hoop :)

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Re: Long covid en de behandeling daarvan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 09:56

Ik heb het topic even gestipt! Hier al anderhalf jaar long covid en inmiddels tweede revalidatie. Ik zal later alles rustig lezen en reageren!

Devil_ina

Berichten: 743
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: In een dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-23 10:43

Wat fijn om wat van jullie te horen, ik merk dat ik echt wel steun uit het topic haal! :knuffel:

@Conejo, ziekmelden heeft mij ook heel veel rust gegeven. De druk is er af.
En vanuit werk en school krijg ik alle steun en medewerking.

Vanmorgen belde mijn mentor, was wel fijn hem even te spreken. Ik hou hem natuurlijk over de mail wel op de hoogte, maar even persoonlijk was echt fijn.

Ik heb ook weer wat nieuwe mensen gezien. Welkom!

Helemaal apart op iedereen reageren gaat niet, maar ik denk aan jullie :*

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 13:40

Ik ga die link ook bekijken, hier is het ook op mijn allergieën geslagen qua voeding!
Echt heel pittig ook.
Dat lijkt nu wat te minderen maar ik klop af.
Maar ook pleisters zijn wat je ook plakt nu een probleem alles :+ rood en dikkig in no time.

Afasi.. afasia noem ik je, te lastig anders sorry haha, ik breek mijn toetsenbord erover. :')
Ik kom er later op terug, neusdruppels doen het goed hoor maar wat ik recht vind is 40 graden scheef. :+
Ik heb ook een bekant big shopper vol geloof ik, 120 stuks van die druppels.
Ik dacht ze gaan even een receptje halen komen ze binnen met een huge tas neusdruppels voor een maand. :+

Maar mijn buurman pikt ze zo dus op, ik ben echt mijn evenwicht kwijt.
En hij moet boodschappen doen en toch naar de apotheek dus dan kan ik niet vallen ook.
Ik vind 1x genoeg. :=

Afanaisa91

Berichten: 1343
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 14:06

Afasie _O-
Die is echt hilarisch treffend hier in deze context :')

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 14:11

Het lijkt wel of ze iets anders dan prednison gegeven hebben om te snuiven.
Ik bén toch melig. _O-

Echt voor mijn veiligheid blijf ik binnen.
Ik heb opiaten gehad maar dat haalt het echt niet bij dit gewoon. :')
Volgens mij is de opluchting groot haha.
Maar of er komt een apocalyps aan of mijn evenwichtsorgaan is aan het resetten.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23435
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Long covid en de behandeling daarvan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 15:59

ik heb vanmorgen weer fysio gehad en ondanks dat ik het door de week heen best zwaar vind en best wel klachten heb van hartkloppingen, zeker als het heel druk is op mijn werk en iedereen ook nog van alles komt vragen heb ik toch het idee dat het wel wat doet. Ik lijk wel minder uitgeput na de fysio, kon er nu ook nog een overlegje achteraan plannen (De reanimatie training heb ik dan weer wel laten schieten) maar ik zit nu gewoon nog aan tafel rechtop, normaal lig ik nu dan wel een keer horizontaal

conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Re: Long covid en de behandeling daarvan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 18:05

Hier dacht ik vanmorgen gaat weer goed. Gelukkig kids naar bso.
In de ochtend afspraak bij de huisarts en om half 2 de hoefsmid met 3 pony's alleen bekappen. Staan aan huis gelukig. Dagt ga even liggen daarna aanvegen (is wel een pensionsta) lag om kwart over 2 op de bank. Word ik net om kwart voor 5 wakker. En laatste weken slaap ik in de middag nooit meer (ochtend af en toe nog kort afhankelijk van hoe de nacht is gegaan) heb bij 2 pony's kunnen zitten op een stoel. Ik voelde mij ook niet moe of zo. Maar blijkbaar vond mijn lichaam van wel.

Devil_ina

Berichten: 743
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: In een dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-23 12:45

Ik heb de oproep voor de revalidatiearts binnen, veel eerder dan was aangegeven! *\o/* *\o/*

Komende woensdag om 8.30 mag ik er al naartoe. Ik ben blij dat dat zo snel gaat. 3 weken wachten ipv 3 maanden. :D

Afanaisa91

Berichten: 1343
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 16:54

Wauw dat scheelt, wat fijn voor je! *\o/*

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Long covid en de behandeling daarvan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 17:10

Wat fijn zeg!

leonie1988

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Long covid en de behandeling daarvan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 17:25

Ah dat is echt top, goed nieuws.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 19:57

Ik ben weeeeeer ziek. Ik weet niet of ik het hier eerder heb gevraagd maar meer mensen die sinds long covid steeds sneller ziek zijn en vooral erger dan voor corona?

Sinds mn long covid herstel ben ik:

- na de herfstvakantie 2 weken ziek geweest na mn 4de vaccinatie met in de eerste week alle corona klachten die ik tijdens de besmetting had.
- voor de kerstvakantie 3 weken ziek geweest met keelontsteking en 9 dagen stem kwijt, hoesten en mega veel slijm en snot. Vooral ook de koorts verschijnselen warm koud zweten.
- nu alweer ziek en weer mega hoesten, slijm, snot en hoofdpijn……weer koorts verschijnselen warm koud zweten.

Zo vaak en zo erg ziek ben ik nooit geweest en voorheen had ik nooit koorts of verhoging. Hooguit een keer keelontsteking en bleh gevoel.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 20:31

Mijn huisarts en kno arts zeiden dat mijn klachten, ook nog wel eens vanuit de keel komen.
Ik leek gewoon verkouden maar langzaam deden mijn oren meer en meer mee.
Misschien een verwijzing naar een kno arts vragen?
Die waar ik was had dus een scan waarbij ze kan zien of en hoeveel vocht/pus/zooi er zit.
Verder dan met enkel in je oren kijken.
Misschien komt er uit zo’n scan wat?
Ik zou zelf nu met wat ik weet na 3 weken zoveel gedoe en daarvoor verkouden, dat vragen.
Misschien loopt er wat te rommelen wat er niet uit kan, de buis van eustachius kwam mijn neusspray niet bij zei ze.

Zelf zou ik dit wat uitzieken in overleg met de huisarts en vragen of een kno arts eens wil controleren.
Misschien blijft er zoals bij droes met luchtzakstenen ofzo rommel achter wat triggert?
Ik heb dus géén verstand van kno maar echt halleluja dat die scan kon zeg en ik met duidelijkheid naar huis ging!

Zij gaf ook aan heel veel hardnekkige klachten te zien nu en ook veel atypisch.
Dus dat zou je nog kunnen zeggen en dat neusspray, ook fluticason neusspray, niet alle delen bereikt aldus een lotgenoot.
Mijn huisarts wist dit niet dus ik zou me niet druk maken over de reactie erop.

Maar bij mij wilde het écht niét vlotten.
En nu met de juiste neusdruppels gaat het met de dag beter.
En ook buisjes: als er vocht had gezeten qua oorpijn, had ze met lokale verdoving een buisje geplaatst gelijk.
Ik vond het echt na al die pijn en ellende een verademing.
Ook die oorscan, zo onwijs fijn dat dat kan.
Ik moet ook terugkomen als het niet overgaat maar ze zei dat gaat het zeker zo!
Dus de controle hebben we niet ingepland omdat ze niet op die plek wat zien kan.
Dus ik mag altijd bellen voor vragen, en het was aan mij of ik ter controle terug wilde komen.
Ik heb gezegd dat ik dat niet nodig vond en de verklaring gewoon logisch. :j

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Long covid en de behandeling daarvan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 20:51

Oh emmm ik heb weer corona.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 21:00

Zonnetje81 schreef:
Oh emmm ik heb weer corona.

:(:)
Godsamme, hoeveelste keer nu?
Hier 2x gehad, laatste keer december.

Devil_ina

Berichten: 743
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: In een dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-23 21:36

Zonnetje81 schreef:
Oh emmm ik heb weer corona.


oh oliebol, beterschap :knuffel:

Het was blijkbaar gedoe berichtendag vandaag want ook de ergo gaat beginnen in maart. 3 maart intake en daarna om de 2 weken een groepssessie, dat is door de longcovid drukte niet meer individueel.

Ook heb ik vandaag de gemeente gebeld om WMO aan te vragen voor huishoudelijke hulp, vind het een lastige stap uit handen geven, maar zo kan het ook niet meer. |(

Volgende week vrijdag komt deze mevrouw op huisbezoek.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 21:39

moonfish13 schreef:
Zonnetje81 schreef:
Oh emmm ik heb weer corona.

:(:)
Godsamme, hoeveelste keer nu?
Hier 2x gehad, laatste keer december.


2de keer….

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Long covid en de behandeling daarvan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 21:48

Devil_ina, goede stap. Hier kan ik het helaas niet aanvragen omdat ons huis nog in aanbouw is en we in een stacaravan wonen. Maar als we al in het huis zaten zou ik het gelijk doen. Die drempel heb ik een paar jaar geleden al overwonnen met een andere reden ... Maar hij was hoog dus dat begrijp ik echt heel goed. Het geeft je wel de kans te focussen op de dingen waardoor jij je beter gaat voelen. Het neemt een zorg weg en het jezelf verwijten dat het nooit goed genoeg is/je het nooit goed genoeg doet. Dat mag je jezelf en de mensen om je heen best gunnen.