Mondkapje klachten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 02:13


Pommier
Berichten: 3379
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 09:23

Ipsilonka schreef:
Mag ik hier om een tip vragen? Het lukt me niet om een mondkapje te dragen. Ik krijg er braakneigingen en een soort help ik stik paniek neigingen van. Het klinkt heel dramatisch en overtrokken, niemand in mijn omgeving heeft er last van... maar ik doe ze dus niet meer op ( reis niet met ov etc hoor). Ik heb wegwerp geprobeerd en 3 modellen stoffen. Iemand de tip voor mij?


Ik heb hetzelde maar dan met duizeligheid. Ik vermijd ook het ov en in de supermarkt en op het werk waar geen verplichting is draag ik een spatmasker.

https://www.margriet.nl/gezondheid/spat ... e-experts/

kiki1976

Berichten: 16850
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Mondkapje klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 11:49

Hier merk ik wel enorm verschil in de stoffen luxere mondkapjes en die gewone wegwerp dingen.
Bij de luxere krijg ik altijd flink hoofdpijn als ze na bv het boodschappen doen af mogen, ook vind ik ze best benauwd. Bij de wegwerp geen hoofdpijn en ademen toch wel makkelijker

tiwi1969

Berichten: 7632
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 12:03

kiki1976 schreef:
Hier merk ik wel enorm verschil in de stoffen luxere mondkapjes en die gewone wegwerp dingen.
Bij de luxere krijg ik altijd flink hoofdpijn als ze na bv het boodschappen doen af mogen, ook vind ik ze best benauwd. Bij de wegwerp geen hoofdpijn en ademen toch wel makkelijker


Dit dus die wegwerp zijn veel minder warm en zeker in combinatie met opvliegers werd ik echt beroerd met een stoffen mondkapje.

De wegwerp was ik trouwens wel uit en steriliseer ik daarna met stoom. Zo kan ik toch zeker 6 keer met 1 kapje doen ivm geen onnodig afval veroorzaken.
Ik gebruik ze vooral kort in een winkel of zo.

Memories

Berichten: 2627
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 12:19

Ipsilonka schreef:
Mag ik hier om een tip vragen? Het lukt me niet om een mondkapje te dragen. Ik krijg er braakneigingen en een soort help ik stik paniek neigingen van. Het klinkt heel dramatisch en overtrokken, niemand in mijn omgeving heeft er last van... maar ik doe ze dus niet meer op ( reis niet met ov etc hoor). Ik heb wegwerp geprobeerd en 3 modellen stoffen. Iemand de tip voor mij?


Ik kreeg ook superveel angst van mondkapjes in het begin, het triggerede echt enorme paniekaanvallen. Hier hielp het uiteindelijk wel om ze juist veel te gaan dragen. Eerst kort wanneer ik dingen ging doen waar ik druk mee bezig was en snel afgeleid, en rustig aan steeds vaker en langer. Voor je het weet zit dat ding ineens toch al een poosje op zonder negatieve associaties. Verder zou ik ook aanraden veel ademhalingsoefeningen te proberen met mondkapje op, ook dat hielp hier goed. Ik kan ze nu zonder al te veel angstproblemen dragen gelukkig.

De angst is hier dus wel redelijk weg maar ik zit wel elke werkdag met zware hoofdpijnen. Ik draag ze verplicht op mijn stage, elke dag +/- 7 uur. Ik ben er achter gekomen dat ik mijn kaken een soort van onbewust continu verkramp op een gekke manier zodat dat mondkapje niet steeds tegen m’n neus/mond aanzuigt bij elke ademhaling. Ik vermoed dat het daar mee te maken heeft. Ik probeer m’n gezicht elke keer te relaxen als ik mezelf er op betrap maar dan voel ik me snel weer benauwd omdat dat mondkapje dan m’n neusgaten invliegt en ga ik het elke keer toch weer doen...

Zou zo’n plastic frame in je mondkapje dan een uitkomst zijn? Wie heeft er al ervaring mee? Of zijn er andere ervaringen met zware hoofdpijnen icm mondkapjes gebruik en wat hielp jullie om het te verminderen, of wat bleek uiteindelijk specifiek de trigger te zijn?
Ik slik nu standaard elke dag een stripje paracetamol om er vanaf te komen maar dat vind ik ook niet gezond op langere termijn...

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Mondkapje klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 12:26

Die wegwerp dingen zijn gecoat tegen vochtopname, dus wassen en hergebruiken is niet de bedoeling.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:13

Oh! <3 Ik ben dus niet gek!

Ik heb altijd een wat onrustige huid gehad rond mijn mond en kin maar kom dat wel goed rustig houden door consequente gezichtsverzorging. Sinds kort lukt dat dus niet meer en liep het de spuigaten uit, wat ik ook deed. Het komt inderdaad door die mondkapjes!

Ik heb van mezelf een wat vettere huid dus had niet verwacht dat dit ging helpen maar wat mij op het moment heel goed helpt (lees, voor het eerst weer een rustige huid) is de tea trea olie van Kruidvat. (2,49€)

Afbeelding


Ik was 2 x per dag mijn gezicht met een cleaner, gebruik daarna een tonic en een hydraterende gezichtscrème. ‘s avonds doe ik een druppel van die olie op het probleemgebied en smorgens is de huid echt 50% rustiger en minder rood/geïrriteerd. Puistjes nemen echt zichtbaar af dus voor mij werkt het zo.

Ik las hier de tip om tijdens het wisselen van het masker (ik werk in de zorg dus om de 3 uur een nieuwe) ook even je gezicht te wassen, dat heb ik gister voor het eerst gedaan, ben benieuwd. Het zorgt er in ieder geval voor dat ik niet meer zo’n vette kop heb aan het einde van de dienst haha.

pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:54

moonsparkle schreef:
Carol_Beer schreef:
Werk zelf sinds kort bij de pizzazaak en ben blij dat we die mondluiers nie om hoeven..
Je zou maar astma hebben en verplicht zijn die dingen op te hebben..
Wat kan helpen is gaatjes erin prikken zodat t ademen iig makkelijker wordt :P


Heb je zelf astma? Heb het idee dat namelijk best veel mensen die zeggen die daar iets over zeggen geen astma hebben. Ik heb wel astma, misschien niet in de ergste vorm maar wel dagelijks medicijnen en het gaat best oke. Ik moet er niet mee gaan rennen of direct na het fietsen één opzetten, maar ik neem dan gewoon wat langer de tijd.


Ik heb astma en ik trek het niet. Na 10 minuten word ik naar, na 20 minuten zie ik zwarte vlekken. Na een half uur moet ik maken dat ik naar buiten kom om niet mijn maaginhoud naar buiten te gooien of aan de grond te gaan. Daarna heb ik de rest van de dag barstende hoofdpijn en ben ik duizelig. Dus aan alle mensen die astma hebben en zeggen het kan prima. Nergens last van, denk er dan even aan dat dat niet voor iedereen geldt.. dank

Evelyne79

Berichten: 4000
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:58

Rebel_Jits schreef:
Welke luxe hebben jullie dat jullie kunnen wisselen? := Ik werk in een ziekenhuis met veel direct patientencontact en moet daarom een FFP2-masker dragen. We krijgen er 1 per dag.


Dan mag je werkgever je/jullie toch echt beter facilitairen.
een mondmasker, IIR of FFP moet je minimaal elke 3 uur wisselen.
FFP maskers worden mottig, ws voel je ook dat je minder goed kunt ademhalen als je deze langer op hebt, dan is die gewoon verzadigd door de ademhaling.

Hoe lang kan ik als zorgmedewerker een mondneusmasker dragen?
Een chirurgisch mondneusmasker of ademhalingsbeschermingsmasker kun je maximaal 3 uur dragen. Als je merkt dat ademen moeilijker wordt, kun je het masker eerder vervangen. Je vervangt het masker ook als het masker nat voelt, als het beschadigd is of wanneer je tussendoor iets eet of drinkt.

bron: site RIVM

Evelyne79

Berichten: 4000
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:00

Ipsilonka schreef:
Mag ik hier om een tip vragen? Het lukt me niet om een mondkapje te dragen. Ik krijg er braakneigingen en een soort help ik stik paniek neigingen van. Het klinkt heel dramatisch en overtrokken, niemand in mijn omgeving heeft er last van... maar ik doe ze dus niet meer op ( reis niet met ov etc hoor). Ik heb wegwerp geprobeerd en 3 modellen stoffen. Iemand de tip voor mij?


Normaal blijven ademen, niet anders gaan ademen, gewoon door je neus blijven inademen, als je door je mond gaat inademen krijg je nadelige neveneffecten zoals hoofdpijn enz.

Een mondkapje belemmerd je ademhaling niet dat zit tussen je oren. :o

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Mondkapje klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:44

Ik had er de eerste weken weinig last van. Vervolgens heb ik als ex Corona patiënt een week in isolatie gewerkt met Corona verdachte patiënten. Ik kreeg het op een gegeven moment erg benauwd en ben toen zo hard gaan hoesten dat mijn eten omhoog kwam ( ik was toen wel op het toilet al omdat ik de hoestbui voelde aankomen. Sinds dien wordt ik met name aan het einde van mijn werkdag steeds misselijker van de mondkap. Zit waarschijnlijk wel tussen de oren hoor. Ik spoel bij het wisselen wel steeds even mijn gezicht af. Voelt sowieso frisser.

KylaLover

Berichten: 2216
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: ergens in de buurt van nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 03:20

Memories schreef:
Ipsilonka schreef:
Mag ik hier om een tip vragen? Het lukt me niet om een mondkapje te dragen. Ik krijg er braakneigingen en een soort help ik stik paniek neigingen van. Het klinkt heel dramatisch en overtrokken, niemand in mijn omgeving heeft er last van... maar ik doe ze dus niet meer op ( reis niet met ov etc hoor). Ik heb wegwerp geprobeerd en 3 modellen stoffen. Iemand de tip voor mij?


Ik kreeg ook superveel angst van mondkapjes in het begin, het triggerede echt enorme paniekaanvallen. Hier hielp het uiteindelijk wel om ze juist veel te gaan dragen. Eerst kort wanneer ik dingen ging doen waar ik druk mee bezig was en snel afgeleid, en rustig aan steeds vaker en langer. Voor je het weet zit dat ding ineens toch al een poosje op zonder negatieve associaties. Verder zou ik ook aanraden veel ademhalingsoefeningen te proberen met mondkapje op, ook dat hielp hier goed. Ik kan ze nu zonder al te veel angstproblemen dragen gelukkig.

De angst is hier dus wel redelijk weg maar ik zit wel elke werkdag met zware hoofdpijnen. Ik draag ze verplicht op mijn stage, elke dag +/- 7 uur. Ik ben er achter gekomen dat ik mijn kaken een soort van onbewust continu verkramp op een gekke manier zodat dat mondkapje niet steeds tegen m’n neus/mond aanzuigt bij elke ademhaling. Ik vermoed dat het daar mee te maken heeft. Ik probeer m’n gezicht elke keer te relaxen als ik mezelf er op betrap maar dan voel ik me snel weer benauwd omdat dat mondkapje dan m’n neusgaten invliegt en ga ik het elke keer toch weer doen...

Zou zo’n plastic frame in je mondkapje dan een uitkomst zijn? Wie heeft er al ervaring mee? Of zijn er andere ervaringen met zware hoofdpijnen icm mondkapjes gebruik en wat hielp jullie om het te verminderen, of wat bleek uiteindelijk specifiek de trigger te zijn?
Ik slik nu standaard elke dag een stripje paracetamol om er vanaf te komen maar dat vind ik ook niet gezond op langere termijn...



Dat van je kaken verkrampen herken ik heel goed!
Ivm werk veel mondmaskers op. En ik zet op die momenten dus mijn onderkaak onbewust op slot. Hierbij druk ik mijn onderkaak naar voren en beneden of zo. Gevolg: na een dag werken knallende koppijn en pijn in mijn hals en kaken en misselijk.

De oplossing nog steeds niet gevonden. Mocht iemand die hebben, hoor het graag!

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Mondkapje klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 05:49

Echt bewust aan gaan denken om die kaken los te laten, ik doe het ook regelmatig.
Verder heb ik weinig last, ja iets kapotte mondhoeken, geen idee of het door mondmasker komt. Overigens draag ik alleen goede wegwerp van mn werk. Stoffen lijkt me inderdaad benauwd

Qimm

Berichten: 15158
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Mondkapje klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 07:36

Ik heb 1 wasbare van de shoeby, en die is echt heel licht/luchtig. Enorm verschil met de 2 andere die ik heb. Die zijn wat zwaarder en warmer

Lay_D

Berichten: 3712
Geregistreerd: 16-12-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 08:08

KylaLover schreef:
Dat van je kaken verkrampen herken ik heel goed!
Ivm werk veel mondmaskers op. En ik zet op die momenten dus mijn onderkaak onbewust op slot. Hierbij druk ik mijn onderkaak naar voren en beneden of zo. Gevolg: na een dag werken knallende koppijn en pijn in mijn hals en kaken en misselijk.

De oplossing nog steeds niet gevonden. Mocht iemand die hebben, hoor het graag!


Een keelsnoepje of kaugom helpt mij om mijn kaken wat te laten ontspannen tijdens het dragen van een mondkapje.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:52

Ik kom dit topic even volgen, afgelopen week voor het eerst een hele dag moeten werken met mondmasker op. Maar helaas eind van de dag helemaal onder de uitslag rond om mijn mond en de rechterkant bij mijn kin, het jeukt, brand en ik voel mij echt ontzettend lelijk.. (geen acne of puistjes, maar echt uitslag, mijn huid daar is net fijnkorrelig schuurpapier als je het aanraakt :') )
Spatmaskers mogen helaas niet, dus misschien dat hier iemand een tip heeft voor een mondkapje die het ademen niet te benauwd/vochtig maakt en die je gezicht zo min mogelijk raakt, want nu de uitslag er eenmaal zit is dit helaas ook best pijnlijk, net of je over een ruwe schaafwond schuurt de hele tijd.
Verder buiten werk om draag ik overigens nooit een mondmasker, dus heb er nu al 2 dagen geen meer op gehad, en ondanks dat is de uitslag toch nog steeds aanwezig, dus schoonmaken, goede hygiene, zalfjes en frisse lucht helpen helaas niet.

Evelyne79

Berichten: 4000
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 16:02

Faelynn schreef:
Ik kom dit topic even volgen, afgelopen week voor het eerst een hele dag moeten werken met mondmasker op. Maar helaas eind van de dag helemaal onder de uitslag rond om mijn mond en de rechterkant bij mijn kin, het jeukt, brand en ik voel mij echt ontzettend lelijk.. (geen acne of puistjes, maar echt uitslag, mijn huid daar is net fijnkorrelig schuurpapier als je het aanraakt :') )
Spatmaskers mogen helaas niet, dus misschien dat hier iemand een tip heeft voor een mondkapje die het ademen niet te benauwd/vochtig maakt en die je gezicht zo min mogelijk raakt, want nu de uitslag er eenmaal zit is dit helaas ook best pijnlijk, net of je over een ruwe schaafwond schuurt de hele tijd.
Verder buiten werk om draag ik overigens nooit een mondmasker, dus heb er nu al 2 dagen geen meer op gehad, en ondanks dat is de uitslag toch nog steeds aanwezig, dus schoonmaken, goede hygiene, zalfjes en frisse lucht helpen helaas niet.



Heb je elke 3 uur een nieuw masker gebruikt?

Lay_D

Berichten: 3712
Geregistreerd: 16-12-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 16:39

Ik gebruik sinds het weekend dit dingetje:
Afbeelding

Dat zorgt ervoor dat het masker niet zo tegen mijn gezicht aan zit.
Ik heb het bij de DA drogist gekocht, kost 1,95.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 20:28

Citaat:
Heb je elke 3 uur een nieuw masker gebruikt?


Ja vaker zelfs, want door het vele praten en bewegen (waardoor hogere ademhaling) dat ik moet doen op mijn werk worden ze binnen 5 minuten al vies benauwd en vochtig gevoelsmatig.


Lay_D schreef:
Ik gebruik sinds het weekend dit dingetje:
[ [url=m/6Fidq3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat zorgt ervoor dat het masker niet zo tegen mijn gezicht aan zit.
Ik heb het bij de DA drogist gekocht, kost 1,95.


Heb je wel het idee dat het helpt? Vind het er niet heel comfortabel uit zien :P , al is het voor 1,95 op zich nog wel te overzien er eentje te proberen, wil er alleen verder niet echt in investeren om heel eerlijk te zijn. Kan je hiermee wel een hele dag met eentje doen en dan gewoon het masker dat je op werk krijgt er overheen wisselen? Op werk krijgen we van die wit met blauwe niet medische mondmaskers. Ik maak overigens werkdagen van 14 uur, dus hij moet wel echt lang op kunnen blijven, niet maar een paar uurtjes

Evelyne79

Berichten: 4000
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 22:17

Faelynn schreef:
Lay_D schreef:
Ik gebruik sinds het weekend dit dingetje:
[ [url=m/6Fidq3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat zorgt ervoor dat het masker niet zo tegen mijn gezicht aan zit.
Ik heb het bij de DA drogist gekocht, kost 1,95.


Heb je wel het idee dat het helpt? Vind het er niet heel comfortabel uit zien :P , al is het voor 1,95 op zich nog wel te overzien er eentje te proberen, wil er alleen verder niet echt in investeren om heel eerlijk te zijn. Kan je hiermee wel een hele dag met eentje doen en dan gewoon het masker dat je op werk krijgt er overheen wisselen? Op werk krijgen we van die wit met blauwe niet medische mondmaskers. Ik maak overigens werkdagen van 14 uur, dus hij moet wel echt lang op kunnen blijven, niet maar een paar uurtjes


Ieder mondkapje moet je om de 3 a 4 uur verwisselen.
omdat je dan het mondkapje verzadigd is.
Bij een niet medisch merk je dat niet zo maar bij een ffp1 of ffp2 masker krijg je dan nog amper lucht omdat de kapjes mottig worden.

Als een mondkapje "nat"wordt van je adem of eventueel zweet moet je m ook vervangen, een nat mondkapje verliest zijn bescherming.

en gedurende de tijd dat je m draagt verder niet aan zitten.
opdoen via de elastieken en afdoen via de elastieken verder, DON'T TOUCH IT :P

Lay_D

Berichten: 3712
Geregistreerd: 16-12-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 15:23

Faelynn schreef:
Heb je wel het idee dat het helpt? Vind het er niet heel comfortabel uit zien :P , al is het voor 1,95 op zich nog wel te overzien er eentje te proberen, wil er alleen verder niet echt in investeren om heel eerlijk te zijn. Kan je hiermee wel een hele dag met eentje doen en dan gewoon het masker dat je op werk krijgt er overheen wisselen? Op werk krijgen we van die wit met blauwe niet medische mondmaskers. Ik maak overigens werkdagen van 14 uur, dus hij moet wel echt lang op kunnen blijven, niet maar een paar uurtjes


Ja ik vind het wel helpen, ik wissel sowieso om de 3uur mijn mondmasker en ik gebruik wel verplicht een medisch mondmasker ivm mijn werk (zorg).
Dat korfje is gewoon herbruikbaar,ik spoel en droog hem alleen elke keer af als ik van mondmasker wissel.