Cruciaal beroep, school verzorgt geen opvang?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AnnemiekvM

Berichten: 8247
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Cruciaal beroep, school verzorgt geen opvang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 14:10

Ik ben leerkracht en bij ons op school is er gewoon opvang geregeld. Niet in de kerstvakantie zelf, maar wel ervoor en erna.
Dus heel gek dat jouw school dat niet aanbied. Voor zover ik het weet is het verplicht.

Supervixen

Berichten: 12834
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 14:33

AnnemiekvM schreef:
Ik ben leerkracht en bij ons op school is er gewoon opvang geregeld. Niet in de kerstvakantie zelf, maar wel ervoor en erna.
Dus heel gek dat jouw school dat niet aanbied. Voor zover ik het weet is het verplicht.


Bij ons hetzelfde op de school waar ik lesgeef.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 14:41

Hier ook, vanaf woensdag gelijk opvang voor kinderen van ouders met cruciale beroepen en na de vakantie ook.

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 14:57

secricible schreef:
Natuurlijk moet er een drempel zijn, dat is ook niet wat ik wilde zeggen. Mijn opmerking was gericht op Liezel1, die geen toestemming kreeg om haar kinderen te sturen want "ouders met 2 cruciale beroepen gaan voor". Terwijl de rijksoverheid aangeeft dat ook kinderen met 1 ouder met een cruciaal beroep welkom zijn als er geen andere optie is (en daar was bij Liezel1 sprake van).
Capaciteit mag geen reden zijn om als school nog eens te gaan schiften en bepaalde mensen uit de volledige doelgroep die toestemming heeft van de overheid te weren.


Als je het zo omschrijft, ben ik het helemaal met je eens.

Firegirl
Berichten: 949
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Re: Cruciaal beroep, school verzorgt geen opvang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-20 22:49

Inmiddels een update. School is inderdaad verplicht om de opvang tijens openingstijden van de school te verzorgen.
De directie van de school is hierop aangesproken door de directie van de scholengroep. Even afwachten hoe het loopt na de kerstvakantie.

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Cruciaal beroep, school verzorgt geen opvang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 01:48

Goed dat er doorgepakt is, het is toch ook te belachelijk voor woorden dat een school zich er niet aan houdt. Tuurlijk is het even een geregel, maar er zijn genoeg oplossingen te verzinnen.

Bij ons wordt de noodopvang o.a. verzorgd door de gymlerares samen met onderwijs assistenten, fijn dat het kabinet daar vorig jaar geld voor heeft toegezegd. Ook de juffen en meesters van de klassen die niet online les volgen springen bij in de noodopvang, meestal zijn dat juffen van de onderbouw.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 09:23

Ik doe bij ons op de school de planning van de noodopvang en het is echt een enorme puzzel want er zijn deze periode enorm veel kinderen aangemeld.
Dat betekent voor ons dus ook keihard werken, en noodopvang draaien en digitaal onderwijs verzorgen.
De meeste van onze collega’s zijn hele dagen op school en werken daarna ook nog thuis om alles in orde te krijgen.
De noodopvang wordt bij ons op school hoofdzakelijk bezet door onderbouwleerkrachten, onderwijsassistenten, staigiaires en voor de beweegmomenten de gymleerkracht.
Wanneer we het hier niet mee redden springen andere leerkrachten en de directeur bij.

Iedereen met een cruciaal beroep mag aanspraak maken op noodopvang als je geen andere opvangmogelijkheden hebt op de dagen dat je werkt, ook als 1 ouder in een cruciaal beroep werkt.

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Re: Cruciaal beroep, school verzorgt geen opvang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 01:15

Mijn man en ik werken allebei in een bedrijf wat cruciaal is.
Onze kinderen kan ik meenemen, op de dagen dat er geen productie wordt gemaakt.
We werken namelijk 2 of 3 dagen per week, ligt aan de hoeveelheid werk die we binnen krijgen.
School vindt het eigenlijk geen noodzaak om opvang te geven aan mijn kinderen,
omdat hun kennis boven gemiddeld is. Oftewel ze kunnen het volgens school makkelijk missen.
Maar geven wel noodhulp voor kinderen die slecht presteren of andere problemen thuis hebben.
Ben deze lockdown dus wel op mijn strepen gaan staan. Ze zijn het verplicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 01:54

Liezel1 schreef:
lenaa_tje schreef:
Dan hoort de opvang niet moeilijk te doen en moet je dat, net als mijn collega, gewoon hard spelen.


Ik heb al een verklaring van mijn leidinggevende.
Maar ouders met beiden een cruciaal beroep gaan voor.....

Als je man onder werktijd wordt opgeroepen voor de brandweer gaat hij dan ook of enkel als hij thuis is.
Als hij enkel gaat als hij al thuis is, dan snap ik het enigszins. Dan zou dan betekenen dat hij dat in zijn vrije tijd zou doen, als simpel en oneerbiedig gezegd 'hobby'. Maar dat het feitelijk niets met zijn werk te maken heeft.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 08:54

ikkeniet schreef:
Mijn man en ik werken allebei in een bedrijf wat cruciaal is.
Onze kinderen kan ik meenemen, op de dagen dat er geen productie wordt gemaakt.
We werken namelijk 2 of 3 dagen per week, ligt aan de hoeveelheid werk die we binnen krijgen.
School vindt het eigenlijk geen noodzaak om opvang te geven aan mijn kinderen,
omdat hun kennis boven gemiddeld is. Oftewel ze kunnen het volgens school makkelijk missen.
Maar geven wel noodhulp voor kinderen die slecht presteren of andere problemen thuis hebben.
Ben deze lockdown dus wel op mijn strepen gaan staan. Ze zijn het verplicht.



Bij ouders met cruciale beroepen gaat noodopvang niet om prestatie van de kinderen maar om opvang tijdens werkuren van de ouders.
Bij kinderen uit risico gezinnen kan het wel om prestatie of thuissituatie gaan.

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 10:14

Mindim schreef:
Liezel1 schreef:

Ik heb al een verklaring van mijn leidinggevende.
Maar ouders met beiden een cruciaal beroep gaan voor.....

Als je man onder werktijd wordt opgeroepen voor de brandweer gaat hij dan ook of enkel als hij thuis is.
Als hij enkel gaat als hij al thuis is, dan snap ik het enigszins. Dan zou dan betekenen dat hij dat in zijn vrije tijd zou doen, als simpel en oneerbiedig gezegd 'hobby'. Maar dat het feitelijk niets met zijn werk te maken heeft.


Hij kan alleen uitrukken als hij thuis is, want hij werkt overal in het land. Dan ben je dus niet binnen 2 minuten op de kazerne. Zijn werk is ook brandweerzorg. Oa brandmeldinstallaties keuren in bejaardentehuizen, controles op (brand)veiligheid op bouwplaatsen, etc.
Maar dan wel als ZZPer en dat snappen veel mensen niet hoe dat zit.
Als zijn werk helemaal stil zou liggen, zou hij 24/7 beschikbaar zijn voor een uitruk vanuit huis, dus dan geldt het wel.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Cruciaal beroep, school verzorgt geen opvang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 10:23

In de gemeente waar ik werk was het heel vlot geregeld. De scholen hadden de draaiboeken al liggen. Kinderen waarvan één van de ouders een cruciaal beroep heeft worden opgevangen, kinderen uit kwetsbare gezinnen en kinderen waarvan is gebleken dat thuis onderwijs niet werkt voor hun. Om wel een drempel te hebben wordt er (indien situatie nog niet bekend) wel even doorgevraagd. Bewijsvoering is niet nodig.

Speciaal onderwijs en praktijk onderwijs is open. BSO hanteert dezelfde regels en voor extra opvang voor die groepen wordt een lijstje bijgehouden omdat gemeente daar waarschijnlijk de rekening van krijgt. Voor de extra opvang wordt uiteraard ook even goed doorgevraagd naar de reden.

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Cruciaal beroep, school verzorgt geen opvang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 10:40

Bij ons is het ook goed geregeld, ongeveer zoals Nouvel zegt.

Ik vind het prima dat er even wordt doorgevraagd naar het cruciale beroep. Mijn ervaring als leerkracht is dat er helaas veel ouders zijn die alleen denken aan hun rechten als opvoeder en niet aan hun plichten en er wordt meer dan eens misbruik gemaakt van dergelijke regelingen helaas. Wanneer ze voldoen aan de eisen zijn hun kinderen van harte welkom.

Ik las hier ook nog iemand die de salarisverhoging wilde terugdraaien omdat een leerkracht de telefoon niet opnam enzo? 8)7 Are you kidding me? Heb je een gesprek gehad en weet je zeker dat het zo zit als jij aanneemt? En mocht het dan zo zijn dat jij 1 rotte appel hebt getroffen, schilder je dan de hele beroepsgroep maar zo af? Het gros werkt zich de ballen uit de broek voor jouw koters. En wat krijgen ze terug? Gezeik en gezanik van de maatschappij. :n Dit is de reden dat ik nog in het onderwijs werk, ik hoop dat ik de volgende generatie meer mee kan geven, verdraagzaamheid en veerkracht bijvoorbeeld.