Corona en vakantie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
purny

Berichten: 27482
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 13:19

Ik nog 37 dagen voor mijn trip naar New York :D

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 14:24

Wij zaten als 1 van de laatste toeristen in New York toen de lockdown in ging (maart 2020). Wow wat lijkt dat lang geleden. Nu in Portugal voor onze eerste vliegvakantie weer. Met testen voor toegang een internationale code gekregen. Alleen niks hoeven laten zien (niet in Eindhoven en niet in Faro) benieuwd hoe dat de terugreis gaat.

purny

Berichten: 27482
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 14:42

SplashIsLief schreef:
Wij zaten als 1 van de laatste toeristen in New York toen de lockdown in ging (maart 2020). Wow wat lijkt dat lang geleden. Nu in Portugal voor onze eerste vliegvakantie weer. Met testen voor toegang een internationale code gekregen. Alleen niks hoeven laten zien (niet in Eindhoven en niet in Faro) benieuwd hoe dat de terugreis gaat.

Ik ben ook heel benieuwd hoe het is, zal wel heel gek zijn om na 2 jaar weer te vliegen.

purny

Berichten: 27482
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 13:37


Winged

Berichten: 33020
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 18:18

Ohhh de dubio. Ik weet het even niet meer. Ik kan in december een 2tal weken naar Zanzibar. Lekker in een paradijs kitesurfen. Maar mijn wil en verstand liggen momenteel heel erg tegen elkaar aan te schoppen en ik weet niet welke stappen ik moet nemen tot mijn keuze. Hoe hebben jullie een (verre) reiskeuze gemaakt? Welke voorwaarden zijn belangrijk? Tips?

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 18:33

Ik heb een aantal dingen afgewogen en bekeken;
- welke maatregelen gelden er in het land? Kan ik daarmee echt genietne van mijn vakantie?
- stel dat ik daar ziek word, heb ik dan vertrouwen in de gezondheidszorg?
- hoe is het verzekeringstechnisch geregeld als ik ziek zou worden


En mijn belangrijkste overweging om toch te gaan; ik denk dat Corona nooit meer weg gaat, wil ik de rest van mijn leven niet meer in een vliegtuig stappen?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 18:37

Ik zou het nu wel heel lastig vinden. De besmettingen stijgen echt heel hard, idem dito voor de IC opnames. Dus ik zou dat niet zo goed durven. Maar aan de andere kant... als je het risico aandurft en je goed verzekerd bent zou je het kunnen gokken.

moonsparkle
Berichten: 21713
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 18:49

Ik ga ook volgende maand maar dan naar Portugal, ik ben zo hard aan het duimen dat het kan en dat ik ondanks dat ik gevaccineerd ben niet positief test voor vertrek

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 18:52

Wij hebben onlangs gekozen voor Duitsland. Met de auto en alle overnachtingen met kitchenette. We konden dus desnoods op de kamer eten en indien echt nodig naar huis gaan. Topreis gehad en heel erg genoten! Voelde beter dan het vliegtuig nemen.

moonsparkle
Berichten: 21713
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 19:03

Ik had het geboekt toen alles rustig was, maar wel een extra verzekering afgesloten. Huurauto kan ik tot 4 uur van te voren nog annuleren, dus ik zou niet mega veel verliezen, maar ook weer wel want ik ben er zo aan toe.

moonsparkle
Berichten: 21713
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 08:32

Ik zou naar Madeira gaan(geboekt toen alles goed leek) maar kleine kans dat het nog kan. Je moet daar een antigen test doen die telt 7 dagen om in een restaurant te kunnen of activiteiten etc. Stel je test positief dan is het tot nu toe zo dat je in quarantaine zit tot je niet meer positief test dus niet zo als hier dat je na 5 dagen eruit mag(voor zover ik het heb begrepen althans ook gehoord dat iemand al bijna 2 weken in quarantaine zit maar weet niet hoe betrouwbaar dit is). Op zich heb ik iets in the middle of nowhere geboekt, maar stel je zou daar toch positief testen... Je kan na besmetting soms lang positief blijven testen, het is ook niet duidelijk of je dan ergens anders wordt geplaatst en zo ja waar

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 09:51

Je mag hier (NL?) na een positieve test ook niet al na vijf dagen uit quarantaine.
Maar het risico heb je altijd. Ook als je in the middle of nowhere zit, want je bent denk ik wel met het vliegtuig gegaan. Aan jou de vraag of je dat risico wil nemen.

CharleyT
Berichten: 3989
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 09:57

moonsparkle schreef:
Ik zou naar Madeira gaan(geboekt toen alles goed leek) maar kleine kans dat het nog kan. Je moet daar een antigen test doen die telt 7 dagen om in een restaurant te kunnen of activiteiten etc. Stel je test positief dan is het tot nu toe zo dat je in quarantaine zit tot je niet meer positief test dus niet zo als hier dat je na 5 dagen eruit mag(voor zover ik het heb begrepen althans ook gehoord dat iemand al bijna 2 weken in quarantaine zit maar weet niet hoe betrouwbaar dit is). Op zich heb ik iets in the middle of nowhere geboekt, maar stel je zou daar toch positief testen... Je kan na besmetting soms lang positief blijven testen, het is ook niet duidelijk of je dan ergens anders wordt geplaatst en zo ja waar


Voelt niet echt ontspannen allemaal. Wil je dat ondergaan in je vakantie? Annuleren zou mijn besluit zijn, maar snap ook dat zoiets vaak flinke financiele gevolgen kan hebben.

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 10:14

Wij hebben idd besloten oud en nieuw niet weg te gaan, risico is gewoon te groot.
Ik snap bv mijn zus niet die volgende week naar Curaçao vliegt, uren in een vliegtuig, je moet wel testen, maar in die 12 uur kan er veel veranderen

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 10:38

Het is de bedoeling dat ik eind januari naar Curaçao ga, maar ik denk dat ik er maar vanuit ga dat het niet doorgaat.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 10:42

Als ik al ergens heen ga is het met camper en mensen ontlopen. Geen haar op mijn hoofd denkt er aan iets te boeken waar andere mensen ook kunnen slapen of eten of douchen. :n doe boodschappen vooraf, prop de camper vol en bezoek alleen buitenlocaties waar bij voorkeur nagenoeg niemand anders is.

Al het anderen is me een te groot risico op besmetting of het mag niet doorgaan.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 10:49

CharleyT schreef:
Voelt niet echt ontspannen allemaal. Wil je dat ondergaan in je vakantie? Annuleren zou mijn besluit zijn, maar snap ook dat zoiets vaak flinke financiele gevolgen kan hebben.


Ik begrijp de noodzaak niet van dat verre vliegen niet.
De kans dat je een besmetting daarheen brengt of mee terug neemt is gewoon realistisch. We weten allemaal dat de financiële belangen de regels een farce maken.

Er is zóveel leuks dichter bij huis en herinneren julie je het ´je doet het voor anderen´-argument voor vaccineren nog? Dichter bij huis je geld uitgeven steunt de locale economie én inporteert geen risico.

Vervliegen voor de lol is puur egoïstisch besmettingskans verhogen. Daar is geen ´vinden´ aan. Wel boter op het hoofd van de vliegers die verlicht vaccineren willen.

Sure_lee

Berichten: 10388
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 10:50

Het is natuurlijk maar net of je jezelf veel zorgen maakt en wat voor risico je durft te nemen. Ik kan bijvoorbeeld vanuit de hele wereld werken als ik maar een laptop oid heb. Wij zijn een paar weken geleden op Curacao geweest en ik had dus mijn werkspullen mee. Mochten we onverhoopt in quarantaine moeten dan was dat voor mij alleen vervelend maar niet onoverkomelijk.
Ik zei eerder ook..... ik ga niet vliegen totdat je geen mondkapjes meer op moet en zo. Maar het duurt allemaal zo lang en geen idee hoe lang het nog duurt dat ik die bezwaren heb laten varen en gewoon weer geniet van op vakantie gaan met eventuele risico's maar ja. That's life.

moonsparkle
Berichten: 21713
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 11:46

Als ik vanuit daar zou kunnen werken zou ik ook wel gaan, maar dat is helaas geen optie. Ik merk wel dat ik er zo tussenin zit, dit gedoe brengt stress maar ik heb zo'n last van winter depressies, voor covid ging ik dan ook altijd even de batterij opladen in de zon en dat brengt mentaal wel echt een verschil.

@karuna ik had wel ook iets geboekt ver van toerisme af, een vrijstaand huisje maar ja moet er wel met het vliegtuig komen

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 11:53

Ik heb de afgelopen 3 maanden een groot deel van de tijd door diverse Afrikaanse landen gereisd en dat was echt super veilig hoor. Veel gevlogen maar ook met de auto grenzen over.
Stuk veiliger dan nu boodschappen doen hier in het dorp.

Grootste verschil is dat de mensen daar het wel als hun eigen verantwoordelijkheid zien om zichzelf en hun omgeving te beschermen dus van de grote steden tot de kleinste dorpjes zie je mensen netjes hun mondmasker dragen. Overal, ook buiten en ook met 45-50 graden. Kleine kindjes dragen ze ook als ze naar school lopen, zelfs mensen die alleen lopen.
In winkels kom je nergens binnen zonder masker en er staat iemand bij de deur te controleren of je wel je handen ontsmet en anders wordt je gewoon teruggeroepen. Geen uitzonderingen.

Waar je eerder dit jaar eigenlijk altijd met neg. PCR test grenzen over kon in Afrika, was nu steeds vaker een neg. PCR test + volledig gevaccineerd vereist.
Blij dus met de vaccinaties in het gele boekje want die zijn vaak gecontroleerd. Net als yellow fever vaccinatie, ook zo'n beetje een standaard check als je tussen Afrikaanse landen reist.

En ja heel veel testen, soms 3x per week. En ik moet zeggen, allemaal top geregeld met de labs en uitslagen altijd binnen 12 uur. Snelste was een express PCR test in 40 minuten op een vliegveld.
Kost wel wat, denk dat ik dit jaar al meer dan 2000 euro aan PCR testen heb uitgegeven. Prijs zat tussen 30 tot 150 euro per test.

Enige keer dat ik twijfels had was met een vlucht vanaf Parijs 2 dagen geleden.
Hoestende mensen die met een QR code gewoon aan boord gingen. Dat was voor mij de enige vlucht waar geen neg. test vereist was.
Dan heb ik liever voor iedere vlucht een PCR test.

En mondkapjes op ieder vliegveld en tijdens alle vluchten.
Ene maatschappij staat alles toe wat mond en neus bedekt, andere willen alleen medische maskers of je moet een masker op dat door de maatschappij wordt uitgedeeld. Dat wisselt.
Slapen met mondkapje op went kan ik zeggen ;)

Na thuiskomst netjes thuistesten, nog 1 te gaan deze week.
Eerder dit jaar ging ik nog netjes bij de GGD testen als ik uit het buitenland kwam maar dat hoeft nu niet meer. Ook geen quarantaine meer.

Moet zeggen dat ik zelf erg voorzichtig ben en daardoor ook niet bang was om ergens met een positieve test te stranden.
Ook op reis hangt de kans op besmetting echt af van je eigen gedrag.
Ik kwam ook voornamelijk in de natuur, soms waren de dichtstbijzijnde mensen 100km verderop :D
Maar ook wel een paar keer met vrienden een bar in geweest in Nairobi of Johannesburg. Wel waar iedereen getest was.
Veiliger dan in NL dus.

Voor mij was het reizen voor werk overigens, al had ik wel mijn vader van 77 jaar 2 weken mee naar Kenia.
Hij wilde toch ook een keer mijn vrienden daar ontmoeten en nu kon hij het nog doen.

purny

Berichten: 27482
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 11:57

Helaas hebben veel mensen niet de luxe om met een eigen vervoer op pad te gaan.
Ik merk zelf dat ik er echt wel weer aan toe ben om na 2 jaar even in een andere omgeving te zitten. Even geen Hollandse eigenwijze corona gedoe meer aan mijn hoofd.

En ik kan hier ook corona oplopen. Wil ik dat risico niet lopen dan is de enige optie om mijzelf voor de rest van mijn leven op te sluiten in huis.

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 11:59

Eigen vervoer en andere mensen uit andere omgeving zien, ontmoeten, als is het nagenoeg niemand is toch meer dan niet weggaan en je eigen bubbel zien.

Purny jij wil dat risico nemen, maar is het verstandig?

purny

Berichten: 27482
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 12:01

Echwel schreef:
Eigen vervoer en andere mensen uit andere omgeving zien, ontmoeten, als is het nagenoeg niemand is toch meer dan niet weggaan en je eigen bubbel zien.

Purny jij wil dat risico nemen, maar is het verstandig?

Ja ik wil het risico nemen. Omdat ik er van uit ga dat de reis veilig kan worden uitgevoerd.
De kans dat ik hier in NL corona oploop is vele malen groter dan in Amerika. Nederland is donker donker rood en Amerika is oranje.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 12:26

Het vliegtuig is om een aantal redenen een erg slecht idee.

Een uurtje vliegen is onzin : daar hebben we treinen voor.

Wil je per se de oceaan over en per se niet per zeilschip (dat kan)
dan adem je x uur lang de uitademing van de buren in.
Die luchtverversing op 10 kilometer stelt weinig voor - vraag het maar aan mensen die in de Himalaya zijn geweest : op zes kilometer hoogte is ademen erg lastig, op acht kilometer niet te doen. (Moderne lui die naar het dak van de wereld willen, nemen een zuurstoftankje mee.)

Wil je toch per se je ecologische voetafdruk voor dit jaar in 1x opmaken : voor je eigen gezondheid moet je wel ieder uur een vers mondkapje nemen (de les van de pandemie van 1919).

Sure_lee

Berichten: 10388
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 14:45

Phoe ik zit toch niet echt te wachten op opmerking over milieu en ecologische voetafdruk in dit topic.
Dat is namelijk niet iets wat corona gerelateerd is.