Corona, Wetenschap & Discussie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 23:04

Goede berichten Femke. Dat geeft de burger moed mbt de toekomst.

raket

Berichten: 4092
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 02:18

Nou inderdaad. Eerlijk gezegd zonk de moed me wel in de schoenen toen ik zo snel weer besmet was. Er vanuit gaande dat dat vaak zou gebeuren en ik me zorgen maakte over vaccins en immuniteit. Niet wat betreft mijzelf, maar wat betreft iedereen en of en hoe we hier van van af moesten komen.
Ik heb geprobeerd het artikel te snappen, maar dat is te ingewikkeld. Maar de conclusie snapte ik wel en is hoopgevend.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 01:22

Femke, hier een Engels artikel over de werking van vaccins en waarom de tijd tussen vaccinaties beter niet opgeschoven kan worden. Nav een oudere man die twee weken na zijn eerste vaccinatie toch Corona opliep en overleed zijn er reporters ingedoken.

https://www.bbc.com/future/article/2021 ... ccine-dose

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 01:26

Thanks. Ik moet dat filmpje ook nog steeds verder uitwerken, maar voel wat weerstand bij mezelf om die twee nog zo veel aandacht te geven...
Wat aan de ene kant begrijpelijk is, en aan de andere kant riskant.


Overigens weet ik zelf ook nog niet hoe ik tegenover opschuiven van tweede enting sta. Voorlopig in eerste instantie afwijzend. De fabrikant heeft het op een bepaalde manier getest, ik vind het nogal wat om dat zonder verder uittesten ineens anders aan te pakken.
Maar dat is op basis van eerste indruk, en (nog) niet op basis van onderbouwde argumenten.

(Ik tracht dat voor mezelf altijd uit elkaar te houden, dat zie je me in dit topic ook regelmatig doen. Stuk feitentekst, en dan daaronder mijn mening, met heel duidelijk het woord "mening" erbij)

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 09:48

Femke mij heb je overtuigd dus laat dat filmpje maar verder zitten.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 09:50

hier hetzelfde als pien. Ik hoef het niet van de hoed en de rand precies te weten, maar wilde weten hoe ik het filmpje moest interpreteren. Dat weet ik nu, dus ik geloof het ook wel :D

(en ik deel je mening over het opschuiven van de tweede enting. Er komt bij mij geen enting in als ik niet de garantie heb 3 weken later de tweede te krijgen. Ik ben geen proefkonijn).

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 12:45

Femke_Tweety schreef:
Thanks. Ik moet dat filmpje ook nog steeds verder uitwerken, maar voel wat weerstand bij mezelf om die twee nog zo veel aandacht te geven...
Wat aan de ene kant begrijpelijk is, en aan de andere kant riskant.


Overigens weet ik zelf ook nog niet hoe ik tegenover opschuiven van tweede enting sta. Voorlopig in eerste instantie afwijzend. De fabrikant heeft het op een bepaalde manier getest, ik vind het nogal wat om dat zonder verder uittesten ineens anders aan te pakken.
Maar dat is op basis van eerste indruk, en (nog) niet op basis van onderbouwde argumenten.

(Ik tracht dat voor mezelf altijd uit elkaar te houden, dat zie je me in dit topic ook regelmatig doen. Stuk feitentekst, en dan daaronder mijn mening, met heel duidelijk het woord "mening" erbij)


Wat voor belang denk jij dat die professor heeft bij het verspreiden van zijn boodschap? Denk jij niet dat hij oprecht bezorgd is? Ik vond het filmpje oprecht overkomen en vraag me dat dan af...

mysa

Berichten: 10484
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 12:47

Het gaat niet om zijn intenties, het gaat om wat hij verkondigt en of dat klopt.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 12:52

Ik denk ook wel dat hij oprecht bezorgd is, en gelooft in wat hij verkondigd. DAt denk ik overigens van een heel groot deel van de complotdenkers.
Maar als ik de wereld oproep hun huizen in te pakken in blusdekens omdat ik bang ben voor een gigantische brand kan ik nog zo oprecht zijn, dat betekend niet dat mijn angst ineens heel reëel wordt.

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 12:52

Anna79 schreef:
Femke_Tweety schreef:
Thanks. Ik moet dat filmpje ook nog steeds verder uitwerken, maar voel wat weerstand bij mezelf om die twee nog zo veel aandacht te geven...
Wat aan de ene kant begrijpelijk is, en aan de andere kant riskant.


Overigens weet ik zelf ook nog niet hoe ik tegenover opschuiven van tweede enting sta. Voorlopig in eerste instantie afwijzend. De fabrikant heeft het op een bepaalde manier getest, ik vind het nogal wat om dat zonder verder uittesten ineens anders aan te pakken.
Maar dat is op basis van eerste indruk, en (nog) niet op basis van onderbouwde argumenten.

(Ik tracht dat voor mezelf altijd uit elkaar te houden, dat zie je me in dit topic ook regelmatig doen. Stuk feitentekst, en dan daaronder mijn mening, met heel duidelijk het woord "mening" erbij)


Wat voor belang denk jij dat die professor heeft bij het verspreiden van zijn boodschap? Denk jij niet dat hij oprecht bezorgd is? Ik vond het filmpje oprecht overkomen en vraag me dat dan af...


Anna dat vond ik ook, vandaar dat ik Femke, ea wetenschappers, Femke heb in dit topic om dit te bestuderen zodat ik een keuze kan maken. Maar dan wel een keuze op wetenschappelijke feiten gebaseerd.
Want iemand geloven op zijn blauwe ogen heeft deze oude vrouw afgeleerd in het leven.
En aangezien ik geen wetenschapper ben (ik heb weer andere kwaliteiten), heb ik het aan Femke gevraagd.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:42

Wat is precies jouw achtergrond Femke_Tweety? Ik ben oprecht geïnteresseerd in wat iemand die echt voor het onderwerp gestudeerd heeft erover heeft de zeggen en dat heeft deze beste man.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:44


nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:48

Anna79 schreef:
Wat is precies jouw achtergrond Femke_Tweety? Ik ben oprecht geïnteresseerd in wat iemand die echt voor het onderwerp gestudeerd heeft erover heeft de zeggen en dat heeft deze beste man.


Grappig, dat vind ik niet eens zo interessant, je kunt nog zoveel gestudeerd hebben, het is maar wat je er mee doet.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:50

Anna79 schreef:
Wat is precies jouw achtergrond Femke_Tweety? Ik ben oprecht geïnteresseerd in wat iemand die echt voor het onderwerp gestudeerd heeft erover heeft de zeggen en dat heeft deze beste man.

https://www.rd.nl/artikel/908600-drie-d ... -schetters



En deze man mag dan professor zijn, hij is parasitoloog, totaal iets anders dan viroloog. Parasieten bestrijden valt toch in een compleet ander vakgebied dan virussen.

mysa

Berichten: 10484
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:54

Doet er voor mij ook niet zo veel toe, mits iemand maar een duidelijke analyse maakt, met uitleg en onderbouwd door bronnen.
Er is ook zo'n geleerde microbioloog die het virus ontkent en/of bagatelliseert, ben zijn naam even kwijt, maar kan ik opzoeken, die man heb ik gegoogeld en die heeft eerder een boek geschreven waarin hij, aan de hand van zijn studie biologie, de evolutie ontkent want volgens wetenschappelijk inzicht (zijn wetenschappelijk inzicht) is het beslist god, die de wereld schiep en is er van evolutie geen sprake.

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:59

Arabesk schreef:
Hier is een link met de uitzending van de briefing van het OMT aan de kamer.
Een interessant college van Van Dissel over de huidige stand van zaken en de Britse variant die boven ons hoofd hangt.

https://debatgemist.tweedekamer.nl/deba ... navirus-15


Heel interessant, ik ben aan het luisteren. De moeite waard.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:34

Ik stel gewoon een normale vraag aan Femke_Tweety, ik ben gewoon benieuwd, ik weet dat zij er veel verstand van heeft maar niet wat zij precies doet.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:39

Volgens mij is dat al eerder in dit topic ter sprake gekomen en is Femke_Tweety een bioloog.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:42

Femke Tweety wil daar vast wel op antwoorden, maar deze man heeft niet gestudeerd voor viroloog, dus daar heb je het mis.

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:50

Anna79 schreef:
Ik stel gewoon een normale vraag aan Femke_Tweety, ik ben gewoon benieuwd, ik weet dat zij er veel verstand van heeft maar niet wat zij precies doet.

Je stelt inderdaad gewoon een goede vraag dat hoort bij kritisch denken en onderzoeken. +:)+

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:52

Dank je Pien :D

mysa

Berichten: 10484
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:53

Die vraag mag best gesteld maar stel nou dat ze een wat minder 'gezaghebbende' opleiding zou hebben gevold, dan doet dat mijns inziens niets af aan de kwaliteit van haar analyse.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 15:05

mysa schreef:
Doet er voor mij ook niet zo veel toe, mits iemand maar een duidelijke analyse maakt, met uitleg en onderbouwd door bronnen.
Er is ook zo'n geleerde microbioloog die het virus ontkent en/of bagatelliseert, ben zijn naam even kwijt, maar kan ik opzoeken, die man heb ik gegoogeld en die heeft eerder een boek geschreven waarin hij, aan de hand van zijn studie biologie, de evolutie ontkent want volgens wetenschappelijk inzicht (zijn wetenschappelijk inzicht) is het beslist god, die de wereld schiep en is er van evolutie geen sprake.


Daar noem je wat, evolutie is ook een theorie, daarom heet het ook zo

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 15:10

Anna79 schreef:
Dank je Pien :D


Weet je Anna79, ik doe dat zelf ook. Als ik een bericht krijg of lees, dan is het eerste wat ik doe onderzoeken waar komt het vandaan. Dan klik ik het weg als het geen officiële goede site is, of die persoon "verdacht" is vanwege gekke theorieën verkondigen. Ik heb dat ook mijn kinderen geleerd, onderzoek altijd de bron van waar je iets vandaan hebt.
Bij dit filmpje werd dat toch wat lastiger, vandaar dat ik Femke en andere hier actief heb gevraagd, want oa Femke en andere bokkers volg ik al een tijdje en ik vind dat ze tot nu toe nog altijd met goede serieuze sites zijn gekomen, die ook echt wetenschappelijk zijn.
Alleen begrijp ik dus heel goed dat jij die Femke niet kent, en dit topic niet vanaf het begin hebt gevolgd, dat niet weet en dus doe je precies het juiste door de bron te controleren die deze film probeert te ontrafelen op wat waar en wat niet waar is. +:)+
Dus het is niet zomaar een compliment maar jij doet gewoon wat ik bv mijn kinderen en ook klein kinderen heb geleerd, en mijn vader, arts , heeft dat weer ons geleerd→ check altijd je bronnen→ blijf kritisch→ en ben gewoon erg voorzichtig.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 15:15

Anna79 schreef:
mysa schreef:
Doet er voor mij ook niet zo veel toe, mits iemand maar een duidelijke analyse maakt, met uitleg en onderbouwd door bronnen.
Er is ook zo'n geleerde microbioloog die het virus ontkent en/of bagatelliseert, ben zijn naam even kwijt, maar kan ik opzoeken, die man heb ik gegoogeld en die heeft eerder een boek geschreven waarin hij, aan de hand van zijn studie biologie, de evolutie ontkent want volgens wetenschappelijk inzicht (zijn wetenschappelijk inzicht) is het beslist god, die de wereld schiep en is er van evolutie geen sprake.


Daar noem je wat, evolutie is ook een theorie, daarom heet het ook zo


Theorie is in de wetenschappelijke zin de hoogste noemer die je kan hebben (aka het wordt zo goed mogelijk bewezen geacht).

“A scientific theory is an explanation of an aspect of the natural world that can be repeatedly tested and verified in accordance with the scientific method, using accepted protocols of observation, measurement, and evaluation of results.”

Laat je dus niet beïnvloeden door het in spreektaal gebruikte begrip theorie, want de wetenschappelijke theorie is echt wat andere :j