De donkerste kant van corona

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Denise
Berichten: 5099
Geregistreerd: 30-06-06

De donkerste kant van corona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-20 13:03

Waarschuwing: het onderstaande verhaal kan als heftig worden ervaren, ik zou adviseren om niet verder te lezen als je op dit moment zelf of in je directe omgeving met ernstige gevallen van corona te maken hebt. Ook wil ik geen angst creëren, veel mensen hebben uiteraard geen/milde klachten en hebben gelukkig nooit met deze situaties te maken.

XXXX

Dit maak ik elke dag mee. Ik vraag geen medelijden en ik vraag geen lof, want ik voel me absoluut geen held met alle mensen die we hebben verloren, maar ik moet het enerzijds even van me afschrijven en anderzijds hoop ik dat het voor de mensen voor wie het nodig is toch nog een benadrukt hoe belangrijk onze coronamaatregelen zijn.

Ps. uiteraard zijn er details in het verhaal veranderd vanwege anonimiteit, ik vraag dan ook om geen medisch inhoudelijke discussie te starten want dit is niet het volledige verhaal en ik geef geen verdere details.
Laatst bijgewerkt door Denise op 04-02-24 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:08

Dank je wel Denise, voor je harde werk, voor alles wat je meemaakt en dat je toch doorgaat. Poeh wat een zware tijd maak jij mee. Mijn diepste respect en dankbaarheid, we hebben mensen als jij nu zo hard nodig!

edit; toch lof nu, omdat het voor jou misschien vanzelfsprekend is dat je je zo inzet, maar voor mij absoluut niet.
Laatst bijgewerkt door Iriscope op 12-11-20 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:09

Respect...
Wat heftig...
Kun je dit van je afzetten thuis?

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:11

Goed dat je het deelt Denise, en echt, vanuit mij en ook de mensen om mij heen een ontzettende waardering voor wat jij en mensen zoals jij doen voor ons als samenleving. Eerder deze week was ik in tranen bij het zien van ziekenhuisbeelden op de IC, verschrikkelijk. Verschrikkelijk zowel in wat het met mensen doet, maar ook verschrikkelijk knap dat jullie toch zo hard jullie best doen ondanks alle ellende. Dikke knuffel :knuffel:

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:12

:(:) ;( het lijkt me vreselijk dit te moeten beslissen maar daarmee voorkom je wel verder lijden van je patiente. Hopelijk kun je je emotie hierover op meer plekken kwijt. Rotvirus is het ook. |(

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: De donkerste kant van corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:14

Heel veel respect voor jou en je collega's.. Hopelijk kun je dit met mensen delen en het zo verwerken.. Mensen als jij zijn onmisbaar in deze tijden.. Dankjewel..

suus_toes

Berichten: 979
Geregistreerd: 01-05-07
Woonplaats: Eenrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:15

... Tsja wat moet je zeggen...
Vreselijk *** die corona.
Werk zelf ook in de zorg, als verzorgende ig op PG.
Ook wij hebben al met corona te maken gehad. En helaas 3 vd 5 die het niet hebben kunnen winnen..
Je wil zoveel voor ze doen, maar je kan niks.. Beestje corona weet het toch wel te winnen.

Op dit moment hebben we een afdeling helemaal leeg, en wachten we nu op de positieve mensen die we mogen opvangen en zorg bieden... Die kunnen met 6 pers bij ons komen.
Erg spannende tijd!
Niks aan..


Alle respect voor jou om met je cliënt de keus te maken waar iemand om vraagt!
Denk dat je je ook haast niet kan inbeelden hoe iemand zich heeft gevoeld...
Ook ontzettend knap om je verhaal hier te delen!

Denk om jezelf hé..

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: De donkerste kant van corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:18

Heel veel respect voor jou. Familie van mij werkt ook op de IC afdelingen. Verschrikkelijk om hun verhalen te horen.

Denise
Berichten: 5099
Geregistreerd: 30-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-20 13:21

Ik heb dit topic absoluut niet geopend om naar complimentjes te vissen ofzo, maar jullie lieve reacties raken me enorm. Dankjulliewel daarvoor!

@Nouvel: op de meeste momenten kan ik het goed van me afzetten en ik heb gelukkig ook veel lieve mensen om me heen om mee te praten, maar vooral als ik moe ben (voor het slapen meestal) kan ik nergens anders aan denken. Daarom dat ik toch besloot mijn verhaal hier te doen, misschien helpt het nog wat meer.

@suus_toes: ook jij heel erg veel sterkte, als verzorgende werk je nog veel nauwer met de mensen samen, dat moet ook heel zwaar zijn om ze te verliezen.

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:26

Begrijpelijk, dit zijn echt indringende dingen die je nu meemaakt, die moet je echt een plek kunnen geven door er met anderen over te kunnen praten of het van je af te kunnen schrijven inderdaad.
Nogmaals, echt respect hoor voor de mensen die dit werk kunnen doen!
Ik vind het heel heftig...

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: De donkerste kant van corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:33

Wow Denise wat goed dat je dit een gezicht geeft. Als jouw verhaal er voor zorgt dat er ook maar 2 of 3 mensen Corona serieuzer nemen is dat al winst.

Lijkt me wel heel heftig om mee te moeten maken, heel veel respect voor jou en je collega's. Je doet het vak omdat je mensen wilt helpen en als je ze dan niet meer kan helpen beter te worden dan is het mooi dat je iemand kan helpen een rustig einde te hebben.

Dit heeft zich afgespeeld in 1 nacht neem ik aan, mogen zulke beslissingen zo snel genomen worden? Ergens wel goed natuurlijk, maar lijkt me voor de mensen om de patiënt heen wel heel zwaar.

Earth

Berichten: 7904
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: De donkerste kant van corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:50

Pff dit grijpt mij wel aan, en dan vooral omdat er mensen zijn die denken dat het allemaal niet zo heftig is of dat het allemaal fake is... Verschrikkelijk vind ik dat ,het maakt me zo boos.

Heel veel kracht toegewenst. Ook al kies je ervoor om dit vak te gaan doen, jij bent ook mens, en dit is zwaar voor ieder mens.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De donkerste kant van corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:57

Ook ik vind dit enorm heftig. Ik heb bewondering voor het werk dat je doet, oprecht respect en dank daarvoor. Vergeet niet dat je ook heel veel mensen helpt met jouw werk. Maak dat je houvast om dit soort momenten draaglijker te maken.
Sterkte.

AmyJamess

Berichten: 2118
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:00

En dan te bedenken dat er nog steeds mensen zijn die corona niet serieus nemen en maar doen alsof het niets is ;(

Heel veel respect voor het werk wat jij en je collega's doen.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:02

Bedankt om dit te delen.
Diep respect voor deze jobs. Niet enkel nu in coronatijd, maar gewoon altijd.

Je 4e week als arts. Dan valt zoiets ook redelijk rauw op je dak kan ik me voorstellen.
Wat moet dit ook een ' opluchting ' geweest zijn voor de patient en haar omgeving. Niks is zo erg als iemand zien lijden en machteloos moeten toekijken.

Veel moed en kracht toegewenst voor komende tijd !

Blacky94

Berichten: 3478
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:10

Goed dat je het deelt!
Als vpk (io) op de (covid)afdeling herken ik het helaas al te goed. Sta momenteel gelukkig weer even een maand op de gewone afdeling na ruim een maand op de covid. Maar (bijna) elke dag iemand zien sterven is niet normaal. We hadden het er laatst nog over dat we het liefste gewoon een aantal dagen ons werk zouden willen filmen en dat elke NLe onder hun neus zouden willen duwen. Niet dat dat kan, mag of ethisch verantwoord is, maar het frustreert mij, en mijn collega's, soms enorm hoe nonchalant veel NLers er tegenwoordig mee om lijken te gaan...
Ik heb al zo veel echtparen en gezinnen "ontwricht" zien raken na overlijden van 1 of beide (groot)ouders/partners waarbij het in een aantal gevallen ook terug te lijden was naar een bepaald feestje of ander "evenement". Dan denk ik alleen maar, wáárom?! Dit was zo te voorkomen geweest als men zich gewoon aan de regels had gehouden.
Ik denk dan ook dat het goed is dat dit soort verhalen ook eens gedeeld worden. Idd niet om angst aan te praten, maar wel ter bewustwording. Zoals zonnebloem al zegt, als maar een paar mensen dit serieuzer gaan nemen is het al winst :)

Veel sterkte TS, you've got this! Maar denk vooral ook aan jezelf en wees niet bang om om hulp te vragen als dat nodig is :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:38

Goh, daar sta je dan in je vierde week als arts, in je eentje. Ook ik heb diep respect voor wat je doet, en het lijkt me alleen maar goed om dit soort verhalen te delen. Het is weer even een realitycheck om je te beseffen wat voor rotvirus het is; zowel voor de patiënt, voor naasten én voor de artsen en andere betrokkenen. Dit gun je niemand.

Ik heb helaas ook een goede vriend die al weken op de IC ligt. Het was erg spannend, maar hij krabbelt langzaam op. Ik kan niet beschrijven hoe dankbaar ik ben voor alle goede zorgen. Ondanks zijn leeftijd is hij in al die weken met evenveel liefde en aandacht behandeld als de andere patiënten. Je vraagt geen lof, maar jij en je team verdienen het wel. Pas goed op jezelf. :(:)

janouk
Blogger

Berichten: 17865
Geregistreerd: 18-04-06

Re: De donkerste kant van corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:44

Respect <3

cursebreaker

Berichten: 11438
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:46

Iriscope schreef:
Dank je wel Denise, voor je harde werk, voor alles wat je meemaakt en dat je toch doorgaat. Poeh wat een zware tijd maak jij mee. Mijn diepste respect en dankbaarheid, we hebben mensen als jij nu zo hard nodig!

edit; toch lof nu, omdat het voor jou misschien vanzelfsprekend is dat je je zo inzet, maar voor mij absoluut niet.


100% dit _/-\o_

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: De donkerste kant van corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:54

Ik ben er stil van. 'Onmenselijke' keuzes waar jij nu voor komt te staan. Al 'help' je er iemand mee kan ik me voorstellen dat het ongelofelijke impact op je heeft, vooral op deze schaal...

Heel veel sterkte en kracht toegewenst!

pateeke
Berichten: 2211
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:56

Dat lijkt me enorm heftig.
Ik heb diep respect voor het werk dat je in deze moeilijke omstandigheden doet en ik hoop dat de druk op de zorg ook snel afneemt.
Het lijkt me ook erg zwaar voor jullie als team. Ik hoop dat jullie ook bij elkaar terecht kunnen, kunnen delen,... want ook dat is nodig - dat is althans mijn ervaring.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:57

heel veel sterkte dit is het het moeilijkste. Ook al wil de persoon jij bent degene die de stappen kan (en moet) ondernemen om het verzoek in te willigen.
Heel veel sterkte voor allen die voor deze keuze staan of uit moeten voeren.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:58

:knuffel: :knuffel: :knuffel:

Uitgangspunt verschuiven van mensen genezen (logischerwijs de focus tijdens opleiding) naar mensen helpen ongeacht welk pad dat blijkt te zijn is heel zwaar.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 15:09

Voor iedereen die er niet instaat waarschijnlijk onvoorstelbaar hoe dit voor jou en je collega's moet voelen. Velen zouden niet in jullie schoenen kunnen/willen staan.
Enorm veel respect voor jullie en jullie zware job, nog meer in deze tijden!
Dit zou verplichte lectuur voor iedereen op de wereld moeten zijn.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 15:10

Heb enorm respect voor je werk, maar ik vraag me of je zulke dingen online mag zetten. Zulke gegevens als je nu deelt vallen toch onder het medisch beroepsgeheim? Ik zou als naaste niet blij zijn als ik dit zo online zou aantreffen...