Corona, Wetenschap & Discussie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 17:03

Maar in warme landen is net zoveel of zelfs meer corona. In landen dus waar geen winterseizoen is zoals hier.

mysa

Berichten: 10481
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 17:07

Hoor ook over de luchtvochtigheid die een rol zou spelen. Al kun je de cijfers van diverse landen natuurlijk nooit een op een vergelijken met klimaat als enige factor.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 17:17

Griep is in gematigde klimaten ook seizoensgebonden toch komt het ook in warmere landen voor.
Het principe achter seizoensvirussen is complex en nog altijd niet goed begrepen maar de wetenschap bestempeld covid als zeer waarschijnlijk een seizoensvirus in ons klimaatgebied.

There was broad agreement among studies that season and climatic factors play a role in the transmission of SARS-Cov-2 and the propagation of the COVID-19 epidemic.

https://sciencetaskforce.ch/en/policy-b ... id-review/

En
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32525550/

Overigens doet het nieuws suggereren dat India en Brazilie de virusbommen van de wereld zijn, maar dat is helemaal niet perse het geval. Die hebben vooral een bar slecht zorgsysteem. Zowel NL als Zweden stonden vorige week ruim 20 plaatsen boven India en Brazilie op de wereld ‚ranglijst‘.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 21:30

Ik denk dat vergelijken sowieso lastig is, want een en ander ligt ook aan hoe nauwkeurig er getest en geregistreerd kan worden. Ik weet niet of de cijfers vanuit India en Brazilie betrouwbaar zijn. Dan zegt zo'n ranglijst ook niet alles

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 21:55

India heeft ruim 20% positieve testen en het is duidelijk dat het aantal covid-doden onderschat wordt (het aantal doden is waarschijnlijk 3 tot 10 keer zo hoog). Ook is 40% van de bevolking daar jonger dan 20 en slechts 0.8% ouder dan 80. Dat vertekent het beeld ook verder. Zij zitten aan 0.02% van de bevolking geregistreerd dood door covid.

Brazilië geeft het aantal testen niet vrij (en dus is het percentage positieve testen onbekend), maar ligt de sterfte per dag op het moment op 9 per miljoen en is dat zelfs 14.5 per miljoen geweest. Zij zitten nu aan 0.20% van de bevolking geregistreerd dood door covid19.

In Nederland zitten we aan 0.10% dood door covid, in Zweden zitten ze aan 0.14% van de bevolking dood door covid.

Hoewel de gezondheidszorg inderdaad veel minder bereikbaar is in Brazilië en zeker in India, is de sterfte alsnog hoger dan dat daarmee verklaard wordt. Zeker als je in gedachte houdt dat in ieder geval in India de bevolking zo jong is (Brazilië weet ik niet uit mijn hoofd). 81% is jonger dan 45. In Nederland beland immers maar 2.5% van de covid19-besmettingen in het ziekenhuis en lang niet iedereen die op de verpleegafdelingen ligt zou overlijden zonder zorg (op de ic's wel).

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 22:22

Ik ben heel benieuwd naar de epidemiologie die straks allemaal van de pers gaat rollen.
Je kan inderdaad ook niet simpel sterfte als uitgangspunt nemen. Italie heeft bijv een veel hogere influenza sterfte dan andere Europese landen, sommige jaren wel 10x zo hoog. Zo is influenza in Amerika en India een typisch sterfte risico voor zwangeren, dat is bij ons vrijwel ondenkbaar.
Bij covid zullen daar best wat parallelen zijn.
Dat soort kennis moet allemaal meegenomen worden in de uiteindelijke berekeningen.
Wat dat betreft geldt ook hier weer: de een zijn dood....

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 18:38

Wie kan mij in jip en janneke taal (als dat al mogelijk is :P ) iets uitleggen over antistoffen ?

Ik heb laatst bij mijn 2-jaarlijks bloedonderzoekje ook laten testen op antistoffen.
Sars-cov2 anti-N (igG/M) is negatief. Dus geen antistoffen. Pech voor mij :')

Sars-cov2 anti-N index is 0.091. De referentiewaarde is minder dan 1 hier.
Wat betekent dit ?

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 18:46


DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 18:55

De referentiewaarde is een waarde die vaak tussen een min en een max-getal ligt.
Citaat:
Voor deze test kunnen twee soorten antistoffen getest worden. De IgA antistoffen ontstaan als eerste. Later na de besmetting ontstaan de IgG antistoffen. (na ongeveer 4 weken)

SARS-Coronavirus-2 (SARS-CoV-2) IgA ELISA
· Je bent niet besmet met het coronavirus of je hebt (nog) geen antistoffen aangemaakt als de ratio lager ligt dan 0,8.
· Als je uitslag tussen de 0,8 en de 1.1 ligt is de uitslag grenswaardig
· Met een gemeten waarde hoger of gelijk aan 1.1 is de besmetting positief.

SARS-Coronavirus-2 (SARS-CoV-2) IgG ELISA
· Voor de IgG antistoffen geldt dat als de uitslag onder de 0.8 ligt dan zijn er (nog) geen antilichamen tegen COVID-19 gevormd.
· Als de ratio tussen de 0.8 en de 1.1. ligt is de uitslag grenswaardig
· Bij een gemeten waarde gelijk aan of boven de 1.1 is de uitslag positief. Je hebt dan antistoffen tegen corona gevormd.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 19:11

Thanks ! Filmpje is ook interessant !
IgG antistoffen zijn negatief bij mij, dus helaas :P

Maar ik kan niks terugvinden over wat nu precies die Sars-cov2anti-N index is.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 19:22

Bedoelen ze niet gewoon antigen ipv anti-n ??

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 19:26

DubbelFun schreef:
Bedoelen ze niet gewoon antigen ipv anti-n ??


Die N is gewoon de „naam“ van het stukje structuur en staat voor nucleoprotein.
Er is ook een S antigen en dat staat voor spike protein.

Edit, ik zie nu voor het eerst dat je DubbelFun heet, ik denk al heel lang dat je DubbleDun heet :')

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 19:53

Zo heette ik ook heel lang, maar één van de 2 Duns doet het niet meer, dus de naam dekte de lading (paarden) niet meer. Kleine aanpassing en we kunnen weer jaren mee :D

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 08:40

Merci dames !

Ik las tot zonet trouwens nog altijd DubbelDun. Iets met macht der gewoonte ofzo :')

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 14:10

Uit Amerikaanse studies is gebleken dat jonge mannen (18 t/m 40) vatbaarder zijn voor Myocarditis (hartspierontsteking ) na vaccinatie met een mRNA-vaccin (Pfyzer/Moderna) met name na de 2e doses óf de 1e doses als er een covid-besmetting is geweest. Dit doet zich meestal voor binnen 12 uur tot 4 dagen ná vaccinatie.

Tevens is uit eerdere studies al vast komen te staan dat vrouwen onder de 50 vatbaarder zijn voor TTS (bloedproppen/lage aantallen bloedplaatjes) door het Adeno-vector virus (Astrazeneca/Janssen).

Weliswaar in hele kleine aantallen/percentages, maar wellicht wordt het toch iets om rekening mee te houden bij welke personen wat ingespoten zou moeten worden omdat er toch verschil lijkt te bestaan tussen hoe mannen en vrouwen reageren op de verschillende soorten vaccin.

Bronvermelding: In de omschrijving en gesproken tekst van deze film staan alle links naar websites van overheids-/onderzoekinstanties waar het uit gehaald is
https://www.youtube.com/watch?v=2pr9yG7CMbY&t=305s
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 25-05-21 10:35, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Bronvermelding toegevoegd i.o.m. plaatser

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 14:40

DubbelFun schreef:
Uit Amerikaanse studies is gebleken dat jonge mannen (18 t/m 40) vatbaarder zijn voor Myocarditis (hartspierontsteking ) na vaccinatie met een mRNA-vaccin (Pfyzer/Moderna) met name na de 2e doses óf de 1e doses als er een covid-besmetting is geweest. Dit doet zich meestal voor binnen 12 uur tot 4 dagen ná vaccinatie.

Tevens is uit eerdere studies al vast komen te staan dat vrouwen onder de 50 vatbaarder zijn voor TTS (bloedproppen/lage aantallen bloedplaatjes) door het Adeno-vector virus (Moderna/Janssen).

Weliswaar in hele kleine aantallen/percentages, maar wellicht wordt het toch iets om rekening mee te houden bij welke personen wat ingespoten zou moeten worden omdat er toch verschil lijkt te bestaan tussen hoe mannen en vrouwen reageren op de verschillende soorten vaccin.

Ik dacht dat Moderna geen vectorvaccin was,maar in dezelfde groep valt als Pfizer?

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 14:47

Je hebt gelijk, het moet Astrazeneca zijn. Sorry...
Ik heb de originele post aangepast.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 17:08

Ik hoop ook dat ze in de toekomst meer rekening gaan houden met de verschillende reacties op o.a. vaccins tussen mannen en vrouwen.
Zag laatst ergens een goed filmpje hierover maar weet echt niet meer waar. Misschien in één of ander topic hier op bokt. Echt geen idee meer.