Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat is voor jou een zwaardere beperking?, een avondklok (20-6u) of een bewegingsbeperking (15km)?

Avondklok (vanaf 20u tot 4 - 6u)
152 (19%)
Bewegingsbeperking (max. 15 km)
578 (75%)
Anders (toelichting)
36 (4%)

Totaal aantal stemmen: 766


Tieneke

Berichten: 21679
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 22:28

Zeker waar, Mo :D

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 22:28

Bij een avondklok kun je gewoon naar en van je werk, je kind ophalen bij de opvang, noodzakelijke zorg voor dieren , bezoek aan ziekenhuis/arts, je hond uitlaten. En voor veel zaken is een oplossing voor enkele weken te vinden. Ik zou met beide geen moeite hebben maar dat is persoonlijk.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 22:30

Voor mij zou avondklok meer beperken, doordat ik met 15km gewoon kan wandelen vanaf het huis van mijn broertje (eerder huis van mijn ouders) en ik van mijn moeder afhankelijk ben wanneer ze die kant op kan, vanaf waar ik nu woon kan slecht gewandeld worden, zeker zonder hond. Maar in principe zou ik een kilometerbeperking als meer beperkend ervaren denk ik. Dat betekent ook dat voer halen voor de paarden een ding kan worden, dat is ruim 20km. Afspraken heb ik verder uberhaupt niet, dus qua contact met mensen maakt het (behalve het voer halen) geen verschil.

Ik vind ook in de polder trouwens 15km een afstand waar je best een eind mee komt. Ik ga er vanuit dat het hemelsbreed is, dan kom je vrijwel overal in Nederland minimaal 1 echte plaats tegen en vaak meer. Om een voorbeeld te geven: Leeuwarden, Burgum, Drachten, Gorredijk, Sneek, Heereveen en Joure hebben allemaal minder dan 30km afstand van elkaar, dus zelfs in het absolute midden heb je dan nog best keus. Hemelsbreed is echt verder dan de meeste mensen denken.

Even opgezocht, ook de Welkoop valt er bij mij dan ruimschoots onder, terwijl het 23km met de auto is.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-21 22:32

Jullie reacties zijn allemaal of heel herkenbaar of indenkbaar.

Hoe zouden ze er in de politiek op gekomen zijn dat generaliserend een avondklok zoveel zwaarder weegt dan een bewegingsbeperking?

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 22:34

Ik woon 1km van mijn paard en 2 km van mijn werk.

Vriend woon ik mee samen en ouders beide binnen 5km. Net als de belangrijkste vrienden.

Dus voor mij zou een grens van 15 km prima kunnen.

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 22:35

Voor mij zou de avondklok het meest beperken.
Paardrijd staat binnen 5 km, mijn ouders spreek ik dagelijks over FaceTime.

Mijn werktijden zouden mij enorm beperken. Meestal ben ik voor 18:00 nog niet thuis. Alle dingen die ik nog had en kan doen zouden dan wegvallen :)

Maar wat moet dat moet.

Tieneke

Berichten: 21679
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 22:36

Tegen schending van de avondklok valt alleszins makkelijker op te treden, het is zichtbaarder en minder intensief om actief op te controleren. En dus ook makkelijker te beboeten.

Allicht zijn er nog redenen.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 22:38

Afstand, for sure. Dan zou ik zowel ouders als schoonouders niet meer kunnen zien.
Mijn man en ik zijn in het midden gaan samenwonen met mij als limburgse en mijn man als randstedeling. Veel van onze oude sociale contacten bevinden zich dus nog in de randstad en limburg en ik zou het echt heel erg vinden die mensen volledig te moeten missen, zeker nu onze kleine onderweg is en ik de hulp van beide ouders echt wel af en toe nodg heb.

mag
Berichten: 1601
Geregistreerd: 09-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 22:39

Myca schreef:
Jullie reacties zijn allemaal of heel herkenbaar of indenkbaar.

Hoe zouden ze er in de politiek op gekomen zijn dat generaliserend een avondklok zoveel zwaarder weegt dan een bewegingsbeperking?

Eigen beleving? Wonen in een stad meer te doen binnen 15km, en vaak ook ‘s avonds meer activiteiten?

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 22:39

Wij wandelen vaak net voor kinderbedtijd nog een ronde met de hond. Er zijn dan best wat mensen aan de wandel. Dus een avondklok zal best wat mensen treffen.

Doordat we (kleine) kinderen hebben, zijn wij vanaf avondeten eigenlijk altijd aan huis gebonden.

Onze paarden staan wel op ca 25 km afstand en dochtertje gaat eens per week een dagje naar oma 20 km verderop. Dat is onze enige opvang, terwijl we wel moeten werken én thuis schooltje spelen. Best heilig dus, die ene dag :D

Wij zouden dus veel meer last hebben van een afstandsbeperking.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 22:40

Myca schreef:
Jullie reacties zijn allemaal of heel herkenbaar of indenkbaar.

Hoe zouden ze er in de politiek op gekomen zijn dat generaliserend een avondklok zoveel zwaarder weegt dan een bewegingsbeperking?


Zoals ik het heb begrepen zou het vooral te doen zijn om groepen hangjongeren te beperken. Die raak je wel door een avondklok in te voeren maar niet door een bewegingsbeperking van 15 km.
Maar die bewegingsbeperking van 15 km., is dat nu echt iets wat serieus besproken wordt? Ik lees vooral over evt. een avondklok.

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 22:40

Ik werk in de zorg met naast normale werkdagen ook oproep diensten. Ik weet niet hoe ik mijn werk, paard, eten etc. Moet combineren om voor 20:00 thuis te zijn. Daarnaast moet ik voor noodoproepen terug. Ik hoop dat oom agent voldoening neemt met het tonen van een personeelspas. Geen zin in gezeur als je met spoed naar je werk moet in de nacht.

Ik ben liever voor reisbeperking. Enige buiten de 15 km zone is mijn werk en ik denk dat daar wel een uitzondering voor gemaakt wordt.
Daarnaast is de enige sport die ik op dit moment beoefen is savonds wandelen door de wijk. Want paardrijden zit er door de stres van werk toch al even niet in ( die alsnog wel z'n zorg moet hebben, dus geen tijdwinst).

leeslampje

Berichten: 1111
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 22:42

mag schreef:
Myca schreef:
Jullie reacties zijn allemaal of heel herkenbaar of indenkbaar.

Hoe zouden ze er in de politiek op gekomen zijn dat generaliserend een avondklok zoveel zwaarder weegt dan een bewegingsbeperking?

Eigen beleving? Wonen in een stad meer te doen binnen 15km, en vaak ook ‘s avonds meer activiteiten?

Maar vrijwel alles in de stad is dicht :) Ik woon in een grote stad en hier is amper iets te doen op dit moment. Maar misschien is het alsnog meer dan buiten steden hoor, daar heb ik niet echt zicht op.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 22:42

Ik woon buitenaf dus bewegingsbeperking zou wel problematisch zijn. Hier wordt ook niet bezorgd door een supermarkt oid. Anderzijds: hoe zou je dat in vredesnaam gaan controleren. Avondklok zou ook vervelend zijn, maar daarmee kan ik wel schuiven qua werk zodat ik dan einde van de middag even naar mijn paarden kan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 22:43

Oscar schreef:
Tieneke schreef:
Eigenlijk alles behalve de lokale frituur ligt voor mij al verder dan 10-15 kilometer...


Maar betekent wel dat je je eerste levensbehoefte (friet! :D ) binnen handbereik hebt :))



Friet Patat! *\o/*

Ik denk idd ook wel dat het controleren van bewegingsbeperking wel heel lastig gaat worden.

Paardennamen
Berichten: 2125
Geregistreerd: 30-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 22:46

Voor ons is een avondklok niet erg, we komen 's avonds toch al nauwelijks de deur uit.

Niet meer dan 15 km van ons huis is ook niet heel erg, maar vind ik wel zwaarder wegen. Niet meer naar stage, familie en vrienden kunnen vind ik niet leuk.

Tieneke

Berichten: 21679
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 22:47

Friet, Cayenne, friet :+

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 22:47

Paardennamen schreef:
Voor ons is een avondklok niet erg, we komen 's avonds toch al nauwelijks de deur uit.

Niet meer dan 15 km van ons huis is ook niet heel erg, maar vind ik wel zwaarder wegen. Niet meer naar stage, familie en vrienden kunnen vind ik niet leuk.

Wanneer er een verbod op mensen ontvangen zou komen is dat exact hetzelfde.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 22:48

Matheno schreef:
Ik woon buitenaf dus bewegingsbeperking zou wel problematisch zijn. Hier wordt ook niet bezorgd door een supermarkt oid. Anderzijds: hoe zou je dat in vredesnaam gaan controleren. Avondklok zou ook vervelend zijn, maar daarmee kan ik wel schuiven qua werk zodat ik dan einde van de middag even naar mijn paarden kan.


Ik weet niet of je nog steeds in Espel woont, maar 15km hemelsbreed is, gemeten vanaf het water ten westen van Espel, tot het zuiden waar je het water over gaat, ruimschoots ten oosten van Emmeloord (halverwege tot Marknesse) en net wel/net niet Lemmer de bebouwde kom in. Dus dan heb je best wel wat stadse mogelijkheden lijkt me.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-21 22:49

mag schreef:
Myca schreef:
Jullie reacties zijn allemaal of heel herkenbaar of indenkbaar.

Hoe zouden ze er in de politiek op gekomen zijn dat generaliserend een avondklok zoveel zwaarder weegt dan een bewegingsbeperking?

Eigen beleving? Wonen in een stad meer te doen binnen 15km, en vaak ook ‘s avonds meer activiteiten?


Ik woon in een buitengebied, een restrictie in reizen zou voor mij zwaarder wegen dan een avondklok. Mijn 82 jarige moeder zou bijvoorbeeld helemaal geen familie meer mogen zien door zo’n reisbeperking. En dan heb ik nog het idee dat we vlak bij elkaar wonen...

leeslampje

Berichten: 1111
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 22:49

bigone schreef:
Paardennamen schreef:
Voor ons is een avondklok niet erg, we komen 's avonds toch al nauwelijks de deur uit.

Niet meer dan 15 km van ons huis is ook niet heel erg, maar vind ik wel zwaarder wegen. Niet meer naar stage, familie en vrienden kunnen vind ik niet leuk.

Wanneer er een verbod op mensen ontvangen zou komen is dat exact hetzelfde.

Ik denk dat dat praktisch lastiger te handhaven is (“we handhaven niet achter de voordeur”). En dat daarom de avondklok besproken wordt, want dan kun je handhaven op de reisbewegingen van- en naar bezoekjes aan mensen.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 22:51

Afstandsbeperking zou ik heel erg vinden, in de eerste lockdown verhuisd naar een nieuw dorp 120km van iedereen die ik ken. Het plan was nieuwe mensen ontmoeten met een studie, die door corona niet door ging..
Avondklok wat minder interessant, zie de toegevoegde waarde niet zo, dan ga je toch in de middag op bezoek of voor 20:00 naar vrienden en blijft slapen :')

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 22:51

Ik ga verhuizen... Dus de 15km beperking is erg lastig met alles regelen en verhuizen.
Voor de rest met beiden niet veel problemen. Ik werk thuis en 's avonds is er weinig te doen.

Gok wel dat de 15km beperking juist voor ouderen en zieken die daardoor nog minder bezoek ontvangen erg lastig is.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 22:52

Het belemmert mij beide eigenlijk niet. Enige is dat ik met de reisbeperking niet naar kantoor zou kunnen. En dat moet ik eigenlijk wel 1 x per week voor de post en de pakketjes. Verder geen drama. Ik ben toch thuis voor 20.00 uur.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 22:55

Avondklok heb ik eigenlijk 0 last van.

Een 24/7 beperking van max 15 km wel.
Dan kan ik niet bij mijn werk komen (momenteel vanwege ziektewet niet aan de orde overigens)
Ik kan dan niet bij mijn paard komen.
Ik kan dan niet bij vrienden komen (die wonen allemaal ver)

Ik denk eigenlijk ook dat die beperking minder uit zou halen dan avondklok.
Die heeft volgens mij veel meer nut.