Trein en Corona

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Trein en Corona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 17:03

Hallo bokkers,

Ik zat vandaag in een drukke trein met mijn mondkapje op. Ik zat op een plek waar 2 stoelen naast elkaar zijn. Ik zat aan de raam kant en er wilde een jongeman naast mij komen zitten. Hij vroeg het wel maar ik heb hem vriendelijk verzocht niet naast mij te komen zitten ivm de 1,5 m afstand. Ik word binnen kort geopeerd en hou mij ook op mijn opleiding aan de regels en reis alleen als dat nodig is. (ik ga nu maar 2 dagen naar school). Mensen om mij heen werden boos en waren verontwaardigd dat ik de jongeman niet naast mij liet zitten want we hadden allebei toch een mondkapje op?! . Ik kan er op de ns site niks over vinden. Hoe denken jullie hier over?

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Trein en Corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:05

Vandaag zijn er bijna 9000 nieuwe besmettingen gemeld.... Vandaag is het 10 dagen na de mondkapjesplicht. Vanaf dat dat uberhaupt als advies werd ingesteld merkte ik al dat mensen een mondmasker als excuus gebruiken om weer dichterbij te komen terwijl de mondmaskers nog geen bewezen effect hebben... Ik denk dat de cijfers genoeg zegggen.

moonsparkle
Berichten: 21713
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:07

Ik volg, binnenkort moet ik een paar keer naar Amsterdam en ik twijfel heel erg tussen ov en auto. Ov is een stuk goedkoper maar het voelt nu gewoon niet prettig ofzo. Nu moet ik zeggen dat ik sowieso bijna nooit meer met ov ga. Vroeger dagelijks, maar wat een ellende was dat altijd :n de trein zat vaak zo vol dat ik er niet meer in kon, en soms de volgende weer niet.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:08


Fair
Berichten: 3557
Geregistreerd: 18-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:08

Zolang het mogelijk is dat je niet naast iemand gaat zitten in het Ov, moet je dat zeker doen. Daarna kan het idd voorkomen dat je naast iemand zit. Juist omdat de 1,5m niet te waarborgen valt in het OV was daar eerder al de mondkapjesplicht. Als je het niet prettig vindt, kan je beter niet met het ov gaan.

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:11

Ik dacht dat het mondkapje in het ov in juni juist was ingevoerd zodat de 1,5m niet meer hoefde te gelden in het ov?

De keren dat ik vanaf juni met het ov ben geweest, probeerde ik ook zo veel mogelijk te voorkomen dat er iemand naast mij ging zitten en probeerde ik de 1,5m aan te houden. Werd niet vrolijk op gereageerd.

friezenfan2

Berichten: 2593
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:22

Was die plek naast jouw de ene lege plek? want alleen dan zou het mogen denk ik.
Als er overal plek was om te zitten dan zou die jongeman dus overal anders moeten gaan zitten behalve naast jouw.

Ik geloof dat je de anderhalve meter altijd moet proberen te houden. Het lijkt me moeilijk soms als je op zoek bent naar een plek en je over het gangpad loopt maar als de trein niet vol is hoeft hij niet naast je te zitten.

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:22

Idd. In de 1e golf hebben we even een periode gehad dat de scholen (ook de hogere) dicht waren en er alleen mensen met vitale en essentiële beroepen nog met het OV gingen. Toen was het mogelijk om ver genoeg uit elkaar te zitten.
Ik reis voor mijn werk (vitaal beroep) met de bus en toen de corona maatregelen versoepeld werden na de 1e golf, had je een korte periode waarin nog geen mondkapjesplocht was in het OV. Toen kwamen er telkens 2 bussen zodat het weer groter wordende aantal reizigers nog steeds genoeg afstand kon houden.
1 Juni ging voor het OV de mondkapjesplicht in en reden de bussen gewoon zoals voorheen (en maar 1 bus per x) en komt het soms voor dat je naast een ander moet zitten...
Deze jongeman had dus gewoon naast jou mogen gaan zitten. Omdat 1,5 meter niet gewaarborgd kan worden, is er de mondkapjesplicht in het OV. In andere openbare ruimten moet je idd wel én mondkapjes dragen én 1,5 afstand houden.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:25

Noem mij behoorlijk conservatief maar ik ga al sinds maart geen treinen in de spits meer in. Ik heb mijn reistijden zo verlegd dat ik niet in de drukte onderweg was of ging met de fiets. Ook met masker is het afstand houden anders is het niet meer dan een zinloos symbool.
Een stoel leeghouden vind ik dan echter weer op de grens. Zelf ga ik gewoon staan in zo‘n geval en laat de stoelen voor mensen die het niet erg vinden om naast elkaar te zitten.

moonsparkle
Berichten: 21713
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:29

Sizzle schreef:
Noem mij behoorlijk conservatief maar ik ga al sinds maart geen treinen in de spits meer in. Ik heb mijn reistijden zo verlegd dat ik niet in de drukte onderweg was of ging met de fiets. Ook met masker is het afstand houden anders is het niet meer dan een zinloos symbool.
Een stoel leeghouden vind ik dan echter weer op de grens. Zelf ga ik gewoon staan in zo‘n geval en laat de stoelen voor mensen die het niet erg vinden om naast elkaar te zitten.


Denk dat als het druk is je ook staand vaak geen 1,5 meter kunt hanteren.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Trein en Corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:33

Ik zou in jouw geval op staan en ergens staan waar het rustiger is. Of geen drukke trein nemen. Maar je kan niet iemand een zitplek weigeren. Men mag gewoon met twee naast elkaar zitten.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 17:37

Ik wist op dat moment niet anders dan dat je in het ov een mondkapje op moet en 1,5 meter afstand moeat houden maar het is mij nu duidelijk. :j

pateeke
Berichten: 2213
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Trein en Corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:09

Afstand houden zou nr 1 moeten zijn. Dus als het mogelijk is, kan de jongeman gerust ergens anders gaan zitten. Is dat niet mogelijk ivm drukte op de trein, tja dan snap ik het wel dat hij naast je wil komen zitten...Die afstand kan je helaas niet altijd en overal houden, maar waar mogelijk heeft het zeker de voorkeur..

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:19

moonsparkle schreef:
Ik volg, binnenkort moet ik een paar keer naar Amsterdam en ik twijfel heel erg tussen ov en auto. Ov is een stuk goedkoper maar het voelt nu gewoon niet prettig ofzo. Nu moet ik zeggen dat ik sowieso bijna nooit meer met ov ga. Vroeger dagelijks, maar wat een ellende was dat altijd :n de trein zat vaak zo vol dat ik er niet meer in kon, en soms de volgende weer niet.


Ik stond laatst voor de keuze om bij de Arena te parkeren en voor bijna niks een klein stukje met de metro/tram te reizen of voor de deur te parkeren (a 20 euro). Heb toch maar voor dat laatste gekozen, mijn gezondheid is me dat wel waard. Ik realiseer me dat ik geluk heb dat ik dit kán zeggen hoor, als 20 euro een week eten is (bij wijze van spreken), snap ik dat je een andere keuze kunt maken.

In de zomer ben ik met de trein naar mijn werk gegaan en dat vond ik ook echt niet prettig, mensen die het mondkapje maar half opzetten, te veel mensen bij elkaar etc. Inmiddels ga ik dus alweer een tijdje met de auto. Ik heb ook niet zo'n hoge pet op van de ventilatie in treinen, dus als het kan, mijd ik ze.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:19

moonsparkle schreef:
Sizzle schreef:
Noem mij behoorlijk conservatief maar ik ga al sinds maart geen treinen in de spits meer in. Ik heb mijn reistijden zo verlegd dat ik niet in de drukte onderweg was of ging met de fiets. Ook met masker is het afstand houden anders is het niet meer dan een zinloos symbool.
Een stoel leeghouden vind ik dan echter weer op de grens. Zelf ga ik gewoon staan in zo‘n geval en laat de stoelen voor mensen die het niet erg vinden om naast elkaar te zitten.


Denk dat als het druk is je ook staand vaak geen 1,5 meter kunt hanteren.


Daarom ging ik dus buiten de spits
Ik heb 1x een uur extra gewacht toen er een trein zeer overvol was.

Nessie

Berichten: 8577
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:36

Ik reis met het OV, in de spits. Wanneer het niet druk is, zit niemand naast elkaar, alleen bij de plekjes van 4 schuin tegenover elkaar. Echter mag je wel naast elkaar zitten. In een volle trein of tram staan de mensen welke staan veel dichter bij elkaar met z’n allen dan als je naast 1 iemand gaat zitten. Ik zou er zelf echt geen probleem van maken als iemand ernaast gaat zitten, diegene betaalt ook voor zijn of haar reis en het is toegestaan (zat vandaag ook in een volle bus (kon niemand meer bij moest haltes voorbij rijden), maar daar had ik ook m’n tas op schoot zodat er iemand naast kon gaan zitten (en dat gebeurde ook). Als je dit wil voorkomen, kun je het beste buiten de spits om reizen of niet met het OV.

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 19:05

Waren er nog plekken waar hij niet naast iemand hoefde te zitten? Ik probeer het wel zoveel mogelijk te vermijden, maar soms kun je gewoon niet anders.. tenzij je de hele reis staan een alternatief vind.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 19:32

Narya schreef:
Waren er nog plekken waar hij niet naast iemand hoefde te zitten? Ik probeer het wel zoveel mogelijk te vermijden, maar soms kun je gewoon niet anders.. tenzij je de hele reis staan een alternatief vind.

Ja er waren nog een aantal plekken..

Nessie

Berichten: 8577
Geregistreerd: 29-03-05

Re: Trein en Corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 20:11

Dan zou ik hem alleen verwijzen dat er ook nog plekken zijn waar hij eventueel alleen kan gaan zitten, maar alsnog is het niet verboden naast elkaar te zitten in het OV dus mag die persoon eventueel ook naast mij plaatsnemen.