Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 12 van de 13 [ 325 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Om medische reden geen mondkapje, jouw ervaring?

 
Profiel   

Poekkie: Heb je dan wel de openingspost gelezen? Want ik kan daar niet uit opmaken dat TS hier heel graag een discussie wilde voeren, integendeel:

"Ik hoop dat vervelende reacties uit zullen blijven, de uitzonderingsregels zijn er niet voor niets dus als je zelf vind dat je geen mondkapje kan dragen zou het niet zo moeten zijn dat een ander maar vind dat je je aanstelt. Niet alle aandoeningen zijn zichtbaar en niet iedereen ervaart alles hetzelfde."
Lijkt me toch best duidelijk?
Snap ook niet helemaal wat ik dan volgens jou heb verdaaid.

Mbt tot een bron dat mondkapjes niet werken, wat ik overigens nieteens beweer is gewoon te googelen en te zien aan de hand van de cijfers. Dat is niet de discussie om hier te voeren.

Wat ik net ook al zei, als je de regels niet afdoende vindt, klop dan aan bij de mensen die er over gaan ipv. de mensen die al genoeg aan hun hoofd hebben en zich gewoon aan de regels houden die de overheid gesteld heeft.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-20 00:54 



 
Profiel   

Babsiej schreef
Ik geloof nooit dat 8,7% van de mensen zo’n verschrikkelijk aandoening hebben dat ze geen mondkapje kunnen dragen. Hier is iets al snel een excuus om het niet te hoeven doen als je er maar enigszins last van hebt en er geen zin in hebt.

Ga toch weg, dan moet je maar thuisblijven of alleen in de open lucht komen. Je hoeft toch niet anderen in gevaar te brengen met jouw problemen ?

En ja ik heb lichamelijk behoorlijk wat klachten en ook CPTSS. Ik kom daarom ook bijna nergens binnen. Heb een kapje waarmee als het echt nodig is, ik 5 min kan redden.

Maar ik zou echt niet weten wat mij het recht geeft anderen in gevaar te brengen omdat ik problemen heb?


Als je het niet gelooft, mail of bel dan naar Iederin en vraag om uitleg. Val de mensen die onder de uitzondering vallen er niet mee lastig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-20 00:56 



 
Profiel   

@TS en mensen in dezelfde situatie: ik ga het topic ontstippen want ik vrees dat mensen wel blijven doorzeuren hierover. Wellicht een idee voor jullie om een HK topic aan te maken in de hoop dat dat wel op een fijne, veilige manier kan verlopen. En sterkte nog in deze tijden :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-20 00:58 



 
Profiel   

Air schreef
Babsiej schreef
Ik geloof nooit dat 8,7% van de mensen zo’n verschrikkelijk aandoening hebben dat ze geen mondkapje kunnen dragen. Hier is iets al snel een excuus om het niet te hoeven doen als je er maar enigszins last van hebt en er geen zin in hebt.

Ga toch weg, dan moet je maar thuisblijven of alleen in de open lucht komen. Je hoeft toch niet anderen in gevaar te brengen met jouw problemen ?

En ja ik heb lichamelijk behoorlijk wat klachten en ook CPTSS. Ik kom daarom ook bijna nergens binnen. Heb een kapje waarmee als het echt nodig is, ik 5 min kan redden.

Maar ik zou echt niet weten wat mij het recht geeft anderen in gevaar te brengen omdat ik problemen heb?


Als je het niet gelooft, mail of bel dan naar Iederin en vraag om uitleg. Val de mensen die onder de uitzondering vallen er niet mee lastig.


Welnee dat hoef ik niet te doen om te weten dat het leeuwendeel het misbruikt. Maar ze kunnen toch thuis blijven of op zn minst in openbare ruimtes binnen wegblijven.

En ja ik val ze ermee lastig, het gaat namelijk over mijn gezondheid waar ze schijt aan hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-20 01:04 



 
Profiel   

fleur_yen schreef
__Nathalie__ schreef
Bij mij in de salon kom je er ook niet in zonder mondkapje. Of dat nou medische oorzaak heeft of niet.

Ik heb een contact beroep en feit is dat als jij zonder mondkapje in mijn gezicht kucht ik veel meer risico loop op besmetting als dat jij in een mondkapje kucht. Dat je medische problemen hebt en daardoor geen mondkapje draagt maakt jou niet minder besmettelijk.

Mijn salon mijn regels. Mijn klanten dragen overigens wel mijn mondkapjes. Dus geen 10 keer gedragen mondkapje of zelfgemaakte dingen zonder filter.

Bij binnenkomst moeten ze hun eigen weg doen. Handen wassen en mijne opzetten.

Als iemand dus geen mondkapje wil of kan dragen dan is er voorlopig bij mij geen behandeling mogelijk.


Is ook jouw goed recht :j
Ik heb dit een tijd geleden met mijn kapper gehad, van tevoren via mail overlegd of het zonder mocht (was voor 1 dec) en uitgelegd waarom in mijn geval. Hij vond het een vervelend dilemma, reageerde begripvol dat hij het helaas niet kon maken tegenover zijn andere klanten. Begrijp ik volledig, vandaar ook van tevoren gemaild. Ik heb mijn afspraak geannuleerd met de hoop snel weer terug te kunnen komen wanneer het voor mij weer kon. Even goede vrienden, maar fijne communicatie.

Met wederzijds begrip kom je een heel eind. :)

En of het aanstellen is of niet in de ogen van sommige mensen, dat kan een ander niet bepalen. Ik heb best een hele ingrijpende beslissingen (waarover ik op internet niet per se verder wil uitweiden) gemaakt om ervoor te zorgen dat ik ze niet hoef te dragen, was het geen verplichting geworden dan had mijn leven er anders uitgezien. Dat heb ik er persoonlijk voor over. Nogmaals ik probeer anderen er niet mee te belasten want ik ga gewoon geen winkel in momenteel, dus niemand heeft last van mijn probleem. Maar mensen die zeggen dat het aanstellerij is is dan ook weer weinig begripvol de andere kant op.


Hier haak ik even op in om nog een mening toe te voegen vanuit een andere kant. Ik zou namelijk die andere klant kunnen zijn die bij de (kap)salon zit. Ik heb namelijk expres gewacht tot na 1 december, zodat iedereen verplicht is om een mondmasker te dragen. Niet omdat ik denk dat ik daardoor geen Corona kan krijgen en ook niet omdat ik ergens ben waar ik geen 1,5m afstand kan houden, maar omdat ik er zelf alles aan wil doen om dat virus niet mee naar huis te nemen. (kwetsbare mensen thuis) Ik zou het heel ongemakkelijk vinden als er in de kappersstoel naast me ineens iemand komt zitten zonder mondkapje. En dan denk ik helemaal niet aan aanstellerij of medische reden, dan denk alleen nog maar hoe kom ik hier weg.

Zo heeft iedereen dus zijn redenen en uiteraard moeten we begripvol voor elkaar blijven. Maar het maakt het wel complex. Complex voor degene die geen mondkapje kan dragen, complex voor degene die dan moet beslissen iemand een behandeling te geven, complex voor de andere klanten die mogelijk ook in de zaak zitten. Daar moet je het met elkaar in zulke situaties over hebben, en dan hoef je helemaal niet in details te treden, maar wel kenbaar maken wat voor jou zou werken en wat zou kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-20 01:30 



 

Joanne1987 schreef
Dan vraag ik me echt af of die mensen weten wat het is een astma aanval te hebben? Of een luchtweg infectie/longontsteking zo'n 2x per jaar?
En wat het is door migraine je longen uit je lijf te kotsen, niet meer te kunnen lopen en functioneren?

Het begrip is gewoon erg ver te zoeken, en dat vind ik jammer. Het is allemaal geen pretje, wat mensen, welk standpunt ook over zich heen krijgen


Ik weet er alles van, heb zowel astma als migraineaanvallen. Toch draag ik een mondkapje. Zit het lekker nee, maar het is te doen. Bij een aanval ga ik direct naar huis of naar buiten, deed ik ook al toen een mondkapje nog niet verplicht was, ook als ik een migraine aanvalnaan voel komen, ga ik naar huis. Want in beide gevallen wil ik liever niet in een publieke ruimte zijn, met of zonder mondkapje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-20 01:46 



 
Profiel   

Babsiej schreef
Welnee dat hoef ik niet te doen om te weten dat het leeuwendeel het misbruikt. Maar ze kunnen toch thuis blijven of op zn minst in openbare ruimtes binnen wegblijven.

En ja ik val ze ermee lastig, het gaat namelijk over mijn gezondheid waar ze schijt aan hebben.

Sommigen misschien wel, maar dat geldt echt niet voor iedereen. Wat doe je bv. met alleenstaanden die leven van een minimumuitkering en dus geen boodschappen kunnen laten leveren om maar iets te noemen? Je kan ook gewoon zorg dragen voor anderen, rekening houden zonder mondmasker op. En als je zelf zo bang bent voor besmetting en je ziet iemand zonder mondmasker, dan kan je toch ook gewoon zorgen dat je afstand houdt van die persoon?

Los daarvan ben ik ook wel verbaasd over hoeveel Nederlanders er schijnen te zijn die om medische redenen geen mondkapje (moeten) dragen. Wat in Nederland een reden blijkt te zijn om geen mondmasker te dragen, lijkt dat in België toch echt niet te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-20 09:10 



 
Profiel   

Mindim schreef
Joanne1987 schreef
Dan vraag ik me echt af of die mensen weten wat het is een astma aanval te hebben? Of een luchtweg infectie/longontsteking zo'n 2x per jaar?
En wat het is door migraine je longen uit je lijf te kotsen, niet meer te kunnen lopen en functioneren?

Het begrip is gewoon erg ver te zoeken, en dat vind ik jammer. Het is allemaal geen pretje, wat mensen, welk standpunt ook over zich heen krijgen



Ik weet er alles van, heb zowel astma als migraineaanvallen. Toch draag ik een mondkapje. Zit het lekker nee, maar het is te doen. Bij een aanval ga ik direct naar huis of naar buiten, deed ik ook al toen een mondkapje nog niet verplicht was, ook als ik een migraine aanvalnaan voel komen, ga ik naar huis. Want in beide gevallen wil ik liever niet in een publieke ruimte zijn, met of zonder mondkapje.


Dat snap ik volkomen, ik probeer alleen ook de kant aan te geven dat dus niet iedereen dit kan, zoals de mensen die er nu mee moeten werken
Ik kan het bovenstaande dus niet. Ik gebruik mijn puffer nu extra, en heb standaard extra pijnstillers bij overal waar ik ga. Want ook van enkel het mondkapje krijg ik hoofdpijn, niet alleen van het scherm.

Ik wil ook geen discussie aan gaan over het wel/niet dragen, ik draag hem ondanks dit wel. Maar ik denk serieus dat er weinig begrip is voor deze groep mensen, en dat blijkt ook wel als ik alles lees

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-20 09:19 



 
Profiel   

Evi84 schreef
Air schreef
Als je daar echt in geïnteresseerd bent kan je ook zelf op zoek gaan toch? En je bent bang voor gevaar, maar je haalt nu een face shield aan?
Waarom mensen met mentale problemen ook geen face shield kunnen dragen is al een paar keer uitgelegd door een aantal mensen hier.


Jij beweert iets, dan moet je het ook kunnen staven uiteraard, ik vind zo'n uitspraak toch niet niks nee. Ik ga het niet opzoeken, want het zal nagenoeg niet te vinden zijn buiten eventueel wat propagandawebsites, dus vandaar mijn vraag naar je onderbouwde bron voor die bewering.


“ in a study on the comparison of the efficacy of cloth masks to medical masks in the context of viral infections in hospital healthcare workers, summarized that cloth masks don’t protect as well as medical masks (Fig. 1). Laboratory tests showed the penetration of particles through the cloth masks to be very high (97%) compared with medical masks (44%). A consequence of the above penetration is also a higher risk of critical care illness, the influenza- -like illness is more significant in the cloth mask group than in the medical mask. Moreover, the rate of confirmation of laboratory-confirmed viruses was also much higher for cloth masks than for medi- cal masks or groups that did not wear any mask.”

https://journals.viamedica.pl/cardiolog ... 0054/50906

Wel eens van Google scholar gehoord Evie? Daar staat onwijs veel wetenschappelijk onderzoek op dat voor iedereen vrij toegankelijk is. Gewoon een tip. Het kan je helpen in een discussie niet op de man te gaan spelen en in plaats daarvan je stellingen kracht bij te zetten door de wetenschappelijk te onderbouwen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-20 10:08 



 
Profiel   

Even een reminder voor degenen die zo graag allerhande filmpjes neerzetten.
Zorg voor een werkende link en niet een Facebook pagina.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-20 11:36 



 
Profiel   

996981 schreef
Evi84 schreef

Jij beweert iets, dan moet je het ook kunnen staven uiteraard, ik vind zo'n uitspraak toch niet niks nee. Ik ga het niet opzoeken, want het zal nagenoeg niet te vinden zijn buiten eventueel wat propagandawebsites, dus vandaar mijn vraag naar je onderbouwde bron voor die bewering.


“ in a study on the comparison of the efficacy of cloth masks to medical masks in the context of viral infections in hospital healthcare workers, summarized that cloth masks don’t protect as well as medical masks (Fig. 1). Laboratory tests showed the penetration of particles through the cloth masks to be very high (97%) compared with medical masks (44%). A consequence of the above penetration is also a higher risk of critical care illness, the influenza- -like illness is more significant in the cloth mask group than in the medical mask. Moreover, the rate of confirmation of laboratory-confirmed viruses was also much higher for cloth masks than for medi- cal masks or groups that did not wear any mask.”

https://journals.viamedica.pl/cardiolog ... 0054/50906

Wel eens van Google scholar gehoord Evie? Daar staat onwijs veel wetenschappelijk onderzoek op dat voor iedereen vrij toegankelijk is. Gewoon een tip. Het kan je helpen in een discussie niet op de man te gaan spelen en in plaats daarvan je stellingen kracht bij te zetten door de wetenschappelijk te onderbouwen :)


https://scholar.google.com/scholar?hl=e ... MKjS4ol-EJ

Via dezelfde google scholar vind je minstens evenveel artikels (zelfs nog meer) waarin het nut van een mondmasker zeker wel wordt aangetoond.

‘’ Hypothetical mask adoption scenarios, for Washington and New York state, suggest that immediate near universal (80%) adoption of moderately (50%) effective masks could prevent on the order of 17–45% of projected deaths over two months in New York, while decreasing the peak daily death rate by 34–58%, absent other changes in epidemic dynamics. Even very weak masks (20% effective) can still be useful if the underlying transmission rate is relatively low or decreasing: In Washington, where baseline transmission is much less intense, 80% adoption of such masks could reduce mortality by 24–65% (and peak deaths 15–69%), compared to 2–9% mortality reduction in New York (peak death reduction 9–18%). Our results suggest use of face masks by the general public is potentially of high value in curtailing community transmission and the burden of the pandemic.’’

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-20 12:07 



 

Ik vind het ook zeer ernstig te noemen dat er geen rekening wordt gehouden met mensen die geen mondkap kunnen dragen. Ik kan er zelf ook geen dragen ivm ptss. De mondkapjesplicht heeft voor mij als gevolg dat ik nergens meer terecht kan. Zelfs met een uitgeprint kaartje vd overheid durf ik niet naar binnen.
Ik ga nu dan naar de markt voor mn boodschappen, maar het is erg omslachtig allemaal. Daarom zou een mondkapjesvrij uurtje voor mij persoonlijk wel uitkomst bieden. Al vind ik het nog steeds belachelijk.
Een vriendin van me ook met ptss gaat de strijd in de supermarkt wel steeds aan. Die zegt ik heb net zoveel recht op bestaan als ieder ander. Toch wordt ze elke keer aangesproken en zelfs bij der arm gegrepen met als gevolg herbelevingen en paniek aanvallen. Midden in de winkel. Lijkt mij vreselijk. Maar zij gaat ermee door en maakt zichtbaar wat ptss met deze hele situatie doet. Ze heeft ook een bordje gemaakt waarop staat;
[ img ]
Het gaatbij haar dus net zoveel over zelf een mondkap moeten dragen, als andere mensen die een mondkap dragen.
Het zit een stuk complexer in elkaar. Ptss is niet zomaar aanstellerij. De mensen die dat wel denken, ben ik blij voor dat ze nooit iets dergelijks mee hebben hoeven maken. Toch hoop ik dat er wat meer empathie komt voor mensen zonder mondkap.
En natuurlijk zijn er mensen die er misbruik van maken. Dat kan. Maar dat betekend niet dat iedereen er doet.
Mij zul je in winkels iig niet meer zien. Ik heb jarenlang therapie gevolgd om weer een beetje een normaal leven te kunnen leiden. Nu door de mondkapjesplicht laat ik me mijn leven niet nogmaals af nemen. Ik bescherm mezelf daarvoor. Maar veel mensen kunnen dat ook niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-20 12:53 



 
Profiel   

Poekkie schreef
https://scholar.google.com/scholar?hl=e ... MKjS4ol-EJ

Via dezelfde google scholar vind je minstens evenveel artikels (zelfs nog meer) waarin het nut van een mondmasker zeker wel wordt aangetoond.

‘’ Hypothetical mask adoption scenarios, for Washington and New York state, suggest that immediate near universal (80%) adoption of moderately (50%) effective masks could prevent on the order of 17–45% of projected deaths over two months in New York, while decreasing the peak daily death rate by 34–58%, absent other changes in epidemic dynamics. Even very weak masks (20% effective) can still be useful if the underlying transmission rate is relatively low or decreasing: In Washington, where baseline transmission is much less intense, 80% adoption of such masks could reduce mortality by 24–65% (and peak deaths 15–69%), compared to 2–9% mortality reduction in New York (peak death reduction 9–18%). Our results suggest use of face masks by the general public is potentially of high value in curtailing community transmission and the burden of the pandemic.’’


En nu krijg je een interessante, onderbouwde discussie in plaats van moddergooien :). Let wel dat het in bovenstaand stuk gaat om hypothetische scenario’s, die de besmettingsgraad zouden kúnnen verlagen (mits er wordt voldaan aan een heel scala aan andere maatregelen), waarbij uit wordt gegaan van “high effective masks” waarmee medische mondmaskers bedoelt worden. En juist die worden door de populatie niet gedragen.

In New York, zou het effect bij het dragen van niet-medische mondmaskers slechts 9-18% zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-20 12:56 



 
Profiel   

996981 schreef
Evi84 schreef
Jij beweert iets, dan moet je het ook kunnen staven uiteraard, ik vind zo'n uitspraak toch niet niks nee. Ik ga het niet opzoeken, want het zal nagenoeg niet te vinden zijn buiten eventueel wat propagandawebsites, dus vandaar mijn vraag naar je onderbouwde bron voor die bewering.


“ in a study on the comparison of the efficacy of cloth masks to medical masks in the context of viral infections in hospital healthcare workers, summarized that cloth masks don’t protect as well as medical masks (Fig. 1). Laboratory tests showed the penetration of particles through the cloth masks to be very high (97%) compared with medical masks (44%). A consequence of the above penetration is also a higher risk of critical care illness, the influenza- -like illness is more significant in the cloth mask group than in the medical mask. Moreover, the rate of confirmation of laboratory-confirmed viruses was also much higher for cloth masks than for medi- cal masks or groups that did not wear any mask.”

https://journals.viamedica.pl/cardiolog ... 0054/50906

Wel eens van Google scholar gehoord Evie? Daar staat onwijs veel wetenschappelijk onderzoek op dat voor iedereen vrij toegankelijk is. Gewoon een tip. Het kan je helpen in een discussie niet op de man te gaan spelen en in plaats daarvan je stellingen kracht bij te zetten door de wetenschappelijk te onderbouwen :)

in a study on the comparison of the efficacy of cloth masks to medical masks in the context of viral infections in hospital healthcare workers ...
De mondmaskers zoals wij ze dragen dienen om de verspreiding van virussen tegen te gaan, niet om de drager van het masker te beschermen. In een medische context dragen de medewerkers medische maskers om zichzelf te beschermen.
2 verschillende dingen, logisch dat het ook 2 verschillende types van maskers zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-20 13:37 



 
Profiel   

Sclimpre schreef
in a study on the comparison of the efficacy of cloth masks to medical masks in the context of viral infections in hospital healthcare workers ...
De mondmaskers zoals wij ze dragen dienen om de verspreiding van virussen tegen te gaan, niet om de drager van het masker te beschermen. In een medische context dragen de medewerkers medische maskers om zichzelf te beschermen.
2 verschillende dingen, logisch dat het ook 2 verschillende types van maskers zijn.


“ Laboratory tests showed the penetration of particles through the cloth masks to be very high (97%) compared with medical masks (44%)”

Dat doet hier niets aan af :) deze studie heeft aangetoond dat niet-medische mondmaskers maar 3% van de virusdeeltjes tegenhoudt. Zelfs bij medische mondmaskers is dit maar 56%. Dat is ook logisch. Medische mondmaskers zijn immers ontworpen de dragen te beschermen tegen opspattend bloed en andere lichaamssappen. Niet voor het tegenhouden van virusdeeltjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-20 13:45 



 
Profiel   

996981 schreef
Poekkie schreef
https://scholar.google.com/scholar?hl=e ... MKjS4ol-EJ

Via dezelfde google scholar vind je minstens evenveel artikels (zelfs nog meer) waarin het nut van een mondmasker zeker wel wordt aangetoond.

‘’ Hypothetical mask adoption scenarios, for Washington and New York state, suggest that immediate near universal (80%) adoption of moderately (50%) effective masks could prevent on the order of 17–45% of projected deaths over two months in New York, while decreasing the peak daily death rate by 34–58%, absent other changes in epidemic dynamics. Even very weak masks (20% effective) can still be useful if the underlying transmission rate is relatively low or decreasing: In Washington, where baseline transmission is much less intense, 80% adoption of such masks could reduce mortality by 24–65% (and peak deaths 15–69%), compared to 2–9% mortality reduction in New York (peak death reduction 9–18%). Our results suggest use of face masks by the general public is potentially of high value in curtailing community transmission and the burden of the pandemic.’’


En nu krijg je een interessante, onderbouwde discussie in plaats van moddergooien :). Let wel dat het in bovenstaand stuk gaat om hypothetische scenario’s, die de besmettingsgraad zouden kúnnen verlagen (mits er wordt voldaan aan een heel scala aan andere maatregelen), waarbij uit wordt gegaan van “high effective masks” waarmee medische mondmaskers bedoelt worden. En juist die worden door de populatie niet gedragen.

In New York, zou het effect bij het dragen van niet-medische mondmaskers slechts 9-18% zijn.


De situatie van 9-18% die jij hier uit haalt zijn voor een situatie van vrij waardeloze mondmaskers, met maar 80% van de mensen die ze draagt in een zeer drukbevolkte regio in de actiefste periode van een epidemie. Ik zou nederland en belgie meer vergelijken met washington dan met NY. Maar dan nog zou 10% minder doden al een reductie zijn die de moeite waard is.

Real-life situaties heb ik nog niets echt wetenschappelijks over gevonden. Het zijn ofwel simulaties (die ik wel vertrouw) of op basis van een paar laboratoriumtesten.

Ik heb zelf 6 jaar meegedraaid een een zeer vooraanstaand onderzoekscentrum in belgie, en de structuren die ik daar ontwikkelde werden rechtstreeks gebruikt voor antibacteriele testen aan de KUL, een unif in australie en een unif in azie. Geen covid, een aantal andere bacteriestammen. Ik ben zelf co-auteur van 3 artikels over anti-bacterial surfaces als ik me niet vergis, los van alle andere onderzoeken die ik daar van vrij dichtbij volgde. Uit ervaring kan ik zeggen dat het extreem moeilijk is om reproduceerbare biologische resultaten te verkrijgen, het hangt van zoveel factoren af. Ik heb jaren aan werk verloren zien gaan omdat er gewoon steeds tegenstrijdige uitkomsten waren aan eigen resultaten of aan aan gepubliceerde resultaten. Ik heb eveneens heel wat artikels gepubliceerd zien worden gebaseerd op incorrecte data, zelfs 1 persoonlijk tegengehouden. De korte artikels van enkele snelle experimenten in een labo zeggen mij dan ook niet zo veel.

Wat ik wel geloof is dat onzorgvuldig omgaan met maskers een groot risico inhoudt. Evenals dat er veel verschil zit tussen de maskers. Beste zou FFP2 of 3 zijn, die laten echt bijna niets door. Maar daarvan kan ik je wel zeggen dat ik altijd zeer gelukkig was dat ik ze even kon afzetten (wij droegen die verplicht hele dagen door te Bescherming van de stalen en de cleanroomomgeving)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-20 14:04 



 
Profiel   

Poekkie schreef
De situatie van 9-18% die jij hier uit haalt zijn voor een situatie van vrij waardeloze mondmaskers, met maar 80% van de mensen die ze draagt in een zeer drukbevolkte regio in de actiefste periode van een epidemie. Ik zou nederland en belgie meer vergelijken met washington dan met NY. Maar dan nog zou 10% minder doden al een reductie zijn die de moeite waard is.

Real-life situaties heb ik nog niets echt wetenschappelijks over gevonden. Het zijn ofwel simulaties (die ik wel vertrouw) of op basis van een paar laboratoriumtesten.

Ik heb zelf 6 jaar meegedraaid een een zeer vooraanstaand onderzoekscentrum in belgie, en de structuren die ik daar ontwikkelde werden rechtstreeks gebruikt voor antibacteriele testen aan de KUL, een unif in australie en een unif in azie. Geen covid, een aantal andere bacteriestammen. Ik ben zelf co-auteur van 3 artikels over anti-bacterial surfaces als ik me niet vergis, los van alle andere onderzoeken die ik daar van vrij dichtbij volgde. Uit ervaring kan ik zeggen dat het extreem moeilijk is om reproduceerbare biologische resultaten te verkrijgen, het hangt van zoveel factoren af. Ik heb jaren aan werk verloren zien gaan omdat er gewoon steeds tegenstrijdige uitkomsten waren aan eigen resultaten of aan aan gepubliceerde resultaten. Ik heb eveneens heel wat artikels gepubliceerd zien worden gebaseerd op incorrecte data, zelfs 1 persoonlijk tegengehouden. De korte artikels van enkele snelle experimenten in een labo zeggen mij dan ook niet zo veel.

Wat ik wel geloof is dat onzorgvuldig omgaan met maskers een groot risico inhoudt. Evenals dat er veel verschil zit tussen de maskers. Beste zou FFP2 of 3 zijn, die laten echt bijna niets door. Maar daarvan kan ik je wel zeggen dat ik altijd zeer gelukkig was dat ik ze even kon afzetten (wij droegen die verplicht hele dagen door te Bescherming van de stalen en de cleanroomomgeving)

Het grootste deel van de Nederlanders gebruikt ook waardeloze mondmaskers. Zelfgemaakte, op de verkeerde manier gedragen (onder de neus) of niet goed aansluitende.

Ik ben geen bioloog, dus ik weet niet in hoeverre bacteriën en virussen vergelijkbaar, of verschillend zijn. Ik weet dus ook niet hoe makkelijk of moeilijk het is om dergelijke onderzoeken te doen. Wat ik wel weet is dat het op basis van de uitkomsten van de onderzoeken die gedaan zijn niet oké is om mensen met medische problemen, die om die reden niet instaat zijn een masker te dragen er zo hard op af te rekenen als in dit topic gebeurd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-20 14:23 



 
Profiel   

Ik draag ook geen masker in de winkel om medische reden.
Tot nu toe geen gezeur van mensen gehad.
Kom nu ook niet in veel winkels maar moet toch mijn boodschappen doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-20 15:37 



 
Profiel   

Humpiedumpie schreef
Ik vind het ook zeer ernstig te noemen dat er geen rekening wordt gehouden met mensen die geen mondkap kunnen dragen. Ik kan er zelf ook geen dragen ivm ptss. De mondkapjesplicht heeft voor mij als gevolg dat ik nergens meer terecht kan. Zelfs met een uitgeprint kaartje vd overheid durf ik niet naar binnen.
Ik ga nu dan naar de markt voor mn boodschappen, maar het is erg omslachtig allemaal. Daarom zou een mondkapjesvrij uurtje voor mij persoonlijk wel uitkomst bieden. Al vind ik het nog steeds belachelijk.
Een vriendin van me ook met ptss gaat de strijd in de supermarkt wel steeds aan. Die zegt ik heb net zoveel recht op bestaan als ieder ander. Toch wordt ze elke keer aangesproken en zelfs bij der arm gegrepen met als gevolg herbelevingen en paniek aanvallen. Midden in de winkel. Lijkt mij vreselijk. Maar zij gaat ermee door en maakt zichtbaar wat ptss met deze hele situatie doet. Ze heeft ook een bordje gemaakt waarop staat;
[ [url=m/7yMNJo.jpg]Afbeelding[/url] ]
Het gaatbij haar dus net zoveel over zelf een mondkap moeten dragen, als andere mensen die een mondkap dragen.
Het zit een stuk complexer in elkaar. Ptss is niet zomaar aanstellerij. De mensen die dat wel denken, ben ik blij voor dat ze nooit iets dergelijks mee hebben hoeven maken. Toch hoop ik dat er wat meer empathie komt voor mensen zonder mondkap.
En natuurlijk zijn er mensen die er misbruik van maken. Dat kan. Maar dat betekend niet dat iedereen er doet.
Mij zul je in winkels iig niet meer zien. Ik heb jarenlang therapie gevolgd om weer een beetje een normaal leven te kunnen leiden. Nu door de mondkapjesplicht laat ik me mijn leven niet nogmaals af nemen. Ik bescherm mezelf daarvoor. Maar veel mensen kunnen dat ook niet.


Serieus bij haar arm gegrepen?!?! Is dat in Nederland of België? Echt onbegrijpelijk... Ik zou zo iemand echt gelijk een hoek verkopen denk ik...

Aan de ene kant goed dat ze zich niet laat kisten, andere kant heel verdrietig dat dat nodig is.

Kan je zelf niet samen met iemand op pad? Die dan voor jou het woord doet als iemand moeilijk gaat doen. Snap het helemaal als je t vermijdt maar in isolement gaan zitten is meestal ook niet bevorderlijk.

Hier hebben we wel nog kwetsbaren uurtjes, heb ik wel een paar keer gebruik van gemaakt maar vind dat toch dubbel om daar dan zonder mondkapje tussen te lopen. Doe nu meestal boodschappen op zaterdagavond na 8 uur, dan is er geen kip meer in de supermarkt, ze zijn tot 10 uur open.

Mondkaploze uurtjes komen voornamelijk mensen op af die niet willen denk ik, maar dat zou mij niet uitmaken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-20 16:21 



 
Profiel   

996981 schreef
Sclimpre schreef
in a study on the comparison of the efficacy of cloth masks to medical masks in the context of viral infections in hospital healthcare workers ...
De mondmaskers zoals wij ze dragen dienen om de verspreiding van virussen tegen te gaan, niet om de drager van het masker te beschermen. In een medische context dragen de medewerkers medische maskers om zichzelf te beschermen.
2 verschillende dingen, logisch dat het ook 2 verschillende types van maskers zijn.


“ Laboratory tests showed the penetration of particles through the cloth masks to be very high (97%) compared with medical masks (44%)”

Dat doet hier niets aan af :) deze studie heeft aangetoond dat niet-medische mondmaskers maar 3% van de virusdeeltjes tegenhoudt. Zelfs bij medische mondmaskers is dit maar 56%. Dat is ook logisch. Medische mondmaskers zijn immers ontworpen de dragen te beschermen tegen opspattend bloed en andere lichaamssappen. Niet voor het tegenhouden van virusdeeltjes.


Dus een correct gedragen niet-medisch mondmasker houdt 3% virusdeeltjes tegen? Eentje van stof of zelfgemaakt wellicht zelfs nog wat minder en incorrect gedragen misschien zelfs helemaal niets???

Serieus waarom doen we dan zo moeilijk???

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-20 16:27 



 

Humpiedumpie schreef
Ik vind het ook zeer ernstig te noemen dat er geen rekening wordt gehouden met mensen die geen mondkap kunnen dragen. Ik kan er zelf ook geen dragen ivm ptss. De mondkapjesplicht heeft voor mij als gevolg dat ik nergens meer terecht kan. Zelfs met een uitgeprint kaartje vd overheid durf ik niet naar binnen.
Ik ga nu dan naar de markt voor mn boodschappen, maar het is erg omslachtig allemaal. Daarom zou een mondkapjesvrij uurtje voor mij persoonlijk wel uitkomst bieden. Al vind ik het nog steeds belachelijk.
Een vriendin van me ook met ptss gaat de strijd in de supermarkt wel steeds aan. Die zegt ik heb net zoveel recht op bestaan als ieder ander. Toch wordt ze elke keer aangesproken en zelfs bij der arm gegrepen met als gevolg herbelevingen en paniek aanvallen. Midden in de winkel. Lijkt mij vreselijk. Maar zij gaat ermee door en maakt zichtbaar wat ptss met deze hele situatie doet. Ze heeft ook een bordje gemaakt waarop staat;
[ [url=m/7yMNJo.jpg]Afbeelding[/url] ]
Het gaatbij haar dus net zoveel over zelf een mondkap moeten dragen, als andere mensen die een mondkap dragen.
Het zit een stuk complexer in elkaar. Ptss is niet zomaar aanstellerij. De mensen die dat wel denken, ben ik blij voor dat ze nooit iets dergelijks mee hebben hoeven maken. Toch hoop ik dat er wat meer empathie komt voor mensen zonder mondkap.
En natuurlijk zijn er mensen die er misbruik van maken. Dat kan. Maar dat betekend niet dat iedereen er doet.
Mij zul je in winkels iig niet meer zien. Ik heb jarenlang therapie gevolgd om weer een beetje een normaal leven te kunnen leiden. Nu door de mondkapjesplicht laat ik me mijn leven niet nogmaals af nemen. Ik bescherm mezelf daarvoor. Maar veel mensen kunnen dat ook niet.


Even een vraag hoor, want ik begrijp iets niet helemaal. Als ik het goed begrijp is je vriendin verkracht als kind door mannen met maskers op, heb ik dat goed?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-20 16:35 



 

Mindim schreef
Humpiedumpie schreef
Ik vind het ook zeer ernstig te noemen dat er geen rekening wordt gehouden met mensen die geen mondkap kunnen dragen. Ik kan er zelf ook geen dragen ivm ptss. De mondkapjesplicht heeft voor mij als gevolg dat ik nergens meer terecht kan. Zelfs met een uitgeprint kaartje vd overheid durf ik niet naar binnen.
Ik ga nu dan naar de markt voor mn boodschappen, maar het is erg omslachtig allemaal. Daarom zou een mondkapjesvrij uurtje voor mij persoonlijk wel uitkomst bieden. Al vind ik het nog steeds belachelijk.
Een vriendin van me ook met ptss gaat de strijd in de supermarkt wel steeds aan. Die zegt ik heb net zoveel recht op bestaan als ieder ander. Toch wordt ze elke keer aangesproken en zelfs bij der arm gegrepen met als gevolg herbelevingen en paniek aanvallen. Midden in de winkel. Lijkt mij vreselijk. Maar zij gaat ermee door en maakt zichtbaar wat ptss met deze hele situatie doet. Ze heeft ook een bordje gemaakt waarop staat;
[ [url=m/7yMNJo.jpg]Afbeelding[/url] ]
Het gaatbij haar dus net zoveel over zelf een mondkap moeten dragen, als andere mensen die een mondkap dragen.
Het zit een stuk complexer in elkaar. Ptss is niet zomaar aanstellerij. De mensen die dat wel denken, ben ik blij voor dat ze nooit iets dergelijks mee hebben hoeven maken. Toch hoop ik dat er wat meer empathie komt voor mensen zonder mondkap.
En natuurlijk zijn er mensen die er misbruik van maken. Dat kan. Maar dat betekend niet dat iedereen er doet.
Mij zul je in winkels iig niet meer zien. Ik heb jarenlang therapie gevolgd om weer een beetje een normaal leven te kunnen leiden. Nu door de mondkapjesplicht laat ik me mijn leven niet nogmaals af nemen. Ik bescherm mezelf daarvoor. Maar veel mensen kunnen dat ook niet.


Even een vraag hoor, want ik begrijp iets niet helemaal. Als ik het goed begrijp is je vriendin verkracht als kind door mannen met maskers op, heb ik dat goed?


Ja dat klopt. En ja dit is in Nederland.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-20 19:19 



 
Profiel   

corinep schreef
In een hoop draadjes zie ik toch een hoop verwarring door de verschillen tussen Belgen en Nederlanders....

België en Nederland hebben de boel vanaf begin af aan compleet anders aangepakt. Hier is vanaf begin af aan op het hart gedrukt dat mondkapjes absoluut niets toevoegen, we werden bijna verboden ze te gebruiken. In België zijn ze eerder verplicht geworden begrijp ik? Heb het allemaal niet zo gevolgd maar volgens mij is het in België allemaal niet veel beter verlopen dan in Nederland, ondanks dus het gebruik van mondkapjes.

Misschien dat daar bij ons Nederlanders die weerstand wat meer vandaan komt, als je maanden lang hoort dat we iets niet moeten doen, het absoluut niets toevoegt en dan opeens toch wel een verplichting, die zelfs nog tegen onze grondwet ingaat... En dan nog zonder goede onderbouwing ook, als we bijvoorbeeld hadden kunnen zien dat in België de pandemie over was door het gebruik van mondkapjes had de bereidheid een stuk hoger geweest denk ik, als wij "kwetsbaren" wisten dat even een paar weken dan maar thuis blijven omdat we geen mondkapje kunnen dragen hadden we dat vast massaal met zijn allen gedaan. Maar die vooruitzichten zijn er niet, en als we niet weten hoe lang nog ga ik niet binnen blijven zitten en ja dan beroep ik mij op mijn mogelijkheid tot uitzondering.


Ik begrijp deze post niet helemaal? Het gaat toch juist over medische redenen en niet over weerstand tegen het mondkapje?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-20 19:29 



 
Profiel   

Tiggs schreef
corinep schreef
In een hoop draadjes zie ik toch een hoop verwarring door de verschillen tussen Belgen en Nederlanders....

België en Nederland hebben de boel vanaf begin af aan compleet anders aangepakt. Hier is vanaf begin af aan op het hart gedrukt dat mondkapjes absoluut niets toevoegen, we werden bijna verboden ze te gebruiken. In België zijn ze eerder verplicht geworden begrijp ik? Heb het allemaal niet zo gevolgd maar volgens mij is het in België allemaal niet veel beter verlopen dan in Nederland, ondanks dus het gebruik van mondkapjes.

Misschien dat daar bij ons Nederlanders die weerstand wat meer vandaan komt, als je maanden lang hoort dat we iets niet moeten doen, het absoluut niets toevoegt en dan opeens toch wel een verplichting, die zelfs nog tegen onze grondwet ingaat... En dan nog zonder goede onderbouwing ook, als we bijvoorbeeld hadden kunnen zien dat in België de pandemie over was door het gebruik van mondkapjes had de bereidheid een stuk hoger geweest denk ik, als wij "kwetsbaren" wisten dat even een paar weken dan maar thuis blijven omdat we geen mondkapje kunnen dragen hadden we dat vast massaal met zijn allen gedaan. Maar die vooruitzichten zijn er niet, en als we niet weten hoe lang nog ga ik niet binnen blijven zitten en ja dan beroep ik mij op mijn mogelijkheid tot uitzondering.


Ik begrijp deze post niet helemaal? Het gaat toch juist over medische redenen en niet over weerstand tegen het mondkapje?


Ik ben halverwege wat afgedwaald maar probeerde voor mezelf op een rijtje te zetten waar die reacties vol onbegrip vandaan komen, lastig dat er geen vlaggetje oid bij een naam staat maar volgens mij zijn veel posts toch van Belgen, waar mondkapjes dus al veel langer verplicht zijn en uitzonderingen eigenlijk niet gemaakt worden.

Hier ik Nederland is de situatie al die tijd anders geweest en het onderwerp is al behoorlijk afgedwaald naar hoe slecht je wel niet bent als je een mondkapje weigert dus daar was mijn reactie ook een beetje op bedoeld.

Maar er loopt het een en ander offtopic en dat maakt de discussie wat lastiger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-20 19:40 



 
Profiel   

Ah ok, dan snap ik hem weer!

Ik vind het lastig dat de kwaden het voor de goeden verpesten. Ik was laatst in de Intratuin, waar mondkapjes verplicht waren en het is dan qua uitstraling wel echt een bepaald type mens dat z'n mondkapje na de ingang 'stiekem' omlaag doet. Natuurlijk, dit is een vooroordeel en misschien hadden al die mensen echt wat, maar opvallend is het wel.

Zij verpesten het voor mensen die door (bijvoorbeeld) PTSS echt geen mondkapje kunnen verdragen en dat is gewoon diep triest.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-20 19:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 12 van de 13 [ 325 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen