Cruciaal beroep, school verzorgt geen opvang?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Firegirl
Berichten: 949
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Cruciaal beroep, school verzorgt geen opvang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 18:32

In alle berichtgeving zie ik dat kinderen van mensen uit cruciale beroepen tot aan de kerstvakantie worden opgevangen op school.
De school geeft echter aan druk bezig te zijn met het organiseren van thuis onderwijs en verzorgt daarom geen opvang. Ze geven aan hiertoe niet verplicht te zijn. Iemand een idee hoe dit zit?

Ik ben op zoek naar documentatie/links enzovoort waaruit blijkt dat school dit zo maar mag doen. Graag alleen reageren met dit soort informatie. Meningen zijn er tenslotte al genoeg, daar hebben we niets aan in de discussie met school.

Arethe
Berichten: 2561
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 18:38


Firegirl
Berichten: 949
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 18:43

Arethe schreef:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... noodopvang

Hier staat dat scholen altijd noodopvang hebben.

Edit: het mag (bij toestemming van ouders wel op een andere locatie van een overkoepelde organisatie)


Dit is ook aangegeven bij de school. Echter hier staat niets over een verplichting. School geeft zelf aan niet verplicht te zijn.

Arethe
Berichten: 2561
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 18:47

Lastig. Kan je het niet andersom spelen, overal is informatie te vinden dat het wel hoort. Laat zij maar met bewijs komen dat het niet hoeft. Anders sta je morgen ochtend gewoon op de stoep met kind

Edit: https://www.poraad.nl/nieuws-en-achterg ... ensluiting

Hier staat ook benoemd dat het de verantwoordelijkheid van school is onder schooltijd mits ouders cruciaal beroep hebben.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Cruciaal beroep, school verzorgt geen opvang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 18:50

School heeft het blijkbaar niet.

Dan kun je gaan strijden tegen school, of een andere oplossing zoeken.

Ik zou voor dat laatste kiezen.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 18:51

https://www.poraad.nl/nieuws-en-achterg ... ensluiting

De noodopvang voor de kinderen van ouder(s) met een vitaal beroep is de verantwoordelijkheid van de organisatie die voor dat dagdeel sowieso aan de lat stond. Onder schooltijden regelt de school deze opvang, buiten schooltijden en in vakanties doet de kinderopvang dat, mits ouders al een contract bij hen hebben.

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Cruciaal beroep, school verzorgt geen opvang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 18:54

School is daar inderdaad verantwoordelijk voor, als er geen lockdown was zat je kind immers ook op school. Als school het niet wil/kan regelen zou ik contact opnemen met de overkoepelende organisatie waar de school onder valt

Croo

Berichten: 297
Geregistreerd: 27-05-10
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 18:55

Hier ook een school die zegt die verplichting niet te hebben. Wij hoeven er nu geen gebruik van te maken omdat ik tijdelijk ziek thuis zit, maar anders had ik ze wel nodig gehad aangezien zowel mijn man als ikzelf werkzaam zijn in cruciale beroepsgroepen. Natuurlijk hebben we opa's en oma's, maar ik vind het erg vreemd dat de school zich lijkt te onttrekken aan hun verantwoordelijkheden...

Via deze link staat nog het volgende: "Noodopvang wordt altijd geboden door scholen en kinderopvangorganisaties (dagopvang en BSO) wanneer er kinderen zijn die hier recht op hebben". Hier lijkt al iets meer op een soort verplichting.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... gastouders
Laatst bijgewerkt door Croo op 16-12-20 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicjuh_
Berichten: 260
Geregistreerd: 04-09-08
Woonplaats: Gilze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 18:55

Ik weet ook niet goed of het een verplichting is, liep tegen hetzelfde probleem voor deze dagen tot de vakantie. Heb het nog in mijn netwerk op kunnen lossen gelukkig. Ik volg wel even.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Cruciaal beroep, school verzorgt geen opvang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 19:04

Weet ook niet of het een verplichting is, maar onze school doet het ook niet deze drie dagen.
Ik breng ze morgen naar m’n ouders en vrijdag ben ik vrij.

Lay_D

Berichten: 3712
Geregistreerd: 16-12-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Cruciaal beroep, school verzorgt geen opvang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 19:24

Naar mijn weten is school het verplicht, althans bij de school van mijn 2 jongsten wel. Dat stond namelijk in de mail die wij van de directeur hebben gehad, echter denken de leerkrachten er anders over.

Ik werk ook in een cruciaal beroep en had eigenlijk vandaag en vrijdag noodopvang van school nodig, ik kreeg gister als antwoord van 1 van de leerkrachten: tja dan moet het maar ( zou om vandaag gaan) maar vrijdag konden ze mij niet garanderen.

Mijn jongste is daarom in overleg met de opvang (vso,bso) de uren daar extra opgevangen en zal vrijdag ook extra opgevangen worden ipv op school.
Mijn dochter ( 1na jongste blijft dan thuis met haar oudere broers.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34618
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 19:26

Zijn ze wel verplicht. Onze dochter gaat na de kerstvakantie naar de noodopvang. Had deze week ook al mogen komen met ingang van vandaag. Maar dat is voor ons niet nodig deze week. School bood het wel heel lief gelijk aan toen ik vroeg naar noodopvang.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 19:28

Ik lees onderstaande wel als verplichting en geen optie vanuit school:

Aanbieders noodopvang

- Noodopvang wordt altijd geboden door scholen en kinderopvangorganisaties (dagopvang en BSO) wanneer er kinderen zijn die hier recht op hebben. Dit is dus anders dan de situatie in het voorjaar.
- Scholen leveren noodopvang tijdens de schooluren en de kinderopvang gedurende de reguliere openstellingstijden van de kinderopvang.

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... noodopvang


Ik zou gewoon even bellen naar rijksoverheid en vragen hoe je dit aan kunt tonen.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 19:31

Nou dan hoop ik dat die salaris verhoging van die leerkrachten wordt terug gedraaid.

Hier in het voorjaar gebeurde het ook dat sommig leerkrachten toen de scholen dicht moesten de dagen gingen gebruiken als extra gratis vakantie en namen ook bewust de telefoon niet op als ze tijdens werktijden gebeld worden.
Ik vindt dit echt geen style naar de andere mensen toe die keihard hun best doen in deze Corona tijd en die hier zelfs niks extra's voor krijgen en zelfs minder verdienen dan die leraren.

Als de school echt geen oplossing wilt aanbieden, mischien dat je anders op facebook een oproep kunt zetten met er in van ik zit in dit beroep.... echter wilt school ... mijn kinderen niet opvangen terwijl ik in deze corona tijd hardt nodig ben.
Wie helpt mij uit de brand?

Firegirl
Berichten: 949
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 19:33

Bedankt voor de reacties tot zover. Gaat trouwens niet om mijn kinderen, maar van een familielid. Helaas is in het netwerk opvangen lastig vanwege ook werkzaam zijn in cruciale beroepen of kwetsbare groepen. In de vorige lockdown deed de school ook erg moeilijk. Is ook een aantal keren (op het laatste moment) aangegeven dat kinderen toch niet opgevangen kunnen worden of dat het vol was. Vandaar dat we hier nu iets mee willen, overal met de kinderen moeten leuren geeft nog meer stress dan uitzoeken hoe het precies zit. En aangezien niemand weet of dit de laatste lockdown wordt.....
Toch met de kinderen voor een dichte deur gaan staan gaat natuurlijk niet werken en heeft geen enkele zin.
We hebben inmiddels contact met iemand die het navraagt in een overleg tussen gemeentes en scholen.
Ik schrik er trouwens wel van dat er meer mensen tegen aan lopen. Heb ook al van mensen gehoord dat ze vanwege al het gedoe maar hun baan hebben opgezegd. Werkzaam in de zorg en na Corona solliciteren ze wel weer ergens anders.

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Cruciaal beroep, school verzorgt geen opvang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 19:38

Schandalig eigenlijk, hier was het totaal geen probleem en ook de BSO was zo geregeld.

marrlinde
Berichten: 4276
Geregistreerd: 21-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 19:39

In onze regio wordt in de vakantie noodopvang verzorgd door de BSO/KDV organisatie rn buiten de vakanties op school. Wel moet je voor die periode een contract afsluiten bij de organisatie en ook toeslag aanvragen wil je recht hebben op vergoeding, al zal uit eigen zak betalen ook een optie zijn lijkt me. Is wat omslachtig maar kan me ook voorstellen dat scholen je nog extra problemen creëert als je de docenten in de vakantie ook noodopvang laat verzorgen dus snap de werkwijze wel.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 19:53

Ik begreep van TS dat het om de periode gaat van nu en tot de kerstvakantie. Dus niet tijdens de vakantie zelf. Al zal het zeker netjes zijn als voor die periode ook wordt geregeld wordt zonder dat er kosten aan zitten.
En anders meld je desnoods maar ziek om voor je kinderen te kunnen zorgen, het is mischien wel wat huftiger , maar dit probleem begint bij de scholen.

Firegirl
Berichten: 949
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Re: Cruciaal beroep, school verzorgt geen opvang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 19:58

Klopt het gaat om de periode voor nu tot de kerstvakantie. In de kerstvakantie is het duidelijk, hier kun je van de BSO gebruik maken op dagen dat de kinderen anders ook zouden gaan.
Bij extra moeten werken geeft dit waarschijnlijk ook problemen voor sommige mensen, echter hier is weer overleg met de BSO mogelijk.

Jorissie
Berichten: 221
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 20:00

Zelf ook werkzaam in een cruciaal beroep, gelukkig bieden zowel school als bso noodopvang aan en is het ook geen probleem qua dagen of vol zitten.
Maar andere collega’s hadden wel problemen en onze werkgever heeft toen voor een oplossing gezorgd door plekken aan te bieden bij een kinderopvang en bso organisatie hier in de buurt, ook nu zijn ze weer bezig dit te regelen.
Dus ook super netjes meegedacht van onze werkgever.

Edit: Kan er niets geregeld worden met de werkgever? Nu vrij en andere keer extra werken of met collega’s onderling ruilen?

Lynn_Nikita

Berichten: 25455
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Cruciaal beroep, school verzorgt geen opvang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 20:44

Ik werk in de dierensector, paardenfokkerij en kan niet zomaar 3 weken wegblijven en daarbij, als ik niet werk krijg ik ook niet betaald. ( ik bouw geen verlofuren op)
Mijn man start 1 januari op een nieuwe plek nu zijn vorige werkgever failliet is. Hij kan moeilijk op zijn eerste werkdag aangeven 3 weken verlof nodig te hebben, heeft nog niks opgebouwd en zit in 1 maand proeftijd.
Maar helaas, school geeft ook aan niet te kunnen / willen meewerken (ik moest mijn kinderen maar mee naar werk nemen)
Opa en oma vallen in de risicogroep met oa hartproblemen en copd, mijn vader heeft recent een hersenbloeding gehad waardoor mijn moeder nu mantelzorger is, hij kan de drukte van kinderen om zich heen absoluut niet aan en hem alleen laten gaat ook niet, hij verdwaald in zijn eigen huis

Bedankt he Rutte!

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Cruciaal beroep, school verzorgt geen opvang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 20:51

Bedankt he corona lijkt me eerlijker.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34618
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 20:52

Nu hier toch een topic over is, school vraagt geen bewijs voor werk in cruciaal beroep. De VSO wel. Hoe hebben anderen dit aangetoond?

Firegirl
Berichten: 949
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 20:55

SusanH schreef:
Nu hier toch een topic over is, school vraagt geen bewijs voor werk in cruciaal beroep. De VSO wel. Hoe hebben anderen dit aangetoond?


Mijn werkgever stelt hier een brief voor beschikbaar.

Lynn_Nikita

Berichten: 25455
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 20:57

Femke_Tweety schreef:
Bedankt he corona lijkt me eerlijker.


Dat Rutte een keuze maakt om volledig lockdown te doen, ok,so be it, maar zorg dan wel voor een oplossing voor de werkende mens
Dat ligt aan hem! Hij zorgt dat beide ouders een cruciaal beroep moeten hebben en zelfs dan doet de opvang moeilijk, hebben ze liever dat je in je eigen netwerk zoekt, maar als dat niet mogelijk is heb je pech.

Ik kan niet thuiswerken,200 paarden passen net niet in mijn tuin, ik krijg geen vrij en al zou ik dat wel krijgen, dan mis ik dus ook mijn inkomen
Mijn man begint aan een nieuwe baan, zit in zijn proefperiode dan dus ook weinig mogelijk
als ik 1 van beide inkomens kon missen dan werkten wij sowieso wel minder maar helaas, Reserve potje is na 2 maanden WW ipv normaal inkomen en een verbouwing ook ver leeg