Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 20:43

Jessix schreef:
Popstra schreef:
Heerlijk om te zien hoe die idioten van het plein werden afgespoten! Eindelijk actie!!

Ja het gaf mij ook wel voldoening! Ik had zelf wel het waterkanon willen hanteren! :D ;)


Kan iemand ff een computer spelletje maken. Spuit de wappies van het plein :+

Zebrastreep

Berichten: 9759
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 20:45

Mag ik wel even zeggen dat die lui in mij betreft wel een beetje aan dierenmishandeling doen. Stokken en steken gooien naar een paard ben je dan wel helemaal goed... Had het te doen met ze. Op een mens stenen gooien is natuurlijk ook not done.

Heb wel het idee dat meer als de helft puur kwam om te rellen en niet zozeer daar staan om te demonstreren. Ik herkende ze vaak aan toch een mondkapje op. Dat doen de echte die hard volgelingen van de demonstratie dus niet.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 20:48

Popstra schreef:
Heerlijk om te zien hoe die idioten van het plein werden afgespoten! Eindelijk actie!!



Eindelijk eens een goede actie.
Van dat de escalerende gedoe werd ik een beetje simpel.
Goede actie!!!

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:08

nu.nl bericht en mooi artikel over wat deze lange lockdown mentaal met ons doet. Maar ook een stuk dat laat zien dat we, ondanks dat we allemaal moe zijn en gefrustreerd raken, het gros zich echt zoveel mogelijk aan de maatregelen houdt.
Ik schrok ook wel van de bevinding dat er 2 tot 3 jaar nodig is om het mentale welzijn van de jongeren weer op peil te krijgen.

https://www.nu.nl/coronavirus/6102503/e ... itten.html

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:11

Toch helpt het voor sommige ook wel, de sociale druk is namelijk weggevallen.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:15

moonsparkle schreef:
Toch helpt het voor sommige ook wel, de sociale druk is namelijk weggevallen.

Dit merk ik op school niet. Het hele sociale vlak valt gewoon zo weg dat in een periode in je leven waarin je juist meer loskomt van je ouders je dat niet kan doen.
Social media verdwijnt niet dus die vorm van sociale druk blijft bestaan. Dus als ik het over de leeftijdsgroep 14-20 heb vind ik dat niet vanzelfsprekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:17

Zebrastreep schreef:
Mag ik wel even zeggen dat die lui in mij betreft wel een beetje aan dierenmishandeling doen. Stokken en steken gooien naar een paard ben je dan wel helemaal goed... Had het te doen met ze. Op een mens stenen gooien is natuurlijk ook not done.

Heb wel het idee dat meer als de helft puur kwam om te rellen en niet zozeer daar staan om te demonstreren. Ik herkende ze vaak aan toch een mondkapje op. Dat doen de echte die hard volgelingen van de demonstratie dus niet.


Ja, het is niet het licht van Nederland inderdaad. Als je een beetje op social media rond neust dan schrik ik sowieso van de hoeveelheid mensen die niet meer normaal kunnen praten en waarbij de grijze materie schijnbaar niet goed werkt ook. Dat soort mensen staat in mijn optiek oa op dat plein. IC's zouden leeg ijn en elke arts zou 20.000 per verzonnen covid patient ontvangen >;) :roll: :=
Het is enkel pesten van de overheid, waarom wordt er geen perspectief geboden e.d. ...tja we weten niet welke kant het opgaat dus perspectief bieden gaat wat lastig.
Zat gisteravond Op1 te kijken, ik heb me gruwelijk zitten ergeren aan de presentatoren om hetzelfde geneuzel -O-

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:39

Ik word sowieso heel boos en verdrietig van zoveel domheid.
Acteurs die met nep vaccins zouden worden Ingespoten, acteurs die zogenaamd de ploertendoder naar het politie paard zouden hebben gebruikt...

Popstra
Berichten: 13753
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:43

Ik las een stuk in het AD over het niet laten vaccineren door Christelijken. Die hadden zich in gelezen en beweren dat er stukjes geaborteerde menselijke foetussen in het vaccin zijn verwerkt.

Hoe bedenken mensen dat?
Ik ben ook flabbergasted als ik sommige beweringen lees. En die mensen zijn nog bloed serieus ook!
Ik vind dat ronduit schokkend dat er zoveel idioten rond lopen.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:49

Popstra schreef:
Ik las een stuk in het AD over het niet laten vaccineren door Christelijken. Die hadden zich in gelezen en beweren dat er stukjes geaborteerde menselijke foetussen in het vaccin zijn verwerkt.

Hoe bedenken mensen dat?
Ik ben ook flabbergasted als ik sommige beweringen lees. En die mensen zijn nog bloed serieus ook!
Ik vind dat ronduit schokkend dat er zoveel idioten rond lopen.


https://rijksvaccinatieprogramma.nl/vac ... -zit-er-in
heel stuk naar beneden scrollen, onder reststoffen staat dit

Citaat:
Voor de productie van vaccins die tegen virusinfecties beschermen, moeten virussen gekweekt worden in levende cellen. Voor enkele vaccins worden hier gekweekte menselijke embryocellen voor gebruikt. Het rodehond-vaccin is hier een voorbeeld van.

Gekweekte cellen worden gemaakt door een cel buiten het lichaam kunstmatig te laten delen. Je krijgt dan allemaal dezelfde cellen zonder steeds weer gebruik te maken van levende of dode dieren of mensen. De oorsprong van deze cellen gaat terug naar de jaren ’60 en het werk van de Amerikaanse arts Hayflick. Om de cellijn te starten, heeft hij longweefsel gebruikt van een foetus die na 3 maanden zwangerschap geaborteerd was. Die abortus had overigens niets te maken met de productie van vaccins. Sinds die cellijn in de jaren '60 is gestart, zijn er miljoenen vaccins mee geproduceerd die veel ziekte en overlijdens hebben voorkomen.
Het basismateriaal van de cellijn is opgeslagen in een celbank. Dit basismateriaal wordt steeds opnieuw gebruikt om cellen uit te kweken voor de productie van het BMR-vaccin. Hierbij wordt nooit gebruik gemaakt van nieuwe foetussen. Bij de productie van vaccins met levend verzwakt virus moet het virus uit de cellen van de kweekbodem worden gehaald. Er kunnen sporen van de kweekbodem in het vaccin achterblijven, maar er komt geen DNA uit de kweekbodem in het vaccin terecht. Er zit dus geen foetaal DNA in vaccins.

Het beperkte gebruik van menselijk embryomateriaal voor vaccinproductie is uitvoerig ethisch onderzocht en geëvalueerd en verantwoord bevonden, onder andere omdat er geen alternatief is. In die jaren ’60 werd bij zwangere vrouwen met rodehond soms besloten tot een operatieve abortus als deze vrouwen twaalf weken zwanger waren. Foetussen afkomstig van deze abortussen zijn voor wetenschappelijk onderzoek beschikbaar gekomen bij het Wistar Institute (WI) in de VS.

Het is dus een gevalletje klok en klepel. Overigens heeft ook het vaticaan hier iets over gezegd
https://kro-ncrv.nl/vaticaan-vaccins-me ... oelaatbaar

en nog een stukje specifiek gericht op het vaccin van AZ (waar dit bij speelt)
https://www.rd.nl/artikel/900343-hoe-be ... etusvaccin
Laatst bijgewerkt door secricible op 18-01-21 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

besita
Berichten: 6782
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:52

Popstra schreef:
Ik las een stuk in het AD over het niet laten vaccineren door Christelijken. Die hadden zich in gelezen en beweren dat er stukjes geaborteerde menselijke foetussen in het vaccin zijn verwerkt.

Hoe bedenken mensen dat?
Ik ben ook flabbergasted als ik sommige beweringen lees. En die mensen zijn nog bloed serieus ook!
Ik vind dat ronduit schokkend dat er zoveel idioten rond lopen.

Als je onderstaand artikel leest dan zijn de mensen die zoiets bedenken toch echt geen ideoten ,toch ?
https://www.ieb-eib.org/nl/nieuws/biome ... -1926.html

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:55


secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:57

Karl66 schreef:
secricible schreef:
Het is dus een gevalletje klok en klepel. Overigens heeft ook het vaticaan hier iets over gezegd
https://kro-ncrv.nl/vaticaan-vaccins-me ... oelaatbaar


Ik heb zo'n idee dat ze in de biblebelt niet zoveel met het vaticaan ophebben :D


popstra had het over christelijken he :D de biblebelt zal inderdaad niet zoveel met het vaticaan op hebben, maar daar hebben de meeste mensen ook een andere reden om niet te vaccineren dan dit. Ik heb het zelf nooit helemaal goed begrepen hoe hun gedachtegang werkt, want enerzijds is het juist een groep die heel lang wil doorbehandelen, maar vaccineren is dan weer ingrijpen in Gods wil.

Marigold

Berichten: 12582
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:02

Is dat echt zo dat er celweefsel van geaborteerde menselijke foetussen in het vaccin zijn verwerkt? :oo

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:08

Marigold schreef:
Is dat echt zo dat er celweefsel van geaborteerde menselijke foetussen in het vaccin zijn verwerkt? :oo


Nope.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:08

Ik snap werkelijk niet wat daar het probleem van is, mensen kunnen ervoor kiezen om hun foetus af te staan aan de wetenschap? Het is echt niet zo dat er zwangerschappen worden gemaakt om vervolgens af te breken voor het vaccin? :n En in onderstaande link wordt het nog duidelijker uitgelegd :)

https://www.nu.nl/nucheckt/6062910/nuch ... accin.html

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:10

Marigold schreef:
Is dat echt zo dat er celweefsel van geaborteerde menselijke foetussen in het vaccin zijn verwerkt? :oo


Ja. Nee. Soort van. In meerdere vaccins. Maar dit is een celcultuur van een enkele geaborteerde menselijke foetus van vele decennia terug. Aka, er zijn ooit cellen afgenomen en die zijn in de loop der jaren vermeerderd (en bewerkt, dacht ik). Dus dan is de vraag of het nu meer 'artificial' is omdat er zo veel celdelingen zijn geweest. Er worden dus geen abortussen meer gepleegd speciaal voor vaccins, dus maak je maar geen zorgen :D.

"Het is gebaseerd op het feit dat bij de ontwikkeling van sommige vaccins gebruikt wordt gemaakt van zogenoemde 'humane cellijnen'. Dit zijn geen 'restjes foetus', maar sommige van deze cellijnen zijn wel gebaseerd op cellen van embryo's.

Deze embryo's zijn tientallen jaren geleden geaborteerd. Het potentiële coronavaccin waar Nederland een contract voor afsloot maakt bijvoorbeeld gebruik van een cellijn die is gebaseerd op niercellen van een embryo dat in 1973 in Nederland is geaborteerd. Deze cellen zijn in het lab veranderd en geselecteerd en hebben zich enorm vaak vermenigvuldigd. De cellen die gebruikt worden voor vaccins hebben dus nooit in het embryo gezeten en ze zijn ook anders dan de cellen die ooit in het embryo zaten."

Nu heeft er een heel artikel over: https://www.nu.nl/nucheckt/6062910/nuch ... accin.html
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 18-01-21 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:11

Er staat letterlijk hierboven uitgelegd hoe het zit marigold.

Het korte antwoord is nee, dat zit er niet in. In de jaren zestig is er vanuit embryonale cellen een cellijn opgezet die nog steeds doorgezet wordt. En deze cellen worden gebruikt als kweekbodem voor het vaccin, ze worden dus niet zelf in de vloeistof gestopt

_Cathalijne

Berichten: 856
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:15

Marigold schreef:
Is dat echt zo dat er celweefsel van geaborteerde menselijke foetussen in het vaccin zijn verwerkt? :oo


Zeer zeker niet.

Het probleem met virussen is dat ze vaak heel specifiek zijn met betrekking tot het vermenigvuldigen. Daarom zijn er voor de ontwikkeling van bepaalde vaccins cellijnen gebruikt die uit humane embryo's zijn geïsoleerd. In die cellen is het virus vervolgens gaan vermenigvuldigen, en kan vervolgens een vaccin ontwikkeld worden.

Tegenwoordig wordt er ook met de cellijnen gewerkt die dus destijd gemaakt zijn, dus het is niet zo dat er voor elk vaccin ontwikkeling opnieuw embryonale cellen gebruikt worden.

@ relaxed: Het grote bezwaar binnen een deel van de christelijke gemeenschap is het feit dat er gebruik is gemaakt van humane cellijnen van geaborteerde foetussen, en abortus binnen bepaalde stromen absolute not done is. Dan kan het nog wel zijn dat de foetussen vrijwillig zijn afgestaan aan de wetenschap, maar als je als persoon pertinent tegen alle vormen van abortus bent kan ik mij voorstellen dat er bezwaren zijn tegen vaccins die op dergelijke cellijnen ontwikkeld zijn.

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:18

Even heel kort versimpelde uitleg, stel dat jij nu beenmerg afstaat, dan kunnen ze daar in laboratoria een lijn van kweken.
Die cellen kunnen zich delen en vermeerderen.

In de juiste laboratorium omstandigheden kan dat nagenoeg onbeperkt doorgaan (niet volledig, maar dat wordt biologisch vrij ingewikkeld)

Zo'n lijn kan láng nadat jij bent overleden nog altijd bestaan.


In 1973 waren er nog wat minder beperkingen dan nu, ethische kwesties werd iets anders tegenaan gekeken. Geforceerde abortus was tóen overigens níet toegestaan.
Natuurlijke abortus (meestal miskraam genoemd) gebeurde natuurlijk wel.

Van zo'n foetus zijn wat cellen afgenomen.
Die cellen worden dus nu nog altijd vermeerderd. Hebben eigenlijk nauwelijks meer iets met de oorspronkelijke foetus te maken.
Die cellijn kan worden gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek.

Of dus om stukjes van zo'n kunstmatig gekweekte en vermeerderde cel te gebruiken om een vaccin mee te maken.


Dat is de zeer versimpelde uitleg. Uiteraard is dat in de praktijk wat ingewikkelder allemaal, maar als je dit stuk weet, heb je de belangrijkste kennis in de coronavaccin discussie wel ongeveer op een rij.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:29

Dat wilde ik inderdaad nog even benadrukken femke. Het gaat hier niet om geaborteerd als in: door een abortus (moeder breekt zwangerschap af) maar om een hele vroege miskraam. Ooit, jaaaaaaaren geleden.
Ik snap zelf dus niet de bezwaren die er zijn, "omdat men tegen abortus is".

Het is een beetje hetzelfde als dat er vroeger onderzoeken gedaan werden die compleet onethisch waren in onze huidige wereld. Mag je dan die verkregen informatie niet meer gebruiken "want het onderzoek zouden we nu onethisch vinden"
Persoonlijk heb ik daar moeite mee.

Ik zou het anders vinden als er een constante toevoer van embryo's nodig was geweest.

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:41

Minder dan 5000 besmettingen, voelt toch dubbel dat nu de scholen langer dicht blijven en er gekeken wordt naar strengere maatregelen.

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:42

Of juist de scholen handhaven. Dat lijkt te werken. En dan strengere maatregelen nog laten.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:44

DuoPenotti schreef:
Of juist de scholen handhaven. Dat lijkt te werken. En dan strengere maatregelen nog laten.

Gewoon minder kinderen op scholen toelaten denk ik zo.
De groep waar de besmettingen zo hoog onder was is namelijk gewoon op school maar je hebt veel meer ruimte en minder contact tussen jaren wat denk ik wel mee helpt.

besita
Berichten: 6782
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:48