Mondkapjesplicht op stal?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
frutsels
Berichten: 369
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Nieuwerkerk aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 14:24

Gedoe om op en af te zetten? Vind ik niet. Net als dat het niet smerig IS. Jij vindt het smerig. Ik was sowieso mijn handen als ik iets gedaan heb op stal en mondkapje raak ik alleen bij de elastieken aan en daarna de was in. Zie niet in waarom dat smerig zou zijn. Helemaal niet omdat wij ze on de box en paddock niet op hoeven met bijvoorbeeld uitmesten. Normaal heb ik een sjaal om, die niet zo vaak gewassen wordt als mondkapje

Het gaat niet om komen wanneer je wilt, het gaat om maximaal aantal mensen dat er per dag zouden mogen komen in het ergste geval.

Het is geen wondermiddel, nee, maar dat is ook nooit gezegd. Het helpt een klein beetje en alle kleine beetjes zijn nodig. 1,5 meter helpt ook niet volledig maar is weer zo'n ding dat een klein beetje helpt, net als ventilatie en sociale contacten beperken enzovoorts
[/quote]

Ik heb ook keurig een (plastic, even een doekje erover en klaar) mondkapje om hoor als ik de winkel in moet voor een boodschap. Maar verder gewoon niet. En ik ben heel blij dat ik op een stal sta waar dat ook niet hoeft en waar ik mijn paard kan komen doen als het mij uit komt. En dat kan per dag, soms per uur wel verschillen omdat ik afhankelijk ben van werk en thuissituatie. Niet iedereen kan nu eenmaal van tevoren aangeven hoe laat hij of zij op stal is.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 14:40

Sorry, ik denk dat sommigen hier gewoon niet willen....
ik sta op een pensionstal met 70 pensionpaarden en 110 opfok.
Dan kun je wel roepen dat "er geen publiek" komt maar wat zijn die 70 klanten dan ???? We zijn toch gewoon publiek....laten we eerlijk zijn. Er komt namelijk geen ander "publiek" op een pensionstal dan eigenaren en medeberijd(st)ers. En de eigenaren van de opfok , wat is dat dan ? publiek of klanten.....
Privé vind ik inderdaad een woonhuis met een paar stallen.... dat is niet te vergelijken met een pensionstal.

En ja, het is beetje op-en-af kwestei ,maar dat hebben we nu op ons werk ook, en in de winkels...
Dus nu ook: in de gangen, wasplaatsen,poetsplaatsen etc gewoon op. Buiten gewoon af....

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 15:04

Ik vind het wel gedoe om op en af te zetten, hij mag officieel pas af als je buiten komt, of opstapt als je binnen rijdt. Dat ding op en af doen terwijl je de cap al op hebt is best wel lastig. Of dat komt gewoon doordat ik motorisch niet zo vaardig ben :+

Bloodymary
Berichten: 4531
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Mondkapjesplicht op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 15:18

Helemaal eens met Frutsel en ook wat ElCamino zegt, dat sommigen gewoon niet willen klopt.
Ik wil het inderdaad niet omdat ik het nut er niet van in zie. Sinds iedereen ze op heeft zijn de besmettingen alleen maar aan het stijgen. In het buitenland waar ze ze al langer hebben werken ze ook nergens, juist die landen hadden enorm veel besmettingen. Kortom zinloos.

Ook de manier waarop de plicht tot stand is gekomen. Van nee we doen dat niet die dingen doen niks, bevesstigd door het RIVM, naar we doen het wel en het is zelfs verplicht. Beïnvloed door de druk van het buitenland, de publieke opinie (bijna verkiezingen) en omdat ze anders ook niet weten wat ze nog voor maatregelen ze moeten verzinnen (want de grote brandhaard, de scholen, daar komen we niet aan).

En ik heb echt geen schijt aan coronamaatregelen, ik let overal goed op. Maar aan deze schijnvertoning doe ik echt niet mee. En ik merk ook dat sinds ik ze dan af en toe op heb in de supermarkt omdat het moet, mensen daadwerkelijk veel dichter bij komen en nergens meer op lijken te letten. Dus nee.

Gelukkig sta ik op een pensionstal met ongeveer 30 paarden, waarvan de helft niet of nauwelijks gereden wordt. Als ik kom zijn er meestal maar 1 of 2 anderen, dus nergens voor nodig die dingen. En het is zeker niet zo dat iedereen daar zomaar mag binnenkomen en rondlopen.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Mondkapjesplicht op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 15:23

het gaat er niet om dat "iedereen zomaar" naar binnen loopt, alle pensionklanten die binnenkomen zijn potentiele risico's. Dat wil je gewoon niet samen op een poetsplaats of wasplaats of zadelkamer.... het is toch niet zo lastig om daar een kapje even op te zetten......

ik heb hem aan mijn kin hangen :D de gang inlopen met kruiwagen = op
mesten in de box = af
door de gang weer naar uitgang =op
buiten = af

tja, in mij optiek net als bvtanken: tanken = af, de pomp binnenlopen = op en als je buitenkomt = af.
( en dan niet flauw zeggen, ik tank onbemand)

Bloodymary
Berichten: 4531
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 16:07

Nee hoor dat zeg ik niet. Bij het afrekenen met tanken zet ik hem ook niet op. Eigenlijk alleen in de supermarkt omdat je daar langer binnen bent en daar nogal wel eens gecontroleerd wordt (dus ook pas sinds vorige week om een boete te voorkomen). Maar volgens mij valt dat ook wel mee, dus doe ik dat misschien ook niet meer binnenkort. Overigens doe ik mijn boodschappen meestal 's avonds, dan is het lekker rustig. En dat lijkt me veel verstandiger dan het op hebben van die mondkapjes.

Haha, zie je wel wat je zelf schrijft over hoe je dat doet met die kruiwagen en zo. Denk je werkelijk dat dit nut heeft? En denk je dat het scheelt dat je anders besmet zou worden of zou besmetten. Zijn er eerder dit jaar veel mensen bij jullie op stal op die manier besmet geraakt?

Mensen gebruik toch zelf eens je verstand in plaats van dat alles maar voorgekauwd moet worden.

Bloodymary
Berichten: 4531
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 16:12

SusanH schreef:
Ik vind het wel gedoe om op en af te zetten, hij mag officieel pas af als je buiten komt, of opstapt als je binnen rijdt. Dat ding op en af doen terwijl je de cap al op hebt is best wel lastig. Of dat komt gewoon doordat ik motorisch niet zo vaardig ben :+

Haha, kan het me helemaal voorstellen. En zeker als je dan ook nog handschoenen aan hebt.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 16:19

ElCamino schreef:
tja, in mij optiek net als bvtanken: tanken = af, de pomp binnenlopen = op en als je buitenkomt = af.
( en dan niet flauw zeggen, ik tank onbemand)


Zet hem op zodra ik de auto uitga en gaat weer af als ik instap :) bij winkels, tankstations ect. Scheelt een hoop gerommel met dat ding en op en af zetten :)
Bij ons bij het tankstation = openbare ruimte = hij dus gewoon verplicht :) dus zet ik hem gewoon op. Vind mensen die dat negeren best irritant. Neem ook gewoon een deel verantwoordelijkheid voor dit landelijke probleem :) kleine moeite.
Wil je geen kapje op? Blijf dan lekker weg uit openbare ruimtes, ga onbemand tanken en laat je boodschappen thuis bezorgen.

MyWishMax

Berichten: 25264
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 16:36

Keet schreef:
ElCamino schreef:
tja, in mij optiek net als bvtanken: tanken = af, de pomp binnenlopen = op en als je buitenkomt = af.
( en dan niet flauw zeggen, ik tank onbemand)


Zet hem op zodra ik de auto uitga en gaat weer af als ik instap :) bij winkels, tankstations ect. Scheelt een hoop gerommel met dat ding en op en af zetten :)
Bij ons bij het tankstation = openbare ruimte = hij dus gewoon verplicht :) dus zet ik hem gewoon op. Vind mensen die dat negeren best irritant. Neem ook gewoon een deel verantwoordelijkheid voor dit landelijke probleem :) kleine moeite.
Wil je geen kapje op? Blijf dan lekker weg uit openbare ruimtes, ga onbemand tanken en laat je boodschappen thuis bezorgen.


Dit doe ik ook. In de auto op en af. Ook op stal. Op laten, cap op maar nog niet vast en dan buiten af, cap vast en opstappen of naar binnen, daar af, cap vast, handschoenen aan en opstappen.

Nu kan ik sowieso met handschoenen aan mijn jas niet uittrekken dus die doe ik pas aan als ik opstap en dus jas uittrek. Met handschoenen aan en cap vast krijg ik mondkapje idd niet op en af, maar dat is hier ook n8et nodig.

Volgens mij is zo'n plastic ding ook niet toegestaan? Of is het niet zo'n spatscherm?

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 16:39

@Keet: nou precies, ook ik ben van mening dat het allemaal geen moer helpt, geloof me!!!!
Maar als het nou eenmaal de regels zijn, doe het dan gewoon en hou je aan de regels.

@Bloodymary, tuurlijk helpt het niet, maar als het nou eenmaal zo moet, en ik krijg dan geen boete, scheelt mij geld, en stalhouder ook. En we hebben er niks aan wanneer we op stal met een tijdslot moeten gaan werken oid. Daar heb je jezelf alleen maar mee...

MyWishMax

Berichten: 25264
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Mondkapjesplicht op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 16:43

Wij hebben ook geen tijdsloten hoor. Ik hoop dat dat ook niet nodig gaat zijn, dus houd me graag aan alle regels om te voorkomen dat het nog strenger wordt. Ik vind het dan ook vreselijk irritant dat er mensen zijn die zich er niet aan willen houden, je hebt ook de staleigenaar ermee als er wel gecontroleerd wordt. Je zou denken dat dat ook wel een reden is, maar jammer genoeg niet voor iedereen. Of alleen als de staleigenaar rondloopt.

Bloodymary
Berichten: 4531
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 17:34

ElCamino schreef:
@Keet: nou precies, ook ik ben van mening dat het allemaal geen moer helpt, geloof me!!!!
Maar als het nou eenmaal de regels zijn, doe het dan gewoon en hou je aan de regels.

@Bloodymary, tuurlijk helpt het niet, maar als het nou eenmaal zo moet, en ik krijg dan geen boete, scheelt mij geld, en stalhouder ook. En we hebben er niks aan wanneer we op stal met een tijdslot moeten gaan werken oid. Daar heb je jezelf alleen maar mee...

Nee dat is helemaal vervelend een tijdslot. En je staat dan wel op een hele grote stal met 70 pensionklanten, dat is natuurlijk ook weer anders dan zo'n kleinschalige stal als waar ik sta met maar 30 paarden waarvan de helft bijna nooit gereden of bezocht wordt (of in het laatste geval alleen buiten).

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 17:40

Eens met Keet.

Heb zelf maar een touwtje geknoopt aan een paar wasbare, die kan ik gewoon oplaten tot ik helemaal goed zit op het paard, en dan trek ik 'm gewoon naar beneden. De cap zit daarbij niet echt in de weg. Ik kan het alleen niet terug opzetten zonder mijn cap los te maken.

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Mondkapjesplicht op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 17:48

Kleine pensionstal op privé terrein.

In totaal 5 klanten (waarvan niet iedereen iedere dag komt) en 22 paarden.
Geen binnenbak, geen kantine die als zodanig in gebruik is, buitenstallen.
1 stalgang met overdekte poetsplaats die aan 2 kanten open is.


Dat is natuurlijk anders dan een grote commerciële pensionstal met 70 klanten, kantine, gezamenlijke zadelkamers, gedeelde toiletten en binnenstallen en binnenbak...

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Mondkapjesplicht op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 13:59

Ik heb na 6 dagen eindelijk antwoord van de Gemeente. Wij worden niet als openbaar toegankelijk gezien en mogen dus zonder mondkapje.

Josien_

Berichten: 8999
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 14:11

Utixo schreef:
Ik heb na 6 dagen eindelijk antwoord van de Gemeente. Wij worden niet als openbaar toegankelijk gezien en mogen dus zonder mondkapje.


Fijn dat je antwoord hebt!
Zo zie je wel maar weer dat het per gemeente verschilt wat ze adviseren en de regels dus zeker niet erg duidelijk zijn :Y) .
Ach, mij maakt het niet uit maar het is wel een beetje gek natuurlijk.

Bloodymary
Berichten: 4531
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 15:51

Utixo schreef:
Ik heb na 6 dagen eindelijk antwoord van de Gemeente. Wij worden niet als openbaar toegankelijk gezien en mogen dus zonder mondkapje.

Ik zei het toch! Haha, nee dat is te flauw. Maar wel fijn. Als jullie je er prettig bij voelen natuurlijk.

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 16:48

Utixo schreef:
Ik heb na 6 dagen eindelijk antwoord van de Gemeente. Wij worden niet als openbaar toegankelijk gezien en mogen dus zonder mondkapje.


Pure willekeur dus. Onduidelijkheid ten top voor dingen die niet werken maar, soms wel en soms niet, verplicht worden gesteld. Ik draag ze pertinent niet; veel boodschappen doe ik op de markt en de rest laat ik thuisbezorgen.

Dat die dingen niks doen/ mogelijk alleen maar averechts werken blijkt wel uit het feit dat er nu geclaimd wordt dat het aantal "besmettingen" ( lees positieve PCR tests die helemaal geen virus kunnen uitsluiten) weer toeneemt. Het sluiten van de horeca doet duidelijk ook niks.

Bloodymary
Berichten: 4531
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Mondkapjesplicht op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 18:44

Helemaal mee eens.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 23:43

ElCid schreef:
Pure willekeur dus. Onduidelijkheid ten top


Hoe dat zo dan...?
Ik kan me voorstellen dat een ambtenaar van gemeente 1 een klein beetje andere keuze / interpretatie tov 'openbaar toegankelijk' maakt dan iemand van gemeente 2,- maar dat is geen willekeur of onduidelijkheid.


Verder: mondkapjes werken.
Een theedoek voor je gezicht werkt ook.
Een eeuw geleden zijn erg veel zorgverleners gestorven aan het te lang ophouden van theedoeken of wollen lappen, wij hebben fantastisch spul met ijzerdraad voor de bril - graag na plm anderhalf uur af of verversen.
Citaat:
Dat die dingen niks doen/ mogelijk alleen maar averechts werken blijkt wel uit het feit dat er nu geclaimd wordt dat het aantal "besmettingen" ( lees positieve PCR tests die helemaal geen virus kunnen uitsluiten) weer toeneemt. Het sluiten van de horeca doet duidelijk ook niks.

?
Dat de cijfers niet zakken is reden om te gallen.
Waar het precies aan ligt - lekker winkelen op die malligheid van zwarte vrijdag...?

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 23:58

Janneke2 schreef:
ElCid schreef:
Pure willekeur dus. Onduidelijkheid ten top


Hoe dat zo dan...?
Ik kan me voorstellen dat een ambtenaar van gemeente 1 een klein beetje andere keuze / interpretatie tov 'openbaar toegankelijk' maakt dan iemand van gemeente 2,- maar dat is geen willekeur of onduidelijkheid.


Verder: mondkapjes werken.
Een theedoek voor je gezicht werkt ook.
Een eeuw geleden zijn erg veel zorgverleners gestorven aan het te lang ophouden van theedoeken of wollen lappen, wij hebben fantastisch spul met ijzerdraad voor de bril - graag na plm anderhalf uur af of verversen.
Citaat:
Dat die dingen niks doen/ mogelijk alleen maar averechts werken blijkt wel uit het feit dat er nu geclaimd wordt dat het aantal "besmettingen" ( lees positieve PCR tests die helemaal geen virus kunnen uitsluiten) weer toeneemt. Het sluiten van de horeca doet duidelijk ook niks.

?
Dat de cijfers niet zakken is reden om te gallen.
Waar het precies aan ligt - lekker winkelen op die malligheid van zwarte vrijdag...?


Ja, wonderbaarlijk dat de schuld nu bij mondkapjes wordt gelegd, terwijl dat evengoed gezocht kan worden in Zwarte vrijdag en het massaal winkelend publiek dat onmogelijk voldoende afstand buiten de winkels en in de wachtrijen kon houden.
Dan nog het sinterklaasweekend, waarbij veel mensen toch met twee of meerdere huishoudens Sinterklaas vierden...

En dan krijgen mondkapjes de schuld, het is werkelijk hilarisch _O-

frutsels
Berichten: 369
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Nieuwerkerk aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 00:11

Je hebt een punt ware het niet dat in alle andere Europese landen de mondkapjesplicht al langer niet bijdragen aan een daling van het aantal besmettingen.

Die dingen werken gewoon niet, net zoals de testuitslagen niet altijd betrouwbaar zijn. Ik kijk er niet meer naar en doe gewoon mijn ding zoals altijd. Je kan prima gewoon doen als je maar een beetje oplet en rekening houdt met anderen.

imaudy
Berichten: 5017
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 01:10

frutsels schreef:
Je hebt een punt ware het niet dat in alle andere Europese landen de mondkapjesplicht al langer niet bijdragen aan een daling van het aantal besmettingen.

Die dingen werken gewoon niet, net zoals de testuitslagen niet altijd betrouwbaar zijn. Ik kijk er niet meer naar en doe gewoon mijn ding zoals altijd. Je kan prima gewoon doen als je maar een beetje oplet en rekening houdt met anderen.


Ja mee eens hoor. Hoop dat ze die mondkapjeslicht terug gaan draaien. Oh had tot de verplichting geen mondkapje op en er viel mij toen op dat mensen toen goed uit mijn buurt bleven. Nu is dat veel minder :+

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 11:06

frutsels schreef:
Je hebt een punt ware het niet dat in alle andere Europese landen de mondkapjesplicht al langer niet bijdragen aan een daling van het aantal besmettingen.

Die dingen werken gewoon niet, net zoals de testuitslagen niet altijd betrouwbaar zijn. Ik kijk er niet meer naar en doe gewoon mijn ding zoals altijd. Je kan prima gewoon doen als je maar een beetje oplet en rekening houdt met anderen.


Als je rekening houdt met anderen zet je een mondkapje op
en roep je geen rare dingen (nep verzinsels) zoals 'ze werken niet'.

Ik baal ook als een stekker dat '"het enkele feit" mondkapje dragen' geen einde maakt aan de pandemie.

(.... was het maar zo simpel. Wat zou dat leuk zijn!!)

Bloodymary
Berichten: 4531
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 12:33

imaudy schreef:
frutsels schreef:
Je hebt een punt ware het niet dat in alle andere Europese landen de mondkapjesplicht al langer niet bijdragen aan een daling van het aantal besmettingen.

Die dingen werken gewoon niet, net zoals de testuitslagen niet altijd betrouwbaar zijn. Ik kijk er niet meer naar en doe gewoon mijn ding zoals altijd. Je kan prima gewoon doen als je maar een beetje oplet en rekening houdt met anderen.


Ja mee eens hoor. Hoop dat ze die mondkapjeslicht terug gaan draaien. Oh had tot de verplichting geen mondkapje op en er viel mij toen op dat mensen toen goed uit mijn buurt bleven. Nu is dat veel minder :+

Mijn ervaring ook, zeker waar!