Mondkapjesplicht op stal?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Harry72
Berichten: 107
Geregistreerd: 20-09-15

Re: Mondkapjesplicht op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 22:48

Mij valt bij ons op stal op dat de mensen die het hardst schreeuwen dat je een mondkapje op moet binnen, zich amper nog aan de 1,5 meter afstand houden. Deze personen lopen dan wel met mondkapje op, anderen bijna omver bij wijze van spreken.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Mondkapjesplicht op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 00:33

Nou, we zijn een kleine 2 weken verder... bij ons op stal worden geen mondkapjes gedragen. Wel iedereen er op gewezen maar verder is het eigen keuze. Wij staan natuurlijk niet met super veel mensen op stal en over het algemeen komen mensen allemaal verspreid over de dag. Zelden zijn er meer dan 3 mensen tegelijk bezig. Sommigen kiezen er voor om in hun buitenbox op te zadelen en dan naar de bak te lopen.

Wij hebben er geen telefoontje naar de gemeente aan gewaagd. Ik ben van mening dat je ook geen slapende honden wakker moet maken. Ik snap dat mensen het wel gedaan hebben om duidelijkheid te krijgen. Maar anderzijds denk ik: als je belt is het voor hun meteen een reminder om eens een kijkje te gaan nemen.

Ik ben benieuwd of ze vanaf dinsdag weer met strengere maatregelen gaan komen. Een echte lockdown, zou je dan nog naar je paard mogen? In België mocht het bij de 1e lockdown wel, dus ik neem aan dat het in Nederland ook zal mogen. Maar je wordt er toch een beetje zenuwachtig van. Je moet er toch niet aan denken dat je niet naar stal mag om voor je paard te zorgen. Gelukkig gaan ze bij ons allemaal naar buiten, ook in de winter, maar er zijn genoeg stallen waar dat ook niet kan

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Mondkapjesplicht op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 01:08

Nog strenger regels?
Je geeft zelf al antwoord dat er al niet aan de huidige regels worden gehouden.

Doet mij denken aan mijn jongeren jaren waarbij de leraar de klas niet onder controle kon krijgen. En elke keer verzon ze weer wat nieuwe regels bij met de hoop dat wel zal werken :=

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 01:16

Nou ja het is nog niet zeker dat er strengere regels komen maar ik begreep toch dat we kunnen rekenen op een extra persconferentie aanstaande dinsdag?

Gezien de roddels en cijfers geloof ik niet dat ze die gaan houden omdat ze de regels gaan versoepelen.

Overigens zie ik in winkels en dergelijke wel dat de regels echt gehanteerd worden. Die 1,5 meter blijft een discussiepunt maar over het algemeen gaat het hier, bijvoorbeeld in de supermarkt, wel goed

Josien_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Mondkapjesplicht op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 12:41

Ach, die mondkapjes op stal zijn niet eens zo heel vervelend. Je bent natuurlijk veel buiten en bij ons gelukkig regelmatig alleen dus hij hoeft niet continue op.

Ik verwacht dat verzorging van je paard onder essentiële activiteiten valt en dus altijd mag gebeuren.
Dat is tot nu toe altijd zo geweest.

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Mondkapjesplicht op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 12:57

In mijn ogen zijn de verscherpingen er hoofdzakelijk om een herhaling van Black Friday te voorkomen.
Veel mensen zijn de komende 2 weken vrij.
Vele mensen willen wat gaan doen dan. Dan kijken ze, wat mag er binnen de regels. Resultaat dan ontploffen de winkelstraten weer lekker. Hup weer een stapel corona besmettingen extra.

Ik mag afkloppen dat we op stal maar met weinig actieve ruiters.
Enige waar ik binnen sta is in de zadelkamer, poetsen onder het open afdak, geen binnenbak en het paard staat in een buitenstal. Ik zou hem alleen op hoeven in de zadelkamer en misschien de poetsplaats, echter zijn wij zelden met 3 of meer tegelijk aanwezig. Die 1,5 meter is makkelijk te hanteren in ieder geval.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 13:38

Ja zelfs in de strengste lockdown net als avondklok zou je nog wel naar je paard mogen in verband de noodzakelijke beweging en verzorging te kunnen geven. Maar zal er wel een beperkte tijd worden gegeven denk ik kijkend naar de eerste golf..

Wat ik soms lastig vind zijn de mensen die het hardst schreeuwen dat maatregelen onzin zijn net als de mondkapjes en dat niet de noodzaak zien daar aan te houden en vervolgens ook doodleuk zeggen dat inenten ook onzin is etc. En uiteraard zeg ik ook niet direct laat me inenten. Maar dan denk ik hoe zie je het dan. Dat je tegen het inenten bent door de snelle ontwikkeling oké. Maar je niet willen houden aan de 1,5 m afstand etc. Hoe zie je dat in de ziekenhuizen voor je..

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Mondkapjesplicht op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 09:47

Ach, en vanaf nu mag de binnenbak niet meer gebruikt worden....
Dus hoef je daar je mondkapje niet meer op....

MyWishMax

Berichten: 25312
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Mondkapjesplicht op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 09:49

Dat hoefde toch al niet...

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-20 09:53

ElCamino schreef:
Ach, en vanaf nu mag de binnenbak niet meer gebruikt worden....
Dus hoef je daar je mondkapje niet meer op....


oliebol ook daar had ik niet over nagedacht...ik heb vanavond les IN een binnenbak op locatie. Als dat niet mag ga ik net zo lief niet, onze buitenbak ligt prima maar die op de manege is een drama.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Mondkapjesplicht op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:10

oh, wist ik niet hihi, ik rij altijd buiten.... stom

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:13

Devic schreef:
ElCamino schreef:
Ach, en vanaf nu mag de binnenbak niet meer gebruikt worden....
Dus hoef je daar je mondkapje niet meer op....


oliebol ook daar had ik niet over nagedacht...ik heb vanavond les IN een binnenbak op locatie. Als dat niet mag ga ik net zo lief niet, onze buitenbak ligt prima maar die op de manege is een drama.

Dat mag niet nee... Van buitenaf mag niet en binnenbak ook niet.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:35

Devic schreef:
oliebol ook daar had ik niet over nagedacht...ik heb vanavond les IN een binnenbak op locatie. Als dat niet mag ga ik net zo lief niet, onze buitenbak ligt prima maar die op de manege is een drama.


Les mag wel, maar niet op een binnenlocatie
[VN] Corona update: aanscherping maatregelen paardensport

Josien_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Mondkapjesplicht op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:37

Onze rijvereniging heeft de binnenbak ook voorlopig dichtgegooid totdat er vanuit de KNHS of gemeente toestemming is om hem te gebruiken.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Mondkapjesplicht op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 09:47

Nou in de binnenbak rijden mag weer.

Maar snapt iemand deze regel: buiten rijden mag met een maximale groepsgrote van 2 personen op 1,5 meter afstand. Meerdere groepen van 2 is toegestaan

Bedoelen ze nu dat je dus gewoon met 4-en op buitenrit mag, mits er voldoende afstand zit tussen groepje 1 en 2?? En wat maakt dan, dat deze 4 personen 2 groepjes zijn, hoeveel afstand zit daar dan tussen?

MyWishMax

Berichten: 25312
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Mondkapjesplicht op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 09:54

Minimaal 1,5 meter, maar eigenlijk meer zodat er duidelijk verschil is. maar heel duidelijk is dat niet nee. Ik weet bij andere sporten er dan hesjes per groep gebruikt worden om groepen te onderscheiden.

Het zou dus mogen, ik zou het alleen niet opzoeken.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Mondkapjesplicht op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 10:04

Nee en nu is het echt niet zo dat ze hier in enorme groepen naar buiten gaan, maar 3 of soms 4 combinaties, dat komt wel voor. Als je allemaal achter elkaar rijdt, zit je op 1,5 meter afstand dus dat lijkt me geen probleem.

De regel geldt ook voor de buitenbak lees ik dan weer. In een bak ben je, lijkt mij, toch altijd individueel aan het rijden en nooit als groep?

Ik vind het mooi dat ze een uitzonderingspositie hebben kunnen regelen maar het mag voor mij allemaal wel wat concreter.

MyWishMax

Berichten: 25312
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Mondkapjesplicht op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:11

Ik zou dus eerder gewoon met 2 gaan. En als je met meer wilt moet je wel meer afstand want allemaal op 1,5 meter is weer niet duidelijk dat het verschillende groepjes zijn. Dus 2 op 1,5 meter en dan 2 op 3 meter daarvandaan oid.

In de bak ook raar idd. Ik houd daar altijd afstand hoewel wij wel mensen hebben die gezellig naast elkaar s stappen en dat mag dus eigenlijk niet. Maar als er 4 in een bak rijden, dan heb je 4 individuen en niet 2 groepjes toch?

Eens hoor, mag concreter maar al lang blij dat er wat mogelijk is

Josien_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Mondkapjesplicht op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:33

Ik denk dat het gewoon heel erg lastig is om het heel concreet te maken. Zou gewoon voorlopig lekker met twee gaan buiten rijden tenzij iemand anders echt helemaal alleen moet.

In de bak gewoon als individu rijden, dat gebeurt meestal al wel natuurlijk. En idd ff niet tijdens het uitstappen naast elkaar gaan rijden. Hier houden we even max. 4 in de bak aan, maar dat is deels ook omdat met meer niet meer fijn rijden is.

MyWishMax

Berichten: 25312
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:37

Ik hoop dat ze hier ook max aan gaan houden in de bakken. Lessen zijn wel meteen in buitenbak, ook de privé les. Mijne is zelfs vervroegd zodat er nog geen manegelessen zijn en waarschijnlijk zodat er meer ruimte is en minder mensen tegelijk. Je zou privé les nog onder benodigde begeleiding kunnen schalen, maar dat vind ik weer zoeken naar de mazen omdat het natuurlijk 2 keer genoemd wordt. Als privé les buiten en binnen alleen noodzakelijke begeleiding.