Buitengebied te populair dankzij corona

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29454
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 16:59

Door wie word je daarvoor uitgemaakt?
Als mijn vrienden dat zouden doen zijn ze 1 tel later geen vriend meer.

Hier gaan de honden alleen maar aan de lijn uit.

Sherivey
Berichten: 8620
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 17:47

Bij mij op gegeven moment ook. Ons geadopteerde Roemeense hondje durfde ik niet eens los te laten, alleen al omdat ze uit angst kon weglopen.

De Duitse Herder vond mountainbikers iets te gezellig. Dat gevoel was niet wederzijds :+

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 19:24

Mijn ene paard trekt zich niks aan van koetsen. De andere moet je niet in galop of zelfs draf naderen, die trekt de kont in en gaat er momenteel nog van in de stress. (Is nog in opleiding). Daarbij heb ik altijd geleerd, inhalen en kruisen gebeurd in STAP. Laten kijken is wel makkelijk gezegd als er geen ruimte is om überhaupt opzij te gaan.

Bo_Y

Berichten: 4560
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 20:25

Dilan93 schreef:
Bo_Y schreef:
Ik heb mijn hond bijna altijd aangelijnd.
En werd zondag 2 keer aangesproken dat andere wandelaars dat zo fijn vonden. Want meestal zagen ze dat anders.

Ik durf amper nog op sociale media een foto te plaatsen dat ik lange wandelingen maak met een aangelijnde hond, want ik wordt uitgemaakt voor dierenmishandelaar ect..

Ook ruiters zijn altijd verbaasd. Als ik een ruiter aan zie komen. Ga ik aan de kant staan, laat Saar zitten en focussen op mij. En als de ruiter gepasseerd is, gaan we verder

Maar goed voor de gemiddelde mens is rekening houden met anderen lastig

Wat is daar mishandeling aan?

Vind dat je dat juist netjes doet


Honden horen volgens die mensen los te lopen en aangelijnd is zielig. Ik snap het ook niet.
Ik heb een lange lijn en ze heeft alle ruimte en waar het kan op de dag dat ze geen bananen in de oren heeft, kan ze los uitrennen.

Gelukkig zijn het geen vrienden, maar mensen in de rasgroep op facebook...

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 21:19

ai ai ai wat een numpty's @bo_Y 2 van mijn honden komen nooit los omdat ze een dier echt vangen, doden en opeten := mijn andere 2 kunnen wel los die hebben een goede recall. De twee die niet los komen lopen aan een lange lijn en kunnen prima hun energie kwijt

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33790
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 21:21

Ik vind het wel zielig wanneer honden nooit eens los kunnen rennen. Nee dat hoeft niet elke dag. Maar regelmatig eens in een tuin / omheind gebied / whatever even flink kunnen rennen en spelen is voor mij wel een vereiste om een hond te kunnen houden. Natuurlijk heb je altijd situaties waarin dit lastiger is. Maar een heel leven nooit echt los kunnen gaan is sneu. Zie dat veel bij honden die in de stad wonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 21:23

Bo_Y schreef:
Honden horen volgens die mensen los te lopen en aangelijnd is zielig. Ik snap het ook niet.
Ik heb een lange lijn en ze heeft alle ruimte en waar het kan op de dag dat ze geen bananen in de oren heeft, kan ze los uitrennen.

Gelukkig zijn het geen vrienden, maar mensen in de rasgroep op facebook...

Dat soort opmerkingen lekker naast je neer leggen, die mensen weten niet beter moet je maar denken.

Ik heb een oude hond (roemeen) altijd los, maar die blijft bij me en vindt niets interessant. Dan heb ik 2 jagers (ook roemenen), die heb ik aan 10 meter sleeplijnen en dan heb ik een boxer van 2 die te enthousiast en lomp is en andere honden niet lief benaderd. Die is aan een politielijn en die mag op overzichtelijke stukken los om een sprintje te trekken, maar enkel als er niemand te zien is. We lopen vaak 5 tot 6 km per dag met de honden, soms meer. De sleeplijnen zijn 10 meter, dus een sprintje trekken kan prima en anders rennen ze naast de fiets. Ook mijn honden moeten netjes gaan zitten wanneer een paard passeert, de gemiddelde ruiter kan dan zeer waarderen.

Dus het is prima diervriendelijk, laat die mensen maar zeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 21:26

MarlindeRooz schreef:
Ik vind het wel zielig wanneer honden nooit eens los kunnen rennen. Nee dat hoeft niet elke dag. Maar regelmatig eens in een tuin / omheind gebied / whatever even flink kunnen rennen en spelen is voor mij wel een vereiste om een hond te kunnen houden. Natuurlijk heb je altijd situaties waarin dit lastiger is. Maar een heel leven nooit echt los kunnen gaan is sneu. Zie dat veel bij honden die in de stad wonen.

Daar is een bosgebied echter niet voor. En als je hond onder appel is prima, maar dat zijn de meesten niet.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33790
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 21:29

Mindim schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ik vind het wel zielig wanneer honden nooit eens los kunnen rennen. Nee dat hoeft niet elke dag. Maar regelmatig eens in een tuin / omheind gebied / whatever even flink kunnen rennen en spelen is voor mij wel een vereiste om een hond te kunnen houden. Natuurlijk heb je altijd situaties waarin dit lastiger is. Maar een heel leven nooit echt los kunnen gaan is sneu. Zie dat veel bij honden die in de stad wonen.

Daar is een bosgebied echter niet voor. En als je hond onder appel is prima, maar dat zijn de meesten niet.

Nee precies, dan heb je te weinig overzicht wanneer je hond niet luistert. Onze hond gaat zelf niet van het pad af (poten optillen, bleh :roll: ) en kent niks anders dan los lopen. Maar in een druk bos zou ze ook aan de lijn gaan als ze zich niet kon gedragen.

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 22:26

MarlindeRooz schreef:
Ik vind het wel zielig wanneer honden nooit eens los kunnen rennen. Nee dat hoeft niet elke dag. Maar regelmatig eens in een tuin / omheind gebied / whatever even flink kunnen rennen en spelen is voor mij wel een vereiste om een hond te kunnen houden. Natuurlijk heb je altijd situaties waarin dit lastiger is. Maar een heel leven nooit echt los kunnen gaan is sneu. Zie dat veel bij honden die in de stad wonen.


Hier mogen ze sowieso niet los van 1 maart tot 31 augustus, doe je dat boete direct :P maar hier zijn voldoende goed omheinde speel velden :) daar gaat het meestal zo met mijn monsters *\o/*

Afbeelding

edit: maar wat ik bedoel dat het echt niet zielig is dat honden aan de lijn moeten blijven, of zie je graag verscheurde dieren? hond gedraagt niet mag niet los imo vooral niet als ze andere lastig vallen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 09:59

Ik begin meer en meer te snappen waarom mensen zo'n hekel hebben aan ruiters/menners en wij slechts enkele paden toegewezen krijgen in de natuurgebieden. Ik heb hier gepost wat ik vorige zondag heb meegemaakt. Nu ben ik 200% pro desencibilizeren, dus ben ik afgelopen week op zoek gegaan naar een menner die met ons mee op pad zou kunnen. Ik had een kennis benadert die heel wat mensen kent in het paarden wereldje en zij kent een menner uit mijn buurt. Blijkt dat 1 van de menners van vorige zondag te zijn. Meneer beweert dat zij in draf waren en ons niet hadden gezien. Verzorgster blijft erbij dat ze in galop waren, niet wilde vertragen toen ze de 1ste keer aangaf dat ik met een jong paard verderop het pad was en het dus een 2de keer moest vragen. Hoezo, ze wisten het niet? Vervolgens zou ik geweigerd hebben om mijn paard te laten kijken, waarop zij dan stilletjes voorbij gekomen zijn. Wacht ff?! Dus ik ben de seut omdat ik mijn paard, die nog nooit een koets van dichtbij gezien had, niet wil laten kijken naar 3 koetsen die met veel kabaal in galop, volgens hen draf, voorbij vliegen ? Heb hen proberen duidelijk te maken dat mijn paard een medisch probleem heeft, waar zij geen oren naar hadden, maar ik ben nu wel de moeilijke waar zij voor in stap moesten? Ja daag, geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om met dat soort paarden volk op stap te gaan. Snap echt niet waarom je volle vaart over een pad gaat waar je geen overzicht hebt en waar mensen niet veilig in de kant kunnen. Op weekdagen kan je misschien dat risico nog nemen, maar niet op drukke weekenddagen als de paden vol zitten.

Ik ga in ieder geval niet meer op zondag voormiddag naar buiten. Zet nog liever mijn paard een paar dagen stil, heb geen zin om van mijn sokken gereden te worden.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 10:04

Ik wou dat mijn gele nog fit genoeg was.

Hadden we rustig een stukje koetsen training kunnen doen.
Maar die is helaas echt te oud inmiddels.
Heeft ook als lespaard gediend op de hondenschool ooit.
Op de zaterdag, de verschillende hondengroepen langs. Eigenaren leren hoe ze hun hond het best kunnen begeleiden als er een paard langs komt.



Ik ben ruiter, menner, wandelaar, hondenbezitter.

En zie enórm veel fout gaan omdat men elkaar minder gunt dan dat men zichzelf gunt. Is jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 10:15

Femke_Tweety schreef:
Ik wou dat mijn gele nog fit genoeg was.

Hadden we rustig een stukje koetsen training kunnen doen.
Maar die is helaas echt te oud inmiddels.
Heeft ook als lespaard gediend op de hondenschool ooit.
Op de zaterdag, de verschillende hondengroepen langs. Eigenaren leren hoe ze hun hond het best kunnen begeleiden als er een paard langs komt.



Ik ben ruiter, menner, wandelaar, hondenbezitter.

En zie enórm veel fout gaan omdat men elkaar minder gunt dan dat men zichzelf gunt. Is jammer.


Echt hé, het onbegrip langs alle kanten, echt erg. Ik ben, toen ik dit topic opende, erop gaan letten dat ik steeds vriendelijk knik en groet. Soms zie je mensen boos kijken als je eraan komt, maar als je dan vriendelijk bent, ontdooien ze. Ik maak ook meer een praatje met mensen die een hond bij hebben, of stop wanneer ik zie dat kindjes interesse hebben in mijn paard. Zie het ook als training voor hem.

Gisteren moest ik langs een bouwwerf. Heb even de mannen aangesproken die daar met hun vrachtwagen en tractor stonden. De jongens zouden mijn kant op gaan, dus heb ik hen gezegd dat ik niet goed wist hoe mijn paard op hen zou reageren (hij ging wel braaf langs de geparkeerde voertuigen), waarop de mannen heel spontaan zeiden dat ze extra voorzichtig zouden zijn. De vrachtwagen met oplegger kon zonder problemen langs komen, bij de tractor ging de kont eronder en werd hij heel nerveus. Die man is gewoon achter ons gebleven tot aan het 1ste kruispunt. Heb beide heren bedankt door mijn hand op te steken en eens vriendelijk te wuiven. Je bereikt zoveel meer door gewoon vriendelijk en sociaal te zijn.

Edit: Ben er trouwens van overtuigd dat mijn paard heel snel geen moer meer zou geven om koetsen, moest hij er op zijn tempo aan kunnen wennen. Toen ik hem net had, waren fietsen doodeng, nu geeft ie er niets om. Tis er wel ene die enorm veel moeite heeft met bepaalde geluiden, maakt meer indruk op hem als grootte en omvang.

Sanet

Berichten: 7944
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 15:27

Maar dat is toch overal? Ik moest vandaag met auto en trailer over binnenweggetje, maar er MOEST EN ZOU iemand nog even ons voorbij. Aan beide kanten bomen.
Ik denk: joh, ik kan niet oplossen en door een boom heen kan ik ook niet en als ik een helicopter had gehad, dan had ik die wel genomen.
Maar het even wachten op iemand. 2 tellen later aankomen op de plek van bestemming, dat is er soms echt niet bij.
In zo’n geval of op buitenrit met paard als iemand wel netjes vaart mindert, aan de kant gaat, probeer ik altijd extra vriendelijk te zijn, hand opsteken of knikken met een enorm brede glimlach (wel 2 handen aan de teugels houden bij spannende momenten).
Maar ik weet niet, ikke ikke ikke en de rest kan stikke lijkt het wel steeds vaker.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 14:36

En het lijkt wel of half westelijk (zo te horen aan het accent) nederland hier weer is geland. Tenminste de mtb ers wel. Weer fijne sociale vriendelijke mensen op de paden -O- .

Op een mini stukje gedeeld pad dat ik met de honden niet kon vermijden helaas 15 mtb ers gepasseert, daarvan groette er 1, verninderde 1 wat vaart en ging er ook 1 aan de andere kant van het pad fietsen. En ja dat was dezelfde. De rest verminderde geen vaart, bleef breeduit doorcrossen zodat ik met de honden kort aan de riem de struiken door moest en kreeg ik alleen maar heel boze blikken en een uitgevloekte k ankerwijf terug nadat ik ze vriendelijk goedemiddag had gewenst.

Let wel het is een gedeeld pad waar honden zelfs los mogen en ook best wat ruiters rijden. Heel sociale sport dat mtb :r {:)-:(

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 15:09

Ik heb vanmorgen niet eens zo vroeg gereden, maar amper mtb'ers gezien.
Denk dat ze massaal uitsliepen ofzo.

Normaal is t rondom de Posbank veel drukker.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 15:11

Ik was rond 1300 op de plek hier. Die nieuwe route trekt heel veel mtbers aan. De twee Hotel parkeerplaatsen stonden ook overvol. De campings vielen mij mee waar ik langsreed. Niet eens zo heel overvol al zag ikwel een stampvolle camperplek.

Skessa_
Berichten: 10626
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 15:24

En ze blijven echt maar volhouden dat het een kleine groep mtb is die zo asociaal zijn :=

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 15:28

Ik ben inderdaad ook vanuit het westen naar de Veluwe gekomen voor een weekendje, maar het was hier doodstil in de bossen. Enkele mountainbikers inderdaad, maar die groetten allemaal keurig.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 15:35

Die hier fietsen zijn meest wat minder sociaal zeg maar, een kleine kwart hooguit lijkt rekening te houden met overige natuurgebruikers, de rest fietst te rustig overhoop. Veel klachten over naar de beheerder van de paden ook. Ze gaan op paden waar ze niet welkom zijn, "want het is zo druk op het officiele pad". En fietsen je daar ook rustig van de sokken overigens. Ik sprak pas een oudere dame met een hond die gewoon achterover is gekukeld in een normaal fietsloos bos. Omdat er een groepje "stoere" mannen zo nodig daar moesten komen waar ze niet mogen komen op een heel smal wandelpaadje op een boswadi dijkje, ze was net op tijd met opzij springen maar viel daardoor achterover van het paadje af,

Fietsen de boel aan gort als de grond nat is van de regen. In het half jaar dat het mtb pad nu maximaal open is wordt het er niet beter op helaas, -O-

Dat wat op de posbank fietst is een ander slag dan wat hier voorbij komt lijkt wel.

Sherivey
Berichten: 8620
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 17:50

karuna schreef:
En het lijkt wel of half westelijk (zo te horen aan het accent) nederland hier weer is geland. Tenminste de mtb ers wel. Weer fijne sociale vriendelijke mensen op de paden -O- .

Op een mini stukje gedeeld pad dat ik met de honden niet kon vermijden helaas 15 mtb ers gepasseert, daarvan groette er 1, verninderde 1 wat vaart en ging er ook 1 aan de andere kant van het pad fietsen. En ja dat was dezelfde. De rest verminderde geen vaart, bleef breeduit doorcrossen zodat ik met de honden kort aan de riem de struiken door moest en kreeg ik alleen maar heel boze blikken en een uitgevloekte k ankerwijf terug nadat ik ze vriendelijk goedemiddag had gewenst.

Let wel het is een gedeeld pad waar honden zelfs los mogen en ook best wat ruiters rijden. Heel sociale sport dat mtb :r {:)-:(

Nou denk ik niet dat dat per se mensen uit het westen zijn hoor...

Tenminste, de personen met wie ik hier omga, inclusief ikzelf, hebben wel gewoon fatsoen, groeten elkaar en hebben respect voor de natuur.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 18:03

Die van vandaag kwamen daar duidelijk wel vandaan gezien hun accent. :P niks mis mee maar een beetje fatsoen en respect voor mederecreanten is wel fijn. Iemand uitschelden hoort daar niet bij

Sherivey
Berichten: 8620
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 18:35

karuna schreef:
Die van vandaag kwamen daar duidelijk wel vandaan gezien hun accent. :P niks mis mee maar een beetje fatsoen en respect voor mederecreanten is wel fijn. Iemand uitschelden hoort daar niet bij

Die zijn hier ook niet gewenst nee.

Degene die ik hier tegen kom hebben helaas ook niet allemaal fatsoen. Maar dat heb je overal denk ik wel. Niet alleen bij mtb'ers.

Ding is wel dat ik gedeelde paden altijd super onhandig vind, zowel te paard als te voet. Schrik me soms het leplazerus van die mtb'ers (en andersom ook := )

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 18:45

De bossen bij de duinen van Castricum waren relatief rustig. Geen gekkenhuis.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 19:26

Skessa_ schreef:
En ze blijven echt maar volhouden dat het een kleine groep mtb is die zo asociaal zijn :=

Buiten Corona-tijd is dat ook zo, is mijn ervaring. Helaas lijkt de verhouding momenteel de andere kant op te vallen. Twee jaar geleden was ik verbaasd als ik te paard omver werd gereden, dus is het andersom.