Corona en reguliere zorg

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:26

truus1957 schreef:
Dat is wel zuur Pateeke. Althans, zo ervaar ik het wel. Houd me al sinds maart netjes aan alle maatregelen, maar dan ben je toch de dupe. Zo moet je het misschien niet zien, maar voelt wél zo.


Klopt, zo ervaar ik het ook. Ik word er dan ook erg boos om dat sommige mensen zo laks omgaan met de maatregelen. Als iedereen de basisregels beter zou opvolgen, zou reguliere zorg wellicht niet afgeschaald moeten worden of althans niet voor langere duur. Ik begrijp absoluut dat iedereen het beu is, dat ben ikzelf ook immers. Maar we kunnen helaas niet meer doen dan toch zo goed mogelijk de maatregelen volgen zodat iedereen die hulp nodig heeft op welke manier dan ook deze gewoon kan krijgen.

stalxpaard schreef:
@ Pateeke, vooral het uitzichtloze is lastig. Je hebt geen houvast meer.


Inderdaad, dat brengt veel stress met zich mee. Alles is zo onzeker op dit moment...

Ik zou in jou plaats ook niet weten wat ik liefst zou hebben, dat het zo snel mogelijk is of niet. Wel goed dat je scan lig kon doorgaan en je morgen de uitslag hebt.

@Kosseh: hopelijk kunnen ze je vertellen wat je kan doen om de periode door te komen totdat je wel geopereerd kan worden!

Mjelleke
Berichten: 691
Geregistreerd: 07-01-18

Re: Corona en reguliere zorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 21:56

Hoorde vandaag van een collega met nierproblemen dat ze pas in 2021 terecht kan. Niet levensbedreigend maar wel risico op blijvende schade.

DJZ

Berichten: 3108
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: Corona en reguliere zorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 11:03

Zojuist telefoon gekregen dat de operatie (niersteen verwijderen) ook niet door gaat... Alle ok's moeten dicht... Wordt er een beetje verdrietig van dat reguliere zorg nu ook op stop wordt gezet...
Ze hebben het over het zorg personeel die nu al overwerkt zijn... Wat gaat er gebeuren als de corona golf voorbij is, de reguliere zorg weer wordt opgepakt.. Overal zijn de wachtlijsten al lang, ook zonder corona.... Dit zet toch nog veel meer druk op het zorgpersoneel???

raket

Berichten: 4082
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Corona en reguliere zorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 11:35

Klopt. Van uitrusten na de eerste golf was ook weinig sprake.

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Corona en reguliere zorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 15:11

DJZ, dat is ook heel verdrietig, snap dat je ervan baalt!
Dat is het jammere inderdaad, het zorgpersoneel staat nu onder nog grotere druk dan gewoonlijk (en gewoonlijk is die druk al behoorlijk hoog) en nee, het ziet er niet naar uit dat ze het na de corona minder zwaar gaan hebben dan voor corona en dus wat op adem gaan kunnen komen. Helaas wordt er telkens maar meer geld uit de zorg gehaald waardoor de druk steeds wordt opgedreven.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 15:21

DJZ schreef:
Zojuist telefoon gekregen dat de operatie (niersteen verwijderen) ook niet door gaat... Alle ok's moeten dicht... Wordt er een beetje verdrietig van dat reguliere zorg nu ook op stop wordt gezet...
Ze hebben het over het zorg personeel die nu al overwerkt zijn... Wat gaat er gebeuren als de corona golf voorbij is, de reguliere zorg weer wordt opgepakt.. Overal zijn de wachtlijsten al lang, ook zonder corona.... Dit zet toch nog veel meer druk op het zorgpersoneel???


Klopt, daarom zijn er na golf een ook redelijk wat uitgevallen/vertrokken/nog steeds niet inzetbaar.
Het zet hoe dan ook druk op de zorg. Niet afschalen is geen optie, want er is niet meer personeel dan dat er is.

Loeky01
Berichten: 7315
Geregistreerd: 25-09-10

Re: Corona en reguliere zorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 15:42

Hier houden we ook ons hart vast.. Mijn moeder is geopereerd aan borstkanker net aan de start van de tweede golf. Een week later hebben ze de helft van de OK's dichtgegooid. En ondanks dat het over kanker gaat, zijn ze er bij mijn moeder vroeg bij dus is het 'uitstelbaar'. Ook wordt er al een slag om de arm gehouden voor de bestralingen, frustratie en moedeloosheid hier is erg hoog...

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 15:54

Sterkte Loeky01 en anderen hier waar de zorg voor wordt uitgesteld. Hier is alles nog doorgegaan,was toch heel blij dat ik vorige week nog geholpen kon worden aan iets waar ik al langer mee liep, maar pijn van ondervond. Daar stond al een wachtlijst voor, maar was bang dat ik nog veel langer moest gaan wachten vanwege afschaling.

Ik begrijp jullie gevoel Pateeke en Truus. We kunnen er niets aan doen, maar het is zeker erg zuur. Ik heb dan ook niet zoveel begrip meer voor mensen die zich idd niet aan de regels houden omdat ze het als vervelend ervaren voor zichzelf en niet verder kijken wat voor gevolgen het nog meer heeft (voor anderen). In een ander topic liep het wat reacties betreft al even op hierover, maar goed, we moeten het er mee doen en ik hoop toch zo op snel betere tijden.

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 10:13

Loeky01 schreef:
Hier houden we ook ons hart vast.. Mijn moeder is geopereerd aan borstkanker net aan de start van de tweede golf. Een week later hebben ze de helft van de OK's dichtgegooid. En ondanks dat het over kanker gaat, zijn ze er bij mijn moeder vroeg bij dus is het 'uitstelbaar'. Ook wordt er al een slag om de arm gehouden voor de bestralingen, frustratie en moedeloosheid hier is erg hoog...


Oh nee... Wat jammer / erg dat ook dat (noodgedwongen) als uitdeelbare zorg gezien wordt. Ik kan me erg goed indenken dat de frustratie en moedeloosheid heel hoog zit bij jullie! Heel veel sterkte !!

thequeensmum
Berichten: 3512
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Corona en reguliere zorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:10

Maar Loeky01, je moeder is dus al geopereerd?
Wat bestralingen betreft zou je denken dat dat geen invloed heeft, of het moeten personele problemen zijn? Daar is het erin en eruit.

Loeky01
Berichten: 7315
Geregistreerd: 25-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:22

truus1957 schreef:
Maar Loeky01, je moeder is dus al geopereerd?
Wat bestralingen betreft zou je denken dat dat geen invloed heeft, of het moeten personele problemen zijn? Daar is het erin en eruit.

Ja gelukkig is ze al geopereerd. Net op tijd. Bij de bestralingen wordt er een ander ritme paraat gehouden waar ik me gewoon niet in kan vinden omdat er nog maar 1 studie op is gedaan niet zo lang geleden. Dus je hebt geen idee wat voor effect dat heeft op de lange termijn op een lichaam.
Het originele plan is 15 bestralingen over 3 weken, 5 bestralingen per week. Dus in een lage dosering waarvan de werking heel goed bekend is en onderzocht.
Het back up Corona plan is 5 bestralingen in 5 weken. 1 hoog gedoseerde bestraling per week. Waar dus maar 1 onderzoek naar is gedaan. Puur omdat mensen zich niet aan de regels kunnen houden.
En mijn moeder is dan nog redelijk gunstig qua alles, maar deze bestraling is dichter bij het hart. Ik vind het gewoon te bizar voor woorden dat er zo veel uitgesteld moet worden of aangepast omdat de druk op de zorg te hoog wordt. En mijn verhaal is dan oncologisch, maar wat je hier ook leest is vruchtbaarheidsbehandelingen. En nee dat is niet levensbedreigend of iets, maar ik weet wel hoe veel emotionele impact dat heeft op mensen en het verdriet dat daar uit voort komt. Of galstenen, die krengen doen zeer! Of een operatie om de mobiliteit van iemand te vergroten. Puur omdat mensen zich te egoïstisch opstellen en zich niet aan de regels houden die niemand wil maar wel noodzakelijk zijn? En dat maakt me moedeloos en furieus.

Zo, rant over :D

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:27

Tijdens de eerste golf is de chemo en bestraling bij een vriendin gelukkig allemaal wel doorgegaan ondanks ze in Brabant woont.

Ik zie wel dat het enorm verschilt per regio met afspraken en operaties.
Net aan het begin van de eerste golf (eind maart) moest mijn moeder naar de cardioloog, werd afgezegd. Ze zou zo snel mogelijk een nieuwe afspraak krijgen. Diverse keren nadat de piek weg was contact opgenomen met het ziekenhuis. Ze zou zsm worden opgeroepen. Moeder kwam in een ander ziekenhuis op de seh terecht. Daarna weer contact opgenomen met haar ziekenhuis. Wederom hetzelfde antwoord, ze krijgt zsm een afspraak.
In september ben ik gaan bellen en echt boos geworden. Ondertussen zat er al een jaar tussen de controles in en het ging gewoon niet goed!
Ze zou die week nog een afspraak krijgen. Uiteindelijk kreeg ze een bel afspraak waar ze totaal niets mee op schoot.
Ondertussen weer in dat andere ziekenhuis terecht gekomen op de spoed. Ondertussen is ze over naar het ziekenhuis van de seh en die waren van mening dat er snel meerdere onderzoeken gedaan moesten worden. Week erna heeft ze deze ook al gekregen bij de cardioloog.
Zelf moest ik voor een mammografie naar het ziekenhuis waar mijn moeder maar geen afspraak kon krijgen, binnen 3 dagen kon ik terecht.

Daarnaast moest mijn moeder naar de oogarts ivm staar. Haar oude ziekenhuis had geen plek en hadden nu een stop.
Op advies van de ha is ze naar een aparte kliniek die alleen ogen doet, deze is verbonden aan het ziekenhuis van de seh. 2 Weken later had ze dr eerste afspraak, week daarna onderzoeken, anderhalve week daarna al de operatie.
Het verschilt echt enorm.
Maar wellicht dat het ermee te maken heeft, dat et ziekenhuis waar ze 2x op de seh terecht kwam geen IC heeft en het andere ziekenhuis wel.

stalxpaard

Berichten: 1110
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Corona en reguliere zorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 16:45

Ik heb nog niet alles bijgelezen. Maar wil toch alvast even inhaken. Het is inderdaad per ziekenhuis/regio enorm verschillend. Ons streekziekenhuis heeft alle planbare operaties uitgesteld voor deze maand maar zover ik nu hoor uit mijn omgeving gaan poli afspraken wel zoveel mogelijk door. Ik vind het vooral een enge gedachten dat het dus op dit moment heel bepalen kan zijn voor je gezondheid waar je woont. Want in het ene ziekenhuis kun je dus wel geholpen worden en in het andere ziekenhuis niet. Ik heb mazzel dat ik bij een groot academisch ziekenhuis onder behandeling ben waar alles nog redelijk door loopt tot nu toe. Maar zit ook in een lotgenoten groepje op Facebook waar ik hoor van mensen dat scans en afspraken uitgesteld worden. Dat is echt funest voor je onzekerheid en vertrouwen.

Mijn uitslag was heel wat anders dan ik had verwacht. Opnieuw opereren is geen optie meer ivm levensbedreigende complicaties die kunnen ontstaan. Aan de ene kant ben ik daar heel blij mee want zat er ook niet op te wachten om weer die hele hel door te maken. Aan de andere kant moet ik nu weer een nieuw traject in richting de pijnpoli. Nu maar afwachten hoelang het gaat duren voordat ik terecht kan en daadwerkelijk behandeld kan worden.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Corona en reguliere zorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 19:12

Ik had vandaag mailcontact met een aios die nu in een perifeer ziekenhuis werkt en vanaf januari bij ons komt (academisch). Tijdens de eerste golf is daar alles platgelegd, er werd bijna geen reguliere zorg meer gedaan. Wij hebben (in ieder geval op mijn afdeling) ons best gedaan om zoveel mogelijk door te laten gaan.
Maar ook binnen een ziekenhuis kan het verschillend zijn; mijn afdeling + ‘de buren’ willen graag de roosters van januari afmaken, zodat afspraken van patiënten ingepland kunnen worden (is m.n. polikliniek). Bij de andere ‘buren’ plannen ze maximaal 2 weken vooruit, ook polikliniek.

magicmist

Berichten: 3336
Geregistreerd: 10-09-05

Re: Corona en reguliere zorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 11:58

Ik ben in oktober geholpen aan een buikwandcorrectie.
Iets wat niet levensbedreigend is en tevens niet noodzakelijk( ik kampte wel met pijnklachten, waarvoor deze ingreep).
Het was spannend of het nog door zou gaan.
Uiteindelijk vertelde de chirurg dat ik de laatste was voor nu ivm oplopen corona gevallen.
Ik stond overigens een jaar op de wachtlijst en was de OK in febr. al uitgesteld.

Ik ben blij dat ik geholpen ben, maar had het ook begrepen als het weer uitgesteld zou worden.
Mijn collega's balen alleen dat ik weg ben gevallen( werk in het zkh), veel zieken door corona nu.

Lau_

Berichten: 1018
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 18:47

Sorry voor het schopje omhoog maar hier een enorme tegenvaller.

Mijn vader zou gisteren aan zijn hartklep geopereerd worden maar dat is eergisteren afgezegd door te weinig IC bedden. |(

ik ben er niet goed van. ;(

thequeensmum
Berichten: 3512
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Corona en reguliere zorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 20:14

Dat is echt verschrikkelijk. Hoop dat het allemaal niet te lang gaat duren! Sterkte

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Corona en reguliere zorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 20:35

Ik kan me goed voorstellen dat dat een tegenvaller van jewelste is. Heel veel sterkte! Hopelijk kan de operatie toch snel plaatsvinden.

Mjelleke
Berichten: 691
Geregistreerd: 07-01-18

Re: Corona en reguliere zorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 20:56

Dat is enorm vervelend bericht, hopelijk is hij alsnog snel aan de beurt. Het illustreert wel duidelijk hoe de situatie in de ziekenhuizen er nu voor staat.

Lau_

Berichten: 1018
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Corona en reguliere zorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 15:46

Mijn vader wordt gelukkig volgende week alsnog geopereerd :)

Loeky01
Berichten: 7315
Geregistreerd: 25-09-10

Re: Corona en reguliere zorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 17:42

Gelukkig! Succes met de operatie van je vader Lau

thequeensmum
Berichten: 3512
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Corona en reguliere zorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 18:34

Dat is goed nieuws!! Zal duimen dat er niet alsnog iets tussen komt. Heel veel succes en sterkte

thequeensmum
Berichten: 3512
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 20:11

Ik schop nog even omhoog! Hoe gaat het met jullie allemaal?
Ik kreeg tot mijn stomme verbazing afgelopen woensdag een belletje dat ik dinsdag 9 februari ( morgen dus ) mag komen voor mijn nieuwe heup. Had dit echt nog lang niet verwacht.
Ben er uiteraard wel blij mee