Corona, Wetenschap & Discussie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 12:25


Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:26


elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:27

Anna79 schreef:
Femke_Tweety schreef:
Nieuw onderzoek dat aantoont dat vrouwen met PCOS verhoogd risico lopen ten opzichte van vrouwen zonder PCOS.

https://www.birmingham.ac.uk/news/lates ... earch.aspx


Zou dat kunnen komen doordat PCOS ook vaker voorkomt bij vrouwen met overgewicht?

Ik dacht dat PCOS vanwege de hormoonverstoring juist overgewicht veroorzaakt.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 13:43

Als je het leest zie je waar ze vermoeden dat de oorzaken liggen.

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:54

Femke_Tweety schreef:
Als je het leest zie je waar ze vermoeden dat de oorzaken liggen.


Ik heb eventjes globaal een stuk vertaald met behulp van deepl. Dan hoeven we dat niet allemaal te doen. Met mijn dyslexie is Engels lezen of Frans/ Duits met deze lappen niet te doen. Vandaar hieronder de globale vertaling:



Citaat:
Vrouwen met polycysteus ovariumsyndroom lopen een aanzienlijk hoger risico om COVID-19 op te lopen dan vrouwen zonder de aandoening, zo heeft nieuw onderzoek onder leiding van de Universiteit van Birmingham uitgewezen.

Onderzoekers roepen nu op tot gezondheidszorgbeleid om vrouwen met PCOS specifiek aan te moedigen COVID-19 infectiecontrolemaatregelen te nemen terwijl de wereldwijde pandemie voortduurt.

Polycysteus ovariumsyndroom (PCOS) is een veel voorkomende aandoening waaraan ongeveer één op de 10 vrouwen in het Verenigd Koninkrijk lijdt. De drie belangrijkste symptomen zijn onregelmatige menstruaties, hoge niveaus van "mannelijke" hormonen (androgenen), die fysieke symptomen zoals overmatig gezichts- of lichaamshaar kunnen veroorzaken, en een cystische verschijning van de eierstokken op echografie, die wordt veroorzaakt doordat de eierstokfollikels in hun ontwikkeling tot het vrijgeven van een eicel worden tegengehouden.

Vrouwen met PCOS hebben een verhoogd risico op cardiometabole ziekten, zoals type 2 diabetes, niet-alcoholische vette leverziekte, en hoge bloeddruk, die allemaal zijn geïdentificeerd als risicofactoren voor COVID-19.

Om te onderzoeken of het verhoogde metabole risico bij PCOS zich vertaalt in een verhoogd risico op COVID-19-infectie, voerde het team een populatiegebaseerde gesloten cohortstudie uit in het VK tijdens de eerste golf van de pandemie tussen januari en juli 2020.

Met behulp van Britse huisartsenpatiëntendossiers omvatte de studie 21.292 vrouwen met PCOS en 78.310 vrouwelijke 'controles' zonder PCOS gematcht voor leeftijd en huisartsenpraktijklocatie.

De resultaten onthulden een 51% verhoogd risico op het oplopen van COVID-19 bij vrouwen met PCOS, vergeleken met vrouwen van dezelfde leeftijd en achtergrond van degenen zonder PCOS.

Een 26% verhoogde vatbaarheid voor COVID-19 infectie in het PCOS cohort bleef bestaan - zelfs na correctie voor individuele cardio-metabole risicofactoren waarvan bekend is dat ze binnen PCOS clusteren, en die onlangs rechtstreeks in verband werden gebracht met verhoogde COVID-19 vatbaarheid, waaronder zwaarlijvigheid, verminderde glucoseregulatie en hypertensie.

Het onderzoek, gepubliceerd in het European Journal of Endocrinology, toonde aan dat de incidentie van COVID-19 bij vrouwen met PCOS bijna dubbel zo hoog was als bij vrouwen zonder PCOS (18,1 gevallen per 1.000 persoonsjaren bij vrouwen met PCOS, vergeleken met 11,9 gevallen per 1.000 persoonsjaren bij vrouwen zonder PCOS).

Eerste auteur Anuradhaa Subramanian, van de Universiteit van Birmingham, zei: "Gezien de hoge prevalentie van PCOS, moeten deze bevindingen in overweging worden genomen bij het ontwerpen van volksgezondheidsbeleid en advies naarmate ons begrip van COVID-19 evolueert."

Dr. Krish Nirantharakumar, van het Institute of Applied Health Research van de Universiteit van Birmingham, zei dat COVID-19 afschermingsstrategieën voor vrouwen met PCOS ook zorgvuldig rekening moeten houden met de noodzaak om de geestelijke gezondheid te beschermen.

"Het risico op mentale gezondheidsproblemen zoals een laag zelfbeeld, angst en depressie is aanzienlijk hoger bij vrouwen met PCOS, en advies over het strikt naleven van sociale distantie moet getemperd worden door het geassocieerde risico op verergering van deze onderliggende problemen," voegt hij eraan toe.

Co-auteur Dr Michael O'Reilly, van het Royal College of Surgeons of Ireland, legt uit: "Voor het begin van de COVID-19 pandemie, melden vrouwen met PCOS consequent gefragmenteerde zorg, vertraagde diagnose en een perceptie van slecht begrip van hun aandoening bij de clinicus.

"Vrouwen die aan deze aandoening lijden, vrezen wellicht terecht dat een verhoogd risico op COVID-19-infectie de tijdige toegang tot DeepL tot de gezondheidszorg verder in het gedrang zal brengen en het gevoel van rechteloosheid dat veel patiënten momenteel ervaren, nog zal doen toenemen."

Professor Wiebke Arlt, hoofdauteur en directeur van het Institute of Metabolism and Systems Research van de Universiteit van Birmingham, zei: "De pandemie heeft onze huidige gezondheidszorgmodellen al drastisch gewijzigd, en hoewel de toegenomen verspreiding van virtuele consultaties en methoden voor het leveren van gezondheidszorg op afstand lovenswaardig zijn, zullen deze voor veel patiënten met PCOS geen geschikt substituut zijn voor het traditionele live consult tussen arts en patiënt."

Professor Arlt, die DAISy-PCOS leidt - een groot, door de Wellcome Trust gefinancierd onderzoeksprogramma naar metabolische gezondheid en "mannelijke" hormonen bij vrouwen met PCOS - voegt hieraan toe: "Ons onderzoek heeft duidelijk gemaakt dat vrouwen met PCOS een vaak over het hoofd geziene en potentieel hoge risicopopulatie zijn voor het oplopen van COVID-19.

"Onze studie geeft echter geen informatie over het risico van een ernstig verloop van de COVID-19-infectie of over het risico van COVID-19-gerelateerde complicaties op lange termijn en verder onderzoek is vereist."

De studie werd gefinancierd door Health Data Research UK en ondersteund door de Wellcome Trust, de Health Research Board, en het National Institute for Health Research Birmingham Biomedical Research Centre gevestigd in de Universiteit van Birmingham en University Hospitals Birmingham NHS Foundation Trust.

Noot voor de redactie

irmaz

Berichten: 4761
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 14:04

Thx Pien _/-\o_

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 14:53

Bedankt pien +:)+

irmaz

Berichten: 4761
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 17:19

Kan iemand mij dit uitleggen?

Ik zou verwachten dat door de vaccinaties het percentage besmettingen van mensen van 80 jaar en ouder inmiddels drastisch zijn afgenomen maar als ik kijk op https://www.coviddashboard.nl/?utm_sour ... _Dashboard
Dan is het % van de laatste 20 dagen in de leeftijdcategorie 80-89 2,31% (van het totaal aantal besmettingen) en in de laatste 2 dagen: 2,26% oftewel er is nauwelijks verschil.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 17:25

Nog lang niet alle 80 jarigen zijn gevaccineerd, enkel de verzorgtehuizen en dan ook nog niet allemaal al 2x. Daarnaast zijn er ook besmettingen bij ingeente mensen in instellingen gevonden, die zijn er dan echter niet meer ziek.
In Israel kwam de daling ook pas veel later.

irmaz

Berichten: 4761
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 17:32

Sizzle schreef:
Nog lang niet alle 80 jarigen zijn gevaccineerd, enkel de verzorgtehuizen en dan ook nog niet allemaal al 2x. Daarnaast zijn er ook besmettingen bij ingeente mensen in instellingen gevonden, die zijn er dan echter niet meer ziek.
In Israel kwam de daling ook pas veel later.

Oké dan ben ik dus te ongeduldig :D ik dacht dat ze de hele groep al hadden gehad, tenminste 1 enting.

Kelan

Berichten: 1626
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 17:47

En bovendien moet je even goed kijken wat je vergelijkt: ook in laatste 20 dagen zit de afgelopen dagen al bij. Dus dan kijk je niet naar het verschil tussen nu en 20 dagen geleden. Eigenlijk zou je 6 weken geleden tov nu willen. Maar dat kun je niet kiezen. Hij maakt altijd een gemiddelde tm nu.

Beter kun je naar die tabelletjes kijken. En dan zie je wel degelijk effect. Als je bv week 5 met week 10 vergelijkt
- in de groep 80-89 ongeveer een factor 3 lager
- in de jongere groepen groei, of max factor 1,5 lager.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 18:57

Hier in België zijn in 5 rusthuizen uitbraken van covid ondanks dat alle bewoners al een 2e keer gevaccineerd werden.
Ze worden er wel veel minder ziek van lijkt het.

Citaat:
LOMMEL / GLABBEEK / BRUGGE / LEBBEKE / ANZEGEM - In vijf Vlaamse rusthuizen heerst op dit moment nog een corona-uitbraak. Opvallend, want de bewoners kregen er ruim een maand geleden al hun tweede prik van het vaccin. “Het lijkt er dus op dat besmettingen nog steeds kunnen voorkomen, maar dat ze minder frequent zijn”, klinkt het bij Agentschap Zorg en Gezondheid.

nicole_floor

Berichten: 3246
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 19:00


raket

Berichten: 4091
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 18:08

Omdat ik hier verschillende keren heb geschreven over mijn besmettingen en de studies waar ik aan mee deed (en misschien vindt nog iemand het interessant):

Begin maart 2020 positief getest. 2 keer daarna 2e en 4e maand antistoffen.
Eind oktober nogmaals positief. Na 2 en 4 maanden weer getest (andere deelnemers niet positief getest) en ik had beide keren meer antistoffen dan daarvoor wat volgens de onderzoekers inderdaad bij een herinfectie hoort.

En nu ook gevaccineerd. 3x is scheepsrecht ga ik vanuit, dus ik zit goed. Ben wel goed ziek geweest van de vaccinatie.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 09:35

Vraag me af of hier al onderzoek naar bekend is.

Maatregelen worden een voor een versoepeld, Koningsdag was extreem, mensen hebben meer en meer lak eraan.. en toch dalen de cijfers als een gek opeens, terwijl het weer helemaal niet eens zo goed is.

Is het dan toch een seizoensziekte? Zoveel mensen zijn toch nog niet gevaccineerd? Of is het omdat een groot deel het al gehad heeft?

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 09:38

raket schreef:
Omdat ik hier verschillende keren heb geschreven over mijn besmettingen en de studies waar ik aan mee deed (en misschien vindt nog iemand het interessant):

Begin maart 2020 positief getest. 2 keer daarna 2e en 4e maand antistoffen.
Eind oktober nogmaals positief. Na 2 en 4 maanden weer getest (andere deelnemers niet positief getest) en ik had beide keren meer antistoffen dan daarvoor wat volgens de onderzoekers inderdaad bij een herinfectie hoort.

En nu ook gevaccineerd. 3x is scheepsrecht ga ik vanuit, dus ik zit goed. Ben wel goed ziek geweest van de vaccinatie.


Wel bijzonder dat je van het vaccin nog zo slecht werd.
Je zou toch denken dat je lichaam ondertussen de ' aanvaller ' herkent en er niet meer of in elk geval veel minder op reageert.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 09:40

Ik denk inderdaad het weer gecombineerd met een groot aantal mensen dat zelf immuniteit heeft opgebouwd doordat ze Corona hebben gehad + door de vaccinaties.

Je leest heel soms idd over “uitbraken” in een verzorgingshuis, maar gelukkig zijn die er niet veel. Ik geloof dat dat er ook mee te maken had dat het immuunsysteem van ouderen minder goed werkt. Dat zij minder goed antistoffen aanmaken na een vaccinatie?
De extreem dalende cijfers binnen die leeftijdsgroep zeggen naar mijn idee wel genoeg. En dat terwijl ook best wat ouderen zich niet hebben laten vaccineren.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 09:41

sureido schreef:
Vraag me af of hier al onderzoek naar bekend is.

Maatregelen worden een voor een versoepeld, Koningsdag was extreem, mensen hebben meer en meer lak eraan.. en toch dalen de cijfers als een gek opeens, terwijl het weer helemaal niet eens zo goed is.

Is het dan toch een seizoensziekte? Zoveel mensen zijn toch nog niet gevaccineerd? Of is het omdat een groot deel het al gehad heeft?


Geen idee. Hier in BE ongeveer hetzelfde.
Ik las van de week wel een stukje waarin een wetenschapper vertelde dat met die zelftests die de laatste weken massaal verkocht worden, ze de greep en het overzicht op de besmettingen kwijt raken.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 09:44

Pandora2 schreef:
sureido schreef:
Vraag me af of hier al onderzoek naar bekend is.

Maatregelen worden een voor een versoepeld, Koningsdag was extreem, mensen hebben meer en meer lak eraan.. en toch dalen de cijfers als een gek opeens, terwijl het weer helemaal niet eens zo goed is.

Is het dan toch een seizoensziekte? Zoveel mensen zijn toch nog niet gevaccineerd? Of is het omdat een groot deel het al gehad heeft?


Geen idee. Hier in BE ongeveer hetzelfde.
Ik las van de week wel een stukje waarin een wetenschapper vertelde dat met die zelftests die de laatste weken massaal verkocht worden, ze de greep en het overzicht op de besmettingen kwijt raken.

Er zitten voordelen aan wel bij de GGD testen zoals straks toegang tot andere landen omdat je genezen bent van Corona + het is niet helemaal betrouwbaar, veel vals positieve. Dus als ik op mijn zelf test positief zou zijn, zou ik toch wel ook naar de GGD gaan.

Maar, dan zou je het alsnog in de ziekenhuizen zien, en die dalen ook wel flink.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 09:49

Hier dalen de ziekenhuisopnames ook wel, maar niet echt veel.

Mensen doen blijkbaar niet of amper wat ze moeten doen bij een positieve zelftest hier in BE blijkbaar.

Citaat:
Experts vrezen dat het gebruik van zelftests ons “de controle op de corona-epidemie dreigt te doen verliezen”. Als zo’n zelftest positief is, moet die altijd bevestigd worden door een klassieke PCR-test via de huisarts, maar dat doet nagenoeg niemand: amper 62 keer, op meer dan 400.000 verkochte zelftests. “Het wordt moeilijker om de situatie nog te monitoren”, zegt biostatisticus Geert Molenberghs (UHasselt/KU Leuven).

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 09:57

sureido schreef:
Vraag me af of hier al onderzoek naar bekend is.

Maatregelen worden een voor een versoepeld, Koningsdag was extreem, mensen hebben meer en meer lak eraan.. en toch dalen de cijfers als een gek opeens, terwijl het weer helemaal niet eens zo goed is.

Is het dan toch een seizoensziekte? Zoveel mensen zijn toch nog niet gevaccineerd? Of is het omdat een groot deel het al gehad heeft?


Ja ik heb laatst in een ander topic een link geplaatst naar een artikel. Covid heeft de kenmerken van een seizoensvirus.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 10:13

irmaz schreef:
Sizzle schreef:
Nog lang niet alle 80 jarigen zijn gevaccineerd, enkel de verzorgtehuizen en dan ook nog niet allemaal al 2x. Daarnaast zijn er ook besmettingen bij ingeente mensen in instellingen gevonden, die zijn er dan echter niet meer ziek.
In Israel kwam de daling ook pas veel later.

Oké dan ben ik dus te ongeduldig :D ik dacht dat ze de hele groep al hadden gehad, tenminste 1 enting.


En daarbij laat niet iedere verpleeghuisbewoner of bejaarde zich vaccineren. Mijn vriendin werkt in een verzorgingshuis en daar waren best wat bewoners die de vaccinatie weigerde.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 16:08

Ik denk ook dat het een seizoensgebonden virus is. Het verloopt hier net als vorig jaar ook al zijn er nu mensen gevaccineerd en meer mensen die het virus hebben gehad. Ik ben wel heel benieuwd wat de vakanties gaan doen, maar daar zou je dan in principe niet veel van te vrezen hebben lijkt mij.

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 16:33

Covid heeft de kenmerken van een seizoensvirus bij ons, neem ik aan? Want in warmere landen gedraagt het zich blijkbaar toch anders. Of zou het liggen aan het pollenseizoen, waarbij mensen dus blijkbaar in het algemeen meer antistoffen aanmaken?

Wat betreft de oudere mensen; ik heb me laten vertellen dat oudere mensen (75+) minder antistoffen aanmaken. zou dus kunnen dat ze nog wel ziek worden, maar minder ernstig.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 16:51

Bij seizoensgebonden denk ik toch eerder aan een 3-maanden echte aanwezigheid, niet aan een 9-maanden termijn.