Om medische reden geen mondkapje, jouw ervaring?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Om medische reden geen mondkapje, jouw ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 12:28

Ik ben heel erg benieuwd of er hier meer mensen zitten die om medische redenen geen mondkapje kunnen dragen en hoe je dat nu ervaart?

Ik heb al veel verhalen gelezen over mensen die het onzin vinden(want die hebben ook een kennis met een aandoening en die kan wel een mondkapje dragen dus vinden het onzin).

Of vervelende opmerkingen in winkels vooral van andere klanten. Of van sommige winkels en instanties die je er alsnog niet in laten ondanks de duidelijke uitzonderingsregels.

Of mensen die eigenlijk geen mondkapje hoeven te dragen maar zo bang zijn voor een boete of vervelende reacties dat ze het toch maar wel doen.

Ik hoop dat vervelende reacties uit zullen blijven, de uitzonderingsregels zijn er niet voor niets dus als je zelf vind dat je geen mondkapje kan dragen zou het niet zo moeten zijn dat een ander maar vind dat je je aanstelt. Niet alle aandoeningen zijn zichtbaar en niet iedereen ervaart alles hetzelfde.

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Om medische reden geen mondkapje, jouw ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 12:34

Ik kan zelf gewoon een mondkapje op maar een vriendin van mijn zus niet. Haar ervaring is hier te lezen
https://www.vpro.nl/argos/lees/onderwer ... licht.html

Ik ben van het principe leven en laten leven. Ik vind het echt heel naar als we politie-agentje gaan spelen naar elkaar. Laten we er gewoon vanuit gaan dat iedereen zich aan de regels probeert te houden en dat wanneer iemand geen mondkapje draagt hier een reden voor is. En ja, dan zal er ook iemand tussen zitten die prima een mondkapje op kan maar dit niet doet, lekker laten gaan.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 12:34

Los van de discussie aanstellen of niet... als ik in de buurt ben van iemand die geen mondkapje draagt (ongeacht de reden), dan is er toch veel meer kans dat die persoon mij besmet?
Ik hoop dat er Voor die personen andere oplossingen kunnen gevonden worden dan een vrijstelling van mondmaskers :)

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Om medische reden geen mondkapje, jouw ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 12:38

Loop vanwege een huidaandoening hier heel erg tegenaan, omdat mijn afweer in de overdrive staat is het voor mij een tegenstrijdig iets. Kan wel een spatscherm gebruiken

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 12:38

"Veel meer kans" is echt schromelijk overdreven.

Hier zwanger en astma. En ik draag ze meestal wel, maar het lukt me niet altijd, soms ben ik gewoon te benauwd. Nog geen opmerkingen over gehad, geen kritiek, niks.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 12:38

Poekkie schreef:
Los van de discussie aanstellen of niet... als ik in de buurt ben van iemand die geen mondkapje draagt (ongeacht de reden), dan is er toch veel meer kans dat die persoon mij besmet?
Ik hoop dat er Voor die personen andere oplossingen kunnen gevonden worden dan een vrijstelling van mondmaskers :)

Je weet dat 99% van de mensen die een mondkapje draagt dit niet op de juiste manier doet en daarbij de risico's juist vergroot en dat zowieso het nut van niet medische mondkapjes niet bewezen is??
'Veel meer kans op' is dus onzin en zeker als je die persoon niet op de mond kust is er niets aan de hand. ;)

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 12:42

Ik kan zelf om medische redenen geen mondkapje dragen.

- Bij het gemeentehuis via de app aangegeven geen mondkapje te dragen en kreeg een afspraak buiten. Geen problemen en wat hilariteit met de medewerker omdat zijn collega het te koud vond, gelukkig was het droog.

- Kapper uitgelegd en kreeg me toch een verwijten naar mijn hoofd, ze dacht echt dat ik een virusgekkie was ofzo en zei letterlijk dat alle problemen langer bleven door "mensen zoals ik", ik stond echt perplex... Andere kapsalon gebeld en mag langskomen na reguliere sluitingstijd zodat er geen andere mensen meer aanwezig zijn.

-Oefentherapie aangegeven bij het maken van afspraak, was geen probleem. Gebouw met meerdere zorgverleners, receptioniste keek mij niet raar aan, andere wachtenden hadden wel een mondkapje op en keken mij wel wat verwonderd aan. De oefentherapeut zelf vroeg wel waarom maar toen ik aangaf dat liever niet te zeggen en het geen invloed had op de klacht/behandeling was het goed.

-Huisarts nog niet geweest(recent verhuisd dus ook nog nooit gezien) maar zag dat je via online afspraak maken aan moest vinken dat je een mondkapje zou meenemen en dragen. Hierop direct naar mijn huisarts gemaild, of ze alvast een notitie in mijn dossier en dat van mijn kinderen wilde zetten voor het geval ik wel opeens zorg nodig heb dat ik niet eerst de discussie aan hoef. Was geen probleem, heb niet eens een reden vermeld(zou ze misschien uit mijn dossier af kunnen leiden).

-Assistente van de huisarts had een paar weken eerder geen begrip en zei dat ik er gewoon maar aan moest wennen want dat moest iedereen volgens haar. Heel naar...

-Bouwmarkten en supermarkten nog niet geweest maar gehoord dat daar nog weinig problemen zijn geweest. Vantevoren bij de Praxis gevraagd en die gaven aan geen deurbeleid te gaan voeren, eigen verantwoording.

En wat mij heel erg opvalt is dat sinds de mondkapjesplicht mensen veel minder afstand houden, omdat ik er geen kan dragen vind ik dat best vervelend en snap ook niet waarom mensen niet meer afstand van mij zouden willen houden.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 12:47

Sunnda schreef:
Poekkie schreef:
Los van de discussie aanstellen of niet... als ik in de buurt ben van iemand die geen mondkapje draagt (ongeacht de reden), dan is er toch veel meer kans dat die persoon mij besmet?
Ik hoop dat er Voor die personen andere oplossingen kunnen gevonden worden dan een vrijstelling van mondmaskers :)

Je weet dat 99% van de mensen die een mondkapje draagt dit niet op de juiste manier doet en daarbij de risico's juist vergroot en dat zowieso het nut van niet medische mondkapjes niet bewezen is??
'Veel meer kans op' is dus onzin en zeker als je die persoon niet op de mond kust is er niets aan de hand. ;)


In dat geval zouden ze niemand iets moeten verplichten. Want geef toe... die dingen draag je echt niet voor je plezier.

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 12:48

Dee_Es schreef:
Ik kan zelf gewoon een mondkapje op maar een vriendin van mijn zus niet. Haar ervaring is hier te lezen
https://www.vpro.nl/argos/lees/onderwer ... licht.html

Ik ben van het principe leven en laten leven. Ik vind het echt heel naar als we politie-agentje gaan spelen naar elkaar. Laten we er gewoon vanuit gaan dat iedereen zich aan de regels probeert te houden en dat wanneer iemand geen mondkapje draagt hier een reden voor is. En ja, dan zal er ook iemand tussen zitten die prima een mondkapje op kan maar dit niet doet, lekker laten gaan.


Jemig wat erg.... En het artikel is nog van voor 1 december...

Wij zijn ook nog bij de tandarts geweest, daar hoefden ze niet op. Mochten gewoon met hele gezin tegelijk naar de tandarts, officieel niet in de wachtruimte ivm maximum 4 personen en wij waren met 5 en er zat al iemand maar geen opmerking gehad, weet niet hoe dat nu is.

Zoolgangster

Berichten: 9592
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 12:52

Poekkie schreef:
Los van de discussie aanstellen of niet... als ik in de buurt ben van iemand die geen mondkapje draagt (ongeacht de reden), dan is er toch veel meer kans dat die persoon mij besmet?
Ik hoop dat er Voor die personen andere oplossingen kunnen gevonden worden dan een vrijstelling van mondmaskers :)



Mensen met long/hart problemen vallen sowieso onder de risicogroep die men dmv mondkapjesplicht probeert te beschermen. Dat een hart/longpatiënt het snel benauwd heeft lijkt me voor hen een goede reden zelf geen mondkapje te dragen.
Zou zo iemand corona hebben, zou die persoon niet "vrolijk" in de winkel rondlopen, gezien de grotere impact die het virus op hen heeft, daarbij leven veel kwetsbare mensen al sinds maart in isolement, dus weinig kans dat ze besmet zijn, als de andere mensen tenminste wèl een mondkapje dragen.

Wat het zogenaamde niet werken van zo'n kapje betreft: als je full speed ahead niest met een kapje voor je snuit, zal dat echt wel schelen in het aantal coronaklodders die je anders rondsproeit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 12:53

Er zijn toch alternatieven voor mondmaskers, iets wat niet zo dicht op je mond zit?
Doorzichtige maskers voor het hele gezicht of thv de mond. Hebben ze in winkels vaak.

Dus ik vind het eigenlijk geen excuus om niet iets voor je mond te dragen.

Ik ben astmapatient en ik vind mondmaskers ook naar. Maar ik heb expres al niet van die maskers op die met tien in een pakje komen, daar word ik benauwd van. Dus hier een wasbare, zijn ook iets luchtiger.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Om medische reden geen mondkapje, jouw ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 12:55

Zelfs de zg spatschermen geven problemen want het is geen mondkapje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 13:02

Morganlefay schreef:
Zelfs de zg spatschermen geven problemen want het is geen mondkapje.

Die bedoel ik. Die voldoen officieel niet?
Oh, dat wist ik niet, excuus.

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 13:03

corinep schreef:
Wij zijn ook nog bij de tandarts geweest, daar hoefden ze niet op. Mochten gewoon met hele gezin tegelijk naar de tandarts, officieel niet in de wachtruimte ivm maximum 4 personen en wij waren met 5 en er zat al iemand maar geen opmerking gehad, weet niet hoe dat nu is.


Je verwacht van anderen dat ze rekening houden met jou door geen opmerking te maken over het feit dat je geen mondkapje vraagt, maar gaat vervolgens wel met 5 man in een wachtkamer zitten zonder mondkapje terwijl daar al iemand zit en je weet dat het maximaal aantal personen in die ruimte 4 is? Bijzonder.

Biepje

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 13:04

Dee_Es schreef:
Ik kan zelf gewoon een mondkapje op maar een vriendin van mijn zus niet. Haar ervaring is hier te lezen
https://www.vpro.nl/argos/lees/onderwer ... licht.html

Ik ben van het principe leven en laten leven. Ik vind het echt heel naar als we politie-agentje gaan spelen naar elkaar. Laten we er gewoon vanuit gaan dat iedereen zich aan de regels probeert te houden en dat wanneer iemand geen mondkapje draagt hier een reden voor is. En ja, dan zal er ook iemand tussen zitten die prima een mondkapje op kan maar dit niet doet, lekker laten gaan.


Ik heb ook een vrijstelling om medische redenen om dezelfde reden als beschreven in het artikel. Hier in België is het al wel even overal een verplichting en goed, ja, ik kom bijna nergens meer. Ik krijg paniekaanvallen als ik mensen niet kan herkennen omdat ik altijd denk dat 'hij' voor mijn neus staat, dus ik ga zo weinig mogelijk de straat op. Dat is inmiddels nu een half jaar zo, ik herken mezelf helemaal niet meer. Boodschappen worden aan huis geleverd, en voor de rest zit ik zoveel mogelijk binnen.

Mensen schelden je inderdaad overal uit voor moordenaar enzovoort, dus laat het maar gewoon. Het is niet omdat het voor jou vanzelfsprekend is om dat te dragen en ermee om te kunnen, dat een ander dat ook kan.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 13:07

Zoolgangster schreef:
Poekkie schreef:
Los van de discussie aanstellen of niet... als ik in de buurt ben van iemand die geen mondkapje draagt (ongeacht de reden), dan is er toch veel meer kans dat die persoon mij besmet?
Ik hoop dat er Voor die personen andere oplossingen kunnen gevonden worden dan een vrijstelling van mondmaskers :)



Mensen met long/hart problemen vallen sowieso onder de risicogroep die men dmv mondkapjesplicht probeert te beschermen. Dat een hart/longpatiënt het snel benauwd heeft lijkt me voor hen een goede reden zelf geen mondkapje te dragen.
Zou zo iemand corona hebben, zou die persoon niet "vrolijk" in de winkel rondlopen, gezien de grotere impact die het virus op hen heeft, daarbij leven veel kwetsbare mensen al sinds maart in isolement, dus weinig kans dat ze besmet zijn, als de andere mensen tenminste wèl een mondkapje dragen.

Wat het zogenaamde niet werken van zo'n kapje betreft: als je full speed ahead niest met een kapje voor je snuit, zal dat echt wel schelen in het aantal coronaklodders die je anders rondsproeit.


Als je ze gewoon tegenkomt in de winkel, bij de tandarts of ergens anders leven ze dus niet in isolement. En dat hoeft ook niet, maar toch zou ik me er als persoon echt niet comfortabel bij voelen om verplicht te moeten omgaan met iemand zonder mondmasker en zal dus ook zeker een opmerking maken.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 11-12-20 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

PoelieWoelie

Berichten: 4717
Geregistreerd: 08-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 13:07

Als ik heel eerlijk ben oordeel ik wel meteen als ik iemand zonder mondkapje zie. Maar dat komt voornamelijk door die - in mijn ogen- vreselijke complotgekkies.

Ondertussen hebben bepaalde verhalen van mensen met een medische reden mij ook de andere kant laten zien, dus de media-aandacht daarvoor helpt wel :j

Is het niet mogelijk om iets anders te dragen waardoor je wel laat zien dat je het wel wilt, maar niet kunt? Een button ofzo, of toch een spatscherm als dat lukt.. Misschien is dat voor jezelf ook fijner?

Biepje

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 13:12

PoelieWoelie schreef:
Als ik heel eerlijk ben oordeel ik wel meteen als ik iemand zonder mondkapje zie. Maar dat komt voornamelijk door die - in mijn ogen- vreselijke complotgekkies.

Ondertussen hebben bepaalde verhalen van mensen met een medische reden mij ook de andere kant laten zien, dus de media-aandacht daarvoor helpt wel :j

Is het niet mogelijk om iets anders te dragen waardoor je wel laat zien dat je het wel wilt, maar niet kunt? Een button ofzo, of toch een spatscherm als dat lukt.. Misschien is dat voor jezelf ook fijner?


Tja, ik heb even geprobeerd met spatscherm (wat wel lukt), maar dan krijg je ook meteen het etiket van aansteller tot moordenaar 'want ze werken niet zo goed'. Echt, ik kom gewoon liever niet meer buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 13:13

PoelieWoelie schreef:
Als ik heel eerlijk ben oordeel ik wel meteen als ik iemand zonder mondkapje zie. Maar dat komt voornamelijk door die - in mijn ogen- vreselijke complotgekkies.

Ondertussen hebben bepaalde verhalen van mensen met een medische reden mij ook de andere kant laten zien, dus de media-aandacht daarvoor helpt wel :j

Is het niet mogelijk om iets anders te dragen waardoor je wel laat zien dat je het wel wilt, maar niet kunt? Een button ofzo, of toch een spatscherm als dat lukt.. Misschien is dat voor jezelf ook fijner?


Ik deel je gedachte.

Draag dan een spatscherm of laat via iets weten dat je vrijstelling hebt.
Ik neem aan dat je daar schriftelijk een vrijstelling voor hebt? Anders kan iedereen dat vanzelf zeggen.
Verwachten van anderen dat we dat allemaal wel zien aan de buitenkant, is de omgekeerde wereld.

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 13:20

Mindim schreef:
PoelieWoelie schreef:
Als ik heel eerlijk ben oordeel ik wel meteen als ik iemand zonder mondkapje zie. Maar dat komt voornamelijk door die - in mijn ogen- vreselijke complotgekkies.

Ondertussen hebben bepaalde verhalen van mensen met een medische reden mij ook de andere kant laten zien, dus de media-aandacht daarvoor helpt wel :j

Is het niet mogelijk om iets anders te dragen waardoor je wel laat zien dat je het wel wilt, maar niet kunt? Een button ofzo, of toch een spatscherm als dat lukt.. Misschien is dat voor jezelf ook fijner?


Ik deel je gedachte.

Draag dan een spatscherm of laat via iets weten dat je vrijstelling hebt.
Ik neem aan dat je daar schriftelijk een vrijstelling voor hebt? Anders kan iedereen dat vanzelf zeggen.
Verwachten van anderen dat we dat allemaal wel zien aan de buitenkant, is de omgekeerde wereld.


@Mindim, maar die mensen zijn jou toch niks verschuldigd? Waarom zouden ze jou moeten bewijzen dat ze geen mondkapje op hoeven?

@Biepje, wat erg om te horen :(:)

_Mir
Berichten: 1358
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 13:22

Ten eerste.. mijn mening? Die dingen hebben totaal geen nut. Ik merk zelf dat in de rij bij de kassa mensen bijna in mijn nek zitten als ze boodschappen uitladen. Dan denk ik.. dan kun je nog beter dat ding af doen en gewoon 1.5 meter uit de buurt blijven. Denk dat dat meer nut heeft.

Daarnaast ken ik iemand met epilepsie. Levensgevaarlijk als zulke personen een aanval krijgen met zo'n ding op.

Het is gewoon een achterlijke regel, ik draag om grotendeels wat naar beneden op m'n kin en wordt steeds aangesproken bij supermarkt maar loop gewoon door.

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Re: Om medische reden geen mondkapje, jouw ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 13:35

Ik draag om medische reden geen mondkap.
Ook nog niet commentaar gehad.
Mondkapje is al bewezen dat het niet helpt en mensen met mondkap op houden zich vaak ook niet meer aan de 1,5 regel.
Denken volgens mij dat ze veilig zijn met zo`n ding op.

PoelieWoelie

Berichten: 4717
Geregistreerd: 08-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 13:37

_Mir schreef:
Ten eerste.. mijn mening? Die dingen hebben totaal geen nut. Ik merk zelf dat in de rij bij de kassa mensen bijna in mijn nek zitten als ze boodschappen uitladen. Dan denk ik.. dan kun je nog beter dat ding af doen en gewoon 1.5 meter uit de buurt blijven. Denk dat dat meer nut heeft.

Daarnaast ken ik iemand met epilepsie. Levensgevaarlijk als zulke personen een aanval krijgen met zo'n ding op.

Het is gewoon een achterlijke regel, ik draag om grotendeels wat naar beneden op m'n kin en wordt steeds aangesproken bij supermarkt maar loop gewoon door.


Waarom doe je hem dan niet gewoon op? Rebels zijn met betrekking tot deze regel heeft nog minder nut en maakt het dan alleen maar vervelend voor jezelf toch? En voor het supermarktpersoneel die zich gewoon aan de regels moeten houden.

Ook al vind je dat de mondkapjes geen nut hebben dan kan het ook geen kwaad deze even op te doen in de winkel toch? Je kunt toch beter deel van een eventuele oplossing zijn dan deel van een probleem.

Ik bedoel het niet verkeerd of aanvallend hoor, iedereen zijn eigen mening en dat respecteer ik ook. Maar zo wordt het alleen maar lastiger voor iedereen, en vooral voor jezelf denk ik.

PoelieWoelie

Berichten: 4717
Geregistreerd: 08-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 13:39

Dee_Es schreef:
Mindim schreef:


Ik deel je gedachte.

Draag dan een spatscherm of laat via iets weten dat je vrijstelling hebt.
Ik neem aan dat je daar schriftelijk een vrijstelling voor hebt? Anders kan iedereen dat vanzelf zeggen.
Verwachten van anderen dat we dat allemaal wel zien aan de buitenkant, is de omgekeerde wereld.


@Mindim, maar die mensen zijn jou toch niks verschuldigd? Waarom zouden ze jou moeten bewijzen dat ze geen mondkapje op hoeven?

@Biepje, wat erg om te horen :(:)


Klopt hoor! Maar dat lijkt mij gewoon fijner voor henzelf toch? Dan weten mensen direct; 'Oh, hij of zij heeft een medische reden!" en dan heb je die blikken niet meer.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 13:46

Die medische reden zou me eigelijk niets uitmaken. Het gevolg is immer hetzelfde.

Ik vind dit een beetje dezelfde discussie als ‘met 150 kg mag je niet paardrijden. Maar ik weeg 150kg door schildklierproblemen waar ik niets aan kan doen dus ik mag het wel’.

Imo heb je een verantwoordelijkheid tegenover je medemens en heb je die te nemen. Wil je dat niet blijf je thuis en laat je alles bezorgen of bel je op voorhand en vraag je of ze er ok mee zijn en of je ergens na de uren kan komen.

De hele discussie of het wel of niet werkt heeft niets met medische redenen te maken en heeft ook geen zin hier. Ik vind ze ook niet leuk en betwijfel hun nut ook soms, maar het is nu eenmaal zo.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 11-12-20 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt